
Jewish Chronicle IPSO annual report 

 

The Jewish Chronicle is the oldest continually published Jewish newspaper in the world, 
having been established in 1841. It is a leading authority on matters relevant to the Jewish 
community in Britain, the diaspora and Israel’s role in the Middle East. It has a website 
(thejc.com) and a weekly print edition, plus glossy magazines and supplements. It is based 
in London, but its scope and readership is global.  

It takes pride in its strong, independent editorial stance and its opposition to anything it sees 
as a threat to its readers, their institutions, their way of life and, in extreme levels, their right 
to exist. It breaks exclusive stories every week, often exposing people who hold extreme 
antisemitic views. As a result, it faces a level of challenges disproportionate to its size and 
circulation, although not its reach and influence. 

This year the small team who produce the JC have faced the additional challenge of 
reporting the October 7 atrocities committed by Hamas in Israel, the subsequent war in Gaza 
and the many social and political ramifications. This has also provoked a barrage of IPSO 
and other complaints to deal with.  
 
This year the JC decided to bring the complaints process in house, handled by its managing 
editor Keren David. It thanks Richard Burton who was its Ipso consultant for many years and 
who continues to provide advice and guidance.  

News process 

Much work this year has gone into strengthening the news-gathering process and making it 
more tuned to a web-first, daily process and move away from a weekly print focus.  

New reporters have been brought onto the team, and a central news desk assigns stories 
and checks the provenance of exclusives. A managing editor has been appointed.  

Regular meetings are held between the editor and section heads, to discuss all aspects of 
the editorial process. The editor, his deputy or assistant leads these and senior staff are 
present throughout. All may raise legal or ethical questions. Some of these may be 
answered by asking a writer to discuss directly. On other occasions, they may involve a 
conversation with a lawyer. All potentially contentious stories are checked by lawyers.  The 
managing editor is present at all these meetings and raises any issues to do with the Ipso 
editors’ code. 

 

Complaints process 

If a complaint is made it is handled by the Managing Editor. She will discuss with the writer 
involved and work quickly to resolve the matter.  

It is always the intention of the newsroom to resolve complaints as quickly and amicably as 
possible but there is a realistic awareness that it will face regular opposition merely because 
of its strong and unapologetic investigative stance, who it is and the stories it covers.  

 



Many bypass direct routes and complain to Ipso in the first instance. Thus, the Ipso number 
is advertised at the foot of the For the Record column which is reserved for making 
corrections and clarifications as and when required. Complaints made to Ipso are handled by 
the managing editor.  

The majority of complaints that reach Ipso cite Clause 1(i) which relates to accuracy and 
involve simple matters of dispute over facts but there is a strong tendency to add issues of 
privacy and harassment which question the paper’s publishing motives.  

Readers with differences of opinion are regularly invited to state their case on the letters 
page, although the paper reserves the right to edit in line with good publishing practice.  

If the paper considers a complainant to be fuelled by antisemitism, or vexatious in terms of 
the volume and tone of their complaints it may take action including reporting them to the 
police (for specific threats) or simply telling them that their complaint has been logged 
and will be acted on if necessary.  

The website www.thejc.com has a permanent link titled How to Complain. It sets out a 
simple step-by-step process, explaining how to do it, gives examples of the sort of issues 
that will and will not be considered and links to the Editor’s Code of Practice and the IPSO 
home page. There is a link to a dedicated Complaints inbox. There is also a reference to this 
in the newspaper’s comment page.  This page is being reviewed and will be rewritten next 
year.  

The Company Handbook includes the following assertion:  

13.6 Press Regulation  

The JC is a member of the newspaper industry’s new regulatory body, the Independent 
Press Standards Organisation (IPSO). All journalists who write regularly for the newspaper 
(staff and retained correspondents) are expected to be aware of the IPSO rules and, in 
particular, the Editor’s Code of Practice, as stipulated in the contract between IPSO and the 
JC. All are required to sign a disclosure that they have read and understood the Code and 
agree to comply with its conditions.  

A copy of the code can be downloaded from the IPSO website or directly via this link: 
https://www.ipso.co.uk/IPSO/cop.html  

 
 
Adverse rulings 
 

1) 20214-23 
Hugo Lunn complained that The Jewish Chronicle breached Clause 1 
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Student 
who called Jews ‘apex predators in capitalism’ gets research role at top 
university”, published on 16 June 2023, and an article headlined “Student who 
called Jews ‘apex predators in capitalism’ faces university probe”, published 
on 21 June 2023. The JC stood by its stories, and provided a detailed 
response to Ipso, but the committee found that it should have made clearer 
that the allegations made against Mr Lunn had not been proven. 
The following correction appeared in print and online: In two articles published 

http://www.thejc.com/
https://www.ipso.co.uk/IPSO/cop.html


on 15 June 2023 and 21 June 2023, respectively headlined “Anger as student 
who called Jews ‘apex predators in capitalism’ readmitted to Durham 
University” and “Durham University is ‘urgently’ examining its decision to re-
admit a student who called Jews ‘apex predators in capitalism’”, we reported 
on allegations made against Hugo Lunn in a misleading manner. Our articles 
reported, as fact, that Mr Lunn had shared “shocking messages”, some of 
which were antisemitic in nature. This was misleading; the allegations that Mr 
Lunn shared antisemitic messages are unproven and there is no official 
finding that Mr Lunn wrote the posts in question. This correction has been 
published following an upheld ruling by the Independent Press Standards 
Organisation. 
Action: This has been discussed with the newsdesk, and the need for caution 
emphasised when dealing with multiple alibis. 
 

2) 11788-22 
Peter Gregson, complained on his own behalf and on behalf of Rabbi Yisroel 
Dovid Weiss, citing Clause 1, 2 and 4 in respect of an article headlined 
“Jewish group helped arrange tour for disgraced anti-Israel activist” published 
on September 16, 2022. 
 The article named Gregson as the disgraced activist, describing him as an “expelled 
shop steward” who had “claimed Israel exaggerates the Holocaust ‘for political 
ends’”. He objected to this but the Committee accepted the JC’s right to publish it.  
However, the paper went on to report that “Rabbi Weiss led a delegation to a 
Holocaust denial conference in Tehran in 2006. He later said the number who died in 
the Holocaust had been exaggerated, Ha’aretz reported.” Mr Gregson argued that it 
was wrong to describe the conference in this way as it was a “review” event. This, 
again, was dismissed but the paper accepted, shortly after publication, that it was not 
correct to report Rabbi Weiss’s comments on Holocaust numbers, something 
corrected at the time by Haaretz who it had quoted. 

The JC admitted the error, but only addressed when it was made aware by 
the rabbi in a phone call. The reporter apologised to him personally, corrected 
the article online and offered to include a correction in print. 
However, the Committee did not accept that the “limited” action was sufficient 
as it was not delivered promptly enough and did not include an apology. It 
therefore upheld that aspect of the complaint and ordered the publication of 
an adjudication online and in print.  
Action: This was slated for review at the nest training session. While the paper 
made a strong case, staff need to be aware of the way Ipso interpret the Code 
and apply those rules. 
    

3) 12610-22 

Inayat Bunglawala alleged a breach of Clause 1 over a November 2022 World 

Cup opinion piece, “Why don't footballers take the knee for Jews?” 

 The writer commended the Iranian team for refusing to sing their national 

anthem in solidarity with protestors in Iran but went on to state that Iran was 

“a vicious state with one of the worst human rights records in the world”. The 

writer criticised the England team for not taking the knee either for Iran’s 

“treatment of women and girls” and said she found it “hard to ignore that no 

football commentator mentioned that the Islamic Republic has repeatedly 

vowed to wipe Israel and Jews off the face of the Earth.” 



Mr Bunglawala said he was aware of statements from Iran's political leaders 

to the dismantling of Israel, he did not think that there were any relating to 

repeated vow “to wipe...Jews off the face of the earth". 

While the paper was initially prepared to offer a slight amendment in the spirit 

of openness, when formally challenged, it objected to claims that it was 

inaccurate and produced evidence in the form of multiple articles, a report 

stating that Jews abroad were targeted by Iran’s Islamic Revolutionary Guard 

Corps and a letter from the American Defence League, along with articles 

about blood libel which it said supported the writer’s claim. 

However, the complainant said none of this evidence went as far as the paper 

had suggested. He said that there were around 8,000 Jews living in Iran and 

believed that, if a vow had been repeatedly made, there would be none left. 

The Committee acknowledged that there was evidence of the Islamic 

Republic’s vows to destroy Israel, but not enough to suggest this extends to 

all Jews. And while accepting the article was a comment piece, this had been 

stated as fact. It therefore upheld the Clause 1 breach and ordered a 

correction to be published on the same page as the original article. 

Action: Discussed in depth at the next training session in which internal 

procedures to were examined to ensure late detail is not missed. 

 

4. 14697-23  

Chris Friel complained to the Independent Press Standards Organisation 

that thejc.com breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice 

in an article headlined “Vicar guilty of 'antisemitic activity' banned until 2030”, 

published on 30 January 2023. 

The article reported on a tribunal at which an Anglican priest had been found 

guilty of “antisemitic activity” and subsequently “defrocked until 2030”. The 

article reported that the priest had been “found to have carried out ‘conduct 

unbecoming’ of an ordained minister after sharing a platform with a Holocaust 

denier and promoting antisemitic material online”.  The complainant disputed 

the way in which the tribunal had been reported.  

The paper offered to publish an apology and a correction on certain aspects 

of the report but not others. The complainant refused to accept this, arguing 

that other aspects of the story were wrong.  The Committee found the paper 

to be technically in breach, while rejecting the complainant’s further claims. So 

the paper published the apology and correction already offered to the 

complainant. “As the correction was offered in the publication’s first 

substantive response to the complainant this was found to be duly prompt. 

There was no breach of Clause 1(ii).” 

Action: In this case the paper took the correct action - offering promptly to 

correct an inaccuracy, refusing to correct the aspect that was not inaccurate. 

But in training with reporters the need to get every aspect of every story 

accurate will be emphasised.  
 
 
 



Dealing with other complaints 
 
Several other complaints have been dealt with either by direct discussion with the 
complainant, or with the help of Ipso resolution. In one case the resolution was 
reached by the complainant agreeing to write a letter for publication - something 
which had been offered earlier in the process. In other cases the paper has taken 
action when we discovered inaccuracies in our reporting, and have removed names 
from stories and published apologies. 
 
One pattern that has emerged this year is people responding to ‘right of reply’ 
requests with a statement headed ‘confidential and not for publication’, and then 
complaining that the paper has breached privacy if they are quoted denying 
allegations. In discussion with Ipso we have decided not to quote directly from such 
responses.  
 
Changes this year 
 
The biggest change this year was the switch to an in house complaints system, 
headed by the managing editor. 
This enables us to act even more quickly when complaints come in -  either directly 
or via Ipso.  
The managing editor sits next to the newsdesk and is able to discuss possible issues 
as the story is being written. 
She has held informal training sessions with reporters, and had many discussions 
with the editor and deputy editor.  
Every complaint received is discussed thoroughly with the writer involved, as is any 
action taken.  
All contentious stories are also read by our legal team. 
Plans for more formal training, planned for October were delayed, due to the Hamas 
war. Formal training sessions run by the editor and managing editor will now take 
place in April and May. 
The complaints page on the website is being reviewed as well.  
 


