
 
Paper No. 1121 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 28 June 2017 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 

Richard Best    
David Jessel 
Matthew Lohn  
Jill May 
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans 
Peter Wright 

   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 

Ben Gallop, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Niall Duffy 
Alistair Henwood 
Vikki Julian 
Madeline Palacz 
Lauren Sloan 
Catherine Thomas 
Abigail Tuitt 
Hugo Wallis 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies were received from Janette Harkess, Lara Fielden and Gill Hudson. 
 
2.  Declarations of Interest 

 
 Peter Wright declared an interest in items 11, 12 and 14. He left the meeting for 

these items. David Jessel declared an interest in item 12. He left the meeting for 
this item. 

 
3.  Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 31 May. 

 
4.  Update by the Chairman - oral 
  

The Chairman expressed IPSO’s gratitude to Ben Gallop who would be leaving 
IPSO at the beginning of August and he welcomed new Complaints Officer 
Catherine Thomas. 
 
He noted that that Jill May would be leaving the Committee from September and 
thanked her for her service to IPSO. 
 

 
5.      Update by the Chief Executive - oral 
 
           The CEO had nothing further to add following the update by the Chairman. 
 
6.      Complaints Operations Report 
  

The Committee noted the report and agreed that the trial of its question-and-
answer format for discussion had been a success and that this should continue, 
for appropriate cases.  
 

7.       External Affairs Report  
 

 The Committee noted the report. 
 
8.       Matters Arising 

 
    There were no matters arising. 

 

9. Complaint 01745-17 A man v the Jewish Chronicle 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
 
 
 



    Item                                  3 

10.      Complaint 01033-17  Ward v The Times 
 

The Committee discussed the complaint, but did not make any ruling, as the 
Committee was not quorate for the discussion. A copy of its ruling, decided in 
correspondence after the meeting, appears in Appendix B.  
 

11.   Complaint 01032-17 Ward v The Mail on Sunday 
 

The Committee discussed the complaint, but did not make any ruling, as the 
Committee was not quorate for the discussion. A copy of its ruling, decided in 
correspondence after the meeting, appears in Appendix C. 
 

12.      Complaint 00894-17 Wass v Mail Online 
 
The Committee discussed the complaint, but did not make any ruling, as the 
Committee was not quorate for the discussion. A copy of its ruling, decided in 
correspondence after the meeting, appears in Appendix D. 

 
13.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 

 
  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E. 
 

14.       Any other business 
   

a. Complaint 06837-17 Gendy v The Sentinel 
 
The Committee agreed to reopen this complaint following a request for review. 
 

b. Complaint 11534-16 Miller v Daily Mail 
 

The Committee discussed further correspondence received from the newspaper 
in relation to this complaint. 

 
15.      Date of Next Meeting 

 
 
    The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 26 July 2017. 

 
 

    The meeting ended at 12.30pm 
 

    Michelle Kuhler 
    PA to CEO 

 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

 
APPENDIX A 

 

Decision of the Complaints Committee 

01745-17 A man v The Jewish Chronicle 
 

Summary of complaint  
 

1. A man complained on his own behalf, and on behalf of his parents, that 
The Jewish Chronicle breached Clause 4 (Intrusion into grief or shock) and 
Clause 9 (Reporting of crime) of the Editors’ Code of Practice in an article 
published in 2017.  
 

2. The article reported that a man had been convicted of fraud. It reported 
that the court had heard that the defendant’s friends and family had 
compensated the victim. The article then identified the defendant’s brother 
and parents, and reported biographical details in relation to each of them.  
 

3. The complainant, who was the brother of the defendant identified in the 
article, said that neither he, nor his parents were relevant to the story of his 
brother’s conviction, and that they should not have been identified. He said 
that while the court heard that family and friends of the defendant had 
compensated the victim, no further detail about who had helped was given 
to the court.  The complainant said that he was not one of the individuals 
who had helped compensate the victim. He said that he could not confirm 
whether his mother and father had done so, but said that this was not 
relevant, as they had not been referred to in court. The complainant said 
that the newspaper had acted insensitively, intruding on his family’s grief 
about the conviction.  
 

4. The newspaper said that it had considered the identification of the 
complainants prior to publication, and consulted the Editors’ Code of 
Practice. The newspaper said that there were two justifications for including 
their names in the article.  
 

5. First, it said that the complainants were well known within the community it 
serves, that they were not private individuals, but well-known and prominent 
in public life.  It said it had previously referred to them in older stories about 
the defendant, and that their names appeared together in these articles, 
which remained available on the internet. It provided seven examples of 
articles in which the complainants had been named. In one of these 
examples, the defendant was referred to in connection to his mother, and 
in another, he was referred to in connection to his father. The remaining 
five articles named only one of the complainants.  
 



    Item                                  3 

6. Second, it said that the defendant’s family had been referred to in court 
when the judge had said that it was only as the result of the defendant being 
charged that family and friends had helped him compensate the victim. It 
said that the complainants were genuinely relevant to the story, where its 
position was that the judge had made remarks which were critical of the 
family’s involvement in the case. It said that rather than leave readers to 
search its archive to remind themselves who the defendant’s family were, it 
decided to present the full picture in the article, and identify the 
complainants as the defendant’s brother, mother and father.  
 

7. The complainant said that the reference to the defendant’s family and 
friends helping to compensate the victim was a broad, non-specific 
reference in a much longer judgment. The complainant denied that the 
judge’s reference to friends and family compensating the victim was a 
criticism of the family, and said that this remark by the judge had not played 
a central role in the judgment, as suggested by the newspaper. The 
complainant said that while he, his mother and father have occasionally 
been referred to in previous coverage by the newspaper, they were not well-
known, or prominent in public life.  

 
 

Relevant Code provisions 
 

8. Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 
 
In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must 
be made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. 
These provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 
 
Clause 9 (Reporting of Crime)* 

 
i) Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should 

not generally be identified without their consent, unless they are 
genuinely relevant to the story. 
 

   The Public Interest 
 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be 
demonstrated to be in the public interest. 
 
The public interest includes, but is not confined to: 

 
• Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious 

impropriety. 
• Protecting public health or safety. 



    Item                                  3 

• Protecting the public from being misled by an action or statement of an 
individual or organisation. 

• Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply 
with any obligation to which they are subject. 

• Disclosing a miscarriage of justice. 
• Raising or contributing to a matter of public debate, including serious 

cases of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the 
public. 

• Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 
• There is a public interest in freedom of expression itself. 
• The regulator will consider the extent to which material is already in the 

public domain or will or will become so. 
• Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they 

reasonably believed publication - or journalistic activity taken with a 
view to publication – would both serve, and be proportionate to, the 
public interest and explain how they reached that decision at the time. 

• An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-
ride the normally paramount interests of children under 16. 

 
Findings of the Committee 
 

8. The defendant’s family and friends had been referred to by the judge in the 
court proceedings as having helped compensate his victim. However, it did 
not appear that during the proceedings, anybody had referred either to any 
individual friend or family member, or specified their relationship with the 
defendant.  The Committee took the view that the limited nature of the 
reference to the defendant’s family, which could apply to a broad class of 
individuals, did not provide a sufficient basis for finding that the 
complainants were genuinely relevant to the story, to justify identification 
under the terms of Clause 9. 
 

9. The Committee noted the newspaper’s argument that the complainants 
were prominent individuals in the community it served, and that it was 
entitled to identify them to provide its readers with a full picture of the case. 
While the Committee recognised that there may be circumstances where an 
individual has a relationship with a person convicted or accused of crime 
which is so well-known and established in the public’s mind that the general 
protections established by Clause 9 would have no useful purpose, this was 
not such a case. On the basis of the two articles the newspaper provided 
from its archive in which the defendant had been referred to in connection 
with one of the complainants, the Committee was satisfied the 
complainants’ relationship with the defendant was insufficiently prominent 
to fall within this category of cases.  
 

10. The newspaper was unable to demonstrate that the complainants were 
genuinely relevant to the story, or that that there was a sufficient public 
interest to justify their identification regardless. The reference to the 



    Item                                  3 

complainants in the article associated them with a criminal act for which 
they were not responsible, without an adequate justification. The complaint 
was therefore upheld as a breach of Clause 9.  
 

11. The conviction of the complainants’ family member, while understandably 
distressing, was not a case of personal grief or shock, such as to engage 
the terms of Clause 4.  
 

 Conclusions 
 

12. The complaint was upheld.  
 

 
 
 
Remedial Action required 
 

13. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial 
action should be required.  
 

15. In circumstances where the newspaper had breached Clause 9, the 
publication of the Committee’s adjudication was appropriate. 
 

16. The Committee considered the placement. The article had appeared on 
page 11. The Committee therefore required that its adjudication published 
on this page, or further forward in the newspaper. The headline to the 
adjudication should make clear that IPSO has upheld the complaint, give 
the title of the newspaper and refer to the complaint’s subject matter. The 
headline must be agreed with IPSO in advance.  
 

17. It should also be published on the newspaper’s website, with a link to the 
full adjudication (including the headline) appearing on the homepage for 
24 hours; it should then be archived in the usual way. The terms of the 
adjudication for publication are as follows: 

 
A man complained on his own behalf, and on behalf of his parents, that The 
Jewish Chronicle breached Clause 9 (Reporting of crime) in an article 
published in 2017.  
 
The article under complaint reported that a man had been convicted of a 
crime. It reported that the court had heard that the defendant’s friends and 
family had compensated the victim. The article then identified the 
complainants as the defendant’s brother and parents.  
 
Clause 9 of the Editors’ Code of Practice says that “Relatives or friends of 
persons convicted or accused of crime should not generally be identified 



    Item                                  3 

without their consent, unless they are genuinely relevant to the story.” The 
complaint was upheld, and IPSO required The Jewish Chronicle to publish 
this adjudication. 
 
The complainant said that neither he, nor his parents were relevant to the 
story of his brother’s conviction, and that they should not have been 
identified in the article. He said that while the court heard that family and 
friends of the defendant had compensated the victim, no further detail about 
who had helped was given to the court.   
 
The Jewish Chronicle said that there were two justifications for including the 
complainant’s names in the article. First, it said that the complainants were 
well known within the community it serves, that they were not private 
individuals, but well-known and prominent in public life. Second, it said that 
the defendant’s family had been referred to in court when the judge had 
said that it was only as the result of the defendant being charged that family 
and friends had helped him compensate the victim. 
 
The defendant’s family and friends had been referred to by the judge in the 
court proceedings as having helped compensate his victim. However, it did 
not appear that during the proceedings, anybody had referred either to any 
individual friend or family member, or specified their relationship with the 
defendant.  IPSO’s Complaints Committee took the view that the limited 
nature of the reference to the defendant’s family, which could apply to a 
broad class of individuals, did not provide a sufficient basis for finding that 
the complainants were genuinely relevant to the story, to justify identification 
under the terms of Clause 9. 
 
The Committee noted the newspaper’s argument that the complainants were 
prominent individuals in the community it served, but said that in this case, 
the prominence of the complainants’ relationship to the defendant was 
insufficient to justify identifying them, despite the terms of Clause 9. 
 
The Jewish Chronicle was unable to demonstrate that the complainants were 
genuinely relevant to the story, or that that there was a sufficient public 
interest to justify their identification regardless. The reference to the 
complainants in the article associated them with a criminal act, for which 
they were not responsible, without an adequate justification. The complaint 
was therefore upheld as a breach of Clause 9.  

 

 

 

 

 



    Item                                  3 

APPENDIX B 

This decision was made in correspondence, following a discussion at the 

meeting 

 
Decision of the Complaints Committee 

 
01033-17 Ward v The Times 

 
 
Summary of Complaint 
 

1. Bob Ward complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Politics and science are a toxic combination”, published on 
6 February 2017. 
 

2. The article was an opinion piece, which expressed the columnist’s views on 
claims made by Dr John Bates, a climate scientist formerly employed at the US 
National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), in an online blog. 
 

3. In the blog, Dr Bates detailed at length his concerns surrounding the archiving 
and documentation of two sets of temperature data, which had underpinned a 
climate study published in the journal Science on 4 June 2015. Dr Bates had 
claimed that the authors of the study had failed to follow internal NOAA 
procedures in relation to the archiving of the data, which affected other 
researchers’ ability to scrutinise the work. The study, widely referred to as the 
‘Pausebuster’ paper, suggested that there had been no “pause” in global 
warming in the 2000s as other research had appeared to show. In addition to 
criticising the archiving process, the blog also criticised the paper itself and the 
process by which it had been prepared. 

 
4. The column included extensive direct quotations from Dr Bates’s blog, 

presenting claims that the principal author of the paper had his “thumb on the 
scale pushing for, and often insisting on, decisions that maximize warming and 
minimise documentation”, which constituted in Dr Bates’ view a “flagrant 
manipulation of scientific integrity guidelines and scientific publication 
standards”.  This including using “flawed” land-surface and sea-surface data 
sets. Dr Bates had also alleged a “rush” to “deliberately time” the publication 
of the paper to influence the Paris Climate Conference in 2014.  

 
5. The columnist also provided his own commentary on the nature and 

significance of Dr Bates’s allegations. He described the claims as an allegation 
that “scientists themselves have been indulging in alternative facts, fake news 
and policy-based evidence”, and said that “alternative facts have no place in 
climate-change research”.  He criticised those who had been “quick to dismiss” 



    Item                                  3 

Dr Bates’ claims on the basis that other data sets have “come to similar 
conclusions”: “If the scientific establishment reacts to allegations of lack of 
transparency, behind-closed-door adjustments and premature release so as to 
influence politicians, by saying it does not matter because it gets the ‘right’ 
result, they will find it harder to convince Mr Trump that he is wrong on things 
such as vaccines.” He alleged that this demonstrates that science journalists 
“ignore” evidence of scientific misconduct in relation to climate change 
because they “approve of the cause”. He noted that the paper had been “widely 
hailed in the media as disproving the politically inconvenient 18-year pause in 
global warming, whose existence had been conceded by the Intergovernmental 
Panel on Climate Change (IPCC) two years earlier”. 

 
6. It said that Dr Bates’ concerns were “more than just a routine scientific scandal” 

and drew comparisons between the claims made by Dr Bates and previous 
controversies, including “Climategate” in 2009, the “anti-vaccine campaign”, 
and what the columnist described as an incident in which the chairman of the 
IPCC “had to retract his ‘voodoo science’ dismissal of a valid finding which 
contradicted his own research institute about Himalayan glaciers”, which the 
columnist said resulted in a “highly critical” report into the IPCC by several of 
the world’s top science academies. 

 
7. The columnist reported that, given the concerns raised by Dr Bates, “Science 

magazine is considering retracting the paper”. 
 

8. The article appeared in substantially the same form online.  
 

9. The complainant denied the substance of Dr Bates’ claims and complained 
further that the significance of these concerns had been misrepresented, and 
that the newspaper had taken no steps to establish the veracity of the claims, 
in breach of its obligations under Clause 1.  
 

10. The complainant said that the two data sets used in the study, had not been 
“flawed”; he noted that the paper’s findings had been verified by independent 
referees for Science. It was therefore inaccurate to report that the authors of 
the paper had been guilty of a “lack of transparency”. He said that land surface 
temperature data used in the study had recorded findings which were largely 
similar to the previous version of the dataset, and was therefore responsible for 
relatively little of the increase in warming that the study had showed. Further, 
the sea surface dataset had not been flawed in the manner suggested, and in 
any case this adjustment contributed only a small proportion of the change 
from an earlier version of the dataset. The complainant said that the largest 
change had in fact resulted from a separate adjustment.  

 
11. The complainant did not accept the columnist’s characterisation of Dr Bates’ 

allegations, noting that Dr Bates had subsequently issued a statement clarifying 
that there was “no data tampering, no data changing, nothing malicious”.  
 



    Item                                  3 

12. The complainant said that in those circumstances, it was inaccurate for the 
article to claim that the blog contained allegations of scientific misconduct, and 
misleading to liken the seriousness of his claims to those of the other 
controversies mentioned. No similarities existed between those events, and Dr 
Bates’ claims, and further, the article had provided no evidence to support the 
columnist’s claim that science journalists have “ignored” scientific misconduct 
by climate scientists.  
 

13. The complainant denied that the paper had been “rushed”; it had been 
submitted to the journal almost 12 months before the conference; accepted for 
publication on 21 May 2015; and published online on 4 June 2015. The 
journal determined the timescale for publication, and the editor of the journal 
at the time had said that “the paper was not rushed in any way”. The Editor in 
Chief of Science had said that “we will consider our options, which could 
include retracting that paper”, but had subsequently stated that “it appears 
these accusations are not new, but have been investigated inside NOAA and 
found to be without substantial merit”.  
 

14. The complainant raised concerns in relation to the article’s presentation of the 
paper’s impact on the Paris Climate Conference in 2014. Whilst he accepted 
that Dr Bates had claimed that the authors of the paper had “time[d] the 
publication of the paper to influence national and international deliberations 
on climate policy”, he said that there was no evidence that world leaders had 
been aware of the existence of the paper at the time of the Paris Conference. 
Given this, it was inaccurate to report that the paper had been “deliberately 
timed” to influence the Conference.  
 

15. The complainant denied that the so-called “pause” in global warming had 
been “conceded” by the IPCC in 2013; their report had summarised earlier 
academic studies, which had already suggested a possible slowdown in the 
rate of rise in global mean surface temperature after 1998. He also said it was 
inaccurate and misleading to liken the seriousness of the allegations contained 
in the blog to that of the 2009 “Climegate” affair, and said that science 
academies had not published a “highly critical” report on its chairman’s 
dismissal of findings relating to his Himalayan glacier research- it had merely 
made a number of recommendations for improving IPCC’s processes. 
 

16. The newspaper did not accept a breach of the Code. It said the article was 
clearly identifiable as an opinion piece; the columnist had reported on Dr 
Bates’ claims accurately, and had been further entitled to express his opinion 
on them. It noted that Dr Bates had checked the accuracy of the article before 
publication. 
 

17.  The newspaper said the columnist’s criticism of scientists for “indulging in 
alternative facts and fake news” was a reasonable interpretation of Dr Bates’ 
concerns. It said that in the context of an opinion piece, such an interpretation 
amounted to fair comment, given that the allegations contained in the blog 



    Item                                  3 

had demonstrated that the data underpinning the paper had been misleading 
and deliberately skewed: the very definition of fake news and alternative facts.  
 

18. It said that Dr Bates’ chief concerns about the reliability and archiving of the 
data had been reported in other publications and in his blog. In relation to the 
land surface dataset, Dr Bates  had made the specific criticism that, given the 
experimental processing which the data went through, the resulting dataset 
was never archived, and its results were “virtually impossible” to replicate. 
Given these specific allegations, the newspaper said that it was not inaccurate 
to report that Dr Bates had accused the authors of the paper of a “lack of 
transparency”. 
 

19. The newspaper said that it had reported Dr Bates’ specific claims that there 
was a “rush” to “deliberately time” the publication of the paper to influence 
national and international deliberations on climate policy.  It noted that the 
complainant did not dispute that the editor-in – chief of Science had said that 
one “option” could be retracting the paper. 
 

20. The newspaper said that the columnist was entitled to comment on Dr Bates’ 
claims, including their significance and their relevance to previous scandals. 
The newspaper also provided a number of examples of coverage in other 
publications, which it said supported the columnist’s claim that science 
journalists have previously ignored climate “scandals”.  
 

21. It said that the IPCC had “conceded” the pause in global warming in 2013, 
given that the “pause” had been mentioned in its Fifth Assessment Report on 
Climate Change in 2013, and the critique by science academies of the IPCC 
chairman, had been widely reported. 
 
Relevant Code Provisions 
 
Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 
corrected, promptly and with due prominence, and — where appropriate — 
an apology published. In cases involving IPSO, due prominence should be as 
required by the regulator.  
 
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 



    Item                                  3 

v) A publication must report fairly and accurately the outcome of an action for 
defamation to which it has been a party, unless an agreed settlement states 
otherwise, or an agreed statement is published. 
 
Findings of the Committee 
 

22. The newspaper was entitled to report on the views of Dr Bates, a leading former 
climate scientist at the NOAA, about the Pausebuster paper and the 
circumstances surrounding its publication. While acknowledging the 
newspaper’s position that Dr Bates had reviewed the article before publication, 
the primary question for the Committee was whether Dr Bates’ concerns had 
been presented in a significantly inaccurate or misleading way.  
 

23. The columnist’s characterisation of the substance of Dr Bates’ claims was very 
strong: he had asserted that Dr Bates has alleged that scientists were indulging 
in “alternative facts, fake news and policy-based evidence”. The Committee 
noted that this appeared on its face to conflict with Dr Bates’ subsequent public 
statement that there had been “no data tampering, no data changing, nothing 
malicious”. However, Dr Bates had claimed in the blog that a “thumb on the 
scale” pushed for decisions that would create a desired outcome, and 
described the process as a “flagrant manipulation of scientific integrity 
guidelines”. “Fake news” and “alternative facts” are currently ill-defined terms, 
and the Committee concluded on balance that the nature of these allegations 
was such that the columnist was entitled to characterise them in this way. There 
was no breach of the Code on that point. 
 

24. Dr Bates had made clear in his blog that he considered that the paper had 
been rushed, and deliberately timed to influence the Paris Climate Conference; 
he had said that the NOAA had breached its own rules on scientific integrity; 
he had said that the data had been faulty, because he believed that both 
datasets had been flawed. These concerns were clearly distinguished as Dr 
Bates’ claims based on his professional experience, which was explained, and 
had been accurately reported in the column, as claims. The columnist also 
acknowledged, albeit critically, that defenders of the paper had responded that 
other data sets had come to similar conclusions. While the Committee noted 
the grounds for the complainant’s disagreement with the columnist (and with 
Dr Bates) in relation to these matters, the columnist had not failed to take care 
over the accuracy of these claims, and it did not establish any significant 
inaccuracies in the column’s discussion of these issues.  
 

25. The columnist had been further entitled to express his opinion on the 
significance of these claims; to draw comparisons between previous “scandals” 
within the scientific community; and to comment on the wider implications of 
Dr Bates’ concerns in that community, as well as on policy decisions on climate 
change. These were statements of the columnist’s opinion. His views, however 
controversial, did not raise a breach of Clause 1. There was no breach of the 
Code in relation to his discussion of these issues. 



    Item                                  3 

 
Conclusion 
 
37. The complaint was not upheld. 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

  



    Item                                  3 

APPENDIX C 

This decision was made in correspondence, following a discussion at the 

meeting 

Decision of the Complaints Committee 
 

01032-17 Ward v The Mail on Sunday 
 
 
Summary of Complaint 
 

26. Bob Ward complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Mail on Sunday breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “EXPOSED How world leaders were duped over 
global warming”, published on 5 February 2017.The article, which also 
published online under the headline “Exposed: How world leaders were duped 
into investing billions over manipulated global warming data”. 
 

27. The article reported on claims made by Dr John Bates, a climate scientist 
formerly employed at the US National Oceanic and Atmospheric 
Administration (NOAA), in an online blog and in an interview to the 
newspaper. In the blog, Dr Bates detailed at length his concerns surrounding 
the archiving and documentation of two sets of temperature data, which had 
formed the basis of a climate study published in the journal Science on 4 June 
2015. Dr Bates had claimed that the authors of the study had failed to follow 
internal NOAA procedures in relation to the archiving of the data, which 
affected other researchers’ ability to scrutinise the work. The study, widely 
referred to as the “Pausebuster” paper, suggested that there had been no 
“pause” in global warming in the 2000s as other research had appeared to 
show. 
 

28. In addition to criticising the archiving process, the blog also criticised the paper 
itself, suggesting that its authors had “push[ed] choices to emphasize warming” 
and that the principal author had his “thumb on the scale - in the 
documentation, scientific choices and release of datasets - in an attempt to 
discredit the notion of a global warming hiatus”, demonstrating “flagrant 
manipulation of scientific integrity guidelines”. Dr Bates suggested that the 
publication of the paper had been “rushed” with the aim of influencing the 
2014 UN climate conference in Paris. Dr Bates said that he had pressed the 
co-authors to justify their decision not to archive the data through his devised 
method, but that they had not defended their decision.   

 
29. The article said that the newspaper had been shown “irrefutable evidence” that 

the paper had been based upon “misleading, unverified data”, and said that 
NOAA had “breached its own rules on scientific integrity” when it had 
published the “sensational but flawed report”, because the failure to archive 



    Item                                  3 

the data had meant that “the Pausebuster paper can never be replicated or 
verified by other scientists”. 
 

30. The article explained that the Pausebuster paper had been based on two new 
datasets, one relating to measurements of land surface temperatures, and the 
other, ocean surface temperatures.  
 

31. The article reported on the concerns which Dr Bates had detailed at length in 
his blog, about the archiving of these two sets of data. It said that the data “was 
never subjected to NOAA’s rigorous internal evaluation process – which Dr 
Bates devised”. It said that both of these data sets had been “flawed” but that 
Dr Bates’ “vehement objections” to the publication of the “faulty data”, which 
he had made known to the co-authors of the paper, had been “overridden by 
his NOAA superiors”. In an interview with the newspaper, Dr Bates had 
“accused the lead author of the paper of ‘insisting on decisions and scientific 
choices that maximised warming and minimised documentation… in an effort 
to discredit the notion of a global warming pause, rushed so that he could time 
publication to influence national and international deliberations on climate 
policy’.” 

 
32. The article explained that the data set which had been used to measure sea 

surface temperatures, known as ERSST.v4, had replaced an earlier version of 
the data set, ERSST.v3. It said that ERSST.v4 had “tripled” the apparent 
warming trend over the sea between 2000 and 2014, compared with 
ERSST.v3, leading to the apparent disappearance of the “pause” in climate 
change over the period. Dr Bates had told the newspaper that this increase in 
temperature had been achieved by “dubious means” because the data’s “key 
error was an upwards ‘adjustment’ of readings from fixed and floating buoys, 
which are generally reliable, to bring them into line with readings from a much 
more doubtful source – water taken in by ships”. Dr Bates said that the authors 
of the paper “had good data from buoys” but said that “they threw it out and 
’corrected‘ it by using the bad data from ships… you never change good data 
to agree with bad, but that’s what they did – so as to make it look as if the sea 
was warmer.” Dr Bates also said that the ERSSTv4 had also ignored “reliable” 
data from satellites, which measure the temperature of the lower atmosphere.  
 

33. The article stated that the NOAA had subsequently decided that ERSST.v4 will 
have to be “replaced and substantially revised just 18 months after it was 
issued, because it used unreliable methods which overstated the speed of 
warming”. It claimed that the new version “will show both lower temperatures 
and a slower rate in the recent warming trend”, when compared to the dataset 
used in the Pausebuster paper, and “will reverse the flaws in version 4”.  
 

34. The article was illustrated with a graph, entitled “The misleading ‘Pausebuster’ 
chart”. It plotted a red line which represented the data from ERSST.v4, 
described as “the ‘adjusted’ and unreliable sea data cited in the flawed 
‘Pausebuster’ paper”, and a blue line, described as “the UK Met Office’s 



    Item                                  3 

independently texted and verified ‘HadCRUT4’ record”, which it said “showed 
lower monthly readings and a shallower recent warming trend”. A note at the 
base of the graph stated that “0 represents 14°C”. 
 

35. The article reported Dr Bates’ criticism of the land surface data, claiming that 
it had been “processed through a … method which had significant errors, 
meaning that the study would have used data with experimental processing, 
which had known flaws”; he had said that dataset was “questionable” because 
it “was afflicted by devastating bugs in its software that rendered its findings 
‘unstable’”.  
 

36. The article said that the “final bombshell” came when Dr Bates learned that the 
computer used to process the land surface data had suffered a “complete 
failure”; it said that “because of the NOAA’s failure to archive data used in the 
paper, its results can never be verified” or replicated by other scientists.  
 

37. The article claimed that the “failure to archive and make available fully 
documented data not only violated NOAA rules, but also those set down by 
Science”. 
 

38. The article reported Dr Bates’ concerns regarding the influence which the paper 
had made on these policy decisions, and said that it had been shown 
“astonishing evidence” that NOAA had “rushed” to make the “maximum 
possible impact” on world leaders at the 2014 UN climate conference in Paris. 
It further claimed that delegations from America, Britain and the EU had been 
“strongly influenced” by the “flawed” and “manipulated” data as they 
negotiated the agreement, which had “convinced the Paris summit to invest 
billions in climate change”; this was the basis for the headline’s claim that 
“world leaders were duped over global warming”. 
 

39. The article explained that after the paper was published, the US House of 
Representatives Science Committee launched an inquiry into the paper, and 
said that the chairman of the Committee had thanked Dr Bates for “for 
courageously stepping forward to tell the truth about NOAA’s senior officials 
playing fast and loose with the data in order to meet a politically predetermined 
conclusion”.  
 

40. The article suggested that the incident had “disturbing echoes” of the 
“Climategate” affair, another instance in which the newspaper had revealed 
what it described as “dodgy climate data” based on leaked internal emails sent 
by climate scientists. The article characterised the new allegations as 
“Climategate 2.”  
 

41. The complainant said that article had made a number of extraordinary claims, 
which were misleading and inaccurate, including a “fake graph”. The 
significance of Dr Bates’ concerns about the archiving procedures had been 
misrepresented in the article, and the newspaper had taken no steps to 



    Item                                  3 

establish the veracity of Dr Bates’ claims. World leaders had not been duped”, 
and there was no “irrefutable evidence” that the paper was based on 
“misleading, unverified data”, as the article had claimed. The findings of the 
Pausebuster paper had been verified by independent referees for Science in 
accordance with its standard peer review procedure, who had been able to 
access the data in order to carry out an independent evaluation of the paper, 
which had provided independent confirmation of the findings. The relevant 
data had been pushed on the NOAA’s File Transfer Protocol (FTP) site in early 
June 2015, when the paper was published. The complainant said that in those 
circumstances, it was inaccurate to report that the publication of the paper had 
violated the rules of Science.  

 
42. The complainant disputed the accuracy of Dr Bates’ claims, particularly his 

description of the two datasets as “dodgy” or “faulty”; he did not accept that 
the paper had “exaggerated global warming”, or that it was a “sensational but 
flawed report”. The complainant also denied that Dr Bates had expressed 
“vehement objections” to the publication of the data or that the paper had been 
rushed. He noted that after the publication of the article, Dr Bates had issued 
a statement clarifying that there was “no data tampering, no dating changing, 
nothing malicious” in the preparation of the paper. 
 

43. The complainant said that there was no evidence that ERSST.v4 used 
“unreliable” methods which “exaggerated” the speed of warming, given that 
the paper had been independently examined and verified. While the 
complainant accepted that the authors of the paper had noted that buoy data 
have been proven to be more accurate and reliable than ship data, he said 
that this had been explicitly acknowledged in the paper. In any case, this 
adjustment made only a small contribution to the differences between 
ERSST.v4, and ERSST.v3; the largest change had resulted from a different 
adjustment. He further said that satellite measurements of the lower 
atmosphere are not “considered reliable” because they do not provide 
information about sea surface temperatures. The sea surface temperatures 
were not “measured using methods known to be “dubious” of “unreliable”, 
given that ERSST.v4’s methodology had been fully documented in an earlier 
paper, which described a series of 11 procedures that were applied to correct 
for potential errors in the data. The complainant noted that an independent 
reviewer of the paper had said that the land data set used in the study was 
largely similar to a previous version, and was responsible for relatively little of 
the increase in warming it had showed. In those circumstances, the 
complainant said that, while he could not confirm whether there were “bugs” 
in the software of the land temperature dataset, any bugs which may have been 
there, would not have been “devastating”.  
 

44. While the complainant accepted that ERSST.v5 would soon be released, he 
denied that t would show lower temperatures and a slower rate in the warming 
trend, nor would it “reverse flaws in version 4”: ERRSTv5 had been compiled, 
largely due to the analysis of new data not available for ERSSTv4. He said that 



    Item                                  3 

he had seen the draft paper methodology of the new dataset, and the paper 
did not make it clear how its results would compare to the previous dataset. 
 

45. The complainant said that the graph which illustrated the article was fake. First, 
the red line did not represent the data from the paper, because it did not 
incorporate the land surface data. Second, it misrepresented the differences 
between the two datasets: the two lines which allegedly showed the difference 
between the two datasets for sea surface temperature measurements were 
misleading, because the data sets used different baselines. It was wrong to say 
that “0 represents 14°C”; for the NOAA data, the baseline was 13.9. 
 

46. The complainant raised a number of concerns in relation to the article’s 
presentation of the paper’s impact on the Paris Climate Conference in 2014. 
In particular, he said that there was no evidence that world leaders had been 
aware of the existence of the paper at the time of the Paris Conference: they 
had not referenced the paper in their speeches on the opening day of the 
summit, and there was no reference to the paper or the “pause” in any version 
of the Agreement. It was wrong to say that the US, UK and EU delegations had 
been “strongly influenced” by the paper.  

 
47. The complainant denied that the paper had been “rushed”; it had been 

submitted to the journal almost a year before the conference; accepted for 
publication in May 2015; and published online on 4 June 2015. The journal 
determined the timescale for publication, and its editor had said that “the paper 
was not rushed in any way”.   
 

48. The complainant raised a number of other concerns about the newspaper’s 
claims about the significance and context of the allegations. Calls for urgent 
action on climate change did not “look threadbare” as a result of the claims; 
the case for action on climate change is based on the evidence documented in 
many thousands of rigorous academic studies, not on a single paper.  
 

49. The complainant denied that the so-called ‘pause’ in global warming had been 
“revealed” by UN scientists in 2013. He said that the 2013 report to which this 
referred had summarised earlier academic studies, which had already 
suggested a possible slowdown in the rate of rise in global mean surface 
temperature after 1998. He also said it was inaccurate and misleading to liken 
the seriousness of the allegations contained in the blog to that of the 2009 
“Climategate” affair, and in any case disputed the representation of that 
controversy. He further said that the statements attributed to the head of the US 
House of Representatives Science Committee, were inaccurate and misleading, 
given Dr Bates’ subsequent statement that there was “no data tampering, no 
dating changing, nothing malicious” in the preparation of the paper. 
 

50. The newspaper defended the accuracy of its coverage, with the single exception 
of the issue of the graphic (see below). It said it was entitled to highlight the 
concerns of an award-winning former senior scientist at NOAA, who had 



    Item                                  3 

reported that NOAA had broken its own rules on the use of scientific data in a 
crucial paper, and to comment on the implications of these claims.  
 

51. The newspaper said that Dr Bates had checked the accuracy of the article 
before publication. It denied that Dr Bates’ statement saying that he did not 
allege data tampering, data changing or “anything malicious” was effectively 
a withdrawal of his claims: it was an explanation that figures, once entered, 
had not been altered. It was not inaccurate for the article to report that Dr Bates 
had shown the newspaper “irrefutable evidence” that the paper had been 
based on “misleading” and “unverified” data. The independent reviewers of 
the paper were free to express their views on the paper, but others had 
disagreed with them.  
 

52. It said that Dr Bates had presented evidence that the land dataset was 
experimental, subject to bugs and unverified, while the ERSSTv4 sea dataset, 
which inflated the speed of warming, was about to be replaced. The newspaper 
maintained that the land surface data set had not been properly archived.  
 

53. In response to a request by IPSO to clarify the “irrefutable evidence that the 
paper was based on misleading, ‘unverified’ data” it said that Dr Bates had 
shown it examples of both fully archived climate data using the programme 
that he had devised, and the less detailed FTP site upload that was issued along 
with the paper. It said that Dr Bates had made it clear to the newspaper, and 
in his original blog post, that putting raw data on a website is not the same 
thing as full data archiving. The newspaper further noted that the author of the 
paper had admitted that the data had not been archived when the paper was 
published and the final ‘operational’ edition of the land data would be 
‘different’ from that used in the paper. It said that in circumstances, the 
evidence that the paper’s data was unverified and misleading was irrefutable, 
contrary to the complainant’s position. 
 

54. It said that the journalist had seen the draft paper which described the method 
used to produce ERSST.v5. It said that this showed that it “reverses the errors” 
made by version 4 in its method of correcting sea temperatures, and therefore 
showed both a lower rate of warming since 2000 and lower absolute 
temperature values. It provided a quote from the paper which said, “the short-
term (2000-2015) trend is slightly lower in ERSSTv5 than in ERSSTv4”. The 
newspaper maintained that satellite measurements of the lower atmosphere 
are relevant to sea surface temperatures.  

 
55. It also maintained that the land dataset was “afflicted by devastating bugs”. It 

said that the reviewers for Science had no access to the land dataset and the 
software and algorithms, because it was not archived. It said that if 
independent reviewers had replicated the results, those results would not have 
been achieved by the same methods as the ones used in the paper, because 
they were not available. 
 



    Item                                  3 

56. The newspaper did accept that the graph’s caption was inaccurate but said that 
it was corrected swiftly, on the day of publication, making clear the inadvertent 
use of different baselines. It noted, however, that there are substantial 
differences between the Met Office data and the NOAA warming rate. It 
amended the graph’s caption to: 
 
“The red line shows the current NOAA world temperature graph- elevated in 
recent years due to the ‘adjusted’ sea data. The blue line is the Met Office’s 
independent HadCRUT4 record. Although they are offset in temperature by 
0.12°C due to different analysis techniques, they reveal that NOAA has been 
adjusted and so shows a steeper recent warming trend”. 
 

57. The newspaper said that it had subsequently taken the decision to remove the 
graph from the online article, and said that it had also included an 
acknowledgment of the error in a follow up article, published 12 February: “It 
is important to acknowledge the MoS did make one error: the caption on a 
graph, showing the difference between NOAA’s sea data records and the UK 
Met Office’s, did not make clear that they used different baselines. We 
corrected this immediately on our website.”  
 

58. The newspaper did not accept that the article was misleading in its reporting 
of the circumstances surrounding the publication of the paper; the “rush” had 
been on the part of NOAA, not Science. The authors of the paper knew that 
they had to submit it well in advance to ensure it was published in time to make 
an impact on the conference. It noted that Science’s editorial policy for 
contributions states that data should be “archived in the NOAA climate 
repository or other public databases”, and interpreted this to mean fully 
archived in accordance with the programme which Dr Bates had devised. It 
said that it was therefore not inaccurate to report that the paper had also 
breached the rules set by Science. 
 

59. When the paper was released, it was accompanied by a high-profile NOAA 
press release and worldwide media coverage. The newspaper noted that in an 
October 2015 submission to all delegates attending Paris shortly before the 
conference, the Global Science Observing System cited both the Karl paper 
and the new experimental dataset prominently.  In those circumstances, and 
given that the point of any report is to influence opinion, there were clear efforts 
to ensure that world leaders would be influenced by the paper. It was irrelevant 
that the Paris Agreement made no reference to the paper. It further noted that 
it had been entitled to report the concerns of the chairman of the US House of 
Representative Science Committee, which he had been free to express. 
 

60. It said that the “pause” in global warming was comprehensively discussed in 
the 2013 UN IPCC report, and it made no difference to the article whether 
others may have reported on the “pause”, previously. The newspaper said that 
Climategate was relevant because it involved allegations that scientists used a 



    Item                                  3 

“trick” to hide the decline in a climate proxy dataset and colluded to prevent 
access to data by sceptics. 
 

61. The complainant did not accept the newspaper’s position that Dr Bates’ 
concerns about the archiving of the data constituted “irrefutable evidence” that 
the paper was based on “misleading” and “unverified” data. He reiterated that 
the paper’s findings had been independently validated, and had agreed with 
separate global temperature records created by other groups. The complainant 
noted that the newspaper had amended the first graph’s caption but said that 
the graph had still inaccurately reported that both datasets were plotted relative 
to 14.0°C. He said that the newspaper had relied upon a sentence in the draft 
methodology of ERSSTv5, which, when put in its proper context, supported the 
conclusions of the Pausebuster paper.  
 
Relevant Code Provisions 
 

62. Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 
corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate - an 
apology published. In cases involving IPSO, due prominence should be as 
required by the regulator. 
 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment conjecture and fact. 
 
Findings of the Committee 

63. The newspaper was entitled to report on the views of Dr Bates, a leading former 
climate scientist at the NOAA, about the Pausebuster paper and the 
circumstances surrounding its publication. While acknowledging the 
newspaper’s position that Dr Bates had reviewed the article before publication, 
the primary question for the Committee was whether Dr Bates’ concerns had 
been presented in a significantly inaccurate or misleading way.  
 

64. The article had characterised Dr Bates’ testimony as providing “irrefutable 
evidence” that the paper had been based on “misleading, ‘unverified’ data”, 
leading – as the headline claimed – to world leaders being “duped” over global 
warming, and “convinced” to invest billions in climate change. These claims 
went much further than the concerns which Dr Bates had detailed in his blog 
or in the interview; they did not represent criticisms of the data collection 
process, but rather, were assertions of fact that the data had been 
demonstrated to be wrong, had impacted significantly on the decision making 
of world leaders, with an additional implication of a wilful attempt to deceive. 



    Item                                  3 

Dr Bates had challenged the findings, as he was entitled to do; however he 
had not proven them to be false, nor had he suggested that the authors of the 
study had acted dishonestly.  

 
65. The article claimed that because of the NOAA’s “failure to ’archive’” the data, 

“its results can never be verified”. Central to Dr Bates’ detailed criticisms was 
the decision of the paper’s authors to upload the data on NOAA’s FTP site, 
instead of archiving it through the method which he had devised, while in his 
role at NOAA. While it appeared to be accepted that the paper had not 
undergone the full archiving process, the Committee did not consider that the 
article had made sufficiently clear that the failure to archive, had been a failure 
to archive the data through Dr Bates’ devised method, only, and that the data 
had been made publicly available, albeit not in the format Dr Bates 
recommended. The newspaper did not dispute that the results had been 
independently validated as part of the Science peer review process, and after 
publication of the paper. In characterising Dr Bates’ claims in this way, where 
he had expressed the precise nature of his concerns clearly in this blog and 
during the interview, the newspaper had failed to take care over the accuracy 
of the article, in breach of Clause 1 (i) and had then failed to correct these 
significantly misleading statements, in breach of Clause 1 (ii).  
 

66. The graph which accompanied the article had provided a visual illustration of 
the newspaper’s contention regarding the difference between the “flawed” 
NOAA data and other, “verified”, data. The newspaper’s failure to plot the 
lines correctly represented a breach of Clause 1 (i); the result was significantly 
misleading and required correction under Clause 1 (ii). While the Committee 
noted that the newspaper had amended the graph’s caption to make clear that 
the two data sets were plotted using different baselines, and had referenced 
this inaccuracy in a later article, this did not constitute a correction under the 
terms of Clause 1 (ii). It did not clearly identify the inaccuracy or set out the 
correct position, and was not sufficiently prominent as a single sentence in a 
longer article, which was not distinguished as a correction. There was a further 
breach of Clause 1 on this point. 
 

67. Dr Bates had made clear in his blog and during the interview with the 
newspaper that he considered that the paper had been rushed, and 
deliberately timed to influence the Paris Climate Conference in order to make 
the maximum possible impact on world leaders. He had said that the NOAA 
had breached its own rules on scientific integrity, the paper had been 
sensational but flawed and that it had exaggerated global warming. He 
criticised the land and sea data sets, setting out the specific grounds for the 
concerns, and said that objections he had raised prior to the paper’s 
publication had been ignored. 
 

68. These claims had been attributed to Dr Bates, based on his experience as a 
senior leader at the NOAA, and had been attributed in the article as such. The 
complainant disputed them. However, the newspaper was entitled to publish 



    Item                                  3 

Dr Bates’ opinion regarding these issues, and it was not for the Committee to 
reconcile these conflicting positions. The Committee considered that the 
newspaper had reported Dr Bates’ testimony accurately in these respects; there 
had been no breach of the Code on these points.  
 

69. It was a matter of scientific debate as to whether data from satellites of the 
lower atmosphere were relevant in the measurement of sea surface 
temperatures; whether sea surface temperature data taken from ships was 
reliable; or whether the differences between ERSSTv5 and ERSSTv4, highlighted 
in the draft methodology of ERSSTv5, would undermine the results of the 
Pausebuster paper. It was not for the Committee to reconcile these conflicting 
positions.  
 

70. The newspaper was further entitled to comment on the context and potential 
implications of Dr Bates’ allegations: to draw comparisons with previous 
“scandals” within the scientific community; to comment on the wider 
implications for other scientists and climate policy; and to report on political 
reaction to the claims. There had been no breach of the Code on these points. 
 
Conclusions 
 
46. The complaint was upheld.  
 
Remedial Action Required 
 
47. Having upheld the complaint under Clause 1, the Committee considered 
what remedial action should be required.  
 
48. The breach of the Code established by the Committee was sufficiently 
serious that the appropriate remedial action was the publication of an adverse 
adjudication, as opposed to a correction. 
 
49. As the inaccurate information had appeared on page 10, 11 and 12 of 
the print edition, the Committee required the newspaper to publish the 
adjudication on page 10 or further forward. 
 
50. The wording of the headline to the adjudication should be agreed with 
IPSO in advance, or in the absence of agreement, as determined by the 
Complaints Committee. It should refer to IPSO, include the title of the 
newspaper, make clear that the complaint was upheld, and refer to the subject 
matter. The placement on the page, and the prominence, including font size, 
of the adjudication must also be agreed with IPSO in advance. 

 
51. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, 
with a link to the full adjudication appearing on the top half of the homepage 
for 24 hours; it should then be archived in the usual way.  



    Item                                  3 

 
52. The terms of the adjudication to be published are as follows:  
 
Following an article published on 5 February 2017 in the Mail on Sunday, 
headlined “EXPOSED How world leaders were duped over global warming”, 
Bob Ward complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the newspaper had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice. IPSO upheld the complaint and has required the Mail on Sunday to 
publish this decision as a remedy to the breach. 
 
The article reported on claims made by Dr John Bates, a climate scientist 
formerly employed at the US National Oceanic and Atmospheric 
Administration (NOAA), about a paper published in the journal Science that 
suggested that there had been no “pause” in global warming in the 2000s. Dr 
Bates had published a blog criticising the way the data used for the paper had 
been analysed and archived. The article detailed at length the complainant’s 
concerns with the data; it then characterised them as demonstrating 
“irrefutable evidence” that the paper had been based upon “misleading, 
unverified data”.  
 
The article was illustrated with a graph. It plotted a red line, described as “the 
‘adjusted’ and unreliable sea data cited in the flawed ‘Pausebuster’ paper”, 
and a blue line, described as “the UK Met Office’s independently verified 
record”, which it said “showed lower monthly readings and a shallower recent 
warming trend”. A note at the base of the graph stated that “0 represents 
14°C”. 
 
The complainant said that the significance of Dr Bates’ concerns about the 
archiving procedures had been misrepresented in the article, and the 
newspaper had taken no steps to establish the veracity of Dr Bates’ claims. 
World leaders had not been “duped”, as the headline said, and there was no 
“irrefutable evidence” that the paper was based on “misleading, unverified 
data”, as the article had claimed.  
 
The newspaper said that Dr Bates had shown it examples of both fully archived 
climate data and the less detailed version used for the paper; putting raw data 
on a website is not the same thing as full data archiving; therefore the evidence 
that the paper’s data was unverified and misleading, was “irrefutable”. 
 
The Committee emphasised that its central concern was whether the article had 
accurately reported Dr Bates’ concerns. It decided that the newspaper’s claims 
that Dr Bates’ testimony had provided “irrefutable evidence” that the paper 
had been based on “misleading, ‘unverified’ data”, leading – as the headline 
claimed – to world leaders being “duped” over global warming, and 
“convinced” to invest billions in climate change, went much further than the 
concerns which Dr Bates had detailed in his blog or in the interview; they did 



    Item                                  3 

not represent criticisms of the data collection process, but rather, were 
assertions of fact that the data had been demonstrated to be wrong, had 
impacted significantly on the decision making of world leaders, with an 
additional implication of a wilful attempt to deceive. 

 
The article claimed that because of the NOAA’s “failure to ’archive’” the data, 
“its results can never be verified”. The Committee did not consider that the 
article had made sufficiently clear that the failure to archive, had been a failure 
to archive the data through a particular method, and that the data had been 
made publicly available. In characterising Dr Bates’ claims in this way the 
newspaper had failed to take care over the accuracy of the article, in breach 
of Clause 1 (i) and had then failed to correct these significantly misleading 
statements, in breach of Clause 1 (ii).  

 
The graph which accompanied the article had provided a visual illustration of 
the newspaper’s contention regarding the difference between the “flawed” 
NOAA data and other, “verified”, data. The newspaper’s failure to plot the 
lines correctly represented a breach of Clause 1 (i), and there had been a 
further failure to correct the significantly misleading impression created as a 
result. There was a further breach of Clause 1 on this point. 
 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



    Item                                  3 

APPENDIX D 

Decision of the Complaints Committee 
00894-17 Wass v Mail on Sunday 

 
This decision was made in correspondence, following a discussion at the 

meeting 

 
Summary of complaint 
 

1. Sasha Wass QC complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Mail on Sunday breached Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “Revealed: How top QC 
‘buried evidence of Met bribes to put innocent man in jail’”, published on 
9 October 2016.  
 

2. The article arose out of confiscation proceedings relating to Bhadresh 
Gohil, a lawyer convicted for money laundering offences following a trial 
at which the complainant was leading counsel for the prosecution. The 
article reported allegations made by a barrister for Mr Gohil in court, that 
the complainant had “lied to judges in order to hide damning evidence of 
police corruption” at Mr Gohil’s appeal against conviction. The article 
reported that Mr Gohil’s barrister had claimed in court that the complainant 
had “buried” an official Metropolitan Police report, which had confirmed 
that “there was evidence that officers in an anti-corruption unit had taken 
bribes“ from ex-Metropolitan police officers working for RISC, a private 
investigation firm.  
 

3. The article reported that the complainant had “admitted” to the newspaper 
that she had seen the dossier in April 2014, two months before she had 
“backed” charging Mr Gohil, who had brought the report to the attention 
of the authorities, with attempting to pervert the course of justice. It said that 
Mr Gohil’s barrister had stated in court that when his client was charged 
“the police, the prosecuting barristers and the CPS all had possession of the 
file containing evidence of the Met’s infiltration by RISC”. It said that Mr 
Gohil had consequently been paid £20,000 by the Crown Prosecution 
Service (CPS) in an out-of-court settlement for the three weeks he had spent 
remanded in custody.   
 

4. The article also gave background information about Mr Gohil’s conviction. 
It said that he had previously been convicted for money laundering in 
relation to his work with James Ibori, a former provincial governor in 
Nigeria. It said that Mr Gohil “continues to protest his innocence” and that 
he had “pointed out” that he had been “cleared of wrongdoing after a 
probe by the Solicitors Regulation Authority”. It said that during Mr Gohil’s 
imprisonment, he had received documents which had suggested that RISC 
was bribing police officers. Mr Gohil had then used these documents to 



    Item                                  3 

lodge an appeal against his conviction, claiming that the case against him 
had been “contaminated by corruption”. It said that during the appeal 
hearing, the complainant had told the court that Mr Gohil’s claims were 
“manufactured really out of nothing and unsupported by any evidence at 
all”, and the court had rejected the appeal. It said that the complainant, 
and her colleague, had received an email from the CPS, which said that 
the police had requested that a sentence in the Crown’s response to the 
appeal be deleted. The article explained that the CPS had removed that 
sentence, and that Mr Gohil’s barrister had used this as the basis for an 
allegation, made in the confiscation proceedings, that “the document had 
been tampered with in order to mislead the Court of Appeal”. 
 

5. The complainant said that the article was not a fair and accurate report of 
court proceedings. It made a number of false and damaging allegations 
against her, including that she had knowingly covered up police corruption 
by hiding and tampering with evidence of corruption; that she had 
prosecuted a man for perverting the course of justice while knowing him to 
be innocent, and because he had been a whistle-blower who had 
uncovered the corruption she had sought to hide; that she had opposed 
bail on a whim and in order to silence him; and that she had lied to the 
court.  
 

6. The complainant alleged a large number of inaccuracies, which fell into 
three themes: the way in which the allegations heard in court were 
presented, including its reporting of her denial of those allegations; the 
impression given regarding the extent of her role in taking decisions about 
the proceedings against Mr Gohil; and the accuracy of the background 
information reported on the case.  
 

7. The complainant said that the article had failed to explain that the 
proceedings in which these allegations had been made were confiscation 
proceedings, and therefore to make clear what was at stake for Mr Gohil 
and why he might have been motivated to attack those who had previously 
prosecuted him. The article had also failed to allow her a presumption of 
innocence, while allowing a man who had pleaded guilty to serious fraud 
to assert his innocence. The complainant said that the reporter had not 
been in possession of all the relevant material in order to support the 
assertions made in the article. Instead, he had relied principally on 
information given to him by a barrister who could not be considered 
impartial as he was acting in support of his client’s case, and that of a 
disbarred solicitor and convicted criminal.  
 

8. The complainant said that the damage had been compounded by the 
newspaper’s failure to report accurately and fully her denial of the 
allegations. The article claimed that she had “admitted” to the newspaper 
that she had seen the dossier revealing police corruption in 2014. In fact, 
she had told the newspaper before publication that in April 2014, she had 
been made aware of Operation Limonium, and that she had been assured 



    Item                                  3 

by the police that the officer concerned had been investigated and 
exonerated of any wrongdoing. She had acted in good faith on the basis of 
this information; the operation had not “reveal[ed] RISC’s ‘infiltration’ of 
the Met”, as reported. She said the first time she saw the dossier was in 
December 2015. It could not therefore be said that she had “buried” 
evidence. She expressed concern that the newspaper had failed to include 
the denial she gave to the reporter before publication that “[she] would not 
and did not at any time conceal evidence of corruption. [She] would not 
and did not knowingly mislead the court”.  
 

9. The complainant also said that the article had inaccurately suggested that 
she had “tampered” with evidence. It was the CPS and police who had 
sought amendments to the memo in question, despite the fact that her 
junior counsel had advised that the suggested amendment ought not to be 
made. She said that she had informed the reporter in advance of 
publication that “the document you referred to… was a formula that the 
CPS chose to put before the Court of Appeal to reflect the findings of 
Operation Limonium”. She said the newspaper had adopted the position 
taken by Mr Gohil’s lawyer that the inclusion of a particular sentence in the 
email would have “given the court reason to wonder whether the Crown 
was revealing the truth about Mr Gohil’s corruption claims”, which was 
misleading. In reality, the alleged corruption had been investigated and the 
police officer concerned had been exonerated.  
 

10. The complainant was also concerned that the article had deliberately 
suggested that she had taken decisions about the conduct of the case 
against Mr Gohil for obstruction of justice, which had in fact been taken by 
others. She had not “changed her mind” over whether to oppose Mr Gohil’s 
application for bail shortly before he was due to be released from prison; 
this decision had been taken by the CPS, and the complainant had been 
notified of it in July 2015. Further, she had not “backed charging Mr Gohil 
for perverting the course of justice”. She had played no role in the decision 
to bring proceedings against Mr Gohil, which had been approved by the 
Director of Public Prosecutions in conjunction with the CPS. That decision 
had been separated from her, as trial counsel, by a Chinese wall. This 
assertion had given the misleading impression that she had made the 
decision to bring the charges against Mr Gohil in order to prejudice his 
appeal and represented a further unfounded allegation of prosecutorial 
misconduct.  

 
11. The complainant also expressed concern that the article had given the 

“fanciful” impression that the Court of Appeal’s decision to reject Mr Gohil’s 
appeal was based on her statements in court. The Court of Appeal had 
carefully considered the extent of the evidence and had dismissed it on its 
merits. She noted that the Court of Appeal judgment had been available to 
the reporter, in which the Court had stated, in relation to the evidence 
provided in support of Mr Gohil’s appeal, that “none impressed us”.  
 



    Item                                  3 

12. The complainant was also concerned about the accuracy of information 
given on the background to the case. She said that the report that Mr Gohil 
had been cleared by the Solicitors Regulation Authority (SRA) was 
inaccurate; rather, the SRA had closed the file, pending the outcome of his 
trial. This assertion was significantly misleading, as it gave credibility to his 
claims of innocence and supported the idea that she was responsible for a 
miscarriage of justice.  
 

13. The complainant also said that the article presented a misleading account 
of the “whistle-blower” documents used by Mr Gohil in his appeal. She said 
that the article presented these as genuine when, in fact, the documents 
had not been sent to him in prison, but had been created by Mr Gohil 
himself. The newspaper had accepted Mr Gohil’s account without any 
further investigation, and had failed to report compelling evidence of his 
corruption.  
 

14. The complainant considered that the newspaper had reported that she was 
“no longer prosecuting cases for the CPS and had ‘returned the briefs’ in 
all the cases where she has been instructed”, to create the misleading 
impression that the CPS had demanded she return her briefs because she 
had behaved improperly. The true position was that at a meeting in 
February 2016, she had been thanked by the CPS for her contribution to 
the Ibori cases and it was agreed that a new team of prosecutors would be 
instructed. In April 2016, as a result of the termination of the perverting 
case against Mr Gohil, the disclosure processes in the Ibori cases were put 
under review, and she voluntarily decided to return her cases for the CPS; 
she had been under no obligation to do so.  
 

15. The newspaper said that the central allegation made in the article, that the 
complainant had buried evidence which might have assisted the defence in 
a case she had prosecuted, was an accurate report of a statement made in 
open court. There was a strong public interest in reporting the allegation, 
which concerned potential wrongdoing by Crown prosecutors and serious 
claims of police corruption. It noted that the week before the article was 
published, the CPS had issued a statement confirming that there was 
evidence of police corruption, which should have been disclosed to Mr 
Gohil’s defence. It noted that the complainant was no longer taking cases 
from the CPS.  
 

16. The newspaper said that it had taken care to approach the complainant for 
her comments on the allegations before publication, and had published her 
response. However, as its article was an accurate report of public court 
proceedings, it was not required to investigate all the allegations, nor to 
attempt to prove whether or not the allegations were well-founded.  
 

17. The newspaper accepted that the complainant had said that she was 
“aware” of the investigation into possible police corruption and that she 
had not therefore “admitted” that she had “seen” the “dossier revealing 



    Item                                  3 

police corruption”, as reported. However, it did not consider that there was 
a significant difference between seeing the dossier and being aware of the 
investigation. It had reported her position that it was in January 2016 that 
she had been provided with “new information” and that she had “advised 
the Director of Public Prosecutions personally to drop the case”. It had also 
reported her position that she had been assured by police that the 
corruption had been “investigated and dismissed”.  
 

18. The newspaper did not accept that the article had accused the complainant 
of “tampering with evidence”. It had reported, accurately, the circumstances 
in which the memo had been amended and made clear that the 
amendment was made by the CPS. The omission of her statement that she 
had no input in the decision to amend the email in question was not 
misleading.  
 

19. The newspaper did not consider that the article had given the impression 
that it was the complainant who had decided to charge Mr Gohil. It had 
accurately reported that she had “backed” the decision, given that she was 
leading counsel for the prosecution and had been involved in the case for 
many years.  

 
20. With regards to the complainant’s concern that the article had suggested 

that she had taken the decision to oppose Mr Gohil’s bail only shortly before 
he was due to be released, the newspaper accepted that the decision had 
been made in July 2015 and not November 2015. It said that Mr Gohil’s 
barrister had said in court that the decision had been made “to avoid the 
custody time limits”, and Mr Gohil’s defence had incorrectly informed the 
reporter that the Crown had changed its position only shortly before Mr 
Gohil had been due to be released from prison. The newspaper offered to 
amend this reference in the online article, but it did not consider that it was 
a significant inaccuracy, which required correction, as the CPS had not 
opposed bail in November 2014 or in January 2015, so it was correct that 
it had changed its position. It was also not significant whether this decision 
had been made by the CPS or by the complainant as she had represented 
the Crown in court. There was also no suggestion of malice on the 
complainant’s part.  
 

21. The newspaper denied that the article had given too much weight to Mr 
Gohil’s claims of innocence, given that the article had made clear the 
seriousness of his offences. It was in the public interest to report that he was 
appealing against his conviction and that the grounds for that appeal 
related to police corruption. It acknowledged, however, that since 
publication, the SRA had confirmed that it had closed its file pending the 
outcome of Mr Gohil’s trial; so it had been incorrect to report that the SRA 
had cleared him of wrongdoing.  
 

22. The newspaper did not accept that it was inaccurate for it to report that Mr 
Gohil had received documents which had suggested that RISC had bribed 



    Item                                  3 

police officers. Mr Gohil’s prosecution for forging documents had been 
dropped and he had subsequently received substantial compensation. In 
any event, the article had also reported that the complainant had told the 
Court of Appeal that Mr Gohil’s claims of corruption had been 
manufactured. 
 

23. The complaint was made directly to the newspaper on 14 October 2016, 
and the parties made efforts to resolve the matter. On 2 February, the 
complainant contacted IPSO as she was concerned that she had yet to 
receive a satisfactory response from the newspaper. IPSO began its 
investigation on 21 February 2017, and on 11 March 2017, the newspaper 
offered to make various changes to the online article, including the 
publication of the following footnote: 
 
This article has been amended since publication to make clear that Ms Wass 
did not admit seeing the dossier about police corruption in April 2014 before 
Mr Gohil was charged with attempting to pervert the course of justice. She 
says she was assured, at that time, that there was nothing adverse to report. 
Also, Mr Gohil was not cleared of wrongdoing by the Solicitors Regulation 
Authority. 
 
On 12 April, the newspaper confirmed that a similar wording would be 
published in the Corrections and Clarifications column in print; and on 24 
May 2017, the newspaper amended the wording to include an apology. 
The wording was as follows:  
 
Regarding an article on October 9, 2017, “How top QC ‘buried evidence of 
Met bribes’…”, we would like to make clear that Sasha Wass QC did not 
admit seeing a dossier about police corruption in April 2014 before a 
defendant was charged with attempting to pervert the course of justice. We 
apologise for this error. Ms Wass says she was assured, at that time, that 
there was nothing adverse to report. Also, the defendant Bhadresh Gohil 
was not cleared of wrongdoing by the Solicitors Regulation Authority. 
 

24. At the end of IPSO’s investigation, the newspaper noted that the Court of 
Appeal had recently agreed to list a full hearing of Mr Ibori’s application 
for permission to appeal against his convictions, and it provided a copy of 
the grounds for the appeal. It considered that the grounds of appeal relied 
strongly on allegations that the complainant had misled the court by failing 
to disclose material that would have assisted the defence, and said that this 
provided further justification for its having reported on the matter. It noted 
that the grounds of appeal alleged that the complainant’s junior and CPS 
lawyers had been given details of the corruption inquiry in 2012, and the 
newspaper argued that the police had apparently rejected the 
complainant’s assertion that she had known nothing of the detail of the 
inquiry until January 2016. The newspaper said that the writer had been 
aware of the substance of these allegations when he wrote the article; he 
had been informed by confidential sources that counsel had seen 



    Item                                  3 

documents in 2012, and that the police had challenged her claim about 
not seeing them until 2016.  
 

25. The complainant said that the newspaper had sought to rely on documents 
that were not in existence at the time of publication. She said that the 
grounds of appeal contained claims made by a convicted criminal who was 
seeking to appeal his convictions; it was not evidence which could be relied 
on to support the article. Furthermore, the Grounds of Appeal had provided 
evidence to support her complaint: it was admitted that there was no 
evidence to prove the claim that the lawyers in the case were complicit in 
any misconduct. Should there be any such evidence, the complainant 
submitted that it would have been identified in the Grounds of Appeal. 

  
Relevant Code provisions 
 

26. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 
corrected, promptly and with due prominence, and — where appropriate 
— an apology published. In cases involving IPSO, due prominence should 
be as required by the regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, 
when reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish 
clearly between comment, conjecture and fact. 

 
Findings of the Committee 
 

27. The newspaper had published at length extremely serious and potentially 
damaging allegations about the complainant’s conduct, integrity and 
credibility, and described her as “facing professional ruin”. 
   

28. The newspaper was entitled to report on proceedings heard in open court, 
but in circumstances where such damaging allegations were being made, 
it had an obligation to ensure that it did so in a manner that was accurate 
and not misleading. This included the publication of material in the article 
which related to matters that had not been heard in court but which 
provided context for those claims. 
 

29. The Committee noted that the grounds of appeal, provided by the 
newspaper at the end of IPSO’s investigation, had repeated the allegations 
made against the complainant. However, the accuracy with which the 
allegations had been reported was not changed by the fact that they had 
been amplified in a document, produced after publication, on which the 
Court of Appeal had yet to rule. 
 



    Item                                  3 

30. The newspaper had contacted the complainant for her comment on the 
allegations made against her in court before it proceeded to publish them. 
However, the Committee was very concerned that it had failed to accurately 
report her denials of the allegations. The complainant had not, as the article 
claimed, “admitted she had seen the dossier revealing RISC’s ‘infiltration’ 
of the Met” in April 2014, which the newspaper conceded. In addition, the 
newspaper had failed to report the complainant’s denial that “[she] would 
not and did not at any time conceal evidence of corruption. [She] would not 
and did not knowingly mislead the court”. The article was significantly 
misleading on these points: the claim that she had seen the dossier 
suggested that she had direct knowledge of its content, which she denied, 
and the failure to publish the complainant’s further denial of impropriety 
could potentially give support to the allegations of professional misconduct. 
This represented a serious failure to take care over the accuracy of the 
article in breach of Clause 1 (i).  
 

31. The Committee was also concerned that the article had given the 
misleading impression that the complainant had taken key decisions in the 
case, which had, in fact, been taken by others. It noted in this regard that 
the newspaper had asserted that she had “backed charging Mr Gohil for 
perverting the course of justice”. However, the decision to bring 
proceedings against Mr Gohil had been made by the Director of Public 
Prosecutions, not the complainant. The article had also asserted that the 
complainant had “changed her mind” and had taken the decision to 
oppose Mr Gohil’s bail shortly before he was due to be released from 
prison. While the Committee acknowledged that the complainant had acted 
on behalf of the CPS and had not opposed bail in court, it was not her 
decision as to whether bail should be opposed, and the decision had not 
been made “a few days before he was due to be freed”; the decision had 
been made in July 2015, and Mr Gohil’s scheduled release was in 
November 2015.  
 

32. The Committee considered that these inaccuracies, together, had given the 
significantly misleading impression that the complainant had had greater 
influence over the conduct of the case than was the position, and that she 
had potentially abused this authority.  The impression given supported the 
damaging allegation that she had “buried evidence…to put [an] innocent 
man in jail”. This represented a further failure to take care over the accuracy 
of the article in breach of Clause 1(i). A correction was required in order to 
avoid a breach of Clause 1(ii).    
 

33. The Committee noted the complainant’s concern that the newspaper had 
suggested that she had “tampered” with evidence when the decision to 
amend the email in question had been taken by the CPS. However, the 
article had not claimed that the complainant had “tampered” with 
evidence; it had accurately quoted Mr Gohil’s barrister, who had claimed 
in court that “a document was tampered with in such a way as to mislead 
the Court of Appeal”. The article had made clear that the amendment to 



    Item                                  3 

the document had been made by the CPS. The newspaper was entitled to 
publish its opinion that the inclusion of the amended sentence “would have 
given the court reason to wonder whether the Crown was revealing the truth 
about Mr Gohil’s corruption claims”. There was no breach of the Code on 
this point. 
 

34. The Committee also considered the complainant’s concern regarding the 
assertion that the court had “accepted everything she said and rejected the 
appeal”. While the judge would also have considered the strength of the 
evidence provided by Mr Gohil’s defence, the complainant had argued in 
court that Mr Gohil’s claims of police corruption were unfounded, and the 
court had subsequently dismissed the appeal. In these circumstances, the 
Committee did not consider it was significantly misleading to state that the 
court had “accepted” what the complainant had said in court. There was 
no breach of the Code on this point.   
 

35. With regards to the accuracy of the reported information on the background 
to the case, the Committee was concerned that the article had inaccurately 
reported that, despite his conviction for fraud, Mr Gohil had been cleared 
of wrongdoing by the SRA. This assertion in the article had given the 
significantly misleading impression that Mr Gohil’s claims of innocence 
were supported by the SRA’s findings. Moreover, it had given further 
unjustified credibility to the allegations of misconduct made against the 
complainant in court. The newspaper’s failure to check this assertion before 
publication represented a further breach of Clause 1(i). This point required 
correction in order to avoid a breach of Clause 1 (ii).  
 

36. The complainant had expressed concern that the newspaper had adopted 
as fact Mr Gohil’s position that he had received documents, suggesting 
police corruption, while in prison. It was not disputed that this was Mr 
Gohil’s position in his unsuccessful appeal, and the article made clear that 
his appeal had been dismissed. The article further made clear the 
complainant’s position that Mr Gohil’s claims were “manufactured really 
out of nothing and unsupported by any evidence at all”, and that they were 
“bogus”. In such circumstances, the Committee did not consider that the 
reference to these documents was significantly misleading and there was 
no breach of the Code on this point. 
 

37. It was accepted that the complainant was “no longer prosecuting cases for 
the CPS”. The article had not given the misleading impression that the CPS 
had demanded that she return her briefs because she had acted 
improperly. Indeed the article stated that she was currently prosecuting for 
the Serious Fraud Office. There was no breach of the Code on this point.  
 

38. The newspaper had first been made aware of the complaint on 14 October 
2016. The newspaper initially offered to consider amendments to the online 
article in December 2016 and subsequently offered to make further 
amendments and to publish a correction on 11 March 2017. The wording 



    Item                                  3 

of the correction offered by the newspaper made clear that the complainant 
had not admitted to seeing a dossier about police corruption in April 2014, 
and it recorded her position that she had been assured that there was 
nothing adverse for her to report to the court. It also stated that Mr Gohil 
had not been cleared of wrongdoing by the SRA, and it included an 
apology, which was required under the Code, given the seriousness of the 
inaccuracy that suggested she had admitted having seen the dossier in 
2014. However, the Committee was very concerned that it had taken the 
newspaper nearly five months to take steps to correct these inaccuracies. 
Furthermore, the wording offered had not addressed the misleading 
impression given by the inaccurate assertions that the complainant had 
“backed” charging Mr Gohil, and that she had ”changed her mind” in 
relation to his bail application shortly before he was due to be released 
from prison. This represented a failure to correct significantly inaccurate 
information promptly and a breach of Clause 1(ii) of the Code.  
 

Conclusion 
 

39. The complaint was upheld. 
 
Remedial action required 
 

40. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial 
action should be required. 
 

41. The newspaper had published significantly inaccurate information and it 
had failed to comply with the obligations of Clause 1(ii) by promptly offering 
to publish a correction. As such, the Committee required the publication of 
an adjudication.  
 

42. As the inaccurate information had appeared on page 38 and 39 of the 
print edition, the Committee required the newspaper to publish the 
adjudication on page 38 or further forward.  
 

43. The wording of the headline to the adjudication should be agreed with IPSO 
in advance, or in the absence of agreement, as determined by the 
Complaints Committee. It should refer to IPSO, include the title of the 
newspaper, make clear that the complaint was upheld, and refer to the 
subject matter. The placement on the page, and the prominence, including 
font size, of the adjudication must also be agreed with IPSO in advance. 
 

44. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, with 
a link to the full adjudication appearing on the top half of the homepage 
for 24 hours; it should then be archived in the usual way.  
 

45. The terms of the adjudication to be published are as follows:  
 



    Item                                  3 

Following an article published on 9 October 2016 in the Mail on Sunday, 
headlined “Revealed: How top QC ‘buried evidence of Met bribes to put 
innocent man in jail’”, Sasha Wass QC complained to the Independent Press 
Standards Organisation that the newspaper had breached Clause 1 
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and 
has required the Mail on Sunday to publish this decision as a remedy to the 
breach. 

 
The article arose out of confiscation proceedings relating to Bhadresh Gohil, 
a lawyer convicted for money laundering offences following a trial at which 
the complainant was leading counsel for the prosecution. The article 
reported allegations relating to the complainant’s conduct of the 
prosecution, made by a barrister for Mr Gohil in court.  
 
The article also gave background information about Mr Gohil’s conviction. 
It said that he had previously been convicted for money laundering; that he 
“continues to protest his innocence”; and that he had “pointed out” that he 
had been “cleared of wrongdoing after a probe by the Solicitors Regulation 
Authority”.  

 
The complainant said that the article included a number of damaging 
allegations about her conduct of the prosecution that were entirely without 
foundation. She also said that the newspaper had inaccurately reported that 
she had made key decisions in the case against Mr Gohil, giving the 
impression that she had acted in spite.  
 
She was further concerned about the accuracy of information given on the 
background to the case. She said that the report that Mr Gohil had been 
cleared by the SRA was inaccurate; rather, the SRA had closed the file, 
pending the outcome of his trial. This assertion was significantly misleading, 
as it gave credibility to his claims of innocence and supported the idea that 
she was responsible for a miscarriage of justice.  

 
The newspaper said that the article’s central allegation was an accurate 
report of a statement made in open court. It also said that it had taken care 
to approach the complainant for her comments on the allegations before 
publication, and it had published her response.  
 
During IPSO’s investigation of the complaint, the newspaper offered to 
publish a correction, addressing some of the inaccuracies raised by the 
complainant.  
 
The Committee was very concerned that the newspaper had failed to 
accurately report the complainant’s denials of the allegations. This 
represented a failure to take care over the accuracy of the article. It was also 
concerned that the article had given the misleading impression that the 
complainant had taken key decisions in the case, which had, in fact, been 
taken by others.  



    Item                                  3 

 
The Committee considered that these inaccuracies together had given the 
significantly misleading impression that the complainant had had greater 
influence over the conduct of the case than was the position, and that she 
had potentially abused this authority. The impression given supported the 
damaging allegation that she had “buried evidence…to put [an] innocent 
man in jail”. This represented a further failure to take care over the accuracy 
of the article in breach of Clause 1(i). A correction was required in order to 
avoid a breach of Clause 1(ii).    
 
The Committee was also concerned that the article had inaccurately 
reported that, despite his conviction for fraud, Mr Gohil had been cleared 
of wrongdoing by the SRA. This assertion had given the significantly 
misleading impression that Mr Gohil’s claims of innocence were supported 
by the SRA’s findings. Moreover, it had given further unjustified credibility to 
the allegations of misconduct made against the complainant in court. The 
newspaper’s failure to check this assertion before publication also 
represented a breach of Clause 1. This point also required correction. 
 
The wording of the correction offered by the newspaper addressed some of 
the inaccuracies raised by the complainant, and it included an apology, 
which was required under the Code, given the seriousness of the inaccuracy. 
However, the Committee was very concerned that it had taken the 
newspaper nearly five months to take steps to correct the inaccuracies 
identified by the complaint. Furthermore, the wording offered had not 
addressed the misleading impression given by the further inaccuracies about 
the complainant’s conduct in prosecuting the case. This represented a failure 
to correct significantly inaccurate information promptly in breach of Clause 
1(ii) of the Code. The complaint under Clause 1 was upheld. 
 

 

 

 

 

 

APPENDIX E 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

989 01685-17 Note to Committee – Versi v Mail 
Online 

993 01071-17 Manfield v Enfield Gazette & 
Advertiser 

994 13577-16 Ayub v Telegraph & Argus 
995 00613-17 O’Connor v The Irish News 



    Item                                  3 

997 00349-17 Trotman v The Times 
998 00342-17 Pandor v Daily Mail 
1002  Request for review 
1003 01125-17 Mascarenhas v Daily Express 
1004 00733-17 Versi v express.co.uk 
1005  Request for review 
1008 13839-16 The Rt Hon. Baroness Patricia 

Scotland QC v Daily Mail 
1009 13840-16 The Rt Hon. Baroness Patricia 

Scotland QC v The Mail on Sunday 
1010 13841-16 The Rt Hon. Baroness Patricia 

Scotland QC v Mail Online 
1013 01020-17 A woman v Dartford & Swanley News 

Shopper 
1014 14380-16 Easton v Sunday Life 
1016 00281-17 Brighton & Hove City Council v The 

Argus (Brighton) 
1018 00722-17 Goring v Press & Journal 
1019  Request for review 
1021 14333-16 Gray v Inverness Courier 
1024  Request for review 
1025 01578-17 Jones v thescottishsun.co.uk 
1027 14203-16 Granger v The Scottish Sun (Sunday) 
1028 00866-17 Beckwith v Mirror.co.uk 
1030 05870-17 Note to Committee – Zacklova v Daily 

Mail 
1031  Request for re-open – Various v 

Telegraph.co.uk 
1032 13130-

16/13131-
16 

Lister v Lincolnshire Echo/Boston 
Target 

1033  Request for review 
1035 01396-17 Versi v express.co.uk 
1037  Request for review 

 
 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Richard Best
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Jill May
	Neil Watts
	Elisabeth Ribbans
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	Niall Duffy
	Alistair Henwood
	Vikki Julian
	Madeline Palacz
	Lauren Sloan
	Catherine Thomas
	Abigail Tuitt
	Hugo Wallis
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee

