
 
Paper No. 1101 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 31 May 2017 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Richard Best, Deputy Chairman    
   Lara Fielden  
   Janette Harkess 
   Gill Hudson 

David Jessel 
Matthew Lohn  
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans 

   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 

Ben Gallop, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Niall Duffy 
Alistair Henwood 
Vikki Julian 
Madeline Palacz 
Holly Pick 
Lauren Sloan 
Liam Tedds 
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies were received from Sir Alan Moses, Peter Wright and Jill May. 
 
2.  Declarations of Interest 

 
 There were none. 
 

3.  Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 26 April. 
 

4.  Update by the Chairman - oral 
  
           The Deputy Chairman welcomed Jonathan Grun to the meeting and handed over   

to the Chief Executive for an update. The Chief Executive noted the forthcoming 
General Election and summarised the references to press regulation in the recently 
published manifestos. He also provided the committee with an update on the 
current status of the Global Digital Review. 

 
5.      Operations Report 
 
           The Committee noted the updates provided in the report. 
 

The Committee agreed to a change in its procedure for the circulation of draft 
rulings: Committee Members would have a minimum of three working days to 
send through their response to new drafts, and two working days for revised 
drafts. 

 
6.      Guidance on prominence 
 

The Committee noted the update in respect of the editorial guidance on social 
media that had been agreed by the Board and noted that it would be published 
shortly. 

 
7.      Matters Arising 

 
    There were no matters arising. 

 

8. Complaint 02299-17 A man v Daily Star Sunday 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
9.      Complaint 01690-17 v A woman v Mirror.co.uk 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B.  

  



    Item                                  3 

10.   Complaint 00253-17 A woman v That’s Life 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 
11.      Complaint 01729-17 Beckham v Mail Online 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 

 
12.      Complaint 13584-16 Gibbins v The Sun 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix E. 

 
13.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

   The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix F. 
      

14.      Any other business 
   
   There was no other business. 
 

15.      Date of Next Meeting 
 
 
    The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 28 June 2017. 

 
 

    The meeting ended at 1.29pm 
 

    Michelle Kuhler 
    PA to CEO 

  



    Item                                  3 

Appendix A 
Decision of the Complaints Committee 

02299-17 A man v Daily Star 
Summary of complaint 
 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily 
Star Sunday breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined ”England ace [the complainant] cheated 
on sweetheart with me”, published on 26 November 2016, and an article 
headlined “Love rat [the complainant]’ £3.5m new pad”, published on 5 February 
2017.  
 

2. The first, front-page article reported that the complainant had told a woman that 
he was no longer in a relationship with his long-term girlfriend and had engaged 
in an affair. It had alleged personal conversations and interactions between him 
and the woman, giving details of where they had allegedly kissed, and the first 
time they had allegedly slept together. The article described how the woman had 
become suspicious that the complainant was still in a relationship and had 
contacted his girlfriend on social media. It was illustrated with images of the text 
messages the complainant had exchanged with the woman, and her messages to 
his girlfriend. The article was also published online. 
 

3. The second article reported that the complainant had spent £3.5m on a new six-
bedroom house “after cheating on his girl”. It quoted from the estate agent’s 
listing, which gave general information about where the property was located in 
the city, and it included pictures of the exterior of the house. The article repeated 
the claim made in the earlier piece that the complainant had been unfaithful to 
his long-term girlfriend, and said that the house purchase had led to rumours that 
they were planning to start a family. The article was also published online.  
 

4. The complainant said that the newspaper had published private information about 
his relationships and private life without his consent and in the absence of any 
public interest justification.  
 

5. The complainant said that before these articles were published, there had been no 
coverage of his personal life, other than stories based on paparazzi photographs 
which had been taken without consent. He said that there was no public interest 
justification for publishing the article under complaint; the story had merely served 
to satisfy readers’ curiosity in the private life of a celebrity. The woman’s right to 
express herself had not outweighed his right to privacy, particularly in 
circumstances where there was no public interest justification. He noted that in the 
online version, the images of the text messages had shown a telephone number, 
although it was not his. 
 

6. On publication of the first article, the complainant’s representative had contacted 
the newspaper to express his concern that the article was intrusive and that he had 
not been contacted in advance. The newspaper’s reporter had informed the 
complainant’s representative that “we took legal advice and it was considered not 



    Item                                  3 

to be necessary”. The representative had also requested the removal of the article 
from the newspaper’s website, but despite this, the article remained in circulation. 
 

7. The complainant said that the second article had included images of his new 
home, which he said posed a significant security risk to him and his partner. While 
the house could not be seen from the road, and in order to view the property an 
individual would need to be invited on to the property, he had not previously 
publicised his move and images of the property had never before been published 
in conjunction with his and his partner’s names. He was extremely concerned that 
members of the public and paparazzi would be able to identify the exact location 
of his new home from the published images.  
 

8. The complainant was also concerned that the second article had repeated the 
previously published information about his private life, and its reference to his 
family represented a further intrusion. 
 

9. The complainant considered that the newspaper’s failure to contact him to verify 
the claims made in the article in advance of publication represented a failure to 
take care over the accuracy of the articles in breach of Clause 1 (Accuracy).  
 

10. The newspaper denied that the first article had included details of the sexual 
relationship between the complainant and the woman featured in the piece. It had 
merely reported that a relationship had been conducted in public for three months, 
and it had done so sensitively. It said that the complainant’s right to privacy did 
not outweigh the woman’s right to express her views, particularly as the 
relationship had been conducted openly in the knowledge of the complainant’s 
friends and acquaintances; the woman had informed the newspaper that she had 
been on various dates with the complainant in public. With regards to the text 
messages, the newspaper considered that they had revealed nothing of 
significance and the number displayed was not the complainant’s. It said that it 
had removed the number from the online article when notified.  
 

11. With regards to the second article, the newspaper said that the complainant’s 
house was a generic house of the type common to the area, and it provided some 
images of other houses to support this. The house was not unique; it would be very 
difficult to distinguish it from others in the area. It also noted that the house was 
on a two-acre plot and was not visible to passers-by from the road.  
 

12. In response to the newspaper’s position that the alleged relationship had been 
conducted in public, the complainant said that this was contradicted by the article 
itself, which had claimed that it “revealed” the relationship, and had pointed to 
the relationship being clandestine and not in the public knowledge. He also denied 
that the story had been handled sensitively: it had been published on the front 
page of a national newspaper without any notice.  

 
  



    Item                                  3 

Relevant Code provisions 
 

13. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

 
Clause 2 (Privacy)* 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
The public interest 
The public interest includes, but is not confined to: 
 

• Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
• Protecting public health or safety. 
• Protecting the public from being misled by an action or statement of an 

individual or organisation. 
• Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with 

any obligation to which they are subject. 
• Disclosing a miscarriage of justice. 
• Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases 

of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
• Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 
• There is a public interest in freedom of expression itself. 
• The regulator will consider the extent to which material is already in the 

public domain or will or will become so. 
• Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they 

reasonably believed publication - or journalistic activity taken with a view 
to publication – would both serve, and be proportionate to, the public 
interest and explain how they reached that decision at the time. 

• An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride 
the normally paramount interests of children under 16. 

 



    Item                                  3 

Findings of the Committee 
 

14. The Committee emphasised that the woman had chosen to tell her story to the 
newspaper, and in doing so had exercised her right to freedom of expression, a 
right which is enshrined in the Code. However, in order to comply with the Code, 
the newspaper was required to demonstrate that any intrusion into the private life 
of the complainant caused by the publication of her story was justified. 
 

15. The Committee noted the newspaper’s position that the complainant had 
conducted the alleged relationship openly, including attending events with the 
woman. It also acknowledged that the level of detail given about the nature of the 
relationship was limited. However, the Committee was concerned that the first 
article had reproduced text messages which were said to have been sent by the 
complainant to the woman, and which contained information about which the 
complainant had a reasonable expectation of privacy.  
 

16. While the newspaper was able to rely on the woman’s right to freedom of 
expression as providing some justification for the publication of the article, this had 
to be balanced against the complainant’s right to respect for his private life. The 
newspaper had not sought to argue that the complainant had previously discussed 
his private life publicly and, in the absence of a further public interest, the 
publication of the complainant’s private text messages, without his consent, could 
not be justified.  
 

17. As the newspaper had failed to provide sufficient public interest justification for 
publishing the complainant’s text messages, the complaint under Clause 2 was 
upheld in relation to the first article.    
 

18. In the second article, the newspaper repeated the woman’s claim that she had had 
a relationship with the complainant and that he had been unfaithful to his partner. 
While the complainant had, in advance, notified the newspaper that he did not 
consent to publication, this article had not included any details about the nature 
of the alleged relationship and had not reproduced the complainant’s text 
messages. In all the circumstances the reference to the woman’s claim did not 
intrude into the private life of the complainant in breach of Clause 2.  
 

19. The second article had also included images of the complainant’s new home. The 
Committee acknowledged his position that members of the public may be able to 
locate the property from the published images, and his concern to protect his and 
his partner’s security. However, the Committee did not consider that the public 
generally would be able to locate the house, which was not visible to the public 
from the road, from the published images. As such, publishing the images in this 
context did not represent an intrusion into the complainant’s private life in breach 
of Clause 2.  
 

20. The newspaper had based the articles on the woman’s account. It had attributed 
the account to her, and before publication, it had seen correspondence between 
her and the complainant, which appeared to support her story. While the 



    Item                                  3 

Committee acknowledged the complainant’s concern that he had not been 
notified of the story in advance of publication, it was not the case that newspapers 
are always required to seek comment from the subject of a story before publication 
to comply with the terms of Clause 1 (i). The complainant had also not alleged 
that the articles were inaccurate. There was no failure to take care over their 
accuracy in breach of Clause 1 (i). 

 
Conclusion 
 

21. The complaint was upheld.  
 
Remedial action required 
 

22. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required. 
 

23. The newspaper had published private information in breach of Clause 2. In these 
circumstances, the publication of the Committee’s adjudication was appropriate.  
 

24. The Committee considered the placement. The article had appeared on the front 
page and continued on pages four and five. Due to the prominence of the article, 
the Committee required that a reference to the adjudication be published on the 
front page, the same size as the strapline appearing on the bottom of the front 
page under complaint. This reference should direct readers to the full adjudication, 
which should appear on page four or further forward. Both the headline to the 
adjudication inside the paper and the front-page reference should make clear that 
IPSO has upheld the complaint, give the title of the newspaper and refer to the 
complaint’s subject matter. The headline, the placement on the page, and the 
prominence, including font size, of both the adjudication and the front-page 
reference must be agreed with IPSO in advance.  
 

25. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, with a link 
to the full adjudication appearing on the top half of the homepage for 24 hours; 
it should then be archived in the usual way. The terms of the adjudication for 
publication are as follows:  
 
Following an article published on 26 November 2016 in the Daily Star Sunday, 
headlined ”England ace [the complainant] cheated on sweetheart with me”, a man 
complained to the Independent Press Standards Organisation that the newspaper 
had breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the 
complaint and has required the Daily Star Sunday to publish this decision as a 
remedy to the breach. 
 
The article reported that the complainant had told a woman that he was no longer 
in a relationship with his long-term partner and had engaged in an affair. The 
article described how the woman had become suspicious and had contacted his 
girlfriend on social media. It was illustrated with images of the text messages the 
complainant had exchanged with the woman, and her messages to his girlfriend. 
The complainant said that the newspaper had published private information about 
his relationships and private life without his consent and in the absence of any 



    Item                                  3 

public interest justification. Before this article, there had been no coverage of his 
personal life, other than stories based on paparazzi photographs which had been 
taken without consent. The woman’s right to express herself had not outweighed 
his right to privacy, particularly in circumstances where there was no public interest 
justification.  
 
The newspaper denied that the article had included details of the sexual 
relationship between the complainant and the woman featured in the piece. It had 
merely reported that a relationship had been conducted in public for three months. 
It said that the complainant’s right to privacy had not outweighed the woman’s 
right to express her views. With regards to the text messages, the newspaper 
considered that they had revealed nothing of significance. 
 
