
 

Paper No. 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 26th April at 10.30am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present          Lord Edward Faulks  
   David Hutton 
   Alistair Machray 
   Asmita Naik 
   Mark Payton 

Andrew Pettie 
Allan Rennie 
Miranda Winram 
Tristan Davies(remotely) 
Nazir Afzal 
Andy Brennan(remotely) 

    
 
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive 
Robert Morrison, Head of Complaints  

 
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 

Elizabeth Cobbe (remotely) 
Sarah Colbey  
Rosemary Douce  
Alice Gould 
Sebastian Harwood  
Emily Houlston-Jones 
Natalie Johnson 
Vikki Julian 
Chloe Mckiver 
Molly Richards 
Martha Rowe 

 
 

 
Observers:            Shrenik Davda, Board Member 
            Sarah Hamilton, Complaint Reviewer 

   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Helyn Mensah 
 

2.  Declarations of Interest 
 

There were no declarations received. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 1st March 2022. 
 
4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 

 
5.      Update by the Chairman – oral  

 
The Chairman updated members on plans for further engagement with national 
publishers.  
 

6. Complaints update by the Head of Complaints – Oral 
 

The Head of Complaints noted that members had recently considered the first 
‘Satisfactory Remedy’ case and said that the team would, once a number of those 
had been completed, review how those were progressing. 

 
7. Complaint 11246-21 Extinction Rebellion v The Spectator  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
not upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A.  
 

 
8. Complaint 00640-22 Longstaff v The Northern Echo 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix B. 
 
 

9.      Complaint 09574-21 Gauterin v thejc.com  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
partly upheld. A copy of the ruling appears in Appendix C. 

 
 

10.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting  
 
  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix D. 
 
 
 
 



    Item                                  3 

 
 
11.      Any other business 

 
   There was no other business. 
 
 

12.    Date of next meeting 
 
  The date of the next meeting was subsequently confirmed as Tuesday 24 May 2022 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix A 
 

Decision of the Complaints Committee – 11246-21 Extinction Rebellion v The 
Spectator 

Summary of Complaint 

1. Extinction Rebellion complained to the Independent Press Standards 
Organisation that The Spectator breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “Stupid Fuels”, published on 6th 
November 2021. 

2. The article was a comment piece that gave the writer’s opinion that “[n]et zero 
is a disastrous solution to a nonexistent problem”. The article reported that the 
“government’s COP26 targets are ambitious (and eye-wateringly expensive)” but 
that we had failed to ask ourselves “Are we really facing an existential threat? Or 
might the climate change ‘crisis’ in fact be quasi-religious hysteria, based on 
ignorance?”. It acknowledged that the amount of carbon dioxide in the 
atmosphere had been increasing. However, whilst “[t]he know-nothings […] 
customarily refer to this as pollution […]it is the very reverse: so far from carbon 
dioxide being pollution, it is the stuff of life. It is the food of plants, and without 
plants there would be little animal life and no human life”. The article said this 
was because “increased carbon dioxide in the atmosphere [helps] to stimulate 
plant growth, known as the fertilisation effect”. The article continued that 
increased CO2 in the atmosphere “warm[s] the planet slightly” and said that 
“[t]his is no bad thing: many more people die each year from cold-related 
illnesses than from heat-related ones”. It appeared as a companion piece to 
another article, by a different contributor, headlined “No choice; The urgent case 
for net zero”. 

3. The article also appeared online under the headline, “Net zero is a disastrous 
solution to a nonexistent problem”. 

4. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1 
because it claimed that “many more people die each year from cold-related 
illnesses than from heat-related ones”. The complainant said this was inaccurate 
as there was a wealth of peer-reviewed data that demonstrated that the reverse 
was true. It said that, where studies have looked at the impact of climate change 
on temperature-related deaths, it had been shown that rising temperatures 
caused an increase in deaths; for example, the complainant cited studies that 
suggested climate change increased the number of heatwaves which led to 
greater food insecurity. The complainant further said that heat-related illness 
would increase due to climate change on account of the nature of certain 
diseases (such as skin cancer and asthma), how they spread (such as Covid-19), 
and a reduction in treatment options (due to deforestation and receding 
rainforests). 



    Item                                  3 

5. The complainant also said the article also breached Clause 1 because it made 
claims about CO2 fertilisation that were misleading. The article had claimed that 
CO2 was “the stuff of life”, which the complainant disputed. It provided a paper 
that stated “[t]he more CO2 you have, the less and less benefit you get” and that 
research had found that increased CO2 levels led to nutrient deficiencies within 
people’s diets, due to a reduction of nutrients in plants.  

6. The publication did not accept a breach of Clause 1. It stated that the article 
under complaint was an opinion piece and the writer was entitled to give his 
views on a controversial subject. It provided a research paper published in the 
Lancet which had demonstrated that temperature-related mortality was falling 
despite rising global temperatures. This study had claimed that “[f]rom 2000–03 
to 2016–19, the global cold-related excess death ratio changed by −0.51 
percentage points (95% eCI −0.61 to −0.42) and the global heat-related excess 
death ratio increased by 0.21 percentage points (0.13–0.31), leading to a net 
reduction in the overall ratio”. The findings of the study stated: “Globally, 
5,083.173 deaths… were associated with non-optimal temperatures per year, 
accounting for 9.43%... of all deaths (8.52%... were cold-related and 0.91%... 
were heat-related)”. The publication stated that this supported the assertion in the 
article that “many more people die each year from cold-related illnesses than 
from heat-related ones”. The publication also referred to another two studies 
which stated there had been more cold-related deaths than heat-related ones. 

7. Regarding the point of the complaint about the impact of CO2, the 
publication did not accept a breach of Clause 1. It stated that the article said that 
CO2 stimulated plant growth. The research cited by the complainant questioned 
the nutritional value of crops as a result of increased CO2, it did not suggest that 
increased CO2 did not stimulate plant growth. 

8. The complainant said the publication had selected parts of the study that 
would support the article’s claim that there were more deaths from cold-related 
illnesses than heat-related ones but that the co-author of this paper had said that 
the research had not analysed whether the changes in heat-related and cold-
related deaths during the period examined was due to temperature changes or 
other factors. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 



    Item                                  3 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

9. The article under complaint was a comment piece and was clearly 
distinguished as such. However, it had claimed as fact, rather than as conjecture 
or comment, that “many more people die each year from cold-related illnesses 
than from heat-related ones” and as such the publication was required to 
provide a basis for such a claim. The publication had referenced three studies 
that it considered showed that there were more deaths related to cold than heat, 
whereas the complainant had provided studies that he said showed the opposite.  

10. The publication had cited research papers published in a well-known peer-
reviewed journal in order to support the statement, including one that explicitly 
concluded that: ““Globally, 5,083,173 deaths… were associated with non-
optimal temperatures per year, accounting for 9.43%... of all deaths (8.52%... 
were cold-related and 0.91%... were heat-related)”. The Committee was satisfied 
that this paper, which had appeared in a respected scientific journal, provided a 
basis for the claim of fact that “many more people die each year from cold-
related illnesses than from heat-related ones”. While other papers might reach 
alternative conclusions, the commentator was entitled to rely on the findings of 
this study. The Committee was therefore satisfied that the publication had taken 
sufficient care over the accuracy of the statement and there was no breach of 
Clause 1 on this point. 

11. The Committee then considered the point of the complaint regarding 
whether CO2 was the “stuff of life”. It acknowledged the evidence provided by 
the complainant that showed that increased CO2 could adversely affect the 
nutritional density of food. However, where the point being made in the article 
was that CO2 stimulated plant growth, and where the complainant did not 
dispute this, there was no breach of Clause 1. 

Conclusion(s) 

12. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

13. N/A 

Date complaint received: 10/11/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 25/05/2022 



    Item                                  3 

Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee – 00640-22 Longstaff v The Northern 
Echo 

Summary of Complaint 

1. Lee Longstaff complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Northern Echo breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “The North East MPs that have claimed their TV 
licence back on expenses”, published on 22 January 2022. 

2. The article, which was published online, reported that “a TOTAL of 12 North 
East and North Yorkshire MPs have been found to claim back their TV licence fee 
on expenses”, following a Government announcement that it would undertake a 
review of the BBC’s funding model. It reported that “through an investigation into 
the expenses and finances of MPs across the region”, the publication had 
“identified the local representatives who have asked to be reimbursed out of the 
public purse for their [TV] license”. It stated that according to data provided by 
Independent Parliamentary Standards Authority (IPSA), 192 MPs across the UK 
and 12 in the North East were “found to claim back the licence under ‘office 
supplies’ in their parliamentary offices”. The article identified the 12 MPs “that 
have claimed back a £159 TV licence on expenses” and stated that the 
publication had “contacted them for comment”, noting that “so far, most MPs 
that have responded have clarified that the licence fee is just for their 
constituency office” and quoted the responses of three identified MPs. The article 
said that the annual BBC licence fee was required by “any household” 
consuming BBC television channels, radio and online programmes and services. 
It then stated that while the practice of MP’s claiming a TV licence back on 
expenses was not “illegal”, some have described it as a “double standard”. It 
also said that “on a political scale, most North East MPs have stayed quiet in the 
House of Commons on the issue of TV licences”. The article included the 
responses of readers to a recent poll by the publication on the subject of TV 
licences and was accompanied by a series of images. These included the 
exteriors of Broadcasting House and the Houses of Parliament as well as portraits 
of the 12 MPs captioned “These are the MPs that claimed back the fee for their 
TV licence” and “The MPs who claimed back their TV licence fee through 
expenses”. 

3. The complainant said that the headline was inaccurate and misleading, in 
breach of Clause 1. He said that it gave the misleading impression that MPs 
were claiming TV licences on expenses for their personal use and suggested 
wrongdoing; IPSA only allows MPs to claim a TV licence for their constituency 
office, not for personal use. While the complainant acknowledged that the text of 
the article included the rebuttal from some of the MPs – which made clear that 
the “licence fee is just for their constituency office” – he did not consider that this 



    Item                                  3 

mitigated the inaccurate and misleading impression given by the headline and 
noted that this appeared only at the end of the article. 

4. The complainant also said that the article misleadingly suggested that the 
publication had revealed “hidden” information about MPs, rather than accessing 
and publishing publicly available information. In addition, he was concerned 
with the use of quotation marks around the term “office supplies”; this was not a 
term used by IPSA (which instead used the term “Office Costs”) and the quotation 
marks served to cast doubt on the honesty of this categorisation, further 
compounding the misleading impression given by the article. The complainant 
also said that the article was inaccurate to report that North East MPs have 
“stayed quiet” on the subject of licence fees; he noted that several the MPs 
identified in the article had, in fact, spoken on the issue. Though he accepted 
that some MPs from the region had not done so in recent times, this was likely 
due to their positions within Government, the Opposition Party, or membership 
of Parliamentary Select Committees. 

5. The publication did not accept that it had breached the Editors’ Code. It said 
that the headline was supported and clarified by the text of the article, which set 
out exactly what the MPs listed had claimed on expenses: TV licences for their 
constituency offices. It said that the article clearly detailed where this information 
had been sourced, made no suggestion of wrongdoing, and gave every MP 
identified the opportunity to respond. It said that what elected representatives 
chose to claim under expenses was a matter of great public interest, particularly 
in the context of ongoing discussions about the future funding of the BBC, within 
which licensing was a contentious issue – a point outlined in the text of the 
article. It added that the disputed statement about the MPs staying “quiet” sat 
within this context and readers would not be misled on this point, noting that the 
article included a short summary of some of the discussions in the House of 
Commons in the wake of the Government’s announcement. 

6. The publication did not consider that the other points identified by the 
complainant raised a breach of Clause 1. It did not accept that the article 
misrepresented or misreported the journalistic process undertaken by its reporter; 
the publication had conducted an investigation into publicly available 
information. Nor did the publication consider that the use of quotation marks 
around “office supplies” rendered the article inaccurate or misleading; this 
referenced the category under which IPSA recorded this particular expense. 

7. In order to resolve his complaint, the complainant proposed a series of 
amendments to the online article. The publication did not consider these 
amendments to be necessary or appropriate. As such, the matter was passed to 
the Committee for adjudication. 

 

 



    Item                                  3 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

8. The publication was fully entitled to report on MPs’ expenses claims and to 
report on criticism of those claims. However, in doing so it was obliged to take 
care not to publish misleading information. 

9. In the view of the Committee, the references in the article, taken together, 
suggested that the named MPs had claimed their own personal TV licences on 
expenses. The headline of the article, the opening paragraphs, and the captions 
of the accompanying images, all used the term “their” to describe the licence 
fees being claimed on expenses. The text of the article referred to representatives 
asking to be reimbursed “out of the public purse” for “their license”; explained 
that the BBC licence was “required by any household” consuming BBC 
programmes and services; and included the observations of a reader who 
commented on the programmes watched by him and his children, thereby 
reinforcing the impression that the article concerned domestic TV licences. The 
publication did not seek to argue that the named MPs had claimed their personal 
TV licences on expenses and the article, therefore, published misleading 
information. 

10. While the Committee noted that the article acknowledged that no rules were 
alleged to have been broken and noted that “so far, most MPs that have 
responded [to the publication] have clarified that the licence fee is just for their 
constituency office”, this did not amount to a clear acknowledgment that the 
claims by each of the named MPs had been made in relation to television sets for 
constituency offices – information that was publicly available – and that none 
had been made in a personal capacity. In addition, reporting the response of 
some MPs carried the implication that the other MPs who had not responded to 
the publication’s request for comment may have claimed their own, personal TV 
licence on expenses. The Committee considered that the inclusion of the 



    Item                                  3 

response of some of the named MPs was not sufficient to make clear that the 
MPs had used the expenses regime to claim reimbursement of TV licences for 
their consistency office, rather than for their domestic licences. As such, the 
Committee considered that the newspaper had failed to take care not to publish 
misleading information under Clause 1 (i). 

11. The misleading impression was compounded by the publication’s 
characterisation of the report as its own investigation and the comment that MPs 
had “stayed quiet” on the subject of TV licence fees, which could suggest that 
they had done so out of self-interest and in order to avoid scrutiny. For these 
reasons, the Committee considered that the misleading information published – 
namely the suggestion that the named MPs had claimed their personal TV 
licences on expenses – was significant and required correction under Clause 1 
(ii). Neither a correction  nor a clarification was offered by the publication. The 
Committee therefore found a further breach of Clause 1 (ii). 

Remedial Action Required 

12. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial 
action should be required. In circumstances where the Committee establishes a 
breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or 
adjudication, the nature, extent and placement of which is determined by IPSO. 

13. In this instance, the overall misleading impression of the article was that the 
identified MPs had claimed their own personal TV licences on expenses; this 
impression formed the basis of criticism (or implied criticism) of the MPs 
concerned; and the newspaper had not taken any steps to mitigate this by 
offering to publish a clarification or correction. The appropriate remedy was, 
therefore, the publication of an upheld adjudication. 

14. The headline of the adjudication must make clear that IPSO has upheld the 
complaint against the Northern Echo and must refer to its subject matter; it must 
be agreed with IPSO in advance. The adjudication should be published in full on 
the publication’s website with a link to the full adjudication (including the 
headline) appearing on the top third of the newspaper’s homepage, for 24 
hours; it should then be archived in the usual way. A link to the adjudication 
should also be published with the article, explaining that it was the subject of an 
IPSO adjudication, and explaining the amendments that have been made. 

15. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Lee Longstaff complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Northern Echo breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice 
in an online article headlined “The North East MPs that have claimed their TV 
licence back on expenses”, published on 22 January 2022. 

The complaint was upheld, and IPSO required Northern Echo to publish this 
adjudication to remedy the breach of the Code. 



    Item                                  3 

The complainant said that the article gave the misleading impression that MPs 
were claiming TV licences for their personal use on expenses and suggested 
wrongdoing: the Independent Parliamentary Standards Authority (IPSA) only 
allowed MPs to claim a TV licence for their constituency office, not for personal 
use. He said that this impression was further compounded by: the suggestion that 
the publication had in some way revealed hidden information about MPs through 
an “investigation”, rather than accessing and publishing publicly-available 
information; the inclusion of quotation marks around the term “office supplies” – 
a term not used by IPSA, with the quotation marks casting doubt on the honesty of 
this categorisation; and by reporting that North East MPs had “stayed quiet” on 
the subject of licence fees in the House of Commons.  

The publication did not accept a breach of the Editors’ Code. It said that the 
headline was supported and clarified by the text of the article, which set out 
exactly what the 12 MPs had claimed on expenses: TV licences for their 
constituency offices. It said that the article clearly detailed where this information 
had been sourced and gave every MP identified the opportunity to respond. 

In IPSO’s view, the references in the article, taken together, suggested that the 
named MPs had claimed their own personal TV licences on expenses. The 
headline of the article, the opening paragraphs, and the captions of the 
accompanying images, used the term “their” to describe the licence fees being 
claimed on expenses. The text of the article referred to representatives asking to 
be reimbursed “out of the public purse” for “their license”; explained that the BBC 
licence was “required by any household” consuming BBC programmes and 
services; and included the observations of a reader who commented on the 
programmes watched by him and his children, thereby reinforcing the impression 
that the article concerned domestic TV licences. The publication did not seek to 
argue that the named MPs had claimed their personal TV licences on expenses 
and the article, therefore, published misleading information. 

While the article acknowledged that no rules were alleged have been broken and 
noted that “so far, most MPs that have responded [to the publication] have 
clarified that the licence fee is just for their constituency office”, this did not 
amount to a clear acknowledgment that the claims by each of the named MPs 
had been made in relation to television sets for constituency offices – information 
that was publicly available – and that none had been made in a personal 
capacity. In addition, reporting the response of some MPs carried the implication 
that the other MPs who had not responded to the publication’s request for 
comment may have claimed their own personal TV licence on expenses. 

This misleading impression was compounded by the publication’s characterisation 
of the report as its own investigation and the comment that MPs had “stayed 
quiet” on the subject of TV licence fees, which could suggest that they had done 
so out of self-interest and in order to avoid scrutiny. For these reasons, the 
Committee found that the article provided a significantly misleading impression in 
regards to MPs expenses, and represented a failure to take care not publish 
misleading information in breach of Clause 1 (i). Neither a correction nor a 



    Item                                  3 

clarification was offered by the publication. The Committee therefore found a 
further breach of Clause 1 (ii). 

Date complaint received: 24/01/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 04/07/2022 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee – 09574-21 Gauterin v thejc.com 

Summary of Complaint  

1. Tom Gauterin complained to the Independent Press Standards Organisation 
that thejc.com breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “Time for direct action on social 
media”, published on 8 July 2021. 

2. The article, which appeared online only, was a column, in which the writer set 
out that – after coming ”across a tweet by [the complainant…] which told his 
followers that [he] was a ‘lifelong hard right racist”– he had read the 
complainant’s publicly available Twitter biography and discovered that he was a 
conductor. The sub-headline to the article described as “how [the writer] made 
on errant tweeter pay the price”; the article itself stated that the writer was “here 
to tell you that you can take things into your own hands and, with a bit of 
persistence, show the antisemites that their actions can have consequences.” 

3. The article went on to report that the writer had “searched [the complainant’s 
name] […w]hat emerged immediately was a link to [the complainant’s] day job” 
and that he had then “look[ed] at his timeline to see what else he had to say”. 

4. The writer went on to comment that “[w]hat I found was a man with what 
might best be described as an obsession with Jews, with Jewish communal 
bodies and with denying the existence of Labour antisemitism” and that “he 
really doesn’t like Jews who make a fuss about antisemitism, such as [prominent 
Jewish celebrity]”. It included three examples of the complainant’s tweets; one 
such example was as follows: 

“No idea what [prominent Jewish celebrity] thinks she is doing and why, but 
she’s a proven liar and a fraud who harms those Jews who really *are* suffering 
from anti-Semitic abuse. She’s utterly vile and to pretend otherwise is to deny 
reality. Plus: if you know her, tell her to stop it pronto.” 

5. After setting out the above tweets, the article stated that the writer had written 
to the CEO of the company where the complainant was employed “alerting him 
to his employee’s behaviour. […]The CEO rang again. He was — he had to be 
— careful with his words. But he told me that [the complainant] no longer 
worked for [the company]. I have no idea if he jumped or was pushed. I don’t 
care. [The company] behaved honourably and a man I believe to be a Jew hater 
has suffered the consequences of his bigotry.” 

6. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1, as 
it reported that he was “a man with what might best be described as an 
obsession with Jews, with Jewish communal bodies and with denying the 



    Item                                  3 

existence of Labour antisemitism”, and described him as a “Jew hater”. The 
complainant provided statements from Jewish friends, confirming that they did 
not consider him to be antisemitic or a “Jew hater” to support his position that 
the article was inaccurate on this point. 

7. The complainant then said that he was a critic of the state of Israel, and of 
“Jewish communal bodies” which supported the actions of Israel. However, he 
did not accept that this stance made him anti-Semitic; his criticism was based on 
the political stance of the organisations, rather than their ethnicity or religion. He 
also did not accept that he “den[ied] the existence of Labour antisemitism”, but 
rather that “the extent of antisemitic views within the Labour Party was and 
continues to be weaponised for political ends”. He further said that several of his 
tweets demonstrated that he took the issue of antisemitism seriously and did not 
deny its existence within the Labour party, although he was unable to supply 
these tweets as he had deleted his twitter account. He also said that, of the 
80,000 tweets on his profile, the majority were about the Labour party in general 
and classical music; it was therefore inaccurate for the publication to state that 
his Twitter timeline showed “a man with what might best be described as an 
obsession with Jews, with Jewish communal bodies and with denying the 
existence of Labour antisemitism.” 

8. The complainant then said that it was inaccurate for the article to report that 
“he really doesn’t like Jews who make a fuss about antisemitism, such as 
[prominent Jewish celebrity]” as his criticism was directed at the celebrity in 
particular, rather than at Jewish people in general who spoke up about concerns 
regarding antisemitism. 

9. The complainant also said that the article contained the clear implication that 
he had had his employment terminated as a result of the allegations which the 
writer had made directly to the company chairman, in breach of Clause 1. He 
said that he was not aware of the writer’s complaint, or of the allegation that he 
was anti-Semitic, until he read the article under complaint – after he had been 
terminated from his role. The complainant accepted that he had been terminated 
due to concerns raised over his Twitter activity. However, he said that at no point 
had he been made aware that there were allegations that he was anti-Semitic – 
therefore, the article was misleading in implying that he had either been 
dismissed or given the opportunity to resign from his role over these allegations, 
where he was not aware of any such allegations. He said that the inaccuracy was 
compounded by the publication’s failure to seek his comment on these points.  

10. The complainant then said that the publication had not approached him for 
any comment on the article and its allegations, and that he should have been 
given the opportunity to reply to what he considered to be significant 
inaccuracies within the article. He also said that, as the publication had not 
contacted him for comment, it had clearly not taken care over the accuracy of 
the article 



    Item                                  3 

11. The complainant then said that both the article and the actions of the 
journalist had breached Clause 2 of the Editors Code by intruding into his private 
life. He said that the actions undertaken by the journalist – contacting his place 
of work – demonstrated a clear lack of respect to his private life. He said that 
there could be no possible public interest in the intrusion; he was not a public 
figure, and the extent of his public profile was a public Twitter account with a 
little over 2000 followers. He further noted that his Twitter account did not 
include any reference to his professional role or his employment. 

12. The publication said that it did not accept that the article or the writer’s 
actions had breached the Editors’ Code. Turning first to the complainant’s 
Clause 1 concerns, it said that the article was clearly distinguished as comment, 
and therefore as the writer’s view of the complainant and his public Twitter 
presence. It said that there were reasonable grounds at the time of the article’s 
publication to suspect that the complainant’s departure from his previous role 
was linked to his Twitter activity, and the article was not significantly inaccurate, 
misleading or distorted in its portrayal of the events leading to the complainant’s 
departure from his previous role: the journalist had contacted the complainant’s 
previous employer, and had later been informed that he was no longer 
employed by the company. 

13. It then said that the writer’s characterisation of complainant’s Twitter thread 
was supported in the article by the inclusion of the exact wording of the Tweets – 
therefore, both the basis for the characterisation, and the fact that it was indeed 
the writer’s characterisation, were made clear in the article itself. It said that, 
from the outset of the article, it was clearly distinguished as the writer’s view and 
his retelling of his experiences. It further said that it did not consider that there 
was a need to approach the complainant, where the article was based on the 
complainant’s public tweets and there was no dispute that the tweets had been 
accurately quoted. 

14. Turning to the complainant’s Clause 2 concerns, the publication noted that 
the article commented on the complainant’s public Twitter account, and that the 
actions of the writer had been prompted by information which was publicly 
available. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 



    Item                                  3 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Findings of the Committee 

15. The Committee noted that the Editors’ Code makes clear that the press is 
allowed to editorialise and to publish comment, provided it is distinguished from 
fact. With this in mind, the Committee first considered the article’s claims that the 
complainant had ”an obsession with Jews, with Jewish communal bodies and 
with denying the existence of Labour antisemitism” and that he was a “Jew-
hater”. 

16. While the Committee understood that the complainant disputed this 
characterisation of his comments, it was clearly distinguished as the view of the 
writer: it followed a first-person narrative account of the writer taking “a look at 
[the complainant’s Twitter] timeline to see what else he had to say”, and made 
clear that it was the writer who had “found” the timeline which he considered 
showed “a man with what might best be described as an obsession with Jews, 
with Jewish communal bodies and with denying the existence of Labour 
antisemitism”. The Committee also noted that the article stated that the writer 
”believed” that he was a “Jew-hater”. The article included specific tweets that the 
writer had based his characterisation on, which the complainant did not dispute 
that he had published; the factual basis for the characterisation was, therefore, 
clearly set out in the article. Therefore, while the Committee understood that the 
complainant disputed the writer’s characterisation of his Twitter timeline, where it 
was clearly distinguished as the writer’s characterisation and the factual basis for 
the characterisation was not in dispute, there was no breach of Clause 1 on this 
point. 

17. The Committee next considered the complaint about the references to the 
complainant’s loss of employment, which the complainant had said were 



    Item                                  3 

inaccurate as they misleadingly implied that he had left his role due to his 
previous employer finding that he was anti-Semitic. While he accepted that his 
social media activity was linked to his departure, he said that at no point had he 
been informed that his departure was linked to allegations of anti-Semitism. It 
was acknowledged by the publication that the writer had received no direct 
information about the reasons for the departure, including any information 
about whether any findings had been reached about the complainant’s conduct 
as part of that process, or the nature of any such findings. By contrast, in the 
view of the Committee, the article made a factual claim that the complainant had 
lost his job due to the claim of anti-Semitism; the writer stated that he had 
“show[n] the antisemites that their actions have consequences”; and that the 
complainant had “suffered the consequences of his bigotry”. In the view of the 
Committee, the publication of these claims in this form failed to distinguish the 
writer’s conjecture as such. The claims, appearing throughout the article, gave 
the misleading impression that it was a matter of fact that the complainant had 
departed his role due to anti-Semitism. 

18.  Where the publication had not distinguished the writer’s comment and 
conjecture from fact, there was a breach of Clause 1 (iv). This breach was 
significant, where it rendered the article misleading as to the circumstances in 
which the complainant had departed his role. 

19. Turning next to the complainant’s Clause 2 concerns, the Committee noted 
that it was not in dispute that the information which the article reported on – the 
complainant’s Twitter presence, his hobbies, and his professional role – had all 
been in the public domain, either via the complainant’s public twitter page, or 
public search results about the complainant. The wording of Clause 2 makes 
clear that the Committee, in assessing possible breaches of Clause 2, should 
take into account the extent to which the material complained of is in the public 
domain. Where the material complained of in the article was in the public 
domain, the Committee found no breach of Clause 2 on this point. 

20. The Committee considered next whether the actions undertaken by the writer 
when writing the article – namely, contacting the complainant’s employer – 
represented a breach of Clause 2. The Committee again noted that the writer 
had not used any information which was not in the public domain to contact the 
complainant’s workplace; his workplace and role had appeared in an internet 
search of the complainant, which he did not dispute. The Committee further 
noted that the terms of Clause 2 make specific reference to the “private and 
family life” and “home”. It did not consider that contacting the complainant’s 
workplace represented an intrusion into his private and family life. Therefore, the 
Committee found that the journalist’s actions did not breach the terms of Clause 
2. 

 

 



    Item                                  3 

Conclusion(s) 

21. The complaint was partly upheld under Clause 1 (iv). 

Remedial Action Required 

22. Having upheld a breach of Clause 1 (iv), the Committee considered what 
remedial action should be required. In circumstances where the Committee 
establishes a breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a 
correction and/or an adjudication, the terms and placement of which is 
determined by IPSO. 

23. The article was significantly misleading with regards to the circumstances of 
the complainant’s departure from his previous employer, where it presented 
speculation on the part of the publication as fact. The Committee considered a 
correction to be the appropriate remedy to this breach, where the misleading 
information was limited to the text of the article, and the Committee was mindful 
of the need to balance the fundamental right to freedom of expression with the 
requirement to take care not to publish misleading information. Therefore, on 
balance, the Committee considered that a correction, putting the complainant’s 
position on record, to be an appropriate remedy. 

24. The Committee then considered the placement of this correction. This 
correction should be added to the article, should it still remain online, as a 
footnote. Should the article be removed, the correction should appear as a 
standalone article. The wording of the correction should make clear that the 
publication had no basis to imply that the complainant had departed his role due 
to his employer finding that he was antisemitic. The wording should be agreed 
with IPSO in advance and should make clear that it has been published following 
an upheld ruling by the Independent Press Standards Organisation. 
 

Date complaint received: 30/08/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 14/06/2022 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix D 
 

Paper 

No. 

File 

Number 

Name v Publication 

2271 03296-21 Carr v Southend Echo 

2288 05855-21 Duah v metro.co.uk 

2298 07938-21 Various v express.co.uk 

2300 04631-21 Brewis v Mail Online 

2306 04515-21 Brassington v stokesentinel.co.uk 

2326  Request for review 

2277 04780-21 Jacobson v Liverpool Echo 

2287 06034-21 Versi v The Daily Telegraph 

2329  Request for review 

2334  Request for review 

2259 2918320/
29184-
20/29209-
21 

Abassi v Daily Mirror/Manchester Evening News/lancs.live 

2284 02758-21 The Society of Homeopaths v The Sunday Telegraph 

2339  Request for review 

2273 03072-21 Agbetu v thejc.com 

2292 04642-21 Robinson v walesonline.co.uk 

2321 04366-21 Ali v Lancashire Telegraph 

2324 06339-21 Extinction Rebellion v Telegraph.co.uk 

2340  Request for review 

2344  Request for review 

2348  Request for review 

2357  Request for review 

2360  Request for review 

2365  Request for review 

2372  Request for review 

2378 10324-21 Morgan v The Daily Telegraph 

2376 10749-21 Sokal v kentlive.news 

2407 10074-21 Sutherland v Daily Record 

2419 13135-21 Foster v Wigan Observer 

2423 12296-21 Hussein v thejc.com 

2368 07403-21 Foster v Mail Online 

2369 07404-21 Foster v Hull Daily Mail 

2403 11993-21 Brews v mirror.co.uk 

2424 00505-22 Various v mirror.co.uk 

2353 07457-21 Miah v theoldhamtimes.co.uk 

2396 10662-21 Champion v kentonline.co.uk 

2405 11065-21 Keenan v The Times 

2406 10659-21 Hagyard v Mail Online 



    Item                                  3 

 
 
 
 
 

2420 13300-21 Hagyard v Liverpool Echo 

2426 13204-21 A man v Doncaster Free Press 

2427 11234-
21/11236-
21/11237-
21 

A man v 

liverpoolecho.co.uk/gazettelive.co.uk/dailyrecord.co.uk 

2428 11214-21 Zaman v The Mail on Sunday 

2440 01199-22 Maksoi v northantslive.news 

2404 09326-21 Kennedy v Real People 


