
 
 

Paper No. 550 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 16 December at 10.30 a.m.  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 
   Richard Best  
   Lara Fielden 
   Janet Harkess 

Gill Hudson 
David Jessel 
Jill May 

   Elisabeth Ribbans   
   Neil Watts 
   Peter Wright             
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Governance Manager and Minute-taker 

Charlotte Dewar, Director of Operations 
Ben Gallop, Senior Complaints Officer 
Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer 
Matt Tee, Chief Executive 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Xavier Bastin 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Alistair Henwood 
Vikki Julian 
Robyn Kelly 
Holly Pick  
Charlotte Urwin 
Hugo Wallace 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  Ruth Sawtell, IPSO Board    
  
 
 

1.  Apologies for Absence 
 

An apology for absence was received from Matthew Lohn, due to a commitment 
abroad.  Jill May gave notice of her intention to leave the meeting at 12.15. 
 
 



    Item                                  2 

2.  Declarations of Interest 

  
Lara Fielden declared an interest in Item 9(i) due to her social connection with 
some of those linked to this complaint.  She would leave the meeting for this item.  
 

3.  Minutes of the Previous Meeting  

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 18 November 2015 
as a true and accurate record.  

 

4.  Update by the Chairman 

  

The Chairman informed the Committee that a joint letter from IPSO and the 
Regulatory Funding Company, advising of the agreement reached between IPSO 
and the RFC as to the Rules changes and future funding, had now been sent to all 
members of the scheme. He praised the efforts of the IPSO staff responsible for 
the timely and efficient despatch of the letters.     
 
He said he hoped that IPSO would be able to broadcast more publicly its existence 
and achievements in 2016, and that this would be attainable as soon as the Rules 
changes had been agreed.  
 
He remarked on the unique achievement of the publishers’ annual statements, 
which he considered to be an unprecedented accomplishment in the history of 
journalism, whereby newspapers were prepared to give an account of themselves, 
voluntarily and without resentment. This achievement indicated that the production 
of such statements was both good for the regulated and for enabling IPSO to 
establish the fact that it was truly an independent regulator. 
 
He introduced and welcomed to the meeting the new Board member Ruth Sawtell, 
attending as an observer, noting her invaluable input at her recent first Board 
meeting, stemming from her previous experience of having worked for the 
regulatory industry.  He also welcomed the recent appointment of Trevor 
Kavanagh, who he felt would also make a valuable and beneficial contribution to 
the Board. 
           

5.  Update by the Director of Operations 

 

The Director of Operations welcomed the Committee’s interest in visiting scheme 
members’ newsrooms, and agreed to set up a programme of visits.  
 
She noted the interest by Committee members in those complaints which were not 
considered further following an initial review by the Executive.  It was suggested 
that following alternate Complaints Committee meetings, a small group of 
members remain to discuss and give feedback on a selection of such complaints, 
in order to facilitate an a full understanding of the process involved and the daily 



    Item                                  3 

work undertaken by the Complaints Executive.  Committee members welcomed 
this suggestion.     

 

6.  Matters Arising 

(i) Complaint 04689-15 Hardy v The Sunday Times 

This complaint had been discussed at the previous meeting. 
 

Further correspondence letter from the newspaper was tabled. The 
Committee discussed the complaint and ruled that it was upheld 
under Clause 1 (Accuracy). 
 
See Ruling in Appendix A.      

  

7.  Complaint 05438-15 Burnett v Kent & Sussex Courier     

The Committee ruled that the complaint should be upheld under Clause 1 
(Accuracy) and that the remedial action required was publication of an 
adjudication.  A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 

8.  Complaints not adjudicated at a Complaints Committee Meeting  

The Committee confirmed its formal approval of IPSO Papers listed in Appendix 
C.  The approval of the relevant complaints was duly noted. 
 

9. Any Other Business 

Lara Fielden left the meeting for the following item. 

(i) Complaint 08102-15 Levick v The Times 

The Committee discussed the complaint and the complainant’s 
request for the Committee to review the Executive’s decision to 
reject the complaint.  It agreed to reopen the complaint. 
 

Lara Fielden rejoined the meeting. 

Jill May left the meeting at 12.15   

 (ii) Discussion paper: anonymity in decisions    

The Committee discussed the subject of granting anonymity in 
published decisions, when requested by complainants. 
 
Following the experience encountered by the Executive where some 
complainants remained uncertain as to the application of the 
policy, it was felt that a review of the policy wording was required 
in order to provide clarity, certainty and reassurance from the 
outset.  
 
A draft revised policy was set out and presented to the Committee, 
and agreed with amendments. 
 



    Item                                  4 

The proposed revised policy would be put before the Board for its 
approval at the next Board Meeting in February 2016.         
 
 

10.  Date of next meeting 
 
 The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 27 January 2016 
 at 10.30 a.m.   
 
 

 
The meeting ended at 12.30 p.m. 
 
 
 
 
Elizabeth Bardin 
Governance Manager 
16 December 2015 
  



    Item                                  5 

APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee 
04689-15 Hardy v The Sunday Times 

 
 
Summary of complaint 
 

1. Mike Hardy complained to the Independent Press Standards Organisation that The 
Sunday Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “‘Petrifying’ advice given on pensions”, published in print and 
online on 12 April 2015.  
  

2. The article reported the findings of an undercover “mystery shopper” investigation 
into pension advice offered by firms following changes to pension rules. A 
journalist telephoned a number of financial advice firms posing as an unemployed 
client who was seeking to withdraw between £40,000 and £45,000 from a 
£100,000 pension fund; she wanted to know if the money could be withdrawn 
tax-free. Amongst those whose responses the article criticised were those of the 
complainant, the managing director of a company contacted by the journalist. 
 

3. The article reported that the complainant “appeared to tell the reporter that there 
would be no tax implication if she withdrew 45% of her pension pot” whereas “in 
reality, most pensions allow people to withdraw only 25% of their fund tax-free, 
with the remainder being subject to income tax”.  The journalist said that the 
complainant had said, in answer to her question about whether she would be 
subject to income tax if she were to withdraw £40,000 to £45,000, that “if [she 
wasn’t] taking any income, [she] wouldn’t be subject to income tax. That wouldn’t 
be relevant.” It also said he told her that “provided [she was] entitled to tax-free 
cash, which [she] should be, 25% of the value of [her] pension, there wouldn’t be 
any tax”. It stated that the complainant had been “repeatedly told that the 
reporter’s pot was £100,000”; £40,000-£45,000 would amount to 40%-45% of 
the total value of the pension, which was greater than the tax-free 25% the 
complainant had previously cited. 

 
4. The article was also published in the same form online. 

 
5. The newspaper provided a recording and transcript of the complainant’s 

conversation with the journalist. In response to the journalist’s wish to withdraw 
£40,000-45,000 from her pot of £100,000 the complainant said it “should be 
technically possible, but in order for us to do that there’s a process that we have 
to go through which would set out how you could achieve [this]”. He said that he 
would need her to provide him with authority to contact her pension provider so 
that he could put together a report about her scheme before being able to 
recommend a specific course of action. The complainant asked whether the 
journalist wanted to “take an income as well or […] just […] get the money”; the 
journalist confirmed that she only wanted to withdraw the money. The complainant 
informed her that “because of the new rules that have just come out” her pension 



    Item                                  6 

provider might say to her that “the only way [they] can help [her] is to give [her] all 
of [her] money back, 25% of it tax-free cash, and the remainder to be added to 
[her] income”.  
 

6. The journalist asked for clarification on what it meant for money to be “added to 
[her] income”, and informed the complainant that she was not working, and had 
no income. The complainant said that she would get “£10,600 tax-free and the 
remainder would be taxed at … yeah, you’d have a little bit of it that would go 
into the higher rate tax band”. The journalist asked the complainant what the 
implications would be if she took out the money immediately. The complainant 
told her that this would be covered in the report, and that “before we advised you 
to do anything, you would be fully aware of the implications of whatever it is that 
we’re advising you to do”.  
 

7. After the journalist confirmed that she would like to engage the complainant’s 
services, she asked for further clarification on the complainant’s reference to 
“higher rate tax”; she said that she did not “want to take an income [and] just 
want[ed] to take some money out”. The complainant told her that “if you weren’t 
taking any income, you wouldn’t be subject to income tax. So, that wouldn’t be 
relevant”. The journalist then asked “if I’m just taking out £40,000-£45,000 from 
my pension this year, I won’t be subject to any income tax?” The complainant told 
her “provided you’re entitled to tax-free cash. Which you should be, 25% of it, of 
the value of your pension, then it would be, there wouldn’t be any tax to pay”. The 
journalist asked the complainant again: “so if I take out £40,000-£45,000 […] I 
won’t have to pay any tax on that?” The complainant informed her that “I can’t 
commit to saying that definitely now because I haven’t contacted your pension 
scheme, but in principle that sounds right. Most pension schemes will provide up 
to 25% tax-free cash. Some pension schemes will provide more than that”. 
 

8. The complainant also told the journalist that part of the investigative process would 
be to “establish how much tax-free cash you’re entitled to, but, er, most schemes 
it would be 25% of the value of the pension”. The journalist asked if “[the pension 
provider says] it’s 25% of the value of the pension, you think I can still take out 
£40,000-£45,000 tax-free, potentially?” The complainant answered: “yes, I’m 
talking in general terms here, again, because I haven’t contacted your scheme, I 
don’t know anything about your pension scheme”. The journalist emphasised that 
it was important to her not to pay any tax, and again sought confirmation that this 
“would be possible”, to which the complainant replied “yes”.  

 
9. The complainant said that the article’s reference to pension “advice” inaccurately 

suggested that he had given regulated financial advice over the phone to the 
reporter. He argued that  he had not offered any recommendations or judgements 
as to a proposed course of action and had not, therefore said anything which 
would have been recognised as “financial advice” by the Financial Conduct 
Authority; he had simply given factual information to the journalist based on what 
she had told him about her pension fund. 
 



    Item                                  7 

10. The complainant also said that it was inaccurate for the article to suggest that the 
information he had given the reporter had been misleading. It was not 
controversial to tell the reporter that she would not have to pay income tax if she 
was not receiving an income. If the reporter was entitled to tax-free money, she 
would not have to pay income tax on her withdrawal. During the course of their 
conversation, the complainant had made clear that in most circumstances, people 
seeking to withdraw money from their pension would only be entitled to withdraw 
25% tax-free, in addition to the standard tax-free allowance (£10,600). There are 
circumstances in which people can withdraw a higher percentage of their pension 
tax-free; such circumstances are not particularly rare or unusual. It was on this 
basis that he had informed the reporter that she could be entitled to withdraw the 
entire sum tax-free. He also made clear that in order to be able to tell her with 
certainty the exact amount of tax-free money she could withdraw, he would have 
to obtain the full details of her pension from her provider, and write a report.  
 

11. At the time of the conversation, the complainant said he had been suspicious that 
the potential client he was speaking to was in fact a journalist. He said that he had 
therefore been particularly mindful not to provide inaccurate information. He 
provided a screenshot of a message he had posted on Twitter after the 
conversation, in which he had suggested that he knew that he had been speaking 
to a journalist.  
 

12. The newspaper said that it was not misleading to report that the complainant had 
given the reporter “advice” over the telephone. While it accepted that the term 
“advice” has specific definitions under FCA guidelines, the term had simply been 
used to describe the information given by the complainant to the reporter. Further, 
the person who had directed the journalist’s call to the complainant had referred 
to him as the firm’s “adviser”. In any case, the complainant had given regulated 
“advice” according to the newspaper’s interpretation of the FCA guidelines on the 
matter.  
 

13. The newspaper argued that the advice given was misleading. In the vast majority 
of cases, only 25% of a person’s pension fund can be withdrawn tax-free. An 
additional £10,600 could then potentially be withdrawn tax-free as it falls within 
the personal allowance, and the rest would be subject to income tax at 20%. This 
would mean that the journalist would be entitled to withdraw £35,600 tax-free; 
the additional money withdrawn would be taxed at 20%. It is only in very rare 
circumstances that these figures would not apply. It was therefore not realistic for 
the complainant to suggest to the journalist that it was likely she could withdraw 
£40,000 to £45,000 without any tax implications.  

 
14. The newspaper acknowledged that the complainant had said during the 

conversation that he was unable to say with certainty what the journalist’s 
entitlement to tax-free money would be without contacting her pension provider; 
however, it took the view that the conversation as a whole would have left a 
potential client with the unrealistic impression that £40,000 to £45,000 could be 
withdrawn tax-free. 
 



    Item                                  8 

15. Nonetheless, in an effort to resolve the complaint, the newspaper offered to 
expand the online article to include a statement provided by the complainant. The 
statement would reflect more explicitly that the complainant would not have made 
any specific recommendations to a potential client without first contacting their 
pension provider. The newspaper also offered to publish the following clarification 
in print in its “Corrections and Clarifications” column, and online beneath the 
article:  
 
An article about pensions advisers reported advice Mike Hardy of Abacus Advice 
Limited had given to the mystery shopper. Mr Hardy has asked us to clarify that he 
would not have made any specific recommendations without full investigation of 
the prospective client's existing pension arrangements. 
 

 
Relevant Code provisions 
 

16. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance.  

  
Findings of the Committee 
 

17. The Committee recognised the public interest in conducting mystery shopper 
exercises in order to investigate and expose impropriety, particularly when such 
impropriety could have an impact on the vulnerable. The new tax arrangements 
were potentially complicated, and there was consequently a need for the public to 
be able to easily access clear, accurate advice. The newspaper was entitled to 
criticise the conduct of the pension advisers on the basis of the information 
gathered by the journalist, given the potential risks, but was obliged to do so in a 
manner that was not misleading.  

 
18. It was not misleading to describe as “advice” the information given by the 

complainant in response to the journalist’s specific requests. The complainant was 
described as an “adviser”, by his firm when first contacted on the telephone by the 
mystery shopper. Although the term “advice” has a technical meaning in the 
context of financial regulation, the information provided by the complainant about 
the potential implications for her financial position – in response to the journalist’s 
inquiries – was reasonably defined as “advice”. There was no breach of Clause 1 
on this point. 
 

19. The transcript showed that the journalist told the complainant straight away that 
she wanted to withdraw £40,000-£45,000 from a £100,000 pension pot. It also 
showed that on four occasions when the mystery shopper reiterated her request to 



    Item                                  9 

withdraw £40,000-£45,000 tax-free, the complainant suggested that might be 
possible. 

 
20. However, the transcript also showed that on a number of occasions the 

complainant qualified his advice by explaining that he would need her authority 
to contact her pension scheme so as to be able to give advice based on the terms 
of her policy, without which he could not advise her specifically on the course of 
action she should take. 

 
21. The transcript also revealed that the only specific percentage to which he referred 

was 25% and that he never referred to a figure of 45%. 
 

22. The Committee emphasised that the newspaper was entitled to take the view that 
the complainant’s responses to the journalist’s inquiries were open to criticism, 
provided that that criticism was not based on factual inaccuracy. 
 

23. The article claimed that the complainant “appeared to tell the reporter that there 
would be no tax implication if she withdrew 45% of her pension pot”. The 
Committee concluded that that gave a misleading impression of their conversation 
as a whole, which was not remedied by the use of the word ‘appeared’. The 
complainant never specifically advised that she could withdraw 45% of her pension 
fund tax-free; had he done so this would plainly have been “bad” advice. He never 
referred to a percentage of 45% at all but repeatedly explained that, generally, the 
amount of money which could be withdrawn tax-free would be 25%. 
 

24. Further, the complainant had told the journalist several times that he would need 
to contact her pension provider before being able to say for certain how much she 
was entitled to withdraw tax-free. There was no reference in the article to this 
repeated qualification.  
 

25. The failure of the article to refer to the complainant’s repeated qualification or to 
the fact that he had only ever referred to 25% of the money being tax-free 
amounted to a failure to take care not to publish misleading information in breach 
of Clause 1(i). 
 

26. Given the trenchant criticism of the advice given, this misleading impression was 
significant. The newspaper had offered a clarification during IPSO’s investigation 
of the complaint; however, in the Committee’s view, the wording offered was 
insufficient to comply with the newspaper’s obligations under Clause 1 (ii) as it 
failed to clearly identify the misleading information published.  
 

Conclusion 
 

27. The complaint was upheld. 
 
Remedial Action Required 
 



    Item                                  10 

28. The Committee required the publication of a correction. The newspaper had 
already offered to publish a clarification in print and online which restated that the 
complainant would have contacted the journalist’s pension scheme before giving 
her any specific advice. However, the wording offered did not identify the 
misleading information published. The newspaper should therefore include in the 
published correction the fact that the complainant had not told the journalist that 
she could withdraw 45% of her pension fund tax-free. The correction should 
appear beneath the online article and in its Clarifications & Corrections column in 
print, and should explain that the correction is being published following a ruling 
by IPSO. 

 
 

 
  



    Item                                  11 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 
05438-15 Burnett v Kent & Sussex Courier 

 
Summary of complaint 
 

1. Steve Burnett complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Kent & Sussex Courier breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 3 (Privacy) of 
the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Revealed…the man behind 
the mask of the caped crusader”, published on 28 August 2015. 
 

2. The article claimed that the newspaper had “revealed” the complainant to be Ring 
Pull Man, a local “caped crusader” who dresses in a Batman costume and collects 
ring pulls. The ring pulls are then sent to the Philippines where they are recycled, 
and the profit used to support the Philippine Community Fund (PCF) charity. The 
article included extensive quotations from an interview with Ring Pull Man 
(attributed to the complainant), as well as a biography of the complainant, with 
details of his history of drug use. 
 

3. The complainant said that the article’s central claim was inaccurate: he was not 
Ring Pull Man and had not made the comments attributed to him in the article. He 
said that the newspaper’s claims were nothing more than guesswork. The 
complainant said that the newspaper could have contacted him at his place of 
work in order to verify whether he was Ring Pull Man, but had failed to do so. He 
was out of the country during the period when Ring Pull Man was reportedly 
sighted, and the complainant said he had a different height and build to Ring Pull 
Man, and explained that he has a ginger beard, whereas Ring Pull Man was clean 
shaven in the published photographs. 
 

4. The complainant said that he had discovered after publication that the true Ring 
Pull Man was in fact known to him, and Ring Pull Man had told the complainant 
that he had repeatedly denied to the newspaper that he was Steve Burnett. The 
complainant said that the inaccuracies had been damaging to him. 
 

5. The complainant said that the information about his history had been taken from 
a video he had recorded to be shown at a one-off church service. It had been 
uploaded to the Vimeo website by his church, and he had believed that users 
would need a password in order to view it, although nobody at the church could 
confirm this after publication of the article. The complainant was concerned that 
the information had been presented as if he had voluntarily provided it to the 
newspaper in an interview. He accepted that he had made some public disclosures 
about his past: he had spoken about his addiction at six or seven Men’s Breakfasts 
a few years previously, as well as about twice a year as part of an addition recovery 
course, which he runs at his church. It has been attended by approximately 150 
people over two years. The complainant said that his former addiction was not 
commonly known in his local community, although it is known in his church 
community. In particular, he and his wife had not yet informed their children about 



    Item                                  12 

this aspect of his past. The article was an unjustified intrusion into his private life, 
which had caused him and his family distress. 
 

6. The newspaper said that the article was published after it had been contacted 
directly by Ring Pull Man. This conversation was the source of the quotations which 
were published and attributed to the complainant. The newspaper explained that 
it was its genuine belief that the complainant was Ring Pull Man: his recycling 
company collects ring pulls, and he is a trustee of the PCF charity. When it was put 
to Ring Pull Man that he was Steve Burnett, Ring Pull Man had said “I will deny it”, 
and that it would be disappointing for his identity to be revealed. As Ring Pull Man 
declined to deny being the complainant, the newspaper was satisfied, following 
the conversation, that the complainant was Ring Pull Man. 
 

7. The newspaper then contacted a friend of the complainant, who runs the addiction 
recovery course with him, in order to corroborate the story. The friend said that he 
was not aware that the complainant was Ring Pull Man, and that he would contact 
the complainant to check that he was happy for him to speak to the newspaper. 
The newspaper said that in the subsequent conversation with the journalist, the 
complainant’s friend had not denied that the complainant was Ring Pull Man (the 
complainant’s friend’s recollection of the conversation was that he had either said 
that the complainant was not Ring Pull Man, or he had said that the complainant 
had told him that he was not Ring Pull Man). The newspaper said that, if the 
complainant had been concerned at this stage that the newspaper was going to 
run inaccurate information about him, then he should have drawn his concerns to 
the newspaper’s attention. 
 

8. The newspaper said that information about the complainant’s former addiction 
was available in the public domain following his own disclosures, and had been 
presented in the article in a wholly positive light. It said that the complainant’s 
video was freely available on Vimeo, and was easily found by the journalist; it was 
not password protected. The complainant’s friend had also given details of the 
complainant’s history to the journalist directly, after the friend had spoken with the 
complainant.  
 

9. The newspaper accepted, in response to IPSO’s investigation of the complaint, that 
it should have taken additional steps to verify whether the complainant was Ring 
Pull Man. It offered to publish a correction and apology on page 3 of a 
forthcoming edition; the article under complaint had been published on the front 
page, and continued on page 9. The newspaper offered the following wording: 

“On 27 August 2015, the Courier published an article entitled ‘Tunbridge Wells 
Batman – troubled past that drives him to do good.’ In the article it was stated that 
the man behind the guise of Ring Pull Man was in fact Steve Burnett, a local 
businessman. Mr. Burnett says that although he would be proud to be Ring Pull 
Man and is grateful for his efforts, he is not Ring Pull Man as stated in the article. 
The Courier apologises for any distress caused to Mr. Burnett and his family.” 

 



    Item                                  13 

10. The newspaper also offered to publish a follow-up story about the charity of which 
the complainant is a trustee.  

Relevant Code provisions 
 

11. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. 

(iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 3 (Privacy) 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence, including digital communications. 
(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individuals’ private life 

without consent. Account will be taken of the complainant’s own public 
disclosures of information.  

The public interest 
4. The Regulator will consider the extent to which material is already in the 

public domain, or will become so. 
 

Findings of the Committee 
 

12. The newspaper did not know that the complainant was Ring Pull Man when it had 
made the decision to publish. Its belief that the complainant had adopted this alter 
ego was based on limited circumstantial evidence and a telephone conversation 
with an unidentified individual, who claimed to be Ring Pull Man, and who did not 
deny being the complainant when asked. The newspaper had not contacted the 
complainant to seek his comment on the story, and instead relied on a 
conversation with a friend of the complainant’s – who did not confirm whether the 
complainant was Ring Pull Man – as corroboration. The newspaper mistakenly 
believed that it had already spoken to the complainant and proceeded to publish 
– as fact – that it had solved the “mystery” of Ring Pull Man’s identity.  
 

13. The Committee acknowledged the newspaper’s position that this was intended to 
be a positive piece about a local celebrity, and it was clear that significant 
confusion had arisen at the newspaper over Ring Pull Man’s identity; there was no 
malicious intent in naming the complainant. However, the steps taken by the 
newspaper to establish the accuracy of its claims were insufficient, and the 
Committee did not accept the newspaper’s assertion that the burden was on the 
complainant to proactively contact the newspaper to express concern in advance 
of publication; the story breached Clause 1 (i).  
 

14. The Committee was not in a position to establish conclusively whether or not the 
complainant was Ring Pull Man. However, it was significantly misleading for the 



    Item                                  14 

newspaper to claim that it had established that the complainant was Ring Pull Man 
when it had not done so. The offer of the correction and apology was therefore 
necessary in order to comply with the newspaper’s obligations under Clause 1 (ii) 
of the Code.   
 

15. The Committee understood the complainant’s concern about the publication of 
details of his former addiction, especially given that the article had inaccurately 
“revealed” him to have an alter ego which he denied. However, the Committee 
noted that the complainant’s church had been unable to confirm that the video 
from which the newspaper had gathered the information had been password-
protected at the time of publication, and so it appeared that the information had 
been easily accessible online at the time. The complainant had shared his story 
within his church, and it was known to that community; he had also shared it at a 
series of Men’s Breakfasts a few years previously. He had chosen to share his story 
with the intention of assisting people who might be facing their own addictions. 
The article under complaint had presented it in a similar way: it was an optimistic 
article about the manner in which the complainant had made positive changes in 
his life. In all the circumstances, the Committee did not consider that publication 
of this information represented a failure to respect his private life. There was no 
breach of Clause 3. 

Conclusions 
 

16. The complaint was upheld under Clause 1. 

Remedial action required 
 

17. Having upheld the complaint under Clause 1, the Committee considered what 
remedial action should be required. The Committee has the power to require the 
publication of a correction and/or adjudication; the nature, extent and placement 
of which is to be determined by IPSO. It may also inform the publication that further 
remedial action is required to ensure that the requirements of the Editors’ Code 
are met. 
 

18. The Committee welcomed the newspaper’s offer of a correction and apology. 
However, it was concerned by the serious failure to take care over the accuracy of 
the article, and noted that the article had been the newspaper’s lead front-page 
story. It had also led to the prominent publication of highly sensitive information 
about the complainant - although the Committee had found that the publication 
of this information did not represent a further breach of the Code. For these 
reasons the Committee decided that the offered apology was not sufficient to 
remedy the breach of the Editors’ Code; an adjudication was the appropriate 
remedy. The original article was published on the front page, and continued on 
page 9. The adjudication should be published in full on page 9, or further forward, 
and reference to it should be published on the front page. The front-page 
reference should make clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its 
subject matter; the headline of the adjudication, and the wording of the front-page 
reference, must be agreed with IPSO in advance. The adjudication should also be 
published on the newspaper’s website, with a link to the full adjudication 



    Item                                  15 

appearing on the homepage for 24 hours; it should then be archived online in the 
usual way. 
 

19. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following an article published in the Kent & Sussex Courier on 28 August 2015, 
headlined “Revealed…the man behind the mask of the caped crusader”, Steve 
Burnett complained to the Independent Press Standards Organisation that the Kent 
& Sussex Courier had published inaccurate information in breach of Clause 1 
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and has 
required the Courier to publish this decision as a remedy to the breach. 
 
The article claimed that the newspaper had “revealed” the complainant to be Ring 
Pull Man, a local “caped crusader” who anonymously collects ring pulls for charity. 
The article included extensive quotations from an interview with Ring Pull Man, 
which were attributed to the complainant. 
 
The complainant said that the article’s central claim was inaccurate: he was not 
Ring Pull Man and had not made the comments attributed to him in the article. He 
said that the newspaper’s claims were nothing more than guesswork.  
 
The newspaper said that the article was published after it had been contacted 
directly by Ring Pull Man. The newspaper explained that it was its genuine belief 
that the complainant was Ring Pull Man, due to circumstantial evidence. It did 
accept, however, that it should have taken additional steps to verify whether this 
was the case. It offered to publish a correction and apology in a forthcoming 
edition. 
 
IPSO’s Complaints Committee said that the newspaper did not know that the 
complainant was Ring Pull Man when it had made the decision to publish, and it 
had not contacted the complainant to seek his comment on the story.  
 
The Committee was not in a position to establish conclusively whether or not the 
complainant was Ring Pull Man. However, it was significantly misleading for the 
newspaper to claim that it had established that the complainant was Ring Pull Man 
- and had confirmed this with him - when it had not done so. The story breached 
Clause 1.   

  



    Item                                  16 

APPENDIX C  
 

Paper 

No. 

File Number Name v Publication 

467 N/A Third party 

468 N/A Request for review 

470 05748-15 Talavera v Liverpool Echo 

474 05905-15 Dani-Pal v The Times 

475 05903-15 Shadforth v The Daily Telegraph 

476 04697-15 / 

04737-15 

Issroff v Ham & High / London24.com 

478 N/A Third party 

479 N/A Request for review 

488 05386-15 The Royal Marsden NHS Foundation Trust v The Spectator 

489 N/A Request for review 

500 05546-15 Flower v Bournemouth Echo 

501 06088-15 Slade v The Argus (Brighton) 

502 N/A Request for review 

503 N/A Third party 

507 06076-15 O’Connell v Daily Express 

508 06116-15 Steele v The Times 

509 05019-15 Beer v Daily Mirror 

510 05893-15 Kudmany v Southern Daily Echo 

511 05946-15 Kudmany v The Daily Telegraph 

512 04727-15 Hanks v Ayrshire Post 

513 04622-15 A woman v Irish News 

514 05056-15 A man v Daily Record 

515 05240-15 A man v Daily Express 

516 05241-15 A man v The Herald 

517 N/A Third party 

518 N/A Request for review 

520 07347-15 Davies v Daily Mirror 

521 06205-15 Allen v Birmingham Mail 

522 05168-15 Wanstall v Dover Express 

524 N/A Third party 
 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Richard Best
	Lara Fielden
	Janet Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Jill May
	Elisabeth Ribbans
	Neil Watts
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Elizabeth Bardin, Governance Manager and Minute-taker
	Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Senior Complaints Officer
	Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present:  Members of the Executive:
	Xavier Bastin
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Alistair Henwood
	Vikki Julian
	Robyn Kelly
	Holly Pick
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallace
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Ruth Sawtell, IPSO Board

