
 
Paper No. 1057 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 26 April 2017 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman     
      Richard Best 
   Lara Fielden  
   Gill Hudson 

David Jessel 
Matthew Lohn  
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans    

   Peter Wright  
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 

Ben Gallop, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Alistair Henwood 
Vikki Julian 
Holly Pick 
Lauren Sloan 
Liam Tedds 
Abigail Tuitt 
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  Anne Lapping, Board Member 
   
   
   
    
   
      

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies for absence were received from Jill May. 
 
2.  Declarations of Interest 

 
 Peter Wright declared an interest in items 9 and 10. He left the meeting for these 

items. 
   

3.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 29 March.  
 

4.  Update by the Chairman - oral 
  

The Chairman welcomed Jonathan Grun to the meeting and thanked him for all 
his hard work on the Editors’ Code. He also informed the Committee that Ciaran 
Cronin would be leaving IPSO at the beginning of the month, and welcomed new 
Complaints Officer Lauren Sloan.  

 
5.      Matters Arising  

 
There were no matters arising. 

 

6. Complaint 13405-16 Allardyce v The Daily Telegraph 
 
The Committee discussed the complaint and asked the Executive to revert to the 
parties for further information before proceeding.  

 
7.       Complaint 00844-17 Moss v The Sun 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaints should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A.  
 

8.   Complaint 14070-16 Smyth v Oxford Mail 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
9.      Complaint 01722-17 HRH Prince Henry of Wales v Mail Online 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 
10.      Complaint 00294-17 Brown v The Daily Telegraph 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 

 
 

 



    Item                                  3 

11.      Complaint Rejection Sampling Discussion – Oral Update 
 

Nina Wrightson gave the update on this item. The samples for rejections were 
taken randomly from July to December 2016 files, excluding multiple complaints. 
She worked with David Jessel and Neil Watts to review the files and no issue came 
to light at all. The care taken by all staff along with the volume of work undertaken 
by the team was noted. 
 
Volunteers were request for the next batch of rejection sampling. Committee 
members were asked to contact Nina directly.   

 
12.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

   The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E. 
      

13.     Any other business 
   
  There was no other business. 
 

14.    Date of Next Meeting 
 
 
 The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 31 May 2017. 

 
 

 The meeting ended at 11.48am. 
 

 Michelle Kuhler 
 PA to CEO 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  



    Item                                  3 

 
 

Appendix A  
 

Decision of the Complaints Committee 
00844-17 Moss v The Sun 

 
Summary of Complaint 
 

1. Daniel Moss complained to the Independent Press Standards Organisation that The 
Sun breached Clause 2 (Privacy), Clause 3 (Harassment) and Clause 10 (Clandestine 
devices and subterfuge) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 
“Sicknote Cop Sells Threesomes”, published on 3 December 2016. The article was 
also published online with the headline: “‘We can be as filthy as you want’ Shocking 
secret sideline of sleazy PC selling three-in-a-bed romps for £210 an hour after being 
signed off work for ‘stress’”. 
 

2. The article reported that the complainant, a serving police officer, “has been selling 
threesomes with his girlfriend for £210 an hour” on an adult escorting website. The 
article included quotes from the advert: “look at us as a couple and we’re a young 
energetic couple who you could pass on the street…get us in the bedroom and we 
can be as filthy as you want”.  It said that an undercover reporter from the newspaper 
had posed as a client and had met the complainant and his girlfriend at their home, 
after he had booked a “half hour threesome” through their profile on the website.  
 

3. The article reported that “after handing over £120 in cash, our man was led to a 
bedroom” where he was told by the complainant’s girlfriend to “do what you want 
within reason”, before the reporter left the flat.  
 

4. The article reported that this had taken place whilst the complainant had been signed 
off sick from work, and Sussex police had subsequently launched an investigation into 
his conduct. The article acknowledged that the activity was not illegal but continued 
by reporting that “the police code of ethics states that officers must ‘avoid any activities 
(work-related or otherwise) that may bring the police service into disrepute and 
damage the relationship of trust and confidence between the police and the public’”. 
The article included a statement from the ex-head of Scotland Yard’s flying squad: 
“people have a right to expect the conduct of our police to be beyond reproach. 
Therefore the behaviour of this officer and his partner demands that the police service 
acts robustly and quickly to deal with it”.  
 

5. The online version of the article included a two-and-a-half minute video of the 
journalist visiting the complainant’s home, obtained with a hidden camera. This video 
recorded the conversation which the complainant had with the journalist and showed 
the journalist handing money to the complainant’s girlfriend, before being led into the 
bedroom. Aside from the inclusion of the video, the online article was substantively 
the same as the print version. The online and print articles included images, taken 
from the video, of the complainant and his girlfriend.  
 



    Item                                  3 

6. The complainant said that he had a reasonable expectation of privacy in relation to 
the activities he chose to carry out within his own home. He said that he had not been 
on duty as a police officer when the journalist had entered his home. His position as 
a serving police officer did not amount to him being a public figure and he had the 
same expectation of privacy as a member of the public. The website profile was his 
girlfriend’s and any reference to the involvement of a male did not disclose his identity. 
He said he was present at the flat in order to assist his girlfriend. He said he did not 
handle the money, and was not running a business from the address. 
 

