
 

Paper No. 690 

 
CONFIDENTIAL 

  

 

 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 13 April 2016 at 10.30 a.m.  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 
   Richard Best  
   Lara Fielden 
   Janette Harkess (items 1-7 via conference call) 
   Gill Hudson 

David Jessel 
Matthew Lohn 
Jill May 
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans  

   Peter Wright (items 1-6, 11-15 and 17-22)            
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Executive Assistant to Chairman 

Ben Gallop, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive 
 
 

Also present:  Members of the Executive 
 
Xavier Bastin 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Isabel Gillen-Smith (Items 8-22) 
Robyn Kelly 
Holly Pick 
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis 
 
 

Observer:  Anne Lapping, Board Member 
  Sir Joseph Pilling, Independent Reviewer 

  



    Item                                  3 

 

1.  Apologies for Absence 
 

No apologies were received. 
 

2.  Declarations of Interest 
 
     Peter Wright declared an interest in items 8, 9, 10 and 16 due to his employment 

with Associated Newspapers.  He left the meeting for these items. 
 
 Jill May declared an interest in item 13, given her personal connection to the 

complainant. She left the meeting for this item. 
 

3.  Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 2 March 2016 as a 
true and accurate record.  

 
4.  Update by the Chairman 

 
The Chairman informed the Committee of the sad passing of Kevin Hand, 
member of IPSO’s Board, and explained that condolences had been sent to the 
family on behalf of IPSO. 
 
External Affairs   
 
The Chairman updated the committee on recent events, including a breakfast 
meeting with the NCVO, at which members of the Executive met with 
representatives of a number of charities. 
 
He also discussed the recent IPSO Twitter Q&A session with the Deputy 
Chairman of the Complaints Committee, Richard Best. The session lasted for one 
and a half hours and we received a large number of good questions from the 
public.  
 
The Chairman concluded by mentioning his Lecture, and thanked all that 
attended to support him. 
 

5.  Matters Arising 
 
There were no matters arising. 

 
6.  Complaint 01584-16 HM The Queen v The Sun 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint be upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.      Complaint 00026-16 Foy v The Sun on Sunday 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 
The Committee adjourned for 5 minutes 



    Item                                  3 

 

8.  Complaint 11939-15 HRH Prince Henry of Wales v Daily Mail  

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 

9.  Complaint 00849-16 HRH Prince Henry of Wales v Mail Online 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 
 

10.      Complaint 00849-16 HRH Prince Henry of Wales v Daily Star 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint be upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix E. 

 
11.      Complaint 06095-15 A woman v Sunday Life 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix F. 

 
12.  Complaint 06095-15 A woman v Irish News 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix G. 
 

13.      Complaint 00671-16 Soames v The Sunday Times 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint be upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix H. 
 

14.      Complaint 11843-16 Muslim Council of Britain v The Times 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix I. 
 

15.      Complaint 12114-15 Tooze v The Sun 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix J. 
 

16.      Complaint 00306-16 Portes v Daily Express 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint be upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix K. 
 

17.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting: 
 

The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix L.  
  



    Item                                  3 

 

18.     Discussion paper: Use of personal pronouns in decisions.  
 

It was discussed and agreed that a paper supporting the use of personal pronouns 
in decisions should be drafted and brought to the board at the next scheduled 
meeting. 
 

 
19.     Discussion: Visit to member publications 

 
Members expressed their satisfaction at recent visits to newsrooms, which were 
considered to be informative and worthwhile. 

 
 
20.      Any other business 

 
A question was raised regarding the current arrangements for delivery of 
confidential papers to Committee Members. The Chief Executive agreed to keep 
these arrangements under review.  
 
 

21.      Date of Next Meeting 
 

The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 18 May 2016 
 
The meeting ended at 13.15pm 
 
Michelle Kuhler 
PA to CEO 

  



    Item                                  3 

 

APPENDIX A 

Decision of the Complaints Committee 

01254-16 Buckingham Palace v The Sun  

 

Summary of complaint 

 
1. Buckingham Palace complained to the Independent Press Standards Organisation 

that The Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Queen Backs Brexit” published on 9 March 2016. 
 

2. The article was published on the newspaper’s front page. The headline appeared 
beneath the strapline “Exclusive: bombshell claim over Europe vote”, and above 
the sub-headline “EU going in wrong direction, she says”. Accompanying the 
headline was an official photograph of the Queen in ceremonial dress. The article 
continued on page two, beneath the strapline “Monarch backs Brexit”. It was 
accompanied by a comment piece by the newspaper’s political editor, which 
argued that, if the Queen has a view on “Brexit”, voters should have the right to 
know what it is.  
 

3. The article reported that two unnamed sources had claimed that the Queen made 
critical comments about the EU at two private functions: a lunch for Privy 
Counsellors at Windsor Castle in 2011, and a reception for Members of 
Parliament at Buckingham Palace said to have taken place “a few years ago”. 
 

4. The article claimed that, at the lunch, the Queen had “firmly told” the then Deputy 
Prime Minister, Nick Clegg that “the EU was heading in the wrong direction” in a 
“reprimand that went on for some time”. It also claimed that, at the reception, she 
had told MPs, “with quite some venom and emotion” that she “did not understand 
Europe”. The article said that Mr Clegg and Buckingham Palace had tried to “pour 
cold water” on the story, but said that neither had “expressly denied a heated 
debate took place”.  
 

5. The text of the article appeared online in substantially similar form, beneath the 
headline “Revealed: Queen backs Brexit as alleged EU bust-up with ex-Deputy PM 
emerges”.  
 

6. The complainant said that the headline meant that the Queen was a supporter of 
the Leave campaign in the forthcoming referendum, and wanted to see Britain 
leave the EU. This was supported by the use of an official photograph. The 
headline was misleading, distorted, and unsupported by the text.  
 

7. The complainant noted that, on 1 January 2016, IPSO had adopted a revision to 
Clause 1 of the Editors’ Code of Practice, which makes specific reference to 
“headlines not supported by the text” as an example of inaccurate, misleading or 
distorted information which the press must take care not to publish. The 
complainant argued that this required the text of the article to both clearly identify 
the factual basis for the headline, and provide clear evidence of its accuracy. 
Allegations about comments made at a lunch taking place long before the decision 
to hold a referendum on EU membership could not be relied upon as evidence of 



    Item                                  3 

 

the Queen’s views in relation to that referendum. The article therefore breached 
Clause 1.  
 

8. The complainant said the Queen was unable to comment on the accuracy of the 
reports of the alleged conversations which formed the basis for the article as, by 
convention, the Monarch does not comment on private conversations. However, 
the newspaper should not have taken a ‘no comment’ response from the Queen’s 
spokesperson as supporting the truth of the article; neither could it rely on Mr 
Clegg’s comment, that he could not recall such a conversation having taken place, 
as suggesting its source’s account was accurate.  
 

9. The newspaper said that readers would have seen the prominent strapline and 
sub-headline which accompanied the headline, and would have known from these 
that the headline referred only to a claim that the Queen backs Brexit. The text of 
the article set out the basis for that claim: the accounts of apparently Eurosceptic 
views said to have been expressed by the Queen on two previous occasions. 
 

10. The newspaper said it was legitimate for it to report speculation about the Queen’s 
views. The article explained that her true views were a “secret”, and the fact that 
this was speculation was supported by comments from Jacob Rees-Mogg MP, that 
he would be “delighted if this were true and Her Majesty is a Brexiter”. This was a 
story of genuine public interest and the Code should not impose unrealistic 
expectations on how editors present stories, providing that readers are not misled. 
The revision to Clause 1 of the Code did not prevent newspapers from publishing 
editorialising or hyperbolic headlines. 
 

11. The newspaper argued that such headlines are a defining characteristic of tabloid 
journalism. Sun readers understood that similar headlines questioning whether 
Tony Blair was “the most dangerous man in Britain” (in relation to the adoption of 
the single currency) or stating “If Kinnock wins today will the last person to leave 
Britain please turn out the lights” were not to be taken literally. 
 

12. In this instance, there could be no suggestion that readers had been misled: the 
newspaper noted that the furore which followed publication of the article related 
to the publication of the account of the lunch in 2011 and not the headline.  

 

Relevant Code Provisions 

 
13. Clause 1 (Accuracy) 

 
(i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information or images, including headlines not supported by the text. 

 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 

corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate - 

an apology published. In cases involving IPSO, due prominence should be 

as required by the regulator. 

 
(iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 

between comment conjecture and fact.  



    Item                                  3 

 

Findings of the Committee 
14. Clause 1 requires that the Complaints Committee scrutinises headlines, given their 

prominence and potential to mislead, to see whether they are sufficiently 
supported by the contents of the story: a publication may breach Clause 1 where 
the headline lacks a sufficient basis in the text. 
  

15. The newspaper had highlighted its history of publishing playful, hyperbolic 
headlines which were not intended to be read literally. Such headlines are a 
powerful tool, used to convey the heart of a story, or as part of campaigning 
journalism in the public interest. The Committee recognises their importance as a 
feature of tabloid journalism, and emphasised that the revision to the Code does 
not prohibit editorialising or the use of the sort of celebrated headlines to which 
the newspaper had drawn the Committee’s attention. 
 

16. However, the print headline went much further than referring to a claim about 
what the Queen might think. It was a factual assertion that the Queen had 
expressed a position in the referendum debate. This was supported by the sub-
headline, which gave the misleading impression that she had made a 
contemporaneous statement that the EU was “going in the wrong direction”. The 
same assertion was made by the online headline, which was not capable of being 
construed as a claim.  
 

17. In contrast to the examples the newspaper had given, there was nothing in the 
headline, or the manner in which it was presented on the newspaper’s front page, 
to suggest that this was the newspaper’s conjecture, hyperbole, or not to be read 
literally.  

 
18. The headline – both in print and online – was not supported by the text and was 

significantly misleading. The headline contained a serious and unsupported 
allegation that the Queen had fundamentally breached her constitutional 
obligations in the context of a vitally important national debate.  
 

19. Furthermore, it did not follow from the comments the article reported that the 
Queen wanted the UK to leave the EU as a result of the referendum: that 
suggestion was conjecture and the Committee noted that none of those quoted in 
the story were reported as making such a claim. 
 

20. Publication of the headline represented a failure to take care not to publish 
inaccurate, misleading or distorted information in breach of Clause 1 (i). The 
complaint under Clause 1 was upheld. 

