
 
Paper No. 2993 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 23rd May at 10.30am  

Gate House  
 

Present          Lord Edward Faulks 
   Nazir Afzal  
   Andy Brennan  

David Hutton  
Alastair Machray  
Helyn Mensah (remotely) 

   Mark Payton  
   Andrew Pettie 
   Allan Rennie 

Miranda Winram  
   Ted Young  

    
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive  
   Alice Gould, Senior Complaints Officer, minute taker 
   Emily Houlston-Jones, Senior Complaints Officer 
     
    
 
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 
   Sarah Colbey  

Tom Glover  
Natalie Johnson  
Dr Beth Kitson 
Marcus Pike 
Molly Richards  
Hira Shah 

 
 
Observers:  Jonathan Grun, Editors Code of Practice 

      
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Asmita Naik. 
 

2.  Declarations of Interest 
 

Declarations of interest were received from Ted Young and Alastair Machray for 
item 7, they left the meeting for the discussion of this item. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

Subject to the amendment to include Allan Rennie as being present, the Committee 
approved the minutes of the meeting held on 25 April 2023 
 

4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 
 

5.      Update by the Chair – oral 
 

The Chair welcomed two new Complaints Officers to the Complaints Team, 
Marcus – who was attending his first meeting – and Rebecca who was not 
present as it was her first day. He also acknowledged the amendment to the 
Online Safety Bill to be discussed in the House of Lords later that day, noting in 
particular calls for section 40 to remain and the argument that Ofcom should 
consider complaints about online comments on newspapers – but noted there 
did not appear to be much support for this.  He also discussed the Official 
Opposition party’s position on statutory regulation of the press. 

 
 

6.   Update by the Head of Complaints – oral 
 
Emily Houlston-Jones, Senior Complaints Officer, updated the Committee on the 
current status of 18626-22 The Fawcett Society and The WILDE Foundation v The 
Sun. She also updated the Committee on the reestablishment of training sessions 
for the Complaints Team and invited the Committee to any sessions that may be 
of interest to them. Emily finished by updating the Committee on other casework 
matters of note, including upcoming complaints in relation to Clause 14 
(Confidential sources), Clause 3 (Harassment); and a Clause 1 (Accuracy) 
complaint in relation to an opinion piece written by a politican. 

 
 
7. Complaint 16770-23 Abbas v Mail Online 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 

 
 
 
 



    Item                                  3 

8. Complaint 16423-23 Green v the Sunday Times  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix B. 

 
9. Complaint 12490-22 Portes v The Daily Telegraph  

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix C. 
 

10. Complaint 14667-23 Bishti  v The Times  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix D. 
 

 
11. Complaint 17450-23 A woman v Greenock Telegraph  

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be  
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix E. 
 
 

12. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix F. 
 
 
13.      Any other business 
 

   10284-22 Hodgson v The Times 
 

 
14.     Date of next meeting 

 
 The date of the next meeting was subsequently confirmed as Tuesday 18 July 
2023. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX A 

Decision of the Complaints Committee – 16770-23 Abbas v Mail Online 

Summary of Complaint 

1. Syed Abbas complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Mail Online breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 6 
(Children) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Grieving 
parents demand answers over 'mysterious' death of their daughter in a Pakistan 
hospital and the disappearance of their grandchildren as they fight to have 
youngsters, 10 and 8, returned to Britain”, published on 5 February 2023. 

2. The article was an account from a couple whose daughter had died in 
Pakistan, after having flown there with her two children. The names and the ages 
of the children were included in the article. The article described how the couple 
were left “searching for answers after their daughter died suddenly on a trip to 
Pakistan with her two children, whose location is still unknown 18 months later”. 
The article described how their daughter “had already been buried by the time 
her parents found out she had died”. The article also contained a quote from the 
couple, who said that when they called the hospital, they “was ill with 
coronavirus, then sepsis, and that she was in a coma”. The article also stated 
that the couple had claimed that their daughter’s death certificate contained 
“‘huge inconsistencies’” such as stating she “died of sepsis, a stroke and 
cardiopulmonary arrest”, and had inaccurately stated she had been an epileptic 
from birth. It contained a photograph of one of the children with their mother 
and a photograph which contained a collage of the children and their mother. 

3. The complainant was the father of the children. He said that the article had a 
huge impact on himself, and his children and their wellbeing at school and in 
life, in breach of Clause 6. He noted that the article contained an image of his 
child and their mother, as well as the collage showing both of his children, and 
both of their names and ages. He had not consented to the publication of this 
information. He said that the grandparents did not have custody, or similar 
responsibilities so could not give their consent, and therefore this also breached 
Clause 6. 

4. The complainant also said that the topic of the articles – as well as the names 
of his children, their mother, and himself, and the photographs of the children – 
intruded into his and his children’s privacy, in breach of Clause 2. 

5. The complainant also said that the article was inaccurate in breach of Clause 
1, as his children were not missing: they were enrolled in school in Pakistan. He 
stated that the UK Foreign, Commonwealth and Development Office, British 
High Commission and Wirral Education Department knew their location. He also 
said that the grandparents had numerous ways to contact him, such as his 
WhatsApp number and email. 



    Item                                  3 

6. The complainant also said the article gave the misleading impression that the 
circumstances of the woman’s death were suspicious. He supplied a Facebook 
post from the grandmother of his children – one half of the couple quoted 
extensively in the article – which stated that the investigation into her daughter’s 
death was closed with “no suspicious circumstances”. 

7. The publication did not accept a breach of the Code. It said that the 
information and images published in the article had been syndicated from a 
different publication. It said that after receiving the complainant it had contacted 
the original publisher. 

8. Whilst it accepted that the article concerned the children’s welfare, it 
considered that in circumstances where it did not consider the complainant to be 
contactable, the children’s maternal grandparents could be considered as 
responsible adults able to give consent to publish the images. It noted that the 
complainant was not named, and that it had used the names of the children as 
the grandparents said they had no way of contacting the children or the 
complainant in order to appeal for more information about them. It also noted 
that the complainant was not named, and naming his partner was not a breach 
of the Code. It said, therefore, that neither Clause 2 nor Clause 6 had been 
breached. 

9. Whilst the publication denied any breach of the complainant or children’s 
privacy, it said the concerns of the grandparents, the apparent lack of official 
assistance from Pakistani authorities and MPs getting involved demonstrated this, 
and that the scrutiny and investigation of a suspicious death of a UK national 
abroad, whose children were cut off from their grandparents, was manifestly in 
the public interest. It said that names and images of the children were 
proportionate to this aim – as the article was essentially a “missing persons” 
article, and that this was considered at the time of publication. It supplied an 
email chain between the reporter, the managing editor’s office and the legal 
department regarding whether it should blur the images – which it decided was 
not necessary “taking it that family want to publicise them”. 

10. With regards to Clause 1, the publication said that it was the position of the 
children’s grandparents that the children were missing, as they had not had 
contact with them since 2021 and did not know how to contact them, and the 
complainant had not provided evidence to suggest their concerns were not 
genuine. The publication also said that the Foreign Commonwealth and 
Development Office had sent the following statement to the original publisher: 
“We are supporting the family of a British national who sadly died in Pakistan”. 
The publication also said the original publisher had said it attempted to contact 
the complainant using contact details provided by the grandparents but had not 
received a response. It said that syndicating stories from another regulated 
publisher demonstrated that it had taken care not to publish inaccurate 
information. 



    Item                                  3 

11. The publication offered to update the article to clarify where the children 
were living; to publish a statement from the complainant; and to remove the 
images of his children if it resolved his complaint, which he did not accept. 