7. The complainant said that when the journalist entered his home, he had recorded a 
video of him without his knowledge or permission. He said that given his identity was 
not disclosed on the escort website, he had not placed his involvement in the activities 
into the public domain.  
 

8. The complainant did not accept that the newspaper’s intrusion into his private life and 
the use of subterfuge and a hidden camera, to obtain and publish the material, was 
justified in the public interest. He said that there was no public interest in reporting 
what a police officer, who was off-duty, did in his private home. He said he had been 
dismissed by Sussex police on the basis that he had breached force policy. He said 
the chief constable had considered giving him a final warning, rather than dismissing 
him, but said he could not due to the public nature of the exposé. He denied that he 
had been advertising his sexual services online, nevertheless he said it would not have 
been a criminal offence to do so. Further, given that he had not undertaken any illegal 
activity, he had not placed himself in a position in which he could be blackmailed, 
and he was not receiving sick pay from the tax payer. 
 

9. The complainant said that the publication of the article amounted to harassment 
because of the distress caused to him and his family. 
 

10. The newspaper accepted that it had engaged in subterfuge by posing as a client and 
using a hidden camera, in order to obtain material about the complainant’s activities 
with his partner. It said that whilst the terms of Clause 10 were engaged, its actions 
were justified in the public interest.  

 
11. The newspaper said that the reporter had been tipped off by a ‘source’ that the 

complainant and his partner were offering services on the adult website, and that he 
was a police officer on long term sick leave. The source had provided the newspaper 
with the advertisement posted by the complainant on the website. It said that because 
the advert did not identify the complainant or his partner it was necessary for the 
reporter to use a hidden camera in order to verify the complainant’s status as a serving 
police officer.  

 
12. The newspaper provided a summary of the internal correspondence which had passed 

between the journalist and the newsdesk both prior to the journalistic activity and 
publication. It said that this correspondence demonstrated that the reporter had 
considered the terms of the Code and decided that there was a public interest in 
obtaining the information by subterfuge and use of a hidden camera. The internal 
memo recorded that the public interest was “exposing this illegal activity as Moss is a 



    Item                                  3 

serving officer with Sussex Police. His activities also expose him to potential blackmail 
by criminals”. Prior to publication, the newspaper said its managing editor and legal 
department had given further careful consideration to the public interest, and decided 
that it was sufficient to justify publishing the video recording.  
 

13. In response to the complaint, the newspaper said that there was overwhelming public 
interest in reporting that a serving police officer, on sick leave, was providing sexual 
services.  

 
14. It said that the complainant was in breach of his duties by falling below the standards 

expected of serving police officers, and such standards applied to the complainant 
even when he was off duty.  This was reflected by the statement released by Sussex 
police, released in response to the newspaper’s investigation, which said: “police 
officers must behave in a manner that does not discredit the police service or 
undermine public confidence, whether on or off duty”. 

 
15. The newspaper said that its position that the complainant was undertaking illegal 

activity, was articulated during internal correspondence and at a time where it was 
unclear to the journalist whether any illegal activity took place in the complainant’s 
home. The article did not claim the activity was illegal, and this reflected the 
newspaper’s changed position on the matter. However, the newspaper said the activity 
was immoral and exposed the complainant to blackmail in his role as a police officer.  
 

16. It said that whilst the interaction with the journalist took place within the complainant’s 
home, it did not accept that the complainant had a reasonable expectation of privacy 
in relation to the activities that took place there. It said that the services which the 
complainant was offering were advertised on a public website; as such his home 
formed part of a commercial enterprise. In any case, the newspaper argued that any 
intrusion into the complainant’s private life was justified in the public interest for the 
reasons already articulated.  

 
17. In response to the complaint, the newspaper said that the decision was taken to publish 

the video because it provided clear proof and corroboration of the story for its readers. 
It said that the publication of the video, which showed no sexual activity, was a 
legitimate editorial decision, taken in order to validate the story. 
 

18. The newspaper said that the journalist did not engage in intimidation, harassment or 
pursuit when making his enquiries.  
 
Relevant Code Provisions 
 

19. Clause 2 (Privacy)* 
 

(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
 



    Item                                  3 

(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life without 
consent. Account will be taken of the complainant’s own public disclosures of 
information. 
 
(iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 3 (Harassment)* 

 
(i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 
 
(ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and 
must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom they 
represent. 
 
(iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them and 
take care not to use non-compliant material from other sources. 
 
Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge)* 

 
(i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of documents or 
photographs; or by accessing digitally-held information without consent. 
(ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and then only when 
the material cannot be obtained by other means. 
 
The public interest 
 
There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated 
to be in the public interest. 
 
The public interest includes, but is not confined to: 

i. Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
ii. Protecting public health or safety. 
iii. Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual 

or organisation. 
iv. Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 

obligation to which they are subject. 
v. Disclosing a miscarriage of justice. 
vi. Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 

impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
vii. Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 
viii. There is a public interest in freedom of expression itself. 



    Item                                  3 

ix. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will or will become so. 

x. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the time. 