 
21. The consequence of the convention that the Queen would not comment on private 

conversations is that there was no denial that the alleged conversations had taken 
place. In the Committee’s view, the manner in which the complainant’s comments, 
and Mr Clegg’s qualified response, were published did not demonstrate a failure 
to take care over the accuracy of the article. The complaint as it related to the text 
of the article did not raise a breach of the Code.   

 
Conclusions 

 
22. The complaint was upheld. 



    Item                                  3 

 

Remedial action required 

 
23. In considering the proportionality of remedial action, the Committee had regard 

for the prominence of the breach, the significance of the headline claim which 

failed to comply with the requirements of the Code, and the need to provide an 

effective remedy. 

 
24. It also had regard for the fact that the newspaper had not taken any steps to 

mitigate the effects of the breach, by offering to publish a correction.  

 
25. The Committee concluded that the appropriate remedial action was the 

publication of an adjudication. It directed that this be published in full on page 

two under the headline “IPSO rules against Sun’s Queen headline”. That headline 

must also be published on the newspaper’s front page - directing readers to the 

adjudication on page two and should appear in the same position, and same size, 

as the sub-headline which appeared on the front page, within a border 

distinguishing it from other editorial content on the page. The adjudication should 

also be published online, with a link to the adjudication (including the headline) 

being published on the newspaper’s homepage for 24 hours. If the newspaper 

intends to continue to publish the online article without amendment, the full text of 

the adjudication should also be published on that page, beneath the headline. If 

amended, a link to the adjudication should be published with the article, 

explaining that it was the subject of an IPSO adjudication.  

 
26. The terms of the adjudication to be published are as follows: 

 

Buckingham Palace complained to the Independent Press Standards Organisation 

(IPSO) that The Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice, 

in an article headlined “Queen Backs Brexit” published on 9 March 2016. 

 

IPSO upheld the complaint, and has ordered The Sun to publish its decision as a 

remedy. 
The article was published on the newspaper’s front page. The headline appeared 
beneath the strapline “Exclusive: bombshell claim over Europe vote” and above the 
sub-headline “EU going in wrong direction, she says”. Accompanying the headline 
was an official photograph of the Queen in ceremonial dress.  
 
The article reported that two unnamed sources had claimed that the Queen made 
critical comments about the EU at two private functions: a lunch for Privy 
Counsellors at Windsor Castle in 2011, and a reception for Members of Parliament 
at Buckingham Palace said to have taken place “a few years ago”. 
 
The complainant said that the headline meant that the Queen was a supporter of 
the Leave campaign in the forthcoming referendum, and wanted to see Britain leave 
the EU. The complainant said this was misleading, distorted, and unsupported by 
the text.  
 



    Item                                  3 

 

The newspaper said that readers would have known that the headline referred to 
no more than a claim that the Queen backs Brexit. The text of the article set out the 
basis for that claim: the accounts of apparently Eurosceptic views said to have been 
expressed by the Queen on two previous occasions. This was a legitimate public 
interest story, and its readers were entitled to know the Queen’s views. 
 
In IPSO’s view, while the complaint about the article itself did not raise a breach of 
the Code, the headline went much further than a claim about what the Queen might 
think. It was a factual assertion that the Queen had expressed a position in the 
referendum debate, and there was nothing in the headline, or the manner in which 
it was presented on the newspaper’s front page, to suggest that this was conjecture, 
hyperbole, or was not to be read literally.  
 
IPSO acknowledged the importance of headlines in tabloid newspapers. However, 
it did not follow from the comments the article reported that the Queen wanted the 
UK to leave the EU as a result of the referendum: that suggestion was conjecture 
and the Committee noted that none of those quoted in the story were reported as 
making such a claim. 

 
The headline was not supported by the text. It was significantly misleading – given 
that it suggested a fundamental breach of the Queen’s constitutional obligations – 
and represented a failure to take care not to publish inaccurate, misleading or 
distorted information in breach of Clause 1 (i). The complaint under Clause 1 was 
upheld. 

 
  



    Item                                  3 

 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 
00026-16 Foy v The Sun on Sunday 

 
Summary of complaint 
 

1. Barbara Foy complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Sun on Sunday breached Clause 3 (Harassment), Clause 8 (Hospitals), Clause 
10 (Clandestine devices and subterfuge), Clause 13 (Financial journalism) and 
Clause 14 (Confidential sources) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Cosmetic op shock”, published on 3 January 2016. 

 
2. The article was also published online under the headline “Clinics offer surgery and 

lipo to woman trying to get over love split”.  

 
3. The article reported the findings of an undercover investigation carried out by the 

newspaper into private cosmetic surgery clinics. It said that private clinics were 
offering cosmetic surgery to young women who did not need it. The newspaper’s 
undercover reporter, aged 20 and described as slender, had visited four clinics 
telling each one that she was a “hard-up student”, but that she wanted surgery to 
increase her confidence following the breakup of a relationship. She also told each 
clinic that her mother objected to her undergoing surgery because of her age. The 
newspaper reported that three of the four clinics had told its reporter that she could 
“undergo thousands of pounds worth of arguably unnecessary ops”; while one 
had said that it would be “morally wrong” to offer her surgery. The article quoted 
former health minister, Dr Dan Poulter MP, who had said that the investigation 
had shown that “more needs to be done in order to make sure clinics properly 
evaluate the reasons why a person wants to undergo cosmetic surgery. If there are 
underlying emotional issues then it would clearly be inappropriate to operate”.  

 
4. The complainant was a Sales Team Leader for The Hospital Group, one of the 

clinics visited by the undercover reporter. The article reported that during a 
consultation, the complainant had told the reporter, “you’re a young girl, you want 
to get out there and look the best you can. Wait till you’ve had this done – he 
doesn’t know what he’s missing!” The article reported that she had quoted £6,495 
for breast enlargement and liposuction. 

 
5. The complainant said that the reporter had used a clandestine recording device 

and had engaged in misrepresentation in breach of Clause 10. While accepting 
that the consultation with the reporter had taken place in an office, and not a 
hospital, the complainant considered that the reporter’s failure to identify herself 
had also represented a breach of Clause 8. She said the reporter’s misleading 
conduct and the subsequent publication of the article, which had named her, had 
amounted to harassment and intimidation in breach of Clause 3.  

 
6. In addition, the complainant said that the article had included selective extracts 

from the consultation: she was not a “pushy” salesperson, and she did not engage 
in “pressure selling” or prey on patients’ emotions. She considered that the 
reporter had damaged her professional reputation, while profiting from the story 
in breach of Clause 13. She said the repetition of information that she had 
provided during a private consultation had also breached Clause 14. She 



    Item                                  3 

 

speculated that the newspaper’s source was from a rival company who had sought 
to damage her employer’s reputation. 

 
7. The newspaper said that one of its reporters had been contacted by a reliable 

source who had worked in healthcare for many years and had “extensive 
knowledge” of the cosmetic surgery industry. The source was not from a rival firm 
as contended by the complainant. She did not have first-hand experience, but she 
had been told by colleagues that they were concerned that “vulnerable” young 
women, who wanted liposuction because it was “fashionable”, were being offered 
and encouraged to have procedures as an “ego boost”, putting their health at risk. 
She said that rather than being told to take time to think about their decisions, 
“they [were] taken advantage of in some cases, sold extra treatments”. For 
example, a “particularly slim” girl, with no need for breast enlargement or 
liposuction, had asked for surgery as a “pick-me-up” after breaking up with her 
boyfriend. The contact’s account was supported by information provided by a 
second source who also worked in the cosmetic surgery industry.  

 
8. As the General Medical Council (GMC) had at that time been reviewing guidelines 

on how clinics should deal with patients, taking into account their psychological 
needs – and particularly looking at the issue of cosmetic surgery and young people 
– the newspaper decided that this was a suitable subject for an investigation. 
Figures from the British Association of Aesthetic Plastic Surgeons (Baaps) had also 
indicated that there had been a “dramatic increase” in the popularity of plastic 
surgery in the UK – with liposuction recording a 41% rise, and breast augmentation 
being the most popular treatment. An investigation to establish whether it was true 
that these treatments were being offered to “vulnerable and emotionally low” 
patients was therefore justified in the public interest.   

 
9. The reporter’s source had mentioned The Hospital Group, in particular, as offering 

liposuction to young women who did not “fit the criteria” for surgery. To establish 
whether there was a nationwide trend, the newspaper also approached three other 
“big name” clinics that had been on television or had received publicity.  

 
10. The newspaper said that it had decided that the information required could not be 

obtained by open means. Straightforward approaches would have provided the 
clinics’ polished versions of events, and specific case studies could not be found in 
any other way. The Managing Editor and the legal department agreed that an 
undercover investigation was therefore required, and the subterfuge to be 
employed was proportionate to the public interest identified.  

 
11. A slender, 20-year-old reporter was selected to carry out the investigation. She 

visited the clinics telling each one the same backstory, and that she would like to 
have breast enhancement and liposuction. The meetings were recorded with a 
video key fob and a dictaphone, which was necessary to support the reporter’s 
findings and the article. The newspaper provided a copy of the recording, which 
it considered demonstrated that no real consideration had been given to the 
reporter’s age, “really tiny frame”, and state of mind.  

 
12. In the recording, the reporter had explained that her mother was concerned about 

her deciding to have surgery so soon after her breakup with her boyfriend. The 
complainant had said “was it in your mind before?”, to which the reporter replied 



    Item                                  3 

 

“well yeah, I’d always thought about it, just never really acted on it, and now I’m 
like why not”. In a follow-up meeting, the complainant had said that, like the 
reporter’s mother, she had been concerned when her daughter had asked for 
similar treatment, and she offered to meet the reporter’s mother to discuss the 
matter before she made a decision. The reporter also met with the surgeon and 
asked for breast implants that were “as big as possible”, to which he replied “that’s 
alright…but I can’t put anything bigger than what your body can take”.  

 
13. The newspaper said that the complainant had been quoted accurately in the 

article, and the piece included The Hospital Group’s response, which made clear 
that a surgeon reviews each case before a patient is submitted for surgery. The 
newspaper said that the complainant’s job was clearly to offer surgery to young 
women; there appeared to be no consideration given to whether the patient 
genuinely needed the surgery; anyone who booked an appointment would be 
offered treatment.  

 
14. The newspaper said that the reporter had not persisted to question or telephone 

the complainant once asked to desist; she had not taken advantage of insider 
knowledge for her own financial gain; the newspaper had not betrayed a 
confidential source; and the consultation had not taken place in a hospital. As 
such, there was no breach of Clause 3, Clause 8, Clause 13 or Clause 14.   

 
15. On receipt of the recording, the complainant considered herself “exonerated”. She 

had clearly offered to speak to the reporter’s mother about her concerns regarding 
the treatments; she did not make assumptions or decisions regarding treatments 
on behalf of her clients; they were able to make their own decisions.   

