
 

Paper No. 2444 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 25th January at 10.30am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present          Lord Edward Faulks  
   Nazir Afzal (remotely) 
   Andrew Brennan (remotely) 
   Tristan Davies (remotely) items 1 to 6 
   David Hutton (remotely) 
   Alistair Machray (remotely) 
   Helyn Mensah (remotely) 
   Asmita Naik (remotely) 
   Mark Payton 

Andrew Pettie (remotely) 
Miranda Winram(remotely) 

    
 
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive 
Robert Morrison, Head of Complaints  

 
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 

Elizabeth Cobbe (remotely) 
Sarah Colbey  
Rosemary Douce (remotely) 
Alice Gould (remotely) 
Sebastian Harwood  
Emily Houlston-Jones  (remotely) 
Natalie Johnson (remotely) 
Vikki Julian (remotely) 
Chloe Mckiver (remotely) 
Molly Richards (remotely) 
Martha Rowe (remotely) 

 
 

 
Observers:            Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee (remotely) 
    
            

   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Allan Rennie. Welcomed Sarah Colbey new 
complaints officer to IPSO. 
 

2.  Declarations of Interest 
 

Tristan Davies declared an interest for item 7 and left the meeting for this item. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 30 November 2021. 
The Chairman thanked Andrew for chairing in his absence in for the meeting. 

 
4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 

 
5.      Update by the Chairman – oral  

 
The Chairman gave the Committee an update on a meeting held in December 
with various national publishers that he, Charlotte and Rob attended.  
 

6. Complaints update by the Head of Complaints – Oral 
 

The Head of Complaints welcomed new team member Sarah Colbey,outlining her 
training and induction schedule.  He also updated members on recruitment for the 
Senior Complaints Officer role which was progressing well. 
 
The Head of Complaints reminded members about the content of Regulation 40 
which provides a mechanism for resolving complaints without a formal 
investigation if IPSO considers that the remedial action already taken or offered 
by the publication is satisfactory to resolve the complaint. Such procedures were 
commonly used by other regulators. He said he was currently working on putting 
together internal guidance. 

 
7. Complaint 09309-21 A woman v Daily Mail 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A 
  
 

8.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

     The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix B. 
 
 
 
 
 

 
 



    Item                                  3 

9.       Any other business 
 

Andrew Pettie informed the Committee that a  pre meeting of the Committee 

would take place ahead of 1st March meeting and invited agenda items.  

 
 
10.      Date of next meeting  

 
     The date of the next meeting was confirmed as 1st March 2022.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix A 

Decision of the Complaints Committee – 09309-21 A woman v Daily Mail 

Summary of Complaint 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation, 
through a representative, that the Daily Mail breached Clause 1 (Accuracy) and 
Clause 12 (Discrimination) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “I was sexually assaulted in a women’s prison... by a fellow inmate 
with male genitalia”, published on 24 July 2021. 

2. The article was an interview with the complainant in which she recounted her 
experience of being sexually assaulted by another inmate whilst detained in a 
women’s prison. The headline was followed by the sub-heading: “Now read 
Amy’s shocking story and decide: Can it be right to send trans sex offenders to 
female jails?”. A footnote at the end of the article stated: “Pseudonyms have 
been used”. 

3. The article quoted the complainant as discussing the circumstances of the 
alleged assault, which she said had occurred in the toilets of the gym and where 
the attacker, who had received a Gender Recognition Certificate, worked as a 
cleaner: “Just before she assaulted me, she was seen with the shower curtain 
open, her genitals in full view of the other women [...] She leered at me before 
lunging forward and grabbing my breasts hard. She squeezed them and I cried 
out in pain. I was terrified she would rape me”. The complainant was quoted as 
saying that the incident “brought back feelings of trauma about all the previous 
times when I’ve been attacked by men”, adding that other prisoners were also 
scared of the individual “because she would rub up against them in the dinner 
queue with an erect penis”. The complainant was also quoted recounting how 
she, and other women, had heard that the attacker had been “sent to the 
segregation unit as punishment for not taking the medication that prevented her 
penis from getting erect, ‘which begs the question: “Why was she still allowed 
around us?”.’” 

4. The article also appeared online, headlined: ”‘I was sexually assaulted in a 
women’s prison…by a fellow inmate with male genitalia’: Read Amy’s story and 
decide – can it be right to put trans sex offenders in female jails?” and was 
substantially the same as the print article. 

5. The complainant said that the article repeatedly misquoted her: throughout 
the interview she had used male pronouns to describe her attacker, yet the 
publication had altered her comments to describe her fellow inmate using female 
pronouns, whilst still presenting the comments as direct quotations, giving the 
false impression she had used female pronouns to describe her attacker. The 
complainant did not consider that a woman could have a penis, and the decision 
by the publication to alter the pronouns she used gave a misleading impression 
of her views on both the assault and the gender of her attacker: readers might 



    Item                                  3 

incorrectly understand the complainant to have been assaulted by someone she 
perceived to be female. While the publication might prefer to use female 
pronouns to describe transgender women, she was under no obligation to do so. 
The complainant was a survivor of male sexual assault, describing in the article 
how the attack she experienced in prison brought back traumatic feelings about 
“all the other times when I have been attacked by men”, and she should be free 
to talk about her experiences without being misrepresented. 

6. Furthermore, she said that by altering her comments the publication had 
wrongfully attributed to her a “gender identity ideology” – a belief, which, she 
did not hold – and in doing so disregarded her own gender critical beliefs. She 
said that this constituted a breach of Clause 12 (Discrimination), adding that 
following a recent court ruling and with regard to the Equality Act 2010, these 
particular beliefs should be considered a “religion”, and as such a protected 
characteristic under the terms of this Clause. 

7. The newspaper accepted that it had altered the male pronouns used by the 
complainant during the interview to describe her attacker, but did not accept that 
this represented a breach of the Editors’ Code. It said that this was necessary in 
order to avoid inaccurate and discriminatory reference to the transgender 
woman, who was in receipt of a Gender Recognition Certificate, and to comply 
with the Editors’ Code. Further, it said that the reporter had contacted the 
complainant prior to publication to seek her consent for the altered quotations, 
and the complainant had agreed to the change. 

8. In any case, the newspaper did not consider that these changes rendered the 
article inaccurate or misleading. The article made clear the gender identity of the 
attacker, including that the attacker had previously lived as a man; had been 
placed in a women’s prison after receiving a Gender Recognition Certificate; and 
retained male genitalia. Readers would not be misled as to the complainant’s 
experiences or her views in circumstances where the sub-heading and text of the 
article made clear that she did not believe that male-bodied sex offenders should 
be allowed in women’s prisons. 

9. The newspaper noted that quotes were not generally reported absolutely 
verbatim; amendments were a necessary and practical part of the editing 
process for publications, notably for style and brevity as well as other legal and 
editorial considerations. It added that flagging such changes to readers would be 
unnecessary and potentially confuse readers. 

10. The newspaper denied a breach of Clause 12. It did not accept that 
changing the pronouns originally used by the complainant amounted to a 
pejorative reference to her gender critical beliefs. Nor did it accept that such 
beliefs could reasonably be considered a “religion” under the Editors’ Code. 

11. Notwithstanding this, the newspaper offered, upon receipt of the complaint, 
in a gesture of goodwill and in an attempt to resolve the complaint, to amend 
the online article to describe the individual as “the attacker”. 



    Item                                  3 

12. Whilst the complainant accepted that she had been informed of and 
consented to the changes prior to publication, she said that this consent had not 
been freely given. She was a vulnerable interviewee (being a victim of sexual 
assault and an ex-offender) and had been put in a position where she felt she 
had no choice other than to agree to the amendments. Without this consent, she 
feared, that the article would not be published, and her story not told. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 12 (Discrimination) 

i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's, race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 

ii) Details of an individual's race, colour, religion, gender identity, sexual 
orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless 
genuinely relevant to the story. 

Findings of the Committee 

13. The Committee recognised the sensitivity of this complaint. The editing 
process might, on occasion, mean that verbatim comments by individuals are 
altered for publication, but the Code requires that any such changes do not 
misrepresent the comments of the individual. In some instances, this may involve 
contacting the interview subject to clarify their intended meaning or follow up on 
specific points. 

14. The article quoted the complainant’s comments at length, describing her 
experiences and how they had influenced her views on the prison service’s 
policies relating to transgender inmates. In her comments, the complainant had 
originally described her alleged attacker using male pronouns, which she 



    Item                                  3 

explained in her complaint to IPSO reflected her perception of the individual and 
by extension her views on matters related to gender and sex. In the view of the 
Committee, given the nature of the allegations and the significance of the 
broader public debates about sex and gender, on which the complainant had 
commented in the article, the change of pronoun was a significant one in this 
context. However, it was accepted that the publication had communicated to the 
complainant in advance of publication about the proposed change of pronoun, 
and that she had not objected or suggested that this change would significantly 
misrepresent her views. Irrespective of the complainant’s subsequent objection to 
the amendments, she had accepted the proposed changes, and in the view of 
the Committee, the publication was entitled to consider that she had agreed that 
the change of pronouns did not make the quotations significantly inaccurate or 
misrepresent her views at the time of publication. 

15. The Committee’s considered the argument that the complainant’s agreement 
to the change was invalid because of her vulnerability. The Committee 
acknowledged the complainant’s position, but it did not accept that this 
vulnerability meant that she was unable to agree to this change; it had not been 
suggested that she was not legally competent to consent to giving the interview, 
from which the issue about pronouns stemmed. She was entitled to tell her story 
and had done so, and the exchange with the publication about how it would be 
handled followed on from this. 

16. The publication had contacted the complainant regarding the use of 
pronouns before publication, and the pronoun used apparently reflected the 
legal sex of the individual concerned. The Committee found that the publication 
had taken care over the accuracy of the article, and there was no significant 
inaccuracy requiring correction under the terms of Clause 1(ii). Nonetheless, in 
light of the complainant’s position as outlined in her complaint, the Committee 
welcomed the publication’s offer to amend the online article. 

17. The terms of Clause 12 state that publications must avoid prejudicial or 
pejorative reference to an individual’s religion. There is no reference to “beliefs” 
in the clause. The complainant’s gender critical views did not constitute a 
“religion”, and the terms of Clause 12 were not engaged. 

Conclusion(s) 

18. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

19. N/A 

Date complaint received: 18/08/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 11/02/2022 



    Item                                  3 

Appendix B 
 
 
Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

2278 05940-21 Cygnet Health Care Limited and Dr Tony Romero v The Times 

2295 06518-21 Extinction Rebellion v The Daily Telegraph 

2299 04995-21 Gaukroger v Isle of Wight County Press 

2309 02814-21 Kent v Staffordshire-live.co.uk 

2314 06134-21 Vass v Mail Online 

2319 06393-21 Minto v Sunday People 

2302 02921-21 Thompson v liverpoolecho.co.uk 

2335 07349-21 Khan v The Sunday Telegraph 

2293 06401-21 League Against Cruel Sports v The Sunday Telegraph 

2304 07566-21 Ranger CBE v Telegraph.co.uk 

2310 04367-
21/04370-
21 

Brundrett/Bailey v derbytelegraph.co.uk/Daily Star 

2311 04369-21 Brundrett/Bailey v Mail Online 

2313 01431-21 Todd v oxfordmail.co.uk 

2315 07356-21 Nelson v Sunday Life 

2323 07567-21 Ranger CBE v Daily Mail 

2290 01933-21 Muslim Council of Britain v thejc.com 

2325 04369-21 Alakorik v East Anglian Daily Times 

2327 08032-21 Doherty v Ardrossan & Saltcoats Herald 

2331 07939-21 Dix v The Times 

2332 07428-21 Daunt v The Daily Telegraph 

2336 07583-21 Mitchell v Stornoway Gazette 

2342 09834-21 A man v thesun.co.uk 

2346 06399-21 Brace v thejc.com 

2354 07468-21 Couzens v Mail Online 

2363 09833-21 A man v Mail Online 

2333 07265-21 Smith v Hull Daily Mail 

2350 10211-21 The Tax Justice Network v The Times 

2352 09293-21 Van Dijk v The National 

2358 10473-21  Collins v South Wales Argus 

2349 10073-21 Various v Mail Online 

2351 09835-21 Goemans v Ely Standard 

2347 06235-21 Smith v Sunday Life 

 


