
 
Paper No. 3192 

 
CONFIDENTIAL 

  

1 

 

 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 21 May at 10.30am  

Gate House   
 

Present          Lord Edward Faulks 
   Bulbul Basu 
   Sarah Baxter  
   Andy Brennan  
   Manuela Grayson 

David Hutton  
Alastair Machray  
Asmita Naik 

   Mark Payton  
   Allan Rennie 

   Ted Young  
    

 
In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive  
   Alice Gould, Head of Complaints 
   Emily Houlston-Jones, Head of Complaints 
   Michelle Kuhler, PA & minute taker, (remotely) 
     
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
   
   Sarah Colbey 
   Ellie Richards Coldicutt (remotely) 
   Tom Glover (remotely) 

Natalie Johnson 
Heather McCrum (remotely) 
Hira Nafees Shah (remotely) 
Marcus Pike 
Molly Richards  
Sophie Thomsett 
 

 
 
Observers:            Jonathan Grun, Editors Code of Practice 
   Jay Stone, Editors Code of Practice 
   Steven Vaughan, Editors Code of Practice, (remotely) 
    
    

      
    
      



    Item                                  3 

2 

 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Carwyn Jones. Welcomes were given to: Sophie 
Thomsett, new Complaints Officer; as well as Jay Stone and Steven Vaughan from 
the Editors Code of Practice. 

 
2.  Declarations of Interest 
 

    Ted Young declared an interest in item 7 and left the meeting for the item. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 23 April 2024, 
following amendments to David Hutton attending for item 8 not 9 and the change 
to the date of the next meeting from 28th to 21st May. 
 

4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 
 

5.      Update by the Chair – oral 
 

The Chairman update the Committee on recent events. 
 

The Chief Executive gave feedback on the recent visit to Manchester. She also 
updates the Committee members on the Regulation changes and progress on the 
office move. 
 
Questions and suggestions were taken from the Committee on the regulation 
changes. 

 
 

6.      Complaints update by the Head of Complaints – oral 
 

Alice Gould gave the Committee an update on complaints of note which will be 
brought to the Committee. She also told the Committee that the next thematic 
review will be on public interest. 
 
 

7. Complaint 22679-23 Nicholls v Mail Online 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 

 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

3 

 

8. Thematic review: Clause 2 (Privacy) and social media  
 

Emily Houlston-Jones, Head of Complaints presented a general introduction to the 
review.  
 
The Committee discussed the review, giving feedback, suggestions and comments. 

 
 

9. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix B. 
 
 
10.      Any other business 
 
 There were no other business. 

 
 

11.     Date of next meeting 
 

 The date of the next meeting was subsequently confirmed as Tuesday 11th June 
2024. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

4 

 

APPENDIX A 
 
 
Decision of the Complaints Committee – 22679-23 Nicholls v Mail Online 
 
Summary of Complaint 
 
1. Sandra Nicholls, acting on her own behalf and on behalf of Lydia Ball and Kelly-Jane 
Mann, complained to the Independent Press Standards Organisation that Mail Online 
breached Clause 9 (Reporting of Crime), Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), and 
Clause 3 (Harassment) of the Editors’ Code of Practice in the preparation and 
publication of an article headlined “Mother-in-law of married Army Sergeant who raped 
colleague after barracks party is reported to police for 'harassing his victim'”, published 
on 9 December 2023. 
2. The article, which appeared online only, reported that the complainant – who was 
described in the article as the “mother-in-law of a soldier who faces prison for raping a 
colleague” – had been “reported to police for allegedly harassing his victim”. It went on 
to report that the complainant had “apparently been messaging family and friends of 
the woman he raped” and that “[t]he messages have been framed as in support of his 
wife and her daughter, Lydia Ball”. It then reported that “[m]essages [were] sent via a 
Facebook account in the name of Sandra Nicholls querying [her son-in-law’s] guilt to 
close associates of” the victim. It then went on to state that: 
“In one post she wrote: ‘My son-in-law Michael had been accused and convicted of rape. 
We, the friends and family of Michael, know that this accusation is not true’. She then 
made disparaging remarks about [the victim]. The messages also name the victim – 
which is illegal in sex offence cases – and identify her partner.” 
3. The article also reported that the complainant had, “when approached about this 
episode […,] initially denied that she was behind the messages before conceding that 
she had written one”. The article contained further details about the complainant’s 
relationship with her son-in-law: it reported that she had “changed her avatar to a 
picture of” her son-in-law and that, “[a]s part of his bail conditions, [her son-in-law] 
must live at [the complainant’s] address.” 
4. The article was illustrated with photographs of the complainant, Sandra Nicholls, and 
another woman who was described in the photographs caption as “her daughter Lydia”. 
However, the pictured woman was the third complainant, Kelly-Jane Mann. 
5. The complainant contacted the publication on the day the article was published, to 
make it aware that the article included a photograph which incorrectly identified the 
woman pictured as her daughter. The complainant also said that the article inaccurately 
reported she had changed her Facebook profile picture to show her son-in-law. She said 
the photograph actually showed her late nephew. The complainant also said that the 
article inaccurately reported that she had contacted the victim. 
6. The article was then amended the day after publication to remove the photograph of 
Ms Mann, and also to remove the reference to the complainant having “changed her 
avatar to a picture of” her son-in-law. At the same time, three photographs showing the 
complainant’s daughter and her husband were added to the article. One showed the 
couple on their wedding day, and an additional two photographs showed them smiling. 
7. The article was updated a second time a day later, two days after its initial 
publication. The article was amended to remove all three pictures of the complainant’s 
daughter. 



    Item                                  3 

5 

 

8. The complainant again contacted the publication, the day after the article was 
amended the second time, to express her concern that the amended article contained 
photographs of her daughter, who she said had “nothing to do” with the article. She 
then followed up with a further email, sent on the same date, in which she said that her 
son-in-law was not bailed to her address, as reported by the article. 
9. The complainant then contacted IPSO with her concerns. She said that the article 
breached Clause 9 of the Editors’ Code because it identified her, her daughter, and the 
third complainant as relatives of her son-in-law: she had been referenced and pictured 
throughout all versions of the article; her daughter had been referenced in all articles 
and pictures of her were included in the second version of the article; and Ms Mann’s 
photograph had appeared in the first version of the article. 
10. The complainant also said that the article breached Clause 2, for the reasons noted 
above. The complainant said that the pictures included in the article were taken from her 
Facebook page, which she had made private two days before the article’s publication. 
11. The complainant also said that the article breached Clause 1, as she considered it 
contained several instances of inaccurate information. She said that, contrary to the 
article’s reporting, her Facebook profile picture did not show her son-in-law; the article 
had misidentified the third complainant as her daughter; her son-in-law had not been 
bailed to her address; she had not contacted the victim directly, or any member of the 
victim’s family; she had not named the victim in her message; and she had not been 
made aware that she had been reported to the police. 
12. The complainant also said that the article breached Clause 3. She said that a 
journalist acting on behalf of the newspaper had recorded a call with her without her 
permission. She also said that the reporter had sent her messages on Facebook, both 
before and after the call. The first, sent prior to the call, asked the complainant to call 
the reporter back. After the call, the reporter sent a further message, asking for the 
complainant’s daughter to contact her. The complainant responded saying that, if she 
were to receive a further message, she would call the police, and received no further 
contact from the reporter. The complainant then deleted the messages, so could not 
provide them to IPSO. 
13. The publication did not accept that the article breached the Code. Turning first to the 
concerns raised under Clause 9, it said that the complainant was genuinely relevant to 
the article: the focus of the article was her actions, and allegations that she had 
harassed her son-in-law’s victim. 
14. The publication also considered that the complainant’s daughter was genuinely 
relevant to the story of her husband’s conviction. It said that both she and the 
complainant had made statements at the son-in-law’s sentencing, and that the message 
sent by the complainant to the victim’s associate asked for the recipient to contact either 
the complainant or her daughter. It said this suggested that the daughter was 
“complicit” in the messages. 
15. The publication did not accept that the third complainant was fully identified in the 
article, and therefore did not consider that the terms of Clause 9 had been breached by 
the inclusion of her photograph. It said that her relationship to the defendant was not 
disclosed in the article, nor was she named. It also said that her picture appeared in the 
article only briefly, and as a result of human error. Further to this, the publication 
alleged that the third complainant had contacted the reporter and had told her she was 
aware of the messages. 
16. The publication said that the article did not report that the complainant contacted 
the victim directly, therefore it could not possibly be inaccurate on this point. It said that 
it firmly stood by the article’s assertion that the complainant had contacted the friends 
and family of the victim. It said that it had taken care over its reporting of this claim by 
contacting the police, who had confirmed that they were looking into allegations of 



    Item                                  3 

6 

 

harassment against the victim, and by putting this allegation to the complainant pre-
publication. It noted that, while the complainant had initially disputed having sent any 
messages, she had then accepted having sent one, and her position was reflected in the 
article. To support its position on this point, the publication provided a recording of the 
phone call between the complainant and the reporter, which reflected what had been 
reported in the article – that the complainant accepted having sent a message to an 
associate of the victim – and emails between the victim and the police raising concerns 
regarding messages from the complainant. It also noted that the victim had been told by 
the police that they would visit the complainant at her home to discuss the allegations 
against her. 
17. The publication also provided a screenshot of a Facebook message, which had 
been sent from a Facebook account with the same name as the complainant. It said that 
this message had been sent to the ex-wife of the victim’s partner; the message did not 
name the victim, though it did name her partner. The message questioned the verdict in 
the case and included the following: 
“Hello [REDACTED], my name is Sandra. I’m sorry to bother you. 
My son in law Michael has been accused and convicted of rape. […] We, the friends and 
family of Michael, know that this accusation is not true. […] 
[W]e cannot let Michael go to prison when he has not committed any offence. We are 
therefore reaching out to others who may know this person to better understand her 
character. 
If you would be willing to speak to me or my daughter we would be grateful. 
Best wishes, 
Sandra” 
18. The message also referred to the impact of the conviction and a likely custodial 
sentence on the complainant’s grandchildren. 
19. The publication also said that a message had been sent to the victim’s partner, 
though it did not provide a copy of this message. 
20. Turning to the accuracy concerns regarding the photograph, the publication 
accepted that the photograph in the original article which purported to show the 
complainant’s daughter actually showed the third complainant. It said that this had 
occurred as a result of human error and misidentification on the part of the reporter, 
and the article had been amended to remove this photograph as soon as the 
publication had been made aware of the error. It said that there was a strong family 
resemblance between the third complainant and her daughter, and that it was therefore 
hard to distinguish between them. It also said that the reporter had checked with the 
victim prior to publication, who had believed that the photograph showed the 
complainant’s daughter. 
21. The publication accepted the complainant’s position that she had not “changed her 
avatar to a picture of” her son-in-law, as reported by the original article. It said that it 
had amended the article to remove this reference upon being made aware of this 
alleged inaccuracy, which had come about as a result of an error on the part of the 
reporter when identifying the complainant’s son-in-law. It said that the photograph had 
been captioned ‘Michael’ – the name of the complainant’s son-in-law – and that the 
victim had positively identified the image as showing the complainant’s son-in-law prior 
to publication. 
22. The publication did not accept that the article inaccurately reported that the 
complainant’s son-in-law had been bailed to her address. It said that this had been 
mentioned in court, and that the complainant’s address was used to locate the son-in-
law. The publication did not provide any reporter’s notes in support of its position on this 
point. 



    Item                                  3 

7 

 

23. The publication said that it did not accept that any of the errors identified by the 
complainant were significant, as it considered that the thrust of the article – that there 
were allegations of harassment against the complainant – was not affected by these 
inaccuracies. However, it said it would be willing to update the article to record that it 
had been amended to remove an inaccurate image showing the third complainant. 
24. The publication did not accept that the terms of Clause 2 had been breached. It said 
that, as the images had been freely available on an open social media profile, the 
complainants could have no expectation of privacy over them – particularly given that 
the photographs simply showed the complainants’ likenesses. 
25. While the publication did not dispute the complainant’s depiction of the interactions 
between the reporter and the complainant, it did not accept that the terms of Clause 3 
had been breached. It said that the reporter had exercised due diligence in contacting 
the complainant for her comment, and that this was sound journalistic practice that 
could not possibly be considered harassment. 
26. The complainant did not accept that it had been heard in court that her son-in-law 
had been bailed to live at her address. She provided an email from her son-in-law’s 
barrister; in this email the barrister confirmed that the complainant’s son-in-law had not 
been bailed to her address. She also contacted the court, which said it could not find 
anything in the court transcripts or audio recording which would suggest that the court 
had said that the complainant’s son-in-law would be bailed to her address. The 
complainant also said that, while she and her daughter had made statements which 
were read out in court, this was two months after the article’s publication. 
27. The complainant then said that there was no familial likeness between the third 
complainant and her daughter that could explain the misidentification. She also noted 
that her nephew’s death had been reported by the publication; therefore, she said it 
should have been aware that her profile picture showed her nephew rather than her 
son-in-law. 
28. The complainant accepted that the police had visited her in relation to the message 
she had sent, but she said that this visit had not resulted in any further action being 
taken against her. She disputed having sent a message to the victim’s partner, and 
noted that the publication had not provided a copy of this message. She said, therefore, 
it was inaccurate to refer to multiple messages sent to the victim’s friends and family, as 
there had been only one message sent to an individual who was not related to the victim 
and was not her friend. She said that were no need for further messages as “[t]here are 
other ways to reach out, for instance […] face to face meetings” with people who weren’t 
friend or family members of the victim. 
29. In light of the information provided by the complainant, the publication said that it 
would be prepared to correct the article’s reference to the complainant’s son-in-law 
being bailed to her address – though it considered this a passing reference, and 
arguably not significant in the context of the article as a whole. 
30. On 8 April 2024, the publication proposed to remove the article, and to publish the 
following correction, which would appear in the online clarifications and corrections 
section: 
“On December 9 we published an article about Sandra Nicholls, the mother-in-law of 
Sergeant Michael Ball who had been convicted of rape. An image of [the third 
complainant] was erroneously used to portray her daughter, and the article mistakenly 
suggested that Mrs Nicholls had changed her Facebook profile picture to one of her son-
in-law; it was, in fact, a photograph of her nephew. The report went on to claim that 
following his conviction and prior to sentencing, Sergeant Ball had been bailed to Mrs 
Nicholls’ address which she states, and which we accept, was not the case. We apologise 
for the errors.” 



    Item                                  3 

8 

 

31. However, the publication reiterated its position that the article did not contain any 
further inaccuracies in need of correction. It provided further material to support its 
position on this point, including a letter from the victim’s legal representative to the 
Service Prosecuting Authority. The letter referred to concerns that the complainant had 
contacted the ex-wife of the victim’s partner, and that the son-in-law had been bailed to 
the complainant’s property. It also provided an email from the victim’s ex-partner, in 
which he referenced the complainant having sent him a friend request on Facebook. 
Relevant Clause Provisions 
Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. 
In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 
Clause 2 (Privacy)* 
i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical and 
mental health, and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be 
taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to which 
the material complained about is already in the public domain or will become so. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
Clause 3 (Harassment)* 
i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 
ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and must 
not follow them. If requested, they must identify themselves and whom they represent. 
iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for them and take 
care not to use non-compliant material from other sources. 
Clause 9 (Reporting of Crime)* 
i) Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should not generally be 
identified without their consent, unless they are genuinely relevant to the story. 
ii) Particular regard should be paid to the potentially vulnerable position of children 
under the age of 18 who witness, or are victims of, crime. This should not restrict the 
right to report legal proceedings. 
iii) Editors should generally avoid naming children under the age of 18 after arrest for a 
criminal offence but before they appear in a youth court unless they can show that the 
individual’s name is already in the public domain, or that the individual (or, if they are 
under 16, a custodial parent or similarly responsible adult) has given their consent. This 
does not restrict the right to name juveniles who appear in a crown court, or whose 
anonymity is lifted. 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

9 

 

Findings of the Committee 
32. The terms of Clause 9 are intended to protect individuals from being associated with 
the crimes, or alleged crimes, of their friends or family members when they are not 
genuinely relevant to the story. The question of whether someone is genuinely relevant to 
the story of a crime or alleged crime will depend on the particular factors relevant to 
them. For this reason, the Committee considered each of the complainants’ potential 
relevance individually. 
33. Firstly, the Committee considered whether the third complaint, Ms Mann, had been 
identified. The publication had argued that Ms Mann had not been identified, as her 
photograph had appeared only briefly in the article, and she had not been named or 
her relationship to Mr Ball disclosed. However, the Committee did not agree: Ms Mann’s 
photograph had appeared prominently within the article, plainly displaying her likeness 
and linking her to Mr Ball’s crimes. Although she had been incorrectly identified as Mr 
Ball’s wife, the article still reported a familial connection between her and Mr Ball – 
albeit an inaccurate one – and identified her in this context. Given that Ms Mann was 
identified in the article, the next question for the Committee to consider was whether she 
was genuinely relevant to the story. 
34. Ms Mann was not referenced in the message sent by Mrs Nicholls, and while the 
publication had made the point that Ms Mann was aware of the messages, it did not 
follow that she was genuinely relevant to the article under complaint, and the Committee 
did not accept that awareness of alleged wrongdoing by a third party was sufficient to 
demonstrate genuine relevance. At any rate, her inclusion in the article was as a result of 
human error, rather than as a result of a decision taken by the publication that she was 
relevant and her inclusion was justified. In such circumstances, identifying Ms Mann as a 
relative of Mr Ball, a convicted rapist, was a breach of Clause 9. She was not genuinely 
relevant to the story of either Mr Ball’s crime or of his mother-law’s actions after his 
conviction. 
35. The Committee next considered whether Ms Nicholls, Mr Ball’s mother-in-law, was 
genuinely relevant to the story. The Committee noted that the article under complaint 
focused on the alleged actions of Ms Nicholls after her son-in-law’s conviction, and her 
continued support of him. Given this, Ms Nicholls was plainly genuinely relevant to the 
story, and identifying her as the mother-in-law of a convicted rapist in this context did 
not breach the terms of Clause 9. 
36. The Committee then considered whether Lydia Ball was genuinely relevant to the 
story. It noted that the article reported on a message sent by Mrs Nicholls to the ex-wife 
of the victim’s partner which was, as the article noted, “framed as in support of [Mr 
Ball’s] wife and her daughter, Lydia Ball”. This message, which the publication had 
supplied to IPSO, referenced the impact of the conviction and likely sentence on the 
complainant’s daughter and grandchildren in explaining why the complainant was 
making the approach. It closed by stating: “If you would be willing to speak to me or my 
daughter we would be grateful.” Given that the message specifically referenced the 
impact of the conviction on Mrs Ball and her children and asked the recipient to contact 
her, the Committee considered that she was genuinely relevant to the story, which 
focused on the actions which had been undertaken by her mother in support of her. In 
such circumstances, there was no breach of Clause 9 on this point. 
37. The Committee turned next to the concerns raised under the terms of Clause 1. Both 
the publication and the complainant accepted that the article inaccurately reported that 
the complainant had “changed her avatar to a picture of” her son-in-law. The question 
for the Committee, therefore, was whether the publication had taken care not to publish 
inaccurate information on this point, and whether it was significantly inaccurate. 
38. In this case, the inaccurate claim served the purpose of supporting the article’s 
narrative of the complainant’s support of her son-in-law. While the publication had 



    Item                                  3 

10 

 

taken some steps to verify the accuracy of this claim – it had asked the victim whether 
the photograph showed Michael Ball – these limited steps to take care were not 
proportionate to the claim being made, and the Committee considered that further steps 
should have been taken to verify this information; for instance, putting the claim to the 
complainant directly, pre-publication, to give her the opportunity to challenge it. There 
was, therefore, a failure to take care on this point, and a breach of Clause 1 (i). The 
article had misidentified the complainant’s deceased nephew as a convicted rapist. In 
such circumstances, this claim was significantly inaccurate and the publication was 
required to correct it, promptly and with due prominence, to avoid a further breach of 
Clause 1 (ii). 
39. The article had misidentified the third complainant as her daughter, and in doing so 
had inaccurately reported that the pictured individual – Kelly-Jane Mann – was married 
to a convicted rapist. Again, given the nature of the claim being made, the Committee 
did not consider the limited steps taken to verify this information – asking the victim to 
confirm the identity of the woman in the photograph – were sufficient, given that the 
publication did not appear to have tried to identify Mrs Ball using other photographs, 
which were plainly readily available – given the fact that the article was later updated to 
include three photographs of Mrs Ball at short notice. In addition, the Committee did not 
accept there was a familial likeness between the two women, as argued by the 
publication. There was a failure to take care not to publish inaccurate information, and 
a breach of Clause 1 (i). This inaccuracy was significant, given that it inaccurately 
identified Ms Mann as being married to a convicted rapist. It therefore required 
correction under the terms of Clause 1 (ii). 
40. The article had inaccurately reported that Mr Ball had been bailed to his mother-in-
law’s address. Again, the Committee noted that limited steps appeared to have been 
made to verify this information – there were no contemporaneous notes to this effect, the 
publication had not contacted the military court to verify this information prior to 
publication, and this claim had not been put to the complainant. This had not been 
heard in court – given that a court official confirmed that this had not been said during 
proceedings – and the reporter relied on a reference in a barrister’s email to 
corroborate this misunderstanding. This was not sufficient care given the importance of 
ensuring the accurate reporting of court proceedings, and there was a breach of Clause 
1 (i). The inaccuracy was also significant, again given the importance of accurately 
reporting court proceedings and where this inaccuracy contributed to the article’s 
narrative of support from the mother-in-law. Therefore, the publication was required to 
correct this information in line with the terms of Clause 1 (ii). 
41. The complainant also said that the article was inaccurate because it referred to 
multiple messages sent to the victim’s friends and family. She said there had been only 
one message sent to an individual who was not related to the victim and was not her 
friend: the ex-wife of the victim’s partner. She said that were no need for further 
messages as “[t]here are other ways to reach out, for instance […] face to face 
meetings” with people who weren’t friend or family members of the victim. 
42. The publication had only been able to provide a single message from the 
complainant to the partner’s ex-wife. However, the Committee noted that steps had 
been taken to verify this claim: It had been put to the complainant, prior to publication – 
and her denial of having sent more than one message was included in the article under 
complaint. In addition, the publication had had sight of an email from the victim’s 
barrister referencing this contact, and a statement from the victim’s partner in which he 
said he had received a Facebook friend request from the complainant. The Committee 
further noted that the message which the publication had had sight of referenced the 
fact that the complainant had contacted “others”, and the complainant herself had 
referenced having “reach[ed] out” to individuals. In such circumstances, the Committee 



    Item                                  3 

11 

 

considered that the appropriate level of care had been taken over the accuracy of this 
claim, particularly in light of the inclusion of the complainant’s denial in the article – and 
this it was not significantly inaccurate, misleading, or distorted: it appeared that the 
complainant had been reaching out to people who knew the victim personally. There 
was no breach of Clause 1. 
43. The message that the Committee had had sight of did not name the victim. 
However, the Committee noted that it named her partner, which would serve the 
purpose of identifying a victim of a rape. In such circumstances, the Committee did not 
consider that the article breached Clause 1 by reporting that the “messages also name 
the victim […] and identify her partner”. 
44. While the complainant had said that she had no knowledge of having been 
reported to the police in relation to any alleged messages, she had – during IPSO’s 
investigation – accepted that the police had visited her in relation to at least one alleged 
message, though no further action was taken. In addition, the publication had been able 
to provide emails between the victim and the police to support its position on the matter. 
The article, therefore, did not breach Clause 1 by reporting that the complainant had 
been “reported to police for allegedly harassing his victim”. 
45. As none of the three versions of the article reported that the complainant had 
contacted the victim directly, the complainant’s concern that the article was inaccurate 
on this point did not represent a breach of Clause 1. 
46. The Committee next considered whether the correction proposed by the publication 
was sufficient to avoid a further breach of the terms of Clause 1 (ii). The Committee had 
identified several instances of significantly inaccurate information in the article in need of 
correction: the complainant having changed her avatar to a picture of her son-in-law; 
the misidentification of Ms Mann as Mr Ball’s wife; and the claim that Mr Ball had been 
bailed to the complainant’s address. While the publication had said during the 
complaints process that it would be happy to publish wording on two of these 
inaccuracies – the misidentification of Ms Mann, and later the incorrect bail details – it 
had not proposed the wording or location of any corrective wording until it offered to 
remove and correct the article on the 8th of April, four months after the article’s initial 
publication and when it was made aware of the complainant’s concerns. 
47. While the Committee was satisfied with the wording and prominence of the 
proposed correction – given it identified each of the significant inaccuracies, put the 
correct position on record, and would be published in the regular Corrections and 
Clarifications section – it was not satisfied with the promptness with which the 
publication proposed the correction, given the delay between it being made aware of 
the inaccuracies and the proposed wording being offered. There was, therefore a 
breach of Clause 1 (ii) in relation to the promptness of the proposed remedial action. 
48. Aside from the question of whether each of the complainants were genuinely 
relevant to the story – which was considered by the Committee under the terms of 
Clause 9 – the Committee also considered whether the publication has unjustly intruded 
into the complainants’ private and family life. The complainant had said that publishing 
photographs of herself, her daughter, and the third complaint – linking them all to her 
son-in-law and his offences – had intruded into their privacy and therefore breached 
Clause 2. 
49. The terms of the Clause make specific reference to the fact that account should be 
taken of the complainant’s own public disclosures of information and the extent to which 
the material complained of is in the public domain. Therefore, the Committee had 
regard for the fact that the photographs which appeared in the article had appeared on 
the complainant’s own open social media pages. It also noted the content of the 
photographs themselves: separate of the question of whether they unjustly linked the 
complainants with the crimes of their relative, which was a question considered under 



    Item                                  3 

12 

 

Clause 9, the photographs themselves did not reveal anything about the complainants 
beyond their likenesses. Taking into account both of these factors, the Committee did 
not consider that the publication of these photographs intruded into the complainants’ 
private and family lives. There was no breach of Clause 2. 
50. With regard to Clause 3, the Committee understood that the complainant had found 
the approaches from the journalist to be unwelcome, and was unhappy that the call had 
been recorded. However, the mere fact of an approach being unwanted or unwelcome 
does not, in and of itself, mean that it is harassing. This is also the case with regard to 
the recording of phone calls, which – while occasionally unwelcome – is generally not 
behaviour which would constitute harassment. Rather, such phone calls act as a 
contemporaneous record of the newsgathering process. The Committee therefore 
carefully considered the contact between the journalist and the complainant to assess 
whether it reached the bar of harassment. It noted that the journalist had messaged the 
complainant twice, for the purpose of obtaining her comment on an upcoming article 
which would cover serious allegations against her, and that, after the complainant had 
said she did not wish for the journalist to contact her, there was no evidence of further 
contact. In such circumstances, the Committee did not consider that this demonstrated a 
pattern of behaviour that could be said to be harassing, and it did not consider that the 
approach itself was intimidating or persistent. There was no breach of Clause 3. 
51. In light of the delay in offering a correction, and further delays during the IPSO 
investigation process, the Committee wished to put on the record its significant concerns 
at the publication’s handling of this complaint. It also expressed regret that the delays in 
the publication’s response had led to the complaint being upheld under Clause 1(ii). 
Therefore, it requested that the publication undertake an internal review of its complaints 
handling in this case, and write to IPSO’s Standards team with the outcome of this 
review and proposals as to how it might avoid similar delays in the future. 
Conclusions 
52. The complaint was upheld under Clause 9 and Clause 1. 
Remedial action required 
53. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required. In circumstances where the Committee establishes a breach of the 
Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or an adjudication; the 
nature, extent and placement of which is determined by IPSO. 
54. The publication had breached the terms of Clause 9 by identifying a relative of a 
convicted rapist when she was not genuinely relevant to the story of the article. This was 
a serious breach of the Code. In addition, the article had contained several significant 
inaccuracies, which had come about as a result of a lack of care taken on the part of the 
publication, and the publication had failed to correct these inaccuracies promptly. The 
Committee had also put on record its serious concerns at the delays during the 
complaints process, which had arguably led to the further breaches of Clause 1 (ii). 
Taking these factors into account, the Committee considered that only the publication of 
an adverse adjudication would remedy the breaches. 
55. The Committee considered the placement of this adjudication. Given that the article 
appeared online only, the adjudication should also be published online, and a link to 
this adjudication (including the headline) should be published on the top half of the 
publication’s homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual way. 
56. If the newspaper intends to continue to publish the online article without amendment 
to remove the breaches identified by the Committee, a link to the adjudication should 
also be published as part of the article, beneath the headline. If amended to remove the 
material in breach of the Code, a link to the adjudication should be published as a 
footnote, with an explanation that the article had been amended following the IPSO 



    Item                                  3 

13 

 

ruling. The publication should contact IPSO to confirm any amendments it intends to 
make to the online article. 
57. The headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the 
complaint, reference the title of the publication and refer to the complaint’s subject 
matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 
58. The terms of the adjudication for publication are as follows: 
Sandra Nicholls, acting on her own behalf and on behalf of Lydia Ball and Kelly-Jane 
Mann, complained to the Independent Press Standards Organisation that Mail Online 
breached Clause 9 (Reporting of Crime) and Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in the preparation and publication of an article headlined “Mother-in-law of 
married Army Sergeant who raped colleague after barracks party is reported to police 
for 'harassing his victim'”, published on 9 December 2023. 
The complaint was upheld, and IPSO required Mail Online to publish this adjudication 
to remedy the breach of the Code. 
The article, which appeared online only, reported that the complainant – who was 
described in the article as the “mother-in-law of a soldier who faces prison for raping a 
colleague” – had “apparently been messaging family and friends of the woman he 
raped” and that “[t]he messages have been framed as in support of his wife and her 
daughter, Lydia Ball”. 
The article contained further details about the complainant’s relationship with her son-
in-law: it reported that she had “changed her avatar to a picture of” her son-in-law and 
that, “[a]s part of his bail conditions, [her son-in-law] must live at [the complainant’s] 
address.” 
The article was illustrated with photographs of the complainant, Sandra Nicholls, and 
another woman who was described in the photograph’s caption as “her daughter 
Lydia”. However, the pictured woman was Kelly-Jane Mann. 
The complainant contacted the publication on the day the article was published, to make 
it aware that the article included a photograph which incorrectly identified the woman 
pictured as her daughter. The complainant also said that the article inaccurately 
reported she had changed her Facebook profile picture to show her son-in-law. She said 
the photograph actually showed her deceased nephew. 
The article was then amended the day after publication to remove the picture of Ms 
Mann, and also to remove the reference to the complainant having “changed her avatar 
to a picture of” her son-in-law. The complainant then followed up with a further email, 
sent two days later, in which she said that her son-in-law was not bailed to her address, 
as reported by the article. 
The complainant then contacted IPSO with her concerns. She also said that the article 
breached Clause 9 of the Editors’ Code, as family members of convicted people should 
not be reported on – according to this Clause – and Ms Mann had been identified as the 
wife of a convicted rapist, as her photograph had appeared in the first version of the 
article. 
On 8 April 2024, the publication proposed to remove the article, and to publish a 
correction, which would appear in the online clarifications and corrections section. 
However, the publication did not accept that Ms Mann was fully identified in the article, 
and therefore did not consider that the terms of Clause 9 had been breached by the 
inclusion of her photograph. It said that her relationship to the defendant was not 
disclosed in the article, nor was she named. It also said that her picture appeared in the 
article only briefly, and as a result of human error. However, the Committee did not 
agree: Ms Mann’s photograph had appeared prominently within the article, plainly 
displaying her likeness and linking her to Mr Ball’s crimes. 
In such circumstances, identifying Ms Mann as the wife of Mr Ball, a convicted rapist, 
was a breach of Clause 9 – she was not genuinely relevant to the story. 



    Item                                  3 

14 

 

The Committee turned next to the concerns raised under the terms of Clause 1. Both the 
publication and the complainant accepted that the article inaccurately reported that the 
complainant had “changed her avatar to a picture of” her son-in-law. In fact, the avatar 
in question showed her late nephew. 
In this case, the inaccurate claim served the purpose of supporting the article’s narrative 
of the complainant’s support of her nephew. While the publication had taken some steps 
to verify the accuracy of this claim the Committee considered that further steps should 
have been taken to verify this information – for instance, seeking the complainant’s 
comment. There was, therefore, a failure to take care on this point, and a breach of 
Clause 1 (i). 
In such circumstances, this claim was significantly inaccurate and the publication was 
required to correct it, promptly and with due prominence, to avoid a further breach of 
Clause 1 (ii). 
The article had misidentified Ms Mann as the wife of a convicted rapist. Again, given the 
nature of the claim being made, the Committee did not consider the limited steps taken 
to verify this information were sufficient, given that the publication did not appear to 
have tried to identify Mrs Ball using other photographs. There was, therefore, a failure to 
take care not to publish inaccurate information, and a breach of Clause 1 (i). This 
inaccuracy was significant, given it inaccurately identified Ms Mann as being married to 
a convicted rapist. It was, therefore, a significant inaccuracy which required correction 
under the terms of Clause 1 (ii). 
The article had inaccurately reported that Mr Ball had been bailed to his mother-in-law’s 
address. Again, the Committee noted that limited steps appeared to have been made to 
verify this information. This was not sufficient care given the importance of ensuring the 
accurate reporting of court proceedings, and there was a breach of Clause 1 (i). The 
inaccuracy was also significant, again given the importance of accurately reporting court 
proceedings, and where this inaccuracy contributed to the article’s narrative of the 
complainant’s support for her son-in-law. Therefore, the publication was required to 
correct this information in line with the terms of Clause 1 (ii). 
The Committee had identified several instances of significantly inaccurate information in 
the article in need of correction. While the publication had said during the complaints 
process that it would be happy to publish wording to correct two of these inaccuracies, it 
had not proposed the wording or location of any corrective wording until it had offered 
to remove and correct the article on the 8th of April – four months after it was made 
aware of the complainant’s concerns. The Committee was not satisfied with the 
promptness with which the publication proposed the correction, given the delay between 
it being made aware of the inaccuracies and the proposed wording being offered. There 
was, therefore a breach of Clause 1 (ii) in relation to the promptness of the proposed 
remedial action. 
In light of the delay in offering a correction, and further delays during the IPSO 
investigation process, the Committee wished to put on the record its significant concerns 
at the publication’s handling of this complaint. It also expressed regret that the delays in 
the publication’s response had led to the complaint being upheld under Clause 1(ii). 
Therefore, it requested that the publication undertake an internal review of its complaints 
handling in this case, and write to IPSO’s Standards team with the outcome of this 
review and proposals as to how it might avoid similar delays in the future. 
 
Date complaint received: 11/11/2023 
 
Date complaint concluded by IPSO: 24/06/2024 
 



    Item                                  3 

15 

 

APPENDIX B 
 
 

Paper 
no. File number Name v publication 
3094 21062-23 Benton v The Times 
3138 22422-23 openDemocracy v express.co.uk 
3141 21943-23 Abdelhamid v The Jewish Chronicle 
3154 00016-24 Janner v The Times 

3155 
22632-
23/22633-
23 

Vanda Murray and Yorkshire Water v Sunday 
Mirror/Sunday People 

3160 00666-24 Mitchison v express.co.uk 
3144 21746-23 Austin v Metro 
3161 22787-23 Wilson v eveningtelegraph.co.uk 

3173 
21910-
23/21911-
23 

Evans v South Wales Echo/mirror.co.uk 

 


	Present          Lord Edward Faulks
	Bulbul Basu
	Sarah Baxter
	Andy Brennan
	Manuela Grayson
	David Hutton
	Alastair Machray
	Asmita Naik
	Mark Payton
	Allan Rennie
	Ted Young
	In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive
	Alice Gould, Head of Complaints
	Emily Houlston-Jones, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA & minute taker, (remotely)
	Also present:  Members of the Executive:
	Sarah Colbey
	Ellie Richards Coldicutt (remotely)
	Tom Glover (remotely)
	Natalie Johnson
	Heather McCrum (remotely)
	Hira Nafees Shah (remotely)
	Marcus Pike
	Molly Richards
	Sophie Thomsett
	Observers:            Jonathan Grun, Editors Code of Practice
	Jay Stone, Editors Code of Practice
	Steven Vaughan, Editors Code of Practice, (remotely)