 
Relevant Code provisions 
 

16. Clause 3 (Harassment) 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii)  They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and 
must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom they 
represent. 

iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them 
and take care not to use non-compliant material from other sources. 

Clause 8 (Hospitals) 

i)  Journalists must identify themselves and obtain permission from a responsible 
executive before entering non-public areas of hospitals or similar institutions to 
pursue enquiries. 

ii) The restrictions on intruding into privacy are particularly relevant to enquiries 
about individuals in hospitals or similar institutions. 

  



    Item                                  3 

 

Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) 
 
i)  The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of documents 
or photographs; or by accessing digitally-held information without consent. 

ii)  Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and then only 
when the material cannot be obtained by other means.  

Clause 13 (Financial journalism) 

i)  Even where the law does not prohibit it, journalists must not use for their own 
profit financial information they receive in advance of its general publication, nor 
should they pass such information to others. 

ii)  They must not write about shares or securities in whose performance they know 
that they or their close families have a significant financial interest without 
disclosing the interest to the editor or financial editor. 

iii) They must not buy or sell, either directly or through nominees or agents, shares 
or securities about which they have written recently or about which they intend to 
write in the near future.  

Clause 14 (Confidential sources) 

Journalists have a moral obligation to protect confidential sources of information.  

The public interest 
 

1. The public interest includes, but is not confined to: 
i. Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious 

impropriety. 
ii. Protecting public health or safety. 
iii. Protecting the public from being misled by an action or statement of an 

individual or organisation. 
iv. Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply 

with any obligation to which they are subject. 
v. Disclosing a miscarriage of justice. 
vi. Raising or contributing to a matter of public debate, including serious 

cases of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the 
public. 

vii. Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 
2. There is a public interest in freedom of expression itself. 
3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 

domain or will or will become so. 
4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 

believed publication – or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the 



    Item                                  3 

 

Findings of the Committee 
 

17. In determining whether the newspaper’s use of subterfuge was justified, the 
Committee first considered whether it had a reasonably credible belief that 
subterfuge would uncover material in the public interest, and whether the level of 
subterfuge employed was proportionate to the public interest the newspaper 
believed would be served.   

 
18. A contact working in the healthcare profession had informed the newspaper that 

there were concerns in the industry that vulnerable people were being sold 
unnecessary cosmetic surgery procedures by private clinics. The source had made 
specific reference to the practices at the clinic where the complainant worked, 
which was a high-profile and nationwide cosmetic surgery provider.  

 
19. The source’s claims coincided with a substantial increase in the number of 

cosmetic surgery operations taking place in the UK. In addition, the General 
Medical Council had launched a review of guidelines for doctors who were paid 
to carry out such procedures, with specific reference made to how vulnerable and 
young people should be treated. In this context, an investigation to find out whether 
people were being exploited and sold unnecessary medical treatments, which 
often involved major surgery, was in the public interest. The newspaper could not 
have tested the clinic’s practices by open means.  

 
20. The subterfuge to be employed involved the reporter misrepresenting herself 

during a private consultation with the complainant. Although the Committee 
understood the complainant’s concern that the misrepresentation had been 
intrusive, the reporter had appropriately limited the discussion to matters under 
investigation, exploring the duty of care owed to a prospective client. This level of 
subterfuge was proportionate to the public interest the newspaper had identified.   

 
21. The recording of the consultation did not demonstrate that the complainant had 

acted improperly. Nevertheless, there was still a public interest in reporting on the 
reporter’s experience at the clinic, and the ease with which a person in her position 
had been offered cosmetic surgical procedures costing almost £6,500. 
Contrasting those findings with the reporter’s experience at other clinics informed 
a debate about whether the practices taking place nationwide were acceptable, 
which was in the public interest.   

 
22. The newspaper had justified its methods, and its decision to publish the material 

it obtained. The complaint under Clause 10 was not upheld. 

 
23. While the complainant had found the newspaper’s use of subterfuge and the 

inclusion of her name in the article intimidating, this did not represent harassment 
under the terms of the Code. There was no breach of Clause 3. 

 
24. The complainant was a sales person, not a patient; the reporter had not used 

financial information to make a profit; and the newspaper had not identified a 
confidential source. There was no breach of Clause 8, Clause 13 or Clause 14. 

 
  



    Item                                  3 

 

Conclusion 
 

25. The complaint was not upheld. 
 
  



    Item                                  3 

 

APPENDIX C 
 

Decision of the Complaints Committee 

11939-15 HRH Prince Henry of Wales v Daily Mail 

 
Summary of complaint 

 
1. HRH Prince Henry of Wales complained to the Independent Press Standards 

Organisation that the Daily Mail breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 
(Opportunity to reply) and Clause 3 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Harry and Pippa in love says US magazine”, published on 10 
December 2015.  

 
2. The article reported that a magazine, published in the US, had claimed that the 

complainant and Pippa Middleton were in “a budding romance”. It said that the 
magazine had made “extraordinary allegations that the Duchess of Cambridge 
found her sister and brother-in-law ‘snogging in a bathroom’ at the royal 
wedding”. It said that the magazine had “breathlessly” claimed that there had 
always been “sexual tension” between the pair, but now that they were single they 
were “free to act on their mutual attraction”. The piece concluded by stating that 
the Palace had yet to comment on the claims, “though it may not bother” as the 
US magazine had a “history of ‘revealing’ celebrity couplings hotly denied by those 
involved”.  

 
3. The complainant said that the newspaper had repeated claims made in a US 

magazine that were “completely untrue”, and the newspaper had failed to 
corroborate the facts before publication. He noted that the article had called the 
claims “extraordinary” but considered that it had not asserted categorically that 
they were false. He argued that the newspaper could not justify the publication of 
inaccurate information simply by attributing it to a third party. As the US magazine 
was not considered to be a reliable source of information in the US and the 
newspaper attached no credence to the claims, it should not have repeated them. 
In addition, it had republished the magazine’s front page, which showed an image 
of him that had been doctored to give the appearance that he had been partially 
clothed on a beach with Ms Middleton; there was no mention of the fact that the 
image had been altered.  

 
4. The complainant said that despite the falsity of the claims, the story had concerned 

private – in particular sexual – information about which he had a reasonable 
expectation of privacy. He did not accept that this expectation had been reduced 
because the claims had already been published by a magazine with a limited 
hard-copy circulation in the US. In contrast, this newspaper had circulated the 
claims in the UK and worldwide, and numerous publications had followed suit. 
The complainant requested the removal of the online article and a prominent 
apology.  

 
5. The newspaper said that its article had made clear that it was not an account of a 

relationship between the complainant and Ms Middleton; it was a report about an 
article, which had appeared in a prominent US magazine. It noted that its piece 
had contained seven references – including in its headline – to the fact that these 
were claims made by the magazine. It noted that its piece had also said that the 



    Item                                  3 

 

magazine had no substantiation for the claims and that they had not been 
confirmed or commented on by the complainant’s representatives.  

 
6. The newspaper said that Mail Online had covered the story separately, and the 

website’s journalist had sought comment from the complainant’s representatives 
before publication. That opportunity had not been taken, and this had been 
reflected in the newspaper’s article. It rejected the complainant’s position that Mail 
Online had been told that the claims were a “complete fiction”. In fact, the 
complainant’s representative had said that they had not read the US article, but 
that the magazine “regularly reports complete fiction like this”. Following 
publication of the Mail Online article, a member of the website’s staff had offered 
to publish the Palace’s response to it, but had been told that there were “no 
circumstances where we would provide comment for a story like that”.  

 
7. The newspaper did not consider that it was acceptable for Kensington Palace to 

dictate what it could report. It said that it was also unacceptable for the Palace to 
respond to claims by issuing denials, which it refused to confirm on the record, 
thereby making the denials unreportable. Had a denial been issued, it would have 
published it.  

 
8. The newspaper said that it had reported claims made by a magazine with a 

readership of 4.4 million; the allegations were clearly already in the public 
domain. It also argued that the fact of a relationship between two unmarried 
individuals was not private, particularly when one of those individuals was a senior 
member of the royal family; the relationship between the complainant and Ms 
Middleton had been the subject of widespread comment since the royal wedding.  

 
9. The newspaper did not accept any inaccuracies and therefore it did not consider 

that an opportunity to reply was required. It said it would be happy, however, to 
publish a follow-up article or the following wording in the Corrections & 
Clarifications column on page two: 

 

In common with many other publications and global digital news sites, on 

December 10 we reported that a major American magazine had claimed there was 

a relationship between Prince Harry and Pippa Middleton. Our article was clearly 

sceptical about the veracity of the magazine’s claims. We are also happy to make 

clear that Prince Harry’s spokesman has since confirmed for the record there is no 

truth whatsoever in the magazine’s story.   

 

Relevant Code provisions 
 

10. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 

must be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate 

- an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 

agreed with the Regulator in advance. 



    Item                                  3 

 

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 

conjecture and fact. 
 

Clause 2 (Opportunity to reply) 

A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably called 

for. 

 

Clause 3 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 

 

Findings of the Committee 
 

11. These were unsubstantiated claims, which were reported as such. The newspaper 
had taken care to ensure that the claims were reported with due scepticism. For 
instance, the first line of the article had said “it all sounds rather too much like a 
plot dreamed up in a Hollywood movie”; the second line had described the claims 
as “extraordinary allegations”; and the final line had said that the US magazine 
had a “history” of reporting claims about celebrity relationships that were “hotly 
denied”.  

 
12. The newspaper had published the article in the knowledge that Kensington Palace 

had no intention of commenting on the story. However, the article had emphasised 
that the newspaper attached no credence to the claims, and it alerted readers to 
the fact that there were good reasons to doubt their accuracy. In such 
circumstances, there was no failure to take care over the accuracy of the article in 
breach of Clause 1(i). The article was not significantly misleading in breach of 
Clause 1(ii).  

 
13. It was clear that the “doctored” image formed part of the cover of the US 

magazine, and where doubt was cast on the truth of its claims, the republication 
of the cover was not significantly misleading. The complaint under Clause 1 was 
not upheld.  

 
14. The claims made about the complainant and Ms Middleton had the potential to 

intrude into his private life. The terms of Clause 3 were engaged, regardless of the 
accuracy of the allegations. 

 
15. The article, however, had clearly suggested that the claims were not to be believed. 

The fact that the newspaper was clearly dismissive of the speculation, and the tone 
it had adopted in the piece, diminished any intrusive effect that the speculation 
may have had. Furthermore, the claims had already been published by a 
magazine with a circulation of 4.4 million readers. The level of intrusion did not 
amount to a breach of Clause 3. The complaint under Clause 3 was not upheld. 

