
 

Paper No. 896 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 14 December 2016 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman         
   Lara Fielden 
   Janette Harkess 
   Gill Hudson  

David Jessel        
Jill May 
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans    

   Peter Wright            
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Ben Gallop, Head of Complaints 

Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Xavier Bastin 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Vikki Julian 
Holly Pick 
Charlotte Urwin  
Hugo Wallis 
Alistair Henwood 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
    
   
      

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies for absence were received from Richard Best. 
 

2.  Declarations of Interest 
 
 Peter Wright declared an interest in item 11. He left the meeting for this item. 
   

3.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 7 October.  
 

4.  Update by the Chairman - oral 
 

The Chairman informed the Committee that the new edition of the Editors’ 
Codebook would be published by the Editors’ Code Committee before the end of 
December. He also informed the Committee that Xavier Bastin would be leaving 
IPSO at the end of the year, and welcomed new Complaints Officer Madeleine 
Palacz.  
 
External affairs 
 
The Chairman updated the Committee on recent events, including his 
appearance, with the CEO, before the House of Lords Communications 
Committee. He also updated the Committee on recent media appearances, 
including BBC Broadcasting House and Sky News.  
 

 
5.      Update on Editors Code Consultation – oral 

 
Charlotte Urwin, Head of Standards, informed Committee Members that the Code 
Committee had launched a consultation on changes to the Code. She explained 
that a paper would be brought to the January meeting to consider how the 
Committee might wish to contribute to IPSO’s response, and asked members of 
the Committee to provide any comments in advance. 
  

  
6.  Matters Arising 

 
There were no items arising. 
 

7. Complaint 06005-16 Haigh v Daily Express   
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its rulings appear in Appendix A. 

 
 

8.   Complaint 08379-16 A Man v The Belfast Telegraph 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 



    Item                                  3 

 

9.       Complaint 07016-16 McDonald v Daily Express 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 
 

10.       Note to Committee Members – Various v Mail Online/thesun.co.uk 
 

The Committee agreed that the Executive would contact the party directly affected 
by the subject matter of these complaints, to establish whether they intended to 
complain in light of public statements suggesting they would, and that a final 
decision would be taken after a response had been received. 
 
 

11.      Discussion Paper: draft practice note on prominence 
 

The Committee held a short discussion on this paper and were asked to submit 

their thoughts to the Chairman in writing. 

 
12.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 

 
The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E. 

 
 
13.      Any other business 
 

The Chairman thanked all the Committee members and wished everyone a Happy 
New Year. 
 

 
14.      Date of Next Meeting 

 
The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 11 January 2017. 
 
The meeting ended at 12.05pm 
 
Michelle Kuhler 
PA to CEO 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

 
APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee 
06005-16 Haigh v The Daily Express 

 
Summary of complaint 
 

1. Paul Haigh complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily 
Express breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “EU Exit Boosts House Prices”, published on 22 July 2016. 
 

2. The article was published on the newspaper’s front page, and continued on page five. The 
front page reported that “house prices rose by more than 10 per cent last month as Britain 
voted to leave the EU”. It said that home loan figures for June 2016 had also been the 
highest for eight years “as the whole country benefitted from the Brexit effect”. The 
remainder of the article, on page five, stated that figures released by property analysts 
Hometrack showed that property prices across major cities had risen by 10.2 per cent year-
on-year, and the increase was “stronger than the 6.9 per cent year-on-year price rises 
seen in June 2015”. It said the figures show that “buyers ignored Project Fear economic 
warnings in the run-up to the referendum”, and that “doom-mongers predicting economic 
meltdown in the wake of the Brexit result have been left nonplussed by a raft of positive 
figures, including record levels of employment”.  
 

3. The article was also published online with the headline “EU exit boosts house prices: 
Owners across whole country see big rises after Referendum”. Its subheading said “House 
prices and mortgage lending continue to rise on the back of the Brexit vote as the UK 
property market goes from strength to strength”. The online article did not contain the 
statement that house prices had risen by more than 10 per cent “last month”. 
 

