
 
 

Paper No. 381 

CONFIDENTIAL 
 

 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 15 July 2015 at 10.30 a.m.  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 
 
 
 
Present:  Sir Alan Moses (Chairman) 
   Richard Best (Deputy Chairman)  
   Lara Fielden 
   Janette Harkess 

Gill Hudson 
   Matthew Lohn 
   Jill May 
   Elisabeth Ribbans - absent for Item 8    
   Neil Watts 
   Peter Wright         - absent for Item 8 
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Minute-taker and Governance Manager 

Charlotte Dewar, Director of Operations 
Ben Gallop, Senior Complaints Officer 
Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer 
Matt Tee, Chief Executive 

  
   
Also present: Members of the Executive:  
 

Xavier Bastin  
Niall Duffy 
James Garmston  
Robyn Kelly  
Holly Pick  
 
Observers: 

 
   Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee  
   Alistair Henwood, Arbitration Researcher (IPSO) 
   Neil Marshall, Consultant  
 
 
 



  2 

1. Apologies for Absence 
 
An apology for absence was received from David Jessel. 
 
 

2. Declarations of Interest 

2.1 Elisabeth Ribbans declared an interest in item 8 due to her personal 
acquaintanceship with two of the individuals concerned.  She would leave 
the meeting for this item. 

 
2.2 Peter Wright declared an interest in item 8 due to his connection with 

Associated Newspapers.  He would leave the meeting for this item.    
  

 

3. Update by the Chairman 
 
An oral update was given by the Chairman which commenced with his introduction 
to the Committee of Jonathan Grun, who, the Chairman informed the Committee, 
would be taking over as Secretary of the Editors’ Code of Practice Committee and 
would be a regular observer at future Committee meetings, where it was felt his 
presence would be helpful in enabling the Code Committee to understand the 
approach taken by IPSO to the interpretation of the Code. 
 
He also introduced Neil Marshall, who is conducting an independent review of IPSO’s 
complaints process. His presence at the meeting was to familiarise himself with how 
the Committee operates. 
 
The Chairman announced the imminent departure of James Garmston from the 
Complaints Executive, and invited the Committee to express its gratitude. The 
Committee joined him in expressing appreciation of the substantial good work he 
had accomplished during his time at IPSO.      
 
Rules - Changes  
  
The Chairman voiced his optimism that an agreement could be reached over the 
proposed changes to IPSO’s rules and regulations, and stated that the proposals 
were formulated with the aim of providing effective regulation.  He expressed concern 
at delays in the negotiations but expressed the hope that a final agreement would be 
reached soon, free of the influences of external events and pressures. 
 
He informed the Committee that a meeting had been set up with Kevin Beatty, the 
newly-appointed head of the Regulatory Funding Company.  He expressed his belief 
that the RFC understood the need for demonstrating IPSO’s independence.             

 

4. Update by the Chief Executive 
 
The Chief Executive reported on a recent visit to Trinity Mirror Group which he said 
was positive and an indication of the developing constructive relationship. 
 



  3 

He informed the Committee that the Press Recognition Panel’s Consultation Paper had 
been published, and noted that following a decision by its Board, IPSO would not 
respond. 

 
Regulatory Funding Company 
 
The funding arrangement by the RFC was continuing as planned, but it was 
understood by IPSO that the RFC intended to divide its functions between finance and 
rule-making.  
          
 

5. Update by the Director of Operations 
 
Head of Standards 
 
The Director of Operations notified the Committee of the recent appointment and 
impending arrival of IPSO’s first Head of Standards, whose appointment promised to 
be a valuable asset to IPSO. 
 
Complaints Policy 
 
The Director of Operations noted that simultaneously with the review of the complaints 
system being conducted by Neil Marshall, she was in the process of compiling a set 
of complaints procedures, drawing together the rules set out in IPSO’s Regulations 
and various policies and practices that had been developed in IPSO’s first months of 
operation. She stated that the Executive would continue to monitor the procedures in 
order to identify any shortcomings or areas of inconsistency. The Committee would 
discuss this further at its next meeting in September. 
 
It was suggested that the enhanced website would play an important part in describing 
the functions and processes employed in dealing with and resolving complaints. 
     

6. Minutes of the Complaints Committee Meeting held on 3 June 2015  
 
The Committee approved and the Chairman signed the minutes as a true record of 
the meeting on 3 June 2015. 

 
7. Matters Arising 

 
Complaint 00782-15 Goundry v East Kilbride News 
 
The Committee considered a submission by the East Kilbride News regarding its 
decision on this complaint and decided to reconsider the complaint at a subsequent 
meeting. It agreed that the complainant should be notified of this decision and 
provided with an opportunity to comment further on the matter. The Director of 
Operations invited the Committee to offer suggestions as to how the Complaints 
Executive might assist the Committee in its deliberations. 
 
 



  4 

Elisabeth Ribbans and Peter Wright left the meeting for the next item.                
 
 

8. Complaint 03549-15 Blair v Daily Mail   
 

A further document was tabled.  The Committee noted that correspondence sent on 
behalf of the newspaper had contained an inaccuracy. While this did not bear directly 
on the Committee’s decision, the Committee agreed that this should be drawn to the 
attention of the newspaper with a request that it should take care to avoid a recurrence.   
 
The Committee ruled that the complaint should not be upheld.  A copy of its ruling 
appears in Appendix A.    

 
 

9. Complaint 00768-15 A man v Wilts & Gloucestershire Standard  

 
The Committee discussed the problem of preventing identification of children in 
reports of court proceedings of this nature.  It was observed that the damage in this 
case essentially lay in a paraphrased quotation from the proceedings. The Committee 
agreed that the print version of the newspaper did not breach the Editors’ Code, but 
that the online version, in its reference to the quotation, was likely to contribute to the 
identification of the child.  It was suggested that because decisions on such cases must 
necessarily be phrased in general terms to avoid identifying the child concerned, 
further discussion should to take place on this issue, with the aim of producing 
guidance for editors on how to comply with the Code’s requirements in this area.   
 
The Committee ruled that the complaint should be upheld under Clause 7 (Children 
in sex cases) and Clause 11 (Victims of sexual assault) in relation to the online version 
of one of the articles. The copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
 

10. Complaint 00353-15 A woman v Dunfermline Press 
 
The Committee deliberated on the practical difficulties of avoiding the identification 
of children in circumstances where publications are entitled to report on the 
proceedings, but the information then circulates freely online. It was stated that whilst 
the printed word could be controlled, and the monitoring of responses to such 
reporting on social media sites could be monitored by the newspapers responsible 
for the initial reporting, certain social media sites could not be completely controlled. 
The difficulties of finding the correct balance between the need to report a matter of 
concern, whilst protecting the identity of the child involved, opened further debate.  It 
was suggested that finding a solution to this challenge might require a consideration 
of changes to the Editors’ Code. 

 
The Committee ruled that the complaint should not be upheld.  A copy of its ruling 
appears in Appendix C. 
 

 
 
 



  5 

11. Complaints 02716-15 / 03071-15 West/Draper v Sunday Mirror    
 
For the purposes of discussion, the Committee considered the two matters jointly, 
being linked, as they were, by the common association of their complaints. 
 
The absent Committee member had submitted a written contribution, of which the 
Committee was informed. 
   
The Committee issued rulings in relation to both complaints, which remained subject 
to correspondence at the time of the approval of these minutes. These rulings will be 
published when they are confirmed.  
 
 

12. Complaint 02741-15 Greer v The Sun 
 

The Committee took the view that while there had been a large number of views 
expressed following the publication of the article, there had been no breach of Clause 
1 (Accuracy) of the Editors’ Code.  The Committee noted that it had informed the 
Metropolitan Police Service that it had received a number of complaints that the article 
had breached the law and agreed that this communication should be referenced in 
the decision.  
 
The Committee ruled that the complaint was not upheld.  A copy of its ruling appears 
in Appendix D. 
 
 

13. Complaint 02624-15 Partnerships in Care v Ayrshire Post 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that it was upheld under Clause 1 
(Accuracy).  A copy of its ruling appears in Appendix E. 

 
 
14. Complaint 02624-15 Blake v Watford Observer 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that it was not upheld.  A copy of 
its ruling appears in Appendix F. 
 

 
15. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 

 
The Committee confirmed its formal approval of IPSO Papers listed in Appendix G. 
 
  

16. Any other business 
 
16.1 Complaint 00766-15 Sloan v the Sunday Telegraph 
 
 This complaint had been circulated previously and the Committee had felt 

the need for further deliberation on the issues it raised, and particularly the 
nature of the Committee’s role in adjudicating on scientific disputes. The 



  6 

Committee discussed the various issues highlighted by the publication of 
this article and ruled that the complaint was not upheld.  A copy of its ruling 
appears in Appendix H. 

 
 
16.2 Discussion:  Changes to Complaints Practices 
 

 The Deputy Chairman reported that following his recent attendance at a 
Board Meeting his input had been well received, and that although some 
Board members had had questions over the mechanics of the process, 
those who had attended Committee meetings had generally subsequently 
revised their opinions. 

 
 The Chairman expressed the need for further clarification and guidelines 

for newspapers concerning the points of identification of children in court 
cases and misuse of facts in opinion pieces. 

 
 FURTHER ACTION: Discussion on the provisions of the Editors’ Code with 

respect to the position of children involved in court proceedings, both as 
victims and witnesses.        

 
16.3 Gift-Hospitality Register 

 
 The Governance Manager announced the intention of keeping a log of 
 gifts received and hospitality accepted for all Board and Committee 
 members and all members of staff, in keeping with good governance.  
 This was not likely to prove to be an onerous task or present a problem for 
individuals, as it was thought that such occurrences would be rare.  The 
Governance Manager suggested that it be left to those who had any doubt 
to check with her, or fill in the form devised for such reporting, as necessary.              

 
 
17. Date of next meeting 

 
The next Complaints Committee Meeting will be held on Wednesday 9 September 
2015 at 10.30 a.m.  
 
 

The meeting ended at 13.10 
 
Elizabeth Bardin 
Governance Manager 
22 July 2015 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  7 

Appendix A 
 

 
Decision of the Complaints Committee  

03549-15 Blair v Daily Mail 
 
 
Summary of Complaint 
 

1. Tony Blair complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Daily Mail had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “Blair tried to wriggle out of MPs’ probe into IRA ‘comfort 
letters’”, published on 10 January 2015. 
 

2. The article reported that the complainant had contacted the Speaker of the House 
of Commons after being summoned to appear before the Northern Ireland Affairs 
Committee inquiry into so-called “comfort letters”, as part of an attempt to avoid 
giving oral evidence to the inquiry. 
 

3. The article claimed that the complainant had been told by the Speaker that he was 
required to appear and characterised the call as an attempt by the complainant 
to “wriggle out” of giving evidence. It reported that the Speaker was said to have 
“ripped into” the complainant in response.  
 

4. The complainant said this was inaccurate. He had explained to the Speaker that, 
while he had already given evidence on the issue to the Hallett Review and did not 
therefore believe that there was benefit in his repeating this evidence to the 
Committee, he would be attending. He sought advice on whether there was any 
scope to change the date he was required to attend the Committee, in light of 
restrictions on his diary, and had been advised to offer two alternative dates.  
 

5. The complainant said that the article was misleading in stating that he had limited 
his appearance before the Committee to an hour, when in fact this was at the 
suggestion of the Committee’s Chair.  

 
6. The newspaper noted that the complainant had declined to give evidence to the 

Committee after being initially invited to do so in March 2014. The newspaper 
provided a letter sent by the complainant to the Committee’s Chair, dated 18 
November 2014, in which he said he “had nothing to say which will be new”, and 
that “if you continue to insist on my attendance” he would ask his office to “look 
into dates in the new year”; however, given his other commitments this would be 
“challenging”. As a consequence, the Committee had felt it had to take the 
unusual step of summonsing him to appear before the Committee on 14 January 
2015. The newspaper provided a copy of the letter from the Chair, dated 10 
December 2014, notifying the complainant of the summons, which referred to the 
complainant’s “continuing lack of response to the Committee’s invitation” and 
stated that the Committee was “particularly disappointed” at the lack of response 
“since its members have noted that you have been in the UK regularly over the 
past few weeks, but you have not been able to find an hour or so to meet us”. The 



  8 

Chair described this as “extremely disrespectful to the House”.  The conversation 
reported had taken place in this context.  

 
7. The newspaper’s account of the conversation was based on information provided 

by well-placed confidential sources and clearly presented as claims. The 
newspaper had attempted to call the Speaker about the article, but the call was 
not returned; it had also contacted the complainant's office, which gave a blanket 
denial. This was published in full. 

 
8. Prior to publication, the newspaper had also contacted three members of the 

Northern Ireland Affairs Committee to put the story to them; while none were 
prepared to comment on-the-record, they gave no indication that any element of 
the article was incorrect. In response to this complaint the newspaper had 
contacted four named members of the Committee, who had confirmed that the 
article contained an accurate account of the conversation as it was reported to the 
Committee by its Chair, to whom it had been reported by the Speaker. 

  
9. The newspaper had subsequently been contacted by the Speaker, who said that 

the complainant had at no time asked him to overturn an order that he appear 
before the Committee; neither had the Speaker "ripped into" the complainant. 
Their exchange was cordial and involved no disagreement. The newspaper argued 
that this was a limited denial which related only to those specific claims in the 
article. It said that this did not affect the article’s central claim: that the complainant 
had spoken to the Speaker in an attempt to avoid giving evidence as required, but 
was told he should attend. However, it offered to publish the following clarification 
to reflect the Speaker's position: 

 
An article dated 10 January 2015 suggested that Tony Blair had begged the 
Speaker to overturn an order to appear before the Northern Ireland Affairs 
Committee and that the Speaker had ‘ripped into’ Mr Blair. Mr Bercow has 
confirmed to us that he was not asked to overturn an 'order' and that rather than 
'ripping into' Mr Blair the conversation they had was a cordial one. The article also 
said that Mr Blair managed to limit his appearance to an hour. In fact, it was the 
Committee Chair who made that proposal.  
 

10. The complainant did not accept this proposal. He said that the Speaker’s denial 
demonstrated that the article was inaccurate in its entirety and should be retracted 
in full.  

 
Relevant Code Provisions 
 

11.  Clause 1 (Accuracy) 
i. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 
ii. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. In cases involving the 
Regulator, prominence should be agreed with the Regulator in advance. 



  9 

Findings of the Committee 
 

12. The newspaper had relied on accounts of the conversation provided by a number 
of confidential sources, viewed in in the context of the complainant’s previous, 
documented, reluctance to give oral evidence to the Committee. It had contacted 
the parties to the call – and three members of the Committee – prior to publication 
to allow them an opportunity to comment on the claims and, in the complainant's 
case, had published his denial.  

 
13. The article made clear that information about the conversation came from a 

“Westminster insider" rather than the complainant or the Speaker. It also made 
clear that the complainant disputed the account the newspaper had been given. 
The account was appropriately presented as a claim, or the newspaper's 
understanding of what had passed between the parties. The Committee was 
therefore satisfied that care had been taken to avoid misleading readers by 
suggesting that the newspaper had been in a position to establish that the claims 
published were true. While it was appropriate for the newspaper to have published 
the complainant’s denial, the fact of his denial did not mean it was not entitled to 
publish the allegations. There was no failure to take care not to publish inaccurate, 
misleading or distorted information and no breach of Clause 1 (i).  

 
14. The complainant’s reluctance to give evidence – giving as his reason that he could 

add nothing new to the Committee's understanding – was demonstrated by his 
correspondence with the Committee, and the Committee's subsequent decision to 
summon him to appear on a specific date. On the complainant's own account, he 
had sought in the conversation with the Speaker to attend the Committee on 
another day to that required by the summons, and had repeated to the Speaker 
his belief that there was no benefit in his appearing. The newspaper had 
characterised his alleged conduct as having the appearance of his trying to 
“wriggle out” of the summons. In the full circumstances, and given the manner in 
which the newspaper presented these claims, this was not significantly misleading. 
The complaint under Clause 1 was not upheld. 

 
15. The Speaker had not originally commented on the claims when these were put to 

him before publication, but had subsequently denied that there was any suggestion 
that he might "overturn" an order or that the conversation had been anything other 
than a cordial one. Given the potential for this claim to alter perceptions of the 
extent of the complainant’s cooperation, the Complaints Committee welcomed the 
newspaper’s offer to publish a clarification setting out the Speaker’s position.  

 
Conclusions 
 

16. The complaint was not upheld.  
 

 



  10 

Appendix B 

Decision of the Complaints Committee 
00768-15 A man v Wilts & Gloucestershire Standard 

 
Summary of complaint 
 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the Wilts 
& Gloucestershire Standard had breached Clause 1 (Accuracy), Clause 3 (Privacy), 
Clause 7 (Children in sex cases) and Clause 11 (Victims of sexual assault) in four 
articles published in 2015. The complainant’s partner also complained that the 
articles breached Clause 3 of the Code. 
 

2. The articles reported the developments in the man’s court case, in which he had 
been accused of a sexual offence involving a child; he was found not guilty of all 
charges.  
 

3. The man was concerned that the articles had contained details, including a 
paraphrased quotation from the proceedings, which implied a specific connection 
between him and the alleged victim. As he was named in the articles, this could 
lead readers to identify the child; this constituted a breach of Clause 7 and Clause 
11.  
 

4. The man said that identification of him as the defendant breached Clause 3. His 
partner raised concerns that his identification intruded into her privacy, also. The 
complainant was further concerned that omission of details from the case – in 
order to protect the child’s identity – meant that the articles presented a partial 
account of his conduct which was misleading. 
 

5. The newspaper said that it had taken appropriate care to ensure that the child was 
not identifiable from its coverage of the trial. The quotation did not imply a link 
between the complainant and the alleged victim. 
 

6. It said that in appearing before the court accused of a crime the man had no 
reasonable expectation of privacy. The principle of open justice is a powerful one, 
and can only be compromised in very limited circumstances. In publishing details 
about the man it was precisely the newspaper’s intention to ensure that he could 
be identified as the defendant in this case, to avoid others with the same or similar 
names being misidentified as the defendant. The details were given in open court, 
and recorded on the register and court list. The woman was not mentioned in the 
articles and the newspaper said that the incidental effect on her of the publication 
of her partner’s address was outweighed by the prevailing public interest in open 
justice. 

Relevant Code provisions 
 

7. Clause 1 (Accuracy) 



  11 

(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 
recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. 

Clause 3 (Privacy) 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence, including digital communications. 

Clause 7 (Children in sex cases) 
1. The press must not, even if legally free to do so, identify children under 16 

who are victims or witnesses in cases involving sex offences. 
2. In any press report of a case involving a sexual offence against a 

child…Care must be taken that nothing in the report implies the 
relationship between the accused and the child. 

Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely to 
contribute to such identification unless there is adequate justification and they are 
legally free to do so. 
 

Findings of the Committee 
 

8. The newspaper was fully entitled, subject to the provisions of the Code which afford 
protection to victims, to cover the case and identify the complainant as the 
defendant. This included publishing details designed to distinguish the 
complainant from others who might share his name, including his partial address.  
  

9. The inclusion of the paraphrased comments in the online version of one article, 
which strongly implied a specific connection between the child and the 
complainant, was highly concerning and demonstrated a significant failure on the 
newspaper’s part. This was a clear breach of Clause 7.  
 

10. The comments were also likely to contribute to the identification of an alleged 
victim of sexual assault; the online version of the article breached Clause 11 of the 
Code. 
 

11. The Committee was satisfied that the other articles complained of did not include 
details sufficient to raise a breach of Clause 7 or 11. The Committee is not in a 
position to provide detailed reasoning for its findings, due to the risk of 
contributing to the identification of the alleged victim. 
 

12. The Committee did not uphold the complaints under Clause 3. It is a central 
principle of open justice that newspapers are allowed to report the identities of 
those accused of crimes, unless the court imposes relevant reporting restrictions. 
In identifying the defendant in this case the newspaper did not intrude into his 
privacy or the private life of his partner.  
 



  12 

13. The newspaper had appropriately reported the outcome of the case; the man had 
been acquitted. The requirements of the Code – and the law – prevented 
publication of some information relevant to the man’s defence. This did not raise 
concerns under Clause 1. 

Conclusions 
 

14. The complaint was upheld under Clause 7 (Children in sex cases) and Clause 11 
(Victims of sexual assault). 

Remedial action required 
 

15. In circumstances where the Committee determines that there has been a breach 
of the Editors’ Code it can require the publication of a correction and/or 
adjudication as a remedy to the breach. In this case, the Committee determined 
that an adjudication was an appropriate remedy. The adjudication should be 
published in full on the newspaper’s website, with a link on the homepage of the 
newspaper’s website for 48 hours; thereafter it should be archived in the usual 
way. The headline to the adjudication should refer to the subject matter of the 
article and include a reference to the IPSO complaint being upheld; it should be 
agreed with IPSO in advance. The terms of the adjudication which the newspaper 
should publish are as follows: 
 
A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the Wilts 
& Gloucestershire Standard had breached Clause 7 (Children in sex cases) and 
Clause 11 (Victims of sexual assault) in an article published in 2015.  
 
The article reported that the complainant had been found not guilty of committing 
a sexual offence involving a child.  
 
The man was concerned that the article had contained details, including a 
paraphrased quotation from the proceedings, which implied a specific connection 
between him and the alleged victim. As he was named in the article, this could lead 
readers to identify the child; this constituted a breach of Clause 7 and Clause 11.  
 
The newspaper said that it had taken appropriate care to ensure that the child was 
not identifiable from its coverage of the trial. The quotation did not imply a link 
between the complainant and the alleged victim. 
 
IPSO’s Complaints Committee found that the inclusion of the paraphrased 
comments strongly implied a specific connection between the child and the 
complainant. This was highly concerning and demonstrated a significant failure on 
the newspaper’s part. It was a clear breach of Clause 7.  
 
The comments were also likely to contribute to the identification of an alleged victim 
of sexual assault; the article breached Clause 11 of the Code. 

  



  13 

Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee 
03503-15 A Woman v Dunfermline Press 

 
Summary of complaint 
 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Dunfermline Press had breached Clause 7 (Children in sex cases) and Clause 11 
(Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice in an article published 
online and in print in April 2015. 
 

2. The article reported that an individual had been charged with sexual offences 
against a child. The complainant expressed concern that the article contained 
details that would contribute to the identification of the alleged victim.  
 

3. The complainant also noted that the article had been posted on the publication’s 
Facebook page, where it could be commented on by Facebook users. This was 
irresponsible, and in doing so the newspaper had exposed the child to the danger 
of identification. In fact an individual had posted a story (from a source not 
regulated by IPSO) containing similar information on his personal Facebook page, 
and the child had been identified by commenters. 
 

4. The newspaper did not accept a breach of the Code. It had taken legal advice 
prior to publication of the print article, and did not consider that any of the 
information included in either version could have led to the identification of the 
child. It noted that the reporting of such cases was in the public interest.  
 

5. The newspaper had first become of aware of the concerns when it had been 
contacted by an individual (later discovered to be the complainant) expressing 
concern about the comments below the story on the publication’s Facebook page. 
The news editor had then reviewed these comments, and had not found any that 
were likely to contribute to the identification of the alleged victim. Nonetheless, the 
article had been deleted from Facebook as a gesture of goodwill. The newspaper 
could not be held responsible for the comments posted by an individual on his 
personal Facebook page on an article published by another news organisation.  
 

Relevant Code provisions 
 

6. Clause 7 (Children in sex cases) 
 
1. The press must not, even if legally free to do so, identify children under 16 who 

are victims or witnesses in cases involving sex offences. 
 

2. In any press report of a case involving a sexual offence against a child- - 
 
i) The child must not be identified. 
 
ii) The adult may be identified. 
 
iii) The word “incest” must not be used where a child victim might be identified. 



  14 

iv) Care must be taken that nothing in the report implies the relationship 
between the accused and the child. 

 Clause 11(Victims of sexual assault) 
 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely to 
contribute to their identification unless there is adequate public interest and they 
are legally free to do so. 

 
Findings of the Committee 
 

7. The Committee acknowledged the tension between the principle of open justice 
and the protection of children, enshrined within the Code. 
 

8. In this case, the article had not included details which would contribute to the 
identification of the alleged victim. There was no breach of Clause 7 or Clause 
11. The Committee noted that it was constrained in setting out its reasons for this 
conclusion in its published decision by the need to ensure that it did not contribute 
to the victim’s identification in so doing. 
 

9. The newspaper was not responsible for the comments made identifying the child 
on social media, which had been posted  on an individual’s unmoderated page 
in relation to a different article (albeit one that included substantially similar 
material).  
 

10. Nonetheless, the Committee took this opportunity to draw to editors’ attention the 
need for care in such cases to avoid creating a forum for speculation as to the 
victim’s identity. While editors are not in a position to constrain the circulation of 
links to stories and commentary on them hosted on third-party websites, 
consideration should be given to whether stories involving victims of sexual assault 
can safely be published on publications’ social media sites – particularly where 
they will be open to comments.  
 

Conclusions 
 

11. The complaint was not upheld. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  15 

Appendix D 
 

Decision of the Complaints Committee 
02741-15 Greer v The Sun 

Summary of complaint 
 

1. Jonathan Greer complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Sun had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Rescue boats? I’d use gunships to stop migrants”, published on 
17 April 2015. 
 

2. The article was a comment piece, in which the columnist expressed her lack of 
sympathy for migrants using boats to cross the Mediterranean. She said that “the 
migrants harassing Brit truckers at the port [Calais] are the same as the vagrants 
making the perilous trip across the Med”, and compared migrants to 
“cockroaches” and the “norovirus”. The columnist argued that Britain’s approach 
to immigration should be similar to that of the Australian government, which she 
characterised as “threaten[ing] them with violence until they bugger off, throwing 
cans of Castlemaine in an Aussie version of sharia stoning”. The columnist also 
said that some British towns were like “festering sores”, “shelling out benefits [to 
asylum seekers] like Monopoly money”. 
 

3. The complainant said that the article gave an inaccurate impression of the 
migratory patterns of North African refugees, of Australian immigration policy and 
of British asylum support policy. He noted that fewer than 20% of North African 
refugees go on to seek asylum in the UK, with the majority claiming asylum in 
Germany. He denied that the Australian state threatened migrants in the manner 
suggested in the article. Furthermore, he noted that the standard rate of support 
for a single asylum seeker in the UK was £36.95 per week, which was below the 
income support level of at least £57.90 per week. It was therefore not accurate to 
suggest that benefits were being distributed “like Monopoly money”. 
 

4. While the complainant accepted that the Committee would not be able to consider 
the complaint under the terms of Clause 12, he expressed strong objections to the 
language used in the article. He said that the piece included numerous prejudicial 
references to people of North African origin, those who seek asylum in Europe 
and migrants in general. He considered that it dehumanised such migrants, and 
advocated violence towards them.  
 

5. The newspaper did not accept that the article was inaccurate in breach of Clause 
1. It noted that the article was an opinion piece and that, under the terms of the 
Code, columnists were free to be partisan and to use rhetorical devices, including 
exaggeration, to illustrate a point. 
 

6. The newspaper did not consider that the article had stated that the majority of 
North African refugees who crossed the Mediterranean by boat went on to seek 
asylum in the UK. It noted figures from 2014, which indicated that the UK was the 
final destination for around one in five such migrants. It said that Australian 



  16 

immigration policy was known to be very tough, and involved turning back boats 
forcefully, forcing asylum seekers into detention centres and guaranteeing that 
refugees would not be resettled in Australia. The columnist had used exaggeration 
to characterise the Australian policy, and the newspaper maintained that she was 
entitled to interpret the firmness of this policy as violence. The newspaper noted 
that the question of whether £36.95 was a large sum of money was subjective. 
Regardless, when this was added to the cost of other benefits such as 
accommodation, healthcare, and food, as well as administrative costs, and 
multiplied by the number of asylum seekers in the UK, it was a considerable sum 
of money. 
 

Relevant Code provisions 
 

7. Clause 1 (Accuracy) 
(i)The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
(ii)A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. 
(iii)The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact. 
 

Findings of the Committee 
 

8. The article under complaint was a polemic, which expressed strong and, to many 
people, abhorrent views of asylum seekers and migrants generally. The 
complainant, and many others, had sought to complain to IPSO that the manner 
in which the columnist had expressed herself breached Clause 12 (Discrimination) 
of the Editors’ Code of Practice.  
 

9. The Committee acknowledged the strength of feeling the column had aroused. It 
took this opportunity to note publicly that the terms of Clause 12 specifically 
prohibit prejudicial or pejorative reference to individuals; they do not restrict 
publications’ commentary on groups or categories of people. In this instance, the 
references under complaint were not to any identifiable individuals. As such, 
Clause 12 was not engaged. The Committee made clear that it does not have 
jurisdiction to deal with potential breaches of the law, but understood that the 
police were currently investigating the matter. The complaint was therefore 
considered solely under Clause 1 (Accuracy).  
 

10. The article did not suggest that all North African refugees who crossed the 
Mediterranean by boat went on to seek asylum in the UK, but expressed the 
columnist’s objections to those that do. This reference was not significantly 
misleading such that a correction was required. 
 

11. The Committee noted the complainant’s position that the Australian government 
did not respond violently to those seeking asylum. However, the Committee was 



  17 

satisfied that the suggestion that Australian policy entailed assaulting asylum 
seekers with containers of alcohol would clearly be understood by readers as a 
satirical comment, rather than a genuine explanation of the policy. This did not 
breach Clause 1.  
 

12. The question of whether £36.95 per week constituted a large sum of money was 
a matter of opinion. While the Committee noted the complainant’s position that 
this amount was below the income support level of at least £57.90 per week, the 
columnist was entitled to present her view that the level of support paid to asylum 
seekers by the British government was too high. 
 
 

Conclusion 
 

13. The complaint was not upheld. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  18 

Appendix E 
 

Decision of the Complaints Committee 
02624-15 Partnerships in Care v Ayrshire Post 

 
Summary of complaint 

 
1. Partnerships in Care complained to the Independent Press Standards Organisation 

that the Ayrshire Post had breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 12 
(Discrimination) in an article headlined “Ayr Clinic is rapped”, published on 3 April 
2015.  
 

2. The article reported Healthcare Improvement Scotland’s inspection of Ayr Clinic, 
a secure psychiatric unit. It reported that the Clinic had been “rapped on the 
knuckles”, and described the inspection as a “shocker”. It provided details of the 
report’s findings, its recommendations for improvement, and its requirement that 
the Clinic ensure that all staff receive regular performance review and appraisal.  
The article also explained that the Clinic had received “very good” grades in all 
five inspection areas, and included a statement from the Chief Inspector, who said 
that it had been a positive inspection, but that Partnerships in Care must address 
the inspection’s requirement and recommendations as a matter of priority.  
 

3. The complainant said that the article gave a misleading and distorted impression 
of the report’s findings. On all five “quality themes” used by the report, the Clinic 
had received grades of “very good”, the second highest rating. The 
recommendations made were minor issues; to “cherry-pick” the few negative 
aspects of the report entirely misrepresented the inspectors’ overall findings. The 
article’s claim that inspectors “swooped” on the Clinic suggested that the 
inspectors were acting after concerns had been raised, which was not the case as 
unannounced inspections are routine. The complainant suggested that the 
coverage had been influenced by the newspaper’s opposition to Partnership in 
Care’s planning application for a new rehabilitation centre in the area.   
 

4. The complainant said that the article’s claim that the Clinic cares for “deranged 
criminals” was a prejudicial and pejorative reference to the mental health of its 
patients. The term referred to the mental illnesses of a recognisable group of 
people, namely those who were resident at the Clinic.  
 

5. The newspaper said that the article had made clear that the Clinic had been rated 
“very good” in the five key inspection areas, but that the inspectors had made a 
number of recommendations, which were accurately reported. In these 
circumstances, the article had not presented the inspection in a misleading 
manner. It was not misleading to use the word “swooped” where the inspection 
was unannounced, or to say that the Clinic had been “rapped”; these were matters 
of editorial discretion.  
 

6. The newspaper denied that the word “deranged” was prejudicial or pejorative. It 
was a word that could and has been used to legitimately describe mental illness, 



  19 

and formed part of common parlance. In any event, the newspaper said that the 
word was not a reference to the mental illnesses of all the Clinic’s patients, nor 
any particular individual detained there; there could not therefore be a breach of 
Clause 12. The newspaper denied that it was conducting a campaign against the 
Clinic, and offered to publish a letter from the complainant.  
 

Relevant Code Provisions  
 

7. Clause 1 (Accuracy) 

(i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or 
distorted information, including pictures. 

(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 
recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and - 
where appropriate – an apology published.  

(iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

 

Clause 12 (Discrimination) 
(i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's 

race, colour, religion, gender, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 

(ii) Details of an individual's race, colour, religion, sexual orientation, 
physical or mental illness or disability must be avoided unless genuinely 
relevant to the story. 

 
Findings of the Committee 
 

8. The Code does not contain a requirement for balance, and editors are entitled to 
exercise their discretion in selecting – and commenting on – material for 
publication. The Committee grants editors considerable latitude in the 
characterisation or presentation of source material. However, Clause 1 imposes a 
requirement to take care not to distort. 
 

9. The Healthcare Improvement Scotland’s report had been positive; it found that the 
facility was “very good” in all areas and contained no recommendations which 
had a direct impact on patient care.  
 

10. In this context, the description of the report as a “shocker” and claim that the Clinic 
had been “rapped” distorted the report’s findings in a manner that went beyond 
a legitimate editorial interpretation of the inspector’s conclusions.  
 

11. The newspaper had included some accurate details of the findings; however this 
was not sufficient to correct the distorted impression given by the article as a whole. 
The newspaper had failed to take care not to publish distorted information, in 
breach of Clause 1 (i).  
 



  20 

12. The reference to “deranged criminals” related to a distinct class of individuals 
resident at the Clinic. Clause 12 was therefore engaged. However, the Committee 
was satisfied that the term “deranged”, while pejorative, was used with reference 
to those individuals’ criminal behaviour; it was not therefore discriminatory in 
relation to their mental health specifically. The complaint under Clause 12 was not 
upheld.  
 

Conclusions  
 

13. The complaint was upheld under Clause 1 (Accuracy). 

Remedial action required 
 

14. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ Code 
it can require the publication of a correction and/or adjudication, the nature, 
extent and placement of which is determined by IPSO. Given the nature of the 
breach identified in this instance, the Committee required publication of an 
adjudication. The article was published on page 20; the adjudication should be 
published on that page, or further forward. The headline must make clear that 
IPSO has upheld the complaint, and refer to its subject matter; it must be agreed 
with IPSO in advance.  
 

15. The terms of the adjudication to be published are as follows: 

Following the publication of an article in the Ayrshire Post on 3 April 2015, 
headlined “Ayr Clinic is rapped”, Partnerships in Care complained to the 
Independent Press Standards Organisation that the Ayrshire Post had breached 
Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.  
 
IPSO established a breach of the Editors’ Code and has required the Ayrshire Post 
to publish this decision as a remedy. 
 
The article reported Healthcare Improvement Scotland’s inspection of Ayr Clinic, a 
secure psychiatric unit. It said that the Clinic had been “rapped on the knuckles”, 
and described the inspection as a “shocker”.  
 
Partnerships in Care complained that this was a misleading and distorted 
impression of the report’s findings. As the article had noted, on all five “quality 
themes” used by the report, the Clinic had received grades of “very good”. The 
only recommendations made were minor issues. 
 
IPSO’s Complaints Committee found that, as the report had been positive and 
contained no recommendations which had a direct impact on patient care, the 
description of the report as a “shocker” and the claim that the Clinic had been 
“rapped” distorted the report’s findings in a manner that went beyond a legitimate 
editorial interpretation of the inspectors’ conclusions; IPSO upheld the complaint 
as a breach of the Editors’ Code.  



  21 

Appendix F 
 
 

Decision of the Complaints Committee 
02594-15 Blake v Watford Observer 

 
Summary of complaint 
 

1. Daniel Blake complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Watford Observer had breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 12 
(Discrimination) of the Editors’ Code of Practice in a reader’s letter headlined 
“Bushey synagogue will regret eruv”, published on 3 April 2015. 
 

2. The letter was from a member of a residents’ association in Bushey, London, and 
concerned plans to build a new eruv (a defined area in which Jewish people may 
carry or push objects on the Sabbath). The letter writer opposed the establishment 
of the eruv, and expressed concern that Bushey was going to become a Jewish 
area, whereas previously people of all religions had ”happily co-existed.” She 
claimed that “Jewish law can discriminate against a disabled wheelchair user,” 
and asked, ”why are Jews exempt from the law?”  
 

3. The complainant had led the eruv project at Bushey Synagogue, and said that the 
letter was clearly anti-Semitic. In his view, the suggestion that Jews would come to 
regret the establishment of the eruv was threatening, and the letter’s references to 
a “powerful Jewish lobby” and local Jews’ attempts to “socially engineer” the area 
were discriminatory and breached Clause 12. The complainant also said that the 
letter was inaccurate and misleading: Bushey Synagogue had not sought to 
mislead the public in relation to the eruv, and it was not seeking to increase the 
Jewish population in the area. Jewish law is always secondary to state law, and 
does not discriminate against disabled wheelchair users. The complainant had 
submitted his own letter to the newspaper in response, which was published the 
following week. The letter mentioned that “Jewish law is respectful of English law 
and certainly does not discriminate against wheelchair users.” 
 

4. The newspaper did not accept that it had breached the Code by publishing the 
reader’s letter. It said that it was the writer’s honestly-held interpretation of events 
surrounding the eruv application. Publication of the letter did not indicate that the 
newspaper shared the views of the author, and the following week the newspaper 
had published a number of letters in favour of the eruv. Regarding the claim within 
the letter that Jewish law discriminates against wheelchair users, the newspaper 
said that it had investigated this point upon receiving the complaint, and was 
satisfied that the rules surrounding pushing and carrying on the Sabbath do make 
travel more difficult for wheelchair users; for example, the use of electronic 
wheelchairs should be avoided on that day. As such, the newspaper did not believe 
that a correction on this point was necessary. 
 



  22 

5. The newspaper said that the letter did not contain a discriminatory reference 
towards a particular individual; it did not believe that the terms of Clause 12 were 
engaged. 

Relevant Code provisions 
 

6. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. 

(iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Opportunity to reply) 
A fair opportunity to reply to inaccuracies must be given when reasonably called 
for. 
 
Clause 12 (Discrimination) 
(i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual’s 

race, colour, religion, gender, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 

(ii) Details of an individual’s race, colour religion, sexual orientation, physical 
or mental illness or disability must be avoided unless genuinely relevant to 
the story. 

Findings of the Committee 
 

7. The Committee understood why members of the Jewish community in Bushey had 
found the letter concerning, and acknowledged the complainant’s position that the 
letter contained references to Jewish people which many would find offensive. 
However, the Committee’s role was to determine whether or not publication of the 
letter had breached the terms of the Editors’ Code. 
 

8. Newspapers are entitled to publish readers’ letters which robustly argue 
controversial opinions, including where it is likely that those opinions will offend. 
The letter under complaint had plainly been the writer’s opinion. In light of the 
newspaper’s explanation of the claim about the effect of Jewish law on wheelchair 
users, the Committee did not identify a significant inaccuracy in this regard, which 
would require correction under the Code.  
 

9. Jewish people are not “exempt from the law”. It was appropriate for the newspaper 
to publish the complainant’s reply promptly – the following week – setting out the 
correct position, in line with the newspaper’s obligations under Clause 2 of the 
Code, which provides an opportunity to reply to inaccuracies when reasonably 
called for.  
 



  23 

10. The claim about Jewish people being “exempt from the law” had been presented 
by a reader in the context of a clearly provocative letter; it was not a legal opinion, 
and it did not constitute a point of significance in the context of the letter as a 
whole. In these circumstances, the Committee was satisfied that the claim in the 
letter was not likely to significantly mislead readers; the newspaper was not 
required to publish a correction on this point, in addition to the letter it had already 
published. There was no failure to distinguish comment from fact. There was no 
breach of Clause 1. 
 

11. The letter had not made a prejudicial, pejorative or irrelevant reference to any 
individual’s religion. There was no breach of Clause 12. 

Conclusions 
 

12. The complaint was not upheld. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  24 

 
 
 
Appendix G 

239 00652-15 Docherty v Get West London 

245  Complaints – Request for review 

246  Complaints – Third party 

272 01610-15 Robinson v Swindon Advertiser 

278  Complaints – Third party 

289 00870-15 Hussain v The Sunday Telegraph 

290 02374-15 Roberts v Lancaster Guardian 

291 01514-15 National Guild of Removers & Storers v Daily Mirror 

292 00351-15 Ata-Amonoo v Bristol Post 

293 02667-15 Heimlich v Daily Mirror 

294 01030-15 Westley v The Daily Telegraph 

295 00944-15 O’Connor v Romsey Advertiser 

296 01660-15 McKenzie v Daily Record 

297 02405-15 Bird v The Sun 

298 01319-14 Hawk v mirror.co.uk 

299  Complaints – Request for review 

301 02626-15 Scott v Bedford Times & Citizen 

302 00588-15 Burbage Council v The Hinckley Times 

303  Complaints – Third party 

304  Complaints – Request for review 

305 01509-15 Boyd v Daily Express 

306 03109-15 Emmott v The Daily Telegraph 

307  Complaints – Request for review 

308 00675-15 Moloney v Irish News 

309 00660-15 Muller v The Daily Telegraph 

317 03470-15 MEND v The Times 

320 02368-15 A woman v The Daily Telegraph 

322 02585-15 Ozer v Sunday Mail 

323 01902-15 Afzal v The Sunday Telegraph 

324 02402-15 Rodu v The Daily Telegraph 

327  Complaints – Request for review 

330 01982-15 Oakes v Press & Journal 

332 02575-15 A woman v Evening Chronicle 

334 00163-15 Duff v The Times 

336 03343-15 Johnson v Mid Devon Advertiser 

338 00180-15 Morley v Hull Daily Mail 

339  Complaints – Request for review 

340  Complaints – Third party 

341 03460-15 Dorries v Sunday Mirror 

344 01983-15 Foster v Event Magazine 

345 00580-15 Owens v That’s Life 



  25 

346  Complaints – Request for review 

347 00506-15 Cottrill v Daily Mirror 

348 01743-15 Tysoe v Daily Express 

351 03787-15 O’Connor v Sunday Mail 

352  Complaints – Third party 

353  Complaints – Request for review 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  26 

 
Appendix H 
 

Decision of the Complaints Committee  

00766-14 Sloan v The Sunday Telegraph 

Summary of complaint 

1. Professor Terry Sloan complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Sunday Telegraph had breached Clause 1 (Accuracy) of 
the Editors’ Code of Practice in an article headlined “How we are being tricked 
with flawed data on global warming”, published on 25 January 2015. 

2. The article was a comment piece that presented the columnist’s criticism of the 
use of techniques to adjust raw data from weather stations by scientists studying 
long-term climate patterns, which he described as “wholesale corruption”. It 
suggested that scientists who support the consensus view of anthropogenic 
climate change had “invariably” made adjustments to support their thesis that 
the earth is warming. The article contrasted the results of this data from 
measurements of the earth’s surface temperature with data from satellite 
measurements, claiming that “in recent years”, they have shown “increasingly 
... quite different results”. As an example, the columnist stated that the surface-
based record had shown “a temperature trend rising up to 2014 as ‘the hottest 
years since records began’”, while for 18 years the satellite-based records had 
shown “no rise in the trend”. 

3. The complainant acknowledged that the columnist was entitled to his opinion, 
but said that on this occasion he had supported his argument with inaccuracies. 
In particular, the columnist’s references to uncalibrated data were invalid and 
misleading; calibration was needed to correct for changes in the way the data 
were collected. This was widely accepted among scientists. 

4. Further, the complainant denied the claim that the adjustments were 
“invariably in one direction”, with “earlier temperatures … adjusted 
downwards, more recent temperatures upwards, thus giving the impression 
that they have risen much more sharply than was shown by the original data”. 
Adjustments could be either positive or negative, with roughly equal numbers 
of each type of change. 

5. The columnist’s criticism of the use of sampling techniques to correct for a 
reduction of the number of weather stations collecting data was misleading; in 
fact, the number of weather stations was far above what was necessary to 
obtain accurate global surface temperatures. The columnist had inaccurately 
called this process “homogenization”; it was “infilling”. 

6. The complainant denied that measurements of mean global surface 
temperatures from satellite data were showing increasingly different results 
from those taken at surface weather stations. The differences between the data 
sets were small enough that they could be the result of chance; they were less 
than the measurement uncertainty. 



  27 

7. The complainant raised several further concerns about the accuracy of the 
column. He said the claim that the late 20th-century temperature increase was 
no greater than previous “upward leaps” during the late 19th and early- to 
mid-20th centuries was inaccurate. The Intergovernmental Panel on Climate 
Change Summary for Policymakers reported that the increase between 1970 
and 2010 was greater than previous periods cited. Finally, the columnist had 
misleadingly over-emphasised the warming impact of a shift toward locating 
weather stations in urban areas; appropriate corrections were made for this 
effect, and all modern studies had showed that it was in any case minor. 

8. The newspaper said climate change was a controversial subject in which all 
claims were contestable by reference to opposing studies and opinions. 
Uncertainty about the reliability of climate modelling and the predictions that 
were derived from it was at the heart of the debate. The accuracy of all 
extrapolations for future warming depended on raw measurement data. Small 
differences in the data could produce very significant variations in predicted 
climate outcomes. 

9. The newspaper considered that its assertion that temperature adjustments were 
“invariably in only one direction” would not have been understood literally by 
readers to mean that all adjustments to recorded temperature data had always, 
without exception, been upward. It noted a number of examples given in the 
article in which this pattern had been observed, and it provided examples of 
studies that discussed other such cases. Nevertheless, it offered to amend the 
online article to read “almost invariably”. 

10. It stood by the criticism of the techniques outlined in the article. In relation to 
infilling, it relied on analysis of global weather station distribution that indicated 
that coverage had shrunk dramatically after 1990. It referred to maps 
published by the Science and Public Policy Institute to demonstrate that 80 per 
cent of global surface area was not covered by temperature recorders. 

11.  The newspaper did not consider that its use of the word “homogenised” for 
this process was significantly misleading; it was clear from the context that this 
referred to the “infilling” of data to cover geographical areas without weather 
stations. For clarity, however, it removed the word “homogenisation” from the 
online article. 

12. The newspaper said that published data indicated that surface records were 
consistently higher than satellite records, as reported: the relevant data showed 
that between 1980 and 2015, temperature anomalies (from a mean) for the 
surface records (GISS and HadCRUT) were .72 and .49. For the two satellite-
based measurements (UAH and RSS), the figures were .32 and .28. The 
newspaper denied that the differences between these two sets of figures were 
“insignificant”; small global temperature changes could provoke dangerous 
climate effects. 

13. The newspaper said there were many widely accepted studies that supported 
its report of the impact of the urban heat island. With regard to the previous 
periods of warming, it referred to an interview in which Professor Phil Jones, 
director of the Climatic Research Unit at the University of East Anglia, had 



  28 

stated that the warming rates for the periods mentioned were “similar and not 
statistically significantly different from each other”. 

14. Nonetheless, the newspaper accepted that the column contained two 
inaccuracies relating to the trends shown by recent satellite data and offered 
to publish the following correction in print and online: 

An article of Jan 25 ("How we are being tricked with flawed data on global 
warming") stated that, in contrast to global surface-based temperature 
measurements - which have shown a trend rising up to 2014 - satellite-based 
measurements have recorded no rise in trend for 18 years. In fact, this has been 
true for 17 years, not 18. It is also the case that, although the RSS record shows 
2014 as only the sixth warmest year since 1998, the averaged satellite-based 
temperature records show it as the fifth warmest. We are happy to make this 
clear. 

15. The complainant did not accept the newspaper’s offer of a correction, as it did 
not fully address his complaint. He did not accept the newspaper’s 
interpretation of the data. In relation to the anomalies, his own calculations 
showed an anomaly of .4 (not .72) for GISS; thus, while the satellite 
measurements showed smaller increases in raw terms, all four data sets 
showed increases that were compatible with each other within the 
measurement accuracy. He said the newspaper had relied on a non-peer 
reviewed publication to support its position regarding the effects of reduced 
weather station distribution and urban heat islands. 

Relevant Code Provisions 

16. Clause 1 (Accuracy) 

i).    The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii).   A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate 
- an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 

iii).  The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

17. The article was an opinion piece in which the columnist sought to challenge 
established scientific views on global warming. There is still dispute about the 
interpretation of historical temperature data, and the columnist was entitled to 
select evidence to support his position. The Committee emphasised that its role 



  29 

was to evaluate the complaint under the Editors’ Code and not to attempt to reach 
a position on matters best left to public debate. 

18. The complainant had raised a number of objections to the newspaper’s 
commentary on the processing techniques commonly used by climate scientists. 
This, however, was a comment piece and the columnist was entitled to set out his 
position on the topic. The analysis of climate data using statistical models and 
views about the significance of apparent trends in this data are inherently matters 
of interpretation. The columnist had presented his argument and had adequately 
substantiated his position; the Committee did not establish a breach of the Code 
in this regard. 

19.  In addition to these general criticisms, the columnist had made the significant 
allegation that these adjustments had been used “invariably” to adjust the data 
“in only one direction. Earlier temperatures are adjusted downwards, more recent 
temperatures upwards, thus giving the impression that they have risen much more 
sharply than was shown by the original data”, as part of a “wholesale corruption 
of proper science”. 

20.  The newspaper had provided evidence of examples of adjustments to the data 
fitting this pattern, but it had not been able to demonstrate that this was 
“invariable”. The Committee expressed serious concern about the adequacy of the 
material the newspaper had provided to substantiate its claim. On balance, it 
concluded that the newspaper had provided adequate material to avoid a finding 
by the Committee that it had failed to take care over the accuracy of the article, in 
the context of a clearly contentious opinion piece. Further, the Committee was of 
the view that there was an element of hyperbole in the suggestion, and as such it 
was not significantly misleading such that a correction was required under Clause 
1 (ii). Nonetheless, the Committee noted that this had come very close to the line. 

21. The Committee welcomed that, in response to the complaint, the newspaper had 
removed the word “homogenisation” from the online article, and had offered to 
correct its report that satellite-based measurements had not recorded a rise in 
temperature for 18 years, and that 2014 had been the fifth warmest year, not the 
sixth, on record. These, however, were minor inaccuracies that were not significant 
in the context of the columnist’s argument. The newspaper was not required to 
correct these points under the terms of Clause 1, but the Committee welcomed its 
offer to do so.  

Conclusions 

22.  The complaint was not upheld. 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses (Chairman)
	Richard Best (Deputy Chairman)
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	Matthew Lohn
	Jill May
	Elisabeth Ribbans - absent for Item 8
	Neil Watts
	Peter Wright         - absent for Item 8
	Nina Wrightson
	In attendance: Elizabeth Bardin, Minute-taker and Governance Manager
	Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Senior Complaints Officer
	Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present: Members of the Executive:
	Xavier Bastin
	Niall Duffy
	James Garmston
	Robyn Kelly
	Holly Pick
	Observers:
	Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Alistair Henwood, Arbitration Researcher (IPSO)
	Neil Marshall, Consultant