 
16. The terms of Clause 2 provide people with the opportunity to reply to published 

inaccuracies. No inaccuracies had been established by the Committee, and the 



    Item                                  3 

 

complainant had not requested an opportunity to reply. There was no breach of 
Clause 2. 

 

Conclusions 
 

17. The complaint was not upheld. 
 

  



    Item                                  3 

 

APPENDIX D 
 

Decision of the Complaints Committee 

00849-16 HRH Prince Henry of Wales v Mail Online 

 
Summary of complaint 

 
1. HRH Prince Henry of Wales complained to the Independent Press Standards 

Organisation that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 
(Opportunity to reply) and Clause 3 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “American tabloid OK! claims ‘Prince Harry and Pippa Middleton 
are enjoying a secret romance’ after ‘snogging in a bathroom at the royal wedding 
in 2011’”, published on 9 December 2015.  
 

2. The article reported that a US magazine had claimed to have “exclusive 
knowledge” that the complainant and Pippa Middleton were “romantically 
involved”. It reported a number of claims from the US magazine, including that 
Ms Middleton had “spent the night several times”; that Prince William had “found 
the pair in a compromising position”; and that the complainant had played 
“Adele, Ellie Golding, and Bruno Mars” during their first date, and served pasta 
carbonara which he had prepared himself. 

 
3. The article noted that the US magazine claimed that this relationship had begun 

at the time of the wedding of the Duke and Duchess of Cambridge, but that “it is 
only now that OK! has managed to get the ‘scoop’”. It concluded with examples 
of other stories the magazine had published, including one that claimed that Kate 
Middleton was pregnant with twins, in which the magazine had “even [gone] so 
far as to say the palace has confirmed the news, despite the fact that no other 
confirmation has been given to any other media outlet”. 

 
4. The complainant said that the publication had repeated claims made in a US 

magazine about his private life that were “completely untrue”. He argued that the 
newspaper could not justify the publication of inaccurate information simply by 
attributing it to a third party.  

 
5. He said that the publication had requested Kensington Palace’s response to the 

claims at 3.30pm on 9 December. At 4.48pm, the Palace responded and clarified 
that the claims were a “complete fiction”, and that they should not be repeated. 
The publication published the article at 4.41pm, before it had received the Palace’s 
comments. As such, the complainant considered that the approach for comment 
had been “entirely perfunctory”. He also considered that this represented a failure 
to provide a fair opportunity to reply.  

 
6. The complainant said that the magazine was not considered to be a reliable source 

of information in the US, and so its claims should not have been republished. He 
considered that by repeating the claims, the publication had given weight to them 
and had aided their circulation. In addition, it had republished the magazine’s 
front page, which showed an image of him that had been doctored to give the 
appearance that he had been partially clothed on a beach with Ms Middleton; 
there was no mention of the fact that the image had been altered.  

 



    Item                                  3 

 

7. The complainant said that despite the falsity of the claims, the story had concerned 
private – sexual – information about which he had a reasonable expectation of 
privacy. He did not accept that this expectation had been reduced because the 
claims had already been published by the magazine. Publication by Mail Online 
had circulated the claims in the UK and worldwide, and numerous other 
publications had followed suit.  

 
8. The publication said that the article had been commissioned and written by its US 

editorial team following the publication of the article in the US magazine. The 
claims made by the magazine had been published to a wide audience, including 
online, and the story was followed up by many news outlets globally. It said it was 
“perverse” for the complainant to argue that its readers should not be informed 
that a prominent magazine had made such claims to its readers.  

 
9. It did not accept that the article was misleading: the article had given clear reasons 

for doubting the allegations. None of its readers could have thought that it was 
endorsing or adopting the claims. 

 
10. The publication said that its US office had contacted Kensington Palace for 

comment before the article was published, but said it was not obliged to wait for 
a response before publishing the piece. The Palace’s initial response had not 
described the claims as “a complete fiction”; it had said that the US magazine 
“regularly reports complete fiction like this”, and that the Palace had not read the 
article. It said that the Palace had also acknowledged that the claims would not be 
reported as fact: the Palace had said “I realise you’re not reporting it as fact, but 
by [sic] you would be indirectly reporting an article that is completely made up”.  

 
11. The publication said that its US office had emailed the Palace a second time, 29 

minutes after publication, had provided a link to the article and asked again for 
comment. The response received stated that there were “no circumstances where 
we would provide a comment for a story like that”. The publication said that the 
Palace could not determine what it could report. It said it was inappropriate for 
the Palace to respond to claims by issuing denials with a refusal to confirm them 
on the record. It asked why the public should be prevented from being informed 
that the claims made in the magazine were wrong. 

 
12. The publication said that Clause 2 of the Code was not engaged pre-publication. 

However, the publication had offered to add the Palace’s comment to the article 
as a bulleted subheading and as a footnote. It also offered to publish a follow-up 
piece linking to the original item. It would not remove the article, as requested.  

 
13. With regards to the publication of the “doctored” image, the publication said that 

it had merely republished the front cover of the US magazine.  

 
14. The publication said that the claims about the complainant’s private life were 

already in the public domain: they had been published by the magazine and 
followed up globally. In addition, it said that the fact of a relationship was not 
private, and the article had not included any unnecessarily graphic information or 
sexual content. The publication also considered that there was a public interest in 
reporting on what was being said about the royal family abroad.  

 



    Item                                  3 

 

Relevant Code provisions 
 

15. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 

must be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate 

- an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 

agreed with the Regulator in advance. 

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 

conjecture and fact. 
 

Clause 2 (Opportunity to reply) 

A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably called 

for. 

 

Clause 3 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 

 

Findings of the Committee 
 

16. The publication had clearly attributed the claims about the complainant to the US 
magazine; and, on balance, the Committee considered that the article’s tone had 
cast doubt over the claims. The publication had asked pointed questions about 
how such a sensational story had become known only to a tabloid magazine in 
the US; it had referred to the claims as a “scoop” in inverted commas; and 
described the alleged first “date” in a tongue-in-cheek manner. The article 
concluded with a summary of other unlikely stories that the magazine had 
published, indicating that the claims in question were to be placed in the same 
category.  

 
17. The publication had contacted the complainant’s representatives for their 

comments on the claims, but had published the article before receiving a response. 
In circumstances in which the claims had not been adopted as fact, and where 
reasons had been given for doubting them, this did not represent a failure to take 
care over the accuracy of the article in breach of Clause 1(i). There was no breach 
of Clause 1 on this point.  

 
18. It was clear that the “doctored” image formed part of the cover of the US 

magazine, and where doubt was cast on the truth of its claims, the republication 
of the cover was not significantly misleading. The complaint under Clause 1 was 
not upheld.  

 
19. The claims made about the complainant and Ms Middleton had the potential to 

intrude into his private life. The terms of Clause 3 were engaged, regardless of the 
accuracy of the allegations. 



    Item                                  3 

 

20. However, the tone of the article had given the impression that the claims were not 
to be believed, which diminished any intrusive effect that they may have had. 
Furthermore, the claims had already been published by a magazine with a 
circulation of 4.4 million readers. The level of intrusion did not amount to a breach 
of Clause 3. The complaint under Clause 3 was not upheld. 

 
21. The terms of Clause 2 provide people with the opportunity to reply to published 

inaccuracies. No inaccuracies had been established by the Committee, and the 
complainant had not requested an opportunity to reply. There was no breach of 
Clause 2. 

 

Conclusions 
 

22. The complaint was not upheld. 
  



    Item                                  3 

 

APPENDIX E 

Decision of the Complaints Committee 

11941-15 HRH Prince Henry of Wales v Daily Star 

 
Summary of complaint 

 
1. HRH Prince Henry of Wales complained to the Independent Press Standards 

Organisation that the Daily Star breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 
(Opportunity to reply) and Clause 3 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Harry and Pippa ‘secret romance’”, published in print and 
online on 10 December 2015. 

 
2. The article said that a magazine, published in the US, had claimed that the 

complainant and Pippa Middleton had been involved in a “secret romance”. It 
stated that “shock reports” had said that the pair “first snogged” at the royal 
wedding in 2011 when they “hooked up” in a bathroom, and that they had been 
“caught in the act” by their older siblings. The article concluded by stating that 
“Clarence House declined to comment last night”. It was also published online. 

 
3. The complainant said that the claims made in the article were “completely untrue”, 

and the newspaper had not contacted Clarence House for comment before 
publication. The complainant said that, had the newspaper contacted his 
representatives, it would have been informed that the claims were fictitious and 
should not be published. By repeating the false claims, the newspaper had given 
weight to them and had significantly aided their circulation. He did not consider 
that attributing the claims to the US magazine had absolved the newspaper from 
its duty to independently corroborate them. 

 
4. The complainant said that the publication of false claims about his personal 

relationships and sexual activities represented an intrusion into his private life. He 
did not consider that the publication of the claims in the US had eroded his right 
to privacy: the US magazine had limited hard-copy circulation in North America; 
whereas the newspaper’s print and online presence had led to the claims being 
widely read in the UK. He said that there was no public interest in reporting the 
claims, not least because they were inaccurate. 

 
5. On the day of publication, the complainant wrote to the newspaper and requested 

the removal of the online article. It was removed the following day, but the 
newspaper did not acknowledge or respond to his letter, it did not offer an 
opportunity to reply, explain its actions, or offer assurances that the claims would 
not be repeated. The complainant said that subsequent correspondence from the 
newspaper had not addressed the substance of his complaint or explained its 
reasons for publishing the article. 

 
6. The newspaper said that the article had been removed from its website as 

requested, and it offered its assurances that the claims would not be repeated. It 
had also circulated a notice to staff to that effect, and had placed a warning in its 
cuttings file. It considered that the remedial action that it had offered, and carried 
out, should satisfy the complainant. 

 



    Item                                  3 

 

7. The newspaper did not otherwise respond substantively to questions about the 
article’s compliance with the Code, or defend its publication. 

 

Relevant Code provisions 
 

8. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 

must be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate 

- an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 

agreed with the Regulator in advance. 

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 

conjecture and fact. 
 

Clause 2 (Opportunity to reply) 

A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably called 

for. 

 

Clause 3 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 

 

Findings of the Committee 
 

9. The article had clearly attributed the claims about the complainant and Ms 
Middleton to the US magazine. While it had not contained a positive assertion of 
their truth, there was no suggestion that there was reason to doubt their veracity. 