The Committee considered that the complainant’s text messages to the woman, 
which appeared to refer to an earlier sexual encounter, was information about 
which he had a reasonable expectation of privacy.  
 
While the newspaper was able to rely on the woman’s right to freedom of 
expression as providing some justification for the publication of the article, this was, 
in the absence of any further public interest consideration, insufficient to justify the 
publication of the complainant’s private text messages, without his consent. It had 
also not sought to argue that the complainant had previously discussed his private 
life publicly. 
 
As the newspaper had failed to provide sufficient public interest justification for 
publishing the text messages, the complaint under Clause 2 was upheld.    

 
  



    Item                                  3 

Appendix B 
Decision of the Complaints Committee 

01690-17 A woman v mirror.co.uk 
 
Summary of Complaint 
 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that 
mirror.co.uk breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 6 
(Children) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Heartbroken mum 
shares distressing footage of bullies attacking her 12-year-old daughter before leaving 
her lying in a gutter”, published on 4 March 2017. 

 
2. The article reported on a physical altercation involving two young girls, and contained 

a 40 second video of the incident. The video showed the two girls walking alongside 
each other at the side of a road. It showed one of the girls shouting at the other, before 
appearing to pull her to the ground and punch and kick the second girl; the article 
reported that the second girl had been “left lying terrified in a heap in the gutter”. Both 
of the girls had their faces pixelated. The article reported that that “the sick footage” 
had been “filmed by one of the bullies”. The quality of the recording was affected by 
the fact that the video was shot at night, in dim light.  
 

3. The article reported that the video appears to show the second girl being “verbally 
abused” before being “dragged to the floor in the middle of the road by another girl”. 
It said that “a mum has shared distressing footage of a brutal attack that left her 12-
year-old daughter lying in a gutter in her bid to raise awareness of school bullying “. 
As well as the video, the article included stills of the footage, again with both girls’ 
faces pixelated. The article reported that “the incident has been reported to West 
Yorkshire Police and the distressing footage has been shared more than 4,000 times 
on social media”.  
 

4. The article contained a statement from the head teacher of the second girl’s school 
confirming that “staff spent time with the student and spoke to parents” and that it had 
contacted “external agencies” as the “alleged attacker” was not a pupil at the school. 
 

5. The complainant, the mother of the first girl, expressed concern that the article 
inaccurately referred to her 15-year-old daughter as a “bully”, when the police were 
aware that her daughter was the individual involved in the altercation, and the matter 
was still being investigated by them.  
 

6. The complainant said that she had not given her permission for the video to be 
published, and said that by including it in the article, alongside its accompanying stills, 
the newspaper had breached her daughter’s privacy. The complainant did not accept 
that it was in the public interest to report on, or publish footage of, the incident.   
 

7. The newspaper did not accept a breach of the Code. It said that the video showed an 
anti-social and potentially criminal act, which was filmed in a public location by 
another person allegedly bullying the victim. The newspaper said that it had ensured 
that the footage and pictures had been pixelated, in order to protect the identity of 



    Item                                  3 

those shown. The newspaper noted that, prior to the article’s publication, the footage 
had been placed in public domain, having been circulated on social media. It had 
also been referred to by the police in their appeal for information.  

 
8. The newspaper said that it had considered the Code before publication and decided 

that it was in the public interest to report on the incident. It said that the serious and 
anti-social nature of the activity was demonstrated by the fact that the police decided 
to conduct additional neighbourhood patrols in the area to offer reassurance to the 
community. 
 
Relevant Code Provisions  
 

9. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
 
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
v) A publication must report fairly and accurately the outcome of an action for 
defamation to which it has been a party, unless an agreed settlement states otherwise, 
or an agreed statement is published. 
 
Clause 2 (Privacy)* 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of 
information. 
 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 6 (Children)* 
i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 



    Item                                  3 

ii) They must not be approached or photographed at school without permission of 
the school authorities. 
 
iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues involving 
their own or another child’s welfare unless a custodial parent or similarly responsible 
adult consents. 
 
iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is clearly in 
the child's interest. 
 
v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as sole 
justification for publishing details of a child's private life. 
 
The public interest 
 
There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated 
to be in the public interest. 
 
The public interest includes, but is not confined to: 

i. Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
ii. Protecting public health or safety. 
iii. Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual 

or organisation. 
iv. Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 

obligation to which they are subject. 
v. Disclosing a miscarriage of justice. 
vi. Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 

impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
vii. Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 
viii. There is a public interest in freedom of expression itself. 
ix. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 

domain or will or will become so. 
 
Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – would 
both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how they reached 
that decision at the time. 
 
An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interest of children under 16. 
 
Findings of the Committee 
 

10. Critical to the Committee’s consideration of this complaint was the fact that it related 
to a child. While the footage had been filmed on a public street, and had been shared 
more than 4,000 times on social media, the Committee had received no evidence that 



    Item                                  3 

either the complainant or her daughter had consented to her being filmed, or to the 
footage being shared on social media or otherwise placed in the public domain, let 
alone published to a large audience. In these circumstances, the Committee 
concluded that the complainant’s daughter had a reasonable, albeit limited, 
expectation of privacy in relation to the footage. 
 

11. Nonetheless, whilst the video might have identified the girl to a limited number of 
people within her local community beyond those who were already aware of it from 
its previous circulation, the newspaper had taken steps to minimise the extent of this, 
by not naming her and thoroughly pixelating the images and footage. In those 
circumstances, and given the previous circulation of the footage within the girl’s 
community, the Committee considered that any intrusion into the complainant’s 
daughter’s private life posed by the further publication of the footage had been 
limited. 
 

12. The Committee considered that there existed a very strong public interest justifying 
publication. There was a public interest in enabling the second girl’s mother to discuss 
the effect that the behaviour featured in the video had on her daughter, and to use 
the video and stills as part of that story, particularly where the video itself had formed 
part of the incident to which her daughter was subject. There was also a public interest 
in contributing to public debate about anti-social behaviour amongst young people, 
and the video illustrated vividly, in a way that would not have been possible through 
words alone, the nature of the behaviour. Further, the newspaper had taken steps to 
limit the extent of the intrusion into the complainant’s daughter’s privacy. The 
Committee concluded that in this instance an exceptional public interest justified 
publication of the video in its pixelated form. The complaint under Clause 2 was not 
upheld. 
 

13. Similarly, the Committee found no breach of Clause 6 (Children). While the footage 
had the potential to intrude into the complainant’s daughter’s time at school, given 
the nature of the behaviour shown and the significant public interest in publication, 
this intrusion was not “unnecessary”. The fact that the complainant’s daughter had 
engaged in the activity shown in the video was a matter that related to her, and to the 
second girl’s welfare. As such, the Code's starting point is that parental consent would 
be required for the publication of the video and stills under the terms of Clause 6(iii). 
However, this requirement was overridden by the public interest in its publication.  
 

14. The Committee finally considered the complaint about the article’s accuracy. It did not 
consider that it was significantly inaccurate or misleading to characterise the 
complainant’s daughter as a “bully”, in circumstances where the footage appeared to 
show the her pulling another girl to the floor, and punching and kicking her as she 
lay on the ground, and had been shared by the alleged victim’s mother, in order to 
raise awareness of school bullying. There was no breach of Clause 1.  
 
Conclusion 
 

15. The complaint was not upheld. 
 



    Item                                  3 

Remedial Action Required 
 
N/A 
 

  



    Item                                  3 

Appendix C 
Decision of the Complaints Committee 

00253-17 A woman v That’s Life 
 

Summary of complaint 
 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that 
That’s Life breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “No genitals! Baby was neither boy nor girl”, published on 19 
January 2017. 

 
2. The article was the complainant’s first-person account of her pregnancy. It was 

reported that she suffered complications throughout her pregnancy and that her 
son was born prematurely under a cesarean section. It was also reported that 
doctors were unable to confirm the sex of her son until he was four months old. 
The article reported that he suffered from hydrops fetalis, which caused extensive 
swelling around his body and the swelling of his sex organs in the womb. It was 
also reported that when he was one month old, an endocrinologist confirmed that 
he had male genitals in place, and that when he was four months old, a 
chromosome and genetics expert confirmed that he was male. 

 
3. The complainant said that the headline was inaccurate because her son was not 

born with “no genitals”. She said that due to the swelling around his body, 
consultants said that they thought they could see male genitals, but would wait 
until he was in a more stable condition before tests were carried out to confirm 
this. The complainant also said that the article was inaccurate because it reported 
that during a pre-natal scan, the sonographer said that her son had “extensive 
swelling around the body”. The complainant said that she was only informed of 
this once he had been born. Further, the complainant said that the article was 
inaccurate because it reported that her contractions began when she was twenty-
eight weeks pregnant and that a doctor said “it’s time to get the baby out”. The 
complainant said that the correct position was that she went to hospital with 
tightenings and had three contractions the following day, when she underwent an 
emergency cesarean section. 

 
4. The publication said that any ambiguity surrounding the headline was made clear 

in the article. It said that it accurately summarised the position in the article, that 
no genitals could be seen on the complainant’s son, which left her in a position of 
not knowing whether her son was a male or a female. The publication also said 
that they took care to ensure that the complainant’s story was represented 
accurately. It said that a thorough interview was conducted with the complainant, 
and the story was read back to her three times until the article was approved by 
the complainant. It noted that the final version of the article, which was read to the 
complainant, contained the quotes which the complainant has disputed. 

 
Relevant Code Provisions 

 
5. Clause 1 (Accuracy) 

i. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 



    Item                                  3 

published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii. A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv. The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

v. A publication must report fairly and accurately the outcome of an action for 
defamation to which it has been a party, unless an agreed settlement states 
otherwise, or an agreed statement is published. 

 
Findings of the Committee 

 
6. Given the sensitivity of the story, which was a first-person account of the 

complainant’s pregnancy and the birth of her child, particular care should have 
been taken to accurately summarise the story on the front page of the magazine. 

 
7. The complainant’s son had been born with a condition which had caused his 

genitals to swell so that when he was born, doctors could not determine whether 
he was male or female. It was not the case that he had been born with “no 
genitals”, as stated on the front cover. This inaccuracy had been compounded by 
the sub-headline, which read “Baby was neither boy nor girl”.  

 
8. The Committee acknowledged that the magazine had taken care over the 

accuracy of the article itself, which made clear the nature of the child’s condition; 
however, this had been undermined by its failure to accurately summarise the story 
on the front page. The headline was not supported by the text. Given the sensitive 
subject matter, this represented a serious breach of Clause 1 (i). 

 
9. The inaccuracy had given a significantly misleading impression of the child’s 

condition, and it had misrepresented the way in which the complainant had told 
her story. The magazine’s failure to offer to publish a correction was a breach of 
Clause 1 (ii).   

 
10. The magazine had interviewed the complainant three times and it had received 

her approval for the final draft of the article. While the Committee acknowledged 
the complainant’s concerns that the article itself inaccurately reported comments 
made to her by the sonographer, and the circumstances surrounding her son’s 
birth, the Committee was satisfied that the publication had taken sufficient care 
over the accuracy of this information. In circumstances where it is not disputed that 
the complainant had a caesarean section following contractions, and that she was 
told that her son had “extensive swelling” around his body, the Committee did not 
consider that the article was significantly inaccurate on these points. There was no 
breach of Clause 1 on these aspects of the complaint. 

 
Conclusions 

 
11. The complaint was upheld. 

 
  



    Item                                  3 

Remedial action required 
 

12. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required. 
 

13. The magazine had published a significantly inaccurate headline, which was not 
supported by the article, and it had failed to comply with the obligations of 
Clause 1(ii) by offering to publish a correction. In those circumstances, the 
Committee would generally require the publication of an upheld adjudication. 
The complainant confirmed to IPSO in correspondence that she did not wish for 
any further information to be published in the magazine, which related to her 
son. The Committee noted that the article related to private, medical details of a 
young child, which would be referenced in any published adjudication. In those 
particular circumstances, and having considered the nature of the breach it had 
established and the complainant’s request, the Committee concluded that it was 
not appropriate to require the publication of an upheld adjudication. No further 
action was required. 