4. The complainant said that the newspaper had inaccurately reported that the vote to leave 
the European Union had “boosted” house prices. He said that the Hometrack figures did 
not reflect the period following the referendum but related to the period leading up to it; 
as such the rise in house prices they showed could not have been a result of the vote to 
leave the EU.  
 

5. He noted that house prices had risen at the same rate in May and June 2016 and said this 
showed that the Brexit vote actually had no effect on house prices. He considered that the 
information had been deliberately manipulated to reflect positively on the vote to leave the 
EU.  
 

6. The complainant also expressed concern that the newspaper had reported that “owners 
across the whole country” had seen “big rises” in house prices. He said house prices had 
not risen by 10 per cent across the country, as reported: the average year-on-year growth 
was 8.6 per cent nationally, with the top 20 cities averaging 10.3 per cent year-on-year 
growth. He said that house prices in his area had risen by just 1.3 per cent over the last 
year, and noted that the Hometrack figures indicated that only three cities in the UK had 
grown by 10 per cent or more. The complainant also objected to the suggestion that the 
north had seen “house prices soar” as only one city in the north had appeared in the top 
ten cities listed by Hometrack.  
 

7. The newspaper said that as the article was published only a few weeks after the 
referendum, it could only ever have reported a view of one month’s house price figures. It 
said that the article had reported that house prices had risen “as” Britain voted to leave 
the European Union, not as a result of the vote to leave; the headline was clearly 
speculative in nature, and represented a snapshot of the situation following the vote to 
leave. It considered that it had accurately reported that home loan figures for June 2016 



    Item                                  3 

had been the highest for eight years “as the whole country benefited from the Brexit effect”; 
the article had accurately reported that the “world had not ended” despite the “doom and 
gloom” of the Remain campaign.  

 
8. The newspaper accepted that an error had been made in the first line of the print article, 

which stated that house prices had risen by 10 per cent in the “last month”; in fact, the 10 
per cent rise related to city homes only and had been an annual rise. The newspaper 
argued that the headline was not based on this inaccurate assertion, and should therefore 
be considered in relation to the corrected text, as well as the rest of the article, which made 
the factual position clear. Although it did not consider that the reference to a 10 per cent 
monthly rise was significantly misleading, it offered to publish the following correction in 
its Corrections column and online: 
 
In our article, “EU exit boosts house prices” published on 22 July 2016 we reported a rise 
in house prices as a result of the “Brexit effect”. The rise was in fact an annual rise, but due 
to an editorial error it was reported as a monthly rise. We apologise for this and are happy 
to set the record straight. 
 

Relevant Code provisions 
 

9. Clause 1 (Accuracy) 
i. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 

images, including headlines not supported by the text. 
ii. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 

and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  

iii. A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv. The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

 
Findings of the Complaints Committee 
 

10. The Committee did not accept the newspaper’s suggestion that the front-page headline 
had not referred to the effect of the referendum result on house prices. In any event, any 
ambiguity in the headline was resolved by the first line of the print article, which had, 
inaccurately, supported the claim with the assertion that house prices had risen by 10 per 
cent in the “last month”. Consequently, the article had given the clear impression that 
house prices had risen considerably as a result of the vote to leave the EU. 

 
11. Although the online article had not included the inaccurate assertion that house prices had 

risen by 10 per cent in the “last month”, there was no ambiguity in its headline: it had 
explicitly stated that house prices had risen “after” the referendum. In addition, the 
subheading had asserted that house prices “continue to rise on the back of the Brexit vote”, 
and a caption stated that house prices “continued to rise since Britain voted to leave the 
EU”.  
 

12. In both instances, the newspaper had failed to substantiate the headline claim. Save for 
the last seven days of June 2016, all the house price data referred to in both the print and 
online articles related to the period leading up to the referendum, and the newspaper had 
failed to provide any further evidence to support the assertion that house prices had 
increased as a result of the vote to leave the EU, beyond the significantly inaccurate claim 
that there had been a 10% rise, post-referendum, in the print article. This represented a 
failure to take care over the accuracy of the article in breach of Clause 1 (i). A correction 
was required in order to avoid a breach of Clause 1 (ii). 
 



    Item                                  3 

13. The newspaper had offered to publish a correction, which addressed the concern that an 
annual rise in house prices had been incorrectly reported as a monthly rise in the print 
article. However, the wording failed to address the unsubstantiated headline claim, which 
appeared in both versions of the piece, that the vote to leave the EU had “boosted” house 
prices. This represented a breach of Clause 1 (ii).  
 

14. The Committee also considered the complainant’s concern that the newspaper had 
inaccurately reported that house prices had risen by 10 per cent across the country.  
However, other than the inaccurate reference to the Hometrack data, which appeared in 
the first line of the print article, the newspaper had reported the statistics accurately. As the 
data indicated that year-on-year growth across 20 major cities had averaged 10.2 per 
cent, it was not significantly misleading for the newspaper to report that home owners 
“across the whole country” had seen “big rises” in house prices year on year. Furthermore, 
while the Committee acknowledged that only one northern city was included in the ten 
cities that had seen the greatest rise in house prices, the Hometrack report had stated that 
“large cities in northern parts of the UK such as Glasgow, Manchester, Liverpool and Leeds 
have registered strong growth in the last quarter”. As such, it was not significantly 
misleading for the newspaper to report that the north “leads the way as house prices soar”. 
There was no failure to take care over the accuracy of the article on these points.  

 
Conclusion 
 

15. The complaint was upheld.  
 
Remedial action required 
 

16. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should be 
required. The newspaper had offered to publish a correction, but the wording had not 
addressed the significantly misleading headline claim. The newspaper had therefore failed 
to comply with the obligations of Clause 1(ii), and the Committee required the publication 
of an adjudication. 
 

17. As the seriously inaccurate information had appeared prominently in the front-page 
headline, and had been compounded by a further significant inaccuracy on the front page 
of the print article, the Committee required the newspaper to publish a reference to the 
adjudication on the front page, directing readers to the full adjudication, which should be 
published on page five. The wording of the front-page reference and the headline to the 
adjudication should be agreed with IPSO in advance, or in the absence of agreement, as 
determined by the Complaints Committee. It should refer to IPSO, include the title of the 
newspaper, and make clear that the complaint was upheld. The front-page reference 
should appear in the same position, in the same size font, and overall taking up no less 
space than the sub-headline which appeared on the front page under complaint. The 
reference should also appear within a border distinguishing it from other editorial content 
on the page.  
 

18. As the significantly misleading headline had also been published on the newspaper’s 
website, the adjudication should also be published online. A link to the full adjudication 
should appear on the homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual way. 
Should the newspaper continue to publish the article online, without amendment, in light 
of this decision, it should publish the adjudication in full, beneath the headline. If amended, 
a link to the adjudication should be published with the article, explaining that it was the 
subject of an IPSO adjudication. 
 

19. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
 



    Item                                  3 

Following the publication of an article in The Daily Express on 22 July 2016, headlined “EU 
Exit Boosts House Prices”, Paul Haigh complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Daily Express breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice. The complaint was upheld, and IPSO required the newspaper to publish this 
adjudication. In addition, as the inaccurate information appeared in the front-page 
headline, IPSO also required the newspaper to publish a front-page reference to this 
adjudication. 
 
The front page of the print article reported that “house prices rose by more than 10 per 
cent last month as Britain voted to leave the EU”. The online article, which was headlined 
“EU exit boosts house prices: Owners across whole country see big rises after Referendum”, 
did not state that house prices had risen by 10 per cent “last month”. 
 
The complainant said that the newspaper had inaccurately reported that the vote to leave 
the European Union had “boosted” house prices. He said that the house price figures relied 
on by the newspaper did not reflect the period following the referendum but related to the 
period leading up to it.  
 