 
10. Furthermore, the article had stated that “Clarence House had declined to 

comment” but the newspaper had not argued – in response to the complaint – 
that such an approach had been made. The only conclusion which the Committee 
could draw from this was that the newspaper had not sought to verify the claims, 
as reported. This inaccurate assertion had given further weight to the claims, by 
suggesting that the newspaper had sought to stand up its story. The manner in 
which the claims were presented was significantly misleading.  

11. The Committee was very concerned that the newspaper had failed to engage 
substantively with IPSO’s investigation into the complaint. The newspaper had 
offered no basis for the Committee to believe that it had taken care to ensure the 
article was published in compliance with Clause 1(i) of the Code. Neither had it 
made any offer to correct the story, as it had been obliged to do under Clause 
1(ii). The complaint under Clause 1 was upheld.  

 
12. The article had concerned the complainant’s private life: it had repeated claims 

that he was in a “secret” relationship with Ms Middleton, and it had speculated on 



    Item                                  3 

 

the nature of the alleged relationship. The terms of Clause 3 were engaged, 
regardless of the accuracy of the allegations. 

 
13. The newspaper, however, had repeated allegations that had been made in the US 

by a magazine with a large circulation, and which had been republished in a 
number of newspapers – and online – in the UK. Given the extent to which the 
claims were already in the public domain, and the nature of the claims themselves, 
the complaint under Clause 3 was not upheld.  

 
14. The terms of Clause 2 provide individuals with the opportunity to reply to published 

inaccuracies. The complainant had requested the removal of the article. He had 
not requested an opportunity to reply. There was no breach of Clause 2. 

 

Conclusions 
 

15. The complaint was upheld under Clause 1. 

 

Remedial action required 

 
16. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 

should be required. The newspaper had not defended its article, and it had not 
offered to publish a correction. It had therefore failed to comply with the 
obligations of Clause 1(ii), and the Committee required the publication of an 
adjudication. 

 
17. The Committee considered the placement. The article had appeared in full on 

page five, but the misleading information was also published on the front page, 
accompanied by a photograph of the complainant and Ms Middleton, and their 
names in a heart. As the article had been prominently referenced on the front 
page, and in light of the seriousness of the breach established, the Committee 
required that a reference to the adjudication also be published on the front page, 
the same size and placement as the headline and text on page one. This reference 
should direct readers to the full adjudication, which should appear on page five 
or further forward. Both the headline to the adjudication inside the paper and the 
front-page reference should make clear that IPSO has upheld the complaint, and 
refer to its subject matter. The headline, the placement on the page, and the 
prominence, including font size, of both the adjudication and the front page 
reference must be agreed with IPSO in advance.  

 
18. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, with a link 

to the full adjudication appearing on the homepage for 24 hours; it should then 
be archived online in the usual way. 

 
19. The terms of the adjudication to be published are as follows: 

 

Following the publication of an article in the Daily Star on 10 December 2015, 

headlined “Harry and Pippa ‘secret romance’”, HRH Prince Henry of Wales 

complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily Star 

breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. The complaint was 

upheld, and IPSO required the newspaper to publish this adjudication. 



    Item                                  3 

 

The article said that a magazine, published in the US, had claimed that the 

complainant and Pippa Middleton had been involved in a “secret romance”. 

 

The complainant said that the claims made about his relationship with Ms 

Middleton were “completely untrue”. The newspaper had also not contacted 

Clarence House for comment, as reported.  

 

In response to the complaint, the newspaper removed the article from its website; 

offered its assurances that the claims would not be repeated; and circulated a 

notice to staff to that effect. It did not defend the claims as accurate.   

 
The article had clearly attributed the claims about the complainant and Ms 
Middleton to the US magazine. While it had not contained a positive assertion of 
their truth, there was no suggestion that there was reason to doubt their veracity. 
 

Furthermore, the article had stated that “Clarence House had declined to 

comment” but the newspaper had not argued – in response to the complaint – that 

such an approach had been made. The only conclusion which the Committee could 

draw was that the newspaper had not sought to verify the claims, as reported. This 

inaccurate assertion had given further weight to the claims, by suggesting that the 

newspaper had sought to stand up its story. The manner in which the claims were 

presented was significantly misleading.  

 

The newspaper offered no basis to suggest that it had taken care to publish 

accurate information, nor had it made any offer to correct the story. The complaint 

under Clause 1 was upheld.  

 
  



    Item                                  3 

 

APPENDIX F 
 

Decision of the Complaints Committee  
06095-15 A woman v Sunday Life 

 
Summary of complaint 
 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Sunday Life breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 3 (Privacy) in an article 
headlined “We know who killed ‘Jock’”, published on 24 May 2015. 
  

2. The article reported on the killing of Gerard “Jock” Davison in Belfast. The sub-
headline stated that “cops know the identity of the ex-IRA hitman who gunned 
down Provo chief Jock Davison, but have nowhere near enough evidence to 
charge him”. It reported a number of details about how the shooting had been 
carried out. It did not name the suspect, but provided information about his past, 
including that he had “once served a jail sentence for his involvement in a plot to 
murder a soldier” and that he worked “under Davison’s command in the Provo-
controlled DAAD vigilante group”. 
 

3. The complainant said that although the article had not named the alleged 
“hitman”, it was obvious to her, her local community and friends that the subject 
of the piece was Kevin McGuigan. He had been identified by reference to his 
alleged past, his age, the area of Belfast in which he had lived, and his own 
previous shooting. The article had followed a similar piece published by another 
newspaper. 
 

4. The complainant said that the newspaper had inaccurately reported that Mr 
McGuigan had been a suspect in the murder. The police had interviewed him as 
a witness on 29 May 2015, but he had been informed that he was not a suspect, 
and he was never arrested in relation to the investigation. She said Mr McGuigan 
was one of a number of people who the police had spoken to about the murder. 
These meetings had not taken place under caution. The police had used a 
prepared script, and had asked of his knowledge of Mr Davison and whether he 
had ever fallen out with him. 
 

5. The complainant questioned how the newspaper had come to the conclusion that 
Mr McGuigan had been a police suspect, when the police had come to the 
opposite point of view. She considered that as the police had not suspected him, 
those briefing the newspaper must have been republicans with their own interests 
and agenda. 
 

6. She also denied that Mr McGuigan had been an “ex-IRA killer”, as reported; he 
had not been convicted of any murder, and was not arrested in relation to any 
murder associated with the Direct Action Against Drugs group (DAAD). 
 

7. The complainant said that the newspaper had failed to respect Mr McGuigan’s 
family life and health in breach of Clause 3. The inaccurate article had led to 
rumour and speculation locally, and his murder had been an “inevitable 
consequence”. 
 



    Item                                  3 

 

8. The complainant said that on 16 May, the police had visited Mr McGuigan’s 
address, which was also connected to two others named Kevin McGuigan. The 
police would not confirm who they wished to speak to, but asked Mr McGuigan to 
pass on a verbal message, which was “republicans believed to be carrying out 
some form of attack upon Kevin McGuigan of 5 Comber Court”. She said that on 
19 May, the police visited Mr McGuigan again, but made no mention of any threat 
to his safety. On 25 May, the day after the article’s publication, the police had 
visited again, and this time confirmed that it was Kevin McGuigan Senior who was 
under threat. The complainant considered that the article under complaint had 
clearly reinforced local perception that Mr McGuigan Senior had murdered Mr 
Davison. 
 

9. The newspaper rejected the suggestion that those responsible for murdering Mr 
McGuigan had received their intelligence from its report. It said republicans had 
carried out their own investigation into the matter. The media generally had been 
briefed by republicans, as well as security sources, that Mr McGuigan was a 
suspect. His involvement had been widely reported, along with the fact that the 
police had warned him that his life was under threat. It said that given the principle 
of open justice, the fact that an individual is a suspect in a murder inquiry is not 
information over which they have a claim of privacy. 
 

10. The newspaper noted that the complainant had confirmed that the police had 
visited Mr McGuigan eight days before its article was published and had warned 
him of the threat to his life. It did not accept that there had been any confusion 
over which Kevin McGuigan the threat concerned; the visit followed the murder of 
Mr Davison on 5 May, and was in the context of the “bitter history” between Mr 
McGuigan Senior and Mr Davison. 
 

11. The newspaper considered that there was a clear public interest in reporting on 
the search for those responsible for the murder of Mr Davison. His death had 
devastated his family, and caused shock and anger in his community where he 
had been a prominent figure. 
 

12. The newspaper denied that its reference to Mr McGuigan as an “IRA killer” had 
been inaccurate. It said it was a matter of public record that Mr McGuigan had 
been a member of the IRA, a terrorist organisation responsible for thousands of 
deaths, who had been jailed for 10 years for kidnapping a Territorial Army soldier. 
He was a “designated assassin” understood to be responsible for at least one 
murder. It said that “well-placed sources” had also informed it that following his 
release from prison, Mr McGuigan had been involved in the leadership of the 
DAAD group, which had been responsible for the murder of alleged drug dealers. 
His involvement in this gang had also been widely reported. 
 

13. The newspaper noted that the book “Godfathers: Inside Northern Ireland’s Drugs 
Racket, published in 2001, had referred to two men from Mr McGuigan’s area of 
Belfast as the “hit team” in the DAAD group. It provided a written statement from 
the book’s author confirming that the two individuals he had referred to were Mr 
Davison and Mr McGuigan. The newspaper also noted a number of examples of 
media coverage after Mr McGuigan’s death that described him variously as “a 
former Provisional IRA assassin”; “a key hitman in the Prover cover group, DAAD”; 
one of two “most experienced hitmen”; part of a “deadly duo”; and that he had 
“shot a number of people”. It argued that if Mr McGuigan had not been a member 



    Item                                  3 

 

of the IRA, then its article, which had not named him, could not have identified 
him.  
 

Relevant Code provisions 
 

14. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 
iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact.  
 
Clause 3 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 

  
Findings of the Committee 

 
15. The violent deaths of Mr Davison and Mr McGuigan were matters of important 

public interest in Northern Ireland, where Mr McGuigan’s death – in particular – 
had significant political ramifications. These were major news events, and the 
newspaper was entitled to report developments in the story, as well as reaction to 
the deaths from within the police and republican community.   
 

16. The article had not named Mr McGuigan, but it had included details that might 
have led readers to identify him as the individual to which the coverage related. 
The Committee proceeded with its consideration of the complaint on that basis.   

 
17. The complainant was not in a position to dispute that the newspaper had been 

informed by its confidential sources within the police that Mr McGuigan had been 
a suspect in their murder investigation. Indeed, following the article’s publication, 
Mr McGuigan was questioned as a witness in relation to the police investigation, 
and he was asked whether he had ever fallen out with the deceased. The nature 
of the questions demonstrated that Mr McGuigan had been of interest to the 
police’s murder inquiry. There was no breach of Clause 1 on this point. 
 

