
 

Paper No. 983 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 22 February 2017 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman     
      Richard Best 
   Lara Fielden 
   Janette Harkess  

David Jessel       
Jill May 
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans    

   Peter Wright            
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 

Ben Gallop, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Isabel Gillen-Smith 
Vikki Julian 
Madeline Palacz 
Holly Pick 
Liam Tedds 
Abigail Tuitt 
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  Trish Haines, Independent Complaints Reviewer 
  Sir Hayden Philips, Chairman, IPSO Appointment Panel  
  Claire Singers, IPSO Board Member 
   
   
    
   
      

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies for absence were received from Gill Hudson and Matthew Lohn. 
 

2.  Declarations of Interest 
 
 Peter Wright declared an interest in Item 10. He left the meeting for this item. 
   

3.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 11 January.  
 

4.  Update by the Chairman - oral 
 

The Chairman welcomed Sir Hayden Phillips, Trish Haines, Claire Singers and 
Jonathan Grun to the meeting. He also informed the Committee that Isabel Gillen-
Smith would be leaving IPSO at the end of the month, and welcomed new 
Complaints Officer Abigail Tuitt.  
  
External affairs 
 
The Chairman updated the Committee on recent events, including the Manchester 
Roadshow and News Media event at Stationers Hall. He also updated the 
Committee on recent meetings with Citizens UK, Ahmed Versi of The Muslim News 
and Miqdaad Versi.  
 
 

5.      Matters Arising  
 

There were no matters arising. 

 

6. Complaint 08772-16 Lozza v Daily Express   
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.       Complaint 13165-16 Mason v The Sun.co.uk 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B.  
 

8.   Complaint 08806-16 Gatt v Ayrshire Post  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 
9.      Complaint 13424-16 Turnbull v Newcastle Chronicle 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 
 



    Item                                  3 

 
 
 

 
10.      Complaint 09810-16 Hales v Mail Online  

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix E. 
 

11.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 
The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix F. 

 
 
12.      Any other business 
 

There was none. 
 

 
13.      Date of Next Meeting 

 
 

The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 29 March 2017. 
 
The meeting ended at 12.15pm 
 
Michelle Kuhler 
PA to CEO 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 



    Item                                  3 

Appendix A 
 

Decision of the Complaints Committee 
08772-16 Lozza v Daily Express 

 
Summary of Complaint 

 
1. Rebecca Lozza complained to the Independent Press Standards Organisation that 

the Daily Express breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “12,000 Asylum Seekers Vanish”, published in print on 28 
September 2016, and “REVEALED: Britain’s immigration crisis laid bare as 12,000 
asylum seekers VANISH”, published online on 28 September 2016.   
 

2. The article reported that “up to 12,000 asylum seekers are on the run”. It said 
that, according to figures released under the Freedom of Information Act, an 
investigation had shown that of 77,440 asylum cases in progress, one in six 
skipped their meeting with the Home Office “and vanished”. It quoted from a 
report from December 2015 in which the Independent Chief Inspector of Borders 
and Immigration had found that there were 10,000 asylum claims where the 
claimants were not in contact with the authorities, or had absconded. It also quoted 
a Home Office spokesman who denied that 12,000 individuals were “missing”, 
and said that the figure included “asylum seekers who did not turn up for their first 
interview. Therefore the figure includes individuals who attended subsequent 
meetings”.  

3. With the exception of the headline, the article appeared online in the same form 
as the print version.   

4. The complainant said that the headline was inaccurate, and that there was no 
evidence to substantiate the claim that 12,000 people had “vanished”, or were 
“on the run”. She said that an unspecified number of the 12,000 people who 
missed their first appointment went on to attend subsequent appointments. The 
complainant said that, as the Home Office had not been able to confirm to the 
newspaper exactly how many of the 12,000 who missed their first appointment 
had been traced, it did not have access to all the information and was not in a 
position to state as a matter of fact in the headline that 12,000 people had 
vanished.  

5. The newspaper said that the 12,000 figure related to the number of asylum claims 
that were “on hold”, and that this was made clear in the first line of the article. It 
said that it had asked the Home Office for the number of asylum seekers who had 
“gone missing since 2010”, and the request was answered with a link to previously 
published data which referred to “absconders”. It said that it asked the Home 
Office how many of these “absconders” had been traced, but it could not provide 
an answer. However, the article had included the Home Office’s position that the 
figure included individuals who had failed to turn up to their first meeting, but had 
attended subsequently. 

6. The newspaper said that the Independent Chief Inspector of Borders and 
Immigration had said in December 2015 that he was told there were 
approximately 10,000 asylum claims where the claimant and dependants were 
not in contact with the Home Office, and that this was reported in the article. It 
also highlighted a comment made by the former head of NHS Digital, who said 



    Item                                  3 

that 10,000 “immigrants” were unaccounted for. The newspaper noted that it had 
not received any complaint from the Home Office about the article. 

 

 

Relevant Code Provisions 

7. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
 

 

 Findings of the Committee 

8. The newspaper had made a FOI request to the Home Office asking how many of 
those seeking asylum in the UK had “gone missing since 2010”. In response, the 
Home Office said that the data the newspaper had requested was already 
accessible, and provided a link to published date which it said “shows all open 
asylum claims were there is an open absconder breach or the applicant has 
absconded prior to the first decision on their case”. This published data, from 
which the 12,000 figure was derived, also referred to those individuals as 
“absconders”. The newspaper was entitled to adopt that term in the article, 
particularly where the Home Office had declined to provide any detail as to the 
numbers it said had subsequently turned up for interview.  