The newspaper said that the article had reported that house prices had risen “as” Britain 
voted to leave the European Union, not as a result of the vote to leave. It accepted, however, 
that it had inaccurately stated in print that house prices had risen by 10 per cent in the “last 
month”; in fact, this had been an annual rise. The newspaper argued that the headline was 
not based on this inaccurate assertion, and should therefore be considered in relation to 
the corrected text, as well as the rest of the article, which had correctly reported the statistics 
for the year June 2015 to June 2016.  

 
The Committee considered that both versions of the article had given the clear impression 
that house prices had risen considerably as a result of the vote to leave the EU. Save for the 
last seven days of June 2016, all the house price data referred to in the article related to 
the period leading up to the referendum, and the newspaper had failed to provide any 
further evidence to support the headline assertion, beyond the significantly inaccurate claim 
that there had been a 10% rise, post-referendum, in the print article. The newspaper had 
published seriously inaccurate information; this represented a failure to take care over the 
accuracy of the article. The complaint under Clause 1 was upheld.  

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX B  
 

Decision of the Complaints Committee 

08379-16 A man v Belfast Telegraph  

 

Summary of Complaint       

 
1. A man complained on behalf of his son to the Independent Press Standards Organisation 

that the Belfast Telegraph breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 3 
(Harassment) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “School rocked by 
teen’s Nazi tribute”, published on 10 September 2016. The article was also published 
online with the headline “Top grammar school comes under fire after pupil's quotes that 
praise Hitler are included in yearbook”.  

 
2. The article reported on the complainant’s son’s entry in his school yearbook, which it 

explained was made up of short biographies of graduating students. The article claimed 
that the yearbook “included vile Nazi comments attributed to a pupil”. The article named 
the school, but did not name the complainant’s son. It reported that in his yearbook entry, 
the complainant’s son had described himself as “British, Loyalist and Fascist”, had quoted: 
“It is not the truth that matters, but victory”, from Adolf Hitler’s autobiography ‘Mein Kampf’, 
and had referred to the 1923 Munich Putsch.  

 
3. The article was accompanied by an image of the yearbook entry, in which the 

complainant’s son’s face and name were pixelated. In the image of the yearbook entry, 
the words “Munich Putsch (1923)” appeared under “My confession…”, and the quote from 
Mein Kampf was referred to as “Best quote”, and was attributed to Adolf Hitler. The image 
also showed that the complainant’s son had responded to the statement “In 10 years time 
I’ll be …”, with the claim “Crushing Socialism”, and responded to the question “what will 
you miss most?”, with “Banter in Politics”. The image showed that the complainant has 
responded to the statement “3 words that best describe me are…”, with the words “British, 
Loyalist, Fascist”. The article appeared on the front page, but the full article was published 
on page 5 with the headline: “Top grammar comes under fire after pupil’s quotes that 
praise Hitler are included in yearbook”.  

 
4. The article reported that the school had issued a statement saying that the yearbook was a 

student publication, that the contribution in question was made by an 18-year-old former 
pupil, and that his comments did not reflect the views of the school. It reported that a local 
politician had objected to the comments, and that he had demanded the yearbook be 
recalled, and edited. It reported that the comments had “sparked alarm among parents”, 
and that one parent had “accused the school of ‘nurturing’ hatred”.  

 
5. The online version of the article was identical to the print version of the article.  

 
6. The complainant said the yearbook had been written for the students in his son’s year 

group at school, and had not been intended for wider distribution. As a result, the yearbook 
entries were written in a light-hearted manner, containing “in-jokes”, only apparent to 
fellow students and some of the teachers. He noted that in the same yearbook, another 
student had described himself as a “Nationalist, Communist”, quoted Karl Marx, and 
referred to the Bolshevik Revolution, and said that the ‘banter’ in his son’s politics class was 
the context for his son’s yearbook entry. He said that by taking the yearbook entry out of 
its context and ignoring its humorous nature, the newspaper had inaccurately portrayed his 



    Item                                  3 

son as a neo-Nazi. In addition, he said it was normal for his son to quote historical figures 
in in his academic work, and that quoting figures such as Hitler does not mean he 
subscribes to their ideology. He said it was inaccurate to claim his son had praised Hitler, 
or that his son’s yearbook entry contained “vile Nazi comments attributed to a pupil”, and 
said that the allegation that the school was “nurturing hatred”, lacked justification.  