18. The Committee noted that the complainant considered that Mr McGuigan had 
been informed by police that he was not a suspect. The newspaper had stated in 
the first line of the article that the police had “nowhere near enough evidence to 
charge him”, and said that the police had “hardly any forensic evidence or 
witnesses available”. In the full context, the reference to him as a “suspect” did not 
breach Clause 1.   
 

19. It was accepted that Mr McGuigan had not been convicted of any murder. 
However, it was not in dispute that Mr McGuigan had been a prominent figure 
within paramilitary organisations, including the IRA, who had been imprisoned for 



    Item                                  3 

 

ten years in relation to his involvement in the kidnapping of a Territorial Army 
soldier. It was also not disputed that he had been a member of the DAAD group, 
or that the group had been responsible for a series of murders. In the context of 
his previous conviction and the wider allegations about his activities and 
associations – which were made before and after his death – it was not significantly 
misleading for the newspaper to refer to Mr McGuigan as an “ex-IRA hitman”. The 
article had not stated that he had been convicted of murder. There was no breach 
of Clause 1 on this point.  
 

20. While the Committee understood the complainant’s concern that the piece had 
put Mr McGuigan’s life in danger, Mr McGuigan had been aware of threats to his 
life before its publication. It was accepted that police had already visited his 
address, and had warned him of a threat from republicans to someone of his 
name. In addition, his possible involvement in Mr Davison’s murder had already 
been widely reported at the time of publication. The newspaper had not failed to 
respect Mr McGuigan’s private life in breach of Clause 3.  
 
Conclusion 
 

21. The complaint was not upheld. 
 

  



    Item                                  3 

 

APPENDIX G 

 
Decision of the Complaints Committee  

05858-15 A woman v Irish News 
 
Summary of complaint 
 
1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that the 

Irish News breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 3 (Privacy) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “Ex-IRA killer is Davison murder suspect”, 
published on 20 May 2015, and in an article headlined “Former Provos claim 
witness told them McGuigan was at scene of Davidson murder” published on 18 
August 2015. 
 

2. The 20 May article reported on the killing of Gerard “Jock” Davison in Belfast. It 
stated that it was believed that a “former IRA killer” – who was not named – had 
shot Mr Davison. It included a number of details about how the shooting had been 
carried out, and said the gunman had “local knowledge”. It also stated that the 
suspect was “once a high-ranking republican … in his early fifties [who] was jailed 
for the attempted murder of a soldier during the Troubles”, and that previously, 
“following an altercation with Davison … he was shot in both legs in a 
paramilitary-style attack and expelled from the IRA”. 
 

3. The 18 August article reported on the killing of Kevin McGuigan. It stated that Mr 
McGuigan had been “shot dead by alleged former IRA members after 
eyewitnesses told republicans he was seen leaving the location of the Gerard … 
Davison attack”. It explained that Mr McGuigan’s “murder came after he was 
warned by police that his life was in danger from republicans amid speculation he 
was involved in the shooting of former IRA commander Davison”. It also noted 
that “while [Mr McGuigan] was widely named as the leading suspect in the killing, 
the PSNI said they spoke to him in the wake of the murder of the IRA commander 
only as a witness”, and that “Mr McGuigan had also denied involvement in the 
murder”. 
 

4. The complainant said that while the 20 May article had not named Mr McGuigan, 
it had contained a number of details which had identified him to the local 
community as the subject of the story. The complainant said that it was inaccurate 
to suggest that Mr McGuigan had been a suspect. On 29 May, the PSNI had 
confirmed that he was not considered a suspect, and he was never arrested by the 
police in connection with the murder. The complainant promptly informed the 
newspaper of this position, but it had repeated the inaccurate claim in its article of 
18 August. 
 

5. In addition, the complainant said that it was inaccurate in breach of Clause 1 for 
the 20 May article to describe Mr McGuigan as a “former IRA killer”, given that he 
had never been convicted of any killings. 
 

6. The complainant considered that the publication of details that identified Kevin 
McGuigan had represented an intrusion into his family life and health in breach 
of Clause 3. She said that the article had put his life in danger and had “ultimately 
resulted in his death”.  
 



    Item                                  3 

 

7. The complainant said that on 16 May, the police had visited Mr McGuigan’s 
address, which was home to two others also named Kevin McGuigan. The police 
had asked the deceased to pass on a verbal message, which was “republicans 
believed to be carrying out some form of attack upon Kevin McGuigan of 5 
Comber Court”. On 19 May, the police visited again, but made no mention of 
any threat to Mr McGuigan’s safety. On 25 May, five days after the article’s 
publication, the police visited again, and this time confirmed that the threat 
concerned Mr McGuigan Senior, and that republicans intended to take retaliatory 
action against him.  

 
8. The newspaper said that the 20 May article had not suggested that Mr McGuigan 

had been officially regarded as a suspect by the police. The article had made clear 
that Mr McGuigan had previously fallen out of favour with the IRA, and said that 
he had been subject to a paramilitary-style attack after an altercation with Mr 
Davison. When considered in this context, the reference to the gunman as a 
“suspect” related to the threat from the IRA that he would be under following Mr 
Davison’s death. The newspaper noted that on 29 May, the complainant’s solicitor 
had informed it that the police had said that Mr McGuigan was not a suspect in 
Mr Davison’s murder “at this point in time”. It considered that it had never said 
otherwise, but that the police’s position on this matter had been clearly subject to 
change.  
 

9. The newspaper also argued that it was not misleading for its 18 August article to 
suggest that Mr McGuigan had been a suspect in the killing of Mr Davison, 
particularly given that it had been widely reported by many news outlets that Mr 
McGuigan had been killed in relation to Mr Davison’s murder. 
 

10. The newspaper said that before it published the 20 May article, it had been 
informed by reliable sources that the police had warned Mr McGuigan about 
threats to his life following the murder of Mr Davison. It said it was well known and 
not disputed that Mr McGuigan had been involved in a long-running dispute with 
Mr Davison. It said the complainant’s contention that its article had prompted Mr 
McGuigan’s murder was entirely without foundation. The newspaper noted that it 
had not named Mr McGuigan in the 20 May coverage in order to avoid putting 
any lives at risk.   
 

11. The newspaper said that while the article had made reference to the gunman as 
a “former IRA killer”, it had not stated that he had ever been convicted of murder. 
It noted that the complainant did not dispute that Mr McGuigan had a long 
association with the IRA. It said that the terrorist organisation was estimated to 
have been responsible for around 1,800 killings, and it was accepted that active 
IRA membership had involved participation in shootings and bombings. In 
addition, Mr McGuigan had served a significant jail sentence for kidnapping a 
Territorial Army solider, and was involved in the leadership of the Direct Action 
Against Drugs group (DAAD), which was responsible for murdering at least 15 
alleged drug dealers. The reference to the “former IRA killer” was therefore not 
misleading.  

 
12. Furthermore, the newspaper argued that reporting on the murders of Mr Davison 

and Mr McGuigan was in the public interest. It noted that the government of 
Northern Ireland was still vulnerable to perceived and actual instances of 
paramilitary activity. In this instance, the deaths of Mr Davison and Mr McGuigan 



    Item                                  3 

 

had contributed to the withdrawal of the Ulster Unionist Party from the Northern 
Ireland Executive.  
 

Relevant Code provisions 
 

13. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 
iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact.  
 
Clause 3 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals in private places without their 
consent. Note - Private places are public or private property where there is a 
reasonable expectation of privacy. 

  
Findings of the Committee 

 
14.  The violent deaths of Mr Davison and Mr McGuigan were matters of important 

public interest in Northern Ireland, where Mr McGuigan’s death – in particular – 
had significant political ramifications. These were major news events, and the 
newspaper was entitled to report developments in the story, as well as reaction to 
the deaths from within the police and republican community.   
 

15. The 20 May article had not named Mr McGuigan, but it had included details that 
might have led readers to identify him as the individual to which the coverage 
related. The Committee proceeded with its consideration of the complaint on that 
basis.   
 

16. Before the publication of the 20 May article, the newspaper had been informed by 
confidential sources in the republican community that, following Mr Davison’s 
murder, republicans had suspected that Mr McGuigan had been involved. In 
addition, sources had said that the police had warned Mr McGuigan about a 
possible threat from the republican community. The complainant had also 
confirmed that on 16 May, the police had visited Mr McGuigan’s home, and had 
told him that republicans were planning an attack on a man of his name at his 
address.  
 

17. The 20 May article had not stated that the individual at the centre of its claims was 
an official police suspect. It had referred to him as a “suspect”, and included 
details of his dispute with members of the IRA, including Mr Davison. Given the 
information provided by the newspaper’s sources in the police and in the 
republican community, the Committee did not consider that it was significantly 



    Item                                  3 

 

misleading for the newspaper to refer to him as a “suspect” in the murder 
investigation. The fact that these allegations were not attributed to any one source 
did not render them significantly misleading. There was no breach of Clause 1 on 
this point.  
 

18. Similarly, the newspaper had not stated that Mr McGuigan had been an official 
police suspect in its article of 18 August. It had made clear that he had been 
interviewed by police as a witness, and included his denial of any involvement in 
Mr Davison’s murder. In the full context, the reference to him as a “suspect” did 
not breach Clause 1.   
 

19. It was accepted that Mr McGuigan had not been convicted of any murder. 
However, it was not in dispute that Mr McGuigan had been a prominent figure 
within paramilitary organisations, including the IRA, who had been imprisoned for 
ten years in relation to his involvement in the kidnapping of a Territorial Army 
soldier. It was also not disputed that he had been involved in the leadership of the 
Direct Action Against Drugs group, or that the group had been responsible for a 
series of murders. In the context of his previous conviction and the wider 
allegations about his activities and associations, it was not significantly misleading 
for the newspaper to refer to him as an “ex-IRA killer”. The article had not stated 
that he had been convicted of murder. There was no breach of Clause 1 on this 
point.  
 

20. While the Committee understood the complainant’s concern that the 20 May 
article had put Mr McGuigan’s life in danger, Mr McGuigan had been aware of 
threats to his life before its publication. The publication of the story did not 
represent a failure to respect his private life in breach of Clause 3.  

