
 

Paper No. 649 

 
CONFIDENTIAL 

  

 

 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 2 March 2016 at 10.30 a.m.  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 
   Richard Best  
   Lara Fielden 
   Janette Harkess 

David Jessel 
Matthew Lohn 
Jill May 

   Neil Watts 
   Peter Wright             
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Executive Assistant to Chairman 

Charlotte Dewar, Director of Operations 
Ben Gallop, Senior Complaints Officer 
Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer 
Matt Tee, Chief Executive 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Xavier Bastin 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Isabel Gillen-Smith 
Alistair Henwood 
Vikki Julian 
Robyn Kelly 
Holly Pick 
Liam Tedds  
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis 
 
 

Observer:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
      

  



    Item                                  3 

 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies for absence were received from Elizabeth Ribbans and Gill Hudson. 
 

2.  Declarations of Interest 
 

No declarations were recorded. 
   

3.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 24 January 2016 as 
a true and accurate record.  

 
4.  Update by the Chairman 

 
Rules changes 
 
The Chairman explained that the recent changes to IPSO’s Rules and Regulations 
had now come into effect. He reported that he had visited the Regulatory 
Funding Company (RFC) in January, and had expressed his appreciation for the 
manner in which the RFC had assisted in facilitating negotiations between IPSO 
and its members, to achieve important change.  
 
External affairs 
 
The Chairman updated the Committee on his recent media appearances, on 
Broadcasting House (R4 newspaper review) and The Media Show, as well as his 
interview with The Guardian. He reported that he had attended a meeting at the 
House of Lords, of peers interested in the regulation of the press, chaired by Lord 
Lipsey. 
 
IPSO’s Board 
 
The Chairman reported back from the Board’s discussion of the Committee’s 
approach to achieving consensus. He informed the Committee that their 
contribution to the Board’s discussion had be incredibly valuable and had been 
carried out with care and integrity. The Board decided that wherever possible 
decisions should be reached by consensus. However, in cases where, after 
significant discussion that Committee appeared to be deadlocked, there should 
be a vote. 
 
Staffing 
 
The Chairman reported that the Director of Operations, Charlotte Dewar was 
due to go on leave and thanked her for her excellent work in ensuring IPSO 
would be in a strong position while she was away. He explained that Ben Gallop 
and Bianca Strohmann would be taking on the role of Heads of Complaints, and 
would be leading the complaints function in Charlotte’s absence. 
 
The Chairman concluded his report by introducing and welcoming the new 
Complaints Officer, Isabel Gillen-Smith. 

5.  Update by the Director of Operations 



    Item                                  3 

 

 
The Director of Operations informed the Committee that the updated 
Complaints Committee Handbook was now ready for publication on IPSO’s 
website. She updated the Committee on correspondence following the 
Committee’s earlier decision in Mend v The Sun.  
 
 

6.  Matters Arising 
 
There were no matters arising. 
 

7.  Complaint 11883-15 Taylor v Gravesend News Shopper  

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
8.      Complaint 07582-15 Saltos v Crawley News 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 

9.  Complaint 07513-15/12341-15 Clark v Thanet Extra / Whitstable Gazette  

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 

10.  Complaint 06008-15 Oldman v Mirror.co.uk 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 

 
11.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

The Committee confirmed its formal approval of IPSO Papers listed in Appendix 
E.  The approval of the relevant complaints was duly noted. 

 
12.  Any other business 

 
(i) Complaint 11838-15 Portes v Daily Express  
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix F. 
 

13.      Date of Next Meeting 
 

The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 13 April 2016 
 
The meeting ended at 12.50 p.m. 
 
Michelle Kuhler 
PA to CEO 
15/03/16 



    Item                                  3 

 

APPENDIX A  
 

Decision of the Complaints Committee 
11883-15 Taylor v Gravesend News Shopper 

 

Summary of complaint 

 
1. Naomi Taylor complained to the Independent Press Standards Organisation that 

the Gravesend News Shopper breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 5 

(Intrusion into grief or shock) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 

“Gravesend father blames lack of help after depressed daughter found hanged in 

bedroom”, published online on 4 December 2015, and headlined “Woman found 

hanged had suffered depression”, published in print on 9 December 2015. 

  
2. The online version of the article reported the inquest of Kayley Fothergill, the 

complainant’s daughter. It said that the inquest heard that Ms Fothergill had 

depression, and had hanged herself in her bedroom “following a drinking 

session”. It reported that Ms Fothergill’s stepfather “accused doctors of a lack of 

concern and understanding … after she allegedly visited the doctors several times 

for help”. It said that Ms Fothergill’s mother had found her “at around 2.10am”, 

and that it was thought that she had been there since “just before 8pm”. It included 

comments from the investigating police officer who told the court that a neighbour 

had seen Ms Fothergill through a window, and had described her as hanging like 

a “plastic doll”. The article also included information about the method of suicide.  

 
3. The article appeared in substantively the same form in print, but did not include 

reference to the neighbour’s description of Ms Fothergill.  

 
4. The complainant said the article included a level of detail about Ms Fothergill’s 

suicide which was excessive, and that it was insensitive in breach of Clause 5 for 

the article to include the neighbour’s description of Ms Fothergill. The complainant 

also said that it was insensitive for the article to have been published at all; she 

had contacted the newspaper at the time of publication and had asked for the 

article to be withheld. 

 
5. The complainant said that the article had incorrectly reported the time of Ms 

Fothergill’s death and when her body had been found; it was also inaccurate to 

report that she had found Ms Fothergill, and Ms Fothergill had not been found 

hanged as described in the article.  

 
6. The newspaper expressed its condolences for the complainant’s loss. It said that, 

when publishing inquest reports, it took great care to ensure that no unnecessary 

and insensitive details were included. In this instance, while it understood that any 

description of Ms Fothergill following her death could have been distressing for 

the family to read, it took the view that the inclusion of the neighbour’s description 

– which was primary evidence given to the investigating police officer by an 

eyewitness – was both necessary and justified. This illustrated the tragic nature of 

her death, and the neighbour’s anguish at seeing her through the window.  



