
 

Paper No. 2200 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 2 March at 10.30am  

Via Video Conference Call 
 

Present          Lord Edward Faulks (Chairman) 
   Nazir Afzal 
   Andrew Brennan 
   David Hutton 

Janette Harkess 
Helyn Mensah  
Asmita Naik 
Miranda Winram 
Mark Payton 
Andrew Pettie 
Peter Wright     

 
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Lauren Sloan, Head of Complaints 

    
 

Also present:  Members of the Executive:  
 

Elizabeth Cobbe 
Jane Debois 
Rosemary Douce 
Alice Gould 
Sebastian Harwood 
Emily Houlston-Jones 
Natalie Johnson 
Martha Rowe 
Sean Sutherland 
 

 
 

 
Observers:          Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
            
            

   
     
    
      



    Item                                  3 

2 

 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Alastair Machray. The Chairman welcomed, 
Jonathan Grun, to the meeting. 

 
2.  Declarations of Interest 
 

There were no declarations of interest received. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 26 January. 
 

4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 

 
5.      Update by the Chairman – oral  

 
The Chairman mentioned that we seem to be gradually emerging from lockdown. 
Currently pencilled in mid-May for a gradual return to the office with limited 
numbers of people, but this would be subject to review. 
 
He updated the Committee on the recruitment currently underway for the Chair 
and a lay member for the Appointment panel, a receptionist, and members of the 
readers’ advisory panel. 
 

6. Complaints update by Head of Complaints 
 
The Head of Complaints informed the Committee that IPSO has seen a slower 
start to the year, with no large multiples but some small ones with volumes up to 
30 complaints about one issue. The complaints update from the recent Board 
meeting had been distributed. 
 
She gave a brief update on complaints that the Executive expected to come to the 
Committee.  
 

7. Complaint 29252-20 Coulson v blackpoolgazette.co.uk 
 

The Committee discussed the complaint and decided to request further information 
from the publication. 

 
8. Complaint 10506-20 Russian Direct Investment Fund v The Times 

 
The Committee discussed the complaint and decided to request further information 
from the publication. 

 
 
 
 
 



    Item                                  3 

3 

 

9. Complaint 01741-20 A man v thesun.co.uk 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld as a breach of Clause 11 (Victims of sexual assault).  A copy of the ruling 
appears in Appendix A. 

 
 
10. Complaint 28987-20 Lipsey v express.co.uk 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld as a breach of Clause 1 (Accuracy). A copy of the ruling appears in 
Appendix B. 

 
 
11.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

     The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix C. 
 
      
12.       Any other business 

 
   There was no other business. 
 
13.      Date of next meeting  

 
     The date of the next meeting was confirmed as 20th April 2021. 
 
    The meeting ended 1.20pm 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



    Item                                  3 

4 

 

Appendix A 

 

Decision of the Complaints Committee 01741-20 A man v thesun.co.uk 

 

Summary of complaint 

 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that thesun.co.uk 
breached Clause 11 (Victims of sexual assault) in an article published in 2020. 

2. The article reported on the life of a person convicted some years ago of a number of 
serious criminal offences. It reported on the man’s background, his crimes and life in 
prison. The article went on to report that “[a]ccording to a close friend [the complainant] 
was sexually assaulted when he was 11”. 

3. The complainant said this reference identified him as a victim of sexual assault. He said 
that he had never spoken to any media outlet about the incident nor ever waived his legal 
right to lifelong anonymity; which he said was originally granted to him at the time he 
gave his testimony against the alleged perpetrator and, subsequently, by the Sexual 
Offences (Amendment) Act 1992. Therefore, he said that the publication was not legally 
free to identify him as a victim of sexual assault and had breached Clause 11. 

4. The publication did not accept it had breached the Code. It emphasised that the 
complainant’s identity as a victim of sexual assault was in the public domain before the 
article under complaint had been published. It was first mentioned in a newspaper article 
of 1986 prior to the enactment of the Sexual Offences (Amendment) Act 1992, which 
grants anonymity to victims of sexual assault. The 1986 article referred to the complainant 
being “sexually molested by older boys”; information the publication alleged had come 
from a then-close personal advisor to the complainant. This information had also been 
published on the complainant’s Wikipedia page; in two books authored by third parties 
in 1994 and 2015 respectively; and in a 2015 article published by a different newspaper. 
The publication argued it had not been unlawful to identify the complainant as a victim of 
sexual assault prior to the enactment of the 1992 Act; that it could be inferred that the 
information had first been disclosed on the complainant’s behalf given that he had given 
the information to somebody who had been identified at the time as his advisor; and that 
the information had subsequently been placed into the public domain seemingly with the 
complainant’s acquiescence. In these circumstances, the publication argued that it was 
legally free to identify the complainant as a victim of sexual assault in the article under 
complaint. It submitted that the complaint also raised a novel point of law, namely whether 
the 1992 Act prevented the identification of victims of sexual assault where this information 
was already in the public domain prior to the Act coming into force and prior to the 
newspaper’s own disclosure. The publication submitted that IPSO’s Complaints 
Committee could not authoritatively determine such points of law. 

5. On the question of whether there was an adequate justification to identify the 
complainant as a victim of sexual assault, the publication said that identifying him as a 
victim was unlikely to be intrusive given that this information was already in the public 
domain. The newspaper argued that the complainant had been convicted of serious 
crimes of significant public concern and interest. As such, it said that the discussion of the 



    Item                                  3 

5 

 

circumstances that might explain or contextualise this offending, such as his status as a 
victim of sexual assault, was therefore also a matter of legitimate public interest. 

6. In response, the complainant said that he had neither consented to nor acquiesced to 
being identified as a victim of sexual assault. He said that his cooperation in the writing 
of the 2015 book was limited to answering some questions from its author and that the 
person who had been named as the original source of the information -a former friend- 
had never acted as his advisor as alleged by the newspaper. He disputed that the 
publication was legally free to identify him as a victim of sexual assault because it had 
been reported prior to the enactment of the 1992 Act; he said there was no basis for 
asserting that the 1992 Act did not cover republication. He also confirmed that he had 
never placed the information before a court as, say, part of his mitigation; and it had 
never formed any part of the legal proceedings relating to the serious crimes for which he 
was convicted. Further, he said that it would be wrong to rely on previous breaches of his 
right to anonymity to establish an adequate justification in this case. 

7. The publication said it had removed the reference to the complainant being a victim of 
sexual assault when his concerns were first brought to its attention. During the referral 
period, the publication also offered to publish a footnote to the article, stating: 

A previous version of this article included some additional information which [the 
complainant] considers to be private. It has now been removed. 

8. The complainant did not accept this offer as a resolution to his complaint. 

Relevant Code provisions 

9. Clause 11 (Victims of sexual assault) 

The press must not identify or publish material likely to lead to the identification of a victim 
of sexual assault unless there is adequate justification and they are legally free to do so. 
Journalists are entitled to make enquiries but must take care and exercise discretion to 
avoid the unjustified disclosure of the identity of a victim of sexual assault. 

 

Findings of the Committee 

10. It was not in dispute that the complainant had been identified as a victim of sexual 
assault in the article under complaint. The issue for the Committee was whether the 
publication was legally free to identify him as such and whether it had an adequate 
justification to do so. The publication needed to establish it had met both of these two tests 
in order to avoid a breach of Clause 11. 

11. The Committee first considered whether the publication had demonstrated that it had 
an adequate justification for identifying the complainant as a victim of sexual assault. It 
noted that cases where a publication is able to establish an adequate justification are likely 
to be rare; anonymity for victims of sexual assault is of great importance both to victims 
and to society generally. The Committee noted the publication’s argument that the 
complainant’s status as a victim of sexual assault was already in the public domain. 
However, further disclosures of this information were likely to be intrusive and distressing 



    Item                                  3 

6 

 

to the complainant. Moreover, these previous disclosures were without the complainant’s 
consent. The Committee also noted that the reference to the complainant being a victim 
of sexual assault had been made in passing in the article; there was no analysis of why 
this information was relevant or important to understanding the complainant’s crimes. 
Finally, whilst the publication had argued that the complainant’s status as a victim of 
sexual assault might explain or contextualise his offending, the Committee noted that this 
information had never formed part of the prosecution or defence’s case at trial nor in 
subsequent appeals. For these reasons, the Committee concluded that the publication did 
not have an adequate justification to identify the complainant as a victim of sexual assault. 
On this basis, there was a breach of Clause 11. 

12. Given the Committee’s finding that the publication had breached Clause 11 on the 
basis that it did not have an adequate justification to identify the complainant as a victim 
of sexual assault, it was not necessary for the Committee to decide whether the publication 
was legally free to identify the complainant as such. The Committee nevertheless observed 
that the 1992 Act granted lifelong anonymity to victims of sexual assault and did not 
include an express exception in circumstances where an individual had been identified as 
a victim before the enactment of the 1992 Act or where the information had already been 
placed in the public domain other than with the victim’s consent. 

Conclusion 

14. The complaint was upheld. 

Remedial Action required 

14. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should 
be required. In circumstances where the newspaper had breached Clause 11, the 
publication of an adjudication was appropriate. 

15. The complaint related to material published in one online article. Therefore, the 
adjudication should be published on the publication’s website, with a link to the full 
adjudication (including the headline) appearing in the top 50% of stories on the 
publication’s website for 24 hours; it should then be archived in the usual way. The 
headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the complaint, give 
the title of the publication and refer to the complaint’s subject matter. The headline must 
be agreed with IPSO in advance. The terms of the adjudication for publication are as 
follows: 

A man complained to the Independent Press Standards Organisation that thesun.co.uk 
breached Clause 11 (Accuracy) in an article published in 2020. The article reported on 
the life of a person convicted some years ago of a number of serious criminal offences. It 
reported that “[a]ccording to a close friend [the complainant] was sexually assaulted when 
he was 11”. 

The complainant said this reference identified him as a victim of sexual assault. He said 
that he had never spoken to any media outlet about the incident nor ever waived his legal 
right to lifelong anonymity; which he said was granted by the Sexual Offences 
(Amendment) Act 1992. Therefore, he said that the publication was not legally free to 
identify him as a victim of sexual assault and had breached Clause 11. 



    Item                                  3 

7 

 

The publication mentioned that the complainant had been identified as a victim of sexual 
assault in an article prior to the enactment of the 1992 Act; that it could be inferred that 
the information had first been disclosed on the complainant’s behalf; and that the 
information had subsequently been placed into the public domain seemingly with the 
complainant’s acquiescence. In these circumstances, the publication argued that it was 
legally free to identify the complainant as a victim of sexual assault. It also said it had an 
adequate justification to do so, given that the fact might explain or contextualise the 
complainant’s offending and given that disclosure of this fact was unlikely to be intrusive 
given it was already in the public domain. In response, the complainant said that he had 
neither consented to nor acquiesced to being identified as a victim of sexual assault. 

IPSO found that the publication did not have an adequate justification to identify the 
complainant as a victim of sexual assault and as such had breached Clause 11. Further 
disclosure of the complainant’s status as a victim of sexual assault was still likely to be 
intrusive regardless of whether this fact had previously been published. Additionally, 
previous disclosures of this fact were without the complainant’s consent.  

Finally, the article did not attempt to explain why this information was relevant or 
important to understanding the complainant’s crimes, it was simply mentioned in passing. 
Given the Committee’s finding that the publication had breached Clause 11 on the basis 
that it did not have an adequate justification to identify the complainant as a victim of 
sexual assault, it was not necessary for the Committee to decide whether the publication 
was legally free to identify the complainant as such. 

Date complaint received: 10/3/2020 
Date decision issued: 11/3/2021 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



    Item                                  3 

8 

 

Appendix B 

 

Decision of the Complaints Committee 28987-20 Lipsey v Express.co.uk 

 

Summary of complaint 

 

1. Lord Lipsey complained to the Independent Press Standards Organisation that 
express.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “’Get rid of it!' Boris told to ABOLISH House of Lords after latest Brexit-blocking 
vote” published on 11 November 2020. 

2. The headline of the online article was followed by a sub-heading that reported the 
Prime Minister Boris Johnson had been told to abolish the House of Lords, “according to 
an express.co.uk poll”, after peers voted down parts of the Internal Market Bill put forward 
by the Government.  The article gave details of the Bill and explained that the poll, which 
ran from 8am until 10.30pm on Tuesday 10 November asked express.co.uk readers: 
“Should the House of Lords be disbanded?”.  It reported that 97% of the 10,908 readers 
who cast a vote said that the House of Lords should be abolished. It said 3% said that the 
House of Lords should remain, while less than 1% were undecided.  The article went on 
to detail the statements made by readers in the comments section, such as "The British 
taxpayers' money must be put to good use and the House of Lords is an expenditure which 
is not needed. Get rid.” 

3. The complainant said that the article breached Clause 1. He said that it was inaccurate 
to report that the newspaper had carried out a “poll” where it had not been carried out in 
a way which normal opinion polls would be. He said that the information provided in the 
article did not demonstrate that it had gathered the responses of a representative sample 
of express.co.uk readers, or the general public. He also said that the question posed by 
the newspaper was leading and would not generate representative responses. He also 
referenced a previous IPSO ruling which found the newspaper to be in breach of Clause 
1 by misleading as to the terms of its poll. He said that comparable opinion polls of the 
general public had not replicated anywhere near the level of support for the abolition of 
the House of Lords as the newspaper had reported. 

4. The newspaper did not accept that the article was inaccurate. It said that the article 
made clear both that the poll had been answered by express.co.uk readers and the 
methodology of the poll, so it was not comparable to the previous IPSO ruling cited by the 
complainant. It said that the sub-heading, main body of the article, and photograph 
caption made clear that the Prime Minister was “told” by express.co.uk readers to abolish 
the House of Lords, rather than the general public or by any other group of people. It also 
noted that the article included a screenshot of the poll, showing the question asked and 
its response and said that the poll was displayed on the “News” section of the website. 
However, in its first response during IPSO’s investigation it offered to amend the word 
“told to “urged” in the headline, as a gesture of goodwill. Approximately two and half 
weeks into IPSO’s investigation, it amended the headline to read ''Get rid of it!' Boris told 
to ABOLISH House of Lords by readers after Brexit-blocking vote'. Although it did not 
accept that the terms of Clause 1(ii) were engaged, it also added the following footnote 
clarification: 



    Item                                  3 

9 

 

A previous version of this article was headlined: Get rid of it!' Boris told to ABOLISH House 
of Lords after latest Brexit-blocking vote. The headline has since been amended as a 
gesture of goodwill to make clear that Boris was told by express.co.uk readers. We are 
happy to make this clear. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

5. The complainant contended that it was misleading to refer to a survey conducted 
through a pop-up box on the publication’s website as a “poll”, and therefore the article 
breached Clause 1, because of the nature of the question and the way the data had been 
collected. 

6. The Committee noted that the word “poll” can have different meanings, depending on 
context.  In considering whether it was used in a misleading way in this instance, the 
Committee examined the full article. In doing so, the Committee noted that the text of the 
article outlined the methodology and scope of the survey undertaken: the exact question 
posed to readers, each possible response, and an exact breakdown of the results.  It also 
noted that the article included a screengrab that showed how the pop-box looked and 
quoted comments made by its readership that helped to put the findings, and the headline, 
into context.  

7. In the view of the Committee, the article had included sufficient information as to how 
it had collected the data to ensure that it was clear that the “poll” did not constitute a 
representative sample, but rather a “straw poll” of those readers who had chosen to 
respond.  As such, there was no breach of Clause 1 (i).  Nevertheless, the Committee 
welcomed the newspaper’s willingness to further clarify the headline claim, and to publish 
a footnote recording this. 

Conclusion 

8. The complaint was not upheld.  

Date complaint received: 11/11/2020 
Date complaint concluded by IPSO: 18/03/2021 



    Item                                  3 

10 

 

Appendix C 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

2067 11471-20 
11472-20 
11473-20 
11474-20 

Hale v 
dailyrecord.co.uk/mirror.co.uk/dailystar.co.uk/bir
minghammail.co.uk 

2068 11470-20 Hale v thescottishsun.co.uk 

2087 11054-20 Buchanan v Telegraph.co.uk 

2104 28335-20 Hajiyev v spectator.co.uk 

2123  Request for review 

2112 28402-20 Jamali v The Daily Telegraph.co.uk 

1998 06077-20 Henderson v Sunday Life 

2117 027994-
20 

Odewale/Yadav v Mail Online 

2118 28482-20 Chott v Yellow Advertiser 

2124  Request for review 