. 
 
Findings of the Complaints Committee 
 

20. The terms of Clause 10 were engaged: the journalist had posed as a client and had 
filmed the complainant through use of a hidden camera. The newspaper had credible 
evidence, based upon the information provided by the source and the public advert, 
that the complainant was engaged in the sale of sexual services to members of the 
public.  
 

21. The public place trust in the police to conduct themselves in accordance with the police 
code of ethics and there was a clear public interest in verifying the claims of the source, 
in confirming the complainant’s identity as a serving police officer and in establishing 
the extent of his participation in the alleged activities. There was also a clear public 
interest in establishing whether the complainant’s conduct exposed him to potential 
blackmail as a result of engaging in the sale of sexual services to strangers.  
 

22. The Committee noted that the advert did not identify the complainant; he could 
therefore have denied the claims made by the newspaper’s source, had they been 
put to him openly. Further, given the sexual nature of the alleged activities, it was 
reasonable for the newspaper to have concluded that the complainant would not be 
willing to verify his involvement in the alleged activities, if an open approach had 
been made. In those circumstances, the newspaper’s view that subterfuge would 
uncover material that could not be obtained by other means, was reasonable. 
Further steps were therefore justified in order to establish the extent of the 
complainant’s involvement as well as to test the veracity of the source’s claims.  
 

23. The Committee noted that the journalist had engaged in only a brief interaction with 
the complainant, in order to substantiate his involvement in the provision of sexual 
services.. This interaction was limited to a discussion only and did not involve any 
sexual activity.  

 
24. Given that the investigation had the potential to uncover evidence that the complainant 

was engaging in behaviour which might contravene the police code of ethics, the 
Committee considered that the newspaper’s actions had been proportionate to the 
clear public interest in undertaking the investigation. 

 
25. The newspaper had given further consideration to whether publication of the 

information would serve, and be proportionate to, the public interest it sought to rely 
upon. The public interest was served bypublishing the outcome of an investigation 
which confirmed that a serving police officer was engaged in activities which may 
contravene the police code of ethics. In reporting the outcome of its investigation, the 



    Item                                  3 

newspaper had highlighted aspects of the complainant’s conduct which had the 
potential to expose him to blackmail, discredit the police service and raise questions 
which could seriously undermine public confidence in him. In circumstances where the 
investigation identified matters of a sexual nature, the Committee scrutinised the 
newspaper’s decision to publish the video and accompanying stills, carefully. The 
video provided confirmation of the complainant’s identity and the extent of his 
involvement in the activities; given the clear public interest in establishing this 
information the Committee did not conclude that the publication of this material was 
disproportionate.   
 

26. In those circumstances, the publication of this information was therefore justified in the 
public interest the newspaper had sought to rely upon. There was no breach of Clause 
10. 
 

27. The journalist had entered the complainant’s home and had engaged in a 
conversation with him, which related to his sexual behaviour and preferences. The 
Committee acknowledged that such details, as well as an individual’s home, are 
generally considered to be private. It noted, however, that a reasonable expectation 
of privacy will depend on the circumstances relevant to a particular case. 
 

28. Whilst the Committee noted that the conversation with the journalist took place at the 
complainant’s home and related to matters of a sexual nature, the complainant had 
used his home as a location to undertake a commercial transaction, having advertised 
these matters on a public website. There was no reasonable expectation of privacy in 
those circumstances. There was no breach of Clause 2. 

 
29. There was no suggestion that the journalist had engaged in intimidation, harassment 

or persistent pursuit in making their enquiries. There was no breach of Clause 3.  
 
Conclusions 
 
30. The complaint was not upheld. 
 
Remedial Action Required 
 
N/A 

 
 
 
 
  



    Item                                  3 

Appendix B  
 

Decision of the Complaints Committee 
14070-16 Smyth v Oxford Mail  

 
Summary of complaint 
 

1. Eugene Smyth, acting on behalf of his daughter Kathryn Puncher, complained to 
the Independent Press Standards Organisation that the Oxford Mail breached 
Clause 4 (Intrusion into grief or shock) and Clause 5 (Reporting Suicide) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “Scientist stabbed himself to death 
after work error”, published on 24 November 2016.  

 
2. The article reported that an inquest had concluded that Dr Matthew Puncher, the 

complainant’s late husband, had taken his own life. It said that Dr Puncher, a 
scientist responsible for measuring radiation in workers involved with the former 
USSR nuclear weapons programme, who had discovered the amount of polonium 
inside murdered Russian spy Alexander Litvinenko, had been found dead in his 
home with “wounds from two kitchen knives”. The article reported the location of 
his wounds, and noted that a pathologist had stated that while he could not 
“entirely exclude” third party involvement, he was satisfied that the wounds were 
self-inflicted. It also quoted the detective investigating the death who had said that 
the injuries were “so extensive” that she had initially questioned how Dr Puncher 
could have remained conscious to inflict them, but that there was “no evidence of 
a disturbance or a struggle, and no evidence of anyone else’s blood”.  