Relevant Clause Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life 
without consent. In considering an individual’s reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant’s own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 6 (Children)* 

i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 

ii) They must not be approached or photographed at school without permission 
of the school authorities. 

iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 
involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents. 



    Item                                  3 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is 
clearly in the child’s interest. 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as 
sole justification for publishing details of a child’s private life. 

The Public Interest 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be 
demonstrated to be in the public interest. 

1. The public interest includes, but is not confined to: 

§ Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 

§ Protecting public health or safety. 

§ Protecting the public from being misled by an action or statement of an 
individual or organisation. 

§ Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 
obligation to which they are subject. 

§ Disclosing a miscarriage of justice. 

§ Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 
impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 

§ Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

2. There is a public interest in freedom of expression itself. 

3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will become so. 

4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they 
reasonably believed publication – or journalistic activity taken with a view to 
publication – would both serve, and be proportionate to, the public interest and 
explain how they reached that decision at the time. 

5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 

Findings of the Committee 

12. Clause 6(iii) requires that Children under 16 must not be interviewed or 
photographed on issues involving their own or another child’s welfare unless a 



    Item                                  3 

custodial parent or similarly responsible adult consents. The article in this case 
clearly involved the children’s welfare – it described their grandparents’ concern 
regarding their whereabouts, as well as the circumstances in which their mother 
had died – and the newspaper accepted it did not have consent from a custodial 
parent or similarly responsible adult for their publication. Clause 6 was, 
therefore, engaged. 

13. The Committee then considered whether the publication of the photographs 
could be justified by an exceptional public interest, which was required to over-
ride the normally paramount interests of children under 16. The Committee 
made clear that its considerations did not relate to the public interest of 
publishing the article in general – but specifically to the issue of whether 
identifying the children, through both their names and the photographs, was in 
the public interest for the reasons provided by the publication. The Committee 
acknowledged the public interest arguments cited by the publication – in 
particular the concerns around the mother’s death and the investigation into it. 
However, it did not consider that publishing the children’s images or identities 
was warranted or justified under the exceptional public interest required in 
relation to children for the reasons cited, when balanced against the potential for 
intrusion into the children’s lives from identifying them in the context of these 
claims. On this basis, the Committee upheld the breach of Clause 6(iii). 

14. With regards to Clause 2, the children had been identified by the publication 
of their names and photographs. The Committee found that the article contained 
information over which the children had a reasonable expectation of privacy: it 
raised questions regarding their whereabouts, their current life and wellbeing 
whilst living with their father, and speculated with regards to the circumstances of 
their mother’s death. The Committee found that their identification, in 
conjunction with these details, represented an unjustified intrusion into the 
children’s privacy. For the reasons set out above, the Committee did not consider 
this was justified under the exceptional public interest required in relation to 
children and there was a breach of Clause 2 in relation to the complainant’s 
children. 

15. With regards to the accuracy of the article, it was presented as an account 
from the grandparents’ perspective – their comments were distinguished from 
fact and attributed to them by the use of quotation marks and language such as 
“claim[ed]” and “said”. The article also clearly characterised what it meant by the 
children having disappeared – it stated that they personally were not aware 
where the children were, and the article did not report that the children’s location 
was unknown to everyone. Where the article made clear that the children were 
missing to their grandparents, and where this was attributed as the opinion and 
comments of the grandparents, there was no breach of Clause 1 arising from 
this point of complaint. 

16. The Committee also considered that the article made clear that it was the 
family that had questions regarding their daughter’s death and the death 
certificate – and sufficiently distinguished these opinions about their daughter’s 



    Item                                  3 

death from fact. Whilst the authorities in Pakistan may have found that there 
were no suspicious circumstances, this did not mean that the family could not 
have their own doubts, and it was not a breach of the Code to report these. 
There was no breach of Clause 1 on this point. 

17. With regards to the complainant’s concerns his own privacy had been 
breached by the article, the Committee firstly noted he had not been 
photographed or named in the article. Rather he was complaining that his 
privacy had been breached by the reference to the death of his partner and the 
use of her name. As above, the Committee had found that the account was 
clearly attributed to the grandparents – and made clear their concerns regarding 
the circumstances and the subsequent investigation into their daughter’s death in 
another country. The Committee considered that the issues raised by the 
publication of the article were in the public interest, for the reasons cited by the 
publication. Where the complainant himself had not been named or 
photographed, and where the grandparents were entitled to express concerns 
about matters of potential public interest, the Committee found that the 
newspaper was justified in publishing the account. There was no breach of 
Clause 2 in relation to the complainant himself. 

Conclusions 

18. The complaint was upheld under Clause 2 and Clause 6. 

Remedial action required 

19. Having upheld the complaint under Clause 2 and Clause 6, the Committee 
consider the remedial action that should be required. Given the nature of the 
breach, the appropriate remedial action was the publication of an upheld 
adjudication.  

20. The Committee considered the placement of this adjudication. The 
adjudication should be published on the newspaper’s website, with a link to the 
full adjudication appearing on the top half of the homepage for 24 hours; it 
should then be archived in the usual way. If the article remains online and 
unamended, the full text of the adjudication should be added to the article. If the 
information which caused the breach is removed, a link to the adjudication 
should be published under the headline. The headline to the adjudication should 
make clear that IPSO has upheld the complaint, refer to the subject matter and 
be agreed with IPSO in advance of publication. 

21. The terms of the adjudication for publication are as follows:  

Syed Abbas complained to the Independent Press Standards Organisation, the 
press regulator, that the Mail Online breached Clause 2 (Privacy) and Clause 6 
(Children) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Grieving 
parents demand answers over 'mysterious' death of their daughter in a Pakistan 



    Item                                  3 

hospital and the disappearance of their grandchildren as they fight to have 
youngsters, 10 and 8, returned to Britain”, published on 5 February 2023. 

The article was an account from a couple whose daughter had died in Pakistan, 
after having flown there with her two children. It referenced their concerns about 
what happened to their daughter and the current wellbeing of their 
grandchildren were. The names and the ages of the children were included in 
the article, as well as several photographs of the two children. 

The complaint was upheld, and IPSO required the Mail Online to publish this 
adjudication to remedy the breach of the Code.  

The complainant was the father of the children. He said that the article had a 
huge impact on his children. He said he had not consented to the publication of 
images of his children, or their names and ages. This was a breach of their 
privacy and the Editors’ Code. 

The Editor’s Code requires that children under 16 must not be interviewed or 
photographed on issues involving their own or another child’s welfare unless a 
custodial parent or similarly responsible adult consents. The article in this case 
clearly involved the children’s welfare – it described their grandparents’ concern 
regarding their whereabouts, as well as the circumstances in which their mother 
had died – and the newspaper accepted it did not have consent from a custodial 
parent or similarly responsible adult for their publication. Whilst IPSO considered 
that the article raised matters that were broadly in the public, IPSO did not 
consider that publishing the children’s photos, or identifying them, met the test of 
exceptional level public interest required to over-ride the normally paramount 
interests of children under 16. There was a breach of Clause 6. 

IPSO also found that the publication of the images of the children, along with 
their names and ages, in this context, represented an unjustified intrusion into the 
children’s privacy. 

IPSO upheld the complaint as a breach of Clause 2 (Privacy) and Clause 6 
(Children) of the Editors’ Code and ordered the publication of this ruling. 

  

Date complaint received: 09/02/2023  

Date complaint concluded by IPSO: 12/06/2023 

  

 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX B 

Decision of the Complaints Committee – 16423-23 Green v The Sunday Times 

Summary of Complaint 

1. Susie Green, acting on her own behalf and on behalf of her daughter Jackie 
Green, complained to the Independent Press Standards Organisation that The 
Sunday Times breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 3 
(Harassment), and Clause 12 (Discrimination) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “The kids’ gender clinic that became a conveyor belt”, 
published on 11 February 2023. 

2. The article reported on the aftermath of the closure of the Tavistock and 
Portman NHS Foundation Trust’s Gender and Identity Development Service 
(Gids). It referenced the charity Mermaids and its previous Chief Executive, the 
complainant Susie Green. The article reported that “[a]ctivist groups from 
outside, such as Mermaids […] came to exert undue influence on [Gids] and 
would complain if they felt things weren’t being done their way”. The article then 
reported that: 

“[i]n 2016 an expert in gender reassignment surgery warned Gids that putting 
young boys on puberty blockers made it more difficult for them to undergo 
surgery as adults, because their penis hadn’t developed enough for surgeons to 
construct female genitalia. […] But senior managers rejected calls from its 
clinicians to put this on a leaflet for patients and families.  In [a] book, [a 
previous staff member at Gids] is quoted as saying, ‘I may be wrong, but I think 
[the director of Gids] was afraid of writing things down in case they got into 
Mermaids’s hands.’” 

3. The article then referred again to: “Susie Green […] the chief executive of 
Mermaids”, stating that she “had taken her son [Jackie Green], who had been 
on puberty blockers, to Thailand for gender reassignment surgery on his 16th 
birthday. In an interview, which is still on YouTube, Green laughingly recalls the 
difficulties surgeons had in constructing a vagina out of her child’s prepubescent 
penis.” 

4. The article was accompanied by a photograph showing Susie and Jackie 
Green. The photograph was captioned “Susie Green with her daughter Jackie, 
who had gender reassignment surgery aged 16”. 

5. The article also appeared online in substantially the same format, under the 
headline “How the Tavistock gender clinic ran out of control”. 

6. The complainant said that the article was discriminatory in breach of Clause 
12. The complainant said that her daughter was not relevant to the article – 
which was about Gids – and therefore her gender identity as a transgender 
woman was also irrelevant. 



    Item                                  3 

7. The complainant also said that the article had breached Clause 12 by 
referring to Jackie as her “son” and by using male pronouns in relation to her, as 
this misgendered her in a pejorative manner. She said that her daughter had 
lived as a girl since she was nine-years-old, and was a girl at the time referred to 
in the article. 

8. Turning to Clause 2, the complainant said that her daughter had no 
involvement with Mermaids and was not a public figure. Therefore, it said, her 
daughter had a right to privacy which had been breached by the article. The 
complainant said that the reference to the YouTube video – in which she 
discussed her daughter’s surgery – and the fact that the article reported on the 
surgery at all breached her daughter’s privacy. In addition, the complainant said 
that the article breached her own private life by referring to her family. 

9. The complainant also said that the article was inaccurate in breach of Clause 
1, as it had used male pronouns to refer to her daughter at the time of her 
gender affirmation surgery – at which time she was living as a girl, “including 
pronouns and a full social and medical transition”. 

10. The publication did not accept that the article breached the Code. It said that 
the article’s use of male pronouns in relation to Jackie Green was intended only 
to provide clarity to readers as to “the intention of the surgery” and Jackie 
Green’s “current status”. It said that is “absolutely recognise[d]” her current 
gender, but said that it must be able to report on past events in a way that was 
coherent – it did not accept, therefore, that the use of male pronouns to refer to 
her prior to her surgery was either pejorative or inaccurate. In making this point, 
the publication referred to a Ted Talk (since removed), during which the 
complaint had herself referred to Jackie prior to her transition as her “son”. The 
publication’s approach when dealing with Jackie Green’s life pre-transition was, 
it said, no different from the complainant’s own approach when speaking 
publicly about her daughter. At any rate, the publication did not accept that the 
article referenced Jackie Green’s gender identity – it said that it only referenced 
her “legal and biological sex” at the time of her surgery. 

11. The publication further noted that Jackie Green was only named once in the 
article – in the photograph caption – and that this caption referred to Jackie 
Green as the complainant’s daughter. The use of male pronouns, therefore, 
were not tied to Jackie Green as she was now, but in reference to a television 
interview which the complainant had given about her gender affirmation surgery, 
and a Ted Talk during which she had spoken in depth about Jackie’s life. The 
publication further said that the reference to Jackie Green’s surgery was relevant 
in the context of an article which discussed the process of gender transition for 
children, and where the complainant – as a previous Chief Executive of a charity 
working with trans and non-binary children – and her own background had a 
clear relevance to the subject matter of the article. 

12. Turning to the complaint of intrusion into the private lives of the complainant 
and her daughter, the publication said that it was the complainant who had 



    Item                                  3 

chosen to put Jackie Green’s case in the public domain, “giving widely viewed 
public talks and numerous interviews naming her and giving intimate and 
extensive details of her story”. It also said that the complainant had herself linked 
Jackie’s story with her own role at Mermaids. It cited a newspaper interview in 
which the complainant had spoken of an ITV television drama inspired by the 
case. With regard to the YouTube video showing a broadcast interview which 
was referenced in the article, the publication said that the video was publicly 
accessible and had over 19,000 views on YouTube. 

13. The complainant accepted that she had referred to Jackie as “her son” in the 
past; however, this was to refer to her when she was six – before she transitioned 
socially – rather than when she was sixteen. She did not accept that this meant 
the publication was entitled to refer to her daughter using male pronouns. 

14. The complainant said that her daughter had been absent from the public eye 
for many years; even if she had previously engaged with the press in the past, 
that did not give the publication the automatic right to continue to disclose details 
of Jackie’s private life years after she had withdrawn from the public eye. The 
complainant also said that she herself had not referenced her daughter publicly 
in many years, due to her daughter’s request. 

15. The complainant also said that Jackie was protected by the 2010 Equality Act 
from the point at which she came out as trans at the age of four. Therefore, she 
said that her legal gender at the time of her surgery was female and the 
publication had breached Clause 12 and Clause 1. 

16. The complainant also, during IPSO’s investigation, said that she considered 
that the terms of Clause 3 had been breached, by way of the publication 
referring to Jackie as her “son” and by using male pronouns. In making this 
complaint, the complainant referenced a 2019 article published by the 
newspaper which had also referred to Jackie in this manner. The complainant 
had complained to IPSO about the 2019 article but had not pursued the 
complaint beyond its initial stages at the time. 

17. The publication said that government guidance made clear that an individual 
must hold a Gender Recognition Certificate if they wish for their affirmed gender 
to be legally recognised. As Jackie Green did not hold such a certificate at the 
time of her surgery, the publication did not accept that it was inaccurate or 
pejorative for the newspaper to use male pronouns to refer to her at this time – 
she was still, according to the publication, ‘legally’ male at this time. 

18. The publication also said that the terms of Clause 3 relate to the behaviour 
of journalists during the newsgathering process, and did not accept that the 
concerns raised by the complainant represented a possible breach of Clause 3. 

 

 



    Item                                  3 

Relevant Clause Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

Clause 3 (Harassment)* 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave 
and must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom 
they represent. 

iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for them 
and take care not to use non-compliant material from other sources. 

Clause 12 (Discrimination) 

i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's, race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 



    Item                                  3 

ii) Details of an individual's race, colour, religion, gender identity, sexual 
orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless 
genuinely relevant to the story 

 

Findings of the Committee 

19. An important factor in the Committee’s consideration of this complaint was 
the material already established in the public domain about Jackie Green’s 
gender identity and gender transition. This included information that had been 
disclosed by Susie Green; information that had been disclosed by Jackie Green 
as a child (with Susie Green’s consent); and information disclosed by Jackie 
Green as an adult. The Committee considered both the nature of this material, 
and the way in which it had been contextualised. The Committee also took into 
account that, since the information had originally been disclosed by the 
complainant and her daughter, Jackie Green had chosen to step back from 
public life. 

20. The terms of Clause 2 make clear that, when considering an individual’s 
reasonable expectation of privacy, account should be taken of the complainant's 
own public disclosures of information, and the extent to which the material 
complained about is already in the public domain. The information disclosed by 
the article – the fact that Jackie Green had undergone gender affirmation 
surgery at the age of sixteen, and her mother’s comments about the surgery – 
had been disclosed previously in talks, broadcast interviews, and interviews with 
print newspapers, some of which remained online. 

21. Taking these factors into account the Committee found that the article did 
not disclose any information beyond what had been made public; it had not 
disclosed additional information about Jackie that had not previously been in the 
public domain as a result of disclosures from the complainant. While it 
acknowledged that Jackie Green’s attitude toward public disclosures about these 
matters had changed over time, the Committee considered that the complainant 
and her daughter did not have a reasonable expectation of privacy over the 
information under complaint given the extent of this publication. The publication 
was entitled to refer to such publicly accessible information, and reporting on it 
did not represent an intrusion into either the complainant’s private and family life 
or that of her daughter. There was no breach of Clause 2. 

22. The Committee next considered the complaint under Clause 12. It was 
evident that the article made reference to Jackie Green’s gender identity; it 
referred to her as previously having been the complainant’s “son” and used 
male pronouns; made reference to her gender affirmation surgery and described 
the nature of this surgery; and used female pronouns to refer to her in the period 
after her surgery.  The question for the Committee was whether these references 
were irrelevant or pejorative. 



    Item                                  3 

23. In deciding whether the reference was relevant, the Committee considered 
the reference in the context of the article as a whole. It noted that the reference to 
Jackie’s previous gender identity and surgery appeared in the context of a 
reference to a “warn[ing]” made in 2016 that putting transgender girls “on 
puberty blockers made it more difficult for them to undergo surgery as adults”, 
as well as a claim that a call to put a warning to this effect in public-facing 
literature circulated by Gids was vetoed as “[the director of Gids] was afraid of 
writing things down in case they got into Mermaids’s hands.’” Read in this 
context, Jackie’s gender identity and her experiences of having undergone 
gender reaffirmation surgery – as well as her mother’s comment about the 
surgery – were relevant to the story. The reference served to provide context to 
the complainant’s campaigning work and background, and how her own 
experiences – and, by extension, the experiences of her daughter as a 
transgender woman – informed her campaigning role, as well as potentially 
connecting to Gids’ decision to not refer to the alleged drawbacks of puberty 
blockers in writing. In addition, the article did not disclose any information about 
the complainants which had not already been previously disclosed. There was, 
therefore, no breach of Clause 12 (ii). 

24. The complainant had also said that the use of male pronouns to refer to 
Jackie at the time of her surgery was pejorative in breach of Clause 12 (i). The 
Committee considered that, in the context of a reference to Jackie’s gender 
affirmation surgery, and where Jackie was referred to as the complainant’s 
daughter in the caption of an image showing her after her surgery, the use of 
male pronouns were not prejudicial or pejorative. Rather, the pronouns conveyed 
to readers that Jackie had undergone a gender transition, the use of “he” 
pronouns referenced the sex she was assigned at birth. There was no breach of 
Clause 12. 

25. It was clear on reading the article in its full context that Jackie Green is a 
transgender woman. The Committee did not consider that the brief references to 
Jackie prior to her surgery represented significantly inaccurate, distorted, or 
misleading information – particular in the context of an article focussing on Gids, 
rather than on the specifics of Jackie Green’s transition. There was no breach of 
Clause 1. 

26. The Committee did not accept that the terms of Clause 3 must relate only to 
the behaviour of journalists during the newsgathering process; while Clause 3 (ii) 
makes specific reference to the physical presence and activity of journalists, 
Clause 3 (i) is broader and says that journalists and publications must not 
engage in certain behaviours, which include intimidation and harassment. 

27. Harassment and intimidation implies a pattern of behaviour; however, the 
complainant had only referenced one article, published in 2019 – three years 
before the publication of the article under complaint. The Committee did not 
consider that two articles, published 3 years apart and which – in relation to the 
2022 article – referred to Jackie Green only in passing, constituted harassment 



    Item                                  3 

as defined by the terms of Clause 3. There was therefore no breach of this 
Clause. 

Conclusions 

28. The complaint was not upheld. 

Remedial action required 

29. N/A  

 

Date complaint received: 12/02/2023  

Date complaint concluded by IPSO: 06/07/2023 

  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX C 
 

Summary of Complaint  

1. Jonathan Portes complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Telegraph breached Clause 1 of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “One fifth of pupils ‘missing’ from classrooms since pandemic”, 
published on 15 November 2022.  

2.The article was based on a report released by the Centre for Social Justice 
(CSJ), a think tank. The article said the report claimed that “a fifth of all children 
have been ‘missing’ from school since the pandemic”. The article went on to 
report that there had been a “dramatic increase […] in the number of youngsters 
being home educated driven by parents pulling their children out of school 
following lockdown, according to a new study by the Centre for Social Justice 
(CSJ)”. It said that “nearly two million of England’s nine million pupils are failing 
to attend school regularly, according to [the CSJ’s] analysis of the latest official 
figures”, and that this “includes 1.67 million children classified by the 
Department for Education (DfE) as ‘persistently absent’ during the autumn term 
of 2021, an increase of 82 per cent from the previous year”. 

3. It went on to state that the “two million” figure included “the 81,000 [pupils] 
who are home educated which the report notes is an ‘alarming’ 34 per cent 
higher than before the pandemic.” The article went on to explain that “officials at 
the DfE say the data on persistently absent children in the autumn term of 2021 
is not representative of a typical school year as it was driven up by pupils testing 
positive for Covid. But the figure of 1,672,179 persistently absent children is still 
significantly higher than the previous year – when it stood at 915,877 – and the 
year before when it was 922,566.”  

4. The article also appeared online in substantially in the same format; this 
version of the article was published on 15 November 2022.  

5. The complainant said the headline was inaccurate in breach of Clause 1, as it 
reported that “one fifth of pupils [were] 'missing' from classrooms since the 
pandemic.” He said that this inaccuracy was repeated in the article’s statement 
that “nearly two million of England's nine million pupils are failing to attend 
school regularly, according to [the CSJ’s] analysis of the latest official figures". He 
also said that the article was inaccurate to state that “a major report has found” 
that “a fifth of all children have been ‘missing’ from school” since the pandemic, 
because the CSJ report at no point claimed one fifth of pupils, or two million 
pupils, had been “missing” since the pandemic. Rather, the report described 
some children as “persistently absent”.  

 



    Item                                  3 

6. He said the only use of the word “missing” in the report was in the foreword, 
which stated “an increasing number of children missing from school are being 
home educated”. He said that the CSJ report was specifically about 81,000 
children who are home educated. He said this was made clear by the title of the 
report, “OUT OF SIGHT AND OUT OF MIND: Shining a spotlight on home 
education in England”.  

7.The complainant provided statistics from the Department for Education (DfE), 
that he said were the “official figures” which the article claimed had been 
analysed by the report. The DfE figures stated that "23.5% of pupils were 
persistently absent in the autumn term 2021 (i.e. missed 10% or more sessions). 
Again, this had been driven by illness (including positive COVID cases), with 
14.0% of all pupils missing 10% or more sessions due to illness alone."  

8. The complainant said the DfE figures he had provided demonstrated that the 
pupils were not “missing”. Rather, he said the pupils were absent from school for 
more than more than seven days in Autumn 2021. He said that the cause of the 
majority of these absences was Covid-19; the children were not “missing”, as 
there was nothing in the figures to suggest the school did not know where the 
pupils were.  

9. Additionally, the complainant said it was inaccurate to report that the pupils 
had been missing “since the pandemic” because Autumn 2021 – the period of 
time to which the figures referred – was during the pandemic. He said that 
“during Covid” was not the same as “since Covid”, and “absent for 10% of the 
time or more” was not the same as “absent from the school setting”.  

10. The complainant quoted the DfE statistical release referenced in the CSJ 
report to support his position: “the absence rate across autumn and spring terms 
combined was 7.4%. In spring term 2021/22, the absence rate was 7.9%, an 
increase from 6.7% in autumn term 2021, having been consistently around 5% 
in recent years. The majority of the increase compared to previous years was due 
to illness, accounting for 5.0% of possible sessions in autumn and spring term 
2021/22 combined. Illness includes where positive COVID-19 cases were 
reported.”  

11. The complainant also considered it to be a breach of Clause 1 to report 
claims from think tank reports as fact – in this case the headline’s claim that “one 
fifth of pupils are missing” – without distinguishing the statements within the 
headline as claims from the think tank. He said if the claim was, in of itself, 
inaccurate, attributing it to a source within the article was not enough to mitigate 
the inaccuracy in the headline.  

 

 

 



    Item                                  3 

12. The publication did not accept that the headline or article were inaccurate in 
the manner suggested by the complainant. To support its position, it provided a 
press release from the CSJ which had accompanied the report. It noted that the 
claim that a fifth of children were “missing” from school reflected the language 
used in the press release by the CSJ and their press team’s correspondence: the 
headline of the press release stated that “nearly 2 million children [are] missing 
school regularly,” and the opening line went on to claim that “nearly two million 
children in England are missing from school, according to a new study from a 
leading think-tank warning that classroom attendance has reached a ‘crisis 
point’.”  

 

13. The press release also included a direct quote from the CSJ’s Head of 
Education. This said that the CSJ was “seeing a crisis in school attendance, with 
nearly 2 million children missing from school.”  

 

14. The publication said the complainant was ultimately disagreeing with the 
report and its authors, and the publication was still entitled to cover the report, 
regardless of whether complainant considered the report itself to be accurate – 
provided that the publication ensured that the contents of the report were 
reflected accurately, which it contended was the case.  

 

15. The publication then said the article had made clear what it meant by the use 
of the phrase “missing” in the headline and the article: it was referring to 
children who were “failing to attend school regularly”. It also said that: the article 
made clear that one fifth was the equivalent of almost two million of the nine 
million pupils in England; and that the article explained that that figure of almost 
two million comprised the 1.67 million classified by the Department for 
Education (DfE) as “persistently absent” during the autumn term of 2021, as well 
as the 81,000 pupils who are home educated. The 81,000 figure was based on 
analysis and estimates calculated by the CSJ as of October 2021, taken from 
data from a range of local authorities in England. The children who were 
“missing”, the publication said, were the ones who were “home educated” and 
“persistently absent” – it said the articles explained that the DfE defined this as 
any child missing more than 10 per cent of school for whatever reason, including 
children who were ill and then returned to school on one or more occasions.  

16.The publication also denied that the complainant had correctly identified the 
“official figures” the article was based on – it was not the DfE figures the article 
reported on, but the press release and the report from the CSJ.  

17.The publication said the headline itself was not inaccurate, and was 
supported by the text of the article as required by the terms of Clause 1 (i). It said 



    Item                                  3 

the article made clear the basis for this claim in the sentence: “nearly two million 
of England’s nine million pupils are failing to attend school regularly […] this 
includes 1.67 million children classified by the Department for Education (DfE) as 
‘persistently absent’ during the autumn term of 2021”.  

18.The publication also said the complainant was incorrect to state that the CSJ 
report only referred to children being home-schooled, as it also referred to “a 
group of children who struggled to attend school regularly and who have fallen 
through the gaps in our education system.” It said the Children’s Commissioner 
was clear in the report that these children were “missing”, that the work of the 
report was to “find” them, and that there were serious concerns that children who 
were frequently absent and those who were home schooled are not receiving a 
basic level of education.  

19. The publication also said it was not inaccurate to refer to the figures covering 
the time “since the pandemic”, as the UK’s pandemic response began in March 
2020 and the figures were from the autumn term of 2021, over a year after the 
“beginning of the pandemic”. The publication also said the complainant’s 
position was speculative: he was in no position to know the details of any of the 
absences, and whether they were caused by Covid as he asserted.  

 

20. Addressing the complainant’s concerns that the publication, in any event, 
should not be able to report on statistics from a think tank as a claim of fact, it 
noted that the headline used quotation marks around the word “missing” to 
indicate that this was the report’s characterisation and that the article was going 
to go on to explain exactly what was meant by the term “missing”.  

21. The complainant accepted that the CSJ had made claims about pupils being 
“missing” from school in its press release, but said that these claims were 
unsourced, unidentified and did not appear in the report, which he said 
exclusively focused on the 81,000 home-schooled children. He provided recent 
data from the DfE, which he said was timelier than its annual figures on pupil 
absence. He said that, given the data he provided showed the pupil absence rate 
to be around 2% on any given day, it was clearly misleading to suggest that 20% 
of pupils were missing from schools. He also provided a tweet from an individual 
he described as respected education expert who had said that the article’s 
headline was “garbage”.  

Relevant Clause Provisions  

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text.  



    Item                                  3 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must 
distinguish clearly between comment, conjecture and fact.  

Findings of the Committee  

22. An important aspect of the Committee’s consideration of this complaint was 
the extent to which a publication is entitled to rely on a press release to fulfil its 
obligation to take care not to print inaccurate information. The Committee 
emphasised that an uncritical reliance on press releases could represent a failure 
to take care over accuracy in some circumstances. However, in this case, where a 
press release came from a well-established organisation with an expertise in the 
article’s subject matter, and where the article clearly attributed the claims to the 
organisation, the Committee found that relying on the press release as the basis 
of the publication’s reporting did not, in of itself, represent a failure to take care 
over the accuracy of the article.  

23. Notwithstanding this point, the publication was still required to take care over 
the accuracy of the presentation of the think tank’s claims, in particular in the 
headline of the article. The Committee noted that there was some ambiguity in 
the headline’s reference to the children being “missing”, which could refer to 
children missing from school entirely or children missing some school sessions. 
However, the Committee noted that it was not considering the headline in 
isolation: the Code makes clear that headlines must be supported by the text of 
an article, and ambiguous headlines generally do not raise a breach of Clause 1 
– provided the meaning of such headlines is clarified by the text of the article.  

24. In this case, the Committee noted the word “missing” was in inverted 
commas in the headline, indicating that this phrase was a characterisation or 
summary. Its meaning was then made clear in the third paragraph of the article, 
which defined the “missing” children as pupils who were “failing to attend school 
regularly”. The article also made clear what “one fifth” meant: it was “almost two 
million of England’s nine million pupils” including “1.67 million children who are 
classified by the Department for Education (DfE) as ‘persistently absent’” as well 
as “the 81,000 who are home educated”. The article also made clear that the 
headline’s reference to “since the pandemic” referred to figures relating to “the 
autumn term of 2021”, meaning there was a comparison made between before 
autumn term 2021 and the time period prior to the pandemic – which was what 
the CSJ report focused on. Where it was not in dispute that the autumn term 
2021 had occurred “during the pandemic”, the Committee did not consider it 
significantly inaccurate or misleading to refer to the time period after this as 
“since the pandemic” – particularly in circumstances where it was made clear in 
the article the specific time period the headline was referring to. Where the 



    Item                                  3 

headline was supported and clarified by the text of the article, there was no 
breach of Clause 1 on this point.  

25. Moreover, where the headline included the word “missing” in inverted 
commas, and the second sentence of the article attributed the claim to a “new 
study by the Centre for Social Justice”, the Committee considered the headline to 
be sufficiently distinguished as a claim attributed to a source, rather than a 
statement of fact.  

26. The Committee then turned to the question of whether it was significantly 
inaccurate to report that “a major report ha[d] found” a “fifth of all children have 
been “missing” from school since the pandemic”. It was accepted that this exact 
figure did not appear to be in the think tank report. However, the figure did 
appear in a press release from the organisation about the research, and at no 
point did it appear that the DfE had disputed it. Where the one fifth figure had 
been presented by the organisation, the Committee did not consider it a point of 
significance whether it had been shared in a press release about the report or 
the report itself. There was no significant inaccuracy on this point.  

Conclusion  

27. The complaint was not upheld.  

Remedial action required  

28. N/A  

Date complaint received: 10/01/2023 

Date complaint concluded: 16/06/2023 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX D 

 

Summary of Complaint  

 

1.Pamela Bishti complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “Club owner's mother 'bribed sergeant with call girl'”, 
published on 10 January 2023.  

 

2.The article reported on accusations of bribery against the complainant. It said 
the “mother of the owner of one of London’s most exclusive nightclubs has 
denied bribing a police officer with the ‘service of a professional escort’ and 
house renovations”. The article reported that she was “alleged to have bribed 
[…] a police officer in the Westminster licensing unit, between February 2013 
and June 2015” and that the bribes “included ’entertainment at [a nightclub], 
tickets to the Wireless music festival and a Metallica concert, food and drinks, 
hotel accommodation, the ‘services of a professional escort’ and renovation of 
the police sergeant’s house”. It also reported that the complainant “denied four 
charges of bribery and conspiracy to commit bribery during a short hearing at 
Southwark crown court”. The article stated that the “defendants were charged in 
November 2021 following what the Met said was a long-running investigation by 
the anti-corruption command. The defendants are accused of providing a 
financial advantage to [the police officer] with the intention that he would 
‘perform a relevant function or activity improperly’”.  

 

3. The article also appeared online under the headline, “Club owner’s mother 
‘bribed sergeant with call girl’”.  

 

4.The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1 
because she was only charged with bribery and conspiracy to commit bribery in 
relation to the claims regarding interior design and renovations carried out on 
the police officer’s house. She stated that, at no point, did the charges against 
her involve professional escorts. The complainant said the indictment had been 
unclear, but that those specific allegations related only to the other defendant. 
The complainant said that she had written to the Crown Prosecution Service 
(CPS) asking it to alter the wording of the indictment to make this clearer but, 
nonetheless, the true position had been made clear during the application 
hearing where the charges put forward did not relate to an escort service.  



    Item                                  3 

 

5.The complainant provided the indictment, which stated:  

 

COUNT 15  

An individual “accepted financial and other advantage(s) from [other defendant] 
and/or Pamela Bishti, namely:  

(a) Entertainment at CLS,  

(b) Tickets to Wireless Festival,  

(c) Food and/or drinks at various locations,  

(d) Transport  

(e) Hotel accommodation,  

(f) Metallica tickets,  

(g) The services of a professional escort, and/or  

(h) Renovation of [named police officer’s] house […]  

 

COUNT 16  

[Other defendant] and PAMELA BISHTI, between the 1st day of February 2013 
and the 25th day of June 2015, gave [name], a police officer, financial and 
other advantage(s), namely:  

(g) The services of a professional escort, and/or  

(h) Renovation of [name]’s house  

 

COUNT 17  

[Name], being a police officer, between the 1st day of February 2013 and the 
25th day of June 2015, accepted financial and other advantage(s) from [other 
defendant] and/or Pamela Bishti, namely:  

[…]  



    Item                                  3 

(g) The services of a professional escort, and/or  

(h) Renovation of [named police officer’s] house  

 

COUNT 18  

[Other defendant] and PAMELA BISHTI, between the 1st day of February 2013 
and the 25th day of June 2015, gave [name], a police officer, financial and 
other advantage(s), namely: […]  

(g) The services of a professional escort, and/or  

(h) Renovation of [named police officer’s] house.  

 

6. The complainant said there had been a further hearing at the end of January, 
after the publication of the article, in which the counsel for the CPS stated: 
“…Count 15, we understand the position regarding the little (g) and may I touch 
on that issue, in relation to counts 16 and 18 and [the complainant] – Court will 
notice insertion of the word and/or in both those counts although that particular 
little g is in the indictment, as things stand, Prosecution do not advance that 
against [the complainant] and never have advanced that against her.” The 
complainant provided an attendance note of the January hearing which was 
taken at the time by the other defendant’s solicitor, who was in court. The note 
said “Given reporting already taken place. Insertion after G after both those 
counts. And or. All I will say. Although that is in the indictment, the Crown does 
not advance G against Pamela Bishti and never has.”  

 

7. The publication did not accept a breach of Clause 1. It said that the relevant 
counts in the indictment, counts 16 and 18, had stated the charge as being 
against both the complainant and her son; otherwise, it would have used the 
phrase “and/or”, as it had in other charges. It said that in these counts the 
complainant and the other defendant were charged both jointly and severally. It 
said the reporter who attended the hearing had confirmed that the charges 
heard in court reflected those of the indictment, and that no representative 
present had sought to correct what had been heard.  

 

8. The publication said that, regardless of whatever indication the CPS gave 
regarding its intentions in the hearing which occurred after the publication of the 
article, the complainant had submitted a plea in relation to charges regarding 



    Item                                  3 

the provision of “the services of a professional escort”. It asserted, therefore, that 
the prosecution was able to pursue this element of the charges at any time.  

 

9. The publication stated that neither the memo from the CPS nor the attendance 
note from the complainant’s representative altered its position. It said that the 
eight “advantages” [services or benefits offered during the alleged bribe] were all 
listed in the alternative – not just the count in relation to the “services of a 
professional escort”. This simply came after this “advantage”, as it was the 
penultimate in the list. The publication said that it could be assumed that during 
trial, the prosecution would set out its arguments in relation to which of the 
“advantages” it believed it could prove. Whilst the CPS had provided an 
indication of the current evidentiary position in regard to one “advantage” and 
which defendant it applied to, the publication stated the prosecution could still 
advance its case with respect to any of the other “advantages”.  

 

Relevant Clause Provisions  

 

Clause 1 (Accuracy) 

 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text.  

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must 
distinguish clearly between comment, conjecture and fact  

 

Findings of the Committee  

 

10. The Committee firstly noted the role of the newspaper was to report 
accurately on court proceedings; it was not responsible for the accuracy of 
allegations advanced through those proceedings.  



    Item                                  3 

 

11. The Committee noted that it was not necessary for it to consider counts 15 
and 17, as these did not refer to charges advanced against the complainant, but 
rather the police officer who did not form part of this complaint. It therefore 
focused on whether the counts pertaining to the complainant – counts 16 and 18 
– were reported accurately.  

 

12. The Committee considered whether the “and/or” formulation in counts 16 
and 18 meant the article had reported the indictment incorrectly, in stating that 
the charges were against the complainant. It noted the formulation appeared in 
every list in the indictment, and considered it to be a drafting convention rather 
than an indication that only certain charges against the complainant were being 
advanced. Though the solicitor’s note appeared to show that the prosecution had 
stated that it would not be advancing this particular element of the charge 
against the complainant, this information was not available to the newspaper at 
the time of publication. It did not consider that there was a failure to take care 
over the accuracy of the indictment.  

 

13.The Committee then considered whether the note from the complainant’s 
solicitor, which resulted from court proceedings that occurred after the 
publication of the article, rendered the article significantly inaccurate, and 
whether the publication was therefore obliged to print a correction of the article, 
in line with the terms of Clause 1 (ii) – notwithstanding that it had taken care 
over the accuracy of the article. The Committee noted that while the complainant 
had invited the CPS to amend the indictment, it had not done so. Taking all these 
factors into account, the article was not significantly inaccurate and therefore in 
need of correction under the terms of Clause 1 (ii).  

 

Conclusions  

14. The complaint was not upheld.  

Remedial action required  

N/A  

Date complaint received: 02/02/2023  

Date complaint concluded by IPSO: 16/06/2023 

 



    Item                                  3 

APPENDIX E 
 

Decision of the Complaints Committee – 17450-23 A woman v Greenock 
Telegraph 

 

Summary of Complaint  

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that 
Greenock Telegraph breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 4 
(Intrusion into grief and shock), Clause 9 (Reporting of crime) and Clause 11 
(Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice in an article published 
in 2023.  

2. This decision is written in general terms, to avoid the inclusion of information 
which could identify a victim of sexual assault.  

3. The article reported on a petition hearing where a defendant who was 
charged with sexually assaulting two people was granted bail. The article listed a 
number of sexual assaults against both of the alleged victims and gave the 
addresses for several, including that one occurred in a “flat” and ranges of dates 
when the assaults were said to have taken place. It also contained other details 
of the charges. The defendant was named in the article.  

4. A similar version of the article appeared online.  

5. The complainant, one of the alleged victims, said the article was in breach of 
Clause 11. She said the level of detail included in the article could easily identify 
the alleged victims, especially due to the locations of street addresses and dates, 
which together allowed some readers to associate the addresses with the 
complainant. The complainant also noted some of the dates listed in the article 
were during Covid-19 where restrictions on visits to residential addresses were in 
place, which she said revealed the relationship between the victims and the 
accused. She said that immediately after the publication of the article she, and 
others close to her, had been contacted by seven or eight people to ask whether 
the article referred to her family. During the course of the few weeks it took IPSO 
to investigate this complaint, the number continued to rise.  

6. The complainant said the article breached Clause 2 by revealing that she and 
another member of her family were victims of sexual assault, information she 
said they had an expectation of privacy over. She also said the article was in 
breach of Clause 2 because it reported on specific and intimate details of the 
charges. She also said it was in breach of her privacy because it reported on the 
family’s residential addresses; the dates in which they had lived there; and the 
other family member’s age. The complainant said the hearing had taken place 
in private, and at this stage the charges would not have been made public. She 



    Item                                  3 

said the information could only have been accessed through an officer of the 
court.  

7. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1 
because it had explained the defendant had been released but had omitted the 
geographical restrictions of the conditions of bail, giving the misleading 
impression he could go to places he was banned from.  

8. The complainant also said the article was in breach of Clause 9 because she 
alleged it identified other family members of the victims by virtue of identifying 
the two victims.  

9. The complainant also said the article was in breach of Clause 4, as it intruded 
into her grief and shock by identifying the victims and by including the intimate 
details of the charges.  

10. The publication denied a breach of Clause 11. It said that the “average 
reader”, who had no prior knowledge of the case, the alleged victims or the 
accused, would not be able to establish the identity of the alleged victims, and as 
such no “jigsaw identification” could have taken place. It said that specific 
addresses were not given in the article, rather they were simply street level. It said 
that the fact some of the dates cited took place in lockdown was “neither here 
nor there”. The publication said what has been reported came directly from the 
charges contained within court papers, and these details were highly likely to be 
contained within a future indictment prior to the accused's trial. It noted that the 
alleged victims were not named in either article, however, the accused was. It 
said taking the complaint to its logical conclusion would mean that naming the 
accused could lead to the identification of the alleged victims.  

11. The publication did not accept a breach of Clause 2. It said the details of the 
charges came from the actual charge against the accused. It said these details 
were in the public domain because they were accessible to the press through an 
officer of the court. The publication additionally said these details were highly 
likely to feature in a future indictment which will be made public through the 
calling of the case in open court for both a preliminary criminal hearing and a 
trial at the High Court.  

12. The publication also disputed it had breached Clause 4. As the publication 
did not accept the article had identified the complainant, it refuted the suggestion 
that the article had breached Clause 4 through identification. It also said the 
details in the article were the same or similar to the detail that would be given in 
a resultant public indictment.  

13. The publication also did not accept a breach of Clause 9 as it considered 
that all the details of the case in the article would be included in the resultant 
indictment.  



    Item                                  3 

14. The publication did not accept a breach of Clause 1. It said the information 
about the bail conditions in the article was accurate; the article did not state the 
defendant could go anywhere he was not permitted. It said as the hearing took 
place in private the publication was not aware of that specific restriction on the 
defendant’s bail and even if it were aware, it would not be able to report it.  

Relevant Clause Provisions  

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text.  

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for.  

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact.  

Clause 2 (Privacy)*  

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. ii) 
Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. iii) It is unacceptable to photograph individuals, 
without their consent, in public or private places where there is a reasonable 
expectation of privacy.  

Clause 4 (Intrusion into grief or shock)  

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings.  

Clause 9 (Reporting of Crime)*  

i) Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should not 
generally be identified without their consent, unless they are genuinely relevant to 
the story.  



    Item                                  3 

ii) Particular regard should be paid to the potentially vulnerable position of 
children under the age of 18 who witness, or are victims of, crime. This should 
not restrict the right to report legal proceedings.  

iii) Editors should generally avoid naming children under the age of 18 after 
arrest for a criminal offence but before they appear in a youth court unless they 
can show that the individual’s name is already in the public domain, or that the 
individual (or, if they are under 16, a custodial parent or similarly responsible 
adult) has given their consent. This does not restrict the right to name juveniles 
who appear in a crown court, or whose anonymity is lifted.  

Clause 11 (Victims of sexual assault)  

The press must not identify or publish material likely to lead to the identification 
of a victim of sexual assault unless there is adequate justification and they are 
legally free to do so. Journalists are entitled to make enquiries but must take care 
and exercise discretion to avoid the unjustified disclosure of the identity of a 
victim of sexual assault.  

Findings of the Committee 

15. It is a principle of open justice that court proceedings may be reported by the 
media in an open and transparent way. Nonetheless, the terms of Clause 11 
impose strict constraints on court reporting of cases involving victims of sexual 
offences in recognition of their exceptionally vulnerable position.  

16. The Committee first considered Clause 11. It did not accept the publication’s 
argument that it was not possible to identify the victims from the details included 
in the article. It considered the inclusion of the dates and locations of the 
assaults, as well as the nature of the charges, and other details of the 
circumstances of the alleged crimes, revealed the identity of the alleged victims to 
a circle of people known to them. The Committee stressed that Clause 11 at no 
point specified that identification could only be to an “average reader” with no 
knowledge of anyone involved in the case; it considered that this defence by the 
newspaper demonstrated a fundamental lack of understanding of how the 
Clause worked as well as the wider principle of “jigsaw identification”. The 
combination of the failure to adhere with the Clause as well as the demonstrable 
lack of understanding as to how the Clause worked meant the Committee found 
an egregious breach of Clause 11. The Committee also had strong concerns 
about the publication’s conduct during the investigation. In particular, the 
Committee was concerned that the publication had not recognised the 
seriousness of the concerns raised during the investigation.  

17. Both the Editors’ Code and the law protect the anonymity of people making 
allegations of sexual assault. In these circumstances, the complainant and the 
other alleged victim had a reasonable expectation of privacy in relation to this 
highly sensitive information. The inclusion of the identifying details about the 



    Item                                  3 

complainant and the other alleged victim in the article represented an unjustified 
intrusion into their private lives, and a breach of Clause 2 of the Code.  

18. The Committee turned to the complainant’s concerns under Clause 4 
(Intrusion into grief or shock) and Clause 9 (Reporting of crime). Although it had 
deep sympathy for the complainant, and accepted the article had caused her 
deep distress, it noted both Clauses 4 and 9 specifically stipulate they do not 
restrict the right to report legal proceedings. Where the information in the article 
was disclosed as part of legal proceedings, there was no breach of either 
Clause.  

19. The Committee considered the complainant’s concerns that the article was 
inaccurate as it omitted a reference to the geographical restrictions of the 
conditions of bail, whilst stating that the defendant had been released. Where it 
was not inaccurate that the complainant had been released, and the article did 
not state that the complainant was present, or allowed to be present, in the 
region he was banned from, the Committee did not consider the article to be 
inaccurate on this point. There was no breach of Clause 1. Conclusion  

20. The complaint was upheld under Clause 11 and Clause 2.  

Remedial Action required  

21. The Committee considered the placement of its adjudication. In exercising its 
powers to determine the nature, extent and placement of a remedy to a breach 
of the Code that it has established, the Committee will have regard to a number 
of factors including the seriousness of the breach, its placement within the article, 
and its prominence. The Committee is also obliged to act proportionately.  

22. Having upheld the complaint under Clause 11 and Clause 2, the 
appropriate remedy was the publication of an adjudication.  

23. In light of the seriousness of the breach and an apparent lack of 
understanding by the publication of the seriousness of the issue and the 
application of Clause 11 (Victims of sexual assault), the Committee also 
recommended the publication undergo training by IPSO on the relevant parts of 
the Editors’ Code, to support its editorial standards in this area.  

24. The Committee considered the placement of the adjudication. The print 
article had featured on page four. Given the egregious nature of the breach and 
the lack of any action taken by the publication to remedy it, the Committee 
considered a reference to the upheld ruling should be published on the front 
page of newspaper. This should direct readers to page two, where the 
adjudication should be published in full, and be clearly distinguished from other 
editorial content.  

25. The adjudication should also be published online, with a link to this 
adjudication (including the headline) being published on the top 50% of the 



    Item                                  3 

publication’s homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual 
way. A link to the adjudication should be published as a footnote correction with 
an explanation that the article had been amended following the IPSO ruling. The 
publication should contact IPSO to confirm these amendments it intends to make 
to the online material to avoid the continued publication of material in breach of 
the Editors’ Code of Practice.  

26. The headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the 
complaint, reference the title of the newspaper and refer to the complaint’s 
subject matter. The headline must be agreed with IPSO in advance.  

27. The terms of the adjudication for publication are as follows:  

A woman complained to the Independent Press Standards Organisation, the 
press regulator, that Greenock Telegraph breached Clause 2 (Privacy) and 
Clause 11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice in an article 
published in 2023.  

The complaint was upheld, and IPSO required Greenock Telegraph to publish 
this adjudication to remedy the breach of the Code.  

The article reported on a petition hearing where a defendant who was charged 
with sexually assaulting two people was granted bail. The article listed a number 
of sexual assaults against both of the alleged victims and gave the addresses for 
several, including that one occurred in a “flat” and ranges of dates when the 
assaults were said to have taken place. It also contained other details of the 
charges. The defendant was named in the article.  

The complainant, one of the alleged victims, said the article was in breach of 
Clause 11. She said the level of detail included in the article could easily identify 
the alleged victims, especially due to the locations of street addresses and dates, 
which together allowed some readers to associate the addresses with the 
complainant. The complainant also noted some of the dates listed in the article 
were during Covid-19 where restrictions on visits to residential addresses were in 
place, which she said revealed the relationship between the victims and the 
accused. She said that immediately after the publication of the article she, and 
others close to her, had been contacted by seven or eight people to ask whether 
the article referred to her family. During the course of the few weeks it took IPSO 
to investigate this complaint, the number continued to rise.  

The complainant said the article breached Clause 2 by revealing that she and 
another member of her family were victims of sexual assault, information she 
said they had an expectation of privacy over. She also said the article was in 
breach of Clause 2 because it reported on specific and intimate details of the 
charges. She also said it was in breach of her privacy because it reported on the 
family’s residential addresses; the dates in which they had lived there; and the 
other family member’s age. The complainant said the hearing had taken place 
in private, and at this stage the charges would not have been made public. She 



    Item                                  3 

said the information could only have been accessed through an officer of the 
court. 

IPSO did not accept the publication’s argument that it was not possible to identify 
the victims from the details included in the article. It considered the inclusion of 
the dates and locations of the assaults, as well as the nature of the charges, and 
other details of the circumstances of the alleged crimes, revealed the identity of 
the alleged victims to a circle of people known to them. IPSO stressed that 
Clause 11 at no point specified that identification could only be to an “average 
reader” with no knowledge of anyone involved in the case; it considered that this 
defence by the newspaper demonstrated a fundamental lack of understanding of 
how the Clause worked as well as the wider principle of “jigsaw identification”. 
The combination of the failure to adhere with the Clause as well as the 
demonstrable lack of understanding as to how the Clause worked meant IPSO 
found an egregious breach of Clause 11.  

Both the Editors’ Code and the law protect the anonymity of people making 
allegations of sexual assault. In these circumstances, the complainant and the 
other alleged victim had a reasonable expectation of privacy in relation to this 
highly sensitive information. The inclusion of the identifying details about the 
complainant and the other alleged victim in the article represented an unjustified 
intrusion into their private lives, and a breach of Clause 2 of the Code.  

IPSO also had strong concerns about the publication’s conduct during the 
investigation. In particular, IPSO was concerned that the publication had not 
recognised the seriousness of the concerns raised during the investigation.  

Date complaint received: 12/03/2023  

Date complaint concluded by IPSO: 06/06/2023 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



    Item                                  3 

APPENDIX F 
 
 
 

Paper 
no. File number Name v publication 
2869 02538-22 A woman v Mail Online 
2870 02539-22 A woman v Mail+ (Daily Mail) 
2875 12013-22 Moss v Surrey Comet 

 
 

 


	Present          Lord Edward Faulks
	Nazir Afzal
	Andy Brennan
	David Hutton
	Alastair Machray
	Helyn Mensah (remotely)
	Mark Payton
	Andrew Pettie
	Allan Rennie
	Miranda Winram
	Ted Young
	In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive
	Alice Gould, Senior Complaints Officer, minute taker
	Emily Houlston-Jones, Senior Complaints Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	Sarah Colbey
	Tom Glover
	Natalie Johnson
	Dr Beth Kitson
	Marcus Pike
	Molly Richards
	Hira Shah
	Observers:  Jonathan Grun, Editors Code of Practice

