
 

Paper No. 2582 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 19th July at 10.30am  

 Remote via zoom conference  
 

 
Present          Lord Edward Faulks  
   Nazir Afzal 
   Andy Brennan 
   Tristan Davies 
   David Hutton 
   Alistair Machray 
   Helyn Mensah 
   Mark Payton 

Andrew Pettie 
Allan Rennie  

    
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive 
   Michelle Kuhler, PA minute taker 

Robert Morrison, Head of Complaints  
 
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 

  
Rosemary Douce  
Sebastian Harwood  
Emily Houlston-Jones 
Natalie Johnson 
Beth Kitson 
Molly Richards 
Martha Rowe 

 
 

Observers:            Jonathan Grun, Editors Code Committee 
            Matt Brown, Board member 

   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Asmita Naik and Miranda Winram 
Welcomes were made to Jonathan Grun, Editors Code Committee, and Matt 
Brown, a new Board member 

 
2.  Declarations of Interest 
 

There were no declarations received. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 24th May 2022. 
 
4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 

 
5.      Update by the Chairman – oral  

 
The Chairman briefed the Committee on a number of public affairs issues and 
upcoming external engagement. 

 
6. Complaints update by the Head of Complaints – Oral 

 
The Head of Complaints gave the committee an overview of significant ongoing 
Complaints and some proposals he was developing to improve complaints-
handling processes. 
 

7. Complaint 01732-22 Rahman v Mail Online  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 

 
8. Complaint 00737-22 Morris v mylondon.news  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld with an adjudicaion. A copy of the ruling appears in Appendix B.  
 

9.      Complaint 01972-22 the Radcliffe School v miltonkeynes.co.uk 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
partially upheld with an adjudication. A copy of the ruling appears in Appendix C. 
 

 
10.      Complaint 11343-20/11344-20 A man v mirror.co.uk/express.co.uk 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix D.  

 
 

 



    Item                                  3 

11.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting  
 
  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E. 
 
 
12.      Any other business 

 
   There was no other business. 
 
 

13.    Date of next meeting 
 
The date of the next meeting was subsequently confirmed as Tuesday 6th September 
2022 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix A 
 

Decision of the Complaints Committee – 01732-22 Rahman v Mail Online 

Summary of Complaint 

1. Mizanur Rahman complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 ( 
Privacy), Clause 3 (Harassment), and Clause 12 (Discrimination) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “Anti-racism trainer who ran 'inclusivity' 
workshop for civil servants at Cabinet Office wished death on 'Zionists' in Twitter 
post and compared Israel to 'white supremacy'”, published on 25th November 
2021. 

2. The article reported that an anti-racism trainer – the complainant – had 
“compared Israel to 'white supremacy' and has wished death on ‘Zionists’”. It 
quoted statements and tweets that the complainant had made in relation to 
Israel, including a tweet he had posted in 2014 in response to news that an 
Israeli soldier had lost his hands in an attack by Hamas: “‘Hopefully he, and all 
IDF soldiers and Zionists, will lose more than just their limbs … their lives!!!!’”. 
The article went on to state that the complainant “oversaw a training session for 
public servants in 2019 called ‘an inclusive Britain’ despite previously sharing 
anti-Semitic posts on social media”. The article stated that the complainant had 
shared “anti-Semitic posts on social media since 2014”. 

3. The article went on to state that the complainant had “attended a Quds Day 
march in London at which flags were flown for the terrorist group Hezbollah. 
During the rally, one speaker called for Israel to be ‘wiped off the map’”. It 
further reported that when asked if he still believed all Zionists should die, the 
complainant had tweeted: “The answer to that is no. I personally would like a 
peaceful solution to the conflict where Palestinian rights would be upheld and 
treated equally to their Israeli counterparts”. The article also reported that the 
complainant had “lodged a complaint after Labour banned him from its list of 
potential council candidates. He claimed the decision was based on ‘institutional 
islamophobia and anti-Palestinian racism’”. The article concluded by stating that 
a spokesperson for the Cabinet Office had told the newspaper, “‘[t]he Cabinet 
Office has recently adopted an increased due diligence process for guest 
speakers in line with cross-government best practice”. At the bottom of the 
article, a suggestion to share or comment on the article stated: “Share or 
comment on this article: Muslim ‘anti-racism’ trainer who ran Cabinet Office 
inclusivity workshop compared Israel to Nazis”. The URL of the article contained 
the phrase: “Muslim-anti-racism-trainer-ran-Cabinet-Office-inclusivity-workshop-
compared-Israel-Nazis” and the title of the webpage, which in practice appeared 
in the title bar of the browser window, said “Muslim anti-racism’ trainer who ran 
Cabinet Office inclusivity workshop compared Israel to Nazis”. 



    Item                                  3 

4. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1. He 
said that it was inaccurate to state that he had shared anti-Semitic posts on social 
media “since 2014” as the posts the article referred to were confined to 2014. 
He said that using the word “since” suggested that he continued to share posts of 
this nature beyond 2014, which was not the case. The complainant further said 
that the article as a whole, including the headline, was inaccurate. He said that 
the headline and the article suggested that he still held the views expressed in the 
headline and that it was only made clear at the end of the article that this was 
not the case. He added that he did not think many readers would get to this part 
of the article, or that they might miss it, as it was only a small part of the whole 
article. The complainant added that he had done a lot of work on anti-racism 
and with the Jewish Community since 2014 and had publicly acknowledged that 
the views he had held previously were problematic. 

5. The complainant said that the article was also inaccurate to claim that he had 
been “banned” from the Labour party’s list of potential council candidates. He 
said that while he was rejected as a candidate for a councillor role, he had not 
been banned; he considered this suggested that he could never reapply for such 
a position, when no such prohibition existed. 

6. In addition, he said that it was inaccurate and misleading to claim that he 
“attended a Quds Day march in London at which flags were flown for the 
terrorist group Hezbollah” and a speaker “called for Israel to be ‘wiped off the 
map’”, as he was at the march as a legal observer, rather than in a personal 
capacity. He said that by reporting that he had attended, alongside the views of 
other attendees, this affiliated him with their views and politics and suggested 
that he held those views and supported them. 

7. The complainant said that the article had breached Clause 1 by stating that 
“[t]he Cabinet Office has recently adopted an increased due diligence process 
for guest speakers in line with cross-government best practice” as this 
inaccurately implied that his attendance at the event had been problematic and 
that the Cabinet Office had changed its policies after he had been a guest 
speaker. 

8. The complainant further said that the article was in breach of Clause 2 
(Privacy) and Clause 3 (Harassment). He said the publication had “trawled” 
through his social media, and that this amounted to intrusion into his private life, 
as did the publication’s approaches to individuals at the Labour Party and the 
Cabinet Office. 

9. In addition, the complainant said that the article had breached Clause 12. He 
said that when searching the internet for the article, the headline appeared to 
contain the word “Muslim”. He said that this reference to his religion was 
pejorative and was not relevant to the article. 

10. The publication did not accept a breach of the Editors’ Code. In relation to 
the complainant’s concerns regarding the phrase “since 2014”, the publication 



    Item                                  3 

said that this was a minor grammatical error, which it had amended to “in 
2014”. It said that while it had done so, it considered the original sentence 
accurate, as the complainant had been sharing the posts since 2014, because he 
had not removed them. The publication went on to say that it did not agree with 
the complainant’s interpretation of the word “banned”; it said that this clearly 
related to the list of potential Labour candidates “earlier this month” and that it 
did not agree that this implied the complainant could never reapply for such a 
position in the future. It said that the complainant was prohibited from being on 
the list of candidates in 2021, that he appealed and that this was rejected, and 
that the article characterised this as the complainant having been “banned” from 
the list. In an effort to resolve the complaint, the publication offered to change 
the word “banned” to “rejected”. 

11. The complainant did not accept this as a satisfactory resolution to his 
complaint. 

12. In regard to the complainant’s concerns about the article stating he had 
attended a Quds Day march, the publication said that the article did not report 
or suggest that the complainant attended it as a supporter. It said that the article 
merely stated the complainant attended, which was accurate. It said that the 
complainant did not dispute that he had attended the march and provided a 
screenshot from the complainant’s social media account in which he stated that 
he was attending the march. In addition, the publication said that it was accurate 
for the article to state that the Cabinet Office had recently adopted a due 
diligence process, and that the article did not report or imply that the 
complainant’s attendance at the event at the Cabinet Office was problematic. 

13. In relation to the complainant’s concerns about the accuracy of the article as 
a whole, the publication said that the article had made clear at length what the 
complainant considered his current views to be. 

14. Regarding the complainant’s concerns that the article had breached Clause 
2 and Clause 3, the publication did not agree that reporting on historic, open 
social media posts was a breach of the complainant’s privacy, or constituted 
harassment. It added that there was no reasonable expectation of privacy over a 
publicly available social media post and that the press is entitled to seek 
comments from third parties on matters relating to articles. 

15. The publication did not accept a breach of Clause 12; it said that the 
reference to the complainant’s religion was neither prejudicial nor pejorative and 
that his religion was a relevant biographical detail. It said that the complainant’s 
faith was referenced in his claims of discrimination by the Labour Party, which 
was included in the article: “Earlier this month, Mr Rahman lodged a complaint 
after Labour banned him from its list of potential council candidates. He claimed 
the decision was based on ‘institutional islamophobia and anti-Palestinian 
racism’”. It went on to state that the reference to the complainant’s religion made 
clear the context of his historic posts against the Jewish community and his 
current campaigning against Islamophobia. 



    Item                                  3 

16. After the complaint was first passed to the publication and within its direct 
correspondence with the complainant, the publication said that the 
complainant’s faith was a matter of public record, citing articles and webpages 
which apparently referenced his religion in the context of convictions for criminal 
offences. The publication subsequently accepted that this was a different person 
of the same name, entirely unrelated to the complainant. It withdrew this claim 
and apologised to the complainant for the error. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life 
without consent. In considering an individual’s reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant’s own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 3 (Harassment)* 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave 
and must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom 
they represent. 



    Item                                  3 

iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them 
and take care not to use non-compliant material from other sources. 

Clause 12 (Discrimination) 

i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual’s race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 

ii) Details of an individual’s race, colour, religion, gender identity, sexual 
orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless 
genuinely relevant to the story. 

Findings of the Committee 

17. The complainant had said that it was inaccurate to state that he had shared 
anti-Semitic posts on social media “since 2014” as the posts to which the article 
referred were confined to 2014. He said that using the word “since” suggested 
that he continued to share posts of this nature beyond 2014, which was not the 
case. It was not in dispute that the complainant had shared posts of this nature in 
2014, and that they had remained on the social media account in question. 
Where this was the case, the Committee was of the view that the posts had been 
shared “since 2014”, and there was no breach of Clause 1 on this point. 

18. The complainant had also said that it was inaccurate to claim that he had 
been “banned” from the Labour party’s list of potential council candidates, and 
that – while he was rejected as a councillor – he had not been “banned”. He 
added that he considered that this suggested that he could never reapply for 
such a position. It was not in dispute that the complainant had been rejected as a 
councillor and it was the Committee’s view that the whole sentence made clear 
the nature of the “ban” – that this was in relation to the Labour party’s “list of 
potential council candidates”. Where the complainant had been rejected as a 
potential candidate and therefore would not appear on this list, the Committee 
considered there was sufficient basis to describe this as the complainant having 
been “banned” from such a list. There was no breach of Clause 1 regarding this 
point. 

19. The Committee next turned to the complainant’s concerns that it was 
inaccurate and misleading to claim that he had attended a Quds Day march in 
London at which a speaker called for Israel to be ”wiped off the map”, as he had 
attended the march as a legal observer, rather than in a personal capacity. The 
Committee noted that it was not in dispute that the complainant had attended 
the march and that, therefore, it was not inaccurate for the article to have 
included this information. It further noted that the complainant had posted on 
social media that he was attending the march, without the caveat that this would 
be as a legal observer. The complainant had also expressed concerns that by 
reporting his attendance alongside the views of other attendees, that this 
affiliated him with their views and politics and suggested that he also held those 



    Item                                  3 

views. The Committee noted that the article made no comment on whether the 
complainant held the same views as the speaker, it merely stated that “one 
speaker called for Israel to be ‘wiped off the map’”, which the complainant did 
not dispute. For these reasons, there was no breach of Clause 1. 

20. The complainant also said that the article had breached Clause 1 by stating 
that “[t]he Cabinet Office has recently adopted an increased due diligence 
process for guest speakers in line with cross-government best practice” as he 
considered that this inaccurately implied that his attendance at the event had 
been problematic, and that the Cabinet Office had changed its policies after he 
had been a guest speaker. The Committee noted that the article did not state 
that the complainant’s position as a guest speaker had been problematic, it 
merely stated that the Cabinet Office had recently adopted a new practice. 
Where the complainant did not dispute that this was the case, there was no 
breach of Clause 1. 

21. The complainant had also said that the article as a whole was inaccurate as 
he considered it suggested that he still held the views expressed in the headline. 
The complainant added that it was only made clear towards the end of the article 
that this was not the case. The Committee noted that the headline stated that the 
complainant “wished death on ‘Zionists’”, with the past tense indicating that this 
was a historic desire. The tweets referenced in the article were clearly dated, and 
furthermore, included the complainant’s recent comments on his current stance 
in relation to his previous views. As such, the Committee was satisfied that the 
articles made clear when the statements had been made and as such there was 
no breach of Clause 1 on this point. 

22. The complainant had also said that Clause 2 and Clause 3 had been 
breached. The complainant’s social media account was public and had no 
privacy restrictions, and therefore he did not have a reasonable expectation of 
privacy over the information included in it. In addition, the tweets were about 
views that the complainant had chosen to share with a public audience and 
reporting them did not represent an intrusion into the complainant’s private life. 
The complainant also complained that it was a breach of his privacy to speak to 
individuals at the Labour party and the Cabinet Office. The Committee noted the 
Code does not prevent newspapers from speaking to third parties in relation to 
stories or approaching people for comment. There was no breach of Clause 2 or 
Clause 3. 

23. The complainant had also raised concerns under Clause 12 in relation to the 
text “Muslim ‘anti-racism’ trainer who ran Cabinet Office inclusivity workshop 
compared Israel to Nazis”, which appeared in the webpage title. This also 
appeared in the ‘Share and comment’ section and in the case of the URL 
contained a hyphenated version of that same sentence. The Committee first 
considered whether those references to the complainant’s faith were prejudicial 
or pejorative. It noted that, while the statements in question did refer to the 
complainant’s faith, they then went on to accurately provide a summary of the 
points made in the article, which had reported that the complainant – an anti-



    Item                                  3 

racism trainer – had “compared Israel to 'white supremacy' and has wished 
death on ‘Zionists’”. In that context, the reference to the complainant’s faith was 
provided as a biographical detail about him, rather than part of a negative 
description. Where the complainant’s religion had been identified by its correct 
name, and no pejorative or prejudicial language was used, the reference itself 
was neither prejudicial nor pejorative. The publication was not required by the 
terms of Clause 12 to limit its reporting of things which the complainant had said 
or done nor was it the case that any perceived criticism of him included in the 
article constituted a pejorative reference to his religious faith. There was no 
breach of Clause 12 (i). 

24. The Committee then considered whether the references to the complainant’s 
faith were “genuinely relevant” to the story. The article reported that the 
complainant had “lodged a complaint after Labour banned him from its list of 
potential council candidates. He claimed the decision was based on ‘institutional 
islamophobia and anti-Palestinian racism’”. While the complainant considered 
that his religion was irrelevant to the article, it provided context to his complaint 
that the Labour Party’s decision was based on “institutional islamophobia”. In 
these circumstances, the peripheral references to the complainant’s religion, 
which did not constitute a focus of the article, were genuinely relevant to the 
story. It was the Committee’s view that the peripheral references to the 
complainant’s religion were proportionate to the relevance it had to one element 
of the article. There was no breach of Clause 12 (ii). 

Conclusion(s) 

25. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

26. N/A 
 
 

Date complaint received: 20/02/2022 

Date complaint concluded: 02/09/2022 

 
 
 

 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee – 00737-22 Morris v mylondon.news 

Summary of Complaint 

1. David Morris complained to the Independent Press Standards Organisation 
that mylondon.news breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and 
Clause 3 (Harassment) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 
“Taxpayers angry at MP who expensed £229.20 first class train ticket to London 
rather than travelling standard class”, published on 25th January 2022. 

2. The online article reported on a travel expense of David Morris MP. The sub-
headline stated that “[p]eople were quick to call out the elected official for the 
expensive fare”; the article repeated that “the public were quick to question the 
need for such an expensive ticket” and included remarks from some members of 
the public. One individual had said “£229 on a train ticket… That’s more 
expensive than a holiday flight”. The article stated that Mr Morris had “been 
criticised for expensing his travel cost from London because of the ‘outrageous’ 
price of his train ticket”. It said that Mr Morris had travelled back from London to 
his constituency and that the travel had cost £229.20. The article went on to state 
that “[t]he price of his ticket was revealed in a recent report of MP staffing costs 
and business expenses for the previous year” and that “[p]ublic condemnation of 
Mr Morris started after the expense was listed by the Independent Parliamentary 
Standards Authority (IPSA)”. 

3. The complainant, the MP referred to in the article, said that there had been a 
breach of Clause 1 (Accuracy) as the article had referred throughout to a single 
“ticket”, whereas the tickets had been for him, his wife, and their baby. The 
complainant also said that the article inaccurately stated that he had been 
travelling from London to his constituency, whereas he had been travelling from 
his constituency to London. 

4. He also said that the article was inaccurate to describe the tickets in question 
as “expensive”; he said that the tickets were cheaper than the “anytime standard 
rate” as stipulated in the IPSA guidelines and that the IPSA booking portal only 
allows MPs and their nominated staff to book tickets which are the same amount 
or cheaper than the “anytime standard rate”. 

5. The complainant said that the article raised a further breach of Clause 1 as he 
had been contacted for comment on the article at 08:48 on the day the article 
had been published and given a deadline of 14:00 to respond. He said that he 
had responded at 12:06, informing the publication that the price covered 
multiple tickets, but that the article had already been published at 11:45, prior to 
the deadline given and without waiting for his response. The complainant added 



    Item                                  3 

that the article was not amended to include his comment until later the same 
afternoon. 

6. The complainant also said that the article had breached Clause 2 (Privacy). 
He said that when giving a comment to the publication, he had to disclose that 
he had a medical injury, which was later included in the article and which he 
considered was a breach of his privacy. The complainant also considered that 
the article posed a security threat to him and his family by including details of his 
travel arrangements, which he said was also in breach of Clause 2. 

7. The complainant also said that there had been a breach of Clause 3 
(Harassment) as the article had been published ahead of the deadline and prior 
to him giving a comment. He also said that he considered the article had 
portrayed him in a “bad light”. 

8. The publication did not accept a breach of the Code. The publication said that 
it had first become aware of the expense from a Twitter account which posted 
about MP expenses and which described the expense as “£229.20 for MP travel 
by train (First Single)”. It said that the IPSA website also listed the expense as “MP 
travel” and that it was therefore reasonable for the publication to state that the 
fare was solely for the complainant. It said that the purpose of the story was to 
express criticism of the value of the expense, regardless of who had been 
travelling and in what direction. It added that after the complainant responded to 
the request for comment, the article had been amended to include the 
complainant’s comments, including that the ticket had been “for two people and 
a baby”. The publication said that it had relied on both the information from 
IPSA and the Tweet and that it was satisfied that care had been taken. It further 
said that it did not consider referring to the travel that had been expensed as a 
“ticket” was significantly inaccurate, but it further amended the article to make 
clear the value was for multiple “tickets” as a gesture of goodwill. The publication 
added that the expense listing on the IPSA website showed the journey type as 
“London-constituency MP & Staff” and therefore it was reasonable for the 
publication to describe the journey as being from London to the complainant’s 
constituency. It said that the article had been amended to reflect the correct 
direction of travel, but that in any event, it did not consider the direction of the 
travel was significant. 

9. The publication went on to say that the complainant had been provided with a 
fair opportunity to comment and given a number of hours to respond. It said that 
the publication had noted the complainant’s concerns in regard to the timing of 
the approach for comment and publication for future reference. It also added 
that the complainant’s comments had been added to the article at 15:00 the 
same day. 

10. The publication said that the term “expensive” was relative and it considered 
that, to the everyday reader, £220 would seem “expensive”. It said that it did not 
consider the term expensive to be misleading or inaccurate and it added that the 
article included criticisms from members of the public, including one who 



    Item                                  3 

described the price as “more expensive than a holiday flight”. It also noted that 
the sentence “[p]eople were quick to call out the elected official for the expensive 
fare” had been removed from the sub-headline and the body of the article had 
been amended to read: “Mr Morris travelled from London, to his constituency, 
on Sunday, May 30 last year. The public were quick to question the need for the 
first class tickets and asked whether Mr Morris could have booked standard class 
instead.” 

11. In regard to the complainant’s concerns under Clause 2, the publication said 
that the complainant provided the information regarding his medical condition in 
his response to the request for comment and he did not suggest that this was 
private information that should not have been published. The publication also 
said that it did not consider the complainant’s concerns engaged the terms of 
Clause 3. 

12. The complainant had said that the removal of the story and an apology 
would resolve the complaint; the publication did not consider it was appropriate 
to offer an apology in the circumstances. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 



    Item                                  3 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 3 (Harassment)* 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave 
and must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom 
they represent. 

iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for them 
and take care not to use non-compliant material from other sources. 

Findings of the Committee 

13. The complainant said the article had described the expense as a single 
“ticket” throughout and as “expensive”. He said this was inaccurate as the 
expense represented multiple tickets for him, his wife, and his baby. The 
publication had said that the Tweet on which it had partly based its article had 
described the train travel as a “First Single” and that the IPSA website had listed 
the expense as “MP travel” and, therefore, it was reasonable for the article to 
state that the fare was solely for the complainant. The publication was entitled to 
rely on the information included on the IPSA website, but it was obliged to take 
care not to publish inaccurate or misleading information in doing so. The 
Committee noted that the while the expense appeared under a section headed 
“MP travel” it was individually described as a cost for “MP & staff” and therefore 
could relate to more than one person. The IPSA website did not specify how 
many train tickets the expense covered, and the Committee therefore considered 
that the publication should have sought this information prior to publishing the 
article. Relying on a claim published on an unofficial Twitter account that the 
expense covered a single ticket did not amount to sufficient care taken over the 
accuracy of the information. The publication had contacted the complainant on 
the morning the article was published enquiring about the expense, and it had 
suggested that he would be given a number of hours to comment on the story. 
However, the article had been published prior to the deadline given to the 
complainant and before the complainant had responded to the request for 
information. In the view of the Committee, the complainant was given an 
inadequate opportunity to respond to the publication, and in publishing the 
article prior to the receipt of his response, the publication had failed to take 
sufficient care over the accuracy of the claim that the figure quoted in the article 
covered only a single ticket, and therefore breached Clause 1 (i) of the Code. 

14. It was the Committee’s view that it was significantly inaccurate to refer to the 
train travel purchased as a single ticket as this implied that the price of £229.20 
had been only for the complainant’s travel. As this was not the case, it required 
correction under the terms of Clause 1 (ii). The Committee noted that the article 



    Item                                  3 

had been amended to refer to multiple “tickets”, however, the publication had 
not offered to publish any corrective action on this point, and so there was a 
further breach of Clause 1 (ii). The Committee further considered that, given the 
circumstances, the publication should have apologised. The complainant had 
requested an apology, but the publication had refused. 

15. The Committee next turned to the complainant’s concern that it was 
inaccurate to describe the train travel purchased as “expensive”. The article had 
stated that people had been quick to “call out” and “question” why the 
complainant had bought such an “expensive fare”. While the Committee noted 
that the article had reported a member of the public expressing their opinion that 
the fare was “expensive”, it was not clear to what extent, if any, those comments 
were informed by an accurate understanding of how many tickets had actually 
been purchased. The Committee further noted that the description of the fare as 
“expensive” had been adopted by the publication itself in the sub-headline and 
body of the article and considered that this contributed to the misleading 
impression that the expense of £229.20 had been only for the complainant’s 
travel. There was a further breach of Clause 1 (i). 

16. The Committee considered the descriptions of the expense as an “expensive 
fare” and “expensive ticket” gave the misleading impression that this was a large 
cost as it was for only one ticket, and it considered this to also be significantly 
misleading and requiring clarification under Clause 1 (ii) of the Editors’ Code. 
The Committee noted that the publication had removed the description of the 
fare as “expensive” from the sub-headline and the body of the article upon 
receipt of a direct complaint from the complainant. The Committee welcomed 
this action by the publication, however as the publication had not offered to 
publish a correction or clarification on this point, there was a further breach of 
Clause 1 (ii). 

17. The complainant had also said that the article was inaccurate as it had 
stated that he was travelling from London to his constituency, whereas he had 
been travelling in the other direction. The Committee welcomed that, in response 
to the complaint, the newspaper had amended the article to reflect the correct 
direction of travel. This, however, was a minor inaccuracy which was not 
significant given that the locations involved were not in dispute. The newspaper 
was not required to correct this point under the terms of Clause 1 and there was 
no breach of the Code. 

18. The complainant also said that the article had breached Clause 2 as he had 
needed to disclose to the publication that he had a medical injury at the time of 
travel; he also considered that the article posed a security threat to him and his 
family by including details of his travel arrangements. The Committee 
understood the complainant’s concerns about his medical condition; however, 
the complainant had provided this information willingly to the publication when 
asked for a comment. The Committee noted that while individuals would 
generally have a reasonable expectation of privacy in relation to information 
concerning their health, in this case, the complainant had provided this 



    Item                                  3 

information in a response to a request for comment. He had not suggested that 
this was private information which was not to be published and therefore the 
publication was entitled to include it when adding his comment to the article. 
Given that the complainant had freely disclosed this information to the 
newspaper, it was not an intrusion into the complainant’s privacy to publish the 
information when adding his comment to the article. In addition, including 
details that the complainant had travelled from his constituency to London on the 
train did not reveal anything private about the complainant, particularly where 
his constituency area was a matter of public record. There was no breach of 
Clause 2 on these points. 

19. The complainant also said that there had been a breach of Clause 3 as the 
article had been published ahead of the deadline and prior to him giving a 
comment. He also said that he considered the article had portrayed him in a 
“bad light”. Clause 3 generally relates to the way journalists behave when 
gathering news, including the nature and extent of their contacts with the subject 
of the story. As the complainant’s concerns did not relate to this, there was no 
breach of Clause 3. 

Conclusions 

20. The complaint was partly upheld under Clause 1. 

Remedial Action Required 

21. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial 
action should be required. In circumstances where the Committee establishes a 
breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or 
adjudication; the nature, extent and placement of which is determined by IPSO. 

22. The Committee had found that it was significantly inaccurate to refer to the 
train travel purchased as a single “ticket”, and that describing it as an “expensive 
ticket” and “expensive fare” contributed to the misleading impression that the 
money spent had only been for one ticket. It had found a breach of Clause 1 (ii) 
given that no corrective action had been offered. In addition, the publication had 
given the complainant an inadequate opportunity to respond to its request for 
comment. The appropriate remedy was, therefore, the publication of an upheld 
adjudication. 

23. The headline of the adjudication must make clear that IPSO has upheld the 
complaint against mylondon.news and must refer to its subject matter; it must be 
agreed with IPSO in advance. The adjudication should be published in full on the 
publication’s website with a link to the full adjudication (including the headline) 
appearing on the top third of the newspaper’s homepage, for 24 hours; it should 
then be archived in the usual way. 

 



    Item                                  3 

24. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

David Morris complained to the Independent Press Standards Organisation that 
mylondon.news breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 
an online article headlined “Taxpayers angry at MP who expensed £229.20 first 
class train ticket to London rather than travelling standard class”, published on 
25th January 2022. 

The complaint was upheld, and IPSO required mylondon.news to publish this 
adjudication to remedy the breach of the Code.  

The complainant said that the article had inaccurately referred throughout to a 
single “ticket” whereas the train tickets referred to had been for him, his wife, 
and their baby. He said that it was also inaccurate to describe the tickets in 
question as “expensive” and that he had been given inadequate time to respond 
to a request for comment from the publication. 

IPSO found that the publication had not taken sufficient care when relying on a 
claim published on an unofficial Twitter account that the expense covered a 
single ticket. In addition, the publication had contacted the complainant the 
morning the article was published enquiring about the expense and suggested 
he would be given a number of hours to comment on the story. The article had 
been published prior to the deadline given and before the complainant had 
responded and in the view of the Committee, the complainant was given an 
inadequate opportunity to respond to the publication. In publishing the article 
prior to the receipt of his response, the publication had failed to take sufficient 
care over the accuracy of the claim that the figure quoted in the article covered 
only a single ticket. The article was therefore significantly inaccurate as it implied 
that the price of £229.20 had been only for the complainant’s travel. The 
publication had made no offer to correct this inaccurate information and had 
therefore breached Clause 1 (i) and Clause 1 (ii) of the Editors’ Code of 
Practice.  

IPSO found that the inaccurate impression that the expense had been for only 
one ticket was compounded by the publication’s description of the expense as an 
“expensive ticket” and an “expensive fare” and that the publication had failed to 
take sufficient care over this description of the fare. No correction or clarification 
had been offered and there was a further breach of Clause 1 (i) and Clause 1 
(ii). 

Date complaint received: 25/01/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 24/08/2022 

 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee – 01972-22 The Radcliffe School v 
miltonkeynes.co.uk 

Summary of Complaint 

1. The Radcliffe School, acting on its own behalf and on behalf of the family of 
two of its pupils, complained to the Independent Press Standards Organisation 
that miltonkeynes.co.uk breached Clause 1 (Accuracy), Clause 4 (Intrusion into 
grief or shock) and Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Pupils in shock after 'bullied' classmate aged 12 reportedly 
takes his own life in Milton Keynes”, published on 8 February 2022. 

2. The article, which appeared online only, reported that a “child who friends 
claim was bullied because he was transgender has tragically died after 
reportedly taking his own life”. It said that “[i]n a letter to the [publication] the 
students said: ‘X was a student at the Radcliffe school […] X has been bullied 
relentlessly by his peers, which played a factor in his death, however the school 
has not recognised this as the result of bullying on their premises, and have 
outwardly tried to silence any and all claims of this.” 

3. The article further reported that the child’s sibling had “also posted about her 
dissatisfaction with the school claiming homophobia is rife”, and directly quoted 
from the post in question. It then reported that the publication “contacted the 
Radcliffe School today to talk about the student’s claims. A spokesman told us: 
‘We will not be commenting on this matter.’” 

4. The article referred to the child who had died using male pronouns, in line 
with the quoted concerns from the child’s fellow pupils in the article. This decision 
– in quoting the article – refers to the child using the same pronouns used in the 
article, to avoid confusion. Representatives of the school and the child’s parents, 
however, referred to the child using female pronouns. 

5. The article was removed prior to the complainant contacting IPSO with its 
concerns. 

6. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1, as 
it had claimed that bullying suffered by the deceased child was “relentless[…]”, 
where it suggested that this claim had been made on the basis of a single 
source. The complainant also said that including a post from the child’s sibling – 
who was 15 – was inaccurate, as no context was provided for the post. It further 
noted that it believed the post had actually been made a year prior to the child’s 
death, rather than being posted in response to the death – as it considered the 
article implied. However, it could not say precisely when the post had been 
made. 



    Item                                  3 

7. Regarding the social media post, the complainant – on behalf of the child’s 
parents – said that its inclusion in the article also breached Clause 6, where the 
publication had used the social media post of a minor – the sibling of the 
deceased child, a 15-year-old – in a published article without the express 
consent of a responsible adult. 

8. The complainant then said that the approach it had made to the school 
breached Clause 4, as the reporter who had phoned the school for comment has 
been rude to a member of staff and had subsequently hung up. It said that this 
was a breach where each and every person at the school had been impacted by 
the death, which had happened soon before the phone call. The school further 
noted that the approach was not sympathetic in circumstances where the school’s 
priority was helping its pupils and staff deal with the loss of one of the school 
community. 

9. The publication said it refuted any suggestion that the article was inaccurate, 
misleading, or distorted, or that it had not taken care over the accuracy of the 
article. However, it accepted that the inclusion of the comment from the child’s 
sibling could perhaps not be fully justified. 

10. The newspaper said that the emails received from concerned friends of the 
deceased child alleged that they had been bullied “relentlessly”, and that this 
was a factor in their death. It also said that it had a duty to accurately report the 
comments of others, and that it had done so – pupils had alleged that the 
bullying was “relentless[…]”, and it had accurately reported these concerns. To 
support its position on this point, it provided an extract from an email which 
referred to the child having been “bullied relentlessly”; it also provided extracts 
from further emails and messages outlining concerns about the school’s 
approach to LGBT+ students. The publication further noted that the school had 
been given the opportunity to comment on these concerns and set out its side of 
the story, but had declined to do so. In addition, it said that it had been informed 
by Ofsted and the local council that they were investigating allegations of 
bullying at the school; though it had not reported on these comments, given the 
ongoing complaint from the school. 

11. The newspaper further said that the comment from the sibling was recent, 
and provided a redacted email from a concerned student referencing the 
comment as having been posted recently to support its position on this point; 
however, it could not provide the original post as it had since been deleted. 

12. The publication did not accept that the reporter’s request for comment, made 
to the school, breached Clause 4. It said that the reporter was polite at all times, 
and that a member of staff had hung up on her during the call – rather than vice 
versa. It further said that the approach had been made with sympathy and 
discretion, in line with the terms of Clause 4. It accepted that the school had 
other priorities than dealing with approaches from the press – however, its role 
as a newspaper was to accurately report on issues in the local community, and 



    Item                                  3 

part of ensuring that it did so was seeking comment from directly affected 
parties, such as the school. 

13. Turning to the alleged breach of Clause 6 arising from the social media 
post, the publication said that the post had been made on a public social media 
forum. It was not, therefore, an interview as defined by Clause 6, as it had been 
shared to a wide audience – on a Facebook group with over 12,000 members – 
without additional comment. It also considered that the social media post did not 
relate to the sibling’s welfare – it was a comment relating to the behaviour of 
some pupils at the school and the lack of action from the school. 

14. The newspaper also said that, prior to publishing the article, it had 
mistakenly believed that it had the blessing of the child’s family. It also noted its 
position that the article related to an important matter of public interest, and that 
it had been approached by a number of people – including parents of children 
at the school – prior to the article’s publication, all of whom raised a number of 
issues relating to the child’s death, the school’s response, and its track record on 
LGBT+ issues. Notwithstanding this, it said that it had removed the article as 
soon as it had been advised that the article did not have the family’s blessing. 

15. The publication said that any alleged breach could be justified by the 
exceptional public interest in bringing allegations of serious bullying – which had 
allegedly led to the death of a child – to the attention of the public, and therefore 
help prevent similar situations occurring in the future. It said that it had also 
considered the statements and emails provided by the people who had contacted 
it, and the extent to which there was already widespread discussion around the 
death. It further said that it had explored the possibility of deferring the 
publication until after the inquest but – considering the fact that a coroner could 
not be unduly influenced by media publications, and in light of the great concern 
of the students – ultimately reached the decision to publish the article prior to the 
inquest. 

16. The publication also set out its position that the publication of the comment 
from the child’s sibling was published on the grounds of this exceptional public 
interest, and said that the sibling was not named, interviewed, or photographed. 
It also said that it had considered whether or not publishing the post was 
proportionate to the public interest served prior to publication, and had 
considered that it was: it added great weight to the allegations against the 
school, and specifically identified the deceased child as a bullying victim. 

17. Notwithstanding that the publication did not accept a breach of the Code, it 
said that – considering the circumstances – it wished to resolve the complaint as 
a gesture of good will to the family. It offered to: write a private letter of apology 
to the family; make a £1000 donation to a charity of the family’s choosing; 
publish a story exonerating the school, should the inquest find that the claims of 
bullying were unfounded; provide the school with two-facing pages within the 
paper to showcase the school; and provide an assurance that the article would 
not be republished. 



    Item                                  3 

18. The complainant said that it had been told by the family that their child had 
never told them that they had been bullied, nor had she sought to avoid going to 
school. It further noted that it disputed that the sibling’s Facebook post was 
recent and also provided comments from the child’s father noting that the post 
had been made when the child was in a particularly vulnerable position, having 
lost their sibling. It also did not accept that publication’s response to be sufficient 
to address its concerns, and said that it wished for IPSO’s Complaints Committee 
to consider the matter further. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 

Clause 6 (Children)* 

i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 

ii) They must not be approached or photographed at school without permission 
of the school authorities. 

iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 
involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is 
clearly in the child's interest. 



    Item                                  3 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as 
sole justification for publishing details of a child's private life. 

The Public Interest (*) 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be 
demonstrated to be in the public interest. 

(1.) The public interest includes, but is not confined to: 

- Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 

- Protecting public health or safety. 

- Protecting the public from being misled by an action or statement of an 
individual or organisation. 

- Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 
obligation to which they are subject. 

- Disclosing a miscarriage of justice. 

- Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 
impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 

- Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

(2.) There is a public interest in freedom of expression itself. 

(3.) The regulator will consider the extent to which material is already in the 
public domain or will become so. 

(4.) Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they 
reasonably believed publication - or journalistic activity taken with a view to 
publication – would both serve, and be proportionate to, the public interest and 
explain how they reached that decision at the time. 

(5.) An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride 
the normally paramount interests of children under 16. 

Findings of the Committee 

19. The Editors’ Code of Practice, in providing additional protections for 
children, acknowledges their particularly vulnerable position. This is reflected in 
the terms of Clause 6 (Children) and in the requirement that an exceptional 
public interest is required to over-ride the normally paramount interest of 
children under 16. As such, honouring the full spirit of the Code means that what 
will constitute an “interview” for the purposes of Clause 6 (iii) is broader than 



    Item                                  3 

circumstances where a journalist directly solicits comment or information from a 
child. Depending on the circumstances, and the nature of the published 
comments, the publication of unsolicited comments – such as the one 
republished in the article – on issues that relate to a child’s welfare may engage 
the terms of Clause 6 (iii) and therefore require consent from a parent or 
similarly responsible adult. 

20. In this instance, the comment was presented as the sister’s response to the 
allegations of homophobia and bullying at the school she attended, and in the 
view of the Committee, its publication in this context engaged the terms of 
Clause 6 (iii) and it constituted an interview under the terms of the sub-Clause. 
The subject matter of the comment clearly related to the child’s welfare; it related 
to allegations of bullying in her school environment, and linked these allegations 
to the recent death of her sibling. The child’s parents had not consented to the 
publication of this comment. 

21. The Committee acknowledged that there was a significant public interest in 
reporting on allegations of bullying and homophobia at the school and the role 
that they might have played in the child’s death. However, there was an 
important distinction between the public interest in the story as a whole and the 
specific public interest in publishing this comment, attributed to the sister 
(although unnamed) of the child who had died. The public interest in publishing 
the comment was not so exceptional as to override the interests of a child, given 
the extremely sensitive subject matter and the child’s vulnerable circumstances, 
immediately following the death of a sibling. The complaint under Clause 6 
(Children) was therefore upheld. 

22. Turning to the complainant’s Clause 1 concerns, the Committee noted that 
the school was concerned that the article had published allegations about 
bullying which it considered to be unfounded. However, it noted that the terms of 
Clause 1 make clear that publications are entitled to publish the opinions and 
views of individuals, provided they are correctly distinguished as such and from 
fact. In this case, each allegation was correctly distinguished as such – they were 
attributed to “students” at the school. In addition, the publication had provided 
copies of the redacted emails, which raised these concerns, and had approached 
the school for comment on the allegations – notwithstanding that the school had 
declined to provide a comment. The Committee therefore did not consider that 
the article had breached Clause 1 in reporting the allegations. 

23. The Committee understood that there was a dispute of fact regarding the 
timing of the social media post from the sibling. The complainant’s initial 
position was that the post was made some time earlier, though it did not cite a 
specific alternative date. The publication had said that the post had been 
prompted by concerns raised following the sibling’s death, and provided a 
redacted email from a third party who confirmed that they had read the 
comment contemporaneously.  While the Committee expressed some concern 
that the publication had not retained a copy of the post, on balance the 



    Item                                  3 

Committee was satisfied that the publication had taken care in reporting that the 
post was contemporaneous. There was no breach of Clause 1. 

24.  In relation to Clause 4 about the publication’s approach to the school for 
comment, while the Committee noted that the school was unhappy with the 
nature of the approach, the terms of the Clause relate to personal grief or shock, 
rather than grief or shock shared across a number of people in an organisation 
such as a school. The school did not therefore have the standing to bring a 
complaint under this Clause in its own right, and the Clause was therefore not 
breached. 

Conclusion(s) 

25. The complaint was upheld under Clause 6. 

Remedial Action Required 

26. Having upheld the complaint under Clause 6, the Committee consider the 
remedial action that should be required. Given the nature of the breach, the 
appropriate remedial action was the publication of an upheld adjudication. 

27. The Committee considered the placement of this adjudication. The 
adjudication should be published on the newspaper’s website, with a link to the 
full adjudication appearing on the top half of the homepage for 24 hours; it 
should then be archived in the usual way. The headline to the adjudication 
should make clear that IPSO has upheld the complaint, refer to the subject 
matter and be agreed with IPSO in advance of publication. 

28. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

The Radcliffe School, acting on its own behalf and on behalf of the family of two 
of its pupils, complained to the Independent Press Standards Organisation that 
miltonkeynes.co.uk breached Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice 
in an article headlined “Pupils in shock after 'bullied' classmate aged 12 
reportedly takes his own life in Milton Keynes”, published on 8 February 2022. 

The article reported on the response of the Radcliffe School to the death of one 
of its pupils. It included a social media post, made by the sister of the pupil who 
had died, commenting on allegations against the school. 

The complainant, acting on behalf of the child’s parents, said that the inclusion 
of the social media post breached Clause 6, where the publication had used the 
social media post of a minor – the sibling of the deceased child, a 15-year-old – 
in a published article without the express consent of a responsible adult. 

The publication did not accept that Clause 6 was breached: It said that the social 
media post was not an “interview”, and Clause 6 only requires consent from a 
custodial parent or similarly responsible adult in cases where a child is 



    Item                                  3 

interviewed on a matter relating to their or another child’s welfare – rather than 
cases when a social media post is sourced from online. 

IPSO’s Complaints Committee noted that the Editors’ Code of Practice, in 
providing additional protections for children, acknowledges their particularly 
vulnerable position in relation to the press.  As such, honouring the full spirit of 
the Code means that what will constitute an “interview” for the purposes of 
Clause 6 is broader than circumstances where a journalist directly solicits 
comment or information from a child. Depending on the circumstances, and the 
nature of the published comments, unsolicited comments – such as the one 
republished in the article – may constitute an interview, and therefore parental 
consent would be required should the comment relate to the welfare of a child. 

In this instance, the comment – though unsolicited – had been portrayed in the 
article as the sister’s response to the subject matter of the article. Therefore, the 
Committee considered that it represented an interview as defined by Clause 6. 
The Committee also considered that the subject matter of the comment clearly 
related to the child’s welfare; it related to allegations of bullying in her school 
environment, and linked these allegations to the recent death of her sibling. The 
child’s parents had not consented to the publication of this comment, and there 
was therefore a breach of Clause 6. 

The Committee acknowledged that there was a public interest in reporting on the 
allegations against the school. However, the Committee did not consider that the 
public interest was so exceptional as to justify publishing the child’s social media 
post, and over-ride the paramount interest of that child. 
 
 

Date complaint received: 08/03/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 09/08/2022 

 

 

 

 

 

 

 

 



    Item                                  3 

 

Decision of the Complaints Committee – 11343-20 A man v mirror.co.uk 

Summary of Complaint 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
mirror.co.uk breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 6 
(Children) and Clause 12 (Discrimination) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Mums desperate to escape abusive exes forced to flee UK and 
live penniless abroad”, published on 28 September 2019. 

2. The article was part of a campaign which highlighted women “on the run from 
domestic violence whose partners have been granted custody of their children”. It 
reported on women leaving the UK in general, as well as focusing on the specific 
experiences of several women. One of these women’s experiences was described 
as “the most horrific case”. The article stated that police had described the 
woman as a “high-level domestic violence risk” and that police, who were 
reported to have been “called to their UK home dozens of times” had “begged 
her to leave her brutal husband”. The article stated that she was receiving 
support from a named counselling service. The article reported that the woman’s 
ex was suffering from a mental health condition and that, during family court 
proceedings, he had admitted attacking her on a number of occasions. The 
article reported that the mother “endured years of physical, emotional and 
financial abuse at the hands of the man the courts want her sons to live with” 
and that the original judge had “accepted that the boys’ dad had been 
repeatedly violent to the mum” and had ordered that the father should only have 
indirect contact with the children. 

3. The article reported that the father was arrested in relation to an alleged 
offence involving a family member but that the case had collapsed and that the 
civil court had found that the man had committed “violent crimes, sexual 
offences or child abuse”. It also contained quotes from the mother in which she 
described specific instances of abuse which she said she had suffered and an 
occasion when she said that one of their children was hysterical and had refused 
to see his father. The article reported that the older son “told a court-appointed 
guardian he did not want to see his violent dad”. It went on to say that the father 
spent “six years battling for access in court”, and that the judge had ordered her 
children, whose gender and ages were given in the article, to “stay with” their 
father and that the court “ruled they should be sent to live with their dad”. The 
mum was said to have “fled the UK" a specific number of years ago. The article 
also stated that, as part of its campaign speaking to various mothers who had 
left the UK it had “studied hundreds of pages of notes on each of their cases 
during a nine-month probe”. Neither the woman, the father, nor the children 
were named or photographed in the article. 

4. The complainant said that he was the father of the first case study referred to 
in the article and was complaining on his and his children’s behalf. He said that 



    Item                                  3 

the article was inaccurate in breach of Clause 1. It was inaccurate to use his case 
as part of the campaign and to describe him as abusive; he said that he had 
never been violent towards the woman to whom he had not spoken to or seen in 
over ten years. He also said it was inaccurate to characterise her story as “the 
most horrific case” as judges had found that she was entirely responsible for the 
contested case. He said that it was inaccurate to state that he had admitted 
“attacks" on the woman when the conduct he had admitted was not violent, such 
as pointing a finger at the mother. He said he had never been violent towards 
the mother or been convicted of domestic abuse or violence. 

5. He said that it was inaccurate to report that police had ever classed the 
woman as a “high-level domestic violence risk”, and misleading to report that 
they had been called to their home as the mother had called the police 
frequently with false allegations, or unnecessarily, which he said had been 
referred to in court. He said that it was inaccurate to report that the police had 
“begged her to leave” him as this claim had not been made in the evidence 
presented to the court, and he had left her over ten years ago. The complainant 
accepted that the mother had received support from the counselling service, but 
said it was misleading to include this in the article as she had sought support by 
falsely claiming to be a victim of domestic violence. 

6. The complainant accepted that he had been involved in an incident with a 
family member but denied that it was relevant to the article and its inclusion was, 
therefore, misleading. 

7. The complainant also disputed claims which were made in several of the 
quotes from the mother included in the article and said that one of the claims 
regarding one of his children had been investigated by social services and had 
been found to be untrue. He said that it was not the child who had been 
hysterical, but the mother, and that this had been reported by the contact centre. 
He also said that the court-appointed guardian had said that the mother had 
alienated the children and put words in their mouths, and therefore it was 
misleading to report that one of the children had told the court-appointed 
guardian he did not want to see his father. 

8. The complainant said it was inaccurate to report he had spent six years 
battling for access, as he was granted access in 2010, and that it was not 
accurate to say that the original judge had ordered him only to have indirect 
contact. He also said that it was misleading to report that he had applied to the 
court to force his children to live with him and that the court “ruled they should 
be sent to live with their dad”, as to report the matter in this way was biased 
because it gave the impression the court had made the wrong decision. The 
complainant said that the mother did not have sole custody of the children at the 
time she left the country. He said that she lost custody in August 2017, and that 
the order was then stayed pending her appeal which was heard, and dismissed, 
in January 2018. He said that she left the country the day before the appeal was 
dismissed. 



    Item                                  3 

9. The complainant also said reporting that the journalist had “studied hundreds 
of pages of notes on each of their cases during a nine-month probe” gave the 
misleading impression that the journalist had studied his court documents. 

10. The complainant also said that the article breached his and his children’s 
right to privacy. He said that the content of the article related to private family 
legal matters and that he believed that private court documents, access to which 
was restricted, had been shared with the newspaper. He said that as reporting 
restrictions applied to these documents, he had an expectation of privacy over 
them and the information that they contained. 

11. The complainant said that, whilst neither he nor his children were named, 
they were identifiable from the information contained in the article. He noted that 
the article accurately reported the number, gender and ages of the children, as 
well as details of the family proceedings before the court and the investigations 
which had been undertaken. He also considered that mention of his mental 
health diagnosis, the very specific allegations his former partner had made 
against him in court and his previous arrest, allowed readers to identify 
him.   He said that an acquaintance of his who had knowledge of his 
circumstances had identified him from reading the article and had first drawn it 
to his attention. 

12. The complainant also said that the article breached Clause 6 (Children) as 
his children were identifiable and that reading the article could be harmful to 
them, by giving them unfavourable opinions of the courts, himself or their wider 
paternal family. 

13. The complainant also said that the article breached Clause 12 
(Discrimination) as it named his mental health disorder and he believed it was 
being used as leverage for the publication’s campaign. He said it also 
demonstrated that the mother was using his condition against him, and that 
reporting this was prejudicial and pejorative in itself. 

14. The publication noted that the complaint was made over ten months after 
publication of the article and that this delay significantly hindered its ability to 
investigate. It said that this delay, and the restrictions imposed by lockdown, 
meant that it was unable to access the notes or documents that had been used to 
write the article in order to support its position that it did not breach the Code. 
The publication did not accept a breach of the Code. It said that none of the 
individuals referred to in the article were identifiable and that it was not in a 
position to confirm whether the complainant was the man referred to in the 
article because it had an obligation to maintain the anonymity of the woman, 
who was a confidential source, and the children. The publication said that, 
having undertaken a detailed review of their research materials, it was their firm 
view that it would not be possible to share them with IPSO, even in a redacted 
form, without revealing the identity of their sources.  However, it did say that the 
publication had taken care not to report inaccurate information. It said that the 
journalist researched various case studies for months, and then travelled abroad 



    Item                                  3 

to meet the mothers, four of whom were willing to speak anonymously. It 
repeated that it was not able to say whether the complainant was one of the 
fathers referred to in the article but said that all the allegations in the article had 
been verified and corroborated by documentary evidence such as social work 
reports, counselling notes, police reports of domestic violence, psychiatric 
reports, Court Orders and relevant communications from the abusive partner 
such as text messages. 

15. The publication also said that as the father in the article had admitted to the 
attacks on the woman in court, it was not inaccurate to refer to him as abusive, 
nor was it inaccurate to report this. It said that the article had accurately reported 
the man’s arrest over an alleged assault and made clear that the case had 
collapsed. 

16. The publication said that the specific allegations against the father were 
presented as quotes from the mother, and that the publication had therefore 
distinguished between comment, conjecture and fact. 

17. The publication said that as neither the complainant nor his children were 
identifiable there could be no breach of Clause 2 or 6. It said that the average 
reader or member of the public would not be able to identify the complainant or 
the children from the information in the article. The publication stated that the 
complainant had provided no evidence to support his complaint that the 
publication had gained access to court documents which it was not entitled to 
see, or in respect of which the complainant had a reasonable expectation of 
privacy. 

18. The publication said that there was no breach of Clause 12 as the father’s 
mental health was relevant to the story, as the woman had claimed that the 
problems started when he stopped taking his medication. It also said that there 
was no prejudicial or pejorative reference to his mental health condition. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 



    Item                                  3 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for private and family life, home, physical and 
mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 6 (Children)* 

i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 

ii) They must not be approached or photographed at school without permission 
of the school authorities. 

iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 
involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents. 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is 
clearly in the child's interest. 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as 
sole justification for publishing details of a child's private life. 

Clause 12 (Discrimination) 

i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's, race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 

ii) Details of an individual's race, colour, religion, gender identity, sexual 
orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless 
genuinely relevant to the story. 

Findings of the Committee 



    Item                                  3 

19. Domestic abuse is an important and sensitive issue of significant public 
interest and the press plays an important role in highlighting the issue. However, 
the press has a responsibility to ensure that it is reporting in a responsible and 
accurate way, and to balance the rights of all individuals involved. The 
Committee also emphasised that it was not making a finding on the accuracy of 
the allegations reported in the article. Its role was to decide whether there had 
been a breach of the Editors’ Code. 

20. The Committee considered the information provided by the complainant 
during the course of its investigation and concluded that the complainant was 
more likely than not the subject of the article. The Committee proceeded to 
consider the complaint on that basis. 

21. With regards to the accuracy of the article, whilst the Committee noted that 
the publication felt unable to confirm whether or not the complainant was the 
subject of the article, it was nevertheless required to demonstrate that it had 
complied with its obligations under the Editors’ Code. 

22. The Committee noted the publication’s position that it was unable to access 
any documents that supported the accuracy of the article, due to the time it had 
taken the complainant to bring the complaint to IPSO; because it could not go to 
its office due to lockdown restrictions; and because it had a duty to protect its 
confidential sources. The Committee acknowledged that flexibility was 
appropriate in circumstances where Covid-19 had disrupted working practices, 
but the pandemic could not be a justification for not fulfilling the requirements of 
Clause 1 given that the publication had published serious allegations which 
amounted to claims of criminality. In addition, the complaint had been submitted 
well within the 12-month period allowed under IPSO’s Regulations for the 
consideration of complaints about online articles; the Committee did not 
consider that the existence of the pandemic made it unreasonable or unfair to 
take forward the complaint. 

23.  The Committee found that the article had stated as fact that the woman in 
the article had been abused by her ex-partner, that police had classed her as a 
“high-level domestic violence risk” and had “begged her to leave” her partner. 
The publication said it had verified all the claims in the article and set out the 
steps it had taken, but could not share its research materials without revealing 
the identity of its confidential sources. Where the publication was not able to 
demonstrate that these statements were established points of fact, the Committee 
concluded that the presentation of these claims as fact, rather than disputed 
claims, amounted to a breach of Clause 1(iv); the distinction was clearly 
significant given the serious nature of the claims. 

24. The article also contained several claims which had been made by the 
mother and which were presented as direct quotes from her. They were clearly 
distinguished as the comments of the mother, and not as established fact, and 
the publication of these claims did not breach Clause 1(iv). 



    Item                                  3 

25. Whether and to what extent the information contained in the article identified 
the complainant as the subject of the article to readers was central to the 
Committee’s consideration of the complaints under Clause 2 and Clause 6. The 
Committee reiterated the importance of freedom of expression in reporting the 
issue of domestic abuse, and the importance of balancing one party’s right to tell 
their story with any other relevant parties’ right to privacy. The complainant had 
said that the information contained in the article about the number, gender and 
ages of the children; the details of the proceedings before the court; the specific 
allegations made against him by his former partner; and his previous arrest was 
sufficient to identify him to at least one other individual. The Committee noted 
that the information regarding the family proceedings and the specific 
allegations which had been made in the proceedings would not generally be 
known and would not serve to identify him to readers.  With regard to other 
classes of information, such as the information about the children, the 
Committee noted that the article had been published at a national level which 
meant that this information could potentially relate to a wide pool of individuals. 
The Committee noted, further, that biographical information about the 
complainant, such as his job or the part of the country in which he lived, had not 
been included. With regard to the information which was more specific to the 
complainant, including that he had been arrested in relation to the incident 
concerning a family member and his medical condition, this would potentially 
identify the complainant as the subject of the article to only a limited number of 
people who had knowledge of the arrest and the complainant’s diagnosis. 
Taking into account the woman’s right to freedom of expression; the fact that the 
article presented most of the claims as her account (which the Committee 
acknowledged was challenged by the complainant); and that the complainant 
and his children would not be readily identifiable by the general reader of the 
article, the Committee concluded that the newspaper had not failed to respect 
the private and family life of the complainant or his children. There was no 
breach of Clause 2. 

26. The relevant part of the Editors’ Code relating to the complainant’s children 
was Clause 6(i) which states that all pupils should be free to complete their time 
at school without unnecessary intrusion. Having found that the children would 
not be readily identifiable by the general reader of the article and given that it 
contained minimal information about the children, the article did not represent 
an unnecessary intrusion into their time at school. There was no breach of 
Clause 6. 

27. Finally, the Committee considered the complaint under Clause 12. The 
article had described the complainant by reference to the mental health 
condition from which he suffered. The Committee did not consider that the 
reference, which was not prejudicial or pejorative, breached Clause 12(i). The 
Committee then considered whether it was genuinely relevant to the story. The 
complainant had accepted that his ex-partner had referred to his mental health 
in the family proceedings, which made the condition genuinely relevant to the 
story which related, in part, to the findings which had been made by the court. 
On this basis there was no breach of Clause 12. 



    Item                                  3 

Conclusion(s) 

28. The complaint was upheld under Clause 1(iv). 

Remedial Action Required 

29. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial 
action should be required. In circumstances where the Committee establishes a 
breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or 
adjudication, the nature, extent and placement of which is determined by IPSO. 

30. The Committee considered that there was a breach of Clause 1(iv). The 
article had published a number of serious claims as statements of fact without 
distinguishing them as such and in circumstances where it did not feel able to 
demonstrate that they were true. In these circumstances, the Committee 
concluded that an adjudication was the appropriate remedy. 

31. The Committee considered the placement of this adjudication. The 
adjudication should be published online, with a link to this adjudication 
(including the headline) being published on the top 50% of the publication’s 
homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual way. The 
headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the 
complaint, give the title of the publication and refer to the complaint’s subject 
matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 

32. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Following an article published on 28 September 2019 headlined "Mums 
desperate to escape abusive exes forced to flee UK and live penniless abroad” a 
man complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
newspaper had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of Practice. 
IPSO upheld this complaint and has required the mirror.co.uk to publish this 
decision as a remedy to the breach. 

The article was part of a campaign which highlighted women “on the run from 
domestic violence whose partners had been granted custody of their children”. It 
reported on women leaving the UK in general, as well as focusing on the specific 
experiences of several unnamed women. One of these women’s experiences was 
described as “the most horrific case”. The article stated that police had described 
the woman as a “high-level domestic violence risk” and that police, who were 
reported to have been “called to their UK home dozens of times” had “begged 
her to leave her brutal husband”. The article reported that the mother “endured 
years of physical, emotional and financial abuse at the hands of the man the 
courts want her sons to live with”. It also reported that the civil court had found 
that the man had committed “violent crimes, sexual offences or child abuse”. The 
mum was said to have “fled the UK… two years ago”. 



    Item                                  3 

The complainant said that he was the ex-partner of one of the women featured 
in the article. He said that the article was inaccurate in breach of Clause 1. He 
said it was inaccurate to use his case as part of the campaign or describe him as 
abusive as he had never been violent towards the woman and had not seen or 
spoken to her in over ten years. He also said that it was inaccurate to report that 
police had ever classed the woman as a “high-level domestic violence risk”. He 
said that it was inaccurate to report that the police had “begged her to leave” 
him. The publication did not comment on whether the complainant was the ex-
partner of the women featured in the article because it said to do so would reveal 
the identity of a confidential source. 

IPSO made clear that domestic abuse is an important and sensitive issue of 
significant public interest. The press plays a critical role in highlighting the issue, 
however, when doing so the press has a responsibility to report in a responsible 
and accurate way, and to balance the rights of all individuals involved. IPSO was 
not making a finding on the accuracy of the allegations, but whether there had 
been a breach of the Editors’ Code. 

IPSO found that the article had stated as fact that the ex-partner of the woman 
featured in the article had abused her and that police had classed her as a 
“high-level domestic violence risk” and had “begged her to leave” her partner, 
which the publication was not in a position to demonstrate as true.  The 
publication said it had verified the claims in the article and had set out the steps 
it had taken, but it could not share its research materials without compromising 
its confidential sources. IPSO found that, in relation to those specific claims, the 
publication had failed to distinguish clearly between comment and fact and there 
was a breach of Clause 1(iv). 
 
 
 

Date complaint received: 05/07/2020 

Date complaint concluded by IPSO: 08/08/2022 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

 
 

Decision of the Complaints Committee – 11344-20 A man v express.co.uk 

Summary of Complaint 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
express.co.uk breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 6 
(Children) and Clause 12 (Discrimination) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Domestic abuse victim fled country after ex granted access to 
kids”, published on 16 November 2019. 

2. The article reported on the experiences of a woman who “was forced to flee 
Britain with her […] children after fearing they would be abducted by their 
abusive father [who suffered from a named mental health condition]”. It reported 
that the woman “had half an hour to pack and head to the airport for a new 
home in Cyprus” even though “she had sole custody of the children… as she 
feared her ex would ignore visiting rights rules”. The article described the former 
partner as abusive and said the woman had suffered “years of abuse”. It 
included quotes from the mother which stated he suffered from a named mental 
health condition and that she said the “problems started when her ex refused 
medication for his mental illness”. The article contained a quote from the woman 
who said “there were thre[e] times when he was physically violent and he was 
also verbally abusive. He made death threats towards me.” The article said the 
mother had “concerns her youngsters could be snatched from school”. Neither 
the woman, the father, nor the children were named or photographed in the 
article, but the number of children was referred to. 

3. The complainant said that he was the father referred to in the article and was 
complaining on his and his children’s behalf. He said that the article was 
inaccurate in breach of Clause 1. He said that it was inaccurate to state that he 
had been abusive to his former partner; he said that he had never been violent 
towards the woman to whom he had not spoken or seen  in over ten years; nor 
had he been convicted of domestic abuse or violence. The complainant said he 
had full custody of the children from the day after the mother fled, and her 
custody had been removed several months previously, and therefore it was 
inaccurate to report that the mother had custody, or that he would ignore visiting 
rights. He also said that the family court had ruled that there was no risk of him 
trying to abduct the children, as reported. 

4. The complainant also said a number of the quotes ascribed to the woman in 
the article were inaccurate. He said it was inaccurate to report that she had “half 
an hour to pack” as she had taken the children out of school the day before. He 
said that the quotes had not distinguished between comment and fact, and made 
the article unbalanced and biased. 



    Item                                  3 

5. The complainant also said that the article intruded into his and his children’s 
private lives. He said that the content of the article related to private family legal 
matters and that he believed that private court documents on which there were 
restrictions had been shared with the newspaper. He said that as there were 
reporting restrictions on these documents, he had an expectation of privacy over 
them and the information that they contained. 

6. The complainant said that, whilst neither him nor his children were named, 
they were identifiable from the information contained in the article. He noted that 
the article accurately reported the number of children, as well as details of the 
family proceedings before the court, and the country of the abduction location, 
and the investigations which had been undertaken. He said he had been told 
that there was only one other case similar to his in Northern Cyprus by the UK 
Foreign Office and UK Embassy in Cyprus, and any other cases could be 
distinguished from his by their legal basis. He also considered that the reference 
to his mental health diagnosis, and the specific allegations which were the same 
as those heard in the court, allowed readers to identify him. He said that an 
acquaintance of his who had knowledge of his circumstances had identified him 
from reading the article and had first drawn it to his attention. 

7. The complainant also said that the article breached Clause 6 as his children 
were identifiable and that reading the articles could be harmful to them, by 
giving them unfavourable opinions of the courts, himself, or their wider paternal 
family. 

8. The complainant also said that the article breached Clause 12 as it named his 
mental health disorder and he believed it was being used as leverage within the 
article. He said that it demonstrated that the mother was using his condition 
throughout court proceedings to prevent access to his children, and the 
characterisation of him in the article as an abusive father with a mental health 
condition was prejudicial and pejorative in itself. 

9. The publication noted that the complaint was made over eight months after 
the publication of the article, and that this delay, in addition to lockdown, 
significantly hindered its ability to investigate. It said that this delay, and the 
restrictions imposed by lockdown, meant that it was unable to access the notes or 
documents that had been used to write the article in order to support its position 
that it did not breach the Code. 

10. The publication did not accept a breach of the Code. It said that none of the 
individuals referred to in the article were identifiable and that it was not in a 
position to confirm whether the complainant was the man referred to in the 
article because it had an obligation to maintain the anonymity of the woman, 
who was a confidential source, and the children. The publication said that, 
having undertaken a detailed review of their research materials, it was their firm 
view that it would not be possible to share them with IPSO, even in a redacted 
form, without revealing the identity of their sources.  However, it did say that it 
had taken care not to report inaccurate information. It said that the journalist 



    Item                                  3 

liaised with a campaigner, who put her in touch with a mother who she spoke to 
on the phone at various times over several months. It repeated that it was not 
able to say whether the complainant was the father referred to in the article, but 
said that all the allegations in the article had been verified and corroborated by 
documentary evidence such as social work reports, counselling notes, police 
reports of domestic violence, psychiatric reports, Court Orders, and relevant 
communications from the abusive partner such as text messages.  It also said 
that the documents the complainant had supplied showed he had custody of his 
children as of January 2018. The publication said that as another article, by 
another publication, which the complainant had also said was about him, had 
stated the mother had fled “two years ago”. It said that this meant the mother 
would have left in November 2017, when she had custody, and therefore it was 
not inaccurate to report that the woman had concerns visiting rules would not be 
followed. 

11. The publication said that the quotes from the mother were clearly 
distinguished as comment, either by being in quotation marks or by being 
prefaced by “she said” or “she claimed”. 

12. The publication said that as neither the complainant nor his children were 
identifiable, there could be no breach of Clause 2 or 6 and emphasised that it 
would not confirm whether the complainant and his children were the subject of 
the article. It said that the average reader or member of the public would not be 
able to identify the complainant or his children from the information in the 
article. It noted that the complainant accepted there was at least one other case 
similar to his, and other cases of abduction that had a different legal basis, and 
that the specifics of these cases were not known to the general public. The 
publication stated that the complainant had provided no evidence to support his 
complaint that the publication had gained access to court documents which it 
was not entitled to see, or to which the complainant had a reasonable 
expectation of privacy. 

13. The publication said that there was no breach of Clause 12 as the father’s 
mental health was relevant to the story, as the mother had claimed that the 
problems started when he stopped taking his medication. It also said that there 
was no prejudicial or pejorative reference to his mental health. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 



    Item                                  3 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for private and family life, home, physical and 
mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 6 (Children)* 

i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 

ii) They must not be approached or photographed at school without permission 
of the school authorities. 

iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 
involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents. 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is 
clearly in the child's interest. 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as 
sole justification for publishing details of a child's private life. 

Clause 12 (Discrimination) 

i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's, race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 

ii) Details of an individual's race, colour, religion, gender identity, sexual 
orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless 
genuinely relevant to the story. 



    Item                                  3 

Findings of the Committee 

14. Domestic abuse is an important and sensitive issue of significant public 
interest and the press plays an important role in highlighting the issue. However, 
the press has a responsibility to ensure that it is reporting in a responsible and 
accurate way, and to balance the rights of all individuals involved. The 
Committee also emphasised that it was not making a finding on the accuracy of 
the allegations reported in the article. Its role was to decide whether there had 
been a breach of the Editors’ Code. 

15. The Committee considered the information provided by the complainant 
during the course of its investigation and concluded that the complainant was 
more likely than not the subject of the article. The Committee proceeded to 
consider the complaint on that basis. 

16. With regards to the accuracy of the article, whilst the Committee noted that 
the publication felt unable to confirm whether or not the complainant was the 
subject of the article, it was nevertheless required to demonstrate that it had 
complied with its obligations under the Editors’ Code. 

17. The Committee noted the publication’s position that it was unable to access 
any documents that supported the accuracy of the article, due to the time it had 
taken the complainant to bring the complaint to IPSO; because it could not go to 
its office due to lockdown restrictions; and because it had a duty to protect its 
confidential sources. The Committee acknowledged that flexibility was 
appropriate in circumstances where Covid-19 had disrupted working practices, 
but the pandemic could not be a justification for not fulfilling the requirements of 
Clause 1 given that the publication had published serious allegations which 
amounted to claims of criminality. In addition, the complaint had been submitted 
well within the 12-month period allowed under IPSO’s Regulations for the 
consideration of complaints about online articles; the Committee did not 
consider that the existence of the pandemic made it unreasonable or unfair to 
take forward the complaint. 

18.  The Committee found that the article had stated as fact that the man in the 
article had abused his ex-partner, and that he had been considered a risk of 
ignoring visiting rights and abducting his children. The publication said it had 
verified all the claims in the article and had set out the steps it had taken but 
could not share its research materials without compromising its confidential 
sources. Where the publication was not able to demonstrate that these 
statements were established points of fact, the Committee concluded that the 
presentation of these claims as fact, rather than disputed claims, amounted to a 
breach of Clause 1(iv). The distinction was clearly significant given the serious 
nature of the claims. 

19. The article also contained several claims which had been made by the 
mother and which were presented as direct quotes from her. They were clearly 



    Item                                  3 

distinguished as the comments of the mother, and not as established fact, and 
the publication of these claims did not breach Clause 1(iv). 

20. Whether and to what extent the information contained in the article identified 
the complainant as the subject of the article to readers was central to the 
complaints under Clause 2 and Clause 6. The Committee reiterated the 
importance of freedom of expression in reporting the issue of domestic abuse, 
and the importance of balancing one party’s right to tell their story with any other 
relevant parties’ right to privacy. The complainant had said that the information 
contained in the article about the number of his children; the details of the 
proceedings before the court; and the allegations against him from his former 
partner was sufficient to identify him to at least one other individual. The 
Committee noted that the information regarding the family proceedings and the 
specific allegations which had been made in the proceedings would not 
generally be known and would not serve to identify him to readers.  With 
regard to other classes of information, such as the information about the 
children, the Committee noted that the article had been published at a national 
level which meant that this information could potentially relate to a wide pool of 
individuals. The Committee noted, further, that biographical information about 
the complainant, such as his job or the part of the country in which he lived, had 
not been included. With regard to the information which was more specific to the 
complainant, including his medical condition, this would potentially identify the 
complainant as the subject of the article to only a limited number of people who 
had knowledge of his diagnosis. Taking into account the woman’s right to 
freedom of expression; the fact that the article presented most of the claims as 
her account (which the Committee acknowledged was challenged by the 
complainant); and that the complainant and his children would not be readily 
identifiable by the general reader of the article, the Committee concluded that 
the newspaper had not failed to respect the private and family life of the 
complainant or his children. There was no breach of Clause 2. 

21. The relevant part of the Editors’ Code relating to the complainant’s children 
was Clause 6(i), which states that all pupils should be free to complete their time 
at school without unnecessary intrusion. Having found that the children would 
not be readily identifiable by the general reader of the article, and given that it 
contained minimal information about the children, the article did not represent 
an unnecessary intrusion into their time at school. There was no breach of 
Clause 6. 

22. Finally, the Committee considered the complaint under Clause 12. The 
article had described the complainant by reference to a mental health condition 
from which he suffered. The Committee did not consider that the reference, 
which was not prejudicial or pejorative, breached Clause 12(i). The Committee 
then considered whether it was genuinely relevant to the story. The complainant 
had accepted that his ex-partner had referred to his mental health in the family 
proceedings, which made the condition genuinely relevant to the story which 
related, in part, to the findings which had been made by the court. On this basis 
there was no breach of Clause 12. 



    Item                                  3 

Conclusion(s) 

23. The complaint was upheld under Clause 1(iv). 

Remedial Action Required 

24. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial 
action should be required. In circumstances where the Committee establishes a 
breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or 
adjudication. The nature, extent and placement of which is determined by IPSO. 

25. The Committee considered that there was a breach of Clause 1(iv). The 
article had published a number of serious claims as statements of fact without 
distinguishing them as such and in circumstances where it did not feel able to 
demonstrate that they were true. In these circumstances the Committee 
concluded that an adjudication was the appropriate remedy. 

26. The Committee considered the placement of this adjudication. The 
adjudication should be published online, with a link to this adjudication 
(including the headline) being published on the top 50% of the publication’s 
homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual way. The 
headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the 
complaint, give the title of the publication and refer to the complaint’s subject 
matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 

27. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Following an article published on 16 November 2019 headlined "Domestic 
abuse victim fled country after ex granted access to kids” a man complained to 
the Independent Press Standards Organisation that the newspaper had breached 
Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of Practice. IPSO upheld this complaint 
and has required the express.co.uk to publish this decision as a remedy to the 
breach. 

The article reported on the experiences of an unnamed woman who “was forced 
to flee Britain with her […] children after fearing they would be abducted by their 
abusive” father. It reported that the woman “had half an hour to pack and head 
to the airport for a new home in Cyprus” even though “she had sole custody of 
the children… as she feared her ex would ignore visiting rights rules”. The article 
described the former partner as abusive and said the woman had suffered “years 
of abuse”. The article contained a quote from the woman who said “there were 
thre[e] times when he was physically violent and he was also verbally abusive. He 
made death threats towards me.” The article said the mother had “concerns her 
youngsters could be snatched from school”. 

The complainant said that he was the ex-partner of one the women featured in 
the article, and was complaining on his and his children’s behalf. He said that 
the article was inaccurate in breach of Clause 1. He said that it was inaccurate to 



    Item                                  3 

state that he had been abusive to his former partner. The complainant said he 
had full custody of the children from the day after the mother fled, and her 
custody had been removed several months previously, and therefore it was 
inaccurate to report that the mother had custody, or that he would ignore visiting 
rights. He also said that the family court had ruled that there was no risk of him 
trying to abduct the children, as reported.  The publication did not comment on 
whether the complainant was the ex-partner of the woman featured in the article 
because it said to do so would reveal the identity of a confidential source. 

IPSO made clear that domestic abuse is an important and sensitive issue of 
significant public interest. The press plays a critical role in highlighting the issue, 
however, when doing so the press has a responsibility to report in a responsible 
and accurate way, and to balance the rights of all individuals involved. IPSO was 
not making a finding on the accuracy of the allegations, but whether there had 
been a breach of the Editors’ Code. 

IPSO found that the article had stated as fact that the ex-partner of the woman 
featured in the article had abused her, and that he had been considered a risk of 
ignoring visiting rights and abducting his children, which the publication was not 
in a position to demonstrate as true. The publication said it had verified all the 
claims in the article and had set out the steps it had taken, but it could not share 
its research materials without compromising its confidential sources. 

IPSO found that where the publication had failed to distinguish clearly between 
comment and fact there was a breach of Clause 1(iv). 
 
 

Date complaint received: 05/07/2020 

Date complaint concluded by IPSO: 08/08/2022 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix D 
 
 
 
Paper No. File Number Name v Publication 

2429 00517-22 Various v The Daily Telegraph 

2451 13067-21 O’Reilly v dailystar.co.uk 

2461 01524-22 Peberdy v The Sun on Sunday 

2484 01945-
22/01946-22 

Berry v elystandard24.co.uk/Cambs Time 

2470 00359-22 Kay v express.co.uk 

2472 12885-21 Kay v Daily Mail 

2474 01666-22 Bird v Sunday Life 

2480 00333-22 Bunting v Sunday Life 

2421 11822-21 Law v express.co.uk 

2443 11471-21 Phillips v Mail Online 

2434 11928-21 Tierney v Wisbech Standard 

2435 11818-21 Hoy v Wisbech Standard 

2442 12549-21 Mitchison v express.co.uk 

2498 10762-21 Peer v thesundaytimes.co.uk 

2439 01429-22 Hopkins v cornwalllive.com 

2460 12041-21 Peel v The Belfast Telegraph 

2477 11837-21 North East Ambulance Service v Mail Online 

2492 01731-22 Rahman v thetimes.co.uk 

 
 
 