9. The article reported the Home Office’s position that the 12,000 figure included 
those who turned up to subsequent interviews, as well as the fact that it was unable 
to confirm precisely how many had done so. It also quoted Charlie Elphicke MP’s 
position that the public needed to know if the Government had lost track of these 
asylum seekers, and highlighted a statement from the Chief Inspector of Border 
and Immigration who said that there were 10,000 asylum seekers “who were not 
in contact and had absconded”. 

10. In this context, the claim that “up to” 12,000 had “vanished” and were “on the 
run” was not significantly misleading. There was no breach of Clause 1. 

 

Conclusions  

11. The complaint was not upheld.  

 

Remedial Action Required 

 N/A 

 
 



    Item                                  3 

 
Appendix B 

 
Decision of the Complaints Committee 

13165-16 Mason v thesun.co.uk 
Summary of complaint 

1. Paul Mason complained to the Independent Press Standards Organisation that 
thesun.co.uk breached Clause 2 (Privacy) and Clause 10 (Clandestine devices and 
subterfuge) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Working class 
zero: Paul Mason, Jeremy Corbyn’s celeb guru, admits he wants to oust hapless 
leftie as he doesn’t appeal to ordinary Brits”, published on 13 October 2016. 
 

2. The article reported that a “bystander” had overheard and recorded a 
conversation that had taken place at the Labour party conference between the 
complainant, described as Jeremy Corbyn’s “firebrand celebrity guru”, and a 
“confidante”, in which he “revealed his true feelings” about the leader of the 
Labour party. The article reported a number of comments that the complainant 
had made during the conversation, including that Mr Corbyn didn’t “appeal to the 
mainstream working class vote,” and that “the person who [he] would replace 
Corbyn with eventually is this guy called Clive Lewis”. The article included a 
recording of the conversation, and photographs of the complainant and his 
companion. The article reported that, when “confronted”, the complainant had 
admitted having the conversation and had said that he was “proud to have played 
a part in Jeremy Corbyn’s re-election as leader”. 
 

3. A separate article, about which no complaint was received, appeared in print. 
 

4.  The complainant said that a freelance reporter and photographer had 
deliberately chosen a table next to him in a restaurant where he was having a 
private conversation with a journalistic source. He said that they had used 
clandestine devices in order to record his conversation, and to photograph him. 
The complainant said that he had a reasonable expectation of privacy in relation 
to his conversation and to the views he expressed. He noted that, while he had 
advocated a vote for Jeremy Corbyn in the Labour party leadership elections, he 
had publicly acknowledged his political differences with Mr Corbyn, and had 
openly discussed potential successors to the leadership. He said that the 
conversation reported in the article did not contradict his previous public 
statements, and there was no justification for the intrusion into his privacy. The 
complainant said that his conversation has been recorded opportunistically by the 
reporter, and that no prior consideration had been given to whether his conduct 
was justified in the public interest. He argued that, as the newspaper had not given 
any consideration to this issue, it could not argue that the journalist’s conduct was 
compliant with the terms of the Code.  
 

5. The newspaper said that the freelance reporter and photographer were in 
Liverpool to cover fringe events at the Labour party conference. They had gone to 
the restaurant for lunch, and had been seated at a table close to the complainant. 
They were able to clearly hear his conversation. The reporter had heard the 



    Item                                  3 

complainant begin to talk about Jeremy Corbyn in a disparaging fashion, and 
had started to record the conversation on his mobile phone at that stage. Once 
the conversation had moved away from Mr Corbyn, the reporter had stopped 
recording. The photographer had taken photographs of the complainant, using 
his mobile phone, as proof that the conversation had taken place. 
 

6. The newspaper did not accept that the terms of Clause 10 were engaged. The 
reporter had not sought to obtain material using clandestine devices; rather, he 
had recorded a conversation that was audible to anyone nearby. The recording 
was used as an aide memoire, and had the same status as a written note of the 
over-heard conversation. The reporter was keen to ensure that he was able to 
demonstrate that the conversation took place, and would be able to defend the 
accuracy of any report of it. He believed that a recording would provide a more 
accurate record of the conversation than a written note.  
 

7. The newspaper did not accept that the complainant had a reasonable expectation 
of privacy in relation to his conversation. He had been at a public restaurant, 
during the Labour party conference, a time when the area was known to be 
particularly busy. The restaurant had not been reserved for any specific conference 
events, but had been open to the general public. The complainant was speaking 
at a level audible to bystanders, and had made no effort to conceal his 
conversation.  
 

8. In any case, the newspaper argued that there was a public interest in reporting the 
complainant’s comments. The complainant was possibly the best known polemicist 
from the hard left, and an unofficial advisor to Jeremy Corbyn who had a large 
and powerful following among left-wing activists. He had campaigned publicly for 
Mr Corbyn to be elected as leader of the Labour party, had appeared at rallies in 
support of him, and had addressed a Momentum meeting shortly before the 
conversation reported. There was therefore a clear public interest in reporting the 
discrepancy between his public support for Mr Corbyn as the future Prime Minister, 
and his private views. The newspaper did not consider that the reservations that 
the complainant had previously expressed publicly about Mr Corbyn were relevant. 
He had never previously stated that Mr Corbyn had no appeal to the working class, 
or that he would support Clive Lewis as a future leader. The newspaper noted that 
the complainant had written articles and given interviews in which he criticised 
others for disloyalty to Mr Corbyn, and had characterised support for the Labour 
leader in black and white terms without nuance. Given his influence, there was a 
strong public interest in reporting new information which could be perceived as 
disloyal.  
 

9. The journalist had taken the decision to record the conversation after several 
minutes, once it became clear that the complainant was discussing Jeremy Corbyn 
in a negative light. At this stage, the reporter had considered the terms of the 
Code, and had decided that there was a public interest in his recording the 
complainant’s conversation. There was not time for him to call his editor to request 
permission to commence recording, and so he had relied on his own assessment 
of the situation. Prior to publication, the newspaper’s Managing Editor and legal 



    Item                                  3 

department had given further careful consideration to the public interest, and 
decided that it was sufficient to justify publishing the content of the complainant’s 
conversation, and the recording.  
 

Relevant Code Provisions 
 

10. Clause 2 (Privacy)* 
(i)Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
(ii)Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life 
without consent. Account will be taken of the complainant’s own public disclosures 
of information. 
(iii)It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge)* 
(i)The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of documents 
or photographs; or by accessing digitally-held information without consent. 
(ii)Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally only be justified in the public interest and then only 
when the material cannot be obtained by other means.  
 
The public interest 
There may be an exceptions to the clauses marked * where they can be 
demonstrated to be in the public interest.  
1. The public interest includes, but is not confined to: 

iii. Protecting the public from being misled by an action or statement of an 
individual or organisation.  
vi. Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases 
of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 

 
Findings of the Committee 

11. The terms of Clause 10 seek to prevent members of the press from using 
clandestine devices or subterfuge to obtain information to which they would not 
otherwise have had access. There was no dispute that the complainant’s 
conversation was audible to the journalist without the use of a listening device. He 
had chosen to use his mobile phone to create a record of what was said, as an 
alternative to making a contemporaneous note. In circumstances where the 
conversation was audible without the use of technology, the mobile phone had not 
been used as a clandestine listening device to obtain information. 
 

12.  The images of the complainant were obtained by the use of a mobile phone 
camera. Although the complainant had not been aware that the photographs were 
being taken, the photographer had not used a hidden camera, or engaged in 
subterfuge, to obtain the material.  



    Item                                  3 

 
13. For these reasons, there was no breach of Clause 10. 

  
14. The conversation had taken place at a restaurant in central Liverpool, close to the 

Labour party conference and shortly after an event nearby where the complainant 
had been speaking. The restaurant had bench seating, and the complainant was 
sitting on the same bench as, and next to, the reporter. The complainant, a political 
commentator, had been discussing politics with a professional contact, and had 
not spoken about personal or private matters. There may be circumstances in 
which an individual has a reasonable expectation of privacy in a restaurant. 
Whether privacy may reasonably expected in a restaurant will depend on all the 
factors relevant to a particular case, including the nature of the conversation and 
the role of the speaker. Given the complainant’s professional role, the nature of 
his conversation, its timing and its location, in the environment of the party 
conference, the Committee did not consider that he had a reasonable expectation 
of privacy in relation to that conversation at the time the recording was taken.  The 
publication of the conversation did not represent an intrusion into the 
complainant’s private life. The photographs were not taken, for the reasons the 
Committee has given, in circumstances where the complainant had a reasonable 
expectation of privacy. For these reasons there was no breach of Clause 2.  
 

15. As there was no breach of the Code, it was not necessary for the Committee to 
consider whether there was a public interest in recording the complainant’s 
conversation, and publishing it and the photographs, either in the context of 
Clause 10 or Clause 2. 

 
Conclusions 

16. The complaint was not upheld.  

 

  



    Item                                  3 

 
 

Appendix C 

Decision of the Complaints Committee 
08806-16 Gatt v Ayrshire Post 

 
Summary of complaint 
 

1. Philip Gatt complained to the Independent Press Standards Organisation 
that the Ayrshire Post breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and 
Clause 3 (Harassment) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Mum admits having sex with schoolboy”, published on 30 
September 2016.  
 

2. The article reported that the complainant’s ex-wife had pleaded guilty to 
sexual activity with a boy aged fourteen. It said that the previous year, she 
had also been accused of taking inappropriate photographs of an elderly 
woman while she had been working as a personal carer at a care home. It 
said that the judge had found the case against her not proven, but her 
reputation had been “ripped to shreds” as she had confessed to taking 
photographs of her body parts and sending the images to colleagues. It 
said during the trial, the complainant’s ex-wife had also confessed that she 
had dressed up her sleeping husband, the complainant, in “sexy 
underwear” and that she had photographed them in a “sex act” and “sent 
the image”. It named the complainant and gave his job and place of work 
at the local council.  
 

3. The article was also published online with headline “Dalrymple mum-of-
two exposed as paedophile after admitting sexual activity with schoolboy 
aged just 14”.  
 

4. The complainant said that the newspaper had inaccurately stated that his 
ex-wife had “dressed” him in underwear and photographed them in a “sex 
act”. He said his then wife had played a prank on him by placing underwear 
on top of him while he slept, and had then taken a Snapchat photograph 
of them; this was not a “sex act”.  He said his ex-wife had confirmed that 
she had not referred to the incident as a “sex act” in court.  
 

5. The complainant said that he was entirely unconnected to the cases in which 
his ex-wife had been involved, and that the article had caused him 
embarrassment and stress at work and in his personal life. He said that by 
giving his name and place of work, the newspaper had identified him to a 
large number of people who would not have known of his relationship with 
his ex-wife. He said that the repetition of this information in three articles 
constituted harassment. 
 



    Item                                  3 

6. The newspaper said that the complainant’s ex-wife had said in open court 
that she had no regular income and was separated from her husband, who 
had a job in IT at “County Buildings”. The newspaper said that while the 
complainant’s name had not been given in court, it was available on the 
electoral role where he was listed as living in the marital home. It said that 
its decision to report this information about the complainant had been a 
matter of editorial discretion. 
 

7. The newspaper said that it had accurately attributed the reference to the 
“sex act” to the complainant’s ex-wife. His ex-wife had referred to the 
incident when she was asked why she had asked the owner of the care 
home if “the issue” was about the photograph of her and her husband.  
 

8. The newspaper provided the shorthand notes taken by the reporter in court 
in 2015. The transcript of the notes provided by the newspaper recorded 
the complainant’s ex-wife having said, “I did like to dress him up. I sent 
picture of a sex act. It's cringeworthy, myself or my own groin”. The 
newspaper noted that the reporter had not recorded every word spoken, 
but considered that given the volume of information provided during a trial, 
it would have been impossible for the reporter to do so. In this instance, the 
reporter had written his notes into a story on his return to the office.  
 

9. The newspaper noted that while the complainant did not accept that his ex-
wife had said the words “sex act” in court, he had not been present at the 
time. It did not consider that it was responsible for the accuracy of evidence 
heard in court; rather, it was responsible for accurately reporting the 
evidence that had been heard.  
 

10. The newspaper noted that the reference to the “sex act” was first published 
in September 2015 by both the Daily Mirror and the Daily Record. The 
incident was also referred to as a “sex act” by the Daily Star in March 2016, 
and by the Daily Mirror and Daily Record in September 2016. It said that 
the complainant and his ex-wife had not complained about these articles 
at the time of their publication. 
 

11. Although it did not accept a breach of the Code, in light of the 
complainant’s concerns, the newspaper said it would remove the reference 
to him from the online article and refrain from reporting his name, job and 
place of work in future coverage, unless it was specifically relevant to the 
story.  
 

12. The complainant said that the notes taken by the reporter made no sense, 
and the reference to a “sex act” had been taken out of context. His ex-wife 
had informed him that the prosecution may have made reference to a “sex 
act”; she had not said those words because a “sex act” had not taken place. 
He said the first time the reference was published, he had been extremely 
angry, and he was furious when it was published again. On the assumption 
that it would not be repeated, he had decided not to complain; but when it 



    Item                                  3 

was published a third time, given the embarrassment it had caused him, he 
made a complaint to IPSO.   
 

Relevant Code provisions 
 

13. Clause 1 (Accuracy) 
i. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information or images, including headlines not supported by 
the text. 

ii. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 
corrected, promptly and with due prominence, and — where 
appropriate — an apology published. In cases involving IPSO, due 
prominence should be as required by the regulator.  

iii. A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, 
when reasonably called for. 

iv. The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish 
clearly between comment, conjecture and fact. 

 
Clause 2 (Privacy) 

i. Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 
health and correspondence, including digital communications. 

ii. Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private 
life without consent. Account will be taken of the complainant's own 
public disclosures of information. 

iii. It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in 
public or private places where there is a reasonable expectation of 
privacy. 

 
Clause 3 (Harassment) 

i. Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 
pursuit. 

ii. They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or 
photographing individuals once asked to desist; nor remain on property 
when asked to leave and must not follow them. If requested, they must 
identify themselves and whom they represent. 

 
     The public interest 

- The regulator will consider the extent to which material is already in the 
public domain or will or will become so. 

 
Findings of the Complaints Committee 
 

14. The Committee noted the complainant’s position that the newspaper had 
taken the words “sex act” out of context, and that his ex-wife thought it was 
the prosecutor who had used those words during the trial. While the 
reporter’s notes provided by the newspaper recorded that reference to a 
“sex act” had been made in relation to the complainant’s ex-wife’s 
evidence, the Committee was concerned that the quality of the notes was 



    Item                                  3 

such that the exact context in which the description had been given could 
not be established. The noted phrase “sex act” could have referred to the 
defendant’s reference to taking a picture of herself, or to the previous 
phrase “I did like to dress him up”. The Committee noted that all three 
phrases had appeared on separate lines in the reporter’s notes and did not 
appear to be linked. 
 

15. However, the newspaper had provided articles which demonstrated that the 
“sex act” reference had appeared in contemporaneous court reports a year 
before the article under complaint was published, and in further articles, 
without complaint or correction. These included a contemporaneous court 
report written by the same reporter immediately after he had attended court 
where he had noted the words “sex act”. In addition, it appeared to have 
been accepted that the words “sex act” had been used in court by the 
prosecution. In the full context, the Committee did not consider that 
republishing the reference, which had been taken from contemporaneous 
court reports, represented a failure to take care over the accuracy of the 
article in breach of Clause 1 (i). Furthermore, the complainant had not been 
in court at the time the words had allegedly been spoken. He was therefore 
not in a position to dispute what had been said. In such circumstances, the 
Committee was unable to establish that the newspaper’s description of the 
complainant’s ex-wife’s evidence had been significantly inaccurate such 
that a correction was required. There was no breach of Clause 1(ii).  
 

16. The Committee noted the complainant’s concern that the article had 
misleadingly reported that his ex-wife had “dressed” him in underwear and 
had taken a photograph. However, his ex-wife had placed underwear on 
top of him and taken a photograph; in these circumstances, the assertion 
that she had “dressed him up” was not significantly misleading. The 
Committee noted that the article had made clear that the complainant had 
been asleep at the time. There was no failure to take care over the accuracy 
of the article in breach of Clause 1 on this point. The complaint under 
Clause 1 was not upheld. 
 

17. The Committee understood that the complainant had found the reference 
to him and his place of work intrusive and unnecessary given that he was 
unrelated to the second set of proceedings. It acknowledged his position 
that the article had caused him distress and embarrassment; however, while 
the complainant had not been identified by name in court during the first 
proceedings, reference had been made to his marriage to the defendant, 
the nature of his employment and his place of work. This was information 
which could legitimately be reported and which was in the public domain 
as a result of earlier reporting. The Committee did not consider that 
confirming the complainant’s identity by publishing his name in the article 
under complaint, in referring back to the earlier proceedings, had 
amounted to a material intrusion into his private life in breach of Clause 2. 
The Committee also noted that this information had already been placed 



    Item                                  3 

in the public domain as a consequence of earlier contemporaneous court 
reports, although it emphasised that, given the limited extent of its previous 
publication, this on its own would not have been a sufficient defence under 
Clause 2. There was no breach of Clause 2. 
 

18. The terms of Clause 3 (Harassment) generally relate to the conduct of 
journalists during the newsgathering process. The repetition of the 
references to the complainant in a report on his ex-wife’s conviction did not 
represent harassment under the terms of Clause 3.  
 

19. While the Committee did not establish a breach of the Code in this instance, 
it welcomed the newspaper’s offer to refrain from republishing the 
references to the complainant in future coverage, unless it is specifically 
relevant to the story.  

 
Conclusion 
 

20. The complaint was not upheld.  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

 
Appendix D 

 
 

Decision of the Complaints Committee 
13424-16 Turnbull v Newcastle Chronicle 

 
Summary of Complaint 

 
12. Roisin Turnbull complained to the Independent Press Standards Organisation that 

the Newcastle Chronicle breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and 
Clause 3 (Harassment) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 
“Disgraces to the uniform”, published in print on 2 November 2016, and 
“Disgraced Northumbria Police officer sacked for lying about the arrest of a drug 
dealer”, published online on 1 November 2016.   
 

13. The article reported that the complainant had been dismissed by Northumbria 
Police after she pleaded guilty to improperly exercising the powers and privileges 
of a police constable. It said that the complainant, along with another police 
officer, had allowed a drug user to walk free with heroin sold to him in return for 
information, and had tried to cover their tracks with a false intelligence report. It 
said that the complainant was sentenced to 120 hours of unpaid work, and had 
been dismissed for breaching the police code of conduct following a hearing at 
Forth Banks police station. The article was accompanied by a photograph of the 
complainant at her front door.  

14. The online article was the same as the version that appeared in print; it also 
included the photograph of the complainant at her door.  

15. The complainant said that a reporter from the newspaper called to her door at 
11:30am, rang the doorbell repeatedly and then knocked on the door a number 
of times. She went to her door, looked through the spy hole and was unable to 
see anybody at the door; she did, however, see a vehicle parked opposite her 
house. She said that when she answered the door, the reporter, who she 
recognised from her court case, jumped out from the side, and said her name; 
however, she said she closed the door within two seconds, by which time he had 
not introduced himself as a journalist working for the newspaper. The complainant 
said that when she looked out the window, she saw the journalist laughing in the 
vehicle.  

16. The complainant said that when she saw the photograph in the newspaper, she 
felt upset and disgusted by the reporter’s behaviour. She said that the encounter 
at her door breached her privacy, and she considered that the manner in which 
she was “tricked” into opening the door constituted harassment. The complainant 
provided an account which corroborated these events from her partner, who was 
in the house at the time. The complainant also provided photographs of the front 
of her house, which she said demonstrated that there was no reason for the 
reporter to stand to the side of her door. She also said that the article was 
inaccurate because she did not attend her misconduct hearing, which took place 
at Houghton Le Spring Magistrates Court, and not Forth Banks police station.  

17. The newspaper said that its reporter acted professionally at the complainant’s 
house. It said that he rang the doorbell, and when there was no answer, he 



    Item                                  3 

knocked. He said that he did stand slightly to the side of the door, but denied that 
he was hiding. When the complainant opened the door, he introduced himself as 
working with the newspaper, at which point the complainant shut the door in his 
face. It said that it did not consider that the photo was taken in circumstances of 
harassment, or that it breached the complainant’s privacy. It said that it was 
standard practice for newspapers to illustrate stories about those convicted of 
criminal offences. It also said that it was entitled to take pictures from a public 
place, and that in this case, the complainant was fully visible from the street when 
the photographer took the photograph. In any event, the newspaper said there 
was a clear public interest in identifying a police officer who had behaved in the 
manner set out in the article. It also said that the information about the 
complainant’s misconduct hearing taking place at Forth Banks police station was 
based on a press release from Northumbria Police. However, it updated the online 
version of the article to reflect that the hearing had taken place at Houghton le 
Spring Magistrates’ Court.  

 

Relevant Code Provisions 

18. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
 
Clause 2 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications.  
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 3 (Harassment) 
i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 
ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and 
must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom they 
represent. 
iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for them 
and take care not to use non-compliant material from other sources.  
 
The Public Interest 
The public interest includes, but is not confined to: 
 
- Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
- Protecting public health or safety. 



    Item                                  3 

- Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual 
or organisation. 
- Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 
obligation to which they are subject. 
- Disclosing a miscarriage of justice. 
- Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 
impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
- Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 
- There is a public interest in freedom of expression itself. 
- The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will or will become so. 
- Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the time. 
- An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 

 

Findings of the Committee   

19. The complainant expressed concern that she was “tricked” by the reporter into 
opening the door so that her photograph could be taken. The Committee viewed 
the photographs provided by the complainant, and the accounts provided by the 
newspaper and the complainant, in respect of this aspect of her complaint. While 
it noted the differences between the accounts, there was no dispute that the 
reporter had knocked on the complainant’s door and rang the doorbell, and was 
present at the door when she opened it. In these circumstances, it did not consider 
that there had been a breach of Clause 2 on this point. However, the complainant 
had been unaware that she was being photographed at her door, and the 
Committee considered this specific matter further.    
 

