
 

Paper No. 724 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 18 May 2016 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 
   Richard Best       (Items 1-8 & 10 –14)  
   Lara Fielden 
   Janette Harkess  
   Gill Hudson 

David Jessel       (Items 1-9 & 11-14) 
Matthew Lohn 
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans   (Items 8 -14) 

   Peter Wright        (Items 8 – 14)   
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Executive Assistant to Chairman 

Ben Gallop, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Xavier Bastin 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Isabel Gillen-Smith 
Robyn Kelly 
Holly Pick 
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis 
 
 

Observers:  Christine Elliott, Editor’s Code of Practice Committee 
  Zoe Gannon, Independent Reviewer Assistant 
  Jonathan Grun, Editor’s Code of Practice Committee 
  Charles McGhee, Board Member 

Sir Joseph Pilling, Independent Reviewer 
Kate Stone, Editor’s Code of Practice Committee 

   
      

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies for absence were received from Jill May. Elisabeth Ribbans & Peter 
Wright sent advance warning of their late arrival.  
 

2.  Declarations of Interest 
 
 Richard Best declared an interest in Item 9. He left the room for this item. 
 
 David Jessel declared an interest in Item 10. He left the room for this item.  
   

3.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 13 April 2016 as a 
true and accurate record.  

 
4.  Update by the Chairman 

 
The Chairman welcomed the observers to the meeting: lay members from the 
Editors Code Committee, Christine Elliott and Kate Stone; the Secretary of the 
Code Committee, Jonathan Grun; and Sir Joseph Pilling and Zoe Gannon, in 
their role conducting the independent review of IPSO. 
 
External Affairs 
 
The Chairman update the committee on recent events, including his attendance 
the All Party Group on religious literacy in the media. 
 
The Chairman concluded by handing over to Matt Tee, Chief Executive to 
provide an update on his recent trip to Australia, for the Australian Press 
Council’s 40th Anniversary Conference. 

 
 

5.  Matters Arising 
 
There were no matters arising. 

 

6.       Complaint 01450-16 Miscavige v Daily Mail 

The Committee decided to postpone reaching a decision pending discussion of 
issues relating to jurisdiction by the Board at its meeting Wednesday 25th May. 

 
7.      Complaint 00616-16 Mckenna v The Sun 

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint be upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
8.   Complaint 01828-16 Birmingham v Eastbourne Gazette 

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld. 



    Item                                  3 

A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
9.      Complaint 00285-16 Billingham v Chichester Observer  

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint not be 
upheld.  
A copy of its ruling appears in Appendix C. 

The Committee adjourned for 10 minutes. 

 
10.      Complaint 01700-16 Hadji v Daily Star  

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint was not 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 

 
11.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 

 
The committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E. 

 
12.      Briefing paper: Changes to IPSO’s Regulations  
 

The Chief Executive introduced this paper as a reminder for the committee 
following the regulation changes back in January. He highlighted various aspects 
of the report in relation to undertaking enquiries without there being a 
complainant, as well as being able to sanction a publication to provide quarterly 
more in-depth reports that remain private between IPSO and the publication. 

 
13.      Any other business 
 

No other business was raised. 
 

14.      Date of Next Meeting 
 

The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 22 June 2016 
 
The meeting ended at 1pm 
 
Michelle Kuhler 
PA to CEO 

  



    Item                                  3 

Appendix A 
 

Decision of the Complaints Committee  

00616-16 McKenna v The Sun  

Summary of Complaint 

 
1. Paul McKenna complained to the Independent Press Standards Organisation that 

The Sun breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 10 (Clandestine devices and 

subterfuge) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “McKenna’s 

Brahms ’n hypnotist”, published on 1 January 2016. The article was also published 

online on 31 December 2015 with the headline “Paul McKenna’s Brahms ‘n 

hypnotist: Telly star refused alcohol on BA flight”. 

 
2. The article reported that passengers on a transatlantic flight had claimed that the 

complainant had been “staggering around the cabin” and had spilt his drink on 

a fellow passenger. It quoted a passenger saying that “the staff had obviously 

decided he’d had enough and stopped serving him. He did not seem happy and 

went off on one in a rant”. It reported that passengers had claimed that the 

complainant had “reduced a hostess to tears”.  The article also reported that “staff 

stopped offering [the complainant] more alcohol after he became abusive and 

started staggering around”.  It reported that a spokesman for the complainant had 

said that “[the complainant] was feeling unwell on the flight. He sincerely 

apologises for any offence caused”.  

 
3. The text of the online version of the article was identical to that which appeared in 

print.  

 
4. The complainant said that he was not drunk on the flight, was not refused alcohol, 

and did not have an altercation with a member of the airline’s staff.  He said that 

during the flight, he had been suffering from acute food poisoning. This had made 

him unsteady, as a result of which he had spilt a drink over a neighbouring 

passenger towards the end of the flight.  

 
5. The complainant said that, prior to publication, the newspaper had misled his 

spokesperson about the allegations that would be published, and about the 

evidence the newspaper had to support its story.  

 
6. The complainant said that the journalist had misled his spokesperson into 

believing that he had a “sound recording” of the incident. The journalist had told 

the spokesperson that “we have two witnesses on the record and evidence of 

disturbance”. The spokesperson asked the journalist what was meant by “evidence 

of disturbance”, and the journalist told him “sound recording…from what I have 

heard it sounds like he’s had a few drinks. He spilled a drink all over a passenger 

and was a bit short with an air hostess which made her upset”.  In fact, the 

journalist did not have a sound recording of the incident, but a sound recording 

of the alleged witnesses describing the alleged incident. 

 



    Item                                  3 

7. Furthermore, the complainant said that his spokesperson was told that the airline 

was aware of the incident, and that they were providing a statement. He said that 

this implied that the airline was about to provide the newspaper with a statement 

confirming the allegations. In fact, the airline did not provide a statement until 

after the journalist had contacted his spokesperson. This statement did not relate 

to the complainant’s flight. The complainant said that this showed that the 

journalist had misled his spokesperson when he told him that the airline was 

providing a statement: the airline had initially believed that the journalist’s enquiry 

related to a different flight.  

 
8. The complainant said that his spokesperson had then taken instructions and – in 

a telephone conversation with the journalist – had issued an unequivocal denial 

that he had been drunk, had been refused alcohol and had engaged in a “rant” 

which had “reduced an air hostess to tears”.   

 
9. His spokesperson was then told that the allegations would be “toned down” and 

that the article would not contain the allegations that he had been drunk, or that 

he had made an air stewardess cry. The complainant said that it was on this basis 

that his spokesperson had issued the apology for being unwell on the flight, which 

was included in the article.  

 
10. In response to the complaint, the newspaper accepted that the allegations about 

Mr McKenna were untrue. However, it said it had not failed to take care over the 

accuracy of the article, and had not engaged in misrepresentation or subterfuge. 

It provided a transcript of a conversation between the journalist and two 

passengers on the complainant’s flight.  In this transcript, one of the passengers 

stated that the complainant was “pissed”, that “he was staggering around and 

then it kicked off”, that “they stopped serving him as well”, and that “all the way 

across he was a pain in the arse”. In addition, the newspaper said that its journalist 

had spoken to a freelance journalist, who told him that he had been informed by 

a member of the cabin crew that Mr McKenna’s conduct had reduced a flight 

attendant to tears, and that he had been told by the same passengers the 

newspaper had spoken to that they had seen a flight attendant crying.   

 
11. The newspaper said that the complainant’s spokesperson had not denied – in his 

conversation with the journalist – that the complainant had been drinking, or that 

he had been refused alcohol. It said that the spokesperson told the journalist that 

the complainant had been “short” with the air hostess and had spilt a drink, but 

was suffering from an upset stomach.  The newspaper denied that the 

complainant’s spokesperson was told that the allegations that the complainant 

was drunk and had made an air stewardess cry would not be published. It said it 

was inherently improbable that the journalist would have done so, given that these 

allegations formed the core of the story. It said that the when the spokesperson 

said that he appreciated the journalist “turning it all down [sic]”, this related to the 

decision not to publish additional allegations that had been made by the 

passengers.   

 



    Item                                  3 

12. The newspaper said that the journalist’s use of the term “sound recording” referred 

to the newspaper having proof that people on the flight claimed to have witnessed 

the incident.  It said that when the journalist contacted the airline, he enquired 

about the wrong flight, and was told that “we have not had any reports of 

disruptive customers on this flight”. In the journalist’s email in response to this 

statement, he said “Thanks – but I did clarify [that it was the complainant’s correct 

flight]. Could you please check again”. The airline then provided the statement: 

“We are unable to discuss details of individual customers”.  The newspaper said 

that airline gave off-the-record guidance that they had a record of the incident, 

which was confirmed by the change in its statement when the correct date for the 

complainant’s flight had been provided.  

 
13. The newspaper said that it had credible sources for the allegations in the article; 

these allegations were put to the complainant, who did not deny them but instead 

provided a statement for publication, which included an apology for his behaviour. 

The newspaper said that, at worst, there may have been a misunderstanding 

between its journalist and the complainant’s spokesperson, but that it was not 

necessary for it to spell out the nature of the evidence for the purposes of seeking 

comment, and denied that there was misrepresentation or subterfuge.  

 
14. The complainant contacted IPSO on 4 February, and his complaint was referred 

to the newspaper on 10 February. The newspaper removed the online article from 

its website on 24 February, and, following a meeting with the complainant on the 

same date, made an offer of a correction and an apology. It made a further offer 

on 29 February, making clear that the wording would be published on page 2 of 

the newspaper. The article under complaint had been published on page 3.  

Following further, extensive, correspondence with the complainant, on 8 April it 

offered to publish the following apology on page 2 of the newspaper, and to 

publish the same wording online with the headline “Apology to Paul McKenna” 

with a link from the home page for 24 hours, and archived thereafter: 

 
Paul McKenna – Apology 

 Our January 1 article about Paul McKenna wrongly alleged that Paul McKenna 

was drunk on a flight to Barbados; was accordingly refused alcohol by the flight 

crew; and reacted to that refusal by launching into an abusive rant which reduced 

a female flight attendant to tears. We now accept that these allegations were 

untrue.  We apologise to Mr McKenna. 

 
15. In relation to the transcript provided by the newspaper, the complainant noted that 

it did not contain the allegation that he had engaged in a “boozy rant”, or had 

made an air hostess cry.  He noted that while the transcript recorded that airline 

staff stopped serving him, it did not record that he had been “refused booze”, or 

that an altercation had followed. The fact that the transcript recorded him being 

unsteady on his feet was consistent with the symptoms of acute food poising, as 

was the description of him “running up and down”, which was the result of his 

frequent journeys to the loo.  He noted that the passengers did not say that they 

saw him drinking.  



    Item                                  3 

 
16. The complainant said he did not believe that the airline had confirmed “off-the-

record” that the incident had taken place, and noted that the newspaper had no 

record of this conversation. The complainant said he did not believe that either of 

the witnesses had alleged that he had made a member of airline staff cry, nor did 

he believe that a member of the airline staff had made this claim. He noted that 

the newspaper had made this submission at a late stage of IPSO’s investigation.  

 
17. The complainant said that the article under complaint had been published on page 

3 of the newspaper, a well-read page, and that the online article had been 

published for 55 days with similar prominence to the print article. He said that the 

offer to publish the correction and apology on the homepage for 24 hours, and 

on the less-read page 2, in a format that would be significantly smaller than the 

article under complaint, without a picture, was inadequate.  

 

Relevant Code Provisions 

 
18. Clause 1 (Accuracy)  

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information or images, including headlines not supported by the 

text.  

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 

corrected, promptly and with due prominence, and — where appropriate 

— an apology published. In cases involving IPSO, due prominence 

should be as required by the regulator.  

iii)  A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, 

when reasonably called for  

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish 

clearly between comment, conjecture and fact. 

 

Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) 
ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 

intermediaries, can generally be justified only in the public interest and 

then only when the material cannot be obtained by other means. 

Findings of the Committee 

 
19. It was accepted by both parties that the complainant’s spokesperson had set out 

an alternative version of events to the allegation of drunkenness during his 

telephone conversation with the journalist prior to publication: that he had been 

unwell on the flight. Following this conversation, the complainant issued an 

apology, which related to his being unwell. The newspaper was not able to 

demonstrate that this apology represented an admission of the published 

allegations; allegations it subsequently accepted were untrue. 

 
20. The publication of the allegations alongside the complainant’s apology gave the 

impression that the allegations had been admitted by the complainant. This 

represented a failure to take care over the accuracy of the article.  The Committee 



    Item                                  3 

also expressed concern that in his correspondence with the complainant’s 

spokesperson, the journalist had given the misleading impression that the “sound 

recording” the newspaper possessed was a recording of the incident itself and that 

the airline would be providing a statement which might confirm that the incident 

had taken place. The complaint under Clause 1 (i) was upheld.  

 
21. The newspaper had accepted that the allegations, that the complainant was drunk, 

refused alcohol, and had reacted by becoming abusive to airline staff, were 

inaccurate; these were significant inaccuracies and a correction was therefore 

required to comply with Clause 1 (ii). The wording of the correction and apology 

offered by the newspaper identified the inaccuracies and made clear the correct 

position.  It contained an apology to the complainant, which was required under 

the terms of Clause 1 (ii) given that the inaccuracies related directly to his personal 

conduct and were potentially damaging to his reputation.  

 
22. The Committee noted the complainant’s concern in relation to the size of the 

offered correction. Clause 1 (ii) requires that corrections be published with due 

prominence: this requirement is not punitive, but requires that corrections and 

apologies are sufficiently prominent to achieve the required corrective effect. The 

Committee did not accept that this purpose can only be achieved by publication 

of corrections the same size as the article under complaint. 

 
23. The Committee noted that the newspaper had an established corrections and 

clarifications column, published daily on page 2 with the headline “Corrections 

and clarifications”, which included information about IPSO. The article was 

published on page 3 of the newspaper, and in these circumstances, publication of 

the correction and apology on page 2 of the newspaper and as an item on the 

publication’s website, linked to the homepage for 24 hours, constituted due 

prominence under the terms of Clause 1 (ii). While the final offer was made on 8 

April, the newspaper had also offered to publish a similar correction and apology 

towards the end of February, which – given the nature of the negotiations ongoing 

between the parties – was sufficiently prompt under the terms of Clause 1 (ii). There 

was no breach of Clause 1 (ii). 

 
24. Misrepresentation under Clause 10 generally covers situations in which an 

individual is misled as to the fact that they are speaking to a journalist: it reflects 

the position, embodied in the Code, that journalism should be conducted openly 

unless the public interest requires otherwise.  

 
25. In this instance, the journalist’s conduct did not constitute an act of subterfuge or 

misrepresentation for the purposes of Clause 10; while the journalist had 

exaggerated the evidential basis for the story, it was entirely clear both that he was 

a journalist and that he was seeking the complainant’s comments about his 

alleged behaviour on the flight.  There was no breach of Clause 10.  

Conclusions 

 
26. The complaint was upheld under Clause 1.  



    Item                                  3 

Remedial Action Required 

 
27. The newspaper had already offered to publish a correction and an apology on 

page 2 of the newspaper, as well as removing the online article and offering to 

publish the correction and apology online. The publication of the offered 

corrections and apology would be sufficient to remedy the established breach of 

the Code and, in light of the Committee’s decision, they should now be published. 

 
  



    Item                                  3 

Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee  
01828-16 Birmingham v Eastbourne Gazette 

 
Summary of complaint 
 

1. Darin Birmingham complained to the Independent Press Standards Organisation 
that the Eastbourne Gazette breached Clause 2 (Privacy) and Clause 9 (Reporting 
of crime) of the Editors' Code of Practice in an article headlined "Eastbourne 
woman is spared jail for drug dealing", published on 8 March 2016. 

 
2. The article reported that a woman had pleaded guilty to supplying cocaine and 

cannabis. She had been given a 20-month prison sentence, suspended for two 
years, made subject to a 12-month supervision order, and ordered to pay £925. 
The article named her father, the complainant, and said he had been a police 
sergeant who had earned 23 commendations during his 30 years in the 
Metropolitan Police, and had worked in a gangs unit that had sought to “disrupt 
gangs which dealt in extortion, organised violence and hard drugs”.  

 
3. The article was published online without the reference to the complainant.  

 
4. The complainant expressed concern that the newspaper had named him and given 

details of his policing career. He said that he had been present in court and had 
written to the Judge prior to sentencing outlining failings of the local police force 
in dealing with his daughter’s case; as a result the Judge had decided to suspend 
her custodial sentence. However, he said that he was not genuinely relevant to the 
story. The complainant said that he had an unblemished career in the police, and 
the article had caused him and his family considerable embarrassment and 
distress. 

 
5. The complainant also said that he and his wife owned his daughter’s house. The 

publication of his daughter’s partial address had therefore been intrusive and had 
put his and his family’s safety at risk.  

 
6. The newspaper accepted that the complainant was not relevant to the story, and 

it offered its sincere apologies for naming him. It said that it had taken information 
about the sentencing hearing from the website of the local police force, and had 
not had a reporter present in court. The newspaper was not aware of the 
intervention the complainant said he had made in his daughter’s sentencing. It 
said the paragraph had appeared in the “small circulation” Eastbourne Gazette, 
but it had been removed from the article before it was published in the 
newspaper’s sister publication and online.  

 
7. The newspaper said that the matter had been reviewed at length with the journalist 

concerned, and she had been referred for further Code training. It offered to 
publish an apology, letter or statement to resolve the matter.  

 
8. The newspaper said it was best practice to publish a defendant’s address to ensure 

that a person of a similar name was not wrongly identified by a report. The address 
had been given in open court, and published on the Sussex Police website.  



    Item                                  3 

Relevant Code provisions 
 

9. Clause 2 (Privacy) 
i. Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 

and correspondence, including digital communications. 
ii. Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 

consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of 
information. 

 
Clause 9 (Reporting of crime) 

i. Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should not generally 
be identified without their consent, unless they are genuinely relevant to the story. 

 
Findings of the Committee 
 

10. Under the terms of Clause 9, the fact of an association with an individual convicted 
or accused of crime is insufficient to justify a person’s identification: they must be 
“genuinely relevant” to the story being reported.  

 
11. The fact that the complainant was the father of a criminal was not necessarily 

sufficient to justify his identification in the article. However, the Committee had 
regard for the specific role that the complainant had played in the police, and the 
nature of his daughter’s offence. On balance, it concluded that the complainant 
had been genuinely relevant to the story, and his identification was justified. The 
complaint under Clause 9 was not upheld. 

 
12. The Committee also noted that although the newspaper had been unaware of it 

at the time of publication, the complainant had played a significant role in his 
daughter’s case: he had been present in court and had intervened in her 
sentencing. 

  
13. The Committee noted the complainant’s concern regarding the publication of his 

daughter’s partial address. However, this information had been given in open 
court and was not private. The publication of defendants’ partial addresses also 
serves to distinguish them from others of the same name. There was no breach of 
Clause 2 on this point.  

 
Conclusions 
 

14. The complaint was not upheld. 
  



    Item                                  3 

Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee 

00358-16 Billingham v Chichester Observer 

 

Summary of complaint 

 
1. Marilyn Billingham complained to the Independent Press Standards Organisation 

that the Chichester Observer breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code 

of Practice in an article headlined “George Bell: Hero bishop now known to have 

abused child”, published online on 22 October 2015, and headlined “Legacy of 

Bishop Bell lies in ruins”, published in print on 29 October 2015. 

  
2. The online article reported that the former bishop of Chichester, George Bell, was 

“known to have abused [a] child”. It said that he had “abused a young victim while 

leader of the diocese”, and that this news would “come as a great shock to people 

who regarded him as a hero”. It said that “police [had] confirmed that if George 

Bell was still alive when the victim [first] contacted the Diocese of Chichester in 

1995, he would have been arrested and interviewed on suspicion of ‘serious 

sexual offences’”. It also included a number of biographical details about George 

Bell, and set out why many members of the public held him in such high esteem. 

It said that “it now seems likely he will be remembered for a horrendous act that 

has scarred a victim for life”. It quoted the claimant’s solicitor, who said that “for 

[her] client, the compensation finally received does not change anything. How 

could any amount of money possibly compensate for childhood abuse?”  

 
3. Similar coverage appeared in the print version of the article. This also reported 

that George Bell had been “revealed to have abused a young child while leading 

the diocese”.  

 
4. The complainant said that it was inaccurate to report as fact that George Bell had 

sexually abused a child. George Bell had not been found guilty in a court of law 

of such offences, and there was no further evidence to corroborate the allegations. 

It was therefore also misleading for the article to have referred throughout to a 

“victim”, rather than an “alleged” victim; the fact that the police had said that 

George Bell would have been arrested had he been alive when the allegations 

were first made was not indicative of any guilt. 

 
5. The complainant provided a copy of a Church of England press release which she 

said appeared to be the only information available in the public domain about the 

matter prior to publication. The complainant noted that, while the press release 

said that the current Bishop of Chichester had issued a formal apology following 

the settlement of a civil claim, it did not make any absolute admissions of guilt or 

liability. She argued that on the basis of the information available in the public 

domain, the newspaper was unable to claim that it was accurate to report that 

George Bell had abused a child.  

 



    Item                                  3 

6. The complainant also said that separately, and a number of months following the 

publication of the article, the Bishop of Durham speaking in the House of Lords 

had indicated that the Church had not accepted the allegations were true; he said 

that “if noble Lords read very carefully the statements that have been put out, they 

will see that there has been no declaration that we are convinced that this took 

place”. She also noted that the Church of England press release had been the 

subject of some criticism by supporters of George Bell.  

 
7. The newspaper said that it had given the matter careful consideration prior to 

publication, and argued that the article accurately reflected the Church of 

England’s position on the claim. According to the Church press release, the claim 

had been settled on the basis of a payment of civil damages and the current Bishop 

of Chichester had apologised to the victim. It made clear that there had been a 

thorough pre-litigation process, which included the commissioning of expert 

independent reports; it said that none of the reports “found any reason to doubt 

the veracity of the claim”. The newspaper argued that in these circumstances – 

and given that the statement also included reference to the police’s position that 

George Bell would have been arrested had he been alive – it was clear that the 

Church had accepted the veracity of the claim, and that its coverage was therefore 

reasonable, accurate, and proportionate. 

 
8. The newspaper noted that, separately, the Church had taken steps beyond the civil 

settlement; it had removed all reference to George Bell’s name in the properties it 

owned. Further, in response to an interview with the claimant subsequently 

published in a different newspaper, the current Bishop of Chichester released a 

statement which made clear his position that “words of apology written in a letter 

can never be enough to express the Church’s shame or our recognition of damage 

done”. It also noted that during a radio interview which took place a number of 

months following the publication of the article, the Archbishop of Canterbury said 

that “on the balance of probability, at this distance, it seemed clear to us after very 

thorough investigation that [the person who came forward who said that they had 

been abused by George Bell] was correct and so we paid compensation and gave 

a profound and deeply felt apology”. Further, the newspaper noted that the current 

dean of Chichester Cathedral subsequently said that “in time to come we will 

acquire ways to continue to recognise the huge contribution which Bell made to 

the history of his time and his lasting legacy, and hold them alongside an 

acknowledgement of his serious wrongdoing”, and that the settlement “does not 

re-write history: Bell’s achievements are a matter of record. It does though 

acknowledge serious wrong-doing on his part”. It said that this demonstrated that 

the Church had accepted that George Bell had abused a child. 

  
9. The newspaper also argued that, to have referred in the article to “allegations” of 

abuse – or to have referred to an “alleged” victim” – would have been to cast 

doubt on the victim’s account; it had an obligation not to undermine those who 

make claims of serious child sexual abuse. This had been a failing of too many 

people for too long, and had allowed for a number of serial offenders to continue 

their behaviour unchallenged. It argued that it served the public interest not to 

dismiss the offences as mere “claims” in the full circumstances. It noted that high-

profile individuals also accused of similar offences following their deaths – and 



    Item                                  3 

who had never faced criminal proceedings while alive – were not on the whole 

referred to as “alleged” offenders in the media for this reason. 

 
10. Finally, the newspaper said that it understood that a number of people would want 

to defend George Bell given his past popularity. It had allowed people to do so by 

publishing a number of articles and letters – including one written by the 

complainant – in defence of George Bell. 

 

Relevant Code provisions 

 
11. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 

must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 

– an apology published. 

  

Findings of the Committee 

 
12. The Committee acknowledged that George Bell had not been found guilty in a 

court of law of serious sexual offences against a child. Following George Bell’s 

death, there was however no prospect of any such proceedings taking place. When 

reporting on the extent to which the allegations could be said to have been proven, 

it was therefore impossible for the newspaper to rely on the findings of a court 

when taking care not to publish inaccurate information in line with its obligations 

under Clause 1 (i), as it might have done had George Bell still been alive.  

 
13. The Committee did not accept the contention that a newspaper may only report 

historic allegations as fact in circumstances where a court has found this to be the 

case. Given their nature, many such allegations will never reach the stage where 

they could be considered by a court: in such cases, newspapers are not obliged to 

cast doubt on allegations by constant qualification where a sufficient factual basis 

can be found elsewhere.   

 
14. In this case, the newspaper had relied on the information provided by the Church 

of England in an official press release which made clear the basis on which the 

legal claim relating to the allegations had been settled. It stated that this had 

“followed a thorough pre-litigation process during which further investigations into 

the claim took place including the commissioning of expert independent reports” 

and that “none of those reports found any reason to doubt the veracity of the 

claim”. The Committee was not in a position to dispute the Church’s conclusions 

about the reports. 

 
15. While the Committee noted that  the press release did not include a clear 

admission of liability, it confirmed that the current Bishop of Chichester had 

apologised to the claimant; included a statement from the claimant’s solicitor 

setting out the claimant’s response to the settlement; and made clear that the 

police had “confirmed […] that the information obtained […] would have justified 



    Item                                  3 

[…] Bishop Bell’s arrest and interview on suspicion of serious sexual offences, […] 

and the subsequent submission of a police report to the CPS”.  The press release 

did not refer to an “alleged victim”, and instead referred to the claimant as a 

“survivor”, and said that the current bishop of Chichester “paid tribute to the 

survivor’s courage in coming forward to report the abuse”. 

 
16. To this extent – while initially referring to “allegations” – the press release had 

adopted the allegations of abuse as fact. 

 
17. The newspaper was entitled to report the information provided by the Church in 

an official press release. Given its content and tone, it was not unreasonable for 

the newspaper to conclude that the Church had accepted the account of the victim.  

The Committee noted that the subsequent statements made by the Church publicly 

in relation to the case made clear that it had accepted that abuse had taken place. 

 
18. In the specific circumstances of the case, where the Church had provided details 

of the investigation it had carried out in its press release, as well as the conclusion 

of independent experts that there was no basis to doubt the veracity of the 

allegations against Bishop Bell, the Committee was satisfied that publication of 

those allegations as fact in the headline of the article did not represent a failure to 

take care over the article such as to breach Clause 1 (i) of the Code. While the 

Committee expressed some concern that the online article did not make clear the 

full context in which it had been published, it was not significantly misleading; 

there was no breach of the Code. 

 

Conclusions 

 
19. The complaint was not upheld. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix D 
 

Decision of the Complaints Committee 
01700-16 Hadji v Daily Star 

 
Summary of Complaint  
 

1. Gabby Hadji complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Daily Star breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “It’s like blind date without any clothes”, 
published in the Daily Star on 14 March 2015, and “Like Blind Date… only 
NAKED: Producers search for up-for-it singles for new TV show”, published online 
on 14 March 2016.  

 
2. The article reported that a new television dating show – where participants 

appeared naked – was searching for contestants. It quoted a source saying that 
the show’s makers had been “contacting members of the public via social media 
to try and convince them to take part”. The article listed a number of people who 
had been approached, including the complainant. It was accompanied by a 
photograph of the complainant, and a screenshot of the tweet sent to her by the 
show’s makers.  

 
3. The articles were identical in print and online expect for the headline. The 

photograph of the complainant online was accompanied by the caption 
“TARGETED: TV producers have contacted Hadji, right, about appearing in the 
new raunchy show”.  

 
4. The complainant said that the newspaper did not have permission to print her 

name or photograph, which was taken from her Twitter feed. She initially said that 
that her Twitter account had been switched to “private” a few months ago, and 
suggested that the newspaper must have followed her before she changed its 
status in order to have access to the photograph; she later said that her account 
had always been private.  

 
5. The complainant said that the article gave the inaccurate impression that she had 

been contacted by the makers of the show, and would appear in the show; she 
said that she had not seen the tweet from the show’s makers, and was not 
appearing in it.  

 
6. The newspaper said that the photograph used in the article was publicly accessible 

on the complainant’s Twitter feed at the time of publication. It said that had the 
account been private, it would not have been able to see the photograph, or the 
tweet from the show’s makers. It said that the article did not suggest that the 
complainant was going to appear on the show – it said that she had been 
approached to appear on the show.  

 

 



    Item                                  3 

Relevant Code Provisions  

7. Clause 1 (Accuracy) 
i)  The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii)  A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
 
Clause 2 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications.  
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
 

Findings of the Committee 

8. Having read the detailed account provided by the newspaper of how it came upon 
the complainant’s photograph, the Committee was satisfied that her twitter 
account was not private at the time the article was published. In addition, it noted 
that the image published of the complainant was similar in nature to her publicly 
available profile picture, that she had more than 1,300 followers who had access 
to the images on her Twitter feed, and that the image displayed no intrinsically 
private information about her. In such circumstances, the publication of the image 
did not represent an intrusion into the complainant’s private life; there was no 
breach of Clause 2. Nonetheless, the Committee welcomed the removal of the 
complainant’s photograph from the online article.  

 
9. The article was careful to only say that the complainant had been approached to 

appear on the show, not that she was appearing on the show. While the 
complainant said she did not see the tweet asking her if she was interested in 
appearing on the show, she did not dispute that she had been tweeted by the 
show’s makers. It was not therefore inaccurate to report that she had been 
contacted to appear on the show; there was no breach of Clause 1. However, the 
Committee did note that given the context of the story, it was unfortunate that the 
newspaper had not contacted her for comment prior to publication.  

 

Conclusions  

10. The complaint was not upheld.  

 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix E 
 

Paper 
No. 

File Number Name v Publication 

623 12317-15 Levi v The Times 

629 00781-16 Khan v The Daily Telegraph 

631 00306-16 Portes v Daily Express 

632 00191-16 Portes v Daily Express 

636 12309-15 Hussain v The Times 

639 01469-16 Greenwood v Daily Mirror 

640  Request for review 

641 00779-16 Faqiri v Birmingham Mail 

642 11841-15 / 
00034-16 

Howells v Pontypool Free Press / 
South Wales Argus 

643  Third party 

644  Request for review 

650 12343-15 Perrett v Telegraph.co.uk 

651 12344-15 Perrett v Mirror.co.uk 

652 12346-15 Perrett v The News (Portsmouth) 

653 12347-15 Perrett v Belfast Telegraph 

661 01623-16 Bankowski v Cambrian News 

663  Third party 

664  Request for review 

665 00851-16 Whirlpool UK Appliance Ltd v 
Daily Mirror 

667 00663-16 Milbourn v The Mail on Sunday 

668 01055-16 Sainthouse v The Sun 

669 00437-16 Soliman v Daily Mail 

671 01437-16 Khaman v Sunday Post 
 