 
7. The complainant said that as far as he was aware, the yearbook was not published online, 

and was sold to the 110 students in his son’s year group. He said that anybody who knew 
his son could identify him from the pixelated photograph, including all the students at his 
school. He said that the newspaper failed to contact his son prior to publication, and that 
by publishing his yearbook entry, the newspaper had breached his privacy. The 
complainant said that as a result of the article, his son had received unpleasant comments, 
that many people had made posts on social media, and that his son had been contacted 
by another newspaper.  

 
8. The newspaper said that the yearbook was distributed to at least 100 students, and would 

have been read by countless other individuals once it entered the public domain. It said 
that the complainant’s son was the guardian of what information about him he wished to 
remain private, and in this case, he had waived any right of privacy in respect of the 
remarks he made in his yearbook entry. 

 
9. The newspaper said that the yearbook was endorsed by a leading school, and would be 

read by pupils and others from diverse sections of society. It said the yearbook was not a 
proper vehicle for the complainant’s son to air his comments. In this respect, it said there 
was a public interest in informing the public about the matter, in a newspaper that has 
always devoted considerable coverage to education issues.  

 
10. The newspaper denied that the article was inaccurate. It said there had never been any 

dispute about the contents of the complainant’s son’s yearbook entry, and said that he was 
not approached for comment as the yearbook entry was in the public domain. 

Relevant Code Provisions  

 
11. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and - where appropriate - an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 
 

Clause 2 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 

and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 

consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of 
information. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

  



    Item                                  3 

Clause 3 (Harassment) 
i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 
ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 

individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and 
must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom they 
represent. 

iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for them and 
take care not to use non-compliant material from other source 

 

Findings of the Committee 

 
12. In deciding whether the complainant’s son had a reasonable expectation of privacy in 

relation to the information published by the newspaper, the Committee considered both 
the nature of the information contained in the article, and the extent of the complainant’s 
son’s own public disclosure of this information. The complainant’s son’s responses to the 
various headings did not disclose information about his private life; on the complainant’s 
own account, they were jokes about political history. In addition, there were more than 100 
students in the complainant’s son’s year group, who were all able to purchase the book, 
and who would be free to show the book to others. The article did not name the 
complainant’s son, and his image had been pixelated.  In all the circumstances, the 
complainant’s son did not have reasonable expectation of privacy in relation to the 
information contained in the article, and there was no breach of Clause 2. 

 
13. The complainant’s son had responded to the heading “Best quote”, with a quotation by, 

and attributed to Adolf Hitler; had claimed that “in 10 years time”, he would be “Crushing 
Socialism”; had referred to himself as “Fascist”; and had said that his “confession” was the 
Munich Putsch. The article included a prominent image of the yearbook entry in question. 
The Committee acknowledged the complainant’s position that these were ‘in-jokes’. 
However, the complainant’s son had written these comments for publication in a yearbook, 
which could be expected to be read without the benefit of that context. The newspaper was 
entitled to interpret the complainant’s son’s yearbook entry from an external point of view, 
and it was clear from the article that it was doing so. The newspaper was entitled to 
characterise the yearbook entry as “praising” Hitler, and it was not significantly misleading 
to report that the yearbook entry included “vile Nazi comments”. The basis for the parent’s 
claim that the school was “nurturing hatred” was made clear, and this aspect of the article 
was not significantly misleading. The Committee did not establish that the article contained 
a significant inaccuracy, or a significantly misleading statement. There was no breach of 
Clause 1.  

 
14. The Committee noted the complainant’s position that his son had received unpleasant 

comments as a result of the article, and that he had been contacted by the newspaper’s 
sister publication. However, the newspaper was not responsible under the Code for the 
comments made to the complainant’s son by third parties, or the approach that was made 
to him by another newspaper. There was no breach of Clause 3.   

Conclusions  

 
15. The complaint was not upheld. 

Remedial Action  

 
16. N/A 



    Item                                  3 

APPENDIX C 
 

Decision of the Complaints Committee 

07016-16 McDonald v Daily Express 

 

Summary of Complaint 

 
1. Tony McDonald complained to the Independent Press Standards Organisation that the 

Daily Express breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “98% say no to EU deal”, published in print on 26 July 2016, and “98 per cent 
say NO to EU deal: Forget talks with Brussels and quit NOW, urges new poll”, published 
online on 26 July.   
 

2. The print article reported that 98% of people who took part in a phone survey for the 
publication said that the decision to leave the EU should be enacted now, rather than after 
talks with Brussels. It said that the poll came after Prime Minister Theresa May told Tory 
MEPS that there could be “months of negotiations” before Article 50 is triggered.  

3. The online article referred to the poll as an “online poll”. It was otherwise substantively 
similar to the article that appeared in print.  

4. The complainant said that the headline was misleading because it did not make clear that 
the 98% figure had come from a survey of readers, rather than representing the view of 
the public at large. He said that to arrive at a figure of 98%, the sample in the survey must 
have been screened or tested in advance. He said that a genuine poll could not have found 
98% of the population who would agree with the question asked in the poll, and that a 
responsible poll would have ensured a representative sample.  

5. The newspaper denied that the article was misleading. It said that the headline needed to 
be read with the text of the article, from which it would have been clear that the 98% result 
came from a phone survey of its readers because the newspaper runs such a phone survey 
every day. The survey question was “Should UK end all talk of deals and quit the EU now?”, 
and was printed on page 7 of the previous day’s edition of the newspaper; readers had to 
pay to register their response to the question, and were asked to give a ‘yes’ or ‘no’ answer. 
It said that 5,746 people had responded to the survey, with 5,622 responding ‘yes’ and 
124 ‘no’.  

6. The newspaper said that the online version of the article was published the previous 
afternoon at which point 3,548 readers had answered ‘yes’, and 67 ‘no’. It said that the 
online article did originally include reference to an “online poll”, which was inaccurate. 
However, while it had removed this reference from the article, it did not consider that it 
represented a significant inaccuracy.  

7. The complainant said that the article was misleading because it not say that the poll was 
a survey that participants had to pay to register their response. He said that because people 
had to pay to respond, it was unlikely that the average reader voiced their opinion, and 
that only people with strong views would have responded. He said that, in any event, the 
poll could not even claim to be representative of the newspaper’s readers, as only 
approximately one per cent of its readership had participated.   

 
Relevant Code Provisions 
 

8. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 

or images, including headlines not supported by the text. 



    Item                                  3 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 

and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 

involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

 
Findings of the Committee  

9. The print article reported that demands for a swift EU exit had grown in the wake of a “new 
poll”, which had urged Britain to “forget talks with Brussels and quit now”. It explained that 
the poll, which was described as a “phone survey for the Daily Express”, had found that 
98 per cent of people said the decision to quit the EU should be enacted now. The article 
went on to include comments from senior politicians welcoming the poll’s findings.  

 
10. The Committee did not accept the newspaper’s argument that because it ran a phone poll 

every day it was clear that the “poll” referred to was a survey of its readers. The Committee 
also took into account the fact that the poll had been presented as a significant political 
event, putting pressure on the Government to leave the EU as soon as possible, and 
including responses to it from senior political figures. In all the circumstances, the 
Committee took the view that the article gave the impression that it was reporting the 
significant results of a representative poll carried out by a third-party for the publication. 
In fact, the poll was conducted through a premium rate phoneline, which allowed a self-
selecting sample of the newspaper’s readers to express their views. In these circumstances, 
the manner in which the poll was presented, particularly in the absence of information 
which might identify its methodology represented a failure to take care not to publish 
inaccurate or misleading information and was a breach of Clause 1(i). The online article, 
which reported that a “new Daily Express online poll” had revealed that 98% of people 
had said no to an EU deal, breached Clause 1(i) in the same manner as the print version. 
Further, the newspaper’s failure to correct this significantly misleading information was a 
breach of Clause 1(ii).  

 
 

Conclusions  

11. The complaint was upheld.  

 
Remedial Action Required 
 

12. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should be 
required. In circumstances where the cumulative effect of the coverage had given a 
misleading impression of how the poll had been conducted, and the newspaper had not 
taken any steps to mitigate the effects of the breach by offering to publish a correction, the 
appropriate remedy was the publication of an upheld adjudication.  

 
13. The headline, sub-headline and opening paragraphs of the story, which appeared on the 

newspaper’s front page, all contributed to the significantly misleading impression that the 
poll had been conducted in accordance with the usual practices of political polls; as a 
result, the Committee required the newspaper to publish a reference to the adjudication 
on the front page, directing readers to the full adjudication, which should be published on 
page two. The wording of the front-page reference and the headline to the adjudication 
should be agreed with IPSO in advance, or in the absence of agreement, as determined 
by the Complaints Committee. They should refer to IPSO, include the title of the 
newspaper, and make clear that the complaint was upheld. The front-page reference 
should appear in the same size font, and overall taking up no less space, than the sub-
headline which appeared on the front page under complaint. The reference should also 
appear within a border distinguishing it from other editorial content on the page.  



    Item                                  3 

 
14. As a misleading headline had also been published on the newspaper’s website, the 

adjudication should also be published online. A link to the full adjudication should appear 
on the homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual way. Should the 
newspaper continue to publish the article online, without amendment, in light of this 
decision, it should publish the adjudication in full, beneath the headline. If amended, a 
link to the adjudication should be published with the article, explaining that it was the 
subject of an IPSO adjudication. 
 

15. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 

Following the publication of an article in The Daily Express on 26 July 2016, headlined 
“98% say no to EU deal” in print, and “98 per cent say NO to EU deal: Forget talks with 
Brussels and quit NOW, urges new poll” online, Tony McDonald complained to the 
Independent Press Standards Organisation that the Daily Express breached Clause 1 
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. The complaint was upheld, and IPSO required 
the newspaper to publish this adjudication. 
 
The complainant said that said that the headline was misleading because it did not make 
clear that the 98% figure had come from a survey, rather than representing the view of the 
public at large. He said that a genuine poll could not have found 98% of the population 
who would agree with the question asked in the poll, and that a responsible poll would 
have ensured a representative sample. 
 
The newspaper denied that the article was misleading. It said that the headline needed to 
be read with the text of the article, from which readers would have understood that the 
98% result came from a phone survey of its readers. The survey question was “Should UK 
end all talk of deals and quit the EU now?”, and was printed on page 7 of the previous 
day’s edition of the newspaper; readers had to pay to register their response to the 
question, and were asked to give a ‘yes’ or ‘no’ answer.  
 
IPSO’s Complaints Committee did not accept the newspaper’s argument that because it 
ran a phone poll every day it was clear that the “poll” referred to was a survey of its readers. 
The Committee also took into account the fact that the poll had been presented as a 
significant political event, putting pressure on the Government to leave the EU as soon as 
possible, and including responses to it from senior political figures. In all the circumstances, 
the Committee took the view that the article gave the impression that it was reporting the 
significant results of a representative poll carried out by a third-party for the publication. 
In fact, the poll was conducted through a premium rate phoneline, which allowed a self-
selecting sample of the newspaper’s readers to express their views. In these circumstances, 
the manner in which the poll was presented, was a breach of Clause 1 The online article, 
which reported that a “new Daily Express online poll” had revealed that 98% of people 
had said no to an EU deal, breached Clause 1 in the same manner as the print version.  

 
 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Jill May
	Neil Watts
	Elisabeth Ribbans
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Ben Gallop, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	Xavier Bastin
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Vikki Julian
	Holly Pick
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Alistair Henwood
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee

