
 
Paper No. 1392 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 25 April 2018 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present  Alan Moses (Chairman) 
   Nazir Afzal 

Richard Best 
Janette Harkess  
Gill Hudson 
David Jessel 
Helyn Mensah 
Andrew Pettie 
Neil Watts 
Miranda Winram 
Peter Wright  

     
 
 
In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 
   Michelle Kuhler, PA and minute taker 

Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
Charlotte Urwin, Head of Standards 
Vikki Julian, Senior Communications Officer 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
John Buckingham 
Vikki Julian 
Sophie Malleson 
Madeline Palacz 
Holly Pick 
Lauren Sloan 
Hugo Wallis  
 
 
 

Observers:    Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
    Rick Hill, Deputy Chairman of IPSO Board  
    
   
   

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Were received from Nina Wrightson.  
 
2.  Declarations of Interest 
 

There were none. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 21 March. 
 

4.  Update by the Chairman – oral 
 

The Chairman welcomed new Complaints Officer Thomas Moseley to IPSO. 
 
He updated the Committee on recent events, including the success of the IPSO 
third lecture, given by David Spiegelhalter. He offered his thanks to Miranda 
Winram for chairing the event, and also thanked everyone else involved 
organising it, particularly Vikki Julian and Sophie Malleson. 
  

5.      Matters arising 
 

     There were no matters arising.  
 

6. Complaint 20221-17 Clarke v The Sun on Sunday 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.      Complaint 20516-17 Jones v The Forester 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld in part. A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 

8. Complaint 01629-18 Champion v The Sun 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 

9. Complaint 19325-17 A woman v Dover Express 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 
 

10.    Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E. 
 
 
 

 



    Item                                  3 

 
11.   Guidance on reporting sexual offences 

 
The Head of Standards introduced the draft guidance and informed the Committee 
that the next step was to engage with editors and with organisations who support 
victims of sexual assault to ensure that it captured the key issues. 
 
The Committee were invited to discuss the draft guidance. 

    
 The Committee noted the guidance. 
 

12.      Any other business 
   

Peter Wright discussed recording some complaints as upheld in part. The 
Committee agreed that this was a useful way to record its decision in appropriate 
cases.  

 
 

13.       Date of Next Meeting 
 
    The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 13 June 2018. 

 
    The meeting ended at 12:40 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  



    Item                                  3 

APPENDIX A 

Decision of the Complaints Committee 

20221-17 Clarke v The Sun on Sunday 

 

Summary of Complaint 

1. Stephen Clarke complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Sun on Sunday breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 4 (Intrusion 
into grief or shock) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “My hell 
with cheating, car killer hubby”, published on 19 November 2017. The article was 
also published online with the headline “'I'M LUCKY I GOT OUT' I’m A Celebrity’s 
Rebekah Vardy says she survived hell with cheating, car killer ex-husband”. 
 
2. The article was presented as an interview with Rebekah Vardy, who was a 
contestant in a new series of ‘I’m a Celebrity…Get Me Out of Here!’, due to 
commence on the day of publication. It reported that Ms Vardy had spoken for the 
first time of “her three marriages and the abuse she says she suffered at the hands 
of hubby No2 Steve Clarke”. The article appeared on page 8 of the newspaper. 
The main image on the front page of that day’s edition was of Ms Vardy, and was 
captioned “My hell husband by Rebekah Vardy (and it’s not Jamie). 
 
3. The article reported that Ms Vardy had started dating the complainant, when he 
was her boss at a timeshare company, and reported her comment that it “quickly 
became a horrible relationship – I was scared of him. He’d tell me what to do, 
where to be and how to act”. It reported Ms Vardy’s comment that the complainant 
“made me go public” about having spent a night with a named-celebrity, “because 
he wanted the money”. It reported that Ms Vardy married the complainant when 
she was pregnant by another man, and that following the child’s birth the 
complainant made them move to Cyprus. It reported Ms Vardy’s comment that 
after moving to Cyprus, the complainant “became violent. He cheated, he lied”. It 
reported that the relationship continued for a further ten months before Ms Vardy 
“escaped back to the UK with my baby after he cheated on me”. The article 
reported that “weeks later”, the complainant was sentenced to two years’ jail for 
causing death by reckless driving, after his car steered into the opposite lane in 
Paphos. It reported Ms Vardy’s comment that “he got his divorce papers for 
unreasonable behaviour”. The article concluded by reporting that the complainant 
had said “I was always a good husband and I never cheated on Becky or ever 
raised my hand to her. I am devastated two people died. It was a terrible accident”. 
The article was accompanied by a picture of the complainant with the caption 
“Denial…ex Steve Clarke”. 
 
 



    Item                                  3 

4. The complainant said that the allegations contained in the article were untrue, 
and without foundation; he said that he was not a celebrity and that there was no 
public interest in the story. He said that he found the article emotionally 
traumatising. The complainant said that he had never abused Ms Vardy, either 
mentally or physically. He said he never cheated on her. He said it was completely 
untrue that he had made Ms Vardy “go public” about her night with a celebrity; 
he said payment records would show that she was paid for this story, and kept the 
money herself. He said that when he married Ms Vardy, he did not know she could 
possibly be pregnant by another man. He emphasised that the car crash he had 
been involved in was an accident, that it had taken place at a dangerous junction, 
and had not involved him “steering into the opposite lane”. 
 
5. The complainant said that the article misreported the denial, he had given the 
newspaper prior to publication. He said he had actually told the newspaper that 
he was not a public figure, and that the accusations were untrue and without 
foundation. The journalist then asked him if he was “devastated” about the car 
crash, and whether he was a “good husband”, to which he said he was. 
 
6. The newspaper said that the article was Ms Vardy’s personal account of her 
former marriages. It said that it was clearly Ms Vardy’s account; all of the 
allegations were presented as quotes from her, and were not adopted as fact. It 
said that Ms Vardy was entitled to discuss what she considered to be an abusive 
marriage. 
 
