
 

Paper No. 764 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 22 June 2016 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 
   Richard Best         
   Lara Fielden 
   Janette Harkess 
   Gill Hudson  

David Jessel        
Matthew Lohn (Items 1 – 12) 
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans    

   Peter Wright  (Items 1 – 6 & 13)         
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Executive Assistant to Chairman 

Ben Gallop, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Xavier Bastin 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Isabel Gillen-Smith 
Alistair Henwood 
Robyn Kelly 
Vikki Julian 
Holly Pick 
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis 
 
 

Observers:   
   
   
      

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

No apologies for absence were received.  
 

2.  Declarations of Interest 
 
 Peter Wright declared an interest in Items 7 -12. He left the meeting for these 

items. 
   

3.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 18 May 2016 as a 
true and accurate record.  

 
4.  Update by the Chairman 

 
 

The Chairman thanked all the committee members who made it to the day’s 
earlier breakfast event on reporting of suicide. 
 
External Affairs 
 
The Chairman updated the committee on recent events, including speeches 
given at the launch of the new edition of McNae’s Essential Law for Journalists, 
the Media Society and National Liberal Club. 

  
 

5.  Matters Arising 
 
There were no matters arising. 
 

6.       Complaint 02430-16 Prescott v The Times 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.      Complaint 01450-16  Miscavige v Daily Mail 

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint be upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
8.   Complaint 01999-16 Tam v Express.co.uk 

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld.  
A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 
 
 



    Item                                  3 

9.      Complaint 02078-16 Tam v Mail Online  
 

The committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix D. 

 
10.      Complaint 01512-16 Dunn-Shaw v Daily Mail  

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix E. 
 

11.      Complaint 01513-16 Dunn-Shaw v Kent Online 
 

The committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix F. 
 

12.       Complaint 00437-16 Soliman v Daily Mail 
 

The committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix G. 

 
 

13.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 
The committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix H. 
 

14.      Discussion  paper: Complaints Procedures 
 

Following discussion it was agreed that an expanded version of the paper would 
be recirculated to all members for further discussion and agreement. 

 
 
15.      Any other business 
 

No other business was raised. 
 

16.      Date of Next Meeting 
 

The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 3 August 2016. 
 
The meeting ended at 1.20pm 
 
Michelle Kuhler 
PA to CEO 

  



    Item                                  3 

APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee 
02430-16 Prescott v The Times 

 
Summary of complaint 
 

1. Lord Prescott complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Big John back on terracotta in zero year”, published on 12 June 
2015. 
 

2. The article was a political sketch which drew on an interview the complainant had 
given the previous day. It noted that he is known for his use of language, and 
described his interview as a “joy to hear”. 
 

3. As the complaint was submitted more than four months after publication, it was 
considered against the online version of the article only. 
 

4. The complainant said that the article’s reference to his once having remarked, 
after disembarking from an aeroplane, that it was “great to be back on the 
terracotta” was inaccurate; he had never said those words. He said that in 2014 
he had made public his position in his Daily Mirror column, and the Daily Mail 
had published a correction that same year. The complainant said that The Times 
had not contacted him in advance of publication to check the accuracy of the 
quotation, and the complainant was concerned that there had been a failure to 
take care not to publish inaccurate information. 
 

5. The newspaper said that to the many well-documented examples of the 
complainant’s “verbal creativity”, it appeared that another had been added for 
which no source could now be found. It said that public figures renowned for their 
way with words have always had memorable phrases attributed to them, even 
when they might not have said them in the way in which they are now 
remembered. It said that it was genuinely difficult to know what might reasonably 
constitute taking care over the accuracy of quotations in such circumstances. It 
questioned whether, for example, journalists should always check transcripts of 
Winston Churchill’s speeches before quoting something which he is universally 
thought to have said. 
 

6. The newspaper said that an online search for the phrase complained of produced 
dozens of results which attributed the phrase to the complainant, the earliest 
having apparently been published in the Guardian in April 1999, 16 years before 
publication of this article, and 15 years before the complainant first challenged it. 
It said that the phrase had been quoted in many profiles published since then, 
including in a panel of quotations which accompanied a profile of the complainant 
written by the same journalist as the article under complaint, and published in the 
same newspaper, in 2006; it was not aware of any complaint about the material 
at that time.  



    Item                                  3 

 
7. The complainant had initially raised concerns about the article with the journalist 

directly, but had written to the newspaper’s previous address and so his letter took 
some time to be received. As soon as the newspaper knew that the complainant 
was not satisfied with the journalist’s response and wished to pursue his complaint, 
the newspaper published his denial in print and as a footnote to the online article. 
Upon receipt of the IPSO complaint, submitted ten months after publication of the 
article, the newspaper amended the online article to remove any reference to the 
disputed quotation, including from the headline. It also moved the published 
denial so that it appeared before the text of the article itself. It read as follows: 

“This article has been amended to take account of the following published 
correction: 
Correction: We said in a parliamentary sketch (June 12) that Lord Prescott had 
once, on alighting from an aeroplane, expressed relief at being ‘back on terra 
cotta’. Lord Prescott assures us that he did not utter these much-quoted words. We 
are happy to put this on record.” 

 
Relevant Code provisions 
 

8. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. 

Findings of the Committee 
 

9. The complainant was alleged to have said the disputed words at least 16 years 
prior to publication of the article under complaint. During that period, they had 
been widely published and regularly included on lists of quotations from the 
complainant, including most notably in the same newspaper in 2006 (in a panel 
which accompanied a sketch by the same journalist). It had not been challenged 
on that occasion. Given the passage of time, the newspaper was unable to provide 
material to support its position that the quotation was accurate, and for the same 
reason the Committee was ultimately unable to establish what exactly the 
complainant had said. The newspaper was, however, able to demonstrate that the 
quotation had previously been widely reported, and for a long time had gone 
undisputed. While the complainant had written in his newspaper column in 2014 
that the quotation had been misattributed, by that time it had already become 
closely associated with him. The article was a political sketch which characterised 
the complainant’s use of words as an endearing trait; it was not unkind in tone. In 
these particular circumstances, the newspaper was not required to put the 
quotation to the complainant in advance of publication, and the failure to identify 
the published correction did not constitute a failure to take care over the accuracy 
of the article. There was no breach of Clause 1 (i). 
 



    Item                                  3 

10. The complainant is known for his use of language, and the article was a light-
hearted look at the phraseology he employs in his position as a prominent political 
figure. In the Committee’s view, it was not significantly inaccurate or misleading 
to attribute the quotation to him, without also making clear that he had denied 
having said it. While the Committee welcomed the newspaper’s recognition of the 
complainant’s concerns, and its positive responses to the complaint, the 
publication of his denial was not required under the terms of the Code. There was 
no breach of Clause 1 (ii). 

Conclusions 
 

11. The complaint was not upheld. 

  



    Item                                  3 

APPENDIX B 
Decision of the Complaints Committee  

01450-16 Miscavige v Mail Online 
 

 
Summary of complaint 

 
1. David Miscavige complained to the Independent Press Standards Organisation 

that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “Exclusive: inside the ‘bromance’ of Tom Cruise and 
Scientology founder David Miscavige: How they gamble and smoke cigars 
together and share a special language – but Miscavige secretly recorded the movie 
star”, published on 2 December 2015. 

 
2. The article reported details of “exclusive interviews” with former members of the 

Church of Scientology, which concerned Tom Cruise and his relationship with the 
complainant, the leader of the Church of Scientology.  
 

3. The article said that Gold Base, the Church headquarters, had been Mr Cruise’s 
“home from home”, and that he had been treated like “Scientology royalty”. It 
said that a field had been sown with wild flowers to create a meadow for him, and 
it detailed the efforts the Church had gone to in order to “impress” Mr Cruise’s 
friend, a footballer, including by “laser levelling a field” to create a football pitch. 
It also described an occasion when the complainant and Mr Cruise was alleged to 
have returned from a Las Vegas gambling trip with “bundles of cash”.  
 

4. In addition, the article reported that Gary Morehead, former head of security at 
Gold Base, had claimed that the complainant had arranged for secret cameras to 
be installed to record members of the Church, including Mr Cruise. The article 
also reported that several former members of the Church had made allegations 
that they had been required to live in poor conditions. 
  

5. The complainant said that the publication had relied on sources who were 
“disaffected former members”, none of whom had contemporaneous knowledge 
of the Church. He said the allegations contained in the article had already been 
disproved or denied, and the publication had failed to report this. Further, several 
of the allegations had been put to his representatives in advance, and the 
publication had been informed that that they were completely untrue and should 
not be published. 
 

6. He said the publication had inaccurately reported that members of the Church 
had been filmed secretly. In fact, auditing sessions were recorded with members’ 
knowledge and consent, and the footage was only used as a training aid for 
prospective auditors.  
 

7. He denied that a field had been “laser levelled out” to impress Mr Cruise’s friend.  
That friendship only began in 2003, several years after the publication’s sources 
were dismissed from the Church.   
 



    Item                                  3 

8. In addition, the allegation that a field had been sown with wild flowers for Mr 
Cruise had been disproved more than 20 years previously. He said that one of the 
publication’s sources was on record confirming that “the wildflower planting never 
occurred”.  
 

9. The complainant also denied the report that he and Mr Cruise had returned from 
a Las Vegas gambling trip with “bundles of cash”, and that they lived in luxury on 
the base while others worked in harsh conditions.  
 

10. The publication said that the complaint fell outside IPSO’s remit: the individuals 
mentioned in the article – with the exception of the footballer – were American; 
the events had taken place in America; and the piece was commissioned, written 
and edited by journalists working for its US division. The story had therefore been 
written to comply with American law and journalistic conventions, not the British 
Editors’ Code of Practice. In light of this, it declined to defend its story in response 
to IPSO’s investigation.  
 

11. Before IPSO’s involvement in the matter, the publication informed the complainant 
that Mr Morehead had told its writer that the complainant had asked him to put a 
second secret set of cameras in an auditing room, and he had done so. The 
allegation that the complainant had secretly recorded Mr Cruise was supported by 
Mr Cruise’s former auditor, and by sources relied upon by the magazine Vanity 
Fair in a report on Scientology that it published in 2012.  
 

12. The publication said that the story that a field was levelled to impress the footballer 
was based on information provided by Mr Cruise and the complainant’s former 
chef. The claim was also supported by Mr Morehead. The fact they were not 
members of the Church at that time did not mean that they could not have known 
what had occurred. Similarly, the report about a meadow of wild flowers was 
confirmed by two former Scientologists, and had been told by a number of former 
high-ranking members of the Church; it was a story that was well known to the 
general public. It considered that the source who had previously denied the story 
had been acting as a spokesperson for the Church at that time. The report 
concerning the treatment of staff on the base came from three trusted sources, all 
of whom were former Scientologists.  
 

13. The publication told IPSO that it had contacted the complainant for comment in 
advance of publication, but had been provided with a response that was 
“unpublishable”. In response to the direct complaint, the publication had 
amended the article to include the complainant’s denial. 
 
Relevant Code provisions 
 

14. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate 
- an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 



    Item                                  3 

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact. 
 
Note 
 

15.  IPSO did not accept the publication’s assertions regarding jurisdiction, and the 
publication was therefore obliged to demonstrate it had fulfilled its obligations 
under the Editors’ Code. The publication however maintained its position on 
jurisdiction throughout IPSO’s investigation; the Committee adjudicated on the 
complaint on this basis.  
 
Findings of the Committee 
 

16. The publication had failed to demonstrate that it had complied with its obligations 
under Clause 1 of the Code.  
 

17. While it had published accounts provided by former members of the Church of 
Scientology, and attributed them accordingly, it had not demonstrated the process 
by which it had regard for the complainant’s previous denials of the allegations, 
and nor had it explained why it had failed to include his representative’s position, 
explained prior to publication, that the allegations which had been put to him were 
untrue. As such, the Committee was unable to conclude that the steps taken prior 
to publication showed that Mail Online had taken care not to publish inaccurate, 
misleading or distorted information.  
 

18. Furthermore, the complainant had contended that the article had contained 
inaccuracies which – on their face – could have been significant. Where the 
publication had not provided a defence of the accuracy of the article, or its decision 
not to publish a correction, the Committee could not conclude that it had complied 
with its obligations under Clause 1 (ii). The complaint under Clause 1 was upheld.  
 
Conclusions 
 

19. The complaint was upheld.  
 

Remedial action required 
 

20.  In circumstances where the Committee determines that there has been a breach 
of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or 
adjudication as a remedy to the breach. In this case, the Committee determined 
that an adjudication was an appropriate remedy.  
 

21. The adjudication should be published in full on Mail Online, with a link on its 
homepage for 24 hours; thereafter it should be archived in the usual way. The 
headline to the adjudication should refer to the subject matter of the article and 
make clear that IPSO had ruled against Mail Online in relation to the complaint; 
it should be agreed with IPSO in advance. The terms of the adjudication for 
publication are as follows: 

 



    Item                                  3 

Following the publication of an article headlined “Exclusive: inside the ‘bromance’ 
of Tom Cruise and Scientology founder David Miscavige”, published on 2 
December 2015, David Miscavige complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy).  
 
IPSO’s Complaints Committee upheld the complaint, and has required Mail Online 
to publish this adjudication. 
 
The article reported details of “exclusive interviews” with former members of the 
Church of Scientology, which concerned Tom Cruise and his relationship with the 
complainant, the leader of the Church of Scientology. It gave details of the special 
treatment Mr Cruise received at Gold Base, the Scientology headquarters; reported 
claims that some Church members were poorly treated; and said that the 
complainant had arranged for cameras to be installed to secretly film members of 
the Church, including Mr Cruise.  
 
The complainant said the claims made in the article had already been disproved 
or denied. Further, several of the allegations had been put to his representatives in 
advance, and the publication had been informed that that they were completely 
untrue and should not be published. 
 
The publication said that the complaint fell outside IPSO’s remit: the individuals 
mentioned in the article were American; the events had taken place in the United 
States; and the piece was commissioned, written and edited by journalists working 
for its US division. The story had therefore been written to comply with American 
law and journalistic conventions, not the British Editors’ Code of Practice. In light 
of this, it declined to defend its story in response to IPSO’s investigation.  
 
IPSO’s Complaints Committee found that Mail Online had failed to demonstrate 
that it had complied with its obligations under Clause 1 of the Code. It had not 
demonstrated the process by which it had regard for the complainant’s previous 
denials of the allegations, nor had it explained why it had failed to include his 
representative’s position, explained prior to publication, that the allegations which 
had been put to him were untrue.  It had also failed to provide a defence of the 
accuracy of the article, or its decision not to publish a correction. The complaint 
under Clause 1 was upheld. 

 
 

  



    Item                                  3 

APPENDIX C 

 

Decision of the Complaints Committee 
01999-16 Family of Paul Tam v Express.co.uk 

 
Summary of Complaint 
 

1. The family of Paul Tam complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Express.co.uk breached Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “GRAPHIC CONTENT: 
British tourist dies after being stabbed in the head during sick mugging”, published 
on 26 March 2016.  
 

2. The article reported that Paul Tam, a British tourist, had died in a San Francisco 
hospital a month after being stabbed in the head during a street robbery. It said 
that Mr Tam had been “ambushed by an unidentified man and woman” who had 
attempted to take his bag. It said that Mr Tam’s niece, who had been with him at 
the time, had been unharmed. The article included a CCTV video of the incident, 
and three still images taken from it. The piece said that the police were still 
searching for both suspects and were treating the attack as a murder investigation.  

 
3. The complainant accepted that the newspaper had a right to report on Mr Tam’s 

murder; however, he said that the publication of the CCTV footage showing the 
“horrific details” of the attack – one day after his death – was insensitive. He said 
that other publications had chosen only to publish stills of the video, or had simply 
described the attack, with no loss of effect.  

 
4. The complainant said that the video, which had shown Mr Tam in fear and pain, 

had been used as “click bait” so that the publication could profit from his friend’s 
death. This was demonstrated in the “graphic content” headline, which attracted 
readers to the footage. He noted that the article had rated “third-most clicked-
through” on the day of its publication. 

 
5. The publication said that it could only imagine how deeply upsetting Mr Tam’s 

death must have been for his family; however, it considered that the murder of a 
British citizen in the US was a matter about which the British public had the right 
to be informed. It said that it had a duty to report on such matters, however tragic. 

 
6. The newspaper said that the US authorities had released the video in order to help 

them identify Mr Tam’s attackers; it was unsure of the exact media agency through 
which it had obtained the material. It noted that virtually all UK media outlets had 
published it.  

 
7. The newspaper said that it had not embellished or sensationalised the video, and 

its content was not “gratuitously gory”. The video had not shown Mr Tam’s face 
during or after the attack, or the weapon; it had shown the attack at a distance 
and at night; the body movements and facial features of the victim and his attacker 
could not be seen; it lasted 42 seconds, and had not shown Mr Tam’s death. The 
newspaper noted that had it not published the video, it would have described the 



    Item                                  3 

attack in the same detail in writing. It accepted that the video was “graphic” in that 
it had shown an act of random violence; it would not have published it if it had 
shown the victim suffering or receiving medical treatment.  

 
8. The newspaper said that the video had been marked “graphic content” to give 

readers advance warning of its content; it strongly denied that the label had been 
used to encourage readers to watch it. It considered that any account of Mr Tam’s 
death, published at any time, could have caused distress to his family and friends.  

 
Relevant Code provisions 

 
9. Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 
 
Findings of the Committee 

 
10. The Committee wished to express its sincere condolences to Mr Tam’s family and 

friends for their loss.  
 

11. News organisations play an important role in reporting crimes, matters about 
which the public have a legitimate right to be informed. The Committee 
acknowledges that reports of serious crimes – even when handled responsibly and 
with proper sensitivity – will risk causing distress to victims, their family members 
and friends. However, Clause 4 does not prohibit the reporting of distressing 
events, such as violent crimes; it requires instead that, in such cases, and insofar 
as is possible, publication is handled sensitively.  
 

12. In reaching its findings on sensitivity, the Committee had particular regard for the 
nature and contents of the video, the manner in which it was presented within the 
article, and the circumstances in which the video had been obtained. 
 

13.  The footage showed a horrifying moment; however, it was shot from a distance, 
was grainy, and did not include sound. Neither Mr Tam’s face nor the weapon 
used were visible, and while it clearly depicted Mr Tam fleeing from his attacker 
before falling to the ground, the quality of the video was such that the specific 
moment of injury could not clearly be seen. 
 

14. The footage was published as an illustration of the incident described in the article 
and was therefore directly relevant to the story. The article itself was presented as 
a straight news piece. The manner in which the video was published did not 
humiliate or demean Mr Tam, nor his death.  
 

15. The video had been released by the San Francisco Police department 18 days after 
the incident had taken place, and Mr Tam’s family had been given notification of 
release, and of its contents, some days prior to publication. The footage had been 
released to a number of media outlets, in an attempt to find Mr Tam’s attackers, 
and had been widely published, including on police social media accounts.  
 



    Item                                  3 

16. The Committee understood that watching the video of Mr Tam’s attack must have 
been extremely distressing to those who knew him. However, in circumstances 
where the family were notified in advance by the police that the video would be 
circulated to media outlets for publication, and given the way in which it was 
presented in this case, the Committee did not consider that its inclusion in the 
article represented a failure to handle publication sensitively in breach of Clause 
4.  
 
Conclusion 
 

17. The complaint was not upheld. 
  



    Item                                  3 

 
 
 
APPENDIX D 
 

Decision of the Complaints Committee 
02078-16 Family of Paul Tam v Mail Online 

 
Summary of Complaint 
 

18. The family of Paul Tam complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Mail Online breached Clause 4 (Intrusion into grief or shock) of 
the Editors’ Code of Practice in an article headlined “The horrifying moment a 
British tourist was fatally stabbed in the head trying to flee a bag snatcher on a 
busy San Francisco street”, published on 26 March 2016.  
 

19. The article reported that Paul Tam, a British tourist, had died in a San Francisco 
hospital a month after being stabbed in the head during a street robbery. It said 
that CCTV footage showed a man wielding a knife as he chased Mr Tam, attacking 
him twice before taking his bag. It said that Mr Tam’s niece, who had been with 
him at the time, had been unharmed. The article included the CCTV video, and 
three still images taken from it. The piece described both the attacker and his 
“female accomplice”, and said that the matter was “now being investigated as a 
homicide”.  

 
20. The complainant said that the CCTV footage had been published the day after Mr 

Tam’s death, when family and friends were still in shock, and that its publication 
had made the grieving process “very difficult” for them. He said that police had 
informed Mr Tam’s brother that the video would be released, and he was given 
general information about its contents. He had asked for the identity of his 
daughter, Mr Tam’s niece, to be protected, but he had not been given the 
opportunity to object to the video’s release and believed he had “little choice” but 
to agree.  

 
21. The complainant said that the video was “exceptionally graphic” and noted that it 

had appeared with a capitalised warning that it contained “graphic content”. 
While he noted that its publication in the US might have assisted the criminal justice 
process there, it served no purpose to publish the video in the UK. He said that 
while it was black-and-white CCTV footage, Mr Tam’s fear and pain were clearly 
visible and that the image would be “forever embedded” in his mind.  

 
22. The complainant said that the video had been used as “click bait” so that the 

publication could profit from Mr Tam’s death. This was demonstrated by the 
“graphic content” headline, which encouraged readers to watch the footage. He 
noted that advertising had been carried on the page. He said if there had been a 
genuine desire to appeal for witnesses then the article would have made that clear, 
and it would have given contact details for the San Francisco Police Department 
(SFPD).   

 
23. The publication said that it was sorry that the video had caused distress at such a 

difficult time; this had not been its intention. While it understood that the footage 



    Item                                  3 

was – by its very nature – upsetting, it did not consider that its publication raised a 
breach of the Code. 

 
24. The publication said that the police had released the video to the media in order 

to appeal for information from the public. The publication said it has a significant 
US readership and had published the video because there was a clear public 
interest in exposing the crime and assisting the police with their investigation. It 
noted that numerous other US-and UK-based websites had also published the 
video. 

 
25. The police had explained that Mr Tam’s brother was consulted before the video 

was released. He had known its contents, and he had not raised any objections at 
that time. The only issue that had been raised concerned Mr Tam’s niece: the 
family had requested for the portion of the film in which she featured to be omitted; 
the police had edited the film accordingly. The police had made clear that the 
video would not have been released had the family objected to it. 

 
26. The publication said that the footage was not gratuitous or gory: it was grainy, 

black-and-white CCTV footage, and it had not shown the incident close up. The 
police had also noted that “you really don’t see the vicious attack – you see the 
victim being chased around and then you see the victim falling to the ground”. 
While the police had wanted to show the “viciousness and savagery” of the attack, 
they had made clear that they would not have released a video that was “too 
graphic”.  

 
27. The publication said that it had been fully aware of its obligation to handle the 

story with sensitivity. It had decided that advertising should not precede the video, 
and a warning was placed on the film itself so that readers would be aware that 
the content might be upsetting. It said that it is commercially funded and its news 
pages therefore carry advertising; it was not fair to suggest that the presence of 
advertising on this story had rendered it “click bait”.  

 
Relevant Code provisions 

 
28. Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 
 
Findings of the Committee 

 
29. The Committee wished to express its sincere condolences to Mr Tam’s family and 

friends for their loss.  
 

30.  News organisations play an important role in reporting crimes, matters about 
which the public have a legitimate right to be informed. The Committee 
acknowledges that reports of serious crimes – even when handled responsibly and 
with proper sensitivity – will risk causing distress to victims, their family members 
and friends. However, Clause 4 does not prohibit the reporting of distressing 



    Item                                  3 

events, such as violent crimes; it requires instead that, in such cases, and insofar 
as is possible, publication is handled sensitively.  
 

31.  In reaching its findings on sensitivity, the Committee had particular regard for the 
nature and contents of the video, the manner in which it was presented within the 
article, and the circumstances in which the video had been obtained. 
 

32.  The footage showed a horrifying moment; however, it was shot from a distance, 
was grainy, and did not include sound. Neither Mr Tam’s face nor the weapon 
used was visible, and while it clearly depicted Mr Tam fleeing from his attacker 
before falling to the floor, the quality of the video was such that the specific 
moment of injury could not clearly be seen. 
 

33. The footage was published as an illustration of the incident described in the article 
and was therefore directly relevant to the story. The article itself was presented as 
a straight news piece. The manner in which the video was published did not 
humiliate or demean Mr Tam, nor his death. The Committee welcomed the 
publication’s decision not to precede the video with advertising.  
 

34. The video had been released by the San Francisco Police department 18 days after 
the incident had taken place, and Mr Tam’s family had been given notification of 
release, and of its contents, some days prior to publication. The footage had been 
released to a number of media outlets, in an attempt to find Mr Tam’s attackers, 
and had been widely published, including on police social media accounts.  

 
35. The Committee understood that watching the video of Mr Tam’s attack must have 

been extremely distressing to those that knew him. However, in circumstances 
where the family were notified in advance by the police that the video would be 
circulated to media outlets, for publication, and given the way in which it was 
presented in this case, the Committee did not consider that its inclusion in the 
article represented a failure to handle publication sensitively in breach of Clause 
4.  
 
 
Conclusion 
 

36. The complaint was not upheld. 
 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX E 
 
 

Decision of the Complaints Committee 
01512-16 Dunn-Shaw v Daily Mail 

 
Summary of complaint  
 

1. Jason Dunn-Shaw complained to the Independent Press Standards Organisation 
on behalf of his partner Martin Boyd and on his own behalf that the Daily Mail 
breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 12 (Discrimination) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “The judge, his gay lover 
and a mysterious online tirade at his critics“, published on 27 February 2016, and 
in an article headlined “Judge in gay lover row and a lewd quip about Chuka on 
Facebook”, published on 29 February. The articles were also published online with 
the headlines “Judge’s gay lover used his name to launch online tirade against 
critics who were angry at ‘lenient’ sentence for drink-driver”  and “Judge in row 
over online antics of his gay lover who left crude comments on his Facebook page 
including lewd quip about Chuka Umunna”, respectively.  
 

2. The 27 February article reported that the complainant’s user account on a 
newspaper website was used to comment on an article reporting proceedings at 
Canterbury Crown Court in which he had presided in his capacity as a part time 
judge. It reported that the complainant’s account had been used to “attack” others 
who had posted comments criticising his decision to suspend a jail sentence for a 
dangerous driver. It reported that barristers working at Canterbury Crown Court 
had said that the comments in question had been subject to an “’explosion of 
rumours and speculation’ for many weeks”. The article reported that the 
complainant had said that he did have an account on the newspaper’s website, 
but that he did not comment on his own cases as doing so would be improper, 
and that the comments were likely to have been left by his partner, with whom he 
shared the account. The article reported that the complainant and his partner were 
“regulars at pubs, bars and restaurants in the Margate area”.  
 

3. The 29 February article reported that the complainant had left a “series of lewd, 
politically-charged and foul-mouthed comments on his personal Facebook 
account”. It also reported that the account had supported a petition to “force the 
BBC to refer to David Cameron as the ‘Right-wing Prime Minister’”. It referred to 
the 27 February article, and reported that the complainant had explained that his 
“long-term partner” was responsible for the comments on the local news website.  
 

4. Both articles were accompanied by a photograph of the complainant in a suit, 
captioned: “The Judge: Jason Dunn-Shaw”, and by a photograph of his partner 
dressed as a woman. In the 27 February article, this photograph was captioned: 
“The Lover: Martin Boyd, pictured in 1993, was an active member of the Soho 
social scene”. In the 29 February article, the photo was captioned “Lover: Martin 
Boyd, pictured left, in 1993”. In addition, both articles reported that photographs 



    Item                                  3 

on social media showed that his partner was an “active member of the Soho social 
scene” around a “legendary drag queen”, who was named in the articles.  
 

5. The online version of the 29 February article stated that “a judge has been 
embarrassed by the online antics of his gay lover who left a series of lewd, 
politically-charged and foul-mouthed comments on his Facebook account”. The 
captions to the photographs in the online articles were longer, but substantively 
similar. The remainder of the online versions of the articles also were substantively 
similar to the print version of the articles.   
 

6. The complainant said that he had been in a relationship with his partner for 25 
years, and they had entered into a civil partnership in 2007. In the context of 
articles which juxtaposed his image with a photograph of his partner dressed as a 
woman with the respective captions “The Judge” and “The lover”, the complainant 
said that the reference to his partner as his “gay lover” implied that their 
relationship was impermanent, dissolute and that they were promiscuous. He said 
that it was a pejorative reference to their sexuality, and inaccurate. The 
complainant said that they are described as married on his partner’s Facebook 
page, which also contained a post from 21 January 2016 marking 25 years since 
their first date. The complainant said that the newspaper had accessed his 
partner’s Facebook prior to publication, and would therefore have been aware of 
the true nature of their relationship. 
 

7. In relation to the 27 February article, the complainant said that the reference to 
he and his partner being “regulars at pubs, bars and restaurants in the Margate 
area” gave the inaccurate impression that they were visiting these establishments 
in search of sexual encounters, and that it contributed to the context in which the 
phrase “gay lover” was a pejorative reference to their sexual orientation. The 
complainant said that his partner had posted about four establishments on his 
Facebook page, and that each post referred to the dining and the quality of the 
food.  
 

8. The complainant said that the reference to his and his partner’s sexuality was not 
genuinely relevant to the story in either article.  
 

9. The complainant said that the photograph of his partner showed him at a 
Christmas fancy dress party for work colleagues. The complainant said it had been 
taken from his partner’s Facebook page, and that this represented an intrusion 
into his privacy. He said that the newspaper could have used an innocuous, 
contemporary photograph of his partner, rather than a photograph which, in the 
context of articles which referred to his partner being an active member of the 
social scene around a well-known drag artist, suggested that he was a transvestite.  
 

10. The complainant said that the Facebook comments which were the subject of the 
29 February article were not made on his own profile, and that his Facebook 
account was privacy protected. It followed that the newspaper had searched for 
Facebook comments he had made to his partner. The complainant said that this 
was an intrusion into he and his partner’s privacy. The complainant noted that in 



    Item                                  3 

response to the complaint, the newspaper made clear it had re-visited his partner’s 
Facebook profile after the articles were published, which supported the allegation 
that the newspaper had intruded into his partner’s private life.  
 

11. The comments which were the subject of the 27 February article were left on the 
Kent Online website. The complainant said that in order for the newspaper to 
discover that the pseudonymous user account on the Kent Online website was 
registered to his name, it must have accessed, directly or indirectly, information 
held by Kent Online.  The complainant said that the accessing of this information 
represented an intrusion into his privacy.  
 

12. The newspaper said that to the best of its knowledge, the complainants were in a 
happy, romantic relationship, and that the phrase “gay lover” was not inaccurate. 
It said that in the reporter’s telephone conversation with the complainant prior to 
publication, the complainant had ended the call when the reporter had tried to 
ask him about his partner. The newspaper said it was not aware of the length of 
the relationship or the civil partnership until after publication.  It said that the word 
“gay” is not pejorative in itself, and that the words “gay lover” are factual, not 
pejorative.  
 

13. The newspaper said that the complainant’s partner’s open Facebook account 
contained many photographs of him and the complainant enjoying meals and 
trips in the Margate area. The reference to them being “regulars at pubs, bars and 
restaurants in the Margate area” did not contain the implication alleged by the 
complainant. It said that the statement was intended to show that the couple were 
a gregarious couple, well-known to people in and around Margate; this was 
relevant to the article because the complainant had said that his partner had 
posted the comments on Kent Online.  
 

14. The newspaper said that the complainant had told the journalist that his partner 
was the author of the comments under his username, which were the subject of 
the article. In this context, the nature and closeness of the relationship between the 
complainant and his partner was an integral part of the story. The newspaper said 
that the complainant and his partner’s sexual orientation was therefore genuinely 
relevant to the story, and there was no breach of Clause 12 (ii).  
 

15. The newspaper said that the image of  the complainant’s partner was taken from 
his open Facebook account, and provided a ‘screengrab’ of the relevant page. It 
denied the image implied that his partner was a transvestite or that he wore 
women’s clothes habitually. The newspaper said it selected the photograph 
because it was interesting and funny. The newspaper said that there were no 
privacy setting on the complainant’s Facebook account when the 29 February 
article was written, and it provided ‘screengrabs’ of some of the complainant’s 
Facebook comments to demonstrate that they were publicly accessible.  
 

16. The newspaper said a source from the Margate area had said he had heard from 
people he knew, who came into contact with staff at Canterbury Crown Court, that 
comments critical of the complainant’s judgements on Kent Online were being 



    Item                                  3 

robustly and often rudely responded to by a user account named “Querelle”. The 
source said it was rumoured that these comments were being left by the 
complainant in response to his critics. The newspaper said that the journalist 
established that “Querelle” was the complainant’s username because the 
complainant had used the same unusual username on three publicly available 
social media accounts, where it appeared alongside his real name.  
 

17. The newspaper offered to remove the words “gay lover” from the online articles, 
and offered to publish the following apology on page 2 of the newspaper: 
 
News articles on February 27 and 29 about allegedly inappropriate social media 
posting referred to Judge Jason Dunn-Shaw’s partner as his ‘gay lover’. We have 
since been informed that, in fact, Mr Dunn-Shaw and his partner have been in an 
relationship for 25 years and in civil partnership since 2007. We apologise to both 
for any distress caused.  
 

18. The complainant said that it was untrue that anyone at Canterbury Crown Court 
had ever speculated as to the identity of “Querelle”. He provided IPSO with letters 
from the former Chairman of the Kent Bar Mess and from a local court reporter 
in support of this position. He said that his identity as “Querelle” could only have 
been ascertained by searching for his name alongside the word “Querelle”; a 
search for simply “Querelle” would not have revealed that he had any connection 
with the name. It followed that the newspaper had already linked his name to 
“Querelle”. The complainant said that the only way they could have done so is by 
access to information held on the account by Kent Online. The complainant 
rejected the newspaper’s offer to publish the apology.  

 
Relevant Code Provisions  
 

19. Clause 1 (Accuracy)  
i. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information or images, including headlines not supported by the text. 
ii. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 

corrected, promptly and with due prominence, and — where appropriate 
— an apology published. In cases involving IPSO, due prominence should 
be as required by the regulator. 

iii. A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv. The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 

Clause 2 (Privacy) 
i. Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence, including digital communications. 
ii. Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 

without consent. Account will be taken of the complainant's own public 
disclosures of information. 



    Item                                  3 

Clause 12 (Discrimination) 
i. The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's, 

race, colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any 
physical or mental illness or disability. 

ii. Details of an individual's race, colour, religion, gender identity, sexual 
orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless 
genuinely relevant to the story.  

Findings of the Committee  
  

20. Newspapers and magazines have editorial freedom to publish what they consider 
to be appropriate, provided that the rights of individuals – enshrined in the terms 
of the Code, which specifically defines and protects these rights – are not 
unjustifiably compromised. The Committee acknowledged that the complainant 
and his partner found the use of the phrase “gay lover” to be offensive. However, 
any offensiveness of this term did not in itself fall within IPSO’s remit; the issue 
raised under Clause 12 (Discrimination) was whether the phrase “gay lover” was 
a pejorative or prejudicial reference to the complainant and his partner’s sexual 
orientation, and whether details of their sexual orientation were genuinely relevant 
to the story.  
 

21. The phrase “gay lover” did not contain any specific pejorative term, but suggested 
that the relationship between the complainant and his partner was less substantial 
and committed than was in fact the case. However, the mere fact that the 
relationship was homosexual did not mean that the newspaper, by referring to the 
relationship in casual terms, had disparaged their sexual orientation. The 
Committee did not establish that the phrase “gay lover” had a pejorative meaning 
in respect of the complainant’s or Mr Boyd’s sexual orientation, and there was no 
breach of Clause 12 (i).  
 

22. Prior to publication, the complainant had told the newspaper that the comments 
made by his Kent Online account had probably been left by his partner. In these 
circumstances the nature of their relationship, reference to which disclosed their 
sexual orientation, was genuinely relevant to the articles. There was no breach of 
Clause 12 (ii).  
 

23. In addition to the term “gay lover”, the articles under complaint also employed the 
terms “partner” and “boyfriend”. The 29 February used the term “long-term 
partner”. The Committee recognised that the phrase “gay lover” misrepresented 
the relationship between the complainant and his partner, given its duration and 
the fact that they had entered a civil partnership.  However, the length of their 
relationship, and whether or not they were civil partners were not significant details 
in the context of the articles, which made clear that Mr Boyd was the complainant’s 
partner. The phrase “gay lover” was not significantly misleading such as to raise 
a breach of Clause 1.   The reference to the complainant and his partner being 
“regulars at pubs, bars and restaurants in the Margate area” did not suggest that 
they had visited these establishments in order to find sexual encounters. The article 
was not misleading in the manner alleged, and there was no breach of Clause 1 



    Item                                  3 

on this point. Nevertheless, the Committee welcomed the newspaper’s offer to 
publish an apology. 
 

24. The mere fact that the newspaper had viewed the complainant’s partner’s publicly 
accessible Facebook account did not represent an intrusion into his private life. 
The photograph of his partner dressed as a woman at a work party had been 
posted on this account, such that it was publicly accessible. The photograph had 
been publicly disclosed by the complainant’s partner and simply showed him 
attending a party in fancy dress. In this context, the publication of this photograph 
did not raise a breach of Clause 2.  The caption on the photograph made clear 
that it had been taken in 1993. Beyond showing that the complainant’s partner 
had once dressed as a woman, the article did not suggest that his partner was a 
transvestite, and this aspect of the complaint did not raise a breach of Clause 1.  
 

25. The Committee noted the complainant’s position that his Facebook account was 
private. However, the newspaper had provided screengrabs which demonstrated 
that comments made by the complainant were publicly accessible. Having regard 
for the content of the comments, and taking into account the complainant’s public 
disclosure of the information in question, this aspect of the complaint did not raise 
a breach of Clause 2. 
 

26. The word “Querelle” and the complainant’s name were publicly linked on the 
internet on three separate social media accounts. This could be ascertained simply 
by searching the word “Querelle” alongside the complainant’s name, which the 
newspaper said it did after hearing rumours about the complainant’s identity as 
“Querelle”. The complainant’s denial that there were any such rumours and the 
two letters he provided in support of this position was not sufficient reason to reject 
the newspaper’s account, given that these individuals may simply not have been 
party to the rumours in question. The newspaper had given a credible explanation 
of how it identified the complainant as “Querelle” without accessing the 
information Kent Online held on the account. The Committee did not establish 
that the newspaper had intruded into the complainant’s privacy in the manner 
alleged.  There was no breach of Clause 2 (Privacy) on this point.  

Conclusions  
 

27. The complaint was not upheld.  
 

 
 
 
  



    Item                                  3 

APPENDIX F 
 
 
 

Decision of the Complaints Committee 
01513-16 Dunn-Shaw v Kent Online 

 
Summary of Complaint  

1. Jason Dunn-Shaw complained to the Independent Press Standards Organisation 
that Kent Online breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in 
relation to the information it held on his visitor account for its website. 
 

2. On 27 February, the Daily Mail published an article alleging that the 
complainant’s account on a local newspaper website had been used to criticise 
comments left by other users on two news articles. The two news articles in question 
were published on Kent Online.  

 
3. The earlier Kent Online article reported court proceedings in which the 

complainant had presided in his capacity as a recorder, and had suspended the 
prison sentence of a woman who had pleaded guilty to dangerous driving. On 
this article, “Querelle” had defended the complainant’s sentencing decision, which 
others had commented was too lenient. One individual commented that “querelle, 
if you are related or a friend [of the defendant] just say so because otherwise your 
remarks are beyond comprehension”. “Querelle” responded to this comment by 
saying that he had “no connection of any kind”.  

 
4. The later Kent Online article reported proceedings in which the complainant had 

acted as counsel for the defence. On this article, “Querelle” had also commented 
in support of the judge’s sentencing decision, which again, others had commented 
was too lenient.  In the comments thread on this article, Querelle explained that 
he had watched the court proceedings. Others had left comments speculating that 
“Querelle” was the defendant, or had a connection to the defendant.  

 
5. The Daily Mail article reported that the complainant had said that he had not 

made these comments, and that they had probably been made by his partner, 
who also used the same account to post comments on Kent Online content.   
 

6. The complainant said that he had set up the user account on Kent Online’s website 
by providing his email address, name and other personal details.  He said that the 
account had been set up so that comments were made under the pseudonym 
“Querelle”. The complainant said that in order for the Daily Mail to have identified 
that this was his account, they must have accessed information Kent Online held 
on the account. The complainant said that for this reason, he believed that Kent 
Online had disclosed the fact that he operated the account to the Daily Mail. The 



    Item                                  3 

complainant said that the disclosure of this information represented an intrusion 
into his privacy.  
 

7. The publication denied that it had revealed the identity of the individual who had 
set up the “Querelle” user account. It said that it did not know how the Daily Mail 
had identified him as the owner of the account. Nevertheless, it said that if an 
individual had been suspicious of the comments left by “Querelle” on the basis of 
detailed knowledge of the proceedings in question, this individual could enter the 
word “Querelle” into a search engine, along with the names of those involved in 
the proceedings. By doing so, the individual would find that the complainant’s 
name is openly linked to another internet profile under the name “Querelle” on a 
different website. 
 

8. The complainant said that the first journalist to identify that “Querelle” was his 
account was a reporter from Kent Online. He said that the comments left by 
“Querelle” did not demonstrate detailed knowledge of the proceedings other than 
those disclosed in open court. In relation to the fact that the name “Querelle” is 
linked to his name on another internet forum, the complainant said that this 
information is only revealed when both his name and “Querelle” are searched 
together. The complainant said that only an individual that already knew the 
connection between his name and “Querelle” could use a search engine to find 
evidence for the connection on another internet forum.  

Relevant Code Provisions  

9. Clause 2 (Privacy) 
i)    Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 
health and correspondence, including digital communications. 
ii)   Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public 
disclosures of information 
 

Findings of the Committee  

10. “Querelle” had commented extensively on two articles reporting proceedings at 
Canterbury Crown Court in which the complainant had been involved. On the 
earlier article, one individual invited “Querelle” to state whether he was related to, 
or friends, with the defendant. On the later article, others had speculated that 
“Querelle” was the defendant, or had a connection to the defendant.  
 

11. The word “Querelle” and the complainant’s name were publicly linked on the 
internet via his account on the internet forum. This information could be obtained 
by searching the word “Querelle” alongside the complainant’s name. It followed 
that an individual seeking to identify “Querelle”, and suspecting that the account 
may be operated by the complainant, could confirm that this was the case via a 



    Item                                  3 

simple internet search. In these circumstances, the Committee did not establish 
that the publication had disclosed to a third party the information it held on the 
complainant’s user account. There was no breach of Clause 2 (Privacy).  

Conclusions  

12. The complaint was not upheld.  

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX G 
 

Decision of the Complaints Committee 
00437-16 Soliman v Daily Mail 

 
Summary of Complaint 

 
1. Fadel Soliman complained to the Independent Press Standards Organisation that 

the Daily Mail breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Campus cleric: It’s fine to hit wife who doesn’t please you”, 
published in print on 9 January, and “’It’s fine to hit a wife who doesn’t please 
you’: What Islamic cleric is telling students as he tours British universities 
unchallenged… and he’s not alone”, published online on 9 January 2016. He 
also complained about an article headlined “Daily Mail Comment: Socially 
acceptable?” published on 9 January 2016. 
 

2. The first article said that the complainant, an Islamic cleric, was among a “string 
of extremist speakers” touring British universities. It referred to a series of YouTube 
videos in which it said the complainant spoke in favour of hitting women, and 
outlined the case for sex slavery and polygamy. It reported that the complainant 
“advises physical punishment for wives who have displeased their husbands”, and 
had said that “the hitting must be done with a small stick”. It said that he also 
explained why it was “necessary” to hit a wife after “passing through two stages of 
non-physical interaction”. The article included a denial from the complainant that 
he supported domestic violence.     
 

3. The online version of this article was accompanied by a video, which showed short 
clips from the complainant’s lecture at Sheffield University, as well as from his 
YouTube videos in relation to domestic violence, polygamy and sex slavery. It was 
identical to the print version, aside from the headline and sub-headlines. The 
relevant sub-headlines of the online article read: “Egyptian cleric Fadel Soliman 
told students to do the hitting with a stick”, and “Preacher’s one of many extremists 
permitted to voice views unchallenged”.  
 

4. The second article was a comment piece which asked why students had tried to 
ban Germaine Greer from a lecture for saying that “men don’t become proper 
women after sex-change surgery”, when no such action had been threatened 
against the complainant despite him offering advice to Muslims “on the correct 
way to hit their wives”.  
 

5. The online and print versions of the second article were identical.    
  

6. The complainant denied saying, either to students or in his “Islamophobia” series 
of YouTube videos, that “it’s fine to hit a wife who doesn’t please you”; that he told 
students to “do the hitting with a stick”; or that it was “necessary” to hit women. 
He said that during the video, he was explaining a verse from the Qur’an which 
says “as to those women on whose part you fear disloyalty and ill-conduct, 
admonish them first, next refuse to share their beds (and last) spank them”. He 
said that he then put across the views of an Islamic scholar who believed that after 
two stages of non-physical interaction, a small stick should be used to hit a wife in 
order to signify that the situation had become more serious, and divorce would be 
the next step. The complainant said that his own view was that divorce, rather than 



    Item                                  3 

a physical warning, should be the next stage in the process; he said that he was 
opposed to domestic violence. He said that at the end of the video, he had 
emphasised that the Prophet Mohammed explicitly forbade such beating of 
women, and that men are not free to beat their wives. He said that the article was 
an unfair “cut and paste” job designed to portray him as an extremist.  
 

7. The complainant denied that he had referred students to his YouTube videos when 
speaking at the five universities; he noted that the newspaper had only attended 
one of these lectures, and was not in a position to know what was said at the 
others. He also said the video accompanying the online article, which included 
clips from his YouTube videos on domestic violence, polygamy and sex slavery, 
had been selectively edited; he denied promoting polygamy and sex slavery, and 
was in fact opposed to both.   

 
8. The complained also denied he was an “extremist”. He said that he has engaged 

with governments, police and academics to help with de-radicalisation of Muslim 
extremists. He said that among Muslims, he is viewed as a moderate thinker, and 
emphasised that he does not support Al-Qaeda, ISIS or the killing of innocent 
civilians. He said that the newspaper had ignored the weight of his work against 
extremism.  

 
9. The newspaper denied that it was inaccurate to report that the complainant had 

said “it’s fine to hit a wife that doesn’t please you”, that he “told the students to do 
the hitting with a stick”, or that it was “necessary” to hit women. It said that in his 
YouTube video, the complainant had said that the Qur’an tells husbands to adopt 
a process of three consecutive stages in relation to a disloyal wife; the complainant 
then quoted the views of an Islamic scholar who advocated “the physical stage” of 
this process. The newspaper said that the complainant had appeared in the video 
holding a sewak (small twig), which the scholar had advised should be used to 
strike a women during the process. It said that the complainant clearly advocated 
“the physical stage” of the process, and was effectively telling his audience that 
“it’s fine” to hit a wife. It quoted a passage from the video in which the complainant 
said that the next warning “must” involve something physical, and said that this 
justified the assertion that he had said it was “necessary” to hit a woman. In the 
overall context of what the complainant said in the video, it said that it was not 
inaccurate to report that the complainant defends domestic violence.  
 

10. The newspaper acknowledged that the complainant does not support Al-Qaeda, 
ISIS or the killing of innocent civilians; nonetheless, it defended its characterisation 
of him as an “extremist” because his views were extreme compared to the “norms 
of acceptable behaviour in the UK in 2016”. It gave a number of examples of what 
it said were the complainant’s extreme views, including: instructing young male 
Muslim students to control their wives’ behaviour and to demand submissiveness 
from them; that wives should be “admonished”, treated coldly and hit with a stick 
if they do not conform; the advancement of views that Islam allows relationships 
between slaves and their masters; and views in relation to the appropriate 
relationship between young men and women, which it characterised as supporting 
a degree of segregation of the sexes.  
 

11. The newspaper said it was not under an obligation to show the complainant’s 
videos in full, and that the clips shown were an accurate representation of his view.   

 



    Item                                  3 

Relevant Code Provisions 
12. Clause 1 (Accuracy) 

i)  The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii)  A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
 

Findings of the Committee  

13. In his YouTube video on domestic violence, the complainant had said that in Islam 
“men are not free to beat their wives”, and that physical warnings are not 
“justification for men to physically abuse their wives”. However, the complainant 
had also spoken in detail about wives being given a physical “warning” before 
divorce in order to “escalate the intensity of the warning”, and that a small twig – 
which he displayed during the video – should be used to administer the “warning”. 
He also relayed a conversation he had with a woman who was considering 
converting to Islam, during which he persuaded her that this “physical stage” was 
a useful and necessary part of the process.    

14. In the full context of the video, the Committee did not consider that it was 
significantly misleading to summarise the complainant’s position as “it’s fine to hit 
a wife that doesn’t please you”, that it is “necessary” to hit women, or “the hitting 
should be done with a stick”. The newspaper had made clear the nature of the 
stick in the article; this did not undermine its right to criticise his position. Similarly, 
it did not consider that it was significantly misleading of the second article to say 
that he was offering “Muslims advice on how to beat their wives”. There was no 
breach of Clause 1 in relation to either article.  

15. The Committee recognised that the articles’ characterisation of the complainant 
as an “extremist” reflected an assessment of his views. Such an assessment is a 
matter of opinion. The Committee acknowledged that an allegation of extremism 
is a serious one; however, it has a broad meaning and, as a statement of the 
newspaper’s opinion, is something to which the Code grants considerable latitude. 
However, the fact that the statement is a matter of opinion does not in itself absolve 
a newspaper of its obligations under Clause 1. The newspaper had provided a 
number of examples from the complainant’s YouTube videos which it believed 
supported its position: namely, the views expressed in relation to husbands’ 
treatment of their wives, sex slavery and the segregation of young men and 
women. The Committee wished to make clear that it was not making a judgement 
on whether the complainant was an “extremist”; rather, it had to decide whether 
the newspaper had provided sufficient evidence to support its characterisation of 
him in this way. In this context, while acknowledging the complainant’s position 
that he does not support Al-Qaeda, ISIS or the killing of innocent civilians, as well 
as the counter-extremism work he has conducted, the Committee considered that 
the newspaper had provided a sufficient basis to support its characterisation of his 
views as “extreme” in the context of generally accepted values and attitudes in 
Britain. There was no breach of Clause 1.  
 

16. The newspaper was not in a position to know whether the complainant had 
referred to his series of YouTube videos in his lectures at each of the five 



    Item                                  3 

universities; however, it had produced video evidence that he had done so at 
Sheffield University. In the context of the article as a whole, it was not significantly 
inaccurate to report that he had mentioned his videos at all five lectures; there was 
no breach of Clause 1.  
 

17. The video that accompanied the online article contained clips from three of the 
complainant’s YouTube videos. It was clear the video contained clips, rather than 
the full videos, and the article said that the full videos were available online. In 
any event, the Committee did not consider that the clips shown gave a misleading 
representation of the complainant’s views on these issues as set out in the full 
videos; there was no breach of Clause 1.  
 

 

Conclusions  

18. The complaint was not upheld.  

  



    Item                                  3 

APPENDIX H  

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

623 12317-
15 

Levi v The Times 

672 01446-
16 

Booth v Daily Mail 

673  Third party 
674  Request for review 
675 00456-

16 
McConnell v Ardrossan & Saltcoats 
Herald 

676  Third party 
677  Request for review 
680  Third party 
681  Request for review 
684  Third party 
685  Request for review 
692 00828-

16 
Tarun v The Sun 

693 01493-
16 

A woman v Shropshire Star 

694 01797-
16 

A woman v Lincolnshire Echo 

696  Third party 
697  Request for review 
698 02096-

16 
Coles v Hunts Post 

699 01157-
16 

Nylan v Blackpool Gazette 

700  Third party 
701  Request for review 
702 02093-

16 
Smith v The Scottish Sun  

703 01688-
16 

Nichols v The Sun 

706 02067-
16 

Sheridan v The National 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Richard Best
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Matthew Lohn (Items 1 – 12)
	Neil Watts
	Elisabeth Ribbans
	Peter Wright  (Items 1 – 6 & 13)
	Nina Wrightson
	In attendance: Elizabeth Bardin, Executive Assistant to Chairman
	Ben Gallop, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present:  Members of the Executive:
	Xavier Bastin
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Isabel Gillen-Smith
	Alistair Henwood
	Robyn Kelly
	Vikki Julian
	Holly Pick
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Observers:

