
 

Paper No. 799 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 2 August 2016 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 
   Richard Best         
   Lara Fielden 
   Janette Harkess 
   Gill Hudson  

David Jessel        
Matthew Lohn  
Jill May 
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans    

   Peter Wright   (Items 1-5 & 7-11) 
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Executive Assistant to Chairman 

Ben Gallop, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Isabel Gillen-Smith 
Vikki Julian 
Robyn Kelly 
Holly Pick 
Liam Tedds 
Charlotte Urwin 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  Mehmuda Mian, Board Member 
   
   
      

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies were received from Matt Tee.  
 

2.  Declarations of Interest 
 
 Peter Wright declared an interest in Item 6. He left the meeting for this item. 
   

3.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 22 June 2016 as a 
true and accurate record.  

 
4.  Update by the Chairman 

 
The Chairman updated the Committee on recent events, including the recent 
Editors’ Code of Practice Committee at which the revised Codebook was 
discussed.  
 
He announced the appointment of Trish Haines as the Independent Reviewer of 
Complaints for IPSO. He thanked Rick Hill MBE, the outgoing reviewer, for his 
careful work on the reviews that he had undertaken. 
 
The Chairman concluded by announcing the departure of Robyn Kelly from the 
Complaints Executive. The Committee wished to formally record its thanks for all 
the good work she had accomplished during her time with IPSO.  

  
5.  Matters Arising 

 
There were no matters arising. 
 

6. Complaint 03152-16 / 03153-16 HRH Duchess of Cambridge & HRH Prince         
George of Cambridge v Express.co.uk and OK! 
 
The Committee discussed the complaints and ruled that the complaints be 
upheld. A copy of its rulings appear in Appendix A. 

 
7.      Complaint 03188-16  A man v Daily Record 

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint be upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
8.   Complaint 02436- Jukes v The Sunday Telegraph 

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld.  
 
A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 

 



    Item                                  3 

9.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 
The committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix D. 

 
 
10.      Any other business 
 

The Committee had an informal discussion about the use of language and 
accuracy, in the context of issue-specific third party complaints.  

 
 
11.      Date of Next Meeting 

 
The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 7 September 2016. 
 
The meeting ended at 12.20pm 
 
Michelle Kuhler 
PA to CEO 

  



    Item                                  3 

APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee 
03152-16 HRH The Duchess of Cambridge and HRH Prince George of Cambridge 

v Express.co.uk 
 

Summary of complaint 
 

1. HRH The Duchess of Cambridge and HRH Prince George of Cambridge 
complained to the Independent Press Standards Organisation that Express.co.uk 
breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an online article 
headlined “Mummy, I’m a big boy now! Kate beams as cute George enjoys 
thrilling ride on police bike”, published on 25 May 2016.  

 
2. The article reported that two-year-old Prince George had been photographed 

sitting on a Metropolitan Police motorbike while his mother, the Duchess of 
Cambridge, looked on smiling. The article included an image of the scene, which 
had been captured in the grounds of Kensington Palace. The piece noted that 
similar pictures had been taken of Prince William and Prince Harry sitting on a 
police motorbike nearly 30 years ago.   
 

3. The complainants’ representatives said that the photograph had been taken in 
circumstances in which the Duchess of Cambridge and her two-year-old son had 
a reasonable expectation of privacy. They were engaged in a private activity; the 
images had been taken while they were on private, protected land where 
commercial photography is prohibited; and no permission for the images to be 
taken or published had been sought or obtained.  
 

4. The complainants’ representatives said that it was clear from the images that their 
clients had been unaware that they were being photographed, and that the 
photographs had been taken surreptitiously with a long-lens camera. They said 
that police officers had been in attendance nearby as a member of the Royal 
Family had been due to arrive by helicopter. They had spoken to the photographer 
who was on a public pathway, and who had an “SLR-style camera with a large 
telephoto lens”. The photographer had claimed to be retired, and did not say that 
he intended to use, sell or provide photographs for publication. He was told not 
to take any photographs of the complainant or her son, who were waiting for the 
helicopter to land.  
 

5. The complainants’ representatives said that railings protected the land upon which 
the Duchess of Cambridge and her son had been standing when the images were 
taken. They noted that there are only a limited number of vantage points from 
which individuals within the grounds of the complainants’ home might be seen, 
and even then it is difficult with the naked eye because of the distance.  
 

6. The complainants’ representatives considered that individuals – and young 
children in particular – have a reasonable expectation of privacy regarding the 
details of private family activities, including in semi-public or public locations. They 
expressed particular concern that photographs of a young boy playing inside the 
grounds of his private home had been taken for commercial gain. The fact that 
he might have been visible to some individuals outside his home did not remove 



    Item                                  3 

his reasonable expectation of privacy in such a situation. They said that no public 
interest was served by publishing the images.  
 

7. At the beginning of IPSO’s investigation, the newspaper said that the photographs 
had been taken by an agency photographer who had seen the interaction between 
the complainants and the police officers by chance as he returned from 
photographing the Trooping of the Colour. The photographer was not trespassing 
when the images were taken, and he had not used a long-lens camera. The 
newspaper acknowledged that the complainants had been standing on private 
land, but considered that they were clearly visible to the public. It did not consider 
that they could have had a reasonable expectation of privacy when they were “a 
matter of inches from the railings” and clearly visible to all who passed by.  
 

8. At the end of IPSO’s investigation, the newspaper said that it had previously 
obtained the photographer’s version of events from the agency that had employed 
him; however, having made contact with the photographer directly, it had been 
given a different explanation. The photographer had said that he had been 
walking through the park on his way to the gym when he had happened to 
encounter armed police who were waiting for the arrival of members of the Royal 
Family by helicopter. He said that a large crowd had formed when he noticed 
Prince George, his mother and police officers. He said that he was 200 yards away 
when he photographed them with an 80mm-400mm camera.  
 

9. The newspaper denied that the images had shown the complainants in a private 
interaction. The police officers were photographed while on duty, and the 
newspaper considered that it was important for the public to see how young 
members of the Royal Family interacted with public servants, particularly when the 
officers had been “commandeered for a three-year-old’s entertainment”. It said 
that as an heir to the throne, Prince George was not in the position of an “ordinary 
child”; he was a subject of great public interest. It said that as public servants, the 
public has a right to know what members of the Royal Family are doing. It did not 
consider that the press should be prevented from publishing otherwise harmless 
photographs of them, taken within view of the public, which show something out 
of the ordinary.  
 

Relevant Code provisions 
 

10. Clause 2 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
The public interest 
5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 
 



    Item                                  3 

Findings of the Committee 
 

11. The Committee acknowledged that – as members of the Royal Family – the 
complainants are public figures; however they were photographed standing within 
the grounds of their private home, in a position that was not easily visible to the 
photographer; they were not carrying out any official duties, and they were 
unaware that they were being photographed. The photographer had himself 
acknowledged that he had used a long-lens camera to photograph the 
complainants who were standing 200 yards away from him. The Committee also 
noted that Prince George is a young child who had been engaged in a private 
interaction with his mother and police officers at the time the photographs were 
taken.  
 

12. The Committee noted that it was not being asked to decide whether an adult alone 
in these circumstances would have had a reasonable expectation of privacy. It was 
satisfied, however, that together the complainants had a reasonable expectation 
of privacy at the time they were photographed. The newspaper had not obtained 
their consent, and, as such, it was required to demonstrate that the photography 
was justified in the public interest.  
 

13. The Committee noted the newspaper’s position that there was a public interest in 
reporting how Prince George had engaged with public servants. However, the 
Committee did not accept that any public interest had been served by the 
publication of these images, which simply showed Prince George playing on a 
police motorbike.  
 

14. The Committee did not therefore accept that the newspaper had demonstrated a 
sufficient public interest to justify publication of the photographs. Any general 
public interest in the activities of the Royal Family was inadequate, particularly in 
the case of Prince George, given that the Code requires an exceptional public 
interest to over-ride the normally paramount interests of children under 16. The 
complaint under Clause 2 was upheld.  

 
Conclusions 
 

15. The complaint was upheld. 
 
Remedial action required 
 

16. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required.  
 

17. Where the Committee has upheld a complaint as a breach of Clause 2, the 
appropriate remedial action is the publication of an adjudication.  
 

18. The article was published online only; as such the adjudication should be 
published online, with a link to it (including the headline) being published on the 
newspaper’s homepage for 24 hours. The publication should contact IPSO to 
confirm the amendments it now intends to make to the online article to avoid the 
continued publication of material in breach of the Editors’ Code of Practice.  
 



    Item                                  3 

19. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
HRH The Duchess of Cambridge and HRH Prince George of Cambridge complained 
to the Independent Press Standards Organisation that Express.co.uk breached 
Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Mummy, 
I’m a big boy now! Kate beams as cute George enjoys thrilling ride on police bike”, 
published on 25 May 2016.  
 
IPSO upheld the complaint, and has ordered Express.co.uk to publish its decision 
as a remedy. 
 
The article reported that two-year-old Prince George had been photographed 
sitting on a police motorbike while his mother looked on. The article included an 
image of the scene, which had been captured in the grounds of Kensington Palace. 
 
The complainants’ representatives said that the photograph had been taken while 
the Duchess of Cambridge and her son were engaged in a private activity within 
the private grounds of their home. They had been unaware that they were being 
photographed; no permission for the images to be taken or published had been 
sought or obtained. The fact that they might have been visible to some individuals 
outside their home did not remove their reasonable expectation of privacy. They 
said that no public interest was served by publishing the images.  
 
The newspaper did not consider that the complainants could have had a 
reasonable expectation of privacy when they were clearly visible to all who passed 
by. It also denied that the images had shown them in a private interaction; the 
police officers were photographed while on duty; and the newspaper considered 
that it was important for the public to see how young members of the Royal Family 
interacted with public servants. It said that as an heir to the throne, Prince George 
was a subject of great public interest.  
 
The Committee was satisfied that the complainants had a reasonable expectation 
of privacy at the time they were photographed: they were standing within the 
grounds of their private home, in a position that was not easily visible to the 
photographer who was 200 yards away and using a long-lens camera. The 
newspaper had not obtained their consent, and, as such, it was required to 
demonstrate that the photography was justified in the public interest. 
 
The Committee did not accept that any public interest had been served by the 
publication of the images, which simply showed Prince George playing on a police 
motorbike. Any general public interest in the activities of the Royal Family was also 
inadequate, particularly in the case of Prince George, given that the Code requires 
an exceptional public interest to over-ride the normally paramount interests of 
children under 16. The complaint under Clause 2 was upheld.  

  



    Item                                  3 

Decision of the Complaints Committee 
03153-16 HRH The Duchess of Cambridge and HRH Prince George of Cambridge 

v OK! 
 

Summary of complaint 
 

1. HRH The Duchess of Cambridge and HRH Prince George of Cambridge 
complained to the Independent Press Standards Organisation that OK! breached 
Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an online article headlined 
“The Duchess of Cambridge proudly watches son Prince George as he rides a 
police motorbike”, published on 25 May 2016.  

 
2. The article reported that two-year-old Prince George had been photographed 

sitting on a Metropolitan Police motorbike while his mother, the Duchess of 
Cambridge, looked on smiling. The article included an image of the scene, which 
had been captured in the grounds of Kensington Palace. 
 

3. The complainants’ representatives said that the photograph had been taken in 
circumstances in which the Duchess of Cambridge and her two-year-old son had 
a reasonable expectation of privacy. They were engaged in a private activity; the 
images had been taken while they were on private, protected land where 
commercial photography is prohibited; and no permission for the images to be 
taken or published had been sought or obtained.  
 

4. The complainants’ representatives said that it was clear from the images that their 
clients had been unaware that they were being photographed, and that the 
photographs had been taken surreptitiously with a long-lens camera. They said 
that police officers had been in attendance nearby as a member of the Royal 
Family had been due to arrive by helicopter. They had spoken to the photographer 
who was on a public pathway, and who had an “SLR-style camera with a large 
telephoto lens”. The photographer had claimed to be retired, and did not say that 
he intended to use, sell or provide photographs for publication. He was told not 
to take any photographs of the complainant or her son, who were waiting for the 
helicopter to land.  
 

5. The complainants’ representatives said that railings protected the land upon which 
the Duchess of Cambridge and her son had been standing when the images were 
taken. They noted that there are only a limited number of vantage points from 
which individuals within the grounds of the complainants’ home might be seen, 
and even then it is difficult with the naked eye because of the distance.  
 

6. The complainants’ representatives considered that individuals – and young 
children in particular – have a reasonable expectation of privacy regarding the 
details of private family activities, including in semi-public or public locations. They 
expressed particular concern that photographs of a young boy playing inside the 
grounds of his private home had been taken for commercial gain. The fact that 
he might have been visible to some individuals outside his home did not remove 
his reasonable expectation of privacy in such a situation. They said that no public 
interest was served by publishing the images.  
 



    Item                                  3 

7. At the beginning of IPSO’s investigation, the magazine said that the photographs 
had been taken by an agency photographer who had seen the interaction between 
the complainants and the police officers by chance as he returned from 
photographing the Trooping of the Colour. The photographer was not trespassing 
when the images were taken, and he had not used a long-lens camera. The 
magazine acknowledged that the complainants had been standing on private 
land, but considered that they were clearly visible to the public. It did not consider 
that they could have had a reasonable expectation of privacy when they were “a 
matter of inches from the railings” and clearly visible to all who passed by.  
 

8. At the end of IPSO’s investigation, the magazine said that it had previously 
obtained the photographer’s version of events from the agency that had employed 
him; however, having made contact with the photographer directly, it had been 
given a different explanation. The photographer had said that he had been 
walking through the park on his way to the gym when he had happened to 
encounter armed police who were waiting for the arrival of members of the Royal 
Family by helicopter. He said that a large crowd had formed when he noticed 
Prince George, his mother and police officers. He said that he was 200 yards away 
when he photographed them with an 80mm-400mm camera.  
 

9. The magazine denied that the images had shown the complainants in a private 
interaction. The police officers were photographed while on duty, and the 
magazine considered that it was important for the public to see how young 
members of the Royal Family interacted with public servants, particularly when the 
officers had been “commandeered for a three-year-old’s entertainment”. It said 
that as an heir to the throne, Prince George was not in the position of an “ordinary 
child”; he was a subject of great public interest. It said that as public servants, the 
public has a right to know what members of the Royal Family are doing. It did not 
consider that the press should be prevented from publishing otherwise harmless 
photographs of them, taken within view of the public, which show something out 
of the ordinary.  
 

Relevant Code provisions 
 

10. Clause 2 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
The public interest 
5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 
 

  



    Item                                  3 

Findings of the Committee 
 

11. The Committee acknowledged that – as members of the Royal Family – the 
complainants are public figures; however they were photographed standing within 
the grounds of their private home, in a position that was not easily visible to the 
photographer; they were not carrying out any official duties, and they were 
unaware that they were being photographed. The photographer had himself 
acknowledged that he had used a long-lens camera to photograph the 
complainants who were standing 200 yards away from him. The Committee also 
noted that Prince George is a young child who had been engaged in a private 
interaction with his mother and police officers at the time the photographs were 
taken.  
 

12. The Committee noted that it was not being asked to decide whether an adult alone 
in these circumstances would have had a reasonable expectation of privacy. It was 
satisfied, however, that together the complainants had a reasonable expectation 
of privacy at the time they were photographed. The magazine had not obtained 
their consent, and, as such, it was required to demonstrate that the photography 
was justified in the public interest.  
 

13. The Committee noted the magazine’s position that there was a public interest in 
reporting how Prince George had engaged with public servants. However, the 
Committee did not accept that any public interest in this had been served by the 
publication of these images, which simply showed Prince George playing on a 
police motorbike.  
 

14. The Committee did not therefore accept that the magazine had demonstrated a 
sufficient public interest to justify publication of the photographs. Any general 
public interest in the activities of the Royal Family was inadequate, particularly in 
the case of Prince George, given that the Code requires an exceptional public 
interest to over-ride the normally paramount interests of children under 16. The 
complaint under Clause 2 was upheld.  

 
Conclusions 
 

15. The complaint was upheld. 
 
Remedial action required 
 

16. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required.  
 

17. Where the Committee has upheld a complaint as a breach of Clause 2, the 
appropriate remedial action is the publication of an adjudication.  
 

18. The article was published online only; as such the adjudication should be 
published online, with a link to it (including the headline) being published on the 
magazine’s homepage for 24 hours. The publication should contact IPSO to 
confirm the amendments it now intends to make to the online article to avoid the 
continued publication of material in breach of the Editors’ Code of Practice.  
 



    Item                                  3 

19. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
HRH The Duchess of Cambridge and HRH Prince George of Cambridge complained 
to the Independent Press Standards Organisation that OK! breached Clause 2 
(Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “The Duchess of 
Cambridge proudly watches son Prince George as he rides a police motorbike”, 
published on 25 May 2016.  
 
IPSO upheld the complaint, and has ordered OK! to publish its decision as a 
remedy. 
 
The article reported that two-year-old Prince George had been photographed 
sitting on a police motorbike while his mother looked on. The article included an 
image of the scene, which had been captured in the grounds of Kensington Palace.  
 
The complainants’ representatives said that the photograph had been taken while 
the Duchess of Cambridge and her son were engaged in a private activity within 
the private grounds of their home. They had been unaware that they were being 
photographed; no permission for the images to be taken or published had been 
sought or obtained. The fact that they might have been visible to some individuals 
outside their home did not remove their reasonable expectation of privacy. They 
said that no public interest was served by publishing the images.  
 
The magazine did not consider that the complainants could have had a reasonable 
expectation of privacy when they were clearly visible to all who passed by. It also 
denied that the images had shown them in a private interaction; the police officers 
were photographed while on duty; and the magazine considered that it was 
important for the public to see how young members of the Royal Family interacted 
with public servants. It said that as an heir to the throne, Prince George was a 
subject of great public interest.  
 
The Committee was satisfied that the complainants had a reasonable expectation 
of privacy at the time they were photographed: they were standing within the 
grounds of their private home, in a position that was not easily visible to the 
photographer who was 200 yards away and using a long-lens camera. The 
magazine had not obtained their consent, and, as such, it was required to 
demonstrate that the photography was justified in the public interest. 
 
The Committee did not accept that any public interest had been served by the 
publication of the images, which simply showed Prince George playing on a police 
motorbike. Any general public interest in the activities of the Royal Family was also 
inadequate, particularly in the case of Prince George, given that the Code requires 
an exceptional public interest to over-ride the normally paramount interests of 
children under 16. The complaint under Clause 2 was upheld.  

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 
03188-16 A man v Daily Record 

 
Summary of Complaint  

 
1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily 

Record breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Cops: Mob rule outside Hampden blocked us from getting in to help”, 
published in print on 26 May 2016, and “Cops claim mob rule outside Hampden 
stopped them getting in to deal with battling Rangers and Hibs fans”, published 
online on 25 May 2016.    
 

2. The article reported that police officers outside Hampden Park football ground 
claimed that they were prevented by Glasgow Rangers supporters from entering 
the stadium to deal with the disorder that was taking place on the pitch. It quoted 
an unnamed police officer who said he was part of a group of 75 officers who 
were on public order duty on the day of the match. The officer said that supporters 
“started hitting and spitting at the vans, trying to rock the vans, kicking the vans, 
trying the doors. This isn’t a few bad eggs in the crowd, this was everyone walking 
past us”. He said that a “mob mentality” prevailed outside the stadium, and that 
parents had used their children to block roads. It stated that the officer was 
“addressing criticism of the police reaction to the Hibs fans’ pitch invasion”. 

3. The article said that this account was backed up by other officers, and quoted one 
who said “we heard lots of vans were attacked by Rangers fans, preventing police 
getting to the stadium quickly”. Another officer was quoted as saying that “a few 
of the lads were stopped from getting in the stadium when their vans were 
ambushed by Rangers fans outside the stadium. They’ve just joined in with mob 
mentality and surged towards the cops”. It reported that Police Scotland were 
asked to address the officers’ accounts, but they responded with a general 
statement about the incident.  

4. The print article was accompanied by a smaller piece which said that the 
newspaper had put the accounts it had received from “multiple independent 
sources” to Police Scotland to be verified, but received a reply which did not 
address the matters raised. This article also contained a quote from the General 
Secretary of the Scottish Police Federation, who said that the actions of fans outside 
the stadium was “disgraceful”. Aside from this and the different headlines, the 
print and online versions were identical. 

5. The complainant said that he was outside the stadium as police vans attempted to 
make their way through Rangers supporters. He said that the police did not activate 
their sirens and made no attempt to drive around cars that were stuck due to the 
number of people on the road. He said that while there was sarcastic applause 
from the majority of fans and some “mild verbal abuse” directed at the police due 
to their late arrival, there were no confrontations. He said that it was nonsense to 
suggest that parents were using their children to block the road. He denied that 
anybody hit or spat at police vans, and said it was inaccurate to report that 
“everybody walking past” had taken part in what the article said had taken place. 
The complainant said that the article had not provided any photographic or video 
evidence of the “attacks”, and said that it was totally fabricated.  



    Item                                  3 

6. The newspaper said that it received an email from somebody who identified 
himself as a serving police officer who described the incident in detail; it said it 
had been unable to verify whether or not the person who sent the email was a 
police officer. However, it said that the allegations had been set out as claims 
rather than facts, and that it had taken sufficient care over the article. It said that 
the account was checked with two further police sources, neither of whom were 
present at the incident: one said that there had been “chat” amongst officers about 
the incident, while the other gave an account which tallied with the information in 
the email. It said it had also contacted the General Secretary of the Scottish Police 
Federation, who said that some of the accounts he had heard accorded with the 
account provided in the email.  

7. The newspaper also provided a tweet from somebody who it said was a Rangers 
supporter who appeared to confirm that the incident had taken place. It said it did 
not contact Rangers Football Club, as the matter did not relate directly to them; it 
said it did not contact a Rangers fans group because it said that at the time of the 
incident, there was no formal group the newspaper could contact. However, it said 
that once it received complaints about the article from Rangers supporters, it 
published their responses on the following day. It said that it also offered, having 
met with a Rangers fans group which had formed following publication of the 
article, the opportunity to publish their response to the incident. In addition, it 
offered to publish the following clarification at the end of the article:  

On Thursday, May 26, in an article regarding the aftermath of the Scottish Cup 
Final we reported the eye-witness account of a police officer on duty, who said his 
van came under attack from irate Rangers fans. The article contained the quote: 
“This isn’t a few bad eggs in the crowd – this was everyone walking past us.” The 
Daily Record accepts this allegation was incorrect.  

 

Relevant Code Provisions 

8. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

 

Findings of the Committee  

9. The requirement to “take care” under Clause 1(i) of the Code is context specific: 
the level of care required will depend on the full circumstances of the material 
published. This will include the nature and significance of the material complained 
of and, where an article contains allegations about the conduct of a person or 
group, their seriousness. 
 

10. In this instance, the newspaper had published a number of allegations of serious 
wrongdoing by Rangers supporters, on the basis of an account provided by an 
individual who approached the newspaper, by email, claiming to be a police 
officer.  



    Item                                  3 

11. These allegations were made in response to criticism over the way in which the 
police had handled the pitch invasion; the email questioned why the newspaper 
had been “happy to criticise the response time of Police Scotland” in an earlier 
article, but had not seen fit to report on the “conduct of the Rangers fans leaving 
the ground”, which it went on to describe.   
 

12. The newspaper said it had attempted to verify the account provided in the email 
with three further police contacts. However, the newspaper had not contacted 
anyone able to provide a first-hand account of what occurred after the match. 
Further, it had been unable to demonstrate that any of the sources it had relied on 
could reasonably be described as “independent”, as the article had claimed.  
 

13. In circumstances where Rangers supporters were accused of violence towards 
police, and other anti-social behaviour, the attempts it had made to support the 
account of an unidentified source it had been unable to verify were not sufficient 
to demonstrate that care had been taken over the accuracy of the article. Given 
the seriousness of the allegations, and given that the unidentified source appeared 
to be a police officer seeking to address criticism over the conduct of the police 
following the match, it was of particular concern that the newspaper had sought 
to corroborate the account only with police contacts, none of whom were present 
during the alleged incidents. In addition, the manner in which the claims had been 
published gave the significantly misleading impression that they had been 
corroborated by multiple independent eyewitnesses. The complaint was upheld as 
a breach of Clause 1(i). 
  

14. The newspaper had offered to publish a correction which said that it was incorrect 
to report that “everyone walking past” was involved in the incident; it had also 
published responses to the article from individual Rangers supporters, and offered 
to publish a reply to the article from a Rangers fans group. However, where the 
newspaper was unable to demonstrate the accuracy of the serious allegations set 
out in the article, and in light of the Committee’s finding that the article gave a 
significantly misleading impression of the extent to which those allegations had 
been corroborated, the Committee did not consider that these actions were 
sufficient to meet the requirements of Clause 1(ii) of the Code.  

 

Conclusions   

15. The complaint was upheld.  

 

Remedial Action Required 

16. Having upheld the complaint, the Committee considered the remedial action that 
should be required. Given the seriousness of the allegations about the Rangers 
supporters, the newspaper’s failure to demonstrate that care had been taken over 
the accuracy of the article, and that the action offered by the newspaper were 
insufficient to meet the requirements of Clause 1 (ii), the appropriate remedial 
action was the publication of an upheld adjudication. The headline of the 
adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its 
subject matter; it must be agreed in advance. The original article had appeared 
on page 6 and 7, and the adjudication should appear on page 6 or further 
forward. It should also be published on the newspaper’s website, with a link to the 



    Item                                  3 

full adjudication appearing on the homepage for 24 hours; it should then be 
archived in the usual way. Should the newspaper continue to publish the article 
online, without amendment, in light of this decision it should publish the 
adjudication in full, beneath the headline. 
 

17. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following an article published in the Daily Record on 26 May 2016 headlined 
“Cops: Mob rule outside Hampden blocked us from getting in to help” in print, and 
“Cops claim mob rule outside Hampden stopped them getting in to deal with 
battling Rangers and Hibs fans,” online, a man complained to the Independent 
Press Standards Organisation that the Daily Record had breached of Clause 1 
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and has 
required the Daily Record to publish this decision as a remedy to the breach. 
 
The article reported that police officers outside Hampden Park claimed that they 
were prevented by Rangers supporters from entering the stadium to deal with the 
disorder that was taking place on the pitch. It quoted an unnamed police officer 
who said that a “mob mentality” prevailed outside the stadium, and accused 
parents of using their children to block roads. The officer said that supporters 
“started hitting and spitting at the vans, trying to rock the vans, kicking the vans, 
trying the doors. This isn’t a few bad eggs in the crowd, this was everyone walking 
past us”. It said that the officer was “addressing criticism of the police reaction to 
the Hibs fans’ pitch invasion”. The article also quoted three other police sources, 
who supported the account given by the police officer. 

The complainant said that he was outside the stadium as police vans attempted to 
make their way through Rangers supporters. He said that while there was sarcastic 
applause from the majority of fans and some “mild verbal abuse” directed at the 
police due to their late arrival, there were no confrontations. He said that it was 
nonsense to suggest that parents were using their children to block the road. He 
denied that anybody hit or spat at police vans, and said it was inaccurate to report 
that “everybody walking past” had taken part in what the article said had taken 
place. He said that the article was totally fabricated and there were thousands of 
witnesses who would say likewise.  

The newspaper said that it had received an email from somebody who identified 
himself as a serving police officer who described the incident in detail; it said it had 
been unable to verify whether or not the person who sent the email was in fact a 
police officer. It said that the journalist checked the account with two further police 
sources, neither of whom were present at the incident. It also said it had contacted 
the General Secretary of the Scottish Police Federation who said that some of the 
accounts he had heard accorded with the account in the email. It said that these 
allegations had been presented as claims rather than facts in the article, and that 
it had taken sufficient care over the article’s accuracy. 

The Committee found that the newspaper had taken insufficient steps to take care 
over the accuracy of the article. Given the seriousness of the allegations, and given 
that the unidentified source appeared to be a police officer who wanted to address 
criticism over the conduct of the police following the match, it was concerning that 
the newspaper had sought to corroborate the account only with police contacts 
who were not present during the alleged incidents. Additionally, the claims had 
been published in such a way that they gave the significantly misleading impression 



    Item                                  3 

that they had been corroborated by multiple independent eyewitnesses. The 
complaint was upheld as a breach of Clause 1. 
 

  



    Item                                  3 

APPENDIX C 

Decision of the Complaints Committee 
02436-16 Jukes v The Sunday Telegraph 

 
Summary of complaint 
 

1. Peter Jukes complained to the Independent Press Standards Organisation that The 
Sunday Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice 
in an article headlined “The truth about Whittingdale, the prostitute and the ‘cover 
up’”, published on 17 April 2016. 
 

2. The article followed media reports that Culture Secretary John Whittingdale had 
had a relationship with a sex worker. It made a number of claims about 
Byline.com, the site that had first reported the story, and the complainant, referred 
to in the article as the site’s “manager”. The article reported details about the site’s 
funding, noting that, while the complainant claimed the site was “crowfunded” by 
donations from readers, Companies House showed that it was largely funded by 
three billionaires, and that it had also been funded by a named well known 
individual. The article also claimed that the site, and the complainant, had links to 
“controversial campaign group Hacked Off”. 
 

3. The online article was the same as the print version. 
 

4. The complainant expressed concern that the newspaper had not contacted him, 
or Byline.com, prior to publication. He said that, as a result of this, the article 
included a number of inaccuracies. 
 

5. The complainant said that the article had misrepresented the way in which 
Byline.com was funded. He said that any donations from readers were made to 
individual journalists, to fund specific stories, and not to the site itself. The site 
generally collected 15% of these donations towards running costs. However, at the 
time that the well known individual had donated to a journalist, all fees were 
waived, and so his donation had not contributed to running costs.  The 
complainant said that he had not claimed that the site was “crowdfunded”, as 
reported; rather, he had claimed that individual journalists were financed via 
crowdfunding. The complainant said it was misleading for the article to suggest 
that the three main funders of the site had been “revealed”; the information was 
available via Companies House.  
 

6. The complainant said it was inaccurate to describe him as the “manager” of 
Byline.com. Rather he had previously advised the site on crowdfunding, and now 
had the role of “co-curator”. He also denied the article’s claim that he had been 
“paid” by Hacked Off; he had once received an unsolicited donation from the 
group via a crowdfunding platform, but had never been hired or employed by 
them.  
 



    Item                                  3 

7. The complainant said that all journalists published by Byline.com were entitled to 
present their own interpretation of events reported, and the site did not take an 
editorial line. It was therefore misleading for the article to suggest that Byline.com 
had changed its position on the Whittingdale story in stating that the site “later 
admitted” that Mr Whittingdale’s former partner’s alleged connections to the 
criminal underworld were “as yet unsubstantiated”.  The complainant also said it 
was inaccurate to report that “Byline worked alongside Hacked Off to promote the 
story to the BBC and other outlets”. Furthermore, Jae-woong Lee, a South Korean 
billionaire who funded Byline.com, was not the father of the site’s founder Seung-
yoon Lee as reported. 
 

8. The complainant said that it was inaccurate to report that Byline.com shared a 
number of journalists with “investigative site Exaro”; only one contributor had 
written for both sites. Nor had Byline.com promoted claims of a “’Westminster 
child sex abuse ring’ involving prominent establishment figures” as reported. 
 

9. The complainant also said that it was inaccurate to report that one of the 
founders of Byline.com, “wrote regularly” for another named site; the site had 
“pirated” the articles from other sources. 
 

10. The newspaper noted that there was no obligation to seek comment from the 
subjects of news stories prior to publication. The majority of information in the 
article had come from sources in the public domain. The journalist had been told 
by a source close to Byline.com that Jae-woong Lee and Seung-yoon Lee were 
related. He trusted that the source was in a position to know this information, and 
so had not verified the claim with the site. The newspaper did not accept that this 
was a significant inaccuracy, given that the relationship was only introduced 
parenthetically, in the context of an article setting out the main backers of 
Byline.com. Nonetheless, it had removed the reference to the relationship from the 
article as a gesture of goodwill and offered to publish the following footnote: 

CORRECTION: As first published, this article wrongly stated that Jae-Woong Lee, 
a funder of byline.com, is the father of the site's founder Seung-yoon Lee. In fact, 
the two men are unrelated. We are happy to make this clear, and the article has 
been amended accordingly.  
It also offered to publish the following correction in print, in its Corrections and 
Clarifications column: 
 
An article of 17 April wrongly stated that Jae-Woong Lee, a funder of byline.com, 
is the father of the site's founder Seung-yoon Lee. In fact, the two men are 
unrelated. We are happy to make this clear.  
 

11. The newspaper did not accept that the article included any other inaccuracies. The 
Linked in page of the site’s founder referred to the complainant as its manager. 
Furthermore, the newspaper did not consider any discrepancy between “manager” 
and “co-curator” to be significant. The newspaper noted that the complainant had 
confirmed that he had received money from Hacked Off, and that the named well 
known individual had contributed to Byline.com, in funding one story. The 



    Item                                  3 

newspaper noted that between the publication of the first article on Byline.com 
about John Whittingdale and the reporting of the story by the BBC Byline.com ran 
four more articles on the matter, and retweeted individuals with links to Hacked 
Off, asking when the BBC would act. Hacked Off issued a press release referring 
readers to the Byline.com piece. It was not therefore inaccurate to report that the 
site had worked alongside Hacked Off to promote the story to the BBC. 
 

12. The newspaper noted that Byline.com had published an article on 1 April, in which 
it reported that “while [Mr Whittingdale’s former partner] was involved with 
Whittingdale, [she] was also involved in a relationship with a member of the 
London underworld”.  A further article appeared on the site on 10 April, which 
noted that rumours that the woman had connections to the criminal underworld 
were “as yet unsubstantiated”. 
 

13. The newspaper provided articles published on Byline.com which appeared to 
defend the investigation into the alleged “Westminster child sex abuse ring”, it 
noted that at least three Byline.com writers, including the complainant, had 
contributed to Exaro, and that the complainant had written at least two articles for 
the site. 
 

14. The newspaper noted that the founder’s articles remained published on the named 
site, and had not been removed. 
 

Relevant Code provisions 
 

15. Clause 1 (Accuracy) 
(i)The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
(ii)A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and – where appropriate – an apology 
published. 
 

Findings of the Committee 
 

16. Clause 1 requires that care is taken to avoid the publication of significant 
inaccuracies; this may include by seeking comment from the subjects of a story. 
However, provided that the requirements of 1 (i) are otherwise met, the Code does 
not impose an absolute obligation to do so. 
 

17. The claim that one of the site’s funders was the father of the site’s founder was 
inaccurate, and the Committee welcomed the newspaper’s offer of correction. 
However, this was a brief reference which was not central to the story, and did not 
affect the overall thrust of the piece. It was not therefore a significant inaccuracy 
in breach of Clause 1. 
 

18. The Committee did not accept the rigid distinction that the complainant sought to 
draw between funding for the site’s infrastructure and funding for the content. It 



    Item                                  3 

did not therefore consider that it was misleading to characterise funding provided 
to individual journalists to provide specific content for Byline.com as funding for 
the site. It was not therefore misleading for the article to report that the notable 
donor had “funded” the site, nor that the complainant has claimed that the site 
was “crowdfunded”. The article had not suggested that details of the site’s funders 
were hidden, rather it sought to criticise the complainant for claiming the source 
of the funding was “crowdsourcing” where in fact the site also received money 
from wealthy donors.  
 

19. The Committee did not consider that any discrepancy between the role of “co-
curator” and “manager” was significant. There was no breach of the Code on this 
point. The complainant had acknowledged that he had previously received money 
from Hacked Off. The article had not claimed that he had been employed by the 
group, and it was not inaccurate to report that he had “been paid by” them, even 
though he had also received money from others. 
 

20. The Committee noted the complainant’s position that Byline.com did not take 
single editorial approaches to any one issue. However, the site had published an 
article which claimed that Mr Whittingdale’s former partner had links to the 
criminal underworld and had later published a second article noting that these 
claims were “as yet unsubstantiated”. The newspaper was entitled to characterise 
the differing approaches of these articles in the way that it did. 
 

21. The newspaper had provided examples of articles published by Byline.com, 
supporting the theory that there was a “Westminster sex abuse” ring, and at least 
three journalists who had written for the site also had profiles at Exaro. It was not 
therefore misleading for the article to report that the site had “promoted and 
defended” the sex abuse theory, and that it shared a number of journalists with 
Exaro. 
 

22. Byline.com had followed up its first story about Mr Whittingdale’s relationship with 
a number of other articles on the subject. Hacked Off had published a blog post, 
questioning why the story had not previously been reported by the mainstream 
media. This post had been promoted on Twitter by representatives of Hacked Off 
and by Byline.com. The newspaper had not suggested that there was evidence of 
collaboration between the two, but had noted that they were working in parallel 
to achieve a shared aim. Given that the objective of both groups was to ensure 
that the story was published more widely, it was not significantly misleading for 
the newspaper to characterise Byline.com as “working alongside” Hacked Off “to 
promote the story to the BBC and other outlets”.  
 

23. In circumstances where the founder’s work appeared regularly on the named site, 
the newspaper was entitled to report that he “wrote” for the site. In the absence of 
a direct complaint from the founder, the Committee was unable to establish 
whether or not he had consented to publication.  
 

  



    Item                                  3 

Conclusions 
 

24. The complaint was not upheld. 



    Item                                  3 

APPENDIX D 
 

Paper 
No. 

File Number Name v Publication 

704 02182-16 Martinez v Hampstead and 
Highgate Express 

707  Third party 
708  Request for review 
709 02370-16 Walker v The Sun 
713  Request for review 
716  Third party 
717  Request for review 
719 02499-16 Love v Ayr Advertiser 
721 00615-16 Prevent Watch v The Sunday 

Telegraph 
725 03005-16 Weir v Braintree & Witham Times 

726 01829-16 Connor v Daily Record 
727 02514-16 Lynch v Salisbury Journal 
730 01535-16 Rashid v The Sunday Times 
731  Request for review 
732 02055-16 Martin v Bristol Post 
733 01855-16 de Cadenet v Daily Mirror 
734 02988-16 Kiai v The Sun 
735  Third party 
736  Request for review 
737 03193-16 Versi v Mail Online 
738 02680-16 Janner v Mail Online 
739  Third party 
740  Request for review 

 