7. The newspaper said it was approached by Ms Vardy’s agent with the story. The 
story was passed to a journalist who had known Ms Vardy for some time, including 
when she had been in a relationship with the complainant. The newspaper said 
that the journalist had been aware of one or two specific incidents of violence, 
through having spoken to Ms Vardy about them. It said that this included the 
journalist having taken a phone call from Ms Vardy, while she was in Cyprus, and 
immediately following an incidence of violence.  The newspaper said that the 
journalist spoke to Ms Vardy’s agent, who compared their knowledge of the 
complainant’s conduct. It said that the agent confirmed she knew about the 
incident, following which Ms Vardy had called the journalist, and that they also 
discussed a second specific incident of violence, which took place in the UK. 
 
8. In relation to the allegation of infidelity, the newspaper said that in 2005, when 
they lived in Cyprus, Ms Vardy had heard the complainant arranging to meet 
another woman behind her back. It said that when she challenged him about this 
at the time, he was violent towards her. It said that the journalist who prepared the 
article under complaint had been aware of this, as immediately following the 2005 
incident, Ms Vardy had called and spoken to her about it. The newspaper said that 
Ms Vardy then returned to the UK for a break, where she spoke to the 
complainant’s girlfriend on the telephone, and decided to leave him permanently. 
 
 



    Item                                  3 

9. The newspaper said that Ms Vardy had said that in 2004, the complainant told 
her that she had to sell a story to the News of the World about her night with a 
celebrity, because he needed to pay off debts. The newspaper said that Ms Vardy 
did not want to do this, but agreed after several heated conversations. It said she 
received a cheque from the News of the World, and that the complainant asked 
her for the money. 
 
10. The newspaper said that the complainant was given an opportunity to respond 
to Ms Vardy’s claims prior to publication, via a telephone call. The newspaper 
provided a recording and transcript of this telephone conversation, and said that 
his denial was included in the article. In this phone call, the journalist said that Ms 
Vardy had “spoken out about [the end of the relationship] and said that… you 
were abusive in the relationship…would you want to say anything?”. The 
complainant responded to this saying “Not once have I ever raised my hand to 
her. Not once. Right”. Later in the conversation, the journalist asked “…and her 
saying about the violence? Are you saying that didn’t happen?”, to which the 
complainant responded “never”. 
 
11. In response to the complaint, the newspaper provided a signed affidavit from 
Ms Vardy, in which she confirmed she stood by the claims reported in the article. 
The newspaper said that the affidavit was made under oath, and that if the issues 
in the complaint were to be tested in court, it would represent the highest form of 
evidence. 
 
12. The complainant denied the specific incidences of violence, referred to by the 
newspaper in response to the complainant. He provided statements from third 
parties in support of his position that Ms Vardy’s claims were untrue. He said that 
one of the specific incidences could not have taken place as described by Ms Vardy 
as they had moved from the property at which it was alleged to have taken place, 
by the date on which it was alleged to have happened. He said that there were no 
police reports of any incidents between them. He said that in early 2006, after a 
dispute while living in Cyprus, Ms Vardy flew back to England, and the relationship 
ended. He said that he only began his relationship with another woman after this. 
 
Relevant Code provisions 
 
13.  Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
 



    Item                                  3 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 
 
In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 
 
Findings of the Committee 
 
14. The article contained a series of claims about the complainant. These claims 
related to the complainant’s conduct towards Ms Vardy, during their relationship, 
which ended more than ten years ago. The Committee recognised the inherent 
difficulty of verifying claims about one party’s conduct during a relationship, and 
made clear it was not in the position to rule on the truth of these claims, and 
nothing in this ruling should be read as such a finding. However, it considered the 
care taken by the newspaper not to publish inaccurate information, and whether 
the presentation of the claims was misleading, such as to require correction. 
 
15.  The Committee first considered the care taken in publishing the claims that 
the complainant had cheated on Ms Vardy, that he was violent and that he was 
controlling. These were claims that related to the details of the relationship 
between the complainant and Ms Vardy. The newspaper had not simply proceeded 
on the basis that Ms Vardy was now making these claims; the journalist who 
prepared the article under complaint had in fact known Ms Vardy at the time of 
her marriage to the complainant, and recalled speaking to her on the telephone 
about an alleged incident of violence, immediately after it was alleged to have 
taken place. The newspaper had asked the complainant for his response to the 
claims that he was abusive in the relationship, violent, and that he was unfaithful, 
prior to publication. The complainant denied these claims, and his denial was 
recorded in the article. 
 
16. The article did not present these claims as having been established by the 
newspaper to be fact; care had been taken in the headline and text of the article 
to make clear that the newspaper was reporting Ms Vardy’s account. For instance, 
the headline of the article was in the first person. The article began “Rebekah Vardy 
has told how she divorced her second husband”. The article was accompanied by 
the prominent by line: “Says Becky Vardy”, and throughout the article, claims were 
placed in direct quotations from Ms Vardy. 
 
17. For these reasons, the Committee considered that there was not a failure to 
take care in relation to the claims that the complainant had cheated on Ms Vardy, 
that he was violent and that he was controlling, and there was no breach of Clause 



    Item                                  3 

1 (i) on these points. The claims were clearly presented as Ms Vardy’s, and the 
article made clear the complainant’s position that they were not true. The 
Committee did not find that the article was misleading on these points, and there 
was no breach of Clause 1 (ii). 
 
18. The Committee contrasted this with the care taken by the newspaper in 
publishing the claim that the complainant had “wanted the money and so made 
me go public”, with the story of the night she had spent with a celebrity. The claim 
that the complainant had “made” his wife disclose information about her sex-life 
to a national newspaper, was both a specific, and serious claim about the 
complainant’s conduct.  The Committee recognised that where the claim related 
to discussions that took place between two people more than 10 years ago, it may 
be difficult to corroborate or identify evidence to support the claim. However, one 
step clearly available to the newspaper was to contact the complainant, to ask if 
his recollection matched that of Ms Vardy. Indeed, the newspaper had contacted 
the complainant, to ask for his response to the broader claims made by Ms Vardy. 
 
19. The Committee has previously made clear that when it considers a 
newspaper’s pre-publication approach to a complainant, in considering a 
newspaper’s argument that it took sufficient care, it will not simply have regard for 
the fact that a complainant has been approached, but the extent to which they 
have actually been told the substance of an allegation, and given a substantive 
opportunity to respond. The newspaper had not tested the claim that the 
complainant had forced Ms Vardy to sell a story about having spent a night with 
a celebrity, by asking the complainant for his response. The newspaper was not 
able to show that it had taken care over the accuracy of this claim. The complaint 
was upheld as a breach of Clause 1 (i). 
 
20. Ms Vardy’s claim that the complainant had “made me go public”, with the 
story of her night with a celebrity supported the wider allegation of abusive 
conduct. However, it was also a specific and serious claim about the complainant’s 
conduct, and the complainant’s general denial implied that he either accepted this 
specific claim, or at least that he had not denied it.  This was not the complainant’s 
position; in addition to his general denial, he also denied this specific claim, as 
would be made clear in his complaint, post-publication. The Committee 
considered that it was significantly misleading to report Ms Vardy’s claim about 
the payment, without also making the complainant’s position clear. The 
newspaper did not offer to publish a correction on this point, and the complaint 
was upheld as a breach of Clause 1 (ii). 
 
21. The complainant said that that he was convicted for “causing death by accident 
without intention due to careless reckless or dangerous driving”, and the 
Committee therefore considered it was not significantly inaccurate to report that 
he was convicted for “causing death by reckless driving”; there was not a 
significant difference between these charges, and no breach of Clause 1 on this 
point. The Committee noted the complainant’s position that he had not “steered 



    Item                                  3 

into an opposite lane”, but that the accident had happened at a dangerous 
junction. However, no particular significance attached to the article’s brief 
description of the incident, and the Committee considered that if the article’s 
description was inaccurate in the manner alleged by the complainant, this was not 
a significant inaccuracy, such as to require a correction under Clause 1 (ii), or to 
demonstrate a failure to take care not to publish inaccurate information, in breach 
of Clause 1 (i). 
 
22. It was inaccurate to refer to the complainant as being sentenced weeks after 
Ms Vardy left; he was actually sentenced around 2 years later. It was the driving 
offence itself that was committed around 10 weeks after she left. However, as part 
of an explanation of why Ms Vardy considered she had had a “lucky escape” from 
the complainant, the reference to the sentencing taking place “weeks later”, as 
opposed to the offence itself, was not a significant inaccuracy, such as to require 
correction under Clause 1 (ii), or to demonstrate a failure to take care not to 
publish inaccurate information, in breach of Clause 1 (i). 
 
23. The statement from the complainant reported in the article was in fact a 
summary of his comments, which the journalist had provided to him towards the 
end of their telephone conversation, prior to publication. The Committee 
considered that the journalist’s summary did not misrepresent his comments. 
When the journalist provided the complainant with the summary, which ended: “I 
never cheated on her or raised my hand to her”, he responded saying: “Ever, and 
I was a good father...”. It was reasonable for the newspaper to believe that the 
complainant was agreeing with the journalist’s summary of his remarks. The article 
did not misrepresent the denial the complainant had provided, prior to publication, 
and this aspect of the complaint did not raise a breach of Clause 1. 
 
24. The Committee acknowledged that the article had caused the complainant 
distress, but the article concerned his relationship with the complainant, which 
ended more than ten years before publication. This was not a case of “personal 
grief or shock”, such as to engage the terms of Clause 4. 
 
Conclusion 
 
25. The complaint was upheld. 
 
Remedial Action required 
 
26 The newspaper had breached Clause 1 (i) and not complied with its obligation 
to clarify under Clause 1 (ii). The Committee considered that the appropriate 
remedial action was publication of an adjudication. 
 
27. While a preview of the article appeared on the front page, this claim that the 
complainant had made Ms Vardy sell her story about the night she had spent with 
a celebrity appeared on page 8. The adjudication should therefore be published 



    Item                                  3 

on page 8, or further forward. The adjudication should appear beneath a 
headline, which makes clear that IPSO has upheld the complaint, identifies the 
publication by name, and refers to the subject matter of the complaint. It should 
be agreed with IPSO in advance. 
 
28. The adjudication should also be published on the publication’s website, with 
a link to the full adjudication (including the headline) appearing in the top 50% of 
stories on the publication’s website for 24 hours; it should then be archived in the 
usual way. In relation to the online version of the article, if the newspaper intends 
to continue to publish the article without amendment to make clear the 
complainant denies making Ms Vardy sell the story, the full text of the adjudication 
should also be published on the same page as the article, beneath its headline. If 
amended, a link to the adjudication should be published with the article, 
explaining that it was the subject of an IPSO adjudication, and noting the 
amendments made. 
 
29. The terms of the adjudication for publication are as follows: 
 
Stephen Clarke complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Sun on Sunday breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice 
in an article headlined “My hell with cheating, car killer hubby”, published on 19 
November 2017.  The complaint was upheld, and The Sun on Sunday has been 
required to publish this adjudication. 
 
The article was an interview with Rebekah Vardy, in which she made a number of 
allegations about the complainant, her ex-husband. One of these claims was that 
he “made me go public” about having spent a night with a celebrity, “because he 
wanted the money”.  The article did not include any response to this specific 
allegation from the complainant, although it did report his denial of the other claims 
made about him. 
 
The complainant said that the claim he had made Ms Vardy “go public” about 
having spent a night with a celebrity, was completely untrue. 
 
The newspaper said that the article was clearly Ms Vardy’s account, and she was 
entitled to discuss what she considered to be an abusive marriage. It said that it 
had given the complainant the opportunity to respond to the claims, and reported 
his response in the article. In response to the complaint, it provided an affidavit 
from Ms Vardy stating her account of the relationship. 
 
IPSO’s Complaints Committee found that the complainant was never asked for his 
response to the serious and specific claim that he had made her sell a story about 
having spent a night with a celebrity. This was a failure to take care not to publish 
inaccurate or misleading information, and no offer was made to publish a 
correction, making clear the complainant denied this specific claim. The complaint 



    Item                                  3 

was upheld as a breach of Clause 1, and The Sun on Sunday was required to 
publish this adjudication as a remedy. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  



    Item                                  3 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 
 

20516-17 Jones v The Forester 
 

Summary of Complaint  
 

1. Sarah Jones complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Forester breached Clause 1 (Accuracy), Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 
and Clause 5 (Reporting Suicide) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Mental health worker refused help for his own depression”, published 
on 6 December 2017. 
 