 
3. The article was published in the same form online.  

 
4. The complainant’s father emphasised that the family accepted the publication’s 

right to report on the inquest: their objection was to the inclusion of details of Dr 
Puncher’s injuries, which they considered to be graphic and excessive, and 
therefore an intrusion into the family’s grief. He said that the family had sought to 
protect Dr Puncher’s children from the details of their father’s death, but the report 
had made this impossible. He said that the newspaper had not approached the 
family before proceeding with publication, and that the article represented a 
failure to act with any sympathy or discretion at a time of grief.  He also contended 
that the details included could encourage simulative acts of suicide. 
 

5. The newspaper was sorry that its coverage had been distressing for Dr Puncher’s 
family, but explained that the media is entitled to report proceedings from the 
Coroner’s Court. There was no requirement to contact families before publishing 
reports of inquests, but in this case a reporter had approached a member of the 
family at the inquest, to let them know that a story would be published.    
 

6. The newspaper said that it carefully considered the level of detail it had reported 
regarding the method of suicide, and was not of the view that it had been 
excessive. The Home Office pathologist was quoted in his evidence as saying that 
third party involvement “could not be ruled out”. The nature of Dr Puncher’s 
wounds, and where they appeared on his body, were important factors for the 
coroner in deciding whether he could have inflicted them on himself, or whether 
someone else was involved. The details given in the article were necessary, given 
the need to accurately explain the unusual circumstances of Dr Puncher’s death, 



    Item                                  3 

and the reasons for the coroner’s eventual conclusion that Dr Puncher had taken 
his own life.  
 

Relevant Code provisions 
 

7. Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 
In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 
 
Clause 5 (Reporting suicide) 
When reporting suicide, to prevent simulative acts care should be taken to avoid 
excessive detail of the method used, while taking into account the media's right to 
report legal proceedings. 
 

Findings of the Committee 
 

8. The Committee first wished to express its condolences to the complainant and her 
family for their loss, and to acknowledge their wish to shield Dr Puncher’s children 
from unnecessary further pain following their father’s death. 

 
9. Inquests are public hearings, and newspapers play an important role in informing 

readers about evidence heard during proceedings, which is expressly recognised 
within the Code. Nonetheless, the Committee made clear that the publication of 
gratuitous detail in reporting on the circumstances surrounding a death could 
constitute an intrusion into grief and therefore breach Clause 4, as a failure to 
deal with publication sensitively.  
 

10. However, in this instance, while the Committee understood the complainant’s 
concern, it noted that the details, heard at the inquest, had been presented in a 
factual and non-sensational way. In addition, there was a justification for the 
inclusion of the details in the article, which explained why some evidence appeared 
to raise a question about whether a third party had been involved in Dr Puncher’s 
death. It concluded that publication had not been handled insensitively, and there 
was no breach of Clause 4.  

 
11. The complainant’s father had also expressed concern that the newspaper had not 

attempted to contact his family prior to publication. The Committee noted that 
families in circumstances of bereavement vary in their wishes; some families object 
to being contacted for their comment in such tragic circumstances. In this instance, 
there was a dispute about whether such a contact had been made at the inquest. 
In any case, the Code does not impose a general requirement that such an 
approach be made, and there were no grounds to establish that an approach was 
necessary here. There was no breach of Clause 4 on this point. 

 
12. Clause 5 places an important obligation on publications to balance the prevention 

of simulative acts of suicide with the public’s right to be informed.  The question 
of whether particular details are excessive will depend on the circumstances of 
each case. The evidence heard at the inquest was complex and unusual. For 
reasons explained in paragraph 10, and particularly in circumstances where there 
had been a discussion of the possibility of third party involvement, the Committee 



    Item                                  3 

did not consider that the detail reported was excessive. There was no breach of 
Clause 5.  

 
Conclusion 

 
13. The complaint was not upheld.  

 
Remedial Action Required 
 

14. N/A 
 

  



    Item                                  3 

Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee 
01722-17 HRH Prince Henry of Wales v Mail Online 

 
Summary of complaint 
 

1. HRH Prince Henry of Wales complained to the Independent Press Standards Organisation 
that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code 
of Practice in an article headlined “Time to cool off! Happy (and hunky) Prince Harry enjoys 
a dip in the ocean as he and Meghan relax on the beach in Jamaica after his ‘wingman’s’ 
sun-drenched wedding”, published on 4 March 2017.  
 

2. The article reported that the complainant and his girlfriend had attended a friend’s 
wedding in Jamaica. It was accompanied by a number of photographs, including several 
showing the complainant wearing swimming shorts on the beach, at a beachside bar and 
in the sea.  
 

3. The complainant said that these images had been taken in circumstances in which he had 
a reasonable expectation of privacy, and while he was engaged in private activities 
unconnected to his public role, and unaware that he was being photographed. He had 
been on a private beach where paparazzi photography was not permitted, and where the 
nearest public place was more than 500 metres away. He considered that the grainy 
quality of the pictures demonstrated that they had been taken surreptitiously using a long 
lens camera.  
 