 
Conclusions 
 

21. The complaint was not upheld. 
  



    Item                                  3 

 

APPENDIX H 
 

Decision of the Complaints Committee  

00671-16 Soames v The Sunday Times 

 

Summary of complaint 

 
1. Sir Nicholas Soames MP complained to the Independent Press Standards 

Organisation that The Sunday Times breached Clause 2 (Privacy) in an article 

headlined “Soames’s mystery weight loss has Commons chewing the fat”, 

published in print and online on 7 February 2016. 

  
2. The article reported that Sir Nicholas Soames MP had “noticeably slimmed down 

following a spell away from the Commons”. It said that “regulars in the House of 

Commons tearoom have their own theory” over Sir Nicholas’ sudden weight loss, 

namely that he had been “fitted with a gastric band”. It said that “whatever the 

cause, colleagues report that the bon viveur is uncharacteristically off his food”. It 

included the comments of an unnamed Tory frontbencher who said that in the 

tearoom, Sir Nicholas had been “complaining that he can’t even look at food”; 

further an unnamed “friend and former frontbencher” said that “Soames had been 

advised to lose weight to ease a back ailment that had been causing him pain”. It 

said that “if such an order has been issued, it will be a serious blow to Soames” 

who was reputed to have become a director of a restaurant in Central London. 

The article also reported that after having been contacted twice “Soames declined 

to confirm or deny details of his weight loss regime or the presence of a gastric 

band”, and that he had simply issued a “brief and unprintable two-word 

statement” in both instances. The text of the print and online articles was the same. 

 
3. The complainant said that the article’s speculation about his health intruded into 

his privacy. He said that the article’s specific references to gastric band surgery 

and back problems – and the speculation that these medical matters had resulted 

in weight loss – were particularly intrusive. The complainant acknowledged that as 

a public figure, he was subject to press attention; this did not however mean that 

he did not have a right to privacy in relation to his health. The complainant said 

that he had not discussed matters relating to his health publicly. 

 
4. The newspaper denied that the article intruded into the complainant’s privacy. Sir 

Nicholas’ physical appearance had always been a central part of his public image, 

and it was not intrusive for the article to speculate over the reasons for the sudden 

visible weight loss of a prominent political figure. The article made reference to Sir 

Nicholas’ having undergone gastric band surgery and having had a back problem 

in the context of such speculation, and did not report as fact that he had undergone 

any such procedure. 

  
5. The newspaper said that in any case, according to one of the unnamed sources, 

the complainant had openly discussed the reasons for his loss of appetite with his 

colleagues in the House of Commons tearoom, which it argued was a public 

place.  



    Item                                  3 

 

6. The newspaper provided a copy of a text message the reporter had sent to the 

complainant prior to publication. This made clear the reporter’s assumption that 

since Sir Nicholas appeared to have been happy to discuss the reasons for his 

weight loss openly with colleagues, he would not object to discussing the matter 

further. The newspaper said that the complainant merely responded “fuck off”. 

The newspaper said it considered the response to mean “no comment”, and noted 

that the complainant did not provide a warning that he would consider publication 

an intrusion into his privacy. The complainant argued that the newspaper should 

have assumed that the characteristically robust response meant that the 

complainant considered the matter to be private.  The newspaper also noted that 

the complainant had publicly commented on his weight loss after publication, 

referring to himself in a tweet as a “pie free zone sadly”. 

 

Relevant Code provisions 

 
7. Clause 2 (Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 

and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 

without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 

of information.  

 

Findings of the Committee 

 
8. It was not intrusive to report the mere fact that the complainant had recently lost 

weight, given that he is a figure in the public eye, and the change in his 

appearance was visible. However, the article went further than this, and speculated 

about possible medical causes for his weight loss, including questioning whether 

the complainant had undergone an invasive surgical procedure, which may have 

been due to back pain. This was information in relation to the complainant’s health 

about he had a reasonable expectation of privacy and the Committee was not 

satisfied that the newspaper had demonstrated a sufficient public interest to justify 

publication. The speculation about this private medical information without the 

complainant’s consent raised a breach of Clause 2. 

 

Conclusion 

 
9. The complaint was upheld. 

 

Remedial action required 

 
10. Having upheld the complaint, the Committee considered the remedial action that 

should be required. Given the nature of the breach, the appropriate remedial 

action was the publication of an upheld adjudication. The headline of the 

adjudication must made clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its 

subject matter; it must be agreed in advance. The original article had appeared 

on page 3, and the adjudication should appear on this page or further forward. It 

should also be published on the newspaper’s website, with a link to the full 



    Item                                  3 

 

adjudication appearing on the homepage for 24 hours; it should then be archived 

in the usual way. Should the newspaper continue to publish the article online, 

without amendment, in light of this decision it should publish the adjudication in 

full, beneath the headline. 

 
11. The terms of the adjudication to be published are as follows: 

 

Following an article published in The Sunday Times on 7 February 2016 headlined 

“Soames’s mystery weight loss has Commons chewing the fat”, Sir Nicholas 

Soames MP complained to the Independent Press Standards Organisation that The 

Sunday Times had intruded into his privacy in breach of Clause 2 (Privacy) of the 

Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and has required The Sunday 

Times to publish this decision as a remedy to the breach. 

 

The article reported that the complainant had “noticeably slimmed down following 

a spell away from the Commons”, and that “regulars in the House of Commons 

tearoom have their own theory” over Sir Nicholas’ sudden weight loss, namely that 

he had been “fitted with a gastric band”. 

 

The complainant said that the article’s speculation about his health, and specific 

reference to gastric band surgery, intruded into his privacy. He said that he had 

not discussed matters relating to his health publicly. 

 

The newspaper denied that the article intruded into the complainant’s privacy. His 

physical appearance had always been a central part of his public image, and it 

was not intrusive to speculate over the reasons for the sudden visible weight loss. 

The article made reference to the complainant’s having undergone surgery in the 

context of speculation, and did not report as fact that he had undergone any such 

procedure. 

 

The Committee noted that simply reporting the complainant’s visible weight loss 

was not intrusive. However, the question of whether he had undergone an invasive 

surgical procedure was a private matter. The speculation about this private 

medical information without the complainant’s consent raised a breach of Clause 

2. 
  



    Item                                  3 

 

APPENDIX I  
 

Decision of the Complaints Committee  

11843-15 Muslim Council of Britain v The Times  

 

Summary of complaint 

 
1. The Muslim Council of Britain complained to the Independent Press Standards 

Organisation that The Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Muslims ‘silent on terror’”, published on 26 
December 2015. The article was also published online. 

 
2. The article reported that figures from the National Police Chiefs Council (NPCC) 

showed that out of a total of 3,288 referrals in a six-month period, there were fewer 
than 300 community ‘tip-offs’ to Prevent, the Government’s anti-extremism scheme. 
It explained that Prevent places people at risk of radicalisation into support 
programmes, and that as part of the scheme, community members are being 
encouraged to report activity indicating extremist or radical tendencies. It included 
comments from the NPCC that “the figures may not accurately capture the nature of 
the original source because in many cases members of the community will report in 
the first instance to the police”. The article reported that there was a campaign by 
mosques and community bodies for a national boycott of Prevent, after Waltham 
Forest Council of Mosques announced a boycott of the scheme, and Muslim leaders 
in Newham had criticised the scheme. It explained that the Prevent scheme was 
associated with spying and criminalising Islam, and has been criticised as being akin 
to a “McCarthyite witch-hunt”.  

 
3. The newspaper explained that when the article was first published on the 

newspaper’s website between 10:30pm and midnight, it had the same headline as 
the print version of the article. The article was then tailored for the website, which in 
this case included changing the headline to “Muslims ‘stay silent’ on extremism 
scheme”, and adding a photograph of a woman wearing a niqab, captioned: 
“Muslims in Waltham Forest have announced a boycott of the Government’s Prevent 
programme”. The online article was otherwise the same as the print version of the 
article.  

 
4. The complainant said that Muslims and Muslim organisations were outspoken on 

terror, and the headline claim that Muslims were “silent on terror” was therefore 
inaccurate. In addition, it said that the public may report potential threats of terrorism 
to the police or the national anti-terror hotline, rather than to Prevent. It was therefore 
misleading to suggest that Muslims are not reporting potential acts of terrorism on 
the basis of the proportion of community referrals to Prevent, and the fact that some 
Muslim organisations were boycotting the scheme. In addition, the complainant said 
it was not only Muslims that boycotted Prevent; this is a position taken by individuals 
and organisations of many faiths.  The complainant also said that the large number 
of referrals to Prevent from public bodies was a result of the statutory duty on public 
bodies to make referrals; it was therefore misleading to claim that there was a lack 
of community response to the program on the basis of the lower proportion of 
community referrals.  

 



    Item                                  3 

 

5. The complainant said that the proportion of women wearing the niqab is extremely 
low, and unlikely to be even close to 0.1% of UK Muslims. The photograph was not 
an accurate representation of Muslims in the UK or in Waltham Forest.  

 
6. The newspaper said that headlines do not exist in isolation, and that the article’s sub 

headline (“Community boycotts anti-extremism scheme as racist”) and the first two 
sentences of the article made the meaning of the headline immediately clear. The 
newspaper said that the effect of quotation marks varies according to context, but 
they can be used to caution readers that a phrase is not what it might seem, and that 
they should ‘take care’. In the context of the sub headline and the article’s 
introduction, “Muslims ‘silent on terror’”, was an accurate summary of the substance 
of the article, which was that the low number of community tip-offs to the Prevent 
scheme would raise concern that the police are being denied information that might 
prevent terrorist attacks.  The newspaper said that the core tenet of the UK’s anti-
terrorism strategy is that there is an observed progression from non-violent 
extremism to violence, and that the former must be tackled to prevent the latter. It 
said that on this view, an apparent failure to fully engage with the UK’s counter-
extremism strategy raises concern that information would be withheld which might 
prevent a terrorist attack. 

 
7. The newspaper noted the complainant’s concern in relation to the photograph. It 

said it was making efforts to improve its choice of “generic” images, and had raised 
the issue with its picture desk.  

 

Relevant Code Provisions  

 
8. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must 
be corrected, promptly and with due prominence, and − where appropriate −  an 
apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be agreed 
with the Regulator in advance. 

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

9. “Muslims ‘silent on terror’” was a claim capable of a number of interpretations in 
the absence of any context. However, it was immediately clear from the prominent 
sub headline and the text of the article that the reference to Muslims being “silent on 
terror” was a reference to the alleged boycotting of the Government’s Prevent 
programme. In relation to the online article, the picture caption and first sentence 
immediately made clear the basis of the claim in the headline. However, while it did 
not raise a breach of the Code in this instance, the Committee expressed concern 
that the newspaper’s practice of uploading print articles to its website without the sub 
headline risked significant clarifying information being omitted. 



    Item                                  3 

 

10. The article explained how the Prevent program worked. It included the figures 
released by the NPCC, explaining that some community ‘tip-offs’ might be made 
directly to the police, and that these ‘tip-offs’ were therefore not included in the 
figures. In addition, the article described how some members of the Muslim 
community had criticised the Prevent programme, and called for a boycott. In these 
circumstances, the article made clear the basis for claiming that “Muslims are 
boycotting the country’s key anti-radicalisation programme”, which was, in turn, the 
claim being made in the article’s headline. In this context, the headline claim was 
not significantly misleading, and there was no failure to take care not to publish 
inaccurate information. In addition, the headline did not claim that Muslims or 
Muslim organisations were not otherwise outspoken about terrorism, and the article 
did not contain the alleged inaccuracy.  There was no breach of Clause 1 on this 
point.  

11. The photograph accompanying the online article did not suggest that the niqab is 
widely worn by UK Muslims, or by Muslims in Waltham Forest. The article was not 
misleading in the manner alleged, and this aspect of the complaint did not raise a 
breach of Clause 1. Nevertheless, the Committee welcomed the newspaper raising 
the issue of the choice of “generic” images with its picture desk.  

Conclusion   

12. The complaint was not upheld. 

  



    Item                                  3 

 

APPENDIX J  
 

Decision of the Complaints Committee 

12114-15 Tooze v The Sun 

 

Summary of complaint 

 

1. Steve Tooze complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Coke in loo at Jez bash”, published in print on 21 December 2015, 
and “Hard left Labour group in drug shame as Sun investigation finds coke in loos 
at Corbyn bash”, published online on 21 December 2015.   
 

2. The articles reported that traces of cocaine had been found in the toilets of a pub 
where Momentum members – a group which it said had close links to Jeremy 
Corbyn – held a Christmas party. It said that its reporter had used special detection 
wipes in the toilets at the end of the party which confirmed the presence of Class 
A drugs. It said that the party was a “private” Christmas party and “ticket-only”. 
The article reported that Momentum had declined to comment on the publication’s 
findings.  

3. The articles were identical in print and online except for the headline.   

4. The complainant said that the headline on the online article, the sub-headline on 
the print version – which read “drug shame” – and the article itself implied that 
the Momentum members in the pub that night were users of Class A drugs. He 
pointed out that the venue was a busy urban pub and that the traces of cocaine 
found could well have been present from other events. He said that the event was 
not only open to Momentum members, and that members of the public without 
any links to the group could have paid on the night to attend. While he accepted 
that it appeared as though the wipes detected the presence of Class A drugs, he 
said that this on its own did not prove that the drug use was recent, or that it was 
linked to Momentum members attending the event. He said that the article was a 
classic example of “smear-by-implication”, and part of the publication’s attempts 
to undermine Jeremy Corbyn.   

5. The newspaper denied that the online headline, sub-headline on the print version 
and the article itself implied that Momentum were responsible for the drugs found 
at the venue. It said that the word “shame” in the headline referred to the fact that 
traces of cocaine were found at the event, and did not state that Momentum 
members had taken the drugs; however, it said that somebody at the party had. It 
said that the reporter had used the wipes, reported the results and presented the 
facts; it said that readers of the article were perfectly capable of coming to their 
own conclusions on this basis.  

6. The newspaper explained that the pub’s manager had confirmed that the toilets 
had been thoroughly cleaned before the Momentum event, and did not believe it 
was credible that traces of the drug would still be left on the cisterns from previous 
events after the toilets had been cleaned. It also said that it was unlikely that 
strangers with no affiliation with Momentum would have turned up on the night of 
the event and paid an entrance fee. It pointed out that the complainant had not 
been at the event in question.    

 



    Item                                  3 

 

Relevant Code Provisions 

7. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate 
- an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 

 

Findings of the Committee  

8. The article reported that traces of cocaine had been found in the toilets at the 
venue at which the Momentum Christmas party had taken place, and implied that 
drugs had been taken by an attendee of the party: this was the “shame” referred 
to in both versions of the article. The Committee acknowledged that the test used 
by the newspaper could not conclusively show that drugs were taken by an 
attendee at the party that night. However, the manager of the pub had said that 
the toilets had been cleaned before the party, the only attendees present in the 
venue that night were attending the Momentum event, and traces of drugs had 
been detected. This was a reasonable basis on which to infer that drugs had been 
used by an attendee. In these circumstances, the Committee was satisfied that the 
newspaper had not failed to take care not to publish inaccurate, misleading or 
distorted information. There was no breach of Clause 1.  

 

Conclusions  

9. The complaint was not upheld.  

  



    Item                                  3 

 

APPENDIX K 
 

Decision of the Complaints Committee 

00306-16 Portes v Daily Express 

 

 

Summary of complaint 

 

1. Jonathan Portes complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Daily Express breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “Europe’s leaders have no plan to cut immigration”, 
published on 18 January 2016.  
 

2. The article was an opinion piece in which the author expressed his view that Britain 
should leave the European Union. The article referred extensively to the “new 
migrant disaster”, and suggested that as long as Britain remained in the EU, it 
would have no control of immigration. The author supported his view by referring 
to a “revelation” at the weekend that “at least 20,000 Indians have been allowed 
to settle in Britain by using Portuguese passports since their homeland of Goa was 
once a colony of Portugal”, and said that this figure was “just part of an annual 
tidal wave of 228,000 non-EU migrants who use European passports to gain 
access to Britain”.   

3. The print and online versions of the article were identical.    

4. The complainant said that it was inaccurate to report that 228,000 EU citizens 
born outside of the EU gained access to Britain on an annual basis; he said that 
the total number of non-EU migrants coming to Britain annually, the vast majority 
of whom do not have EU passports, was only about 300,000. 

5. The newspaper accepted that the 228,000 figure was inaccurate in that it should 
have referred to the total number of EU citizens born outside of the EU who were 
living in Britain. It said that that figure had been taken from a report in another 
newspaper which had referred to Office of National Statistics (ONS) figures, and 
had been misread. The newspaper said that it was common practice for columnists 
to use statistics from other publications in their pieces. It denied that the inaccuracy 
rendered the article significantly misleading. Nonetheless, it corrected the online 
article and added the following footnote: 

This article was amended on 4 March 2016. It previously stated that the “annual 
tidal wave of non EU migrants who use European passports to gain access to 
Britain” was 228,000. This number is the total known number of non-EU migrants 
that entered with European passports not the annual figure. 

6. The complainant accepted that the figure of 228,000 was an accurate figure for 
the total number of EU citizens born outside the EU living in Britain. However, he 
said that the inaccuracy was significantly misleading, the online correction was 
unclear and believed that a correction should also be published in print. He also 
criticised the newspaper for copying figures from other publications.  

 

  



    Item                                  3 

 

Relevant Code Provisions 

7. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
 

Findings of the Committee  

8. The article was a polemic which expressed the view that Britain should leave the 
EU. This view was supported by several arguments based around the issue of 
immigration. The newspaper had explained that the figure for EU citizens born 
outside the EU had been misread from an article in another newspaper as an 
annual, rather than total, number. This figure was used to illustrate the author’s 
assertion that Britain would have no control of immigration while it remained in 
the EU. In this context, it was a compelling statistic which added credence to the 
author’s point in respect of immigration, as well as to the strength of his overall 
argument that Britain should leave the EU. The error which led to the statistic being 
incorrectly reported represented a failure to take care not to publish misleading 
information in breach of Clause 1(i), and was significantly misleading such as to 
warrant correction under Clause 1(ii). 
 

9. The newspaper had removed the inaccuracy from the online article, and published 
a footnote explaining that the article had been amended. The wording of this 
footnote recognised the inaccuracy; there was no breach of Clause 1(ii) in relation 
to the online article. However, the newspaper had failed to correct the inaccuracy 
in print, and this represented a further breach of the Code.  
 

Conclusions  

10. The complaint was upheld. 

 

Remedial Action Required 

11. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ Code, 
it can require the publication of a correction and/or adjudication, the nature, 
extent and placement of which is determined by IPSO. The newspaper had 
published a correction online, which met the requirements of Clause 1(ii); 
however, it had not corrected the inaccuracy in print, and had failed to comply 
with its obligations under this Clause. In this case, the Committee required the 
newspaper to publish a correction in its established Amplifications and 
Clarifications column which mirrors the text of the correction already published 
online; it should also explain that that the correction is being published following 
a ruling by IPSO. 

  



    Item                                  3 

 

APPENDIX L  

 

Paper 
No. 

File Number Name v Publication 

551  Request for review 

552  Third party 

574 06593-15 Clarke v Daily Express 

577 10510-15 Alsafar v Fife Free Press 

578 12311-15 / 
12348-15 

Downes v Shropshire Star / Shrewsbury 
Chronicle 

579 10080-15 Cleghorn v Telegraph.co.uk 

580 08346-15 Rangers Supporters Trust v Dundee 
Courier and Advertiser 

581 08102-15 Levick v The Times 

582 04727-15 Hanks v Ayrshire Post 

583  Third party 

584  Request for review 

586 07065-15 House v Grimsby Telegraph 

587 06220-15 House v Daily Mail 

588 07060-15 House v The Times 

589 07054-15 House v The Daily Telegraph 

590 07064-15 House v Daily Mirror 

591 07056-15 / 
07063-15 

House v Daily Star Online / Daily Express 
Online 

593 05983-15 Beggs v The Scottish Sun 

595  Request for review 

596  Third party 

597 11970-15 / 
11996-15 

Gerrard v Runcorn Weekly News / 
Liverpool Echo 

600  Third party 

601  Request for review 

603 11947-15 Boswell v Scottish Mail on Sunday 

606 12290-15 Bakehouse v Bristol Post  

607 07557-15 Towers v Northern Echo 

609  Third party 

610  Request for review 

613 00328-16 Herry v Sunday Mercury 

614 00555-16 Best v Sunday Life 

615 12322-15 Heaps v Nottingham Post 

616 00545-16 Elan-Cane v The Spectator 

617  Third party 

618  Request for review 

619 11861-15 West Sussex County Council v The Argus 

620 11868-15 Versi v Daily Star on Sunday 



    Item                                  3 

 

621 00050-16 Lisle-Mainwaring v Mail Online 

622 11847-15 Khason v Hastings & St Leonards 
Observer 

624  Third party 

625  Request for review 

626 12223-15 Proudman v The Times 

627 12281-15 Nartey v Mirror.co.uk 

628 12340-15 Nartey v Telegraph.co.uk 

630 08076-15 Foxhall v Express & Star 

633  Third party 

634  Request for review 
 