2. The article reported that an inquest had concluded that the complainant’s late 
husband had taken his own life. It described the location in which he was found 
and specified the ligature which he had used to end his life by hanging. It also 
reported details of previous attempts which the complainant’s husband had made 
to end his life; it said that he had been found “after initially trying to hang himself” 
with another item.  
 

3. The article reported evidence heard at the inquest; it said that the complainant had 
told the court: “I asked him if we got help would he take it. He said he would but 
he didn’t”. The article also contained a photograph taken on the day of her 
husband’s death in July which showed emergency services who had attended the 
incident, parked on the side of the road.  
 

4. The complainant said the article included a level of detail about her husband’s 
suicide which was excessive, and was insensitive. The complainant said that the 
publication of the photograph was insensitive because it brought back an upsetting 
moment.  
 

5. The complainant said that the second item referred to in the article had been found 
at the scene, and that the inquest heard that her husband had previously made an 
aborted attempt at suicide with this item the same day. However she said that this 
had not been an attempt to “hang himself”. The complainant further said that the 
evidence quoted in the article had been incorrectly attributed to her; it was her 
father who had given this evidence.  
 

6. The newspaper said that it understood how distressing articles of this nature can 
be for the families of the people who have died. It said that as a matter of policy, 
it did not publish suicide stories at the time of the incident: it only reported such 
cases when they are heard at the Coroner's Court.  
 

7. The newspaper said that the article did not contain excessive detail of the method 
of suicide used by the complainant’s husband, and said that the detail published 
would not lead to simulative acts. It said that a death by hanging normally implies 



    Item                                  3 

some sort of ligature to have been used; the report did not reveal how either of 
the ligatures had been secured, or applied, but just stated that they had been used.  
 

8. The newspaper said that there was a public interest in reporting on the 
circumstances of Mr Jones’ death. It said that on the day of his death there had 
been an unprecedented number of emergency services personnel in attendance, 
which drew public attention. It said that it received a number of calls from the 
public over the subsequent days asking what the incident was; these calls had been 
prompted by rumours within the community regarding how Mr Jones had died. 
The newspaper said that there was a specific public interest justification in reporting 
exactly what had happened to Mr Jones and to dispel the above rumours, with the 
information disclosed via the Coroner's Court hearing. 
 

9. The newspaper said it was accurate to report that Mr Jones had made an earlier 
attempt to end his life with another item, by hanging. It provided a transcript of 
the reporters notes which detailed police evidence which referred to this item: 
"aborted attempt with the [item] which was also found at the scene" and “he had 
tried the [item] first." The transcript also recorded that the Coroner in her summary 
had said "He (Mr Jones) had tried another method with [item] earlier that day." 
 

10. The newspaper was unable to provide reporter’s notes of the inquest to clarify who 
had made the statement attributed to the complainant in the article. The 
newspaper, instead approached a representative from a suicide support charity, 
who had attended the inquest. These notes demonstrated that when the 
complainant had been giving evidence, as part of that evidence, she had quoted 
a statement made by her father. Having established the correct position, the 
newspaper offered to publish the following wording in its established corrections 
and clarifications column, on p. 2:  
 
In an article published in the Forester on December 6, 2017 the newspaper stated 
that as part of Sarah-Jane Jones’ evidence into her husband Marc’s death we 
attributed the quote: “I asked him if we got help would he take it. He said he would, 
but he didn’t.”  
 
It has been pointed out that Mrs Jones was in fact quoting her father and did not 
make the statement herself.  
 
The Forester is happy to clarify the situation and apologises for any upset this error 
might have caused.  
 

11. The newspaper said that it was entitled to photograph the incident unfolding, 
having been invited to do so by the police. It said that the picture was published 
because of the level of public interest originally shown in the incident in July. 
 
Relevant Code Provisions  
 

12. Clause 1 (Accuracy) 



    Item                                  3 

 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
 
Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 
 
In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 
 
Clause 5 (Reporting Suicide)* 
 
When reporting suicide, to prevent simulative acts care should be taken to avoid 
excessive detail of the method used, while taking into account the media's right 
to report legal proceedings. 
 
The Public Interest 
 
There may be exceptions to the clauses marked * where they can be 
demonstrated to be in the public interest. 
 
1. The public interest includes, but is not confined to: 
 

• Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
• Protecting public health or safety. 
• Protecting the public from being misled by an action or statement of an 

individual or organisation. 
• Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 

obligation to which they are subject. 
• Disclosing a miscarriage of justice. 
• Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 

impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
• Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

 
2. There is a public interest in freedom of expression itself. 
 
3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will become so. 
 
4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they 
reasonably believed publication - or journalistic activity taken with a view to 



    Item                                  3 

publication – would both serve, and be proportionate to, the public interest and 
explain how they reached that decision at the time. 
 
Findings of the Committee 
 

13. The Committee first wished to express its condolences to the complainant and her 
family for their loss. 
 

14. The purpose of Clause 5 is to prevent the publication of material which might lead 
to imitative acts. The Committee acknowledged that in cases involving suicide, 
newspapers are required to make difficult judgments as to which of the details, 
heard during the course of inquest proceedings, it will publish. Whether particular 
details are excessive will depend on the circumstances of each case and the 
Committee acknowledged the careful consideration which the newspaper had 
given to the level of detail contained in the article, prior to publication. 
 

15. In this case, the article had specified the ligature which the complainant’s husband 
had used to end his life. The publication of the precise material which Mr Jones 
had been used as a ligature identified that a readily available item within the home 
had been used to end his life. The Committee considered in detail the disclosure 
of this information. The newspaper had argued that there was a public interest in 
reporting the circumstances surrounding the complainant’s husband’s death, in 
order to address the rumours which had been present within the community at the 
time of his death. The Committee recognised that there is a public interest in 
newspapers reporting on inquest proceedings. However, the newspaper had not 
advanced a justification for specifying the ligature which the complainant’s 
husband had used, nor was there any justification in the article as to why this item 
had been specified. The publication of the ligature which had been used was 
excessive and presented the possibility that it might lead to simulative acts. The 
complaint was therefore upheld as a breach of Clause 5.  
 

16. The Committee then turned to consider the complaint under Clause 1. While giving 
evidence at the inquest, the complainant had recalled a statement which had been 
made by her father, but the article had misattributed her father’s words to her. The 
Committee were concerned by this error, particularly as it had occurred in an 
inquest report, and given the sensitivity of the subject matter. However, it was the 
case that the statement had formed part of the complainant’s oral evidence, and 
while these words had originally been spoken by her father, there was no dispute 
that, save for the attribution, the evidence heard by the inquest had been reported 
accurately. In those circumstances, the Committee did not consider that, by 
attributing these words to the complainant, the article was significantly inaccurate 
or misleading. While this unfortunate misattribution did not represent a breach of 
Clause 1, given the sensitivity of the complaint, the Committee welcomed the 
newspaper’s offer to publish a clarification making clear who had said the words.  
 

17. The transcript of the reporter’s notes had recorded that the coroner had referred 
to a previous “aborted attempt” by the complainant’s husband to end his life using 
another item. The Committee were concerned that the newspaper had been 



    Item                                  3 

unable to demonstrate that it had taken care over the claim that he had used this 
item to attempt to end his life by “hanging”, in breach of Clause 1(i). The transcript 
of the reporters notes had demonstrated that the article had contained a clear 
misunderstanding of the evidence heard at the inquest: no finding had been made 
by the coroner in relation to the method by which the complainant’s husband had 
used this item. However, in these particular circumstances, the Committee declined 
to make a further finding under Clause 1(ii). There was no public interest in 
requiring the publication of a correction which would result in the identification of 
excessive detail of the method used to attempt suicide.   
 

18. The article was an inquest report in which the details heard had been published in 
a factual and non-sensational way. The photograph accompanying the article had 
shown emergency services attending the scene; it did not disclose information 
regarding the circumstances surrounding the complainant’s husband death, nor 
did it disclose information relating to his close family members. In those 
circumstances, the Committee concluded that publication had not been handled 
insensitively, and there was no breach of Clause 4. 
 
Conclusions 
 

19. The complaint was upheld in part. 
 
Remedial Action Required 
 

20. Having upheld the complaint in part, the Committee considered what remedial 
action should be required. 
 

21. The newspaper had published excessive detail regarding the method of suicide in 
breach of Clause 5. In such circumstances, the appropriate remedy was the 
publication of an adjudication.  
 

22. As the breach of the Code had appeared on p. 4 of the print edition, the 
Committee decided that the adjudication should be published on p. 4 or further 
forward.  
 

23. The headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the 
complaint, give the title of the newspaper and refer to the complaint’s subject 
matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 
 

24. The terms of the adjudication for publication are as follows: 
 
Sarah Jones complained to the Independent Press Standards Organisation that The 
Forester breached Clause 5 (Reporting Suicide) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “Mental health worker refused help for his own depression”, 
published on 6 December 2017. The complaint was upheld, and IPSO has required 
The Forester to publish this decision as a remedy to the breach. 
 



    Item                                  3 

The article reported that an inquest had concluded that the complainant’s late 
husband had taken his own life, and specified the ligature which he had used to 
end his life by hanging. 
 
The complainant said the article included a level of detail about her husband’s 
suicide which was excessive, and was insensitive. 
 
The newspaper said that it understood how distressing articles of this nature can 
be for the families of the people who have died. It believed that the article did not 
contain excessive detail of the method of suicide used by the complainant’s 
husband, and said that the detail published would not lead to simulative acts.  
 
 The Committee decided that the publication of the precise material which the 
complainant’s husband had been used as a ligature identified that a readily 
available item within the home had been used to end his life. The Committee 
recognised that newspaper’s play an important public function in reporting on 
inquest proceedings. However, the newspaper had not advanced a specific public 
interest justification in specifying the ligature which the complainant’s husband had 
used, nor was there any justification in the article as to why this item had been 
specified. The publication of the ligature which had been used was excessive and 
presented the possibility that it might lead to simulative acts. The complaint was 
therefore upheld as a breach of Clause 5.  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

 
 
 
 
 
 
 
 
APPENDIX C 

Decision of the Complaints Committee 
01629-18 Champion v The Sun 

 
1. Sarah Champion MP complained to the Independent Press Standards 

Organisation that The Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Mum jibe at PM”, published on 16 February 2018. 
 

2. The article reported that the complainant had “sparked fury…by suggesting that 
Theresa May doesn’t fully understand the issue of child abuse as she is not a 
mum”. It said that the complainant had told The House magazine that David 
Cameron “got it and I think he got it because I went to him as a dad rather than 
as a politician...so, we engaged with him on that level, which is why he then 
crusaded as a dad”. She had then said “Theresa May was great when she was 
Home Secretary then as soon as she shifted to PM it’s dropped off the radar. It’s 
clearly not a priority for them”. The article under complaint said that female 
Conservatives had “demanded [the complainant] say sorry for smearing the PM”. 
The piece appeared with the sub-headline “Labour MP: Childless May doesn’t ‘get’ 
abuse of kids”. 
 

3. The article was published in a similar form online with the headline “’Low blow’ 
Labour MP Sarah Champion says Theresa May ‘doesn’t fully understand child 
abuse’ because she’s not a mum”. One of the photo captions said that the 
complainant had “come under fire for saying the PM ‘doesn’t get child abuse as 
she’s not a mum’ in an interview…”. 
 

4. The complainant said that the newspaper had inaccurately reported that she had 
criticised Theresa May for not being a mother. It had taken two unrelated 
statements, which she had made to The House magazine about David Cameron 
and Theresa May, and had made a wholly unsubstantiated inference and had 
attributed it to her.  
 

5. The newspaper did not consider that its article had given a misleading impression 
of the complainant’s comments. It had based its article on a press release issued 
by The House magazine in relation to its interview with the complainant. The press 
release had emphasised the comparison the complainant had made between 
David Cameron “as a father” and Theresa May, who was not a parent. The press 
release had summarised the key points the complainant had made in the interview 
in bullet points. The relevant bullet point said: 
 

- Claims David Cameron understood the need to take on child sexual abuse because 
he is a father – and said the issue has dropped off Theresa May’s “radar”. 
 



    Item                                  3 

6. The newspaper considered that the interview had only one meaning: that the 
complainant believed that Mrs May was less committed to tackling child abuse 
than David Cameron, and this was because she did not have children herself.  
 

7. The newspaper noted that in reference to David Cameron, the complainant had 
said: 
 
I think he got it because I went to him as a dad rather than going to him as a 
politician... we engaged with him on that level, which is why he then crusaded as 
a dad, wanting it for other people’s children.  
 
It said that the complainant had then commented that the issue of child abuse had 
“dropped off Mrs May’s radar”. It said that these comments had been accurately 
reported in the article to allow readers to fully understand what had been said.   
 

8. The newspaper said that several MPs, who were quoted in the article, had 
interpreted the complainant’s comments in the same way, and had seen them as 
criticism of the Prime Minister’s understanding of the problem of child abuse, in 
direct comparison to David Cameron, who had reacted as a father. It also noted 
that several other publications had reported the interview in a similar way.  
 

9. While it did not accept that the article was inaccurate or misleading, for the sake 
of clarity, the newspaper offered to amend the online headline to read “Child 
abuse has dropped off the PM’s radar”. It also offered to publish the following 
clarification online: 
 
An article headlined “Low Blow" (16 Feb), reported comments made by Sarah 
Champion MP that the issue of child abuse had “dropped off the [government’s] 
radar”. Ms Champion has asked us to clarify that while she did say that David 
Cameron had “got” the issue of child abuse because he was a father and 
contrasted that to PM Theresa May's not prioritising the issue, she did not intend or 
expect people to understand from this that Mrs May was not prioritising child abuse 
because she is not a mother. 
 

10. The complainant said that the press release to which the newspaper had referred 
included no reference to Theresa May as a mother; the only mention she had 
made of Theresa May during the interview was to praise the work she had done 
as Home Secretary. In the interview she had said:  
 
Theresa May was great when she was Home Secretary and then as soon as she 
shifted to PM it’s dropped off the radar. It’s clearly not a priority for them. It’s 
someone else’s problem. 
 

11. The complainant did not accept the newspaper’s offer as a resolution to her 
complaint as the newspaper had not apologised or accepted that it had attributed 
a comment to her which she had not made.  
 
Relevant Code provisions 
 

12. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 



    Item                                  3 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Findings of the Committee 
 

13. During her interview with The House magazine, the complainant had said that 
David Cameron had understood the importance of tackling child abuse because 
he was a father, and she had drawn a contrast with Theresa May who, in the 
complainant’s view, had not prioritised the matter. The Committee understood that 
the newspaper had interpreted this as a criticism of Theresa May based on the fact 
she was not a mother. However, the complainant had not said that the issue had 
fallen off Theresa May’s “radar” because she was not a parent. In fact, she had 
not suggested any reason for Mrs May’s response to the matter, and she had noted 
that Mrs May had been “great” on the issue as Home Secretary. 
 

14. The complainant’s comments had been accurately reported in the article. 
However, the print headline with its subheading had suggested that she had 
specifically insulted the Prime Minister in a way that related to her not being a 
parent. The headline to the online article went further and had directly attributed 
the comments to the complainant. This was also emphasised in one of the online 
captions, which had stated that the complainant had “come under fire for saying 
the PM ‘doesn’t get child abuse as she’s not a mum’ in an interview…” 
 

15. The Committee noted the newspaper’s position that other newspapers and MPs, 
including those quoted in the article, had interpreted the complainant’s comments 
as criticism of Theresa May based on the fact she was not a parent. It made clear 
that the newspaper had been entitled to publish these interpretations of the 
comments, as well as its own, provided that these views were clearly distinguished 
from fact. However, the headlines to the print and online articles had not been set 
out as interpretation or comment: they had claimed that the complainant had 
specifically criticised the Prime Minister on the grounds that she was not a parent.  
 

16. The Committee concluded that the complainant’s comments had been distorted in 
the headlines; they were not supported by the text. This represented a failure to 
take care over the accuracy of the article in breach of Clause 1 (i). The headlines 
had given the significantly misleading impression that the complainant had made 
a very personal criticism of Theresa May. A correction was therefore required in 
order to avoid a breach of Clause 1(ii).  
 

17. The newspaper had offered to amend the online headline, and to append a 
clarification. The wording offered set out the complainant’s position that her 
comments should not have been interpreted as criticism of Theresa May for not 
being a mother. However, the Committee did not consider that the wording had 
properly identified and corrected the inaccuracy: that the complainant had not 
attributed her concern that the issue of child abuse had fallen from the 
government’s “radar” to the fact that Theresa May had no children. In addition, 



    Item                                  3 

the newspaper had failed to offer to publish a correction in print. This represented 
a breach of Clause 1(ii).  
 

18. The Committee also considered whether the newspaper should have offered to 
publish an apology for the purposes of Clause 1(ii). It noted that the complainant’s 
comments had been made in a political context, and it did not wish to prevent 
publications from presenting their understanding or interpretation of political 
speech. It also noted that the newspaper’s interpretation of the comments had 
been shared by others; and that the full comment had been included in the article. 
While the Committee had ruled that in this instance the newspaper had gone too 
far and had misleadingly suggested that its interpretation of the comments had 
represented a literal summary of the complainant’s words, in these circumstances 
an apology was not appropriate.  
 
Conclusion 
 

19. The complaint was upheld.  
 
Remedial action required 
 

20. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ Code, 
it can require the publication of a correction and/or an adjudication, the nature, 
extent and placement of which is determined by IPSO. 
 

21. The newspaper had offered to publish a clarification online, but the wording had 
not identified the inaccuracy and a correction had not been offered in print. This 
had breached Clause 1(ii).  
 

22. The newspaper had been entitled to take a view on what the complainant had 
meant by her comments. While her actual words had been distorted in the 
headlines and in one of the online photo captions, they had been properly set out 
in the article itself.  The Committee did not consider that the inaccuracy was so 
significant that the newspaper should be required to publish an adjudication. The 
Committee concluded that the publication of a correction was appropriate.  
 

23. This correction should appear in the Corrections column, which appears on page 
two of the newspaper, and at the top of the article as it appears online. The 
correction should state that it has been published following an upheld ruling by 
the Independent Press Standards Organisation, and it should make clear that the 
complainant had not said that the Prime Minister had not understood child abuse 
issues because she was not a parent. The full wording should be agreed with IPSO 
in advance. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX D 
Decision of the Complaints Committee 
19325-17 A woman v Dover Express 

 
Summary of Complaint 
 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Dover Express breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 6 
(Children) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Tragic tot 
swallowed mum’s methadone dose and died”, published on 26 October 2017. 
 

2. The article reported on an anonymised Serious Case Review, published by a 
Children’s Safeguarding Board which focussed on the events leading up to the 
death of a young child. The article had identified the deceased child and her 
mother as being the subject of the safeguarding report which had set out the 
historical interactions between the woman’s family and a range of agencies. The 
article also identified the street address at which the child died, and said that the 
child had been the youngest of five children.  
 

3. The article had identified the deceased child as being the youngest of five children 
and had highlighted “more than ten opportunities” for agencies to intervene in the 
care of the children, their failure to act prior to the death of the youngest child, 
and lessons that could be learnt for the future. The article detailed the concerns 
raised in relation to the woman’s care of her children, dating back to “1988” 
including issues raised before the birth of the deceased child, and information 
relating to the children’s emotional wellbeing, behaviour and medical care as well 
as one child’s school attendance record. It detailed examples of all the children 
having been exposed to “neglect”, as set out in the Serious case Review, including 
examples of the children being found in significant distress. The article also 
explained that concerns had been raised from a variety of sources relating to the 
children’s emotional wellbeing, behaviour and medical care. The article said the 
safeguarding report had concluded by criticising the relevant authorities, and had 
found that “not enough was done to raise concerns” over the child and their 
siblings’ “neglect”. 
 

4. The article explained that the Serious Case Review had recommended that “all 
agencies should review their internal safeguarding supervision practices as a result 
of this case in order to “ensure that they provide critical reflection, robust 
challenge, risk review and support to staff when dealing with families. The article 
also reported a statement from an NSPCC spokesperson: “While no-one could 
have predicted this toddler’s tragic death, it is clear there were a series of missed 
opportunities in identifying the harm [they] were exposed to. “The review raises 
concern over the assessment of risk surrounding the child and it is now important 
that all its recommendations are swiftly acted on. The child must always be at the 
heart of decisions that professionals make in these situations and lessons must be 
learned from this report”.  
 



    Item                                  3 

5. The article also appeared online on kentnews.live in substantively the same format 
on 18 October under the headline “More than 10 opportunities were missed to 
save a toddler in Dover who died after she swallowed her mother's methadone”.  
 

6. The complainant, the custodial guardian of the four children, said that by 
identifying the children’s mother, as well as their youngest sibling as being the 
subject of the anonymised Serious Case Review, the article had identified the other 
children, three of whom shared the surname of the deceased child. She said that 
this was intrusive and unjustified.  
 

7. The complainant said that the article had inaccurately reported that concerns 
relating to the children’s mother had dated back to 1988 when, in fact, the 
Safeguarding report had said that agencies were known to be involved with the 
family since 1998; she said that this significantly misrepresented the timeline of 
the woman’s interactions with safeguarding services. The complainant also said 
that the Serious Case Review contained inaccuracies which were repeated in the 
article. Specifically, she disputed the claims that four of the children had been born 
outside a hospital setting, that they had missed medical appointments, and that 
they had all required medical treatment after birth.  
 

8. The newspaper did not accept a breach of the Code. It said that the mother’s 
conviction in relation to the death of her child had been an extremely high profile 
case within the local area. It also said the precise circumstances surrounding the 
death of the child had been distinctive and unusual and the factual circumstances 
had been detailed at length in the Serious Case Review.  
 

9. The newspaper noted that no reporting restrictions had been imposed during the 
criminal proceedings following the youngest child’s death which would prohibit the 
media from naming either the mother or the child. It denied that the other siblings 
were identifiable from the article, or that the information which was published 
represented an intrusion into the children’s private life or their time at school. The 
publication said that it had taken steps to protect the identity of the siblings by 
removing identifying details included in the safeguarding report, including their 
ages and current living arrangements. It noted that, in court, reporters had asked 
if the woman could be referred to as a ‘mother of five’ and this had been 
permitted.  
 

10. The newspaper said that there was a public interest in examining the way publicly 
funded social services work, their mistakes and what improvements could be 
made. The fact that the Children’s Safeguarding report had chosen to conduct a 
Serious Case Review into events leading up to the child’s death showed that there 
were serious concerns to be considered.  It said that the article had highlighted 
many safeguarding failures which may have contributed to the child’s death; it 
said that the article was not about the family's perceived failings, but rather, it 
addressed the possible shortfalls in safeguarding which may have led to the death 
of a young child. The newspaper said reporting on this was of significant public 
interest. 
 



    Item                                  3 

11. The newspaper said that the article was an accurate report of a Serious Case 
Review which was in the public domain. While the newspaper noted that the 
published report had anonymised the child and their mother, it said that it had 
been placed within the public domain and the facts surrounding the child’s death 
had been so unusual, it was journalistically unfeasible and unrealistic not to 
connect the serious case review to the previous court case. It said that the mother’s 
conviction had been heavily publicised and the woman and deceased child had 
been widely named at that time, and their address had been published.  
 

12. The newspaper acknowledged that the date at which concerns were first raised by 
safeguarding authorities had been misreported. It said that this typographical error 
was immediately amended when it was brought to the publication’s attention, and 
a footnote was added to the online article as follows:  
 
A previous version of this article stated that ‘Several causes for concern were 
outlined dating back to 1988’. We would like to make clear that this should have 
in fact stated 1998, and has now been amended. 
 

13. The newspaper also offered to publish a similar clarification on page four of the 
print edition. 
 

14. The publication said that it was reasonable to rely on the accuracy of the Serious 
Case Review. However, it said that it would be happy to amend any inaccuracies 
should the Safeguarding Children’s Board make any changes to the report.  
 
Relevant Code Provisions 
 

15. Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

 
Clause 2 (Privacy)  
 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 



    Item                                  3 

 
Clause 6 (Children) 
 
i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 
ii) They must not be approached or photographed at school without permission of 
the school authorities. 
iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 
involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents. 

 
The Public Interest 
 
There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated 
to be in the public interest. 
 
1. The public interest includes, but is not confined to: 

• Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
• Protecting public health or safety. 
• Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual 

or organisation. 
• Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 

obligation to which they are subject. 
• Disclosing a miscarriage of justice. 
• Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 

impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public 
• Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

 
2. There is a public interest in freedom of expression itself. 
3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will become so. 
4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the time. 
5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 
 
Findings of the Committee 
 

16. The article had included highly sensitive information about the four children on 
whose behalf the complaint had been made, including about their emotional and 
physical wellbeing, their upbringing and ability to integrate within society, and their 
relationship with their mother. This information clearly related to their private life 
and had the potential to be intrusive. The article had named the children’s mother 
and the child who had died. By virtue of this, the woman’s remaining children were 
identifiable as being the subject of the Serious Case Review to those who knew 
them.  
 



    Item                                  3 

17. This had the clear potential to intrude into the children’s private lives, and their 
time at school. An exceptional public interest was required justify publication of 
this material.  
 

18. The purpose of a Serious Case Review is to analyse how and why a tragic incident 
such as the death of the children’s youngest sibling had happened, with the aim 
of learning lessons so that it can be prevented from happening again. Publicity 
about the conclusions of a Serious Case Review is an essential part of this process. 
It enables the public to hold to account those charged with keeping children safe.  
 

19. In this instance, the Serious Case Review found that there had been missed 
opportunities to intervene over the course of many years, even before the child’s 
birth. It was necessary, in order to identify the gravity of these alleged failings, to 
detail concerns of serious neglect within the family which the authorities had failed 
to act upon. The key factual context was that the mother had four older children, 
and that no action had been taken in relation to concerns raised about their 
welfare, a number of years before the youngest child had died. The Serious Case 
Review had been produced to provide critical reflection, draw out lessons and 
safeguard for other children in similar circumstances in the future. The reporting 
of the precise nature of the children’s “neglect”, and the impact upon them, 
enabled the newspaper to scrutinise the extent of the agencies alleged failings and 
hold them to account. 
 

20. This was an exceptional public interest, which justified the publication of details 
from the report. There was also a specific public interest in identifying the mother 
and the child, so that the public were able to understand the specific tragic 
consequences of the alleged failings, in the context of previous reporting of the 
criminal proceedings relating to the death of the child. This public interest was 
sufficient to justify to justify the specific intrusions identified in this case. There was 
no breach of Clause 2 or Clause 6.  
 

21. The complainant had said that the article had repeated a number of alleged 
inaccuracies included in the Serious Case Review. The newspaper was not 
responsible for the content of the Report, and the information in the report was 
clearly attributed to the Review. The newspaper was entitled to rely on the Report, 
and there was no failure to take care over the accuracy of these claims, and 
therefore no breach of Clause 1 (i). The Committee did not establish that the article 
included any significant inaccuracies requiring correction under the terms of 1(ii). 
Nonetheless, given the sensitive circumstances of the case, it welcomed the 
publication’s undertaking to correct any information which the Safeguarding 
Children Board might later concede to be inaccurate.  
 

22. The newspaper had misreported the year that agencies were known to have first 
been involved with the family. The Committee welcomed the newspaper’s decision 
to promptly amend the online article and to append a footnote accordingly. 
However, the Committee did not consider that this typographical error had given 
rise to a significantly misleading impression. The article had made clear the nature 
of the concerns raised in the Serious Case Review. While the typographical error 



    Item                                  3 

was unfortunate, it did not constitute a failure to take care over the accuracy of the 
report or a significant inaccuracy, in the context of the article. There was no breach 
of Clause 1 on this point.  
 
Conclusion 
 

23. The complaint was not upheld.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



    Item                                  3 

APPENDIX E 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1268 18938-17 Johnson v The Sun 
1277 20562-17 Versi v dailystar.co.uk 
1278 19509-17 Nokes v The Sunday Times 
1298 20560-

17/20926-
17 

Salmond v Sunday Mail/Daily Record 

1304 20563-17 Versi v The Sunday Times 
1309  Request for review 
1310 01071-18 Mander v Maidenhead Advertiser 
1312 18693-17 Ward v The Mail on Sunday 
1313  Request for review 
1314 01450-18 Note to Committee – Carr v 

thesun.co.uk 
1316 00974-18 Vosper v The Times 
1322 20795-17 Graham v Mail Online 
1325 20797-17 Graham v thesun.co.uk 
1327 02220-18 Note to Committee – Muslim Council 

of Britain v Mail Online 
1328 20364-17 Taylor v Huddersfield Daily Examiner 
1329 20559-17 Disley v Liverpool Echo 
1330 19577-17 Campaign Against Anti-Semitism v 

Telegraph.co.uk 
1331  Request for review 
1337  Request for review 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present  Alan Moses (Chairman)
	Nazir Afzal
	Richard Best
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Helyn Mensah
	Andrew Pettie
	Neil Watts
	Miranda Winram
	Peter Wright
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Charlotte Urwin, Head of Standards
	Vikki Julian, Senior Communications Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	John Buckingham
	Vikki Julian
	Sophie Malleson
	Madeline Palacz
	Holly Pick
	Lauren Sloan
	Hugo Wallis
	Observers:    Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Rick Hill, Deputy Chairman of IPSO Board