4. The complainant said that the publication had made no attempt to seek his consent or to 
establish the circumstances in which the photographs had been taken before publication. 
He said that when he requested the removal of the images from the website, the publication 
had failed to act promptly. His representatives had complained about the images in writing 
the day after publication, and numerous calls had been made to the publication’s office, 
but had received no response for more than 24 hours. The complainant considered that 
no public interest was served by publishing the images.   
 

5. The complainant said, in addition, that by publishing the images, the publication had given 
the misleading impression that they were Code compliant, and that he would not object to 
their disclosure. The publication’s response to his complaint had represented a failure to 
correct a distortion promptly.    
 

6. The publication said that it had been provided with credible information that the 
complainant had been on a public beach at the time the photographs were taken; it had 
relied on that information and had published the images in good faith. The photographer 
had been 700 to 800 yards away from the complainant when he had taken the 
photographs, and he had used a 500mm lens. 
 

7. The publication said that the images themselves appeared to confirm that the complainant 
had been in a public place, given that there were other holidaymakers on the beach 
engaged in normal holiday activities. There was also no visible security on the beach or 
signs indicating that it was not public property, and there was no branding visible on the 
beach furniture. As the photographs had not revealed intrinsically private information and 
had seemed innocuous, it had no reason to doubt the information it had been given. 
Furthermore, given that the complainant’s attendance at the wedding had been widely 
documented, it had not considered that there were any wider indications that the 
photographs would raise any concerns. It also noted that the images under complaint had 
been published widely in the US and in one UK magazine. 
 



    Item                                  3 

8. The publication said that it was unfortunate and regrettable that it had been misinformed 
about the circumstances in which the images had been taken; it had not been its intention 
to cause distress to the complainant, and it would take additional steps to verify such 
information in future.  It had chosen not to publish other photographs which had been 
taken at the wedding, in which it had considered that the complainant had a reasonable 
expectation of privacy.   
 

9. The publication denied that it had failed to respond promptly to the complaint. As the 
complaint was made at the weekend, it had taken some time to establish the facts with the 
photographer who was based in the US. Once it had properly understood the position, it 
had promptly offered to remove the images from its website, it had apologised, and it had 
given its assurances that the images would not be republished.  

 
Relevant Code provisions 
 

10. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

 
Clause 2 (Privacy)* 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 
places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 

Findings of the Committee 
 

11. The complainant had been photographed during his leisure time on a private beach at a 
private resort. Indeed, the article itself stated that the complainant was staying at a private 
resort. While other guests may have been present at the time, the complainant was not 
carrying out official duties, and he was unaware that he was being photographed by the 
photographer who was positioned between 700 and 800 yards away, and had used a 
long lens camera. The Committee did not accept that the complainant could have been 
seen by members of the public outside the resort at this distance.  
 

12. The images, which had been taken without consent, showed the complainant wearing 
swimwear and engaging in private leisure activities in circumstances in which he had a 
reasonable expectation of privacy. Photographing an individual in such circumstances is 
unacceptable, unless it can be justified in the public interest. The publication had not 
sought to justify the publication of the images in the public interest. Publishing photographs 
of the complainant engaged in private activities, without his knowledge and consent, 
represented a significant and unjustified intrusion. The complaint under Clause 2 was 
upheld.   

 
13. The publication of the images had not given the significantly misleading impression that 

they were compliant with the Code. The complaint did not engage the terms of Clause 1 
(Accuracy).  

 
Conclusion 
 
The complaint was upheld.  
 



    Item                                  3 

Remedial action required 
 

14. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should be 
required. 
 

15. Where the Committee has upheld a complaint as a breach of Clause 2, the appropriate 
remedial action is the publication of an adjudication. 
 

16. The adjudication should be published on the publication’s website, with a link to it 
(including the headline) being published on the homepage for 24 hours. It should then be 
archived in the usual way. The headline of the adjudication must make clear that IPSO has 
upheld the complaint, and refer to its subject matter; it must be agreed in advance. 
 

17. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following an article published on Mail Online on 4 March 2017, headlined “Time to cool 
off! Happy (and hunky) Prince Harry enjoys a dip in the ocean as he and Meghan relax on 
the beach in Jamaica after his ‘wingman’s’ sun-drenched wedding”, HRH Prince Henry of 
Wales complained to the Independent Press Standards Organisation that Mail Online 
breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint 
and has required Mail Online to publish this decision as a remedy to the breach.  
 
The article reported that the complainant had recently attended a friend’s wedding in 
Jamaica. It was accompanied by photographs of the complainant wearing swimming shorts 
on a beach, at a beachside bar and in the sea.  
 
The complainant said that these images had been taken in circumstances in which he had 
a reasonable expectation of privacy, and while he was engaged in private activities 
unconnected to his public role. The photographs showed him wearing swimwear on a 
private beach; he had been unaware that he was being photographed; and he had not 
consented the images’ publication. The complainant considered that no public interest was 
served by the article.   
 
Mail Online said that it had been provided with credible information that the complainant 
had been on a public beach at the time the photographs were taken, and it had published 
them in good faith. While it regretted that it had been misinformed, it did not consider that 
the photographs had revealed intrinsically private information. It also noted that they had 
been published widely in the US and in one UK magazine. 