20. Clause 2 protects an individual’s right to privacy and, specifically, to respect for 
their private and family life and home. In this instance, this right was engaged by 
the newspaper’s approach to the complainant’s home in order to photograph her 
as she answered the door. This had the potential to intrude into the complainant’s 
privacy in her own home. 
 

21. As a non-public figure, standing at the door of her own home, having opened it 
following the reporter’s knock, and with no prior notice of the reporter’s visit, the 
complainant had a reasonable expectation of privacy in the circumstances in which 
she was photographed. As Clause 2(iii) recognises, photographing an individual 
in such circumstances is intrusive, and the newspaper was obliged under the Code 
to justify its decision to photograph her. However, the Committee noted that the 
intrusion in this instance was limited by the fact that the complainant would have 
been visible in her doorway from the street, and because the photograph did not 
disclose any information about her which was particularly private or embarrassing.  
 

22. The newspaper said that it was in the public interest to publish a photograph of a 
police officer convicted of a criminal offence. In this case, the Committee 
considered that it was in the public interest to identify the complainant as the 



    Item                                  3 

individual convicted of an abuse of her public position, and for the newspaper to 
illustrate the article with her photograph. Further, the limited level of intrusion in 
this instance was proportionate to the public interest the newspaper had identified. 
There was no breach of Clause 2.  
 

23. The complainant also said that the manner in which the reporter made his 
approach to her at her home, including how her photograph came to be taken, 
constituted harassment. However, the conduct complained of, which took place in 
a single incident, did not constitute intimidation or harassment for the same 
reasons explained above in relation to Clause 2. In addition, after the complainant 
had closed her front door, the reporter left the property; there was no suggestion 
that he continued to question or pursue the complainant after this visit. There was 
no breach of Clause 3 on these points. 
 

24. In circumstances where the complainant was convicted of a criminal offence, and 
was dismissed from her post as a police officer, any inaccuracy as to whether she 
attended her police misconduct hearing, or where it was held, was not significant. 
There was no breach of Clause 1. 
 

Conclusions  

25. The complaint was not upheld.  

 

Remedial Action Required 

 N/A 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



    Item                                  3 

Appendix E  

 

Decision of the Complaints Committee 
09810-16 Hales v MailOnline  

 
Summary of complaint 
 

1. Colin Hales complained to the Independent Press Standards Organisation that 
Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “Pilot in DIY 14-foot plane he built in his 
shed is halted at Chinese border after being ruled a MILITARY THREAT during 
round-the-world trip”, published on 25 October 2016.  
 

2. The article reported that on the complainant’s bid to fly solo around the world in 
an aircraft he had built himself, he had been halted by Chinese officials at the 
Russian border who said the he “posed a serious aerial threat to the nation”.  The 
article claimed that the complainant had been “halted by armed guards on the 
border with Russia”. The article contained the following quotations attributed to 
the complainant: “I don’t know what they think I am going to do but there you 
have it. It is very frustrating. I haven’t got so much as a pea shooter on board – it 
would add to much weight – but my pleas have fallen on deaf ears. They take 
aerial security very seriously”.  
 

3. The article also reported on the background of the complainant’s journey. 
Amongst other claims, it reported that the complainant’s aircraft was the “first 
amateur-built aircraft to obtain permission to enter Russian airspace”, that “the 
only equipment he has on board are spare fuel tanks and a folding bicycle”, and 
that he “first flew solo to Australia in 2001 and his dream of flying around the 
world was born”. It was accompanied by an image of the complainant sitting in 
his aircraft.  
 

4. The complainant said that he had not made a number of the comments attributed 
to him as direct quotations in the article. The Chinese military had denied him 
authorisation to fly in China on the grounds he would pose a threat to Chinese 
airspace, and he had commented on this on social media. However, the 
complainant said that he had never made the other comments quoted in the 
article, and said he had not spoken to any journalists about the incident.  
 

5. The complainant also alleged a number of other inaccuracies in the article. He 
said it was inaccurate to report that he had been stopped by “armed guards”.  He 
said that his aircraft was not “DIY”, or “built in his shed”; in fact, he is a licensed 
aircraft mechanic who built the aircraft in his hangar. The complainant said that 
article wrongly identified the Russian town where he had landed. He said that he 
had sent his bicycle home when he had been in Alaska, and that he had a lot of 
equipment on board. He said that he had not flown solo to Australia, but had 
flown with his girlfriend, and that his dream of flying around the world predated 



    Item                                  3 

that journey. He said that his aircraft was the second, not the first homebuilt aircraft 
to transit Russian airspace.  
 

6. The complainant said that the publication had breached Clause 2 (Privacy) by 
taking photographs and information off his website, and publishing them without 
his permission. The complainant said that the fabrication of his quotations 
represented an intrusion into his privacy.  
 

7. The publication said that the article was supplied by a freelance journalist, and it 
had published it in good faith.  The freelance journalist had spoken to a source in 
the aviation industry, and this source had been in correspondence with the 
complainant, from which they obtained the quotations which appeared in the 
article. It was unable to provide further information about its source because of 
their position in the aviation industry, and their relationship with the complainant.  
 

8. The publication said that the Chinese border is patrolled by the People’s Armed 
Police, and the journalist had believed that any person prevented from entering 
the country on the grounds they posed a military threat would have been halted 
by armed guards. The newspaper explained that other information in the article 
had been compiled from a variety of online sources, but was unable to specify 
where.   
 

9. The complainant first complained to the publication on 26 October. The 
publication responded offering to remove the quotations, and amending the other 
alleged inaccuracies. While it offered to remove reference to “armed guards” from 
the headline, its proposed amendments did not include amending this in the body 
of the article. It later explained that this was an administrative error, rather than 
an editorial decision.  
 

10. In response to his complaint to IPSO, the publication made a variety of offers of 
resolution, including an offer to publish the following footnote to the online article 
on 24 January:  
 
An earlier version of this article said that Colin Hales was halted at the Chinese 
border by armed guards. We are happy to clarify that we have since been informed 
that Mr Hales was not halted by armed guards at any time, and apologise for any 
distress caused. 
 
The publication also offered to remove the article, and to send the complainant a 
letter expressing regret for any distress caused by its publication. 
 

11. On 9 February, the publication offered to publish a standalone correction and 
apology in its Clarifications and Corrections column, which appears on the news 
home page of the website:  
 
An article published on 25 October 2016 said that pilot Colin Hales had been 
halted on the Chinese border by armed guards. The article included quotes 
attributed to Mr Hales in relation to this incident. Mr Hales denies that he was 



    Item                                  3 

halted on the border by armed guards and denies that he said the words attributed 
to him in the story. We are happy to clarify this and apologise for any distress 
caused. 
 
The publication said that the article under complaint had not appeared on its 
homepage, or any other channel page at any time, such that it was effectively 
published straight to the website’s archive.  

 
Relevant Code provisions 
 

12. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Clause 2 (Privacy)  
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 

Findings of the Committee 
 

13. The publication had published an article supplied to it by a freelance journalist. 
However, in accordance with the principle of editorial responsibility, the 
publication was responsible for the actions of this journalist. The publication said 
that the article had been based on information posted on the internet, and on a 
source, who had supplied quotations from the complainant, having said that they 
had been in contact with him. However, it did not provide further details about its 
sources. The publication of information obtained in this manner as a series of 
direct quotations from the complainant, without any steps being taken to verify 
them, constituted a serious failure take care over the accuracy of the article, and 
a breach of Clause 1 (i).  The publication accepted that the claim that the 
complainant was stopped by armed guards was the conjecture of the journalist. 
However, this was presented as a factual claim, and was not clearly distinguished 
from conjecture, in further breach of Clause 1 (i) and a breach of Clause 1 (iv).   



    Item                                  3 

 
14. The publication did not provide information to demonstrate that the complainant 

had made the comments reported. The Committee determined that attributing 
disputed quotations to the complainant was significantly misleading, such as to 
require correction under the terms of Clause 1 (ii).  The principal subject of the 
article was the complainant’s difficulty in entering Chinese airspace; to claim that 
the complainant had been “halted by armed guards”, when in fact, he had simply 
been denied permission to enter Chinese airspace, significantly misrepresented 
the nature of the incident. This was a further significant inaccuracy.   
 

15. The publication had responded promptly to the complainant’s initial contact, 
offering to amend the article on the points the complainant alleged were 
inaccurate, although it was unfortunate that the publication had offered to remove 
only one of the references to “armed guards”, in its initial response.  The 
subsequent offer of a standalone correction and apology on the news home page 
followed further correspondence with the complainant, in which the publication 
attempted to resolve the complaint. Taking into account the nature of the 
negotiations between the parties, the Committee considered that the publication 
had offered to correct the article with sufficient promptness. The article under 
complaint had not been published on the homepage, or news homepage, and in 
these circumstances, publication of the clarification as a footnote to an amended 
version of the online article was sufficiently prominent under the terms of Clause 
1 (ii).  Nevertheless, the Committee welcomed the publication’s offer to publish 
the clarification on the news homepage.  
 

16. The Committee considered that, in the context of aircraft construction, referring to 
the complainant’s aircraft as “DIY”, “amateur built”, or built in a “shed”, did not 
suggest that the aircraft had not been completed to a professional standard, but 
simply that the aircraft had not been built by an aircraft manufacturing company, 
in a factory.  In this regard, the Committee noted that the article made clear that 
the complainant was an aircraft engineer. The name of the Russian town the 
complainant had reached was not a significant detail in the context of the article. 
The complainant was near the border with China, and the article reported his 
dealings with the Chinese authorities in relation to entering Chinese airspace. In 
circumstances where the complainant was at the point from which he was seeking 
to enter China from Russia, it was not significantly misleading to report that he 
was “on the border” with China. Whether he was the first or second “amateur-
built aircraft” to obtain permission to enter Russian airspace, and the level of 
equipment he carried on board his aircraft, were not significant details in the 
context of the article.  
 

17. It did not represent an intrusion in to the complainant’s privacy to republish the 
image of him sitting in his aircraft, or to republish information which he had 
himself published on his own website. The comments reported in the article, 
purportedly from the complainant, related to his dealings with the Chinese 
authorities. They did not contain any private information, and publication of these 
comments was not intrusive.  There was no breach of Clause 2.  
 



    Item                                  3 

Conclusions 
 

18. The complaint was upheld.  
 
Remedial Action Required 

 
19. The publication had offered to publish a correction which met the requirements of 

Clause 1 (ii). In addition, the Committee recognised that the inaccuracies in this 
case were not seriously damaging to the complainant.  However, the Committee 
was concerned by the severity of the breach of Clause 1 (i) in this instance, which 
was a serious failure to take care over the accuracy of the article. It considered 
that the publication of the offered correction would not be an appropriate remedy 
to this failure. Given the seriousness of the breach of Clause 1 (i), the appropriate 
remedy was publication of the Committee’s adjudication. The Committee 
recognised that the article had not appeared on the publication’s homepage, and 
had been published straight to the newspaper’s archive. However, it considered 
that publication of the adjudication simply to the archive would not be an effective 
remedy to the breach of the Code. As a consequence, it required that a link to the 
adjudication be published on the publication’s homepage.   
 

20. The adjudication should be published on the publication’s website, with a link to 
it (including the headline) being published on the homepage for 24 hours. It 
should then be archived in the usual way. The headline of the adjudication must 
make clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its subject matter; it 
must be agreed in advance. If the publication chooses to continue to publish to 
online article, it should publish the clarification offered on 9 February as a footnote 
to the article. The footnote should include words making clear that it has been 
published following an adjudication by IPSO, and be accompanied by a link the 
adjudication as published on the publication’s website.  
 

21. The terms of the adjudication to be published are as follows:  
 
Following publication of an article on Mail Online on 25 October 2016, headlined 
“Pilot in DIY 14-foot plane he built in his shed is halted at Chinese border after 
being ruled a MILITARY THREAT during round-the-world trip”, Colin Hales 
complained to the Independent Press Standards Organisation that MailOnline 
breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. The complaint was 
upheld, and IPSO required MailOnline to publish this adjudication.  
 
The article reported that on the complainant’s bid to fly solo around the world in 
an aircraft he had built himself, he had been halted by Chinese officials at the 
Russian border who said the he “posed a serious aerial threat to the nation”.  The 
article claimed that the complainant had been “halted by armed guards on the 
border with Russia”, and contained a number of quotations from the complainant, 
in which he expressed his frustration at having been stopped.  
 



    Item                                  3 

The complainant denied making the comments expressing frustration at the 
decision of the Chinese authorities. In addition, he said it was inaccurate to report 
that he had been stopped by “armed guards”.  
 
The publication said that the article was supplied by a freelance journalist, and it 
had published it in good faith.   It said that the article had been based on 
information posted on the internet, and on a source, who had supplied quotations 
from the complainant, having said that they had been in contact with him. 
However, it did not provide further details about its sources. The publication of 
information obtained in this manner as a series of direct quotations from the 
complainant, without any steps being taken to verify them, constituted a serious 
failure take care over the accuracy of the article, and a breach of Clause 1 (i). The 
claim that the complainant was stopped by armed guards was the conjecture of 
the journalist. However, this was presented as a factual claim, and was not clearly 
distinguished from conjecture, in further breach of Clause 1 (i) and a breach of 
Clause 1 (iv).   
 
Attributing the disputed quotations to the complainant was significantly misleading, 
such as to require correction under the terms of Clause 1 (ii).  The principal subject 
of the article was the complainant’s difficulty in entering Chinese airspace; to claim 
that the complainant had been “halted by armed guards”, when in fact, he had 
simply been denied permission to enter Chinese airspace, significantly 
misrepresented the nature of the incident. This was a further significant inaccuracy.   
 
In this case the publication had offered to publish a correction which met the 
requirements of Clause 1 (ii), and the inaccuracies in this case were not personally 
damaging to the complainant.  However, the Committee was concerned by the 
severity of the breach of Clause 1 (i) in this instance, which represented a serious 
failure in the editorial process prior to publication. It considered that the publication 
of the offered correction would not be an appropriate remedy to this failure, and 
that the appropriate remedy was publication of this adjudication.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



    Item                                  3 

 

 

Appendix F 

Complaints not adjudicated at a Complaints Committee Meeting 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

858  Third party 
859  Request for review 
860 09933-

16 
Note to Committee - members 
Rosenkranz v Daily Mail 

867 08981-
16 

Lustigman v The Times 

878 09910-
16 

Versi v The Sun 

879 08379-
16 

A man v The Belfast Telegraph 

880 08902-
16 

Kelly v Manchester Evening News 

882 08899-
16 

Kelly v Mail Online 

883 08901-
16 

Kelly v express.co.uk 

884 08900-
16 

Kelly v mirror.co.uk 

886 08903-
16 

Kelly v Daily Record 

894 13373-
16 

Note to Committee members – Bajaj 
v Mail Online 

895 09612-
16 

Aina v Scottish Mail on Sunday 

897  Third party 
898  Request for review 
900 07794-

16 
Jasper v The Daily Telegraph 

901  Request for review 
905  Request for review 
907 13902-

16 
Versi v express.co.uk 

908 09535-
16 

Cooksey v Barnsley Chronicle 

912  Request for review 
913  Third party 



    Item                                  3 

914 10140-
16 

Williams v North-West Evening Mail 

915 09397-
16 

Allison v The Belfast Telegraph 

916 09396-
16 

Allison v Sunday Life 

917  Request for review 
918 13659-

16 
Ashraf v Sunday Times 

919 09489-
16 

Lustigman v The Times 

 

 
 
 
 
 
 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Richard Best
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	David Jessel
	Jill May
	Neil Watts
	Elisabeth Ribbans
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Isabel Gillen-Smith
	Vikki Julian
	Madeline Palacz
	Holly Pick
	Liam Tedds
	Abigail Tuitt
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Trish Haines, Independent Complaints Reviewer
	Sir Hayden Philips, Chairman, IPSO Appointment Panel
	Claire Singers, IPSO Board Member