    Item                                  3 

 

7. The newspaper did not accept that the article contained excessive detail of the 

method of suicide used by Ms Fothergill. It said that the information published 

about the method omitted significant details heard during inquest proceedings, 

and would not be sufficient to allow imitation.  

 
8. The newspaper noted that in any case, it had exercised discretion when selecting 

the material for publication. It said that during the inquest proceedings, the court 

had heard a great many details about Ms Fothergill’s life and personal 

circumstances which the newspaper had decided not to publish. It said that this 

demonstrated that sympathy and discretion had been exercised prior to 

publication. 

 
9. The newspaper noted that following the inquest, another member of the family 

had requested that the inquest should not be reported at all. The newspaper said 

that the publication deadline had already passed by the time it had been contacted 

by the complainant. It was therefore unable to consider her request to withhold 

publication in the newspaper, and said that in any case it would not have acceded. 

It said that the coroner made clear that publishing reports on the inquest was a 

matter of editorial discretion. Further, prior to publication, the reporter had 

confirmed with the coroner’s court that no reporting restrictions were in place.  

 
10. The newspaper said that the details included in the article had been heard at the 

inquest. The reporter had taken detailed notes during the proceedings, and had 

reproduced accurately the details relating to the time of death, who had discovered 

the body and when, and  how Ms Fothergill had been found hanged. The 

newspaper provided a copy of these notes in support of its position. It offered to 

correct any points which could be shown to have given an inaccurate 

representation of the inquest proceedings. 

 

Relevant Code provisions 

 
11. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 

must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 

– an apology published. 

iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 

conjecture and fact.  

 

Clause 5 (Intrusion into grief or shock) 

i) In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 

made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. This 

should not restrict the right to report legal proceedings, such as inquests. 

ii) When reporting suicide, care should be taken to avoid excessive detail about 

the method used. 

  



    Item                                  3 

 

Findings of the Committee 

 
12. The Committee recognised the importance of the principle of open justice, which 

is protected explicitly by the terms of Clause 5. As such – and while the Committee 

acknowledged the complainant’s concern about the article in the circumstances – 

the editorial decision to publish a report of the inquest following the family’s 

request not to do so did not raise a breach of Clause 5. 

 
13. While Clause 5 protects the press’ right to report legal proceedings, it requires that 

publication is handled sensitively in cases involving personal grief or shock. The 

Committee noted the newspaper’s position that it was necessary to include the 

comparison of Ms Fothergill to a “plastic doll”. It took the view, however, that this 

comparison was gratuitous; given the potential for such an emotive description to 

cause distress, its inclusion represented a failure to handle publication sensitively. 

The Committee upheld this aspect of the complaint as a breach of Clause 5 (i), in 

respect of the online article. 

 
14. The important right of the newspaper to report the public hearing of an inquest 

was a relevant issue for the Committee to consider when approaching the separate 

and distinct issue as to whether the details of Ms Fothergill’s suicide were excessive 

within the meaning of Clause 5(ii). 

 
15. There is no means of drawing a clear black line between details which may be 

published, in compliance with Clause 5(ii), and those which may not.  The rule 

does not forbid the publication of all details but it does recognise that a line may 

be crossed. While the Committee is able to provide guidance through its decisions 

the nuance of each case will vary and consideration of the details given by the 

newspaper must be considered in the context of the case as a whole.  

 
16. The Committee noted the newspaper’s position that the article did not reproduce 

in the same level of detail the method of Ms Fothergill’s suicide, as was heard 

during inquest proceedings. It welcomed the consideration given by the newspaper 

to which details to omit and noted that  the purpose of Clause 5 (ii) is to prevent 

the publication of material that might lead others to imitate a method of suicide. 

It took the view that the level of detail included in the article about the specific 

method of Ms Fothergill’s suicide did not go so far as to be excessive under the 

terms of Clause 5 (ii).  

 
17. The newspaper had provided copies of notes taken by the reporter during the 

inquest proceedings. The details reported in the article relating to the time of death 

and the circumstances in which Ms Fothergill’s body was found were corroborated 

by the notes. This demonstrated that the newspaper had taken care not to publish 

inaccurate information, and there was no breach of Clause 1 (i). The Committee 

noted that newspapers are not responsible for the accuracy of information given 

in court; rather they have an obligation to accurately report proceedings. In this 

instance, the Committee did not establish grounds to suggest that the newspaper 

had inaccurately reported the inquest proceedings, and there was no correction 

required under the terms of Clause 1 (ii). 



    Item                                  3 

 

Conclusions 

 
18. The complaint was upheld under Clause 5. 

 
Remedial Action Required 

 
19. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 

should be required. 

 
20. The newspaper had failed to handle publication sensitively in breach of Clause 5 

(i).  

 
21. In order to remedy the breach of the Code, the newspaper should publish the 

following adjudication on its website, with a link to the full adjudication appearing 
on the homepage for 24 hours; it should then be archived online in the usual 
way. The headline must be agreed with IPSO in advance. It should make clear 
that the complaint has been upheld by IPSO and make reference to the subject 
matter. Should the newspaper intend to continue to publish the article online, 
without amendment, in light of this decision it should also publish the adjudication 
in full, beneath the headline. 
 

22. The terms of the adjudication to be published are as follows: 

 

Following the publication online of an article in the Gravesend News Shopper on 

4 December 2015 headlined “Gravesend father blames lack of help after 

depressed daughter found hanged in bedroom”, Naomi Taylor complained to the 

Independent Press Standards Organisation that the Gravesend News Shopper 

breached Clause 5 (Intrusion into grief or shock) of the Editors’ Code of Practice.  

 

The complaint was upheld by IPSO’s Complaints Committee and the Gravesend 

News Shopper was required to publish this adjudication. 

 

The article was a report of the inquest into the death of the complainant’s 

daughter. It said that the complainant’s daughter had hanged herself, and 

included a description of her body which a witness had given during inquest 

proceedings.  

 

The complainant said that the description was insensitive in breach of Clause 5.  

 

The newspaper said that the publication of the description was necessary, as it 

illustrated the tragedy of Ms Fothergill’s death, and did not consider that it was 

insensitive to include it in the coverage.  

 

The Committee noted that while the terms of Clause 5 protect the press’ right to 

report legal proceedings, such as inquests, they do require that publication is 

handled sensitively in cases involving personal grief or shock. The Committee 

found that the description included in the article was gratuitous; given the potential 

for such an emotive description to cause distress, its inclusion represented a failure 



    Item                                  3 

 

to handle publication sensitively. The Committee upheld the complaint as a breach 

of Clause 5. 
  



    Item                                  3 

 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 
07582-15 Saltos v Crawley News  

 

Summary of Complaint  

 
1. Luis Saltos complained to the Independent Press Standards Organisation that the 

Crawley News breached Clause 3 (Privacy) and Clause 9 (Reporting of crime) of 

the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Player is stabbed during half-

time”, published on 28 October 2015. The article was also published online with 

the headline “Named: The Crawley footballer lucky to be alive after being stabbed 

at half time during cup match”.  

 
2. The article reported that the complainant had been stabbed in the neck during 

half-time at a football match he had been playing in for his non-league football 

club. The article contained comments from an individual described as the team’s 

“assistant manager”, who said that “[the complainant] is back home recovering. 

He was released from hospital on Sunday but will have to go back to see how the 

stiches are healing and there is a chance he may need to have a skin graft”. The 

article reported that Sussex Police had appealed for any witnesses to the stabbing 

or burglary, and that a 17 year old had been arrested and charged with wounding 

with intent.  

 
3. The online version of the article was substantively the same as the print version. 

 
4. The complainant was concerned that the newspaper had identified him as the 

victim of the attack, and published details about his medical status and treatment, 

and claims about his further treatment. He said that he had been left a voicemail 

by a reporter from the newspaper, who had offered him the opportunity to discuss 

the attack. He said that he did not respond, as he had wanted to protect his 

anonymity. The complainant accepted that the newspaper could have published 

information provided by the manager or assistant manager of the club. However, 

he said that the individual described as the “assistant manager” in the article had 

no role in the football club, but was just a friend who often watched matches, and 

helped at the club.  

 
5. On 26 October, the newspaper used Twitter to contact a player at the football club 

who had commented on the incident, and asked “would you or anyone at the club 

be happy to chat?”.  The player sent the newspaper a telephone number, and 

named an individual as the assistant manager. The newspaper then spoke to this 

individual, who confirmed that he was the assistant manager, and made the 

comments which were then used in the article. The newspaper said that it is 

generally accepted that a football manager, or assistant manager, whether at a 

professional or amateur level, has a duty to represent his player to the media.  

 
6. The newspaper said that it had published an article on 26 October which reported 

the incident, without identifying the complainant. The article reported that an 



    Item                                  3 

 

ambulance spokesperson had said that the complainant had “suffered injuries, 

including a wound to his neck”, and that paramedics took him to hospital as a 

priority due to his potentially serious injuries. Before publication of the article under 

complaint, the reporter had left the complainant a voicemail making it clear that 

the newspaper intended to publish a follow up story and sought his comment. The 

newspaper said that the complainant had several opportunities to express his 

concerns about the article, but did not do so.  

 
7. The newspaper said that there was a clear public interest in reporting on the crime, 

including naming the victim, where the police were appealing for witnesses. It 

provided a copy of the court register from Crawley Magistrates Court, which stated 

that a bail application had been heard for an individual charged with “unlawfully 

and maliciously wounded Luis Saltos with intent to do him grievous bodily harm”.  

The newspaper said that the decision to identify the complainant and report the 

nature of his injuries was made by the editor and the senior reporter, based on 

the facts known to them at the time.  

 
8. The police witness appeal stated that the complainant had been stabbed in the 

neck “causing serious but not life-threatening injuries”.  

 

Relevant Code Provisions 

 
9. Clause 3 Privacy 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 

and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 

without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 

of information. 

 

Clause 9 Reporting of crime 

(ii) Particular regard should be paid to the potentially vulnerable position of 

children who witness, or are victims of, crime. This should not restrict the right to 

report legal proceedings. 

 

The public interest 

4. The Regulator will consider the extent to which material is already in the public 

domain, or will become so. 

 

Findings of the Committee 

 
10. The complainant’s identity had been made public when the defendant’s bail 

application was heard in court. There was no specific reason for protecting 

complainant’s anonymity, such as those defined by the Editors’ Code or by law. 

For this reason, the complainant’s concerns about his identification as the victim 

did not raise a breach of Clause 3. 

 



    Item                                  3 

 

11. A number of details about the nature of the injuries, and the circumstances in 

which they occurred, had been put in the public domain by the police and 

ambulance services before publication of the article. Where these details were 

already in the public domain, publishing the first-hand account of the incident 

from the “assistant manager” did not intrude in to the complainant’s privacy.  

 
12. The principal issue for the Committee to consider was whether the newspaper 

failed to respect the complainant’s privacy by reporting the “assistant manager’s” 

comments about his medical treatment. These comments did not represent 

additional private information about the complainant; they simply illustrated the 

severity of the complainant’s injuries, the details of which were already in the public 

domain.  Reporting these residual details was therefore not intrusive.  

 
13. In any event, the newspaper had obtained this information by speaking on the 

record to a man it had reasonable grounds to believe was the football team’s 

assistant manager. In these circumstances, the newspaper had not failed to respect 

the complainant’s privacy, and there was no breach of Clause 3.  

 
14. Clause 9 (ii) relates to the potentially vulnerable position of children who witness, 

or are victims of, crime. The complainant was an adult and the terms of Clause 9 

(ii) were therefore not engaged.  

 

Conclusions 

 
15. The complaint was not upheld.  

  



    Item                                  3 

 

APPENDIX C  
 

Decision of the Complaints Committee 
07513-15 Clark v Thanet Extra 

 

Summary of complaint 

1. Martin Clark complained to the Independent Press Standards Organisation that 
Thanet Extra breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “High Street drink-driver was naked”, published in print on 9 
September 2015, and “Naked drink-driver Martin Clark, from Ramsgate, almost 
hit cyclist Whitstable High Street”, published online on 14 September 2015. 

2. The article reported that the complainant had been convicted of outraging public 
decency and drink driving after he was seen driving his car erratically on a busy 
high street while naked. It quoted from the victim impact statement of a witness, 
read out in court, who said that she and her daughter had also seen the 
complainant masturbating in his car. It reported that the complainant had 
admitted outraging public decency and drink driving, but denied masturbating. 

3. The online article was substantively similar to the print version, but it did not 
contain any reference to the allegation that the complainant had been 
masturbating.  

4. The complainant said that he attended court on 14 August to answer charges of 
drink driving and exposure. While he admitted the drink driving charge, and 
conceded he was naked at the time, he denied masturbating. However, he agreed 
to plead guilty to a lesser charge of outraging public decency for being seen naked 
in his car if the exposure charge in relation to the masturbation was withdrawn; 
he said that this offer was accepted by the prosecution in order to avoid a Newton 
hearing to establish the facts of the case prior to sentencing. The complainant said 
that when his sentencing hearing took place on 5 September, the prosecutor 
started to read out the victim impact statement of the witness who said she had 
seen him masturbating, but the court’s legal advisor reminded the prosecutor that 
particular charge had been withdrawn at court on 14 August. He said that the 
legal advisor told the court, including the reporter present, that the details they 
had heard in relation to the allegation of masturbation should be disregarded.  

5. The newspaper said that the prosecutor had read a victim impact statement in 
open court which referred to the complainant masturbating. It said that there was 
no order made directing its reporter not to report details of the victim impact 
statement. It said that after the prosecution had read the victim impact statement, 
the prosecutor said in open court that it had been decided, in order to save time 
and money, not to hold a Newton hearing to determine whether the complainant 
had been masturbating. It claimed that as a Newton hearing is a rarely used court 
process, its reporter did not fully understand its implication. It said that when the 
magistrates left the room to consider the complainant’s sentence, the reporter was 
advised by the court’s legal advisor to ensure that the complainant’s denial about 
masturbating was included in the article, which it was.  
 

6. The newspaper provided the reporter’s notes from the hearing which included the 
advice given to the reporter by the legal advisor. The notes showed that the 
reporter had been told that the complainant had pleaded guilty to outraging public 



    Item                                  3 

 

decency because he was naked in his car, and had denied masturbating in public. 
The legal advisor also advised that the complainant was being sentenced on that 
basis.  
 

7. The newspaper said that when the complainant called its news desk on 10 
September, it agreed as a gesture of goodwill to carry a clarification under the 
heading “Court case clarification” on page 6 of the following week’s newspaper 
which said:  
An article in last week’s Extra reported that Martin Clark, 44, of Ramsgate, had 
pleaded guilty to outraging public decency and drink driving after he was found 
naked in his car in Whitstable High Street. A witness who reported Clark to the 
police alleged that he was pleasuring himself, something which he strongly denied. 
His account, namely that he was not pleasuring himself, was accepted by the 
prosecution and was sentenced by magistrates on that basis. The Extra is happy to 
clarify this point.  

8. The newspaper said the publication of the clarification on page 6, in a newspaper 
with a small news section, constituted due prominence in accordance with Clause 
1(ii) of the Code. It said it also published an article online on 14 September – after 
the complainant had made contact – which reflected the complainant’s version of 
events; it denied that the online article had ever reported that the complainant was 
accused of masturbating.  
 

9. The complainant said that online article had been re-written to omit the 
masturbation allegation after he contacted the newspaper.  

 

Relevant Code Provisions 

10. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate 
- an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 

 

Findings of the Committee  

11. In the absence of any reporting restrictions at the sentencing hearing, the 

newspaper was entitled to report what had been said in open court; this remained 

the case even though a portion of the victim impact statement was read in error.  

 

12. The reporter’s notes, however, showed that the court’s legal advisor had explained 

that the complainant had pleaded guilty to outraging public decency on the basis 

that he was naked in public, not because he had been masturbating; the legal 

advisor made clear that he was being sentenced by the magistrates on that basis. 

This information was not reported in the article, which created the misleading 

impression that the complainant had been prosecuted and convicted in relation to 

the allegation of masturbation. This was significantly misleading: it was a more 

serious offence than those to which he pleaded guilty, and the reporting of it 



    Item                                  3 

 

ignored the prosecution’s acceptance that this allegation should not form part of 

the case against him. Given that the reporter’s notes contained a clear note of the 

correct position as explained by the legal advisor, this represented a failure to take 

care not to publish inaccurate and misleading information in breach of Clause 

1(i), and the omission was significantly misleading so as to require correction 

under Clause 1(ii).  

 

13. The Committee welcomed the newspaper’s prompt publication of a clarification 

which made clear that the complainant’s account had been accepted by the 

prosecution. While the wording of this clarification was sufficient to avoid a breach 

of Clause 1(ii), the Code states that a significant inaccuracy must also be corrected 

with “due prominence”; generally this will mean the same page or further forward 

than the page where the article originally appeared. The article had been 

published on page 3, while the clarification appeared on page 6. The prominence 

of the correction was not sufficient, and the requirements of 1(ii) had not been 

met.   

 

14. The newspaper had provided evidence that the online article was published on 14 

September, which was after the complainant had made contact with the 

newspaper; the Committee was satisfied that it did not include reference to 

masturbation.  

 

Conclusions  

15. The complaint was upheld.  

 

Remedial Action Required 

16. The Committee accepted that the original clarification was published promptly and 
in good faith, and the wording of the clarification recognised the inaccuracy. As 
such, it was satisfied that re-publication of the correction in an appropriate location 
would represent a sufficient remedy. 

17. The newspaper was required to re-publish the correction either on page 3, where 
the article was originally published, or further forward in the newspaper. The 
correction should additionally state that it had been re-published following a ruling 
by the Independent Press Standards Organisation. The full wording should be 
agreed with IPSO in advance.   

  



    Item                                  3 

 

Decision of the Complaints Committee 
12341-15 Clark v Whitstable Gazette 

 
Summary of complaint 

1. Martin Clark complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Whitstable Gazette breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Drink driver caught with no clothes on”, published 
in print on 10 September 2015, and “Naked drink-driver Martin Clark, from 
Ramsgate, almost hit cyclist Whitstable High Street”, published online on 14 
September 2015. 

2. The front-page contained a summary of an article which appeared in full on page 
7 with the headline “Drink driver was naked behind wheel of his car”. The article 
reported that the complainant had been convicted of outraging public decency 
and drink driving after he was seen driving his car erratically on a busy high street 
while naked. It quoted from the victim impact statement of a witness, read out in 
court, who said that she and her daughter had also seen the complainant 
masturbating in his car. It reported that the complainant had admitted outraging 
public decency and drink driving, but denied masturbating. The summary of the 
article on the front-page did not mention this allegation. 

3. The online article was substantively similar to the print version, but it did not include 
any reference to the allegation that the complainant had been masturbating.  

4. The complainant said that he attended court on 14 August to answer charges of 
drink driving and exposure. While he admitted the drink driving charge, and 
conceded he was naked at the time, he denied masturbating. However, he agreed 
to plead guilty to a lesser charge of outraging public decency for being seen naked 
in his car if the exposure charge in relation to the masturbation was withdrawn; 
he said that this offer was accepted by the prosecution in order to avoid a Newton 
hearing to establish the facts of the case prior to sentencing. The complainant said 
that when his sentencing hearing took place on 5 September, the prosecutor 
started to read out the victim impact statement of the witness who said she had 
seen him masturbating, but the court’s legal advisor reminded the prosecutor that 
particular charge had been withdrawn at court on 14 August. He said that the 
legal advisor told the court, including the reporter present, that the details they 
had heard in relation to the allegation of masturbation should be disregarded.   

5. The newspaper said that the prosecutor had read a victim impact statement in 
open court which referred to the complainant masturbating. It said that there was 
no order made directing its reporter not to report details of the victim impact 
statement. It said that after the prosecution had read the victim impact statement, 
the prosecutor said in open court that it had been decided, in order to save time 
and money, not to hold a Newton hearing to determine whether the complainant 
had been masturbating. It claimed that as a Newton hearing is a rarely used court 
process, its reporter did not fully understand the implication of this. It said that 
when the magistrates left the room to consider the complainant’s sentence, the 
reporter was advised by the court’s legal advisor to ensure that the complainant’s 
denial about masturbating was included in the article, which it was. 
 

6. The newspaper provided the reporter’s notes from the hearing which included the 
advice given to the reporter by the legal advisor. The notes showed that the 
reporter had been told that the complainant had pleaded guilty to outraging public 



    Item                                  3 

 

decency because he was naked in his car, and had denied masturbating in public. 
The legal advisor also advised that the complainant was being sentenced on that 
basis.  
 

7. The newspaper said that when the complainant called its news desk on 10 
September, it agreed as a gesture of goodwill to carry a clarification in its 
corrections and clarifications column on page 15 of the following week’s 
newspaper which said:  
An article in last week’s Gazette reported that Martin Clark, 44, of Ramsgate, had 
pleaded guilty to outraging public decency and drink driving after he was found 
naked in his car in Whitstable High Street. A witness who reported Clark to the 
police alleged that he was pleasuring himself, something which he strongly denied. 
His account, namely that he was not pleasuring himself, was accepted by the 
prosecution and was sentenced by magistrates on that basis. We are happy to 
clarify this point.  

8. The newspaper said the publication of the clarification in its established corrections 
and clarifications column, which had been in place since at least 2008, constituted 
due prominence in accordance with Clause 1(ii) of the Code. It said it also 
published an article online on 14 September – after the complainant had made 
contact – which reflected his version of events; it denied that the online article had 
ever reported that the complainant was accused of masturbating.  
    

9. The complainant said that online article had been re-written to omit the 
masturbation allegation after he contacted the newspaper.  

 

Relevant Code Provisions 

10. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate 
- an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 

 

Findings of the Committee  

11. In the absence of any reporting restrictions at the sentencing hearing, the 

newspaper was entitled to report what had been said in open court; this remained 

the case even though a portion of the victim impact statement was read in error.  

 

12. The reporter’s notes, however, showed that the court’s legal advisor had explained 

that the complainant had pleaded guilty to outraging public decency on the basis 

that he was naked in public, not because he had been masturbating; the legal 

advisor made clear that he was being sentenced by the magistrates on that basis. 

This information was not reported in the article, which created the misleading 

impression that the complainant had been prosecuted and convicted in relation to 

the allegation of masturbation. This was significantly misleading; it was a more 

serious offence than those to which he pleaded guilty, and the reporting of it 



    Item                                  3 

 

ignored the prosecution’s acceptance that this allegation should not form part of 

the case against him. Given that the reporter’s notes contained a clear note of the 

correct position as explained by the legal advisor, this represented a failure to take 

care not to publish inaccurate and misleading information in breach of Clause 

1(i), and the omission was significantly misleading so as to require correction 

under Clause 1(ii). 

 

13. On receipt of the complaint, the newspaper had published a clarification in its 
corrections and clarifications column, which made clear that the prosecution had 
accepted the complainant’s version of events. However, while the Committee 
welcomed the presence on the letters page of information about how to make a 
complaint, and acknowledged that the newspaper had acted in good faith in 
consistently using the same page for its corrections and clarifications column for a 
number of years, the Committee has made clear that in order for a corrections 
and clarifications column to be considered established, it needed to make readers 
aware where the column would ordinarily appear on weeks where there were no 
corrections or clarifications published. The newspaper did not publish such 
information and for this reason, the column was not considered to be established. 
In this case, given its position in the newspaper, the letters page was not an 
otherwise sufficiently prominent location for the clarification to have been 
published, since the article had appeared on page 7. The complaint was upheld 
as a breach of Clause 1(ii).  
 

14. The newspaper had provided evidence that the online article was published on 14 
September, which was after the complainant had made contact with the 
newspaper; the Committee was satisfied that it did not include reference to 
masturbation.   

 

Conclusions  

18. The complaint was upheld.  

 

Remedial Action Required 

19. The Committee accepted that the original clarification was published promptly and 

in good faith; the wording of the clarification recognised the inaccuracy. As such, 

it was satisfied that re-publication of the correction in an appropriate location 

would represent a sufficient remedy. 

 

20. The newspaper was required to re-publish the correction either on page 7, where 

the article was originally published, or further forward in the newspaper. The 

correction should additionally state that it had been re-published following a ruling 

by the Independent Press Standards Organisation. The full wording should be 

agreed with IPSO in advance.  

  



    Item                                  3 

 

APPENDIX D  
 

Decision of the Complaints Committee  

06008-15 Oldman v Mirror.co.uk 

 

Summary of complaint 

 
1. Thomas Oldman complained to the Independent Press Standards Organisation 

that Mirror.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) Clause 3 (Privacy) and Clause 5 

(Intrusion into grief or shock) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 

“Nurse hanged herself in hospital ward after ‘added stress of husband’s child sex 

convictions’”, published on 30 September 2015.  

 
2. The article reported on the on-going inquest into the death of the complainant’s 

wife, Charlotte Oldman. It said that Mrs OIdman had “struggled to cope with [the 

complainant’s] child sex convictions”, and that the inquest had heard that her 

“state of mind significantly deteriorated after [the complainant] was jailed for four-

and-a-half years”. It reported that experts had told the inquest that they believed 

Mrs Oldman heard voices in her head because she had not come to terms with 

her husband’s convictions. It reported that medical evidence had stated that Mrs 

Oldman “had a long history of hallucinations and ‘distressing’ psychotic 

symptoms”, and that the inquest had heard a psychiatric report which stated that 

Mrs Oldman had “an emotionally unstable personality with suicidal supports and 

there was the added stress of her husband’s conviction”.  It reported that the 

complainant had told the inquest that he believed an email rejecting Mrs Oldman 

from a job had triggered the events leading to her death.   

 
3. The complainant said that the article was a misleading and distorted account of 

the inquest proceedings. He said that the nature of his convictions were not 

referred to at any time during the inquest, and that the inquest had not heard 

evidence that there was a causal link between his convictions for child sex offences, 

and the actions Mrs Oldman took which resulted in her death. The complainant 

noted that the coroner’s conclusions on the inquest did not make reference to the 

nature of his convictions, or suggest that they were a contributing factor to 

Charlotte Oldman’s death. He said that by reporting his view on what had caused 

the events leading to her death, the article gave the impression that this was only 

his view, when it had in fact been shared by other witnesses throughout the inquest. 

The complainant denied that experts had told the inquest Mrs Oldman heard 

voices in her head because she had not come to terms with his convictions. The 

article reported that the complainant had told the inquest that Mrs Oldman “could 

be impulsive and took overdoses of any tablets she had available. She would put 

burning hot water on herself”, and that “she was told she was playing a game of 

Russian roulette with her life by hospital staff.” The complainant denied making 

these remarks at any point during the inquest proceedings; he said that he had 

recognised that overdosing was part of Mrs Oldman’s pattern of self-harm, but 

did not refer to her burning herself with hot water.  

 



    Item                                  3 

 

4. The article reported that Mrs Oldman had been staying at the Clare Ward of the 

Abraham Cowley Unit (ACU) in St Peter’s Hospital. The complainant said that while 

the ACU was adjacent to St Peter’s Hospital, it is in fact in run by a different NHS 

Trust. A caption to one of the photographs accompanying the article claimed that 

“a patient at St Peter’s Hospital in Chertsey discovered the body”. The complainant 

said that he had told the inquest that he had heard a scream from a patient who 

had seen that Mrs Oldman had been discovered, but that it was in fact a member 

of staff who had discovered Mrs Oldman’s body. The complainant said that the 

reference to Mrs Oldman suffering from psychotic illness was inaccurate; he said 

that while she was being treated with anti-psychotic medication for occasional 

psychotic episodes, her diagnosis was for emotionally unstable personality 

disorder, and depression, and that the evidence from a psychiatrist specifically 

stated that she did not suffer from psychosis.  

 
5. The complainant said that by including the details of his conviction in the article, 

the publication had failed to respect his privacy and that it had failed to handle 

publication sensitively at a time of personal grief.  

 
6. The publication provided the shorthand notes from its reporter, who had attended 

the inquest proceedings. It said that during the inquest, two doctors both referred 

to the effect of the complainant’s convictions on Mrs Oldman’s mental health. One 

of the doctors’ statements read “there was the added stress of her husband’s 

conviction. She was angry with him and found it difficult to communicate with him. 

This is/was an ever-present stress when her mental health escalated in 2011”.  The 

other doctor had told the inquest that Mrs Oldman “had not come to terms with 

her husband’s charges. The hearing of the voices seemed to tie in with the release 

of her husband leaving prison”.  The publication said that the article did not refer 

to the inquest having concluded, and ended with the sentence “the inquest 

continues”. It said it was clear that the article was reporting ongoing inquest 

proceedings, as opposed to a summary of the coroner's conclusions. Nevertheless, 

the publication noted that the complainant’s convictions were passed down in 

March 2011, and that, in her conclusions, the coroner had said that Mrs Oldman’s 

mental health problems were a “more constant if not more consuming feature 

from 2011 onwards due to the advent of difficult personal circumstances and this 

stayed with her almost constantly until her death in April 2014”. The coroner went 

on to state that Mrs Oldman’s self-harming was “an illustration of how her mental 

illness manifested and sadly lead to death”. The publication maintained that the 

complainant had made the reported comments, which it said was supported by 

the reporter’s notes.  

 
7. The publication said that the inquest had heard that Mrs Oldman had been treated 

with anti-psychotic medicine for psychotic episodes. It said that in these 

circumstances, it was not significantly inaccurate to refer to her as having had a 

“psychotic illness”. The publication said that the ACU was on the same site as St 

Peter’s hospital, and that the article was not significantly inaccurate on this point. 

The publication said that the photograph caption claiming that a patient had 

discovered Mrs Oldman’s body was based on the complainant’s statement to the 



    Item                                  3 

 

inquest that he had heard a scream, which he had later discovered was from 

another patient who had discovered the body.  

 
8. The publication said that the complainant’s convictions were a matter of public 

record, that they had previously been reported by the press, and that they had 

been referred to during the inquest proceedings. It noted that Clause 5 should not 

restrict the right to report legal proceedings, and denied that it had breached 

Clause 3 (Privacy) or Clause 5 (Intrusion into grief or shock).  

 
9. The publication maintained that there was no breach of the Code, but offered to 

add the following clarification to the article:  

 

We would like to make clear that the Coroner's conclusions into Mrs Oldman's 

death did not state that there was a causal link between her husband's criminal 

convictions and her death. 

 

It also amended the headline of the online article to remove reference to the 

complainant’s conviction. 

 

Relevant Code Provisions 

 
10. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 

must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 

– an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 

agreed with the Regulator in advance. 

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 

conjecture and fact.  

 

Clause 3 (Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 

and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life 

without consent. Account will be taken of the complainant’s own public disclosures 

of information. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals in private places without consent. 

 

Clause 5 (Intrusion into Grief or Shock) 

i) In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 

made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. This 

should not restrict the right to report legal proceedings, such as inquests. 

 

 
  



    Item                                  3 

 

Findings of the Committee 

 
11. The article reported that the inquest had heard evidence from a psychiatric report  

that, in addition to Mrs Oldman’s having pre-existing mental health problems, her 

husband’s conviction had been an “added stress”, and “an ever-present stress 

when her mental health escalated in 2011”, the year her husband’s conviction 

had been handed down. The phrase in the headline regarding the “added stress 

of husband’s child sex convictions” was a direct reference to the findings of the 

psychiatric report. 

 
12. The complainant did not dispute that the evidence on the effect of his convictions 

on Mrs Oldman’s mental health, including this report, had been quoted 

accurately. The article had also referred to other evidence that Mrs Oldman had 

longstanding mental health problems that pre-existed the convictions, including 

the complainant’s account that she had “suffered with depression, anxiety and 

anorexia” since her teenage years, and had noted the complainant’s position that 

within this context, her death was triggered by a notification that she had been 

rejected for a job.  

 
13. In this context, the Committee did not consider that the publication had published 

a distorted account of the evidence heard during the ongoing proceedings; a clear 

link had been made between the complainant’s convictions and Mrs Oldman’s 

mental health. The Committee also noted the coroner’s subsequent finding (after 

the publication of the article) that Mrs Oldman’s mental health problems had been 

“mild in her younger days”,  but that they had become a “more consuming feature 

from 2011 due to the advent of difficult personal circumstances”, a clear reference 

to the convictions. The coroner had gone on to find expressly that that Mrs 

Oldman’s mental illness “led to her death”. This finding supported the general 

accuracy of the newspaper’s report of the evidence heard at the inquest. It was not 

misleading to include information about the nature of the complainant’s crimes, 

which were a matter of public record. This aspect of the complaint did not raise a 

breach of Clause 1 (Accuracy).  

 
14. The comments reported in the article which the complainant denied making during 

the inquest proceedings were recorded in the reporter’s shorthand notes. These 

notes demonstrated that care had been taken over the accuracy of the article, and 

there was no breach of Clause 1 (i) on this point. It was accepted that the inquest 

had heard evidence, including from the complainant, that Mrs Oldman had a long 

history of mental health problems, which included patterns of self-harm. Whether 

the complainant had used the phrase “Russian Roulette”, or whether he had told 

the inquest that she had burnt herself with hot water, were not significant details 

in the context of the article. For this reason, the Committee did not establish that 

the article was significantly misleading on these points, such as to require a 

correction under the terms of Clause 1 (ii).  

 
15. The ACU was on the same site as St Peter’s hospital, and notwithstanding the fact 

that they were operated by separate NHS trusts, it was not significantly misleading 

to refer to the ACU as being in St Peter’s Hospital. The complainant had told the 



    Item                                  3 

 

inquest that a patient had screamed when Mrs Oldman had been discovered, and 

in these circumstances, it was not significantly misleading to report that a patient 

had discovered the body. The reference to psychotic illness was not significantly 

misleading where the inquest had heard that Mrs Oldman had psychotic episodes, 

and that she had taken anti-psychotic medication. Furthermore, the article made 

clear that Mrs Oldman had been diagnosed with emotionally unstable personality 

disorder.  

 
16. The publication had not failed to respect the complainant’s privacy by including 

details of his convictions, which were a matter of public record. There was no 

breach of Clause 3 (Privacy).  

 
17. The complainant’s convictions had been referred to during the inquest 

proceedings, and the nature of these convictions was a matter of public record. To 

report the nature of these convictions did not represent a failure to handle 

publication sensitively in a case of personal grief. There was no breach of Clause 

5 (Intrusion in to personal grief or shock).  

 

Conclusions 

 
18. The complaint was not upheld.  

 

Complaint Received: 02/10/2015 

Concluded: 03/03/2016 

  



    Item                                  3 

 

APPENDIX E  

 

Paper No. File Number Name v Publication 

523  Request for review 

524  Third party 

537 06154-15 Macugowska v Coventry Telegraph 

538 05608-15 Hyland-Ward v The Argus 

539 06874-15 / 
08388-15 

Spillman v Blackpool Gazette 

540  Third party 

541  Request for review 

542 06025-15 Stanway v The Sentinel 

543 05416-15 Wyn v Cambrian News 

544 06194-15 Mace v Gloucester Citizen 

551  Request for review 

552  Third party 

557 09282-15 Berelowitz v The Times 

561 08111-15 Manning v Sunday People 

562 07572-15 Worthington v The Sun 

563  Request for review 

564  Third party 

565 06956-15 Michette v Suffolk Free Press 

566 11854-15 Khan v Daily Express 

567 11992-15 Khan v The Sun 

568 09178-15 Sarao v Hamilton Advertiser 

570  Third party 

571  Request for review 

572 05409-15 Bristow v Bucks Free Press 

573 08074-15 Metcalfe v Southend Echo 

575  Third party 

576  Request for review 
 
  



    Item                                  3 

 

APPENDIX F 
 

Decision of the Complaints Committee 

11838-15 Portes v Daily Express 

 

Summary of complaint 

 
1. Jonathan Portes complained to the Independent Press Standards Organisation that 

the Daily Express breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 

an article headlined “75% of new jobs go to EU migrants in 1 year”, published on 

12 November 2015. It was published online with the headline “Shocking figures 

reveal three out of four British jobs go to EU MIGRANTS”. 

 
2. The article reported figures from the Office of National Statistics (ONS) UK Labour 

Market Statistical Bulletin from November 2015, and said that 75% of “new jobs” 

created in the last year had been filled by migrants from the European Union (EU), 

and that “three out of four job hunters who found work in Britain in the past year 

were migrants from the EU”. The text of the article was the same in print and 

online; only the headlines differed. 

 
3. The complainant said that these references were inaccurate. The ONS figures 

represented net changes in employment, and not new jobs. He said that it was 

obviously wrong that migrants fill most new British jobs; the vast majority of people 

starting a new job every day in the UK are born in the UK. In 2010, for example, 

approximately 85% of new hires were of British-born workers. The article gave the 

significantly misleading impression that migrants were displacing British-born 

people in the workforce. Net changes in employment figures do not show any 

information about the proportion of job hunters who found work in a given period; 

they do not allow for people who leave the job market permanently; and they do 

not reflect that some individuals might get two jobs, or half a job. The complainant 

noted that the statistical bulletin which had been the source of the figures 

specifically stated that “the estimates of employment by both nationality and 

country of birth relate to the number of people in employment rather than the 

number of jobs. Changes in the series therefore show net changes in the number 

of people in employment, not the proportion of new jobs that have been filled by 

UK and non-UK workers.” 

 
4. The complainant noted that there were two rulings on the Press Complaints 

Commission’s (PCC) website which covered a similar point to this one (albeit 

against different newspapers), and they had both found that referring to the 

statistics in the manner in which the Daily Express had on this occasion constituted 

a significant inaccuracy requiring of correction.    

 
5. The newspaper said that the reference to “new jobs” in the print headline had 

been introduced during the sub-editing process; it accepted that this was a 

significant inaccuracy which required correction. It did not accept that the reference 

in the first line of the article to “job hunters who found work in Britain” was 



    Item                                  3 

 

inaccurate, as a “job hunter” is not the same as a “job” – it refers to individuals, 

no matter if they are looking for one job, two jobs, or half a job.  

 
6. Upon receipt of the complaint the newspaper published the following correction, 

in its Amplifications & Clarifications column on the Letters page (in this case page 

40); the original article had appeared on page 2. The newspaper also amended 

the online article and added a version of the correction as a footnote: 

 

“Employment of EU migrants – Correction 

On November 12, 2015 we reported that 75% of new jobs went to EU migrants 

in the last year. This is incorrect. The Office for National Statistics published data 

was based on net changes in employment and not on the number of people 

entering new jobs. The figures showed that the number of UK nationals in 

employment increased by 122,000 compared to an increase of 324,000 in non-

UK EU nationals.” 

 
7. The complainant was satisfied with the text of the correction - which had been 

agreed with him in advance - but not with its placement on page 40. He had made 

a complaint to IPSO about the same newspaper a few months previously, and the 

complaint had been upheld as a breach of Clause 1. In its ruling the Committee 

had said that “while it noted the newspaper’s assertion that the ‘Amplifications & 

Clarifications’ column had been published on its letters page for a number of 

years, there was no information published on the newspaper’s letters page to 

signal to readers that this was where corrections would ordinarily appear, and the 

column itself was published infrequently. For these reasons, it did not amount to 

an established corrections column.” The complainant said that the correction 

would need to be published on page 2, unless the newspaper had taken actions 

to remedy the issues previously identified by the Committee. 

 
8. The newspaper argued that the correction had been published with due 

prominence. It said that all corrections had been published there for more than 

20 years, and it now features information about how to complain, as well as 

making clear to readers that all corrections will appear there. It said that the 

requirements of Clause 1 had been met. 

Relevant Code provisions 

 
9. Clause 1 (Accuracy) 

(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information. 

(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 

where appropriate – an apology published. 

Findings of the Committee 

 
10. The figures produced by the ONS do not show how many people found “new jobs” 

in a given period, nor do they show how many “job hunters” found work. Rather, 



    Item                                  3 

 

they show net changes in employment. They do not account for people who leave 

the job market permanently, such as British-born retirees, and as such do not 

provide a basis on which to found claims about “new jobs”. This had been 

accepted by the newspaper. The presentation of the statistics in this way, in both 

the headlines of both versions of the article and the first sentence of the text, 

represented a failure to take care not to publish inaccurate information in breach 

of Clause 1 (i). This failure was particularly concerning as the ONS bulletin had 

specifically made clear that the figures did not represent “new jobs”. 

 
11. The established inaccuracies - both the headline of the article and the reference 

to “three out of four job hunters who found work in Britain” in the first line of the 

article - were significant because they gave the misleading impression that the 

statistics showed that migrants are receiving jobs at a much higher rate than 

British-born workers. The inaccuracies required correction under Clause 1 (ii).  

 
12. The newspaper had already published a correction in response to the complaint. 

The correction identified the inaccurate statements from the original article, and 

made clear the correct position; its text was satisfactory. The newspaper had 

offered to publish a correction in its first substantive response to the complainant, 

which constituted sufficient promptness for the purposes of Clause 1 (ii).  

 
13. The Committee then turned to consider the issue of due prominence. It has 

previously made clear that it considers established corrections columns to be of 

significant value, and would be slow to undermine a column where one exists. It 

had also found, in response to an earlier complaint, that this newspaper did not 

have such a column, as it was not published regularly and the Letters page did not 

contain information that would make clear to readers that corrections would 

ordinarily be published there.  

 
14. The Committee noted that, following the earlier decision, the newspaper had taken 

steps to remedy the deficiencies identified. The newspaper regularly publishes a 

box on its Letters page which has information about IPSO, details about how to 

complain, and makes clear that “all corrections and clarifications which result from 

complaints to this publication will be published on this page.” The column on the 

newspaper’s Letters page now constitutes an established corrections column. The 

newspaper had published the correction with due prominence; there was no 

breach of Clause 1 (ii). 

Conclusions 

 
15. The complaint was upheld under Clause 1 (Accuracy). 

Remedial action required 

 
16. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ Code 

it can require the publication of a correction and/or adjudication, the nature, 

extent and placement of which is determined by IPSO. Given that the inaccuracy 

in this case had previously been the subject of two upheld PCC complaints, and 

therefore it was established in the public domain that it was significantly 



    Item                                  3 

 

inaccurate, the Committee gave careful consideration as to whether the 

newspaper should be required to publish an adjudication in this case. However, it 

noted that the newspaper had taken swift action to remedy the breach. On this 

occasion, the published correction was satisfactory and no further action was 

required.  

 


