
 
Paper No. 2320 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 20 July at 10.30am  

FieldFishers, Riverbank House, 2 Swan Ln, London EC4R 3TT 
 

 
Present          Lord Edward Faulks (Chairman) 
   Andrew Brennan (remotely) 
   Janette Harkess  
   David Hutton 

Alastair Machray 
Helyn Mensah (remotely) 
Asmita Naik 
Miranda Winram 
Mark Payton 
Andrew Pettie  
Miranda Winram 
Peter Wright     

 
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive 
Michelle Kuhler, PA and minute taker (remotely) 

 
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 

Elizabeth Cobbe 
Jane Debois (remotely) 
Rosemary Douce (remotely) 
Alice Gould  
Sebastian Harwood 
Emily Houlston-Jones (remotely) 
Natalie Johnson (remotely) 
Chloe McKiver (remotely) 
Molly Richards  
Martha Rowe (remotely) 

 
 

 
 

 
Observers:          Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee (remotely) 
           Claire Singers, IPSO Board member (remotely) 
            
            

   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Nazir Afzal. The Chairman welcomed Robert 
Morrison, who would be joining IPSO as Head of Complaints in August, as an 
observer. He also welcomed Jonathan Grun and Claire Singers to the meeting. 

 
2.  Declarations of Interest 
 

There were no declarations of interest received. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 25 May. 
 

4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 
 

5.      Update by the Chairman – oral  
 

The Chairman thanked Peter Wright and Janette Harkess for the valuable 
contribution to the Committee during the duration of their appointments. 

 
6. Complaints update  
 

The Chief Executive updated the Committee of complaints of interest.  
 

7. Complaint 10506-20 The Russian Direct Investment Fund, Ekaterina Kvasova and 
Polina Petrova v The Times 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 

 
 
8. Complaint 11054-20 Buchanan v Telegraph.co.uk 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix B. 

 
 

9. Complaint 30061-20 A woman v hertfordshiremercury.co.uk  
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix C. 
 
 
 
 
 

 
 
10. Complaint 03742-21 Chambers v Daily Star  



    Item                                  3 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix D. 

 
11. Complaint 03066-21 Brian and Declan Arthurs v Sunday World   

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix E. 
 
 

12. Complaint 01887-21 Rahnama v The Mail on Sunday 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix F. 
 

13. Complaint 02644-21 Metropolitan Police v Mail Online 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
partially upheld. A copy of the ruling appears in Appendix G. 

 
 

14.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

     The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix H. 
 
      
15.       Complaints Committee Policy Paper 

 
The Committee discussed the assignment of responsibility for complaints made 
against titles that share content.  
 
The Committee had a discussion regarding the paper and offered comments. The 
Chief Executive took questions from the members. 

 
16.       Any other business 

 
   There was no other business. 
 
17.      Date of next meeting  

 
     The date of the next meeting was confirmed as 7th September 2021.  
 
    The meeting ended at 1.55pm  

 
 
 
 
 
 
Appendix A 



    Item                                  3 

 

Decision of the Complaints Committee – 10506-20 The Russian Direct 
Investment Fund, Ekaterina Kvasova and Polina Petrova v The Times 

Summary of Complaint 

1. The Russian Direct Investment Fund, Ekaterina Kvasova and Polina Petrova 
complained to the Independent Press Standards Organisation that The Times 
breached Clause 1 (Accuracy), Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) 
and Clause 12 (Discrimination) in an article headlined “Client offered me 
prostitutes at Davos party, says consultant” published 24 March 2020. 

2. The article also appeared as two online articles headlined “Client offered me 
prostitutes at Davos party, says consultant” and “Davos investigation: 
champagne flowed and music played as women greeted guests” published on 
23 and 24 March respectively. 

3. The print article reported on concerns about sexual harassment and sexism at 
events taking place over the week of the World Economic Forum (WEF) held at 
Davos.  The article led with allegations – unconnected to the Russian Direct 
Investment Fund (RDIF) or its event – regarding the presence of “prostitutes” at 
Davos, with the assertion that “at least 100 sex workers travel to Davos” during 
the week of the WEF. It referenced “the prevalence of sex workers” at the evening 
events which took place alongside the formal conference and also mentioned 
one such event in 2019, again unrelated to the RDIF, where a guest alleged that 
he had been “offered…prostitutes”. It then proceeded to discuss an evening 
event held during the week of the 2020 WEF which had been hosted by the RDIF, 
the Russian sovereign wealth fund, on 21 January 2020. The article reported that 
“Guests arriving at the [event] were greeted […] by eight beautiful young 
women” and that “[s]everal people got the impression that they were sex 
workers”. It went on to report that when “[a]sked by an undercover reporter how 
the women had behaved towards guests, [an anonymous] staff member replied: 
‘Oh very friendly, trust me.’ ‘How friendly?,’ the reporter asked. ‘They would do 
something for you, definitely,’ he said”. According to the article, “[t]wo other 
members of staff said that they also thought the women were offering sexual 
services in exchange for money. One […] claimed that she witnessed a female 
party organiser directing some of the hostesses to leave with certain men. Asked 
how she knew whether the women were offering sexual services, she said: ‘They 
don’t tell you who they are, but you understand.’” A third member of staff also 
“claimed that some of the women left in the company of men”. 

4. The article also reported that “Ekaterina Kvasova, head of corporate 
marketing at RDIF […] recruited the hostesses” and that when “[a]sked about the 
selection criteria [by an undercover reporter, she] admitted: ‘We were looking 
only for looks and only for ambience, nothing else’”. The article reported that 
she “also told the undercover reporter that the hostesses were not escorts. 
‘Frankly speaking some of them were actually students from quite a reputable 



    Item                                  3 

school speaking two or three languages,’ she said. However, she admitted that 
she had felt it necessary to warn the women to behave themselves, telling a 
reporter that she had told them they were there for ‘ambience’ and that if any of 
them did anything more than that they would have difficulty getting out of the 
country”. The article also noted that “[i]n a statement, RDIF said that the women 
were hired to meet guests and provide information about the programme for the 
event. This was necessary because there were 450 attendees and only 20 
employees at the event. They ‘strenuously denied that any of the women were 
escorts or that they had been directed to leave with men’”. That the RDIF had 
“strenuously denied [that the hostesses] were offering sexual services” was also 
repeated elsewhere in the article. 

5. The online articles contained the same information but appeared as two 
distinct articles. The first -“Client offered me prostitutes at Davos party, says 
consultant”- focused on concerns about sexual harassment and sexism at events 
taking place over the week of the World Economic Forum (WEF) at Davos and 
allegations – unconnected to the RDIF or its event – regarding the presence of 
“prostitutes” at Davos. It did briefly mention the RDIF’s 2020 event, stating that it 
had “held a nightcap event for investors [at which e]ight women had been flown 
over from Moscow to work as hostesses”. It noted that “the atmosphere at the 
event was such that several people there got the impression that they were sex 
workers”. The second online article – “Davos investigation: champagne flowed 
and music played as women greeted guests” – discussed the RDIF’s 2020 event 
in more detail and included the comments and impressions of the anonymous 
staff members which had been included in the print article. 

6. The complainants said that the article was inaccurate in breach of Clause 1. 
They said that the number of quotes from anonymous staff members and sources 
included in the article gave the impression that the RDIF had invited sex workers 
to its event whom it directed to provide sexual services to specific male guests, 
which it said was false. In support of its position, it provided witnesses statements 
from two of the eight externally recruited hostesses, a member of staff at the 
hotel where the event had taken place, and the father of a pianist who had 
performed at the event, who had also been in attendance. The RDIF also 
provided a letter from the hotel at which the hostesses had been staying 
confirming that all eight had returned to the hotel at 3am and had spent the 
night there. It also provided a written brief sent to the hostesses by the event 
organiser prior to the event. Whilst the complainants did not dispute that some 
anonymous event staff members had made the comments attributed to them in 
the article, they considered that the views they had expressed were neither 
genuinely held nor reliable. Further, the complainants also said the article was 
misleading as to what Ms Kvasova had told the undercover reporter in the two 
phone calls. They denied that Ms Kvasova had said that the RDIF was “looking 
only for looks and only for ambience” when recruiting the women. They also 
disputed the claim that she had told the undercover reporter that “she had told 
them [the hostesses] they were there for ‘ambience’ and that if any of them did 
anything more than that they would have difficulty getting out of the country”. Ms 
Kvasova accepted that she told the undercover reporter that, hypothetically, sex 



    Item                                  3 

work could have been unlawful and get the hostesses in trouble with the local 
authorities. Following the production of an audio recording of the first phone call 
taken by the publication, Ms Kvasova accepted that she had in fact told the 
reporter that the RDIF was “looking only for looks and only for ambience” when 
recruiting the women. However, she said that the word “ambience” was adopted 
by her after it had first been used by the undercover journalist in a way which 
implied it meant the opposite of escort, and that therefore her words had been 
reported out of context. Finally, the complainants said they were denied a fair 
opportunity to reply as the RDIF’s statements were only partially published and 
that there had been a breach of the Code because the publication failed to 
refrain from publishing the article after being told that it was inaccurate. 

7. The complainants also said that the article had breached Clause 10 as the 
undercover journalist had employed subterfuge when speaking to Ms Kvasova in 
the two phone calls. Finally, they argued that the article was discriminatory 
towards the RDIF, Ms Kvasova and Ms Petrova in breach of Clause 12. They 
considered that the allegations that the RDIF employed sex workers constituted a 
pejorative reference to sex within the meaning of the Clause and stressed that the 
article did not make any distinction between the external event staff and the two 
permanent female RDIF employees who were present – Ms Kvasova and Ms 
Petrova, thereby entitling them to make a complaint. 

8. The publication said that in November 2019, four months prior to the 
publication of the article, the publication had agreed to undertake a joint 
investigation with the producers of a TV programme into allegations of sexual 
harassment and sex work at events which took place during the World Economic 
Forum at Davos. According to the newspaper, two days after the RDIF’s event in 
January 2020, it received information from a source connected to a guest at the 
RDIF party who described a sexually inappropriate atmosphere at the event. Two 
journalists from the publication then attended an unconnected event at the same 
hotel where the RDIF event had taken place, in order to gather further 
information as they considered that staff members might also have been present 
at the RDIF’s party two days prior. They attended the event under their own 
identifies but spoke to guests and  members of staff whilst posing as employees 
of a private family office interested in making investments, although they said 
that this rarely came up in conversation. Some of the members of staff they 
spoke to alleged, among other things, that the hostesses at the RDIF party may 
have been offering sexual services and been instructed to do so. The publication 
said that these conversations were recorded by hidden camera and in notes 
taken on a journalist’s phone and that all quotes used in the article had been 
filmed. Following deliberations at editorial level, it was decided that Ms Kvasova, 
head of corporate marketing at RDIF, should be approached, and a phone call 
took place between an undercover journalist and Ms Kvasova on 27 February 
2020, after the journalist had obtained her contact details from the hotel at 
which the RDIF’s event had taken place. The undercover journalist made this 
approach under the pretext of being involved in the organisation of a real estate 
event and wanting to find out more about how RDIF had organised its event. 
After the first phone call, the publication decided that the undercover journalist 



    Item                                  3 

should make a second phone call to seek further information regarding the 
claims that the hostesses may have been acting as sex workers. The second call 
with Ms Kvasova took place on 6 March 2020. 

9. The publication argued that under Regulation 8(a) of IPSO’s Regulations, 
standing to bring complaints under Clause 10 and Clause 12 is limited to 
natural persons who have been directly affected by the alleged breach. The 
publication argued that the RDIF, as a Russian government body, did not have 
standing to bring complaints under these Clauses. 

10. In any event, the publication did not accept it had breached the Code. It 
emphasised that it did not adopt as fact the allegations made by anonymous 
sources and stressed that the article had made clear these were the comments 
and impressions of third parties. It also stressed that it had included the RDIF’s 
denials in its article, as well as the comments made by Ms Kvasova’s to the 
undercover journalist that the hostesses had not engaged in sex work. 

11. In relation to Clause 10, the publication emphasised that the issues covered 
by the investigation and article, around the treatment of women at events taking 
place over the week of the World Economic Forum, were of significant public 
interest. It considered that it had received credible claims from sources at the 
hotel at which the RDIF event had taken place before making the approach to Ms 
Kvasova. Further, it said given the sensitive nature of sex work, it had reasonably 
considered that it would be impossible to explore RDIF’s motivations for hiring 
the hostesses, nor the truth of the allegations made by third parties, by 
approaching RDIF through official channels. It argued that the level of subterfuge 
used was proportionate to the public interest and that the decision to make a 
clandestine approach was made following extensive discussion at editorial level 
and with legal advisers. Finally, it said there was a public interest in publishing 
the information it had obtained: Ms Kvasova’s remarks reflected the attitude of 
RDIF towards women and the inclusion of her denial that the women had offered 
sexual services was integral to the accuracy of the story. 

12. In relation to Clause 12, the publication stated that Ms Petrova was not 
identified in the article and that there was no reference to her sex within the 
meaning of Clause 12. It also stressed that Ms Kvasova was identified in the 
article as the “head of corporate marketing at RDIF” who “recruited the 
hostesses”. She was not therefore referred to as one of the hostesses whom 
sources had commented had appeared to be prepared to engage in sex work 
and the article could not be discriminatory towards her in the way the 
complainants had argued. 

13. In response, with regards to Clause 10, the complainants accepted that 
gender equality, sexism and the treatment of women at events taking place 
during the week of the World Economic Forum were issues of significant public 
interest. However, they argued that the article did not deal with these issues of 
public interest and stressed that there was no public interest in publishing the 
information obtained through the clandestine approach. 



    Item                                  3 

14. During the referral period, the publication offered to make additions to the 
two online articles to reflect the denials contained in the witness statements 
provided after publication by two of the hostesses at the event. 

15. The complainants did not accept this offer as they considered a correction to 
be the appropriate remedy. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be correction, 
promptly and with due prominence, and –where appropriate– an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge)* 

i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of 
documents or photographs; or by accessing digitally-held information without 
consent. 

ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and then only 
when the material cannot be obtained by other means. 

Clause 12 (Discrimination) 

i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's, race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 

 

*The Public Interest 



    Item                                  3 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be 
demonstrated to be in the public interest. 

1. The public interest includes, but is not confined to: 

• Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
• Protecting public health or safety. 
• Protecting the public from being misled by an action or statement of an 

individual or organisation. 
• Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply 

with any obligation to which they are subject. 
• Disclosing a miscarriage of justice. 
• Raising or contributing to a matter of public debate, including serious 

cases of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the 
public. 

• Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

2. There is a public interest in freedom of expression itself. 

3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will become so. 

4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they 
reasonably believed publication - or journalistic activity taken with a view to 
publication – would both serve, and be proportionate to, the public interest and 
explain how they reached that decision at the time. 

5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 

Relevant Regulations 

Regulation 8 

The Regulator may, but is not obliged to, consider complaints: (a) from any 
person who has been personally and directly affected by the alleged breach of 
the Editors' Code; or (b) where an alleged breach of the Editors' Code is 
significant and there is substantial public interest in the Regulator considering the 
complaint, from a representative group affected by the alleged breach; or (c) 
from a third party seeking to correct a significant inaccuracy of published 
information. In the case of third party complaints the position of the party most 
closely involved should be taken into account. The Regulator may reject without 
further investigation complaints which show no prima facie breach of the Editors' 
Code and/or are without justification (such as an attempt to argue a point of 
opinion or to lobby) and/or vexatious and/or disproportionate. 

Findings of the Committee 



    Item                                  3 

16. The article reported on concerns about sexual harassment and sexism at 
events over the week of the World Economic Forum (WEF) at Davos. It featured 
allegations – unconnected to the RDIF or its event –regarding the presence of 
“prostitutes” at Davos, and the assertion that “at least 100 sex workers travel to 
Davos” during the WEF. The detailed account of the RDIF party had, therefore, 
been included in an article which discussed the prevalence of sex workers at 
Davos, and the Committee considered the complaint with this in mind. 

17. The Committee noted that many of the reported comments concerning the 
alleged conduct of the women at the RDIF event were clearly presented as 
subjective impressions and were not reported as unequivocal statements of fact. 
For example, the article reported that two members of staff at the hotel at which 
the event was held “thought” the women may have been offering sexual services 
and that they “underst[ood]” this to be the case.  The article also reported that 
several people “got the impression” that the women were sex workers. The article 
also included observations made by members of staff, which were clearly 
presented as such, that the women had appeared to be “very friendly” towards 
guests and that some of the women had left “in the company of men”. These 
reported impressions were balanced with the inclusion of the denial of the RDIF 
that the women were offering sexual services, which was repeated on a number 
of occasions throughout the article, and the denial of Ms Kvasova given during 
her conversations with the undercover journalist. While the Committee 
understood the complainants’ concerns, on balance it was satisfied that the 
presentation of the subjective impressions of third parties who had attended the 
event, which were clearly identified as such, coupled with the inclusion of the 
denials both from RDIF and Ms Kvasova, were sufficient to meet the requirements 
of Clause 1 (i); the publication had taken care not to publish inaccurate, 
misleading or distorted information. Given the manner in which the impressions 
of the third parties had been presented in the article, and that the article had not 
reported these as fact, there was no significant inaccuracy which required 
correction under Clause 1(ii). 

18. The complainants first said that it was misleading to report that Ms Kvasova 
had admitted to the undercover reporter that the RDIF was “looking only for 
looks and only for ambience, nothing else” when recruiting the hostesses. It was 
later accepted that Ms Kvasova had said these words, as a recording of the 
phone call had been made, the authenticity of which was not in dispute. The 
complainant said, however, that the word “ambiance” had been used by Ms 
Kvasova because it had first been used by the undercover journalist.  Bearing 
this in mind, the Committee considered whether the way in which the quote had 
been included in the article was misleading such as to give rise to a breach of 
Clause 1. Newspapers are generally free to report the comments of individuals 
where they do so accurately and clearly attribute the comments to the person 
who made them. Having listened to the recording, the Committee was satisfied 
that Ms Kvasova’s comments had not been reported out of context; they 
appeared in a separate paragraph in the article. There was no breach of Clause 
1 on this point. 



    Item                                  3 

19. The complainants had also said it was inaccurate to report that Ms Kvasova 
told the undercover reporter that “she had told them [the hostesses] they were 
there for ‘ambience’ and that if any of them did anything more than that they 
would have difficulty getting out of the country”. The Committee noted that it did 
not have a recording of the phone call in which these remarks were allegedly 
made, but that it did have a reporter’s note of the conversation and that the 
recording of the second phone call demonstrated that Ms Kvasova had said that 
the women were recruited to provide “ambience”. Given that Ms Kvasova had 
referred to “ambiance” as the reason the women were at the event in the second 
phone call and that the reporter’s notes evidenced that she had also said this in 
the first phone call, the Committee did not find a breach of Clause 1 on this 
point.  Whether or not she had relayed this information to the women 
themselves, as reported, was not a significant detail within the context of the 
article. With regards to the report that Ms Kvasova had told the reporter that she 
said “if any of them did anything more than that they would have difficulty 
getting out of the country”, the article did not report that this was what Ms 
Kvasova had actually told the hostesses; only that she had told the undercover 
reporter that she had said this. It was accepted that Ms Kvasova had said to the 
reporter that, hypothetically, behaviour such as sex work could lead to trouble 
with the authorities and legal difficulties. As such, to report that Ms Kvasova had 
said to the reporter that she had told the women engaging in such activities 
would have “difficulty getting out of the country” was not significantly misleading 
as to Ms Kvasova’s views. In light of this and the record of Ms Kvasova’s 
comments in the reporter’s notes, there was no breach of Clause 1 in relation to 
the reporting of these remarks. 

20. The Committee noted the publication’s argument that Regulation 8(a) meant 
that the RDIF did not have standing to bring a complaint under Clause 10 and 
Clause 12. However, the publication accepted that the clandestine approach was 
made to the RDIF to explore the RDIF’s motivations for using sex workers, if this 
claim was true. The individual who was subject to the clandestine approach, Ms 
Kvasova, was acting in her professional capacity as a member of staff of the 
RDIF. For these reasons, the RDIF was directly affected by the alleged breach of 
Clause 10 and had standing to complain. In relation to Clause 12, the 
complainants’ concerns related to allegedly pejorative references to the protected 
characteristics of individuals. This part of the complaint only related to Ms 
Kvasova and Ms Petrova. The RDIF, as a body, did not have standing under 
Clause 12. 

21. It was not in dispute that the undercover journalist had engaged in 
misrepresentation within the meaning of Clause 10 in his two phone calls to Ms 
Kvasova. The issue for the Committee was whether this misrepresentation, and 
publishing the information uncovered through it, was justified in, and 
proportionate to, the public interest. 

22. How women are treated at events during the week of the World Economic 
Forum in Davos, including the availability of sex workers, allegations of sexual 
harassment and sexist attitudes towards women, are issues of undeniable public 



    Item                                  3 

interest. The two undercover approaches to Ms Kvasova, about the impressions 
of third parties that sex workers may have been in attendance at the RDIF event, 
were part of an investigation that related to these matters of public interest. The 
two approaches were made only after concerns had been raised by a number of 
sources who had attended the RDIF’s event and were made in order to 
investigate the position. It was reasonable to expect that an open approach to 
the RDIF would not have been successful in obtaining information which might 
corroborate the comments made by the third party sources, given that hiring sex 
workers would be controversial. The Committee noted that the undercover 
approaches had not uncovered any evidence that women at the RFID party were 
sex workers. Nevertheless, including the information gained from these 
approaches in the article was reasonably part of the efforts to take care over the 
accuracy of the story, and showed that Ms Kvasova’s unofficial remarks to an 
undercover journalist tallied with the RDIF’s ‘on the record’ denial of the 
allegations. Further, the undercover approaches had revealed information about 
the role of and views towards women who had been engaged to appear at an 
event taking place during the week of the WEF, namely the admission that the 
women had been hired because of their appearance. This information, which 
was included in the published article, did relate to the wider issues of public 
interest around the treatment of women at Davos. For these reasons, the actions 
taken by the undercover reporter, and the decision to publish the information he 
gathered, was justified in the public interest. There was no breach of Clause 10. 

23. The complainants had said that the article discriminated against the two 
permanent female RDIF employees at the event: Ms Kvasova and Ms Petrova. Ms 
Petrova was not identified within the article and there was no reference, 
pejorative or otherwise, to Ms Petrova’s sex in the article. Ms Kvasova was 
identified as the “head of corporate marketing” at the RDIF and it was reported 
that she had “recruited the hostesses” in respect of whom the third parties had 
made the reported comments: she was not the subject of the comments herself. 
The reference that the complainants had said was discriminatory, namely the 
comments that the women may have been prepared to engage in sex work, did 
not therefore apply to Ms Kvasova. There was no breach of Clause 12 on these 
points. 

 

 

 

 

 

Conclusion 

24. The complaint was not upheld. 



    Item                                  3 

Remedial Action Required 

25. N/A 

Date complaint received: 19/06/2020 

Date complaint concluded by IPSO: 16/08/2021 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Appendix B 

Decision of the Complaints Committee – 11054-20 Buchanan v Telegraph.co.uk 



    Item                                  3 

Summary of Complaint 

1. Mark Buchanan complained to the Independent Press Standards Organisation 
that Telegraph.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) in an article headlined “'The 
science' was right – it was the Government that was wrong” published 12 June 
2020. 

2. The article reported on the concern about “the explosion of fake news about 
the [Covid-19] virus”. The writer commented that the “biggest fake news about 
the virus has been disseminated by the mainstream media. I’m thinking of the 
myth that the government’s scientific advisors urged Boris Johnson to impose a 
full lockdown long before March 23”. It went on to state that “This narrative 
received a boost on Wednesday when professor Neil Ferguson…told MPs that if 
the government had locked down a week earlier the death toll would be 
considerably lower. ‘The epidemic was doubling every three to four days before 
lockdown interventions were introduced,’ he told a select committee”. The writer 
commented that “What’s so odd about Professor Ferguson’s remarks on 
Wednesday is there’s no reason to think infections were doubling every three or 
four days in the week before lockdown. Simon Wood, professor of statistical 
science at Bristol University, published a paper on June 1 showing that the R 
number in England and Wales was less than 1 before March 23. The same 
conclusion has been reached by Carl Heneghan, professor of evidence-based 
medicine at Oxford…The myth that’s grown up around the lockdown, then, is the 
opposite of the truth” and has led to ”one of the worst decisions in our history 
[the decision to lock down]”. 

3. The complainant said the phrase “there’s no reason to think infections were 
doubling every three or four days in the week before lockdown” was inaccurate. 
Official ONS statistics showed that cases of Covid-19 had doubled every 3.1-3.3 
days in the week prior to March 23; and a member of the cabinet, Michael 
Gove, had publicly said this at the time at a daily government briefing. Further, 
the complainant said that the disputed claim was clearly presented as a claim of 
fact. 

4. The publication did not accept it had breached the Code. It said that the 
article was readily recognisable as a comment piece. It said that the phrase -
“there’s no reason to think”- was clearly rhetorical. It said the phrase was not 
meant to be taken literally; and that readers would know the columnist did not 
think that Professor Ferguson, an eminent epidemiologist, had literally no reason 
for making his statement that the epidemic had doubled in the week to March 
23. It considered that readers would infer that the columnist thought there was 
“no [good] reason” to think infections were doubling as he preferred the 
evidence to the contrary, which had been elsewhere mentioned in the article. 
Further, it said that a more recent statement from the government’s chief medical 
officer -to the effect that the R number had gone below 1 before 23 March- also 
supported the columnist’s view. Finally, whilst it did not dispute that the official 
figures showed that recorded cases of Covid-19 had doubled over the period, it 
disputed whether these figures where a reliable guide to the number of 



    Item                                  3 

infections. It said that the figures on recorded cases were likely to have been 
distorted by the increased rate of testing over this period; the unreliability of the 
test; and the fact that high-risk groups such as medical professionals were being 
disproportionately tested. This meant that the recorded cases did not accurately 
reflect the rate of infections in the population at large. 

5. In response to the publication’s position that the official figures for recorded 
Covid-19 cases were not a reliable guide for the number of infections, the 
complainant accepted that no data is beyond questioning but said that this did 
not support the columnist’s unequivocal statement that there was “no reason” to 
think infections were doubling every three or four days in the week before 
lockdown. He also said that basic epidemiological models predict early 
exponential growth in infections if a virus enters into a population with no pre-
existing immunity. The data appeared to reflect this, indicating its reliability. He 
said that concerns that increased testing would have made the figures unreliable 
as a measure of infections in the population at large were unfounded; it was 
unlikely that a rapid increase in testing over a week would materially distort the 
official figures, especially given the widely perceived failure of the government to 
get adequate testing in place at the time. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be correction, 
promptly and with due prominence, and –where appropriate– an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

6. Columnists are free under the Editors’ Code to campaign, to be partisan, and 
to express an opinion. This includes offering an opinion on the state of scientific 
evidence and critiquing the views of leading scientists or questioning official data. 
Such a right accords with the fundamental right to freedom of expression 
guaranteed by the Preamble to the Editors’ Code. Nonetheless, newspapers must 
still abide by the terms of Clause 1, which require a newspaper to take care not 
to publish inaccurate or misleading information, and to correct significant 
inaccuracies promptly and with due prominence. 

7. The columnist described the claim that infections “were doubling every three 
or four days in the week before lockdown” as “odd”, a “myth”, part of an 



    Item                                  3 

“explosion of fake news” and the “opposite of the truth”, and he cited two 
sources which he said demonstrated that the R-number had reduced to below 1 
by this time and that the pandemic was subsiding. In these circumstances, his 
claim that there was “no reason” to believe that infections were doubling 
constituted a claim of fact that evidence for this position was not merely weak but 
so absolutely lacking that it constituted a demonstrable falsehood. 

8. The complainant challenged this on the grounds that the ONS’ recorded case 
data did provide a basis for the claim that infections were doubling during this 
period. 

9. The Committee considered in detail the publication’s argument that the ONS 
figures on recorded cases could not be relied upon in any way as a guide to 
infections. For example, the publication had said that the PCR tests used to 
identify cases were unreliable; however, the scientific paper the publication relied 
upon for this claim estimated that false-positive results could represent 
somewhere between only 0.8% and 4% of overall test results. Additionally, the 
publication had said that the numbers of people tested had rapidly increased in 
the weeks before lockdown; however, the article’s claim was about the infection 
rate over the seven days before lockdown only. The publication did not provide 
evidence that the rate of testing had increased rapidly during this specific period. 
The Committee concluded that the publication had not established that the ONS 
figures in the week before lockdown were so unreliable to the extent that they did 
not constitute “reason to think” infections had doubled over the period. 

10. The Committee concluded that the presentation of the claim that there was 
“no reason” to think that infections were doubling constituted a failure to take 
care over the accuracy of the article, and that the result was a significantly 
misleading statement, requiring clarification under Clause 1 (ii).   

11. The misleading statement was on a topic of public importance and was used 
to support the article’s broader point that the lockdown was “one of the worst 
decisions in our history”. As the publication had not offered to correct the 
significantly misleading statement, there was a breach of Clause 1(ii). 

Conclusions 

12. The complaint was upheld. 

 

 

Remedial Action Required 

13. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial 
action should be required. In circumstances where the Committee establishes a 



    Item                                  3 

breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or 
adjudication, the nature, extent and placement of which is determined by IPSO. 

14. The Committee noted that the disputed claim was on an issue of significant 
scientific debate and was made in the context of a polemical opinion piece. 
Notwithstanding the Committee’s conclusion that the claim under complaint had 
constituted a claim of fact that the publication had not been able to support, it 
acknowledged that it had been made in the context of expression of opinion, and 
it should be slow to inhibit the right of columnists to debate on important issues. 
In light of these considerations, the Committee concluded that a clarification was 
the appropriate remedy. 

15. This clarification should be added to the online article and appear as a 
standalone clarification in the online corrections and clarifications column. This 
wording should only include information required to correct the misleading 
claim: that the article had claimed that there was ”no reason to think [Covid-19] 
infections were doubling every three or four days in the week before lockdown”; 
and that this was significantly misleading given that evidence was available to 
support this claim, albeit disputed. The wording should be agreed with IPSO in 
advance and should make clear that it has been published following an upheld 
ruling by the Independent Press Standards Organisation. If the publication 
intended to continue to publish the online article without amendment the 
clarification should be published immediately beneath the headline. If the article 
is amended, the clarification should be published as a footnote which explained 
the amendments that have been made. 

  

Date complaint received: 29/06/2020 

Date complaint concluded by IPSO: 20/07/2021 

  

 

 

 

 

 

 

Appendix C 
 



    Item                                  3 

Decision of the Complaints Committee – 30061-20 A woman v 
hertfordshiremercury.co.uk 

Summary of Complaint 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that 
hertfordshiremercury.co.uk breached Clause 4 (Intrusion into grief and shock) 
and Clause 7 (Children in sex cases) of the Editors’ Code of Practice in an article 
published in May 2020. 

2. This decision is written in general terms, to avoid the inclusion of information 
which could identify a victim of sexual assault. 

3. The article reported on the conviction of a man who had been found guilty of 
multiple offences, including counts of sexual abuse. The article described the 
man as having filmed himself raping a young child; gave the exact age of the 
child; the time frame over which the abuse took place; and a reference to the 
frequency of the abuse.  The article reported who had initially alerted the police 
to the identity of the defendant in relation to separate allegations. 

4. The complainant was a family member of the victim.  She said that the article 
breached Clause 7, as the victim of the assault was identifiable. She said that by 
reporting the precise age of the young child; the time frame in which the abuse 
took place; reference to the frequency of the abuse; the town the assaults took 
place in; and the identity of the person who had reported the defendant to the 
police, readers would be able to work out that the identity of the young victim. 
She also said a published police report and another newspaper’s article, in 
which the man had not been named, had also reported the age of the victim; the 
dates of the offences; the age of the man; and the town the offences took place 
in. The complainant said that the information that had been given in the previous 
article and the police report, when coupled with the information contained in the 
article under complaint, led to the victim being identifiable in breach of Clause 
7: had been recognised by extended family members, friends of the family and 
neighbours. 

5. The complainant also said that the article intruded into her family’s grief and 
shock in breach of Clause 4. She said the headline of the article, which referred 
to the rape of a young child, was in itself insensitive and caused grief to the 
family. The complainant also considered a tweet from one of the journalists who 
had written the article about the coverage, about the article, and comments in 
the article on the case, were insensitive in tone and intruded into the shock of the 
family of the victim. 

6. The publication did not accept a breach of the Code; it said that nothing in 
the report either identified the child or implied their identity. It noted that the 
standard wording of orders made by the court under the Youth Justice and 
Criminal Evidence Act 1999 regarding publicity of victims is that “no matter may 
be published that would identify them, including their name, address, any 



    Item                                  3 

educational establishment or any workplace they attend, and any picture of 
them”. It said that age was not one of these features, and that none of the 
prohibited features had been published in the article. It noted that the town 
referred to in the article had a population of over 33,500. The publication said 
that, whilst people may have been able to guess the victim, this was not due to 
the information contained in the article, and that people may come to their own 
conclusions outside of the publication. 

7. The publication said that the article did not reveal the critical information that 
would have identified the young child, and it was satisfied that the purposeful 
omission of several details meant the victim’s identity could not be established 
from the information in the article or the information which was already in the 
public domain. It noted that the court had previously stated it had no concerns 
about the media reporting when the article under complaint was published. 

8. The publication said that it had not breached Clause 4. It said that a terrible 
crime had taken place, but reporting it was not enough to engage Clause 4 
itself. The publication also said that the tweet could not breach Clause 4 as it was 
not an enquiry or approach, nor did it have editorial control over the journalist’s 
personal Twitter account, so it could not be considered to be part of the 
publication. 

Relevant Code Provisions 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 

Clause 7 (Children in sex cases)* 

The press must not, even if legally free to do so, identify children under 16 who 
are victims or witnesses in cases involving sex offences. 

In any press report of a case involving a sexual offence against a child - 

i) The child must not be identified. 

ii) The adult may be identified. 

iii) The word "incest" must not be used where a child victim might be identified 

iv)  Care must be taken that nothing in the report implies the relationship 
between the accused and the child. 

Findings of the Committee 



    Item                                  3 

9. The Committee recognised the important public interest in reporting on sexual 
assault crimes, and that the publication had taken steps to reduce the likelihood 
that the child would be identified as the victim of the assaults for which the 
defendant had been convicted. While the article did contain some information 
about the young victim and the circumstances in which the abuse took place, it 
had omitted a number of pertinent details which may have led readers to identify 
the victim. Having reviewed the details that had been included, the Committee 
concluded that they did not identify the victim or otherwise breach Clause 7. The 
Committee wrote to both parties confidentially, separate to this decision, 
outlining its reasons in more detail. 

10. The Committee acknowledged how distressing the publication of the article 
was for the complainant and her family; the matters discussed in the article were 
incredibly sensitive and had caused huge upset. The question for it to consider 
regarding the article was whether publication had been handled sensitively in the 
terms of Clause 4. The Committee noted first the context: the article was a report 
of court proceedings. It set out the gravity of the crimes committed by the man, 
and the headline, although shocking, accurately represented the seriousness of 
the case. It did not mock, sensationalise or ridicule the victim or the family of the 
victim. The report was not insensitive in the terms of Clause 4, and there was no 
breach of the Code on this point. 

11. The complainant had also said that a tweet from the reporter was insensitive 
in breach of Clause 4. The publication did not have editorial control over the 
journalist’s Twitter account, and therefore the tweet did not constitute material 
published by the publication. Clause 4 does not only relate to publication, 
however; it also relates to the activities of journalists in preparing material for 
publication, in that it requires that “enquiries and approaches must be made with 
sympathy and discretion”. The Committee therefore considered whether the tweet 
was an “enquiry” or “approach”. The tweet was published after the article was 
published, and was a public comment on the experience of reporting on the 
case, rather than a comment directed at or to the complainant or her family. On 
this basis, the Committee concluded that did not constitute an approach or 
enquiry of the newspaper. Clause 4 was not engaged. Nonetheless, the 
Committee took this opportunity to draw attention to the importance of observing 
the terms of Clause 4 not only in what is published, but also in the reporting 
process. 

Conclusions 

12. The complaint was not upheld. 

 

Remedial Action Required 

13. N/A 



    Item                                  3 

Date complaint received: 23/12/2020 

Date complaint concluded by IPSO: 19/08/2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Appendix D 
 



    Item                                  3 

Decision of the Complaints Committee – 03742-21 Chambers v Daily Star 

Summary of Complaint 

1. Christine Chambers complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Daily Star breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code 
of Practice in an article headlined “RACING MOURNS LOSS OF LAURA”, 
published on 20 April 2021. 

2. The frontpage headline directed readers to a tribute on page 21 to Lorna 
Brooke, a jockey who had died after falling from her horse in a race. A 
photograph of Ms Brooke appeared alongside the headline on the front page. 
The main article in the body of the newspaper appeared under the headline 
“McCOY HEARTACHE FOR FALLEN JOCKEY”, followed by the sub-heading 
“Tributes to tragic rider Lorna, 37”. 

3. The complainant, a member of the public who also knew Ms Brooke and her 
family, said that the frontpage headline had incorrectly referred to Lorna Brooke 
as “Laura”. She said that this demonstrated a lack of respect and decency, and 
amounted to a breach of Clause 1 (Accuracy). 

4. The newspaper said that when it was notified of this error, it had published a 
correction on 24 April in its established Corrections and Clarifications column on 
page 2. This read: 

“The first edition of our front page on Tuesday, April 20, paid tribute to Lorna 
Brookes and we regrettably spelt her name wrong by calling her Laura Brookes. 
We sincerely apologise for this error”. 

5. It subsequently published a further apology, after the publication was made 
aware that the initial correction had spelt Lorna Brooke’s surname incorrectly. 
The standalone apology and correction was published on 5 May, on page 2, 
under the headline “LORNA BROOKE”: 

“ON Tuesday, April 20, in a tribute to amateur jockey Lorna Brooke, who had 
tragically died after a fall, we spelled her first name incorrectly on the front page 
of an early edition of the Daily Star. We published a correction, but spelled her 
surname incorrectly. We are sincerely sorry for these errors and apologise to 
Lorna’s family and friends.” 

6. The publication maintained that it had taken sufficient steps to address both 
errors. It said it was deeply embarrassed by these errors and that it was a matter 
of regret that they had caused distress to the friends and family of Lorna Brooke. 

7. The complainant, however, did not consider that the steps taken by the 
newspaper were sufficient. 

Relevant Code Provisions 



    Item                                  3 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

8. The Committee first wished to express its condolences to the family and friends 
of Lorna Brooke. 

9. The Editors’ Code makes clear that publications must take care not to publish 
inaccurate, misleading or distorted information. This is particularly salient in the 
reporting of deaths and tributes to the deceased, where the utmost care should 
be taken to avoid making mistakes. The Committee emphasised that in many 
circumstances typographical errors, including misspellings of a person’s name, 
would not constitute a failure to take care over the accuracy of an article. In this 
instance, however, the misspelling had been in a front-page reference breaking 
the news of Ms Brooke’s death. In this highly sensitive context, the Committee 
found that the misidentification of Ms Brooke as “Laura” represented a failure to 
take care over the accuracy of the article, resulting in a breach of Clause 1 (i) of 
the Code.  Similarly, in the context of a story about Ms Brooke’s death, the 
misspelling of her name was significant and required correction under Clause 1 
(ii). 

10. As soon as the newspaper became aware of this inaccuracy, it had published 
a correction. This correction, however, misspelt Lorna Brooke’s surname, 
referring to her as “Brookes”.  Given the context of the error, this represented a 
further failure to take sufficient care, in breach of Clause 1 (i). 

11. The newspaper had then published a second correction, which had 
appeared on page 2 a fortnight after the article’s publication. This identified both 
the original error over Ms Brooke’s first name and the subsequent misspelling of 
her surname, correctly identified her, and apologised to Ms Brooke’s family and 
friends for the inaccuracies. In the view of the Committee, the final correction 
was sufficient to correct the original headline inaccuracy, and the subsequent 
error within the first correction. It was also appropriate that it had included an 
apology, given the nature of the original error and the inaccuracy in the first 



    Item                                  3 

correction. The Committee was satisfied that it had been published promptly and 
with due prominence. There was no breach of Clause 1 (ii). 

Conclusion 

12. The complaint was upheld under Clause 1 (i).  

Remedial Action Required 

13. The second correction put the correct position on record, apologised for the 
error and was offered promptly and with due prominence. No further action was 
required.  

Date complaint received: 20/04/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 18/08/2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Appendix E 
 

Decision of the Complaints Committee – 03066-21 Brian and Declan Arthurs v 
Sunday World 



    Item                                  3 

Summary of Complaint 

1. Brian and Declan Arthurs complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Sunday World breached Clause 2 (Privacy) and Clause 4 
(Intrusion into grief or shock) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “EX-IRA CHIEF'S COVID BATTLE FOR LIFE”, published on 7 February 
2021. 

2. The article appeared across page 10 and 11 beneath the banner: “COVID-19 
CRISIS HIGH-PROFILE REPUBLICAN IN INTENSIVE CAREE WITH VIRUS”, with the 
sub-heading reading: “Family and friends rally around as [details of treatment]”. 
The article reported that Brian Arthurs was “[details of prognosis]” at Craigavon 
Area Hospital after contracting Covid-19. It went on to report that he was 
suffering from a further condition, and that “family members, who have not been 
allowed to visit the hospital, are said to be growing increasingly concerned after 
the ex-terror chief was [details of treatment]”. It contained the following 
comments made by an unnamed source: “Brian is [details of treatment] and is 
not very well at all […] the family are very concerned, and it’s not helped by the 
fact that nobody can be with him at the moment because of the virus. There 
aren’t a lot of details about his conditions except he’s not very well and needed 
[details of treatment]”. The article made reference to the complainant’s past 
convictions for terrorism and fraud, and his alleged ongoing involvement in 
criminal activity. 

3. The article was illustrated with three images, two of Brian Arthurs alone, and 
one showing Declan Arthurs standing in front of a pool with Brian Arthurs in the 
background. The image of the complainants together was captioned “Brian 
Arthurs’ singing son Deaglan posts a selfie of himself, while his dad and mum 
[name] enjoy a dip in a Marbella villa.” The article provided further detail about 
the circumstances in which the image had been taken and noted that Declan 
Arthurs had previously unsuccessfully brought proceedings intended to prevent 
media reporting of his connection to his father. 

4. The complainants said the article was a clear breach of Brian Arthurs’ right to 
privacy as it had published, without his consent or permission, private medical 
information: his diagnosis and his resulting state of ill-health, his prognosis and 
the treatment he had received whilst in hospital. The complainants maintained 
that prior to the article’s publication this information had been known only to his 
immediate family and close friends. The complainants said the article had 
caused considerable distress to the family at a time when Brian Arthurs was in an 
intensive care unit in hospital and was likely to die. The complainants said this 
was insensitive and therefore also a breach of Clause 4 (Intrusion into grief or 
shock). 

5. The complainants said that the article further breached Clause 2 (Privacy) by 
publishing an image of Declan Arthurs, which had been obtained from his 
personal Instagram page without his consent or permission. The complainants 



    Item                                  3 

said that the inclusion of this image alongside the information relating to his 
father’s condition was insensitive and intrusive. 

6. The newspaper did not accept that the article breached the Editors’ Code. It 
did not consider that Brian Arthurs had a reasonable expectation of privacy in 
regard to the published information or, indeed, more generally, given his 
notoriety and criminal convictions. It further argued that Covid-19 was “not a 
private health matter” but rather a unique public health emergency and as such 
the expectation of privacy around it was reduced. In any event, it said that Mr 
Arthurs’ condition, and the medical treatment he had received in hospital, was 
already in the public domain prior to publication: their original source resided in 
Dublin – a separate jurisdiction – and the information was then confirmed by “at 
least two separate sources in Northern Ireland who were not people necessarily 
privy to access [to the complainant’s] inner circle of friends and family”. As such, 
it said that the article did not reveal anything about the complainant which was 
not already in the public domain and therefore did not intrude into his privacy. 

7. Second, the publication considered that there had been a public interest in 
publishing the story, given Brian Arthurs’ “considerable notoriety, gained through 
his own conduct [and] actions”, and a further public interest in the reporting of 
Covid-19 cases. It argued that it had a moral duty to inform the public of the 
dangers presented by the virus. On a national level, it said that such stories 
humanised the virus; thereby helping to tackle misinformation and encourage 
vaccination uptake. On a local level, such stories helped to support ‘track and 
trace’ efforts, informing the community of increased risk. 

8. Furthermore, the newspaper did not accept that reporting the treatment Brian 
Arthurs was receiving was insensitive in breach of Clause 4. It said that Brian 
Arthurs’ family were fully aware of his condition and the article did not reveal any 
new information, report inaccurate information, or seek to sensationalise events. 

9. In addition, the newspaper did not consider that either the article or the image 
breached Declan Arthurs’ right to privacy. It was not in dispute that the image 
had been obtained from a publicly available social media page, and it displayed 
only the complainant’s likeness. The newspaper said it had originally been 
published in an article in October 2019, about which the publication had not 
received a complaint. Further, the newspaper did not accept that Declan Arthurs 
had an expectation of privacy over his appearance given his participation in a 
reality television, the related court action and his resultant notoriety. 

10. The complainants disputed the newspaper’s argument that there should be a 
diminished expectation of privacy for certain medical conditions as a result of the 
profile and prevalence of a virus and/or disease; medical information should be 
treated the same regardless. It also challenged the newspaper’s position that an 
individual convicted or accused of criminal offences did not have an expectation 
of privacy. 

Relevant Code Provisions 



    Item                                  3 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 
health and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 

*The Public Interest 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be 
demonstrated to be in the public interest.  The public interest includes, but is not 
confined to: 

• Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
• Protecting public health or safety. 
• Protecting the public from being misled by an action or statement of an 

individual or organisation. 
• Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply 

with any obligation to which they are subject. 
• Disclosing a miscarriage of justice. 
• Raising or contributing to a matter of public debate, including serious 

cases of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the 
public. 

• Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

There is a public interest in freedom of expression itself. 

The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will become so. 

Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the time. 



    Item                                  3 

Findings of the Committee 

11. The terms of the Clause 2 (Privacy) state that everybody is entitled to respect 
for their private life and health, and the complainant was entitled to the same 
protection offered by the terms of the Clause as any other person, subject – as 
with any other person – to exception in the public interest. The article included 
detailed information about his health: his primary diagnosis and his subsequent 
diagnosis, his treatment and the prognosis. It was clear to the Committee that the 
article contained personal medical information over which the complainant had 
a reasonable expectation of privacy. It was left to the Committee to decide 
whether the publication of this intrusive information could be justified in the 
public interest. 

12. The Editors’ Code notes that there is a public interest in protecting public 
health and safety, and the Committee acknowledged the role that newspapers 
play in protecting the health of the wider community in the time of a pandemic 
by reporting on the transmission, prevalence, and potential severity of the virus. It 
did not consider, however, that the newspaper had provided an adequate 
explanation as to how the publication of detailed information about the 
complainant’s state of ill-health and his treatment served to protect public health. 
Furthermore, while maintaining that the complainant had a diminished 
expectation of privacy due to his past criminal convictions and alleged ongoing 
involvement in illegal operations, the publication had not provided a clear 
explanation as to why these activities meant that there was a public interest in 
publishing his intimate medical information. Finally, the Committee did not 
consider that the publication had demonstrated that the information had entered 
the public domain to any substantial extent, such that the complainant’s 
expectation of privacy would be reduced or eliminated. The Committee 
concluded that the complainant had a clear expectation of privacy over the 
information included in the article about his diagnosis, prognosis and treatment, 
and the publication had not advanced a sufficient public interest argument to 
justify the intrusion into the complainant’s private life.  There was a clear breach 
of Clause 2 of the Code. 

13. In the view of the Committee, the publication of the article was not handled 
with sensitivity or care at a time of shock. The article revealed private medical 
information whilst the complainant was in an intensive care unit in 
hospital.  This amounted to a breach of Clause 4. 

14. Finally, the Committee considered the privacy concerns raised by Declan 
Arthurs. The disputed image only disclosed the complainant’s likeness; it did not 
disclose any private information and did not show him engaged in private 
activity. The information was already in the public domain, having featured in a 
previous article from 2019, following publication on the complainant’s publicly 
accessible social media page. In such circumstances, the Committee did not 
consider that the complainant had a reasonable expectation of privacy in 
relation to this image, and its publication did not amount to an intrusion into his 
private life. There was no breach of Clause 2 on this point. 



    Item                                  3 

Conclusion 

15. The complaint was upheld. 

Remedial Action Required 

16. Having upheld the complaint under Clause 2 and Clause 4, the Committee 
considered the remedial action that should be required. Given the nature of the 
breach, the appropriate remedial action was the publication of an upheld 
adjudication. 

17. The Committee considered the placement of this adjudication. The 
adjudication should be published in print, on or before page 10, where the 
original article appeared. The headline to the adjudication should make clear 
that IPSO has upheld the complaint, refer to the subject matter and be agreed 
with IPSO in advance of publication. 

The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Brian and Declan Arthurs complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Sunday World breached Clause 2 (Privacy) and Clause 4 
(Intrusion into grief or shock) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “EX-IRA CHIEF'S COVID BATTLE FOR LIFE”, published on 7 February 
2021. 

The article reported the medical condition that Brian Arthurs was suffering from 
and the treatment he was receiving in hospital. 

The complainants said the article was a clear breach of Brian Arthurs’ right to 
privacy as it had published, without his consent or permission, private medical 
information: his diagnosis with Covid-19 and his resulting state of ill-health, his 
prognosis, and the treatment he had received whilst in hospital. They said that 
the article’s publication was deeply upsetting for the family whilst they were in a 
state of grief, maintaining that his condition was only known to a close circle of 
friends and family. 

The newspaper did not accept that the article breached the Editors’ Code. It did 
not consider that Brian Arthurs had an expectation of privacy in regard to the 
published information or, indeed, more generally, given his notoriety and 
criminal convictions. It further argued that Covid-19 was “not a private health 
matter” but rather a unique public health emergency, citing a public interest in 
reporting on cases and alerting readers to the dangers presented by the virus. 

The Committee found that the article had published medical information to 
which Brian Arthurs’ had a reasonable expectation of privacy. Whilst the 
Committee noted that there was a public interest in protecting public health and 
safety, it did not consider, however, that the newspaper had provided an 
adequate explanation as to how the publication of detailed information about 



    Item                                  3 

the complainant’s state of ill-health and his treatment served to protect public 
health. Nor did the Committee consider that the newspaper had provided a clear 
explanation as to why the complainant’s past criminal convictions and alleged 
ongoing involvement in illicit activity meant there was a public interest in 
publishing this information or demonstrated that these details had entered the 
public domain to any substantial extent. In such circumstances, the article 
amounted to an intrusion into the complainant’s private life by publishing, 
without consent, private medical information. There was a breach of Clause 2 of 
the Editors’ Code. 

Furthermore, in the view of the Committee, the publication of the article was not 
handled with sensitivity or care at a time of shock. The article revealed private 
medical information whilst the complainant was receiving care in hospital. This 
amounted to a breach of Clause 4. 

  

Date complaint received: 29/03/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 25/08/2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Appendix E 
 

Decision of the Complaints Committee – 01887-21 Rahnama v The Mail on 
Sunday 

Summary of Complaint 



    Item                                  3 

1. Ali Rahnama complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Mail on Sunday breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Farcical”, published on 7 February 2021. 

2. The article reported that asylum seekers were being housed in a hotel near 
Heathrow despite the shortage of accommodation for passengers required to 
enter quarantine after arrival in the UK as part of measures to prevent the spread 
of Covid-19. It was illustrated with a large photograph of three men in a group, 
two of whom were wearing face masks, standing or crouching on a curbside. 
The photograph was captioned: “LAX: Asylum seekers in hotel grounds”. The 
article also quoted several comments by residents of the hotel, such as: “It’s not a 
good system – people are too close together”; and “We can walk around 
wherever we want. There are lots of people here.” The article reported that 
“Groups of migrants can be seen chatting on smartphones outside the hotel or 
strolling to a parade of shops in nearby West Drayton”. It also noted that the 
“apparent freedom afforded to the migrants contrasts with the draconian 
measures awaiting passengers who will be placed in quarantine after flying in to 
Britain.” 

3. The article also appeared online under the headline “As Government 
scrambles to find hotel rooms for its border quarantine plan, a [named hotel 
chain] two miles from Heathrow is home to 400 asylum seekers... and two 
nearby migrant detention centres stand almost empty”, published on 6 February 
in substantially the same form. The same image was used, with the caption: 
“Hundreds of asylum seekers are being housed at a large hotel near Heathrow 
as the Government struggles to find accommodation for passengers forced to 
quarantine after arriving from virus hotspots”. 

4. The complainant was one of the men who appeared in the photograph, 
wearing a facemask, which accompanied the article. He said that the publication 
of the photograph intruded into his private life, as it revealed his status as an 
asylum seeker, and placed him at risk of serious harm, as he was vulnerable for 
reasons which he explained during IPSO’s investigation.  He said that his 
friends and family abroad had been contacted repeatedly by those who had 
identified him from the photograph, and he worried that the global reach of the 
article placed his family in his home country at increased risk of harm. He also 
said that he had, since the publication of the article, been identified while out in 
public by individuals with anti-immigration views, who had verbally abused and 
pointed at him. He said that, therefore, even though he was wearing a face 
mask, he was identifiable from the photograph. 

5. The complainant said that the image had been taken in the car park of the 
hotel in which he was housed; this was not a public space and he considered it 
to be his home. On this basis, he believed that he had a reasonable expectation 
of privacy not to be photographed whilst standing there. He said that he had not 
been aware that he was being photographed. 



    Item                                  3 

6. The publication apologised if the publication of the photograph caused the 
complainant distress or inconvenience, but did not accept a breach of the Code. 
It said that the fact of being an asylum seeker was not information in respect of 
which a person has a reasonable expectation of privacy. The article did not 
describe the complainant’s arrival in the UK or asylum claim, but merely pictured 
him outside a residence housing asylum seekers. The newspaper maintained that 
the publication of images of asylum seekers in which they were identifiable was 
common practice in the media. 

7. The publication stated that the image had been taken while the complainant 
was standing in the hotel car park, in clear view of the public. It noted that there 
was a hoarding around the hotel and part of the car park, but the complainant 
was standing outside this protected area. Furthermore, a car wash business, 
which was signposted from the nearby motorway, was also present in the car 
park. The publication said that the complainant had no reasonable expectation 
of privacy in these circumstances. It also provided an email from the 
photographer who said he was taking photographs of the complainant and his 
companions for around 10-15 minutes; he believed that they were aware of his 
presence, as he was standing only about 40 metres away, but did not turn away 
or request that he stop taking photos. The publication said that there was no 
private information about the complainant in the image – it showed only his 
likeness, and half his face was obscured by a mask. The publication also noted 
that upon receipt of a complaint from another representative of the complainant, 
and prior to the complaint to IPSO, the photograph had been removed from the 
online article. 

8. Furthermore, the publication stated that the publication of the image served to 
illustrate comments in the article about the free circulation of residents in the 
hotel despite Covid restrictions. 

9. The publication said that whilst no public interest defence was necessary, as 
there was no reasonable expectation of privacy, there was a public interest in 
showing how the residents of the hotel had freedom to come and go, and how 
they were gathering in groups. It said that, prior to publication, discussions had 
taken place as to whether the faces of the men should be pixelated. Upon 
viewing the final draft of the article and the manner in which the photograph was 
presented, an editorial decision was made that there was no reason to obscure 
the faces of the complainant or his companions, as the publication did not 
believe the photograph amounted to an intrusion into their private lives. The 
publication said that, in any case, the publication of the image was covered by 
the public interest exception of raising or contributing to a matter of public 
debate. 

Relevant Code Provisions 

Clause 2 (Privacy)* 



    Item                                  3 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Findings of the Committee 

10. Clause 2 states that everyone is entitled to respect for their private life, home 
and health and that it is unacceptable to photograph individuals, without their 
consent, in places where they have a reasonable expectation of privacy. The 
photograph of the complainant had been taken while he stood in the car park of 
a hotel, outside the protected area surrounded by hoardings, and in full view of 
anyone visiting the car park. The photograph did not contain any information 
over which the complainant had a reasonable expectation of privacy: it simply 
showed him among a small group of people standing outside whilst his face was 
partially obscured by a mask. The Committee concluded that the complainant 
had not been in a location in which he had a reasonable expectation of privacy: 
while the hotel was his current home, the surrounding car park was accessible to 
members of the public, and he would have been visible to anyone visiting the 
space, including residents of the hotel and patrons of the car wash. The 
publication of the photograph did not breach Clause 2. 

11. The caption of the photograph in the print edition of the newspaper stated 
“LAX: Asylum seekers in hotel grounds” and the caption to the photograph in the 
online edition began “Hundreds of asylum seekers are being housed….” The 
complainant said that these captions, in conjunction with the photographs, 
revealed that he was an asylum seeker, which he said was private information. 
The Committee acknowledged that details concerning an individual’s 
immigration status may, in certain circumstances, be information in respect of 
which they have a reasonable expectation of privacy. However, in this instance, 
the complainant had been pictured outside a hotel which, according to the 
report, housed hundreds of asylum seekers and in a location in which he did not 
have a reasonable expectation of privacy. No additional details about the 
complainant or his immigration status were included in the caption or in the 
article. The Committee concluded that, in these circumstances, the publication of 
the article did not amount to an intrusion into the complainant’s privacy. There 
was no breach of Clause 2. 

Conclusions 

12. The complaint was not upheld. 



    Item                                  3 

Remedial Action Required 

13. N/A  

Date complaint received: 23/02/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 10/09/2021 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Appendix G 

 

Decision of the Complaints Committee – 02644-21 Metropolitan Police v Mail 
Online 

Summary of Complaint 



    Item                                  3 

1. The Metropolitan Police complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “Sarah Everard murder suspect was 
tracked by plain clothes detectives for several days before they swooped in to 
arrest him”, published on 11 March 2021. 

2. The article reported on the Metropolitan Police’s search for the suspect in the 
Sarah Everard murder case. It reported that “Metropolitan Police officer Wayne 
Couzens ha[d] been arrested on suspicion of her kidnap and murder” after 
being “tracked by plain clothes detectives for several days”. It later noted that 
“Sources have suggested that plain clothes detectives may have been secretly 
monitoring the suspect's movements for days before he was arrested”. 
Additionally, it stated that Couzens “works in Parliamentary and Diplomatic 
Protection Command and is armed as part of his job”. It added that “The case 
has prompted the possibility that perhaps for the first time in the Met's history, 
armed surveillance officers were watching one of their own firearms officers 
[Couzens] while he was on duty guarding one of the most important buildings in 
London”. It elsewhere reported that a “police insider said: 'There are two possible 
approaches the Met could have taken when the officer emerged as the main 
suspect [one being] to maintain his normal duties whilst having an armed 
capacity…watching him’”. 

3. The complainant said that it was untrue that the suspect was either known to 
or tracked by police for several days before his arrest. In fact, he was located just 
a few hours before his arrest. In light of this, it was also inaccurate to speculate 
that he had returned to work after being identified as a suspect. The complainant 
had contacted the publication shortly after the story was published to express its 
concern that the article was inaccurate. It said that the publication’s failure to 
promptly delete and correct the article when it was first contacted by the 
complainant, on the day of publication, was regrettable. 

4. The publication said it had relied on an anonymous police source regarding 
the claim that “The case has prompted the possibility that perhaps for the first 
time in the Met's history, armed surveillance officers were watching one of their 
own firearms officers [Couzens] while he was on duty…”. However, whilst it said 
the source was reliable, following the direct complaint from the complainant to 
the publication, the source had clarified that they could not guarantee the 
accuracy of this claim. With regard to the claim that Mr Couzens had been 
“tracked by plain clothes detectives for several days”, the publication said this 
was based on speculation from a neighbour that had appeared in the press. The 
neighbour had claimed that plainclothes officers had been watching the 
suspect’s property the day before the arrests and that there were unmarked 
police cars in the street. The publication also emphasised that it had sought the 
complainant’s comments on the claims prior to publication but was told the 
complainant would not comment. 

5. On receipt of the direct complaint from the complainant on the day of 
publication, the newspaper amended the article. In its first response during 



    Item                                  3 

IPSO’s investigation after the complainant had provided further clarification on 
number of points, 47 days after it had first been notified of the complaint 
through direct correspondence from the complainant (the day after publication), 
the newspaper offered to remove the article from its website and publish the 
following standalone correction online: 

An article published on 11 March about the arrest of Wayne Couzens on 
suspicion of the murder of Sarah Everard included claims that Mr Couzens had 
been allowed to return to work as a firearms officer after having been identified 
as a suspect, and that he had been tracked by undercover officers for several 
days before being arrested. We have since been contacted by the Metropolitan 
Police who have advised that neither allegation is true, which we accept, and the 
article has been removed from the website. We are happy to set the record 
straight. 

6. The correction was offered 19 days after IPSO began its investigation of the 
complaint (including a period in which the complaint was being processed by 
IPSO). The publication said that it had offered a correction once the complainant 
had confirmed its position. 

7. The complainant did not accept this as a resolution to its complaint. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

8. The claim that the suspect, Mr Couzens, “was tracked by plain clothes 
detectives for several days before they swooped in to arrest him” was based on 
speculation by a member of the public, which had been published by another 
publication. The Committee noted that the publication had contacted the 
complainant about this claim prior to publication and that the complainant had 
declined to comment. Nonetheless, the publication of this uncorroborated claim 



    Item                                  3 

as fact, including in the headline, represented a failure to take care over the 
accuracy of the article and a breach of Clause 1(i). 

9. The publication had subsequently accepted that the claim that Mr Couzens 
had been tracked for several days was inaccurate. This was a significant claim 
about the conduct of police during the investigation, which implied a potential 
risk to the public during the period during which Mr Couzens was said to have 
been observed by police but allowed free movement. It required correction under 
the terms of Clause 1(ii). The complainant had contacted the newspaper on the 
day of publication to notify it that the claim was inaccurate. While the newspaper 
had promptly amended the article, it had declined to offer a correction, instead 
asking for clarification on the correct position despite the complainant having 
confirmed that the published information was inaccurate. It had ultimately 
offered to correct the claim 47 days after it had been notified of the complaint by 
IPSO and 48 days after the article’s publication. While the Committee recognised 
the publication’s position that during parts of this period the complaint was being 
processed by IPSO , it noted that the further clarification provided by the 
complainant at the start of IPSO’s investigation did not materially add to the 
information provided by the complainant direct to the newspaper during the 
referral period. Furthermore, the complainant had been in a position to provide 
direct information about the timing of the investigation whereas the publication 
had relied upon speculation by a single third-party source. In such 
circumstances, and given the significance of the claim, the Committee concluded 
that the publication’s offer to publish a correction was not prompt, and there was 
a breach of Clause 1(ii). 

10. The article had reported that there had been a “possibility that…armed 
surveillance officers were watching one of their own firearms officers [Couzens] 
while he was on duty”. The article did not claim as fact that this had happened, 
only that there was such a “possibility”. This point had also been based on the 
comments of a police source, and was presented as such. The article also went 
on to make clear that this “possibility” was posited by a “police insider”. The 
article therefore made clear that the prospect of “armed surveillance 
officers…watching one of their own firearms officers [Couzens] while he was on 
duty” was only a “possibility”, and made clear it was simply picking up on the 
speculation of a “police insider”. In these circumstances, where the claim was 
distinguished as conjecture, albeit partly based on the inaccurate claim found to 
be in breach above, there was no further failure to take care not to publish 
inaccurate or misleading information with regard to this claim, nor did the article 
contain a significantly inaccurate or misleading statement relating to this. There 
was no breach of Clause 1 on this point. 

Conclusions 

11. The complaint was partly upheld under Clause 1. 

Remedial Action Required 



    Item                                  3 

12. Having partly upheld the complaint under Clause 1, the Committee 
considered what remedial action should be required. In circumstances where the 
Committee establishes a breach of the Editors’ Code, it can require the 
publication of a correction and/or adjudication. The nature, extent and 
placement of which is determined by IPSO. 

13. The significantly inaccurate statement appeared in the headline, was on a 
topic of considerable public concern, and the newspaper was aware at the time 
of publication that it was based on speculation by a third party. Whilst the 
newspaper had taken prompt action to amend the article, there had been a very 
considerable delay before it offered to correct the public record as it was 
required to do by the Code. In light of these considerations, the Committee 
concluded that an adjudication was the appropriate remedy. The headline of the 
adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint against Mail 
Online and must refer to its subject matter; it must be agreed with IPSO in 
advance. 

14. The Committee considered the placement of its adjudication. The 
adjudication should be published in full on the publication’s website with a link to 
the full adjudication (including the headline) appearing on the top third of the 
newspaper’s homepage, for 24 hours; it should then be archived in the usual 
way. A link to the adjudication should also be published with the article, 
explaining that it was the subject of an IPSO adjudication, and explaining the 
amendments that have been made. The terms of the adjudication for publication 
are as follows: 

The Metropolitan Police complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “Sarah Everard murder suspect was 
tracked by plain clothes detectives for several days before they swooped in to 
arrest him”, published on 11 March 2021. 

The complaint was upheld, and IPSO required Mail Online to publish this 
adjudication to remedy the breach of the Code. 

The article reported on the Metropolitan Police’s search for the suspect in the 
Sarah Everard murder case. It reported that “Metropolitan Police officer Wayne 
Couzens ha[d] been arrested on suspicion of her kidnap and murder” after 
being “tracked by plain clothes detectives for several days”. It later noted that 
“Sources have suggested that plain clothes detectives may have been secretly 
monitoring the suspect's movements for days before he was arrested”. 

The complainant said that it was untrue that the suspect was either known to or 
tracked by police for several days before his arrest. In fact, he was located just a 
few hours before his arrest. It said that the publication’s failure to promptly delete 
and correct the article when it was first contacted by the complainant to express 
its concerns, on the day of publication, was regrettable. 



    Item                                  3 

The publication said the alleged inaccuracy was based on speculation from a 
neighbour that had appeared in the press. The neighbour had claimed that 
plainclothes officers had been watching the suspect’s property the day before the 
arrests and that there were unmarked police cars in the street. The publication 
also emphasised that it had sought the complainant’s comments on the claims 
prior to publication but was told the complainant would not comment. Later, in 
its first response during IPSO’s investigation and 48 days after publication, the 
newspaper offered to remove the article from its website and publish a 
standalone correction online accepting that the claim was inaccurate. 

IPSO found that the newspaper had failed to take care not to publish inaccurate 
information in relation to this claim. The claim was based on speculation by a 
member of the public, which had been published by another publication. The 
newspaper had published this uncorroborated claim as fact, including in the 
headline. This failure to take care gave rise to a significantly inaccurate 
statement; the publication had subsequently accepted that the claim was 
incorrect and this was a significant claim about the conduct of police during the 
investigation. Whilst the newspaper had offered a correction on this point, IPSO 
found that this offer was not prompt given the significance of the inaccurate 
statement; where it had been based on speculation by a single third-party 
source; the fact that the complainant had been in a position to provide direct 
information about the investigation; and the time taken between the newspaper’s 
receipt of the IPSO complaint and its offer of a correction. The newspaper had 
therefore breached Clause 1. 

Date complaint received: 12/03/2021 

Date decision issued: 23/08/2021 

 

 

 

 

 

 

APPENDIX H 

 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

2193  Request for review 
2194 01695-21 Parrott v Norwich Evening News 
2172 28831-20 Ross v thejc.com 



    Item                                  3 

2180 00528-21 McDade v The Scottish Sun 
2182 01360-

21/01902
-
21/01903
-21 

A man and a woman v Liphook Herald/Haslemere 
Herald/Bordon Herald 

2209  Request for review 
2210 00661-21 Liberadzki v The Sunday Times 
2110 27710-20 Mailey v Sunday Life 
2211 27726-20 The Family of Sue Woods v liverpoolecho.co.uk 
2216  Request for review 
2175 29958-20 Iddon v The Sun 
2184 00927-21 A man v Mail Online 
2185 02607-21 Various v thesun.co.uk 
2188 00913-21 Open Labour v The Sun 
2189 00914-21 Open Labour v The Mail on Sunday 
2203 01979-21 Parish v express.co.uk 
2218  Request for review 
2221  Request for review 
2204 01958-21 Linehan v metro.co.uk 
2234  Request for review 
2156 28414-20 Steshov v The Daily Telegraph 
2237  Request for review 
2226 01413-21 Hanney v express.co.uk 
2242  Request for review 
2224 03222-21 Woodcock v Sunday Mirror 
2238 02714-21 Lynn v Daily Mirror 
2228 00599-21 A woman v Liverpool Echo 
2217 01432-21 Agbetu v Mail Online 
2205 01815-21 Muslim Council of Britain v The Daily Telegraph 
2206 01871-21 Muslim Council of Britain v thejc.com 
2248  Request for review 
2249 00390-21 Collins v Daily Mail 
2225 02645-21 Cameron v East Kilbride News 
2236 02975-21 Askey v thesun.co.uk 
2243 02959-21 Walker v Sandbach Chronicle 
2252  Request for review 
2245 01843-21 File v express.co.uk 
2260  Request for review 
2244 03232-21 Henson v examinerlive.co.uk 
2253 03143-21 Janes v thenational.scot 
2261 04617-21 Hetherington v Scottish Sunday Express 
2263  Request for review 

 



    Item                                  3 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


	Present          Lord Edward Faulks (Chairman)
	Andrew Brennan (remotely)
	Janette Harkess
	David Hutton
	Alastair Machray
	Helyn Mensah (remotely)
	Asmita Naik
	Miranda Winram
	Mark Payton
	Andrew Pettie
	Miranda Winram
	Peter Wright
	In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive
	Michelle Kuhler, PA and minute taker (remotely)
	Also present:  Members of the Executive:
	Elizabeth Cobbe
	Jane Debois (remotely)
	Rosemary Douce (remotely)
	Alice Gould
	Sebastian Harwood
	Emily Houlston-Jones (remotely)
	Natalie Johnson (remotely)
	Chloe McKiver (remotely)
	Molly Richards
	Martha Rowe (remotely)
	Observers:          Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee (remotely)
	Claire Singers, IPSO Board member (remotely)