  



    Item                                  3 

Appendix D 
Decision of the Complaints Committee 

01729-17 Beckham v Mail Online 
 
Summary of Complaint 

 
1. David and Victoria Beckham complained to the Independent Press Standards 

Organisation that Mail Online breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Build it like Beckham! Final preparations are 
underway as David and Victoria ‘prepare to move in to £5 million Grade II-listed 
country barn’”, published on 6 March 2017. 
 

2. The article reported that renovations had begun at the house that the complainants 
were said to have bought, and identified the general area where it was located, 
the name of the town it was close to, and identified a landmark which it was near. 
It said that two new glass extensions appeared to have already been constructed 
at the property, new windows appeared to have been fitted, and landscaping had 
begun on the grounds and driveway. The article was accompanied by ten 
photographs of the outside of the property from a number of different angles, 
which demonstrated that renovation work was under way.  
 

3. The complainants said that the article included photographs of the house they had 
yet to move in to, both from close-up and afar, which must have been taken by 
trespassing on private land. They said that the article and some of the photographs 
not only depicted what would become their family home, it had also clearly 
identified its location to millions of readers. They said that they had a reasonable 
expectation of privacy in relation to their home, and private and family life; this 
was particularly important where they intended to raise their children at the 
property free from the media scrutiny to which they are subjected in many other 
aspects of their lives. They said that due to their profile, the identification of their 
private family homes had given rise to serious security issues in the past, which 
had meant that they had been forced to take a number of preventative measures, 
including employing private security contractors. They considered that there was 
no public interest in publishing such material. 
 

4. The publication said that the photographs had been taken from a public place, 
and that there was no trespass onto the complainants’ property. It said that the 
key test in such cases is whether the information published would be sufficient to 
enable people to find the home, and whether the article put new information into 
the public domain about the location. It said that in this case, it was clear that the 
article did not reveal any “new” information about the property. It said that 
photographs of the property had previously been published by other newspapers, 
and many had identified the house’s approximate location in a similar fashion. It 
highlighted one article in particular which had identified the precise road where 
the house was located, over and beyond what it and other newspapers had done. 
Overall, it said that the article went no further than simply saying where the 
property was close to, and that the photographs were closely cropped to the 
buildings and gave very little context beyond a field and some trees. Nonetheless, 
the publication offered to remove the photographs from the article as a gesture of 
goodwill.   
 



    Item                                  3 

5. The complainants accepted that four of the ten photographs could have been 
taken from public land, but argued that the other six could only have been taken 
from private property. They said that the very act of taking these photographs from 
private land demonstrated that the publication had no respect for their privacy. In 
addition, the article had gone further than other articles in causing the location of 
the property to be identified because it had featured ten photographs – more than 
featured in the other articles – as well as a description of the area where the 
property was located.    
 

Relevant Code Provisions 
 

6. Clause 2 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

 
Findings of the Committee 
 

7. The complaint centred on two key concerns: that the photographer had entered 
private land in order to take photographs of the complainants’ property, which 
showed views not visible to the public, and that the subsequent article had 
contained information which could lead to intrusion by a member of the public.  
 

8. The Committee acknowledged the complainants’ position that the reporter had 
trespassed onto private property in order to take the photographs. While trespass 
is ordinarily a matter for the civil courts, venturing onto private property could also 
be intrusive in breach of  Clause 2 of the Code.  
 

9. The Committee noted the dispute between the parties about whether six of the 
photographs had, in fact, been taken on private or public land; it was not in a 
position to make a finding as to where each individual photograph was taken. 
However, the six images showed the outside walls of the property; they did not 
reveal more information about the property than was shown in the four 
photographs which had been taken from what was accepted to be a public right 
of way. In addition, in circumstances where the property was undergoing 
renovation, and was not yet used by the complainants as a home, the photographs 
could only contain a limited amount of private information, if any. The Committee 
did not consider that the publication of the photographs, leaving aside the 
separate issue of the identification of the complainants’ address, represented an 
intrusion into their private life. There was no breach of Clause 2 on this point. 
 

10. In general, people do not have a reasonable expectation of privacy regarding their 
address. However, there are special circumstances in which the publication of 
details of an individual’s home may be intrusive. In this case, the Committee 
recognised that certain individuals, including those with a high public profile, may 



    Item                                  3 

be exposed to security problems if their address, or details allowing their address 
to be identified, are published. As such, this may be information in relation to 
which they have a reasonable expectation of privacy. 
 

11. In this case, the article reported details of the wider geographical region where the 
property was located, the town that it was near, and identified a local landmark 
which it was close to. The photographs depicted the property the complainants 
had purchased, and revealed that it was currently being renovated. 
 

12. In the Committee’s view, these details were insufficient to identify the precise 
location of the property, such that the complainants would have a reasonable 
expectation of privacy in relation to the information contained in the article. In 
coming to this view, the Committtee noted that the details revealed in the article 
did not go substantially further, in detailing the property’s location, than 
information already in the public domain.  There was no breach of Clause 2 on 
this point.  
 

Conclusions  
13. The complaint was not upheld.  

 
Remedial Action Required 

14. N/A 

  



    Item                                  3 

Appendix E  
 

Decision of the Complaints Committee  
13584-16 Gibbins v The Sun  

 
Summary of complaint  
 

1. Angela Gibbins complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “GEORGE & THE DRAGON”, published in print on 26 July, and 
published online with the headline “GEORGE & THE DRAGON Three-year-old 
Prince George hit by vile rant from British Council boss paid thousands by 
taxpayers to promote UK”, and a further article headlined “GEORGE'S DRAGON 
SLAYED £80k-a-year British Council boss who launched vile rant against Prince 
George is facing disciplinary action”, published online on 26 July. 
 

2. The first article reported that the complainant “sparked fury on Facebook with an 
attack on Prince George”. The subheadline of the article, which appeared on the 
front page of the newspaper, claimed that “3-yr-old Prince hit by vile rant of boss 
paid to promote UK”.  The text on the front page reported that the complainant 
was a “boss at the taxpayer-funded British Council, which promotes UK culture 
worldwide”, that the complainant had said that Prince George “was an example 
of ‘white privilege living off public money’”, and that the complainant “made her 
comments on a snap of him which had the caption ‘Prince George already looks 
like a f****** d***head’ “. 
 

3. The article reported that the complainant had “made her comments beneath the 
three-year-old’s picture, which someone had posted on Facebook with the vile 
caption ‘Prince George already looks like a f****** d***head’”. The article was 
accompanied by an image of this meme. A meme is an image easily shared on 
social media, often accompanied by a short amount of text. In the article, the 
image of the meme had the caption “Facebook Troll” at the top.  Below this image, 
was an image of the complainant’s Facebook comment on the post, which were: 
“White privilege. That cheeky grin is the (already locked-in) innate knowledge that 
he’s Royal, rich advantaged and will never know *any* difficulties or hardships in 
life. Let’s find photos of 3yo Syrian refugee children and see if they look alike, 
eh?”. The image of the post had the caption “Charity Exec’s poison” above it. The 
article reported that in response to being challenged, the complainant had 
responded by saying “I’m sound in my socialist, atheist and republican opinions…I 
don’t believe the royal family have any place in a modern democracy least of all 
when they live on public money. That’s privilege and it needs to end”.  
 

4. The online version of the first article was largely similar to the print version. 
However, when it was first published at 11:22pm on 25 July, the first image in the 
article, a photograph of the complainant, was captioned: “Troll with it…Angela 
Gibbins caused fury with her attack by saying “Prince George already looks like a 
f**** d***head”. This was amended at 12:20pm on 26 July to “troll with it…Angela 
Gibbins caused fury with her attack”.  The article was also accompanied by an 
image of the meme which had the caption “Facebook Troll” at the top, and was 
captioned “Antisocial media…Gibbins made her comments beneath the three-
year-old’s picture, which someone had posted on Facebook”. The third sentence 



    Item                                  3 

in the body of the article stated that “Gibbins made her comments beneath the 
three-year-old’s picture, which someone had posted on Facebook with the vile 
caption”.  
 

5. The second article reported that “The British council boss who launched a scathing 
attack on Prince George will face disciplinary action for calling him ‘privileged, 
rich and living off public money. As revealed by The Sun, Angela Gibbins made 
the comments below the tot’s picture which somebody had posted on Facebook 
with the vile caption: ‘Prince George already looks like a f***** d***head’”. The 
article included a picture of the Facebook meme, with the caption: “Facebook 
Troll”, at the top of the image, and with the caption: “Facebook troll…Angela 
Gibbins posted the comments on a private Facebook page”, at the bottom of the 
image. A caption to a further image in the article stated that “Sweet Prince George 
was the victim of a cutting attack on social media when British Council boss trolled 
him”. 
 

6. The complainant said that the articles gave the clear impression that she had made 
the comment that Prince George looked like “a fucking dickhead”, which was 
inaccurate, and which the newspaper knew was inaccurate. She said that the 
identity of the Facebook user who had actually posted the meme had been 
removed from the image of the meme accompanying the article, which was 
published directly opposite a large image of her, again, giving the clear 
impression that she had made the “fucking dickhead” comment. The references 
to her having made a “vile rant” supported the suggestion that she had made this 
comment. She noted that where the article did refer to someone else having posted 
the picture of Prince George, it did not make clear that the caption to this picture 
was also made by someone else, rather than her. In circumstances where she was 
accused of a “vile rant”, and a “Facebook attack”, this suggested she had made 
the comment in question.  
 

7. In relation to the online version of the article, the complainant noted that it referred 
to her as a “troll”, and that it also had an image of the meme with the caption 
“Facebook troll”. She said that this suggested that she had made the meme.   
 

8. In relation to the second online article, the complainant noted that it referred to 
her “trolling” Prince George, and that it also contained an image of the meme 
captioned “Facebook Troll” at the top, and captioned “Facebook troll…Angela 
Gibbins posted the comments on a private Facebook page”, at the bottom.  
 

9. The complainant said that her comments on white privilege were made from her 
private Facebook account, in a sub-thread in the comment section below the 
meme, in which there was a discussion amongst her friends relating to all children 
enjoying the same rights and protections. The complainant was concerned that the 
newspaper had not reported a further comment she had made in the thread, which 
showed her in a more favourable light, and in which she said “all I wish to suggest 
is that most children in the world don’t have as many reasons to smile”. The 
complainant said that she was not a British Council “boss”, but was head of the 
department responsible for managing the organisation’s property. She said that 
she was one of a large number of senior managers, her role was not external-
facing, and it was not to promote the UK, as reported.  
 



    Item                                  3 

10. The newspaper denied that either the print version of the first article, the amended 
online version of this article, or the second article suggested that the complainant 
had made the comment accompanying the meme. It noted that the articles made 
clear that the complainant had made her comments beneath a meme posted by 
somebody else. It said that while it was aware of who had reposted the meme, it 
appeared that it had been copied from another post; the newspaper had not taken 
the decision to remove the identity of the creator of the meme. It said that in the 
article, the meme had the headline “Facebook troll”, and that underneath, the 
complainant’s comments were headed “Charity Exec’s poison”. It said that if it had 
been alleging that the complainant had made the comments accompanying the 
meme, it would have been captioned accordingly.  
 

11. The newspaper said that while the complainant was entitled to her views, it was 
entitled to characterise them as a “vile rant”. It said that it was not inaccurate to 
refer to the complainant as a British Council “boss” or “chief”, where she was 
“Head of Global Estates”. The newspaper noted that the British Council’s patron 
was the Queen, and said that its entire ethos was to promote the UK abroad.  
 

12. At a late stage of the IPSO investigation, the newspaper said that on the morning 
of the 26 July, the journalist had received a telephone call from the British Council 
in relation to the online version of the story referring to the complainant as having 
called Prince George a “f******* d***head”. The journalist raised the issue with a 
senior member of the website’s editorial staff, and an amendment was made to a 
picture caption which had claimed that the complainant had made the comment 
accompanying the meme.  
 

13. The newspaper accepted that this caption had been inaccurate, and said that the 
only explanation it could provide was that a sub-editor has misread the article. It 
said that the mistake was rectified when it had been brought to its attention by the 
British Council. At this stage of the IPSO complaints process, the newspaper 
offered to publish the following correction and apology, above the online article. 
It subsequently offered to publish this wording on its website’s homepage for 24 
hours, and archived in its corrections and clarifications section:  
 
An incorrect picture caption on a story about Prince George suggested that Mrs 
Angela Gibbins called him a 'F****** D*******.  In fact Mrs Gibbins was 
commenting on a meme published on Facebook by somebody else.  We are happy 
to clarify and apologise to Mrs Gibbins. 
 

14. The complainant said that for several months, the newspaper had denied having 
claimed that she had made the “f****** d***head” comment.  In those 
circumstances, she was concerned that it was only at a late stage in the complaints 
process that the newspaper confirmed that the online version of the article had an 
image caption which claimed that she had made this comment when first 
published. She said that the inaccurate caption was evidence that the newspaper’s 
online journalist had understood her to have made this comment from the article 
that appeared in the print edition. She was concerned at the length of time taken 
for the newspaper to amend the online article when the British Council had 
brought it to the newspaper’s attention.  
 



    Item                                  3 

Relevant Code provisions 
 

15. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 

Findings of the Committee 
 

16. In large part, this complaint related to whether the articles, in their presentation of 
the story, claimed that the complainant had herself written the post that Prince 
George looked like “a fucking dickhead”, in addition to making the comments it 
was accepted she had made in response to the post.  
 

17. When first published, the online version of the first article contained a picture 
caption which inaccurately claimed that the complainant had said that “Prince 
George already looks like a “f****** d***head”. As was clear from the remainder 
of the coverage, the newspaper knew that the complainant had not made these 
comments. This was a failure to take care not to publish inaccurate information, 
and a breach of Clause 1 (i).   
 

18. The words accompanying the meme were an insult directed at Prince George, 
using offensive language. They were of a different quality to the comments the 
complainant had in fact made, and for these reasons, the Committee considered 
that the inaccuracy was significant, such as to require correction under the terms 
of Clause 1 (ii).  The Committee was extremely concerned that the error in the 
caption had not been brought to the attention of either IPSO or the complainant 
until a late stage in the complaints process.  
 

19. The Committee welcomed the newspaper’s offer to correct and apologise for this 
error. However, the newspaper had been aware of the inaccuracy since soon after 
the article was first published, and had amended the article accordingly. The 
Committee made clear that the Code’s requirement that significant inaccuracies 
should be corrected is not met by simply amending an article. The publication had 
failed to correct the article sufficiently promptly, and the complaint was upheld 
under Clause 1 (ii). 
 

20. The Committee next considered the second article. It acknowledged that the 
second sentence of the article stated that the complainant had made the comments 
“below the tot’s picture which someone had posted on Facebook with the vile 
caption: ‘Prince George already looks like a f*****g d***head’“. However, the 
image of the meme which appeared later in the article was captioned “Facebook 



    Item                                  3 

Troll”, at the top, and was captioned “Facebook troll…. Angela Gibbins posted 
the comments on a private Facebook page”, at the bottom. This clearly implied 
that the complainant had posted the meme to Facebook, which was inaccurate, 
and directly contradicted the suggestion in the second sentence of the article. The 
presentation of this image, including the captions, represented a failure to take 
care not to publish misleading information, in breach of Clause 1 (i). The image 
of the meme and its captions was significantly misleading, such as to require 
correction under the terms of Clause 1 (ii). The newspaper had not offered to 
publish a correction on this point, and this aspect of the complaint was upheld as 
a breach of Clause 1 (ii).  
 

21. The print version of the first article placed the meme, captioned “Facebook troll”, 
adjacent to the complainant’s comments, captioned “Charity’s Exec’s Poison”. On 
both the front and inside page, the article began by setting out the comments it 
was accepted the complainant had made. The text on the front page explained 
that the complainant had “made her comments on a snap of him which had the 
caption: ‘Prince George […]’“. The second sentence of the full article on the inside 
page made clear that the complainant had made the comments on a picture that 
“someone had posted on Facebook with the vile caption: “Prince George […]’”  
 

22. The newspaper was entitled to draw attention to the context in which the 
complainant had made her comments about Prince George, which had been on 
a meme which contained an offensive insult towards him. Taking in to account all 
the circumstances, the Committee considered that the print version of the article 
made sufficiently clear that the “fucking dickhead” comment had been made by 
the person who originally posted the photograph of Prince George, rather than 
the complainant. The newspaper had not failed to take care over the accuracy of 
the article, in this respect. The article was not misleading in the manner alleged, 
and this aspect of the complaint did not breach of Clause 1.  
 

23. The Committee then considered the amended online version of the first article. In 
this article, the caption was first referenced in the third sentence of the article, 
which said that “[the complainant] made her comments beneath the three-year-
old’s picture, which someone had posted on Facebook with the vile caption”. The 
words “fucking dickhead” first appeared in the image of the meme itself, the 
caption of which made clear that the complainant had made her comments 
“beneath the three-year-old’s picture, which someone had posted on Facebook”. 
For this reason, in addition to the reasons given in relation to the print version of 
the article, the Committee considered that the amended version of the online 
article was not significantly misleading in its presentation of the complainant’s 
comments.  

 
24. The Committee noted the complainant’s concern that the newspaper had not 

reported a further comment in the thread. The further comment was less hostile to 
Prince George, but it did not seek to draw back from the comment on which the 
newspaper’s coverage was based. The fact that the articles did not report this 
further comment, did not make them significantly misleading. The complainant 
was a senior manager at the British Council, and it was not misleading to refer to 
her as a “British Council Boss”. These aspects of the complaint did not breach 
Clause 1.  
 



    Item                                  3 

Conclusions 
 

25. The complaint was upheld.  
 
Remedial Action Required 
 

26. Having upheld a breach of Clause 1 (i) and Clause 1 (ii) in relation to the original 
online version of the first article, and the second article, the Committee considered 
what remedial action should be required. The Committee considered that the 
failure to take care not to publish inaccurate information, and the failure to comply 
with the obligation to correct significant inaccuracies promptly would be 
appropriately remedied by the publication of an adjudication.  
 

27. The adjudication should be published on the publication’s website, with a link to 
the adjudication (including the headline) being published on the homepage for 24 
hours. It should then be archived in the usual way. The headline of the adjudication 
must make clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its subject 
matter; it must be agreed in advance.  
 

28. In relation to the online version of the first article, if the publication continues to 
publish this article, without the addition of the offered correction above it, the full 
text of the adjudication should also be published on that page, beneath the 
headline. If the publication publishes the offered correction above the article, a 
link to the adjudication should be published with the article, explaining that it was 
the subject of an IPSO adjudication.  
 

29. In relation to the second article, if the newspaper intends to continue to publish 
the article without amendment to remove misleading statement identified by the 
Committee, the full text of the adjudication should also be published on that page, 
beneath the headline. If amended to remove the misleading statement, a link to 
the adjudication should be published with the article, explaining that it was the 
subject of an IPSO adjudication. 
 

30.  The terms of the adjudication to be published are as follows:  
 
Following publication of two online articles 26 July headlined “GEORGE & THE 
DRAGON Three-year-old Prince George hit by vile rant from British Council boss 
paid thousands by taxpayers to promote UK”, and “GEORGE'S DRAGON SLAYED 
£80k-a-year British Council boss who launched vile rant against Prince George is 
facing disciplinary action”, Angela Gibbins complained to the Independent Press 
Standards Organisation that The Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ 
Code of Practice. The complaint was upheld, and IPSO required The Sun to publish 
this adjudication on its website. 
 
The articles reported on Facebook comments the complainant had made about 
Prince George on a meme, created by someone else. The complainant’s comments 
in the thread below the meme related to Prince George, and “white privilege”. 
However, the meme had the caption “‘Prince George already looks like a f****** 
d***head’”, and this complaint related to whether the articles, in their presentation 
of the story, claimed that the complainant had herself written the caption on the 



    Item                                  3 

meme, in addition to making the comments it was accepted she had made in 
response to the post.  
 
A picture caption in the first article stated that: “Troll with it…Angela Gibbins 
caused fury with her attack by saying ‘Prince George already looks like a f**** 
d***head’”. The complainant said that this was inaccurate; she had not created 
the meme, and had not called Prince George a “f****** d***head”. 
 
An image of the meme in the second article was captioned “Facebook Troll” at the 
top, and “Facebook troll…Angela Gibbins posted the comments on a private 
Facebook page”, at the bottom. The complainant said that this inaccurately 
suggested that she was the “troll” who had posted the meme. 
 
The newspaper accepted that the picture caption on first article was inaccurate, 
and said that the only explanation it could provide was that a sub-editor has 
misread the article. It said that when the British Council brought the mistake to its 
attention on the day after publication, it amended the caption to remove this claim. 
During the IPSO complaints process, it offered to publish a correction and apology 
to the complainant on its website. The newspaper denied that the image of the 
meme in the second article was misleading. 
 
The publication of the inaccurate caption in the first article was a failure to take 
care not to publish inaccurate information. The newspaper had been aware of the 
inaccuracy since soon after the article was first published, and had amended the 
article accordingly. However, the Code’s requirement that significant inaccuracies 
should be corrected is not met by simply amending an article. While it subsequently 
offered to publish a correction and apology, the newspaper had failed to correct 
the article sufficiently promptly, and the complaint was upheld under Clause 1 (ii). 
Furthermore, where the amendment that had been made to the online article was 
clearly relevant to the complaint, the Committee was extremely concerned that the 
newspaper had not brought this to the attention to either IPSO or the complainant 
until a late stage of the complaints process.  
 
The presentation of the image of the meme in the second article clearly implied that 
the complainant had posted the meme to Facebook, which was inaccurate. This 
represented a further failure to take care not to publish misleading information. The 
publication had not offered to correct this, and the complaint was also upheld as 
a breach of Clause 1 (ii).  
 
The Committee considered that the appropriate remedy to the breach of the Code 
was publication of this adjudication.   

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX F 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

989 01685-17 Note to Committee – Versi v Mail 
Online 

993 01071-17 Manfield v Enfield Gazette & 
Advertiser 

994 13577-16 Ayub v Telegraph & Argus 
995 00613-17 O’Connor v The Irish News 
997 00349-17 Trotman v The Times 
998 00342-17 Pandor v Daily Mail 
1002  Request for review 
1003 01125-17 Mascarenhas v Daily Express 
1004 00733-17 Versi v express.co.uk 
1005  Request for review 
1008 13839-16 The Rt Hon. Baroness Patricia 

Scotland QC v Daily Mail 
1009 13840-16 The Rt Hon. Baroness Patricia 

Scotland QC v The Mail on Sunday 
1010 13841-16 The Rt Hon. Baroness Patricia 

Scotland QC v Mail Online 
1013 01020-17 A woman v Dartford & Swanley News 

Shopper 
1014 14380-16 Easton v Sunday Life 
1016 00281-17 Brighton & Hove City Council v The 

Argus (Brighton) 
1018 00722-17 Goring v Press & Journal 
1019  Request for review 
1021 14333-16 Gray v Inverness Courier 
1024  Request for review 
1025 01578-17 Jones v thescottishsun.co.uk 
1027 14203-16 Granger v The Scottish Sun (Sunday) 
1028 00866-17 Beckwith v Mirror.co.uk 
1030 05870-17 Note to Committee – Zacklova v Daily 

Mail 
1031  Request for re-open – Various v 

Telegraph.co.uk 
1032 13130-

16/13131-
16 

Lister v Lincolnshire Echo/Boston 
Target 

1033  Request for review 
1035 01396-17 Versi v express.co.uk 
1037  Request for review 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Richard Best, Deputy Chairman
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Neil Watts
	Elisabeth Ribbans
	Nina Wrightson
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	Niall Duffy
	Alistair Henwood
	Vikki Julian
	Madeline Palacz
	Holly Pick
	Lauren Sloan
	Liam Tedds
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee

