
 
 

Paper No. 356  

CONFIDENTIAL 

 
 

 
MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 

Wednesday 3 June 2015 at 10.30 a.m.  
Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

 
 
Present:  Sir Alan Moses (Chairman) 
   Richard Best (Deputy Chairman)  
   Lara Fielden 
   Janet Harkess 

Gill Hudson 
   David Jessel 
   Matthew Lohn 
   Jill May 
   Elisabeth Ribbans 
   Neil Watts 
   Peter Wright 
   Nina Wrightson 
 
In attendance: Elizabeth Bardin (Minute-taker) 

Charlotte Dewar, Director of Operations 
Ben Gallop, Senior Complaints Officer 
Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer 
Matt Tee, Chief Executive 

    
The following members of the Executive were also in attendance:  
 

Xavier Bastin  
Niall Duffy 
James Garmston  
Robyn Kelly  
Holly Pick  
Hugo Wallis 
 

In attendance as an observer: 
 
   Anne Lapping  
 

1. Apologies 

There were no apologies recorded. 

 

 



  2 

2. Update by the Chief Executive 

The Chief Executive updated the Committee on relevant changes to the 
Government following the General Election, including the selection of John 
Whittingdale MP as Minister for Culture, Media and Sport. He announced the 
immediate resignation of Ros Altmann from the IPSO Board following her 
recent appointment to the House of Lords as Minister for Pensions. 
 
He reported that changes to IPSO’s Regulations remain under consideration, 
and noted that the Regulatory Funding Panel was trying to arrange a final 
meeting with publishers’ in-house lawyers to obtain an agreement on the 
process of such changes. 
 
He further reported that IMPRESS had announced that it would seek recognition 
as a regulator from the Press Recognition Panel, although it has no members 
at present.                

          
3. Update by the Chairman 

The Chairman commented on the effect of the General Election but noted that 
regardless of political scrutiny, IPSO should continue to be its own severest 
critic. 
 
Referring to the outstanding proposed Regulations changes, he said he felt 
optimistic that IPSO would be likely to obtain the desired result. 
 
He also expressed optimism about the future of the proposals for changes to 
the Editors’ Code, which seemed to be designed to improve the rigour of its 
standards. 
 
He believed it would be both instructive and effective to look at capturing 
themes that come out of the monthly Complaints Committee meetings, these 
meetings being the core of IPSO and its future.  He added that when the 
Standards team was in place, it will be easier to develop and make use of the 
themes which emerge from the complaints process.   
 

4. Update by the Director of Operations 
 
The Director of Operations, Charlotte Dewar, presented the Committee with 
statistics on complaints and inquiries received by IPSO and handled by the 
complaints team, broken down into various groups.   
 
She advised that the database in its early stages had had technical problems 
and that there were inconsistencies in the way data had been entered in the 
early months of IPSO’s existence. She noted that was engaged in a review of 
the data from that period. Questions were asked about how IPSO compared 
at this stage with the PCC, and it was said to be difficult to make a comparison, 



  3 

but that the number of complaints were slightly higher in volume.  It was stated 
and generally agreed that the response times were good and that IPSO had 
an excellent record with a 1-2 day response and follow-up time, and that 
although the perceived ideal target for completion of individual complaints was 
yet to be reached, the overall results were very good.             
 
She indicated that it was the intention now to catch inconsistencies and exercise 
quality control, and to ensure that the way data was recorded reflected 
accurately the service received by complainants. There was a considered 
discussion about the time given to the handling of complaints and although a 
speedy resolution was important, the Committee agreed that quality and 
thoroughness should not be sacrificed purely for the sake of a speedy outcome.   
 

5. Minutes of the Complaints Committee Meeting held on 22 April 2015 
 
A correction in the order and names of abstentions was advised and duly 
corrected in the minutes; the Committee otherwise approved and signed the 
minutes as a true record of the meeting on 22 April 2015. 

 
6. Matters Arising 

No matters arose. 
 

7. Declarations of Interest 

Because of his current employment at Associated Newspapers, Peter Wright 
absented himself for the discussions of complaint 00991-15, McIntosh v The 
Herald; complaint 00993-15, McIntosh v Dundee Courier; and complaint 
02466-14, Yates v Mail Online.    
 

8. Complaint 02572-15  Sturgeon v The Daily Telegraph 
 

The Committee discussed the complaint. It noted that the memorandum of the 
exchange between the French Ambassador and the First Minister of Scotland 
was a hearsay account of a conversation at which the civil servant who drafted 
the memorandum was not present.  Nor was it clear how many people the 
information been passed through.  The Committee ruled that the complaint 
should be upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix A. 
 

9. Complaint 03125-15  Portes v The Times  
 

The Committee discussed the remedy necessary for the breach of Clause 1 
(Accuracy) in this instance and concluded that the re-publication of the 
correction previously published by the newspaper was appropriate, with a 
front-page reference and a reference in the text to IPSO’s ruling. It was further 
agreed that this decision be applied to both print and digital editions of the 



  4 

publication concerned.  The Committee ruled that the complaint should be 
upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
 

10. Complaint 00571-15  Thompson v Sunday Life  

The Committee agreed that a poor standard of journalism had been displayed 
in this matter and ruled that the complaint should be upheld.  A copy of its 
ruling appears in Appendix C. 

 
11. Complaint 00782-15  Goundry v East Kilbridge News   

The Committee debated this matter and reached a decision. The complaint has 
been subject to further correspondence and as such the Committee has not yet 
confirmed the terms of the decision. 
 
Peter Wright absented himself for Items 12 and 13 

 
12. Complaint 00991-15  McIntosh v The Herald    

After significant discussion about the extent to which information obtained from 
court officials and other similar sources should be checked, the Committee 
ruled that the complaint was upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix 
D. 

 
13. Complaint 00993-15 McIntosh v Dundee Courier  

 
Whilst acknowledging that the publication should be commended for its 
declaration of intent to monitor and keep such reports under review, the 
Committee ruled that the complaint was upheld.  A copy of its ruling appears 
in Appendix E. 

 
14. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting  

 
The Committee confirmed its formal approval of IPSO Papers listed in Appendix 
F, all of which had been previously circulated to the Complaints Committee. 

 
The approval of the relevant complaints was duly noted. 

 
15. Any other business 

 
15.1. Discussion paper:  Application of Clause 1 (Accuracy) 

 
The Committee discussed the application of Clause 1. It emphasised 
that all complaints under Clause 1 (Accuracy) must be considered 
on their merits, and with appropriate flexibility. It also acknowledged 
the importance of encouraging editors to respond promptly and fully 
to complaints.  



  5 

 
Nonetheless, as a point of principle, it established that it considers 
Clause 1 (i) and 1 (ii) as creating distinct obligations. As such, a 
breach of Clause 1 may be established where the publication has 
failed to take care over the accuracy of published information, 
regardless of whether a correction has been published in compliance 
with Clause 1 (ii).  The Committee will take into account any remedy 
that has already been taken or offered by a publication when 
determining what remedial action should be required for the breach 
of 1 (i).  
 
Conversely, the Committee may not establish a breach of Clause 1 
(Accuracy) where a significant inaccuracy has been published, so 
long as the publication has been able to demonstrate that it took 
sufficient care before publication over the accuracy of information 
published and that it dealt properly with any inaccuracies, in line 
with its obligations under 1 (ii).  
 
 

15.2 The Committee discussed its approach to complaints from third 
parties about accuracy. The Committee agreed that when assessing 
whether a complainant has standing to pursue a complaint under 
Clause 1 from an individual who is not directly affected by the matter 
about which they wish to raise a complaint, the Executive should take 
into account the following considerations: 
1. Is there a directly affected first party; does the complaint relate to 

a general point of fact? 
2. Is the alleged inaccuracy significant? 
3. If there is a directly affected first party, IPSO is obliged to consider 

the position of the first party. This can encompass a wide range 
of factors. IPSO may take into account the following issues: 

o How likely is it that IPSO will be able to investigate the 
factual position adequately? Is the material in dispute in 
the public domain, or would the cooperation of the 
individuals involved be required? If so, what is the 
likelihood that those individuals would cooperate with 
IPSO’s inquiries? 

o What is the likely impact on the first party? Could an 
investigation and/or a published decision cause 
embarrassment or represent an intrusion or an 
infringement of the first party’s freedom of expression? 
Could an investigation cause harm by publicising the 
matter? 

o Is IPSO likely to encounter legal difficulties in investigating 
or publishing its findings, in relation to the first party? 



  6 

o Is the first party likely to be in a position to make a fully 
informed decision as to whether to complain on their own 
behalf?  

 
To ensure appropriate transparency about IPSO’s decision-making 
processes, the Committee agreed that its policy on this issue would 
be published on IPSO’s website. 

 
      15.3 Complaint 00660-15 Muller v The Daily Telegraph (IPSO Paper No. 

328 tabled) 
 
 The Committee had previously considered this complaint, a revised 

draft of which was tabled.  Following a detailed discussion, the 
Committee agreed the revised adjudication, and the complaint was 
not upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix G. 

 
15.4 Complaint 01571-15 Hawk v mirror co.uk (further correspondence) 

(IPSO Paper No. 321 enclosed)  
 

The Committee agreed to amend the terms of its ruling on this 
complaint, following a submission by the newspaper, and to inform 
the complainant of the change. A copy of the final ruling appears in 
Appendix H. 
 
Peter Wright absented himself for item 15.5 
 

15.5 Complaint 02466-15 Yates v Mail Online (further correspondence) 
(IPSO Paper No. 318 enclosed) 

 
 This complaint was originally considered by the Committee at the 

meeting on 22 April 2015, when it decided to uphold the complaint 
under Clause 3 (Privacy).  The complainant then requested a review 
of the decision, and the Complaints Reviewer, Richard Hill, duly 
carried out a review.  His conclusion was that the complaint should 
be revisited due to a perceived procedural flaw.   

 
The Committee therefore reconsidered the complaint and 
reconfirmed its decision. 

 
 Following this decision, the Committee discussed whether, in fact, 

the Complaints Reviewer had had jurisdiction to order the 
reconsideration. The Committee agreed that the Chairman would 
write to the Complaints Reviewer on the matter.  

 
 The Committee explained that despite doubts as to the Reviewer’s 

exercise of his powers, it had properly reconsidered the complaint 
on the basis that the Reviewer had the power to send the decision 
back for reconsideration.  



  7 

 
Next meeting: 15 July 2015 at 10.30 a.m. 
 
Elizabeth Bardin 
Governance Manager 
9 July 2015 

  



  8 

Appendix A 

Decision of the Complaints Committee  
02572-15 Office of the First Minister v The Daily Telegraph 

1. The Office of the First Minister of Scotland complained to the Independent 
Press Standards Organisation that The Daily Telegraph had breached Clause 
1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 
“Sturgeon’s secret backing for Cameron”, published on 4 April 2015 in print 
and online. 
  
2. The article reported the contents of a leaked Government memorandum 
which claimed to report details of a private meeting between the First 
Minister, Nicola Sturgeon MSP, and the French Ambassador, Sylvie Bermann, 
the previous week. The memorandum had been written by a senior British 
civil servant on 6 March, immediately following a conversation with the 
French Consul-General. It claimed that Ms Sturgeon had said that she would 
rather see David Cameron win the general election than Ed Miliband, 
because she believed Mr Miliband was not “prime minister material”. 
  
3. The article said that these comments undermined Ms Sturgeon’s public 
support for a “progressive alliance” with Mr Miliband, and confirmed 
“growing speculation” in Scotland that the SNP privately favoured a 
Conservative government because it would make a vote for Scottish 
independence more likely in a future referendum. 
  
4. The complainant said that the claims contained in the memorandum, and 
repeated by the newspaper, were categorically untrue: Ms Sturgeon had not 
expressed a preference for a Conservative government or any views about Mr 
Miliband’s suitability as Prime Minister. Ms Bermann had publicly denied that 
Ms Sturgeon had expressed a preference for who should win the election. The 
complainant regarded the newspaper’s decision not to contact Ms Sturgeon 
for comment prior to publication as a breach of Clause 1 and noted that, as 
the article explained, the author of the memorandum recorded that he or she 
had initially doubted the accuracy of the account and had checked whether 
there might have been a translation problem. 
  
5. Shortly after the article’s first publication online, Ms Sturgeon issued a 
denial of the claims, publicly and via email to the newspaper. The newspaper 
included the denial in its second print edition that evening, but did not add 
them to the online version of the article until the following afternoon. 
  
6. The newspaper said it had confirmed the authenticity of the document with 
two well-placed sources before publication. It was a contemporaneous note 
made by an experienced civil servant, and the newspaper had no reason to 
doubt its accuracy. It denied having any obligation to contact Ms Sturgeon for 
comment before publication: it was entitled to publish an accurate account of 
the document. 



  9 

  
7. The newspaper said it had included the complainant’s denial at the earliest 
opportunity in the print article, and had immediately taken steps to have the 
denial added to the online article. Unfortunately, due to human error, the 
denial was not in fact added until the next day. The newspaper had followed 
up on the story, including by publishing an article reporting Ms Sturgeon’s 
demand for an inquiry. It did not accept any breach of the Code.  

Relevant Code Provisions 

1. Clause 1 (Accuracy) 
  
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 
recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and - 
where appropriate - an apology published. In cases involving the Regulator, 
prominence should be agreed with the Regulator in advance. 

Findings of the Committee 

9. The memorandum did not represent a first-hand or contemporaneous 
account of the conversation between Ms Sturgeon and Ms Bermann. Rather, it 
contained – at best – a second-hand account given a week later. The 
newspaper had confirmed the authenticity of the document, but its sources 
were not in a position to comment on the accuracy of its contents. 
  
10. The newspaper was entitled to report on the memorandum, but it was 
obliged to take care not to mislead readers in doing so, including regarding 
the status of the allegations it contained. 
  
11. The account was contentious, so much so that the author of the 
memorandum had recorded concern that the account was mistaken, stating 
“I have to admit that I’m not sure that the First Minister’s tongue would be 
quite so loose on that kind of thing in a meeting like that”. The account’s 
implications were serious: it suggested that Ms Sturgeon had had acted 
disingenuously by publicly calling for a “progressive alliance” while privately 
hoping for a Conservative government. Nonetheless, the newspaper had 
published it as fact, without having taken additional steps prior to publication 
– such as contacting the parties involved for their comment – to verify its 
accuracy. 
  
12. The presentation of the account contained in the memorandum as fact, in 
these circumstances, represented a failure to take care not to mislead, and a 
breach of Clause 1 (i) and (ii) of the Code. The newspaper had failed to 
make clear that it did not know whether the account it presented was true; as 



  10 

a consequence the article was significantly misleading. The complaint under 
Clause 1 was upheld.   

Conclusions 

13. The complaint was upheld. 

Remedial Action Required 

14. The Committee required the newspaper to publish an adjudication 
upholding the complaint. The adjudication should be published on page 2 of 
the print edition of the newspaper. Given the prominence of the original 
article, and the nature of the breach, a reference to the adjudication must be 
published on the front page, directing readers to page 2, which should 
include the headline. The headline must make clear that IPSO has upheld the 
complaint, and refer to its subject matter; it must be agreed in advance. It 
should also be published on the newspaper’s website, with a link to the full 
adjudication appearing on the homepage for 48 hours; it should then be 
archived online in the usual way.  
  
15. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following the publication of an article in The Daily Telegraph on 4 April 
2015, headlined “Sturgeon’s secret backing for Cameron”, the Office of the 
First Minister of Scotland complained to the Independent Press Standards 
Organisation that The Daily Telegraph had breached Clause 1 (Accuracy) of 
the Editors’ Code of Practice. 
  
IPSO established a breach of the Editors’ Code and has required The Daily 
Telegraph to publish this decision as a remedy. 
  
The article reported the contents of a leaked Government memorandum 
which claimed that at a private meeting the First Minister, Nicola Sturgeon 
MSP, had told the French Ambassador, that she would rather see David 
Cameron win the general election than Ed Miliband. The memorandum had 
been written by a senior British civil servant a week later, after a conversation 
with the French Consul-General. 
  
The article said that these comments undermined Ms Sturgeon’s public 
support for a “progressive alliance” with Mr Miliband. 
  
The complainant said that the claims were categorically untrue: Ms Sturgeon 
had not expressed a preference for a Conservative government or any views 
about Mr Miliband’s suitability as Prime Minister. The complainant regarded 
the newspaper’s decision not to contact Ms Sturgeon for comment prior to 
publication as a breach of Clause 1. 
  
The newspaper said it had confirmed the authenticity of the document with 



  11 

two well-placed sources before publication. It was a contemporaneous note 
made by an experienced civil servant, and the newspaper had no reason to 
doubt its accuracy. It denied having any obligation to contact Ms Sturgeon for 
comment before publication: it was entitled to publish an accurate account of 
the document. 

The Complaints Committee noted that the memorandum represented – at 
best – a second-hand account given a week after the meeting, which 
contained the serious implication that Ms Sturgeon had been disingenuous in 
her public statements. 
  
The newspaper did not know whether the account contained in the 
memorandum was accurate. Nonetheless, it had published this as fact, 
without having taken additional steps prior to publication – such as contacting 
the parties involved for their comment – to verify its accuracy. 
  
The Committee established that the newspaper’s presentation of the account 
contained in the memorandum, in this context, represented a breach of the 
Editors’ Code. 

Date complaint received: 08/04/2015 
Date decision issued: 10/06/2015 

 
  



  12 

Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee  
03125-15 Portes v The Times 

1. Jonathan Portes complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Times had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice 
in an article headlined “Labour’s £1,000 tax on families”, published on 24 April 
2015. 
  
2. The article, published on the front page of the print newspaper, reported on 
an Institute of Fiscal Studies analysis of the main political parties’ tax proposals, 
in advance of the General Election. 
  
3. The complainant said that the headline and the claim in the opening sentence 
of the article, that “Ed Miliband would saddle every working family with extra 
taxes equivalent to more than £1,000,” were inaccurate. The taxes and levies 
proposed by the Labour Party would primarily be raised from companies and the 
richest individuals; not only would they not affect all families equally, many 
families would not be materially affected by the taxes at all. Furthermore, the 
calculation was misleading because it related only to “working households”, a 
statistical term for households in which all individuals of working age are in 
work. Spread across all households in which at least one adult was in work, the 
figure was approximately £600 per family. 
  
4. The newspaper accepted that the passages complained of were inaccurate. 
Labour planned to raise an additional £12 billion for the Exchequer, and the 
newspaper had tried to make this figure more relevant to its readers by showing 
the amount per “working family”, as defined by the Office of National Statistics 
(ONS). However, in doing so it had inadvertently stated that each family would 
face a £1,000 additional tax burden, which was untrue. The newspaper said that 
the error was a regrettable one, and that staff had been reminded by a senior 
editor of the dangers of misinterpreting statistics. 
  
5. The newspaper published the following correction in its Corrections & 
Clarifications column on its Letters page (page 24 in the relevant edition) on 2 
May: 
  
We said that ‘Ed Miliband would saddle every working family with extra taxes 
equivalent to more than £1,000’ (Labour’s £1,000 tax on families, April 24). 
This was inaccurate. The calculation assumes that the extra taxes are shared 
equally among what the Office of National Statistics defines as ‘working 
households’ (where all those over the age of 16 are working). In fact, as was 
explained elsewhere in our article, ‘the bulk of Labour’s tax rises will come from 
a raid on the richest pension pots, a ‘mansion tax’ on properties worth more 
than £2 million, the re-introduction of the 50p rate and additional levies on 
banks and tobacco firms’. Some of these taxes and levies will only apply to 



  13 

companies, and the others will affect a small minority of families, not “every 
working family”, as we reported. 
  
6. It also amended the online article and added the correction as a footnote. 
  
7. The complainant was satisfied with the text of the correction, but not with its 
prominence. He said that the appropriate placement was the same as the 
original, inaccurate article. The newspaper should publish the headline 
“Correction: Labour’s £1,000 tax on families” on its front page in the same font 
size as the original headline, with the text of the correction below. 
  
8. The complainant said that corrections should reach all readers of the original 
inaccuracy, to the greatest extent possible. “Due prominence” does not always 
mean “equal prominence”, but the only way of correcting a prominent front-
page headline is with a front-page correction. While a correction in a column on 
the Letters page was acceptable in many instances, this was an exceptional case 
because of the nature of the inaccuracy and the timing: in the run-up to an 
election. 
  
9. The newspaper said that it had established its Corrections & Clarifications 
column in 2013 on one of the most important and most-read pages of the 
newspaper, the Letters page. It listed a number of benefits of the column: it 
demonstrates the newspaper’s firm commitment to correcting errors; makes 
corrections easy to find in a place which readers will go to; allows readers to see 
what has been corrected from day to day; makes it easy for staff to check daily 
for published corrections and so avoid repeating errors; helps to ensure that 
corrections, once agreed, will appear in the newspaper in the approved form; 
and is accompanied daily by the newspaper’s complaints policy and procedures. 
For these reasons, this position gave corrections more prominence than they 
might otherwise have on a page further forward in the newspaper, the exact 
position of which could be variable depending on each day’s layout. 
  
10. The newspaper rejected any assertion that the column’s positioning 
suggested that it was “hiding away” its corrections. It said that the Letters page 
has long been one of the best-read in the newspaper and that page, along with 
the Comment section, is the heart of the newspaper and sets it apart from its 
rivals. Historically, a letter to the editor was the primary way of complaining to a 
newspaper, and the newspaper observed that many requests for corrections and 
clarifications still arrive in this format today; there is an intrinsic link between 
corrections and letters. This link is recognised by a number of publications that 
choose to publish their corrections in this location. The newspaper said that the 
inaccuracy in this case had caused no personal harm to an individual, and the 
article was not wholly inaccurate, as the text of the article had set out the correct 
position. 

Relevant Code Provisions 

11. Clause 1 (Accuracy) 



  14 

i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. 

Findings of the Committee 

12. While per-household or per-capita sums may be useful in some instances for 
illustrative purposes, the headline and first sentence of the article had gone 
further, suggesting that the Labour tax plan would directly impose additional 
taxes on “every working family”. In fact, none of the additional taxes listed in the 
article would directly affect all working families. Some would affect a subset, and 
some were directed at corporations. The correct information in this case was in 
the public domain and easily accessible, and the headline and first paragraph of 
the article were clearly inconsistent with the detail included in the remainder of 
the article. The way in which the newspaper characterised the findings of the IFS 
report represented a failure to take care over the accuracy of the article, resulting 
in a significant inaccuracy requiring correction. 
  
13. Front pages are of particular importance to newspapers as they provide a 
publication with an opportunity to communicate with potential new readers. They 
are therefore valuable both commercially and editorially, as a means of 
expression. Further, front pages generally inform readers, using limited space, of 
the main news stories of that day. 
  
14. There are circumstances in which a front-page correction may be required by 
the Editors’ Code, regardless of the existence of an established Corrections and 
Clarifications column. In deciding whether to require such a correction, the 
Committee must act proportionately; front-page corrections are generally 
reserved for the most serious cases. 
  
15. The Committee considered whether this was one such case. In assessing the 
requirement for “due prominence,” the Committee takes into account both the 
prominence of the original article and the seriousness of the breach. In general, 
the Committee welcomes established corrections columns as an effective way of 
demonstrating a commitment to correcting errors when they occur. 
  
16. The Committee recognised the value of publishing the correction in the 
newspaper’s established column; choosing to place some corrections in another 
part of the newspaper could undermine the advantages of having a consistent 
position for corrections. However, the Committee was concerned that the 
newspaper had prominently published material which was so plainly inaccurate. 
Given the nature and prominence of the original breach, the prominence of the 
correction was not sufficient and therefore the requirements of Clause 1 (ii) had 
not been met. 



  15 

Conclusions 

17. The complaint was upheld. 

Remedial Action Required 

18. The inaccuracy which had been established required a correction to remedy 
it. The newspaper had already published a correction, amended the online 
article, and appended the correction as a footnote. The Committee 
acknowledged that the newspaper had acted in good faith, attempting to remedy 
the inaccuracy in a way which it believed complied with the terms of the Code, 
and ensuring publication prior to the imminent General Election. However, the 
Committee had determined that this correction was not duly prominent; it 
therefore required further action in order to remedy the established breach of the 
Code. 
  
19. The correction should now be republished in the Corrections and 
Clarifications column, with a reference to the correction on the front page. The 
front-page reference should include the word “correction” and refer to IPSO’s 
upheld ruling. It should make clear the subject matter of the original article, and 
direct readers to the page on which the correction could be found; it should be 
agreed with IPSO in advance. The correction itself should include an 
acknowledgement that the correction was being republished with a front-page 
reference following an upheld ruling by the Independent Press Standards 
Organisation. 
  
20. The Committee welcomed the amendments which the newspaper had made 
to the online article; however, a stand-alone correction should now also be 
published on the newspaper’s website, with a link on the homepage. The link 
should remain on the homepage for a minimum of 48 hours; thereafter, the 
correction should be archived in the usual way. This correction should link to the 
amended article and make clear that it has been published following a ruling by 
the Independent Press Standards Organisation. 

Date complaint received: 23/04/2015 
Date decision issued: 11/06/2015 

  



  16 

Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee  
00571-15 Thompson v Sunday Life 

1. Rev Peter Thompson complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Sunday Life had breached Clause 3 (Privacy) and Clause 6 
(Children) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Tyrone cleric 
baffled by false gay rumours”, published on 3 February 2015. 
  
2. The article reported that the complainant was “baffled” by “false rumours” 
that he had been cautioned by police, and also that he was homosexual. 
  
3. The complainant said that the publication of these rumours, which were 
personal in nature, was a breach of his privacy. He said that he had confirmed 
to the newspaper prior to publication that the claims were untrue and 
unsubstantiated. 
  
4. The complainant said that the newspaper had contacted him for comment 
prior to publication, and had contacted the Church of Ireland Press Office to 
confirm the identity of the journalist before returning her call. The complainant 
was concerned that the newspaper had sought to use his categorical denial of 
the allegations in that conversation as justification for circulating them further. 
  
5. The complainant also said that it was unnecessary to mention that he had 
children, especially given the nature of the story; this breached Clause 6. 
  
6. The newspaper had become aware of the rumours after being contacted by 
an unknown source; it then followed up on the rumours with a person who was 
familiar with them. 
  
7. The newspaper said that the article was in the public interest; the complainant 
was a prominent local figure, and the allegation that he had a police caution 
was of a very serious nature. With regard to the rumours about the 
complainant’s sexuality, the newspaper said that the complainant had willingly 
responded to the journalist’s questions, following consultation with the Church of 
Ireland Press Office, and at no point said that his comments were not for 
publication. 
  
8. The newspaper said that the article clearly concerned the complainant’s 
private life, and that it would not be its usual practice to contact individuals 
regarding claims about their sexual orientation. However, the complainant was a 
prominent member of his local community, fulfilling a pastoral role, and it 
appeared at the time that he was the victim of a campaign. The newspaper 
believed that it was reasonable to conclude that the complainant wanted to take 
the opportunity to publicly address the claims about him. 
  



  17 

9. The newspaper said that it had only mentioned that the complainant was a 
“father of three”, and did not include any of the names or ages of his children. It 
said that the fact that complainant had children was not private. 
  
10. Nonetheless, the newspaper removed the article from its website as a gesture 
of goodwill. It also said that it had not wished to cause further distress to the 
complainant, and assured him that it would not report anything further about the 
matter, unless related criminal proceedings came before the courts. 

Relevant Code Provisions 

11. Clause 3 (Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 
health and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life 
without consent. Account will be taken of the complainant’s own public 
disclosures of information. 

Clause 6 (Children) 

i) Young children should be free to complete their time at school without 
unnecessary intrusion. 

Public interest 

4. The Regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain, or will become so. 

Findings of the Committee 

12. Details of an individual’s sexuality form part of private and family life and as 
such receive protection under the terms of Clause 3 of the Editors’ Code. The 
complainant had not publicly disclosed the details of the rumours, which were of 
a personal nature, and the newspaper had become aware of them only after 
being contacted by an unknown source. The inclusion in the article of his denial 
was insufficient to justify the intrusion into the complainant’s private life caused 
by publication of the claims, regardless of their inaccuracy. Further, the 
complainant’s rebuttal of the allegations in conversation with the journalist did 
not constitute consent for publication under Clause 3 (ii). The newspaper 
breached Clause 3 of the Code. 
  
13. The claim in the article that the complainant had been cautioned by police 
did not relate to his private or family life; it did not raise a further breach of 
Clause 3. 
  
14. In mentioning that the complainant was a “father of three”, the newspaper 



  18 

did not intrude into his children’s time at school. There was no breach of Clause 
6.  

Conclusions 

15. The complaint was upheld. 

Remedial Action Required 

16. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication. The 
Committee required the publication of this adjudication as a remedy to the 
breach. The original article was published on page 7; the adjudication should be 
published on page 7 or further forward. A link to the adjudication should also be 
published on the homepage of the newspaper’s website for at least 48 hours, 
and thereafter archived on the website in the usual way. The headline to the 
adjudication should include the words “IPSO complaint upheld” and make 
reference to the subject matter of the original article; it should be agreed with 
IPSO in advance. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
  
Following an article published in the Sunday Life on 3 February 2015, headlined 
“Tyrone cleric baffled by false gay rumours”, Rev Peter Thompson complained to 
the Independent Press Standards Organisation (IPSO) that the Sunday Life had 
intruded into his private life in breach of Clause 3 (Privacy) of the Editors’ Code 
of Practice. IPSO upheld the complaint and established a breach of the Editors’ 
Code. IPSO required the Sunday Life to publish this decision by its Complaints 
Committee as a remedy to the breach. 
  
The article reported that the complainant was “baffled” by “false rumours” that 
he had been cautioned by police, and also that he was homosexual. 
  
The complainant said that the publication of these rumours, which were personal 
in nature, was a breach of his privacy. He said that he had confirmed to the 
newspaper prior to publication that the claims were untrue and unsubstantiated. 
  
The complainant had been contacted for his comment prior to publication, and 
had contacted the Church of Ireland Press Office to confirm the identity of the 
journalist before returning her call. The complainant was concerned that the 
newspaper had sought to use his categorical denial of the allegations in that 
conversation as justification for circulating them further. 
  
The newspaper had become aware of the rumours after being contacted by an 
unknown source; it then followed up on the rumours with a person who was 
familiar with them. 
  
The newspaper said that the article was in the public interest: the complainant 
was a prominent local figure, and the allegation that he had a police caution 
was of a very serious nature. With regard to the rumours about the 



  19 

complainant’s sexuality, the newspaper said that the complainant had willingly 
responded to the journalist’s questions following consultation with the Church of 
Ireland Press Office, and at no point said that his comments were not for 
publication. 
  
The newspaper said that the article clearly concerned the complainant’s private 
life, and that it would not be its usual practice to contact individuals regarding 
claims about their sexual orientation. However, the complainant was a 
prominent member of his local community, fulfilling a pastoral role, and it 
appeared at the time that he was the victim of a campaign. The newspaper 
believed that it was reasonable to conclude that the complainant wanted to take 
the opportunity to publicly address the claims about him. 
  
Nonetheless, the newspaper removed the article from its website as a gesture of 
goodwill. It also said that it had not wished to cause further distress to the 
complainant, and assured him that it would not report anything further about this 
matter, unless related criminal proceedings came before the courts. 

IPSO’s Complaints Committee made clear that details of an individual’s sexuality 
form part of private and family life and as such receive protection under the 
terms of Clause 3 of the Editors’ Code. The complainant had not publicly 
disclosed the fact that rumours of a personal nature had been circulating about 
him, and the newspaper had become aware of them only after being contacted 
by an unknown source. The inclusion in the article of his denial was insufficient to 
justify the intrusion into the complainant’s private life caused by publication of 
the claims, regardless of their inaccuracy. Further, the complainant’s rebuttal of 
the allegations in conversation with the journalist did not constitute consent for 
publication under Clause 3 (ii). The newspaper breached Clause 3 of the Code. 
  
Date complaint received: 04/02/2015 

Date decision issued: 08/06/2015 

 

  



  20 

Appendix D  

Decision of the Complaints Committee  
00991-15 McIntosh v The Herald (Glasgow) 

1. Andrew McIntosh complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Herald had breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 
(Opportunity to reply) and Clause 3 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “Dentist wins £50,000 action after patient’s false claims”, 
published on 24 February 2015. 
  
2. The complainant had reported his dentist to the General Dental Council 
(GDC), but the dentist was subsequently cleared of any misconduct. After the 
GDC’s findings, the dentist brought defamation proceedings against the 
complainant. The article under complaint reported that the dentist had won his 
case and been awarded £50,000 in damages. 
  
3. The complainant said that, contrary to the article’s central claim, the dentist 
had not won his defamation case; the dentist had dropped his case in April 
2014, and had been required to pay costs. Given the length of time that had 
passed between the conclusion of the case and publication of the article, the 
complainant said that for it to be revived again in this way had caused him great 
distress. 
  
4. The newspaper accepted that its article was inaccurate. It said that the story 
had been supplied by a freelance journalist, who had reported the original 
proceedings in 2013. Aware that some time had passed, he contacted the Perth 
Sheriff Court clerk’s office to check on the status of the case. The Court had told 
the journalist that a decree had been granted in favour of the pursuer, and 
confirmed that that meant it had been granted to the dentist. The Court was later 
unable to provide an explanation as to why the incorrect information had been 
provided, but it was the journalist’s assumption that the clerk’s office had viewed 
it as a decree in the dentist’s favour, but had failed to note that it was a decree of 
abandonment. Most of the story, including the quoted allegations about the 
complainant’s character, had been based on the findings from the original GDC 
hearing. 
  
5. As soon as the journalist had realised the error and informed the newspaper, 
before the complainant had contacted IPSO, the newspaper had changed its 
online article to make clear the true position, and published the following 
correction in its print edition, on page 2: 

“We reported on Tuesday that dentist Keith Watson had successfully sued a 
former patient for more than £50,000 in a defamation action. In fact, Mr 
Watson was granted a Minute of Abandonment and was ordered to pay 
£10,050 to Andrew McIntosh, the former patient. We took the original 
information in good faith, based on details supplied by court staff to a court 
reporter.” 



  21 

  
6. The complainant said that the correction had no headline distinguishing it as 
such, and did not include an apology. He was also concerned that the correction 
gave the impression that £10,050 had been paid to him directly, when in fact it 
had covered his costs. 

Relevant Code Provisions 

7. Clause 1 (Accuracy) 

i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. 

iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Opportunity to reply) 

A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably called 
for. 
  
Clause 3 (Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 
health and correspondence, including digital communications. 

Findings of the Committee 

8. The journalist might have been entitled to rely on the original - albeit 
inaccurate - information provided by the Court in relation to the case. However, 
the article went further than reporting this basic detail. Instead, it had been 
presented as a contemporaneous court report, despite the fact that the 
proceedings it was claiming to be reporting had concluded ten months before 
the article was published. This demonstrated a failure to take care over the 
accuracy of the article. While the copy had been provided by a freelance 
journalist, under the Code the newspaper was responsible for the content it had 
published. The Committee established a breach of Clause 1 (i). 
  
9. The newspaper had not included an apology in the correction. Clause 1 (ii) of 
the Code makes clear that there are circumstances in which an apology may be 
called for. On this occasion, where the error had been personal to the 
complainant and had the potential to be seriously damaging to him, an apology 
was required. The Committee was further concerned that the newspaper had 
sought to use the correction to distance itself from the error. The newspaper had 



  22 

not properly complied with its obligations to correct the inaccuracy; this 
represented a further breach of the Code. 
  
10. The complainant had not requested an opportunity to reply, beyond the 
publication of the correction. In the circumstances, there was no breach of 
Clause 2. 
  
11. The Committee was satisfied that the information published in the article did 
not intrude into the complainant’s private life, notwithstanding that the basis of 
the story was inaccurate. The details of the original GDC complaint were in the 
public domain, and their republication did not represent a breach of Clause 3. 

Conclusions 

12. The complaint was upheld. 

Remedial Action Required 

13. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication. The 
newspaper had published a correction prior to the complainant contacting IPSO; 
however, that correction did not include an apology, which the Committee had 
determined was required on this occasion. The Committee required the 
publication of this adjudication as a remedy to the breach. The original article 
was published on page 5; the adjudication should be published on page 5 or 
further forward. A link to the adjudication should also be published on the 
homepage of the newspaper’s website for at least 48 hours, and thereafter 
archived on the website in the usual way. The headline to the adjudication 
should include the words “IPSO complaint upheld” and make reference to the 
subject matter of the original article; it should be agreed with IPSO in advance. 
The terms of the adjudication to be published are as follows: 
  
Following an article published in the Herald on 24 February 2015, headlined 
“Dentist wins £50,000 action after patient’s false claims”, Andrew McIntosh 
complained to the Independent Press Standards Organisation (IPSO) that the 
Herald had published inaccurate information in breach of Clause 1 (Accuracy) of 
the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and established a 
breach of the Editors’ Code. IPSO required the Herald to publish this decision by 
its Complaints Committee as a remedy to the breach. 
  
The complainant had reported his dentist to the General Dental Council (GDC), 
but the dentist was subsequently cleared of any misconduct. After the GDC’s 
findings, the dentist brought defamation proceedings against the complainant. 
The article under complaint inaccurately reported that the dentist had won his 
case and been awarded £50,000 in damages. 
  
In fact, the dentist had dropped his case in April 2014, and had been required to 
pay costs. 



  23 

  
The newspaper accepted that its article was inaccurate; this was a consequence 
of the journalist’s reliance on inaccurate information provided by the court. 
  
As soon as the journalist had realised the error and informed the newspaper, 
before the complainant had contacted IPSO, the newspaper had changed its 
online article to make clear the true position, and published a correction in its 
print edition, on page 2. 
  
The complainant said that the correction had no headline distinguishing it as 
such, and did not include an apology. 
  
IPSO’s Complaints Committee noted that the journalist might have been entitled 
to rely on the original - albeit inaccurate - information provided by the Court in 
relation to the case. However, the article went further than reporting this basic 
detail. Instead, it had been presented as a contemporaneous court report, 
despite the fact that the proceedings it was claiming to be reporting had 
concluded ten months before the article was published. This demonstrated a 
failure to take care over the accuracy of the article. While the copy had been 
provided by a freelance journalist, under the Code the newspaper was 
responsible for the content it had published. The Committee established a breach 
of Clause 1 (i). 
  
The newspaper had not included an apology in the correction. On this occasion, 
where the error had been personal to the complainant and had the potential to 
be seriously damaging to him, an apology was required. The newspaper had not 
properly complied with its obligations to correct the inaccuracy; this represented 
a further breach of the Code. 
  
Date complaint received: 02/03/2015 
Date decision issued: 08/06/2015 

  



  24 

Appendix E 
 

Decision of the Complaints Committee  
00993-15 McIntosh v The Courier (Dundee) 

1. Andrew McIntosh complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Dundee Courier had breached Clause 1 (Accuracy), 
Clause 2 (Opportunity to reply) and Clause 3 (Privacy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Dentist wins case against ex-patient”, published 
on 24 February 2015. 
  
2. The complainant had reported his dentist to the General Dental Council 
(GDC), but the dentist was subsequently cleared of any misconduct. After the 
GDC’s findings, the dentist brought defamation proceedings against the 
complainant. The article under complaint reported that the dentist had won his 
case and been awarded £50,000 in damages. 
  
3. The complainant said that that the dentist had not won his defamation case; 
the dentist had dropped his case in April 2014, and had been required to pay 
costs. Given the length of time that had passed between the conclusion of the 
case and publication of the article, the complainant said that for it to be revived 
again in this way had caused him great distress. 
  
4. The newspaper accepted that the article was inaccurate. The story had been 
provided by a normally reliable freelance journalist, and there was nothing in the 
copy to indicate concern. When the journalist had become aware of the error he 
had contacted the newspaper, and it had published the following correction on 
page 5: 
 
“In our issue of Tuesday February 24 we reported proceedings of a defamation 
case involving Keith Watson and Andrew McIntosh which took place at Perth 
Sheriff Court. We would like to make clear the case did not result in Mr Watson 
winning the action. He was granted a Minute of Abandonment and subsequently 
ordered to pay expenses to Mr McIntosh. We apologise for publishing the 
incorrect information and for any confusion caused.” 
  
5. The newspaper later offered to run a further correction and apology, publish a 
correct version of the story in the same position as the original article, or 
interview the complainant about the conclusion of the case. It also said that it 
was now keeping under review contributions from the freelance journalist 
concerned. 
  
6. The complainant did not accept the offers of resolution, which he felt were 
insufficient given the nature of the inaccuracy.  



  25 

Relevant Code Provisions 

7. Clause 1 (Accuracy) 

i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. 

Clause 2 (Opportunity to reply) 

A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably called 
for. 

Clause 3 (Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 
health and correspondence, including digital communications. 

Findings of the Committee 

8. The newspaper had accepted that the basis of the article was entirely 
inaccurate; publication of the inaccurate information had caused the 
complainant evident distress. The journalist might have been entitled to rely on 
the original - albeit inaccurate - information provided by the Court in relation to 
the case. However, the article went further than reporting this basic detail. 
Instead, it had been presented as a contemporaneous court report, despite the 
fact that the proceedings it was claiming to be reporting had concluded ten 
months before the article was published. This demonstrated a failure to take care 
over the accuracy of the article. While the copy had been provided by a freelance 
journalist, under the Code the newspaper was responsible for the content it had 
published. The Committee established a breach of Clause 1 (i). 
  
9. Upon being contacted by the freelance journalist who had provided the story, 
the newspaper published an appropriate correction, including an apology. On 
this occasion, where the error had been very personal to the complainant, an 
apology was required. The correction clearly identified the original inaccuracy 
and the correct position, and was published promptly in a duly prominent 
position in the newspaper. There was no breach of Clause 1 (ii) of the Code. 
  
10. The complainant had not requested an opportunity to reply, beyond the 
publication of the correction. In the circumstances, there was no breach of 
Clause 2. 
  
11. The Committee was satisfied that the information published in the article did 
not intrude into the complainant’s private life. The details of the original GDC 



  26 

complaint were in the public domain, and their republication did not represent a 
breach of Clause 3. 

Conclusions 

12. The complaint was upheld. 

Remedial Action Required 

13. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication. The 
newspaper had published a correction and apology prior to the complainant 
contacting IPSO, and the Committee was satisfied that these were an appropriate 
remedy to the established breach of Clause 1. The newspaper was not required 
to publish anything further. 
  
Date complaint received: 02/03/2015 
Date decision issued: 08/06/2015 

  



  27 

Appendix F 
 

Paper 
No. 

File Number Name v Publication 

167 01807-14 A woman v Chat 
175 01921-14 Hodder v Dorset Echo 
185 01319-14 Hawk v Daily Mirror 
186 01569-14 Hawk v Oxford Mail 
188 01572-14 Hawk v Witney Gazette 
194 01571-14 Hawk v Daily Mail / Mail Online 
198 03096-14 Purcell v The Herald 
204 01242-14 Holman v Real People 
205 01255-14 Holman v Best 
241 00643-15 Lemosa v Kent Online 
243 03186-14 Tanswell v Frome Standard 
244 01204-14 / 

02140-14 / 
02141-14 / 
01348-14 

Hope v Daily Record / Daily Mirror / 
Ayrshire Post / Dumfries & Galloway 
Standard 

248 00544-15 Walker v Daily Mirror 
249 00573-15 Dredger v Braintree and Witham 

Times 
251  IPSO Complaints – Third party 
252  IPSO Complaints – Request for review 
262 00854-15 Wilson v Daily Record 
263  IPSO Complaints – Request for review 
264 02292-14 Spinks v The Sun 
265 00585-15 May v Daily Mail 
266 01512-15 Jon v Western Gazette  
267 00716-15 Register v Daily Mail 
268  IPSO Complaints – Third party 
270 02462-14 Salter v The Sunday Telegraph 
271  IPSO Complaints – Request for review 
273 00530-15 Professional Darts Corporation v 

Daily Star Sunday 
274 00455-15 Khalil v Wanstead & Woodford 

Guardian 
275 00184-15 Tameez v The Sunday Telegraph 
276 00668-15 Neveu v Gloucestershire Echo 
277 00705-15 A man v The Spectator 
280 01762-14 Kopp v Medway Messenger 
281 02473-15 Dorries v Bedfordshire on Sunday 
285 02412-15 Dangerfield v Sunday Herald 
286 02238-15 Alouane v The Mail on Sunday 



  28 

287  IPSO Complaints – Third party 
288  IPSO Complaints – Request for review 

 
  



  29 

Appendix G 
 

Decision of the Complaints Committee  
00660-15 Muller v The Daily Telegraph 

1. Karl Muller complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Daily Telegraph had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Mobile phones unlikely to harm human health, 
scientists find”, published on 10 December 2014. 
  
2. The article reported on a scientific study conducted by the University of 
Manchester and published in the peer-reviewed Journal of the Royal Society 
Interface. The study had considered the effects of weak magnetic fields on 
flavoproteins. The article reported that the University found that “magnetic fields 
created by mobile phone and power lines are not harmful to human health”. It 
said that it was previously “thought that magnetic fields could harm key proteins 
in the human body [but] the University of Manchester has now found that they 
have no detectable impact at all [having looked at] how weak magnetic fields 
affected flavoproteins, which are crucial to health and control the nervous system 
and DNA repair”. 
  
3. The complainant said that the article was inaccurate as the study did not 
demonstrate that mobile phones are safe. While he accepted that the article 
accurately reflected the information provided by the authors of the study in a 
press release, he said that the conclusion reached by the authors could not be 
supported by the findings of the study. 
  
4. He said that the study had measured the effect of static magnetic fields on 
certain proteins. As it found no effect, it had concluded that mobile phones were 
likely to be safe. The complainant said that concerns have been raised about 
electromagnetic fields radiation and low-frequency magnetic fields, rather than 
static magnetic fields. As the study had only tested static magnetic fields, 
conclusions could not be drawn regarding the safety of mobile phones. The 
complainant also said that inferences drawn by the researchers, based on a 
limited study of a few proteins, had been “highly questionable”. 
  
5. The complainant said that other studies in this area had produced different 
results. He was concerned that that the newspaper had not sought comment 
from independent ”experts” on the subject. Nor had it investigated the funding of 
the research and the backgrounds of the researchers.  
  
6. The newspaper said it was entitled to publish details of a study which had 
been published in a peer-reviewed journal, and did not accept that the article 
was inaccurate or significantly misleading. It said that the possible health effects 
of mobile telephones and other electronic equipment is a controversial issue and 
a matter of scientific debate. The newspaper had not been obliged to rehearse 
all the scientific literature on the topic. The article had made clear the relevant 



  30 

facts of the study. It had also provided NHS advice on using mobile phones and 
had explained that other studies were ongoing and that more work needed to be 
done in this area. It made clear that prior to publication the journalists had 
assessed both the original study and the press release. 
  
7. After receiving the complaint, the newspaper said that it had contacted the 
University and had been told that the article “was an accurate reflection of the 
findings of our researchers, with appropriate caveats to the findings”. 
  
8. The newspaper said that the concerns of the complainant fell outside of scope 
of the Editors’ Code of Practice as it is not the role of newspapers to be the 
arbiter of researchers’ methodology.  

Relevant Code Provisions 

9. Clause 1 (Accuracy) 

i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. 

Findings of the Committee 

10. Scientific papers, and their possible implications, will often be the subject of 
intense and robust debate. The Committee made clear that while it is important 
that newspapers and magazines report scientific studies accurately, Ipso is not 
the appropriate body to consider concerns about the methodology employed in 
scientific research. There is a clear value in newspapers reporting scientific 
developments, and the press releases issued by those involved in studies can 
facilitate accurate coverage.  
  
11. The complainant did not dispute that the article had accurately reported the 
conclusions drawn by the authors of the study, based on what they considered to 
be the possible implications of the research. Neither did the complainant 
contend that the newspaper had inflated the conclusions set out in the University 
press release. Rather, the complainant’s concern was that the article was 
inaccurate as the conclusions reached by the scientists could not be supported by 
the findings of the study. The study had been published in a scientific journal and 
been subject to peer review. In these circumstances, the newspaper had not been 
obliged to independently evaluate the validity of the authors’ conclusions or the 
rigour of the methodology employed. The newspaper had taken steps to ensure 
that the article reflected the views of the authors of the study. There had not been 
a failure to take care over the accuracy of the article. There was no breach of 
Clause 1 (i). 
  



  31 

12. The article had quoted the co-lead author of the paper as saying that the 
study “definitely takes us nearer to the point where we can say that power-lines, 
mobile phones and other similar devices are likely to be safe for humans”. The 
Committee expressed some concern in this context about the claim, in the sub-
headline, that “key proteins in the human body are completely unaffected by the 
magnetic fields of mobile phones, scientists have found” and, in the first line of 
the article, that “the magnetic fields created by mobile phones and power lines 
are not harmful to human health, the University of Manchester has found”. The 
article had, however, made clear that that the findings represented conclusions 
drawn by the researchers from their laboratory study, rather than an undisputed 
consensus in the scientific community. It had explained the research methodology 
and set out the basis on which the conclusions had been reached, including the 
explanation that “the most plausible candidates for sensitivity” to the magnetic 
fields were “likely to be rare in human biology”. It had included NHS advice on 
mobile phone usage, said that “more work on other possible links will need to be 
done “and explained that other studies were on-going. The Committee 
concluded that there was no breach of Clause 1. 

Conclusions 

13. The complaint was not upheld. 

 

Date complaint received: 11/02/2015 
Date decision issued: 04/06/2015 

 

  



  32 

Appendix H 

 

Decision of the Complaints Committee 
01319-14 Hawk v mirror.co.uk 

1. Maddison Hawk complained to the Independent Press Standards Organisation 
that mirror.co.uk had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Accountant funded her 25k plastic surgery bill 
by selling fake GHD hair straighteners”, published on 15 October 2014. 
 
2. The article reported that the complainant had been convicted of fraud and 
had recently been fined over £8,000 after Trading Standards inspectors found 
that she had offered fake electrical hair appliances for sale. It also noted that she 
had previously spent £25,000 on cosmetic surgery, and said that she had 
funded the cosmetic procedures by selling faulty goods. It stated that “Oxford 
Magistrates’ Court heard she helped to pay for her revamp by selling counterfeit 
GHD-branded products on Amazon through her company Perfect Strand.” 
 
3. The complainant said that she had paid for and undergone all of her cosmetic 
surgery prior to the incident with the faulty electrical products. She said that she 
had never made any money from the sale of faulty goods, as the products had 
been discovered by Trading Standards on an online marketplace and withdrawn 
from sale before any purchases had been completed. She also said that the she 
had not been personally convicted of any charges; she had pleaded guilty on 
behalf of her company. 
 
4. The newspaper had relied on agency copy for the story. It said that the 
complainant was the sole director of her hair extension company, which made 
her morally responsible for the charges for which the company had been 
convicted. It said that it was satisfied that the complainant’s hair extension 
business, through which she had attempted to sell the faulty products, had 
helped to pay for her cosmetic surgery. The fact that money from the sale of the 
specific hair straighteners which had been seized by Trading Standards had not 
contributed to her surgery costs did not mean that a significant inaccuracy had 
been published. Selling hair straighteners was part of the complainant’s 
business, and that business was being used to fund the complainant’s cosmetic 
surgery. Nonetheless, the newspaper amended the article to remove references 
to the complainant having funded her cosmetic surgery through the sale of faulty 
goods, and to having been convicted of fraud. It also offered to append the 
following footnote: 
 
“The article has been updated to make clear that Ms Hawk was neither 
personally charged nor convicted of fraud. It has also been amended to make 
clear that her cosmetic surgery was funded separately from the fake GHD 
straighteners which she had offered for sale.” 
 



  33 

5. The complainant said that she wanted the article to be removed from the 
newspaper’s website. 

Relevant Code Provisions 

6. Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
 
ii) A significant inaccuracy or misleading distortion once recognised must be 
corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate – an 
apology published. 

Findings of the Committee 

7. The article under complaint was presented as a court report of the 
complainant’s convictions, but it had not been stated in court that the 
complainant had funded her cosmetic procedures “by selling fake GHD hair 
straighteners”. The absence of an adequate explanation for this inaccuracy in 
material presented as a court report demonstrated a failure to take care over the 
accuracy of the material on the part of the agency which provided the copy; this 
was a failure for which the newspaper was responsible under the terms of the 
Code. 
 
8. In the Committee’s view, the inaccuracy identified by the complainant was 
significant; the article had said that she had spent a substantial sum of 
fraudulently-obtained money on cosmetic surgery, when in fact the connection 
drawn between the crimes and the spending on cosmetic surgery had been 
erroneous. The article required correction under the terms of Clause 1 (ii). 
 
9. The article had made clear that “Hawk…admitted four trademark offence 
charges on behalf of her company and a single offence of selling a product 
which breached safety regulations”. The complainant is the sole director of her 
company. In this context, the interchangeable references to the complainant and 
her company elsewhere in the article were not significantly misleading; a 
correction was not required under the terms of Clause 1 (ii). 

Conclusions 

10. The complaint was upheld. 

Remedial Action Required 

11. Having upheld the complaint under Clause 1 (i), the Committee considered 
what remedial action should be required. The Committee has the power to 
require the publication of a correction and/or adjudication, the nature, extent 
and placement of which is to be determined by IPSO. It may also inform the 



  34 

publication that further remedial action is required to ensure that the 
requirements of the Editors’ Code are met. 
 
12. The Committee considered that, given the nature of the breach of the Code 
and of the publication, the appropriate remedy was the publication of a 
correction, the nature, extent and prominence of which would be determined by 
IPSO. 
 
13. In this case, in light of the fact that the article had already been suitably 
amended, the Committee decided that the appropriate remedy would be the 
publication of a correction, in the form of a footnote to the article. The 
Committee acknowledged that the footnote offered by the newspaper had been 
based on a wording suggested by IPSO’s Executive. However, since that time the 
Committee has made clear, via its published rulings, that in order to be sufficient 
a correction must identify the original inaccuracy, and clarify the correct position. 
While the footnote offered by the newspaper had clarified the correct position, it 
had not clearly stated the original inaccuracy. It was not sufficient to remedy the 
established breach of the Code. The wording of the new correction should be 
agreed with IPSO in advance, and must make clear that the newspaper had not 
been able to substantiate its claims that the complainant had paid for her 
cosmetic surgery by selling faulty electrical hair appliances. In addition, the 
correction should acknowledge that it had been published following a ruling by 
the Independent Press Standards Organisation. 
 
 
Date complaint received: 15/10/2014 
Date decision issued: 24/03/2015 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses (Chairman)
	Richard Best (Deputy Chairman)
	Lara Fielden
	Janet Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Jill May
	Elisabeth Ribbans
	Neil Watts
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Elizabeth Bardin (Minute-taker)
	Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Senior Complaints Officer
	Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer
	Matt Tee, Chief Executive
	The following members of the Executive were also in attendance:
	Xavier Bastin
	Niall Duffy
	James Garmston
	Robyn Kelly
	Holly Pick
	Hugo Wallis
	In attendance as an observer:
	Anne Lapping
	Relevant Code Provisions
	Findings of the Committee
	Conclusions
	Remedial Action Required
	Relevant Code Provisions
	Findings of the Committee
	Conclusions
	Remedial Action Required
	Relevant Code Provisions
	Findings of the Committee
	Conclusions
	Remedial Action Required
	Relevant Code Provisions
	Findings of the Committee
	Conclusions
	Remedial Action Required
	Relevant Code Provisions
	Findings of the Committee
	Conclusions
	Remedial Action Required
	Relevant Code Provisions
	Findings of the Committee
	Conclusions
	Remedial Action Required