 
The Committee found that the complainant had been photographed in circumstances in 
which he had a reasonable expectation of privacy. He had not consented to the images’ 
publication, and Mail Online had not sought to justify their publication in the public interest. 
Publishing photographs of the complainant engaged in private activities, without his 
knowledge and consent, represented a significant and unjustified intrusion in breach of 
Clause 2. The Committee upheld the complaint.    

 
  



    Item                                  3 

Appendix D 
 

Decision of the Complaints Committee 
00294-17 Brown v The Daily Telegraph 

 
Summary of complaint 
 

1. Gordon Brown complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily 
Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “’For hundreds of years, Britain’s commitment to a free press has helped make 
this country a beacon of freedom for the world…But all this is now under threat from MPs 
and Lords’”, published on 24 December 2016 and republished on 27 December 2016. 
 

2. The article said that the freedom of the press was under threat from the possible 
enforcement of Section 40 of the Crime and Courts Act 2013. It said that Section 40 would 
mean that newspapers that refused to subscribe to an officially recognised regulator would 
have to pay the costs of anyone who brought legal action against them, even if they won 
the case. It said this legislation would “make it impossible to conduct serious investigative 
journalism, since people whose wrongdoing was exposed would be able to bring ruinously 
expensive legal actions against newspapers”. It said that it was “only because of the 
Telegraph that voters learned how MPs were abusing their expenses”, and it appealed to 
readers to respond to the government’s consultation on the implementation of Section 40.  
 

3. The piece was illustrated by three small images of front-page stories: the Daily Telegraph’s 
first front page relating to the expenses scandal, which was headlined “The truth about the 
Cabinet’s expenses” and included an image of the complainant and his brother, and two 
further front pages, from other newspapers, as illustrations of public interest journalism.  
 

4. The article was also published online on 23 December 2016, but the image of the Daily 
Telegraph’s front page was cropped to omit the lower section of the story.    
 

5. The complainant expressed concern that the newspaper had published an image of an 
article, which had originally been published in 2009, that included his and his brother’s 
photographs and stated “Brown paid his brother more than £6,000 for ‘cleaning 
expenses’”. He said the article had failed to make clear that following the original 
publication of this story, the newspaper had accepted that it had inaccurately reported that 
he and his brother had abused the MPs’ expenses system, and it had agreed to publish 
this correction: 
 
For the avoidance of doubt, The Daily Telegraph does not allege that the Prime Minister’s 
brother, Andrew Brown, received any improper benefit from the Prime Minister’s expense 
claim for cleaning services. The Daily Telegraph accepts that the sums received by him from 
the Prime Minister were duly paid to their shared cleaner for services rendered to the Prime 
Minister and his wife.  
 

6. The complainant said that the newspaper had also agreed that the story would not be 
published again without an accompanying correction.  
 

7. The complainant said that the republication of the front page in the context of this article 
about public interest journalism had given the significantly misleading impression that he 
was an example of someone “whose wrongdoing was exposed”. He noted that the opening 
of the article had asked “why would those in power want to constrain the press unless they 
are doing something that they do not want the public to know?”. He also noted that the 
newspaper had asserted that its “revelations about MPs expenses” had been accurately 
reported, and he argued that readers would not have considered that the examples of 
public interest journalism, which had been used to illustrate the piece, had included 
journalistic mistakes. He said it was deeply upsetting to be used as an example alongside 



    Item                                  3 

stories about alleged murderers and disgraced Lord Sewel when he had been found guilty 
of no wrongdoing whatsoever. 
 

8. The complainant also expressed concern that when he raised his concern with the 
newspaper directly, it had failed to correct the inaccuracy promptly, and had merely offered 
to republish the 2009 correction. He considered that the online article should have been 
taken down immediately, and a new correction acknowledging the newspaper’s error and 
including a generous apology should have been published in print and online. He also 
expressed serious concern that the newspaper had failed to make clear that the article 
under complaint had appeared in print on two separate occasions until the end of IPSO’s 
investigation.  
 

9. The complainant suggested the following wording for publication in print, with a similar 
form to be appended to the online article: 
 

Gordon Brown and Andrew Brown 
In two recent advertisements we used an image of our front page published on the first day 
of our coverage of the MPs expenses scandal which featured pictures of Gordon Brown and 
his brother. We are happy to confirm that there is no suggestion of wrongdoing on Mr 
Brown's part or that of his brother. A few days after the first article in May, 2009 we 
published the following statement:’ For the avoidance of doubt, The Daily Telegraph does 
not allege that the Prime Minister’s brother, Andrew Brown, received any improper benefit 
from the Prime Minister’s expense claim for cleaning services. The Daily Telegraph accepts 
that the sums received by him from the Prime Minister were duly paid to their shared cleaner 
for services rendered to the Prime Minister and his wife’. We are happy to do so again.  We 
also accept that in our website coverage of the expenses issues we should have made 
clear in every article referring to Mr Brown’s claims for cleaning services that there was 
no wrongdoing on the part of Gordon Brown or his brother.  We apologise to Mr Brown 
and his brother for not making this clear in all the relevant articles.  
 

10. The complainant also expressed concern that the article had been tweeted by the 
newspaper, and an image of the article, including his image, remained on the 
newspaper’s Facebook page even at the end of IPSO’s investigation. He considered that 
the newspaper had made him a poster boy for press exposure of very serious and 
appalling wrongdoing.  
 

11. The newspaper said it was sorry if its article had caused the complainant upset. This had 
not been its intention.  
 

12. It said that the image under complaint was one of three partial front covers used as generic 
examples of public interest journalism. It considered that each of the front covers had 
become iconic, including its own which had been the first to launch its investigation into 
MPs’ expenses and had become emblematic of the whole of its expenses coverage.  
 

13. The newspaper did not consider that its use of this front page had given the impression 
that it had exposed the complainant engaging in wrongdoing. It considered that the article 
was not about the complainant; it was about the threat to freedom of expression and the 
free press.  
 

14. The newspaper considered that the only visible words in the print article had been “The 
truth about the Cabinet’s expenses”, and in the online version, as well as the headline, the 
sub-headline “The Prime Minister. Brown paid his brother more than £6,000 for cleaning 
‘expenses’”, could be read.  
 

15. The newspaper said that the 2009 coverage of the complainant’s cleaning expenses claim 
had been both fair and accurate. It had never accepted that there was any need for a 



    Item                                  3 

correction or an apology; rather, it had offered to publish some additional wording as a 
clarification.  
 

16. The newspaper rejected the complainant’s contention that it had failed to respond to his 
complaint appropriately. It said that it had received the complaint on 29 December 2016, 
and the online article had been amended the following day. It said that it could not agree 
to publishing the complainant’s suggested wording for a correction as it had not accurately 
reflected the events of 2009. Instead, on 31 December 2016, the newspaper offered the 
following wording for publication on page two in print, with a similar form for publication 
online 
 
Gordon Brown and Andrew Brown 
In two recent advertisements we used an image of our front page published on the first day 
of our coverage of the MPs expenses scandal which featured pictures of Gordon Brown and 
his brother. We are happy to confirm that there is no suggestion of wrongdoing on Mr 
Brown’s part or that of his brother. A few days after the first article in May 2009 we 
published the following statement: For the avoidance of doubt, The Daily Telegraph does 
not allege that the Prime Minister’s brother, Andrew Brown, received any improper benefit 
from the Prime Minister’s expense claim for cleaning services. The Daily Telegraph accepts 
that the sums received by him from the Prime Minister were duly paid to their shared cleaner 
for services rendered to the Prime Minister and his wife. We are happy to do so again.  
 

17. The newspaper considered that this remedial action was sufficient; an apology was not 
required.  
 

18. The newspaper said that its investigation into MPs’ expenses had not – in the main –related 
to criminality; the scandal was that the expenses system had been so generous that it had 
become commonplace for MPs to receive payments for items or services that a normal 
working person would consider unethical given that it was public money. It noted that an 
investigation carried out by Sir Thomas Legg had concluded that the system was “deeply 
flawed”, and following Sir Thomas’s report, the complainant had repaid £12,000 of the 
cleaning expenses he had claimed, and had made further repayments including one for 
the repainting of a summer house at his constituency home.  

 
19. The newspaper said that it had not intentionally misled IPSO regarding the number of 

occasions the article had been published, and it noted that the correction it had offered to 
print had referred to “two recent advertisements”. When alerted to the Facebook posting, 
it removed it.  

 
20. The complainant said that Sir Thomas Legg had made an assessment that a London 

cleaner should only be paid minimum wage, whereas he had paid the living wage 
including a London supplement. He had therefore made a voluntary repayment of 
£12,000. He said there was never any suggestion by Sir Thomas of impropriety on his 
part, and his record on expenses and on refusing to accept public money offered to him 
had been beyond reproach.  
 
Relevant Code provisions 
 

21. Clause 1 (Accuracy) 
i. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 

images, including headlines not supported by the text. 
ii. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 

and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  

iii. A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 



    Item                                  3 

iv. The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 
 
Findings of the Committee 
 

22. There was disagreement between the parties as to whether the newspaper had agreed in 
2009 that its front page story was inaccurate and that any future publication of it would 
be accompanied by a particular form of wording. However, in 2009, the newspaper had 
accepted that the complainant’s claim for cleaning expenses had not been improperly paid 
to his brother, and it had therefore agreed to publish a clarification. 
 

23. The article under complaint argued that Section 40 represented a threat to the free press, 
and it said that it was only because of the newspaper’s investigation that the public had 
learned how “MPs were abusing their expenses”. The Committee considered that the use 
of the complainant’s image under the heading “The truth about the cabinet’s expenses” in 
this context had given the significantly misleading impression that he was one of those MPs 
who had been found to have abused the expenses system. The use of inverted commas in 
the sub-headline to the 2009 article had suggested that he had paid his brother for 
cleaning services improperly.  
 

24. Given that it had been accepted in 2009 that the complainant had not been guilty of any 
wrongdoing in relation to the payment to his brother for cleaning expenses, the repeated 
use of his image in this context represented a serious failure to take care over the accuracy 
of the article in breach of Clause 1 (i). A correction was required in order to avoid a breach 
of Clause 1 (ii).  

 
25. Two days after the complainant contacted the newspaper to express his concerns, it had 

offered to publish a correction in print, 16 pages further forward than the original article 
had appeared, and the online article had been amended. While the newspaper had acted 
promptly, the wording merely repeated the clarification published in 2009 and failed to 
acknowledge that it had effectively made a fresh allegation of ”abuse” against the 
complainant. This was a serious, unjustified, allegation, and an apology was required 
under the terms of 1 (ii). The newspaper’s refusal to apologise constituted a further breach 
of the Code.  

 
 Conclusion 
 

26. The complaint was upheld.  
 

Remedial action required 
 

27. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should be 
required. 
 

28. The newspaper had offered to publish a correction, but given the seriousness of the breach 
of Clause 1 (i) and the newspaper’s failure to offer a published apology, the publication 
of an adjudication was an appropriate remedy.  
 

29. The headline of the adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint, 
and refer to its subject matter; it must be agreed in advance. The article had been 
published on page 18 on 24 December 2016, and on page 19 on 27 December 2016. 
As such, the adjudication should appear on page 18 or further forward.  
 

30. It should also be published on the newspaper’s website, with a link to the full adjudication 
appearing on the homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual way. 
The terms of the adjudication for publication are as follows:  

 



    Item                                  3 

Following an article published in the Daily Telegraph on 24 and 27 December 2016, 
headlined “’For hundreds of years, Britain’s commitment to a free press has helped make 
this country a beacon of freedom for the world…But all this is now under threat from MPs 
and Lords’”, Gordon Brown complained to the Independent Press Standards Organisation 
that the Daily Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. 
IPSO upheld the complaint and has required the Daily Telegraph to publish this decision as 
a remedy to the breach.  
 
The article said that the freedom of the press was under threat from the possible 
enforcement of Section 40 of the Crime and Courts Act 2013. It said that Section 40 would 
“make it impossible to conduct serious investigative journalism, since people whose 
wrongdoing was exposed would be able to bring ruinously expensive legal actions against 
newspapers”. It said that it was “only because of the Telegraph that voters learned how 
MPs were abusing their expenses”. The piece was illustrated by three small images of front-
page stories, including the Daily Telegraph’s first front page relating to the expenses 
scandal, which was headlined “The truth about the Cabinet’s expenses” and included an 
image of the complainant and his brother.  
 
The complainant said that the publication of the image of the 2009 article, which included 
his and his brother’s photographs and stated “Brown paid his brother more than £6,000 
for ‘cleaning expenses’” had given the significantly misleading impression that he was an 
example of someone “whose wrongdoing was exposed”. The article had failed to make 
clear that following the original publication of this story, the newspaper had accepted that 
it had inaccurately reported that he and his brother had abused the MPs’ expenses system, 
and it had agreed to publish a correction. The newspaper had failed to correct this further 
inaccuracy promptly, and the correction it had offered to publish had failed to include an 
apology.   
 
The newspaper said that the image under complaint was one of three partial front covers 
used as generic examples of public interest journalism. Its use of this front page had not 
given the impression that it had exposed the complainant engaging in wrongdoing; the 
article was not about the complainant; it was about the threat to freedom of expression and 
the free press. The newspaper said that the 2009 coverage of the complainant’s cleaning 
expenses claim had been both fair and accurate. It had never accepted that there was any 
need for a correction or an apology; rather, it had offered to publish some additional 
wording as a clarification.  
 
The Committee considered that the use of the complainant’s image to illustrate a piece 
which referred to MPs “abusing their expenses” had given the significantly misleading 
impression that he was one of those MPs who had been found to have abused the expenses 
system. 
 
While the newspaper had offered to publish a correction promptly, it had failed to 
acknowledge that it had effectively made a fresh allegation of “abuse” against the 
complainant. This was a serious, unjustified allegation, and an apology was required under 
the terms of the Code. The complaint was upheld.  

  



    Item                                  3 

Appendix E  
 
 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

957 01041-
17/01120-
17 

Note to Committee – Muslim Council 
of Britain v Daily Mail 

959 09240-16 McGarry v Croydon Advertiser Series 
960 14253-17 Salih v The Sunday Times 
961 09899-16 Turner v Sunday Mercury 
967 00217-17 Versi v express.co.uk 
968 13416-17 Versi v express.co.uk 
969  Request for review 
971 13762-16 Dobell v The Sun (Sunday) 
972 13299-16 Ford v Grimsby Telegraph 
974  Request for review 
978  Request for review 
980 13821-16 Lloyd v Sunday Mirror 
982 13380-16 Townsend v express.co.uk 
984 14124-16 Ford v Lincolnshire Live 
986  Request for review 
987 12297-16 Miles v Isle of Thanet Gazette 
988 00280-17 Note to Committee – LaCapria v 

Daily Mail 
 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Richard Best
	Lara Fielden
	Gill Hudson
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Neil Watts
	Elisabeth Ribbans
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Alistair Henwood
	Vikki Julian
	Holly Pick
	Lauren Sloan
	Liam Tedds
	Abigail Tuitt
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Anne Lapping, Board Member

