
 
 

Paper No. 519 

CONFIDENTIAL 
 

 
 
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 18 November at 3.30 p.m.  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 
Present:  Richard Best, Deputy Chairman, in the Chair  
   Lara Fielden 
   Janet Harkess 

Gill Hudson 
David Jessel 
Matthew Lohn 

   Elisabeth Ribbans   
   Neil Watts 
   Peter Wright             
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Governance Manager and Minute-taker 

Charlotte Dewar, Director of Operations 
Ben Gallop, Senior Complaints Officer 
Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer 
Matt Tee, Chief Executive 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 

Xavier Bastin 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Alistair Henwood 
Robyn Kelly 
Holly Pick  
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
    
  

1.  Apologies for Absence 
 

An apology for absence was received from Sir Alan Moses, due to a judicial 
commitment, who appointed Richard Best as his proxy for the purpose of 
representing his views to the committee.  An apology was also received from Jill 
May.  Neil Watts gave advance warning of a late arrival due to transport problems. 
 
  

2.  Declarations of Interest 
  
 None were recorded. 



                                     2 

3.  Update by the Director of Operations 
 

Following the Chairman’s opening of the meeting with a welcome to Jonathan 
Grun, the Director of Operations reported that the progress on the Complaints 
Procedure would be put before the Board at the next Board meeting, along with 
proposals for the implementation of the Complaints Review. She noted that one of 
the recommendations of the Review was the creation of a handbook for Committee 
members; this would be a priority for action over the next few months.  
 
Neil Watts joined the meeting at 15.47. 
 
The Chief Executive reported that changes to the Editors’ Code and to the 
Regulations were currently being discussed by the Regulatory Funding Company. 
The Code changes would need to be agreed by the Regulatory Funding Company 
and IPSO’s Board before taking effect.  
 
The Director of Operations continued with the update that work continued on plans 
for an arbitration pilot scheme. The success or otherwise of the pilot scheme would 
determine the implementation of a full scheme.        
 
    

4.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 14 October 2015 
as a true and accurate record.  

 
 

5.  Matters Arising 
 

No matters arose. 
 

 
6.  Complaint 05814-15 Brocklehurst v The Sun     

 
Sir Alan Moses had read and considered this complaint; his views were relayed to 
the Committee by the Chair.  
 
A further paper (Paper No. 506), containing additional correspondence, was 
tabled.  The Committee discussed the complaint and the matter of front page 
rulings, considering due prominence of corrections and/or adjudications resulting 
from decisions.  The Committee agreed to the issuance of guidance to publications 
on due prominence, and to the authority of the complaints Executive to determine 
whether such guidance had been followed.   
 
The Committee ruled that the complaint should be upheld.  A copy of its final 
ruling appears in Appendix A. 
 
 

7.  Complaint 04036-15 Solash v The Times  
 
Sir Alan Moses had read and considered the complaint; his views were relayed to 
the Committee by the Chair. 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld.  A copy of its final ruling appears in Appendix B. 
 
 



                                     3 

8.  Complaint 04589-15 Hardy v The Sunday Times  
 

Sir Alan Moses had read and considered the complaint; his views were relayed to 
the Committee by the Chair. 
 
The Committee discussed the complaint fully but as no consensus could be 
reached and two members were absent from the meeting and discussion, the 
proposal was made and carried that an e-mail vote should be taken by all 
members of the Complaints Committee. If that was not conclusive this complaint 
would be carried forward to the meeting on December 16.   
 
The ruling will be published when it is confirmed. 
 
 

9.  Complaint 05599-15 Watson v Sunday Mirror 
  

Sir Alan Moses had read and considered the complaint; his views were relayed to 
the Committee by the Chair.   
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld.  A copy of its final ruling appears in Appendix C. 

 
 

10.  Complaint 05726-15 – Boyd v Express.co.uk  
 

Sir Alan Moses had read and considered the following complaint; his views were 
relayed to the Committee by the Chair. 
 
A paper (Paper No. 504) was tabled. The Committee discussed the complaint and  
ruled that the complaint should not be upheld.  A copy of its final ruling appears 
in Appendix D. 

 
 
11.  Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

 
The Committee confirmed its formal approval of IPSO Papers listed in Appendix 
E.  The approval of the relevant complaints was duly noted. 
 
 

12. Any Other Business 
 

 
1. Update on Rules Changes 

 
 The Director of Operations expounded on her written paper to the 

Committee and reported that the proposed changes to the Rules are 
currently being studied by the industry, with an expectation of agreement 
in the near future. 

 
 She informed the meeting that engagement with questions had taken place 

at an early stage with the Complaints Committee, followed by the inclusion 
of the Board, and that it was envisaged than an appropriate infrastructure 
would be in place to allow the changes to be implemented. 

 



                                     4 

 The Chairman said he believed the proposed changes would have a 
positive impact on the work of the Committee and expressed his thanks for 
the persistence of all those involved in this piece of work.      

 
 

13.  Date of next meeting 
 
 The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 16 December 2015 
 at 10.30 a.m.   
 
 

The meeting ended at 5.40 p.m. 
 
Elizabeth Bardin 
Governance Manager 
19 November 2015 



                                     5 

APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee 
05814-15 Brocklehurst v The Sun 

 
Summary of complaint 
 

1. Rosemary Brocklehurst complained to the Independent Press Standards 
Organisation that The Sun breached Clause 1 (Accuracy) in an article headlined 
“Court Jezter”, published on 15 September 2015. 
  

2. The front page article reported that Jeremy Corbyn MP had agreed to join the Privy 
Council following his election as Labour leader. It stated this was “so he can get 
his hands on £6.2million of state cash”, in the form of “Short money”, which is 
funding allocated to opposition parties for parliamentary duties. It also reported 
that Mr Corbyn was a “hypocrite” because he would “kiss Queen’s hand to grab 
£6.2m”. It noted that “it is claimed” that a refusal by Mr Corbyn to accept Privy 
Council membership “would have triggered a constitutional crisis and jeopardised 
£6.2million of annual Labour funding”. It quoted a QC who commented that 
“rejection of Privy Council membership could raise issues relating to the 
constitutional status of the official opposition”.  
 

3. The article was also published in the same form online. 
 

4. The complainant said that there was no basis for the claim that Mr Corbyn had 
accepted Privy Council membership in order to secure £6.2million of funding. She 
said that Short money is available to all opposition parties with seats in Parliament, 
provided that its members have sworn the Oath of Allegiance. The complainant 
said the article had misleadingly used the quotation from the QC to suggest a link 
between Privy Council membership and Short money eligibility; in fact there is no 
requirement for Privy Council membership.  
 

5. According to a Houses of Parliament Library document, Short money is available 
to all opposition parties that secured either two seats, or one seat and more than 
150,000 votes. For the period 2014/15, £16,689.13 is paid to qualifying parties 
for every seat won (with an additional payment for every 200 votes gained). 
£777,538.48 is available to the Leader of the Opposition’s office, with an 
additional sum split between the opposition parties for travel expense. 
 

6. The complainant was also concerned that the article contained a digitally 
produced image showing Mr Corbyn wearing a jester’s hat and denied that there 
was any evidence to support the assertion that Mr Corbyn was a “leftie who hates 
the royals”. 
 

7. While accepting that it could have been clearer in certain respects, the newspaper 
defended its coverage overall as legitimate speculation based on accurate 
information. It emphasised that the article had referred to Privy Council 
membership as the only way Mr Corbyn could “secure” his position as Leader of 



                                     6 

the Opposition. In its view, this was justified by the following reasoning: had he 
refused Privy Council membership – and therefore not been party to the important 
information discussed during Privy Council meetings – he would not have been 
able to carry out his duties as Opposition Leader, and his position as Leader would 
not have been “secure”. This would raise constitutional concerns regarding his – 
and by extension, the Party’s – role in Opposition, as referred to by the QC. This, 
in turn, could affect his party’s entitlement to Short money, which is intended to 
support the party’s Opposition role.  
 

8. The newspaper argued that there was a direct link between the Office of the Leader 
of the Opposition and Short money: around £700,000 of the total would be 
allocated to the running costs of its Leader’s office and would be available only if 
he secured his position as Leader of the Opposition by joining the Privy Council; 
had Mr Corbyn failed to do so, the entire £6.2m available to Labour could have 
been at risk.  
 

9. The newspaper said that, since it was able to demonstrate a link between Privy 
Council membership and Short money, it was entitled to speculate that Mr Corbyn 
had accepted membership in order to secure this funding.  
 

10. The newspaper accepted, however, that the article had not made clear that only 
around £700,000 of the total sum received by the Labour Party would fund the 
Leader of the Opposition’s office. It therefore offered, shortly before the 
Committee’s consideration of the complaint and at the conclusion of IPSO’s 
investigation, to publish the following clarification in print on page two in the 
newspaper’s “Corrections & Clarifications” column, which also noted that Privy 
Council membership does not form part of the formal criteria for Short Money: 
 
Jeremy Corbyn and the Privy Council 
 
In an article of 15th September, headlined “Court Jezter”, we said that Jeremy 
Corbyn decided to join the Privy Council in order to get his hands on Short Money, 
the fund (in total amounting to £6.2million) provided by the State for the 
Opposition. This was based on our argument that his Privy Council membership 
was integral to his role as Leader of the Opposition. We are happy to make clear 
that only £700k of Short Money goes directly to the Office of the Leader, with the 
remainder paying for other aspects of the official opposition, including research 
and the Whips’ Office. The formal criteria for Short Money does not explicitly 
include reference to membership of the Privy Council at all. Some experts have said 
that Corbyn’s non membership would have had no impact on Labour’s receipt of 
the money. 
 
The newspaper made this offer more than a month after being notified of the 
complaint. 
 

11. The newspaper denied that the image of Mr Corbyn was misleading; it had 
obviously been manipulated to lampoon him. Further, given his previous public 



                                     7 

statements opposing the monarchy and his political position generally, it was not 
misleading to characterise him as a “leftie who hates royals”. 
 
Relevant Code provisions 
 

12. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 
iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact.  
  
Findings of the Committee 
 

13. The Editors’ Code specifically protects the right of the press to be partisan; critical 
and robust political commentary is a characteristic feature of many newspapers 
and magazines. The newspaper was entitled to speculate about the potential 
consequences of a refusal by Mr Corbyn to join the Privy Council, and whether 
similar reasoning had played a role in his decision to accept membership.  
 

14. These were not, however, the terms in which the article was framed. It stated that 
Mr Corbyn had joined the Privy Council as “the only way … [he] could secure his 
position as the official Leader of the Opposition – with all the perks that go with 
it”. The front-page headline said he “WILL kiss Queen’s hand to grab £6.2m”. 
This amounted to a factual claim that the party’s receipt of Short money was 
conditional on Privy Council membership. While the article included some 
explanation of the link the newspaper had drawn between the two – including the 
quotation from the QC – it did not acknowledge that Short money is not formally 
conditional on Privy Council membership. The presentation of the claims in this 
form, without clarifying information, constituted a failure to take care not to publish 
misleading information. 
 

15. Further, the article had referred repeatedly to the sum of £6.2m in the context of 
Mr Corbyn’s role as Opposition Leader, but had not clarified that the great 
majority of the funding relates to the Party as a whole, as an opposition party, 
rather than the Leader of the Opposition specifically. It had also failed to clarify 
that Short money is allocated based on the number of seats won by a party in 
opposition, rather than any specific role leading the Opposition, and would 
therefore be unaffected by any concerns over Mr Corbyn’s status as Opposition 
Leader. This represented a further failure to take care not to publish misleading 
information. 
 

16. It was significantly misleading to claim, as fact, that Labour’s access to Short 
money (either the £6.2m, or the £777,538.48) was conditional on Mr Corbyn’s 
joining the Privy Council; the two were not directly connected. The correct position 



                                     8 

on the requirements for obtaining Short money and the basis on which it is 
allocated was available in the public domain.   
 

17. The coverage was significantly misleading; in such circumstances, the newspaper’s 
offer to publish a correction was appropriate. However, it had only made the offer 
of correction at a late stage in the complaints process, more than a month after 
being notified of the complaint, and only after IPSO had notified both parties that 
the matter would be passed to the Committee for a ruling. Given the nature of the 
misleading statements the complaint demonstrated, the newspaper had failed to 
make the offer sufficiently promptly, and this represented a breach of Clause 1(ii). 
 

18. The image of Mr Corbyn wearing a Jester’s hat, and the characterisation of Mr 
Corbyn as a “leftie who hates royals” were not significantly misleading, given his 
political stance, and his views on the monarchy. These concerns did not raise a 
breach of Clause 1.  
 
Conclusion 
 

19. The complaint was upheld. 
 
Remedial action required 
 

20. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ Code 
it can require the publication of a correction and/or adjudication, the nature, extent 
and placement of which is determined by IPSO. The newspaper had not offered a 
correction promptly and therefore had failed to comply with its obligations under 
Clause 1 (ii). The Committee required the publication of an adjudication.  
 

21. The Committee considered the placement. The misleading information identified 
was repeated throughout the article, and appeared as the lead story on the 
newspaper’s front page. It was significantly misleading, formed the principal basis 
for the personal criticism of Mr Corbyn set out in the article, and resulted from a 
significant failure to take care not publish misleading information, given that the 
factors that formally affect the allocation of Short money were known to the 
newspaper. For these reasons, the Committee required that a reference to the 
adjudication be published on the front page, directing readers to the full 
adjudication, which should appear on page four or further forward. Both the 
headline to the adjudication inside the paper and the front-page reference should 
make clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its subject matter. The 
headline, the placement on the page, and prominence, including font size, of both 
the adjudication and the front page reference must be agreed in advance. It should 
also be published on the newspaper’s website, with a link to the full adjudication 
appearing on the homepage for 24 hours; it should then be archived online in the 
usual way.  
 

22. Should the newspaper intend to continue to publish the article in its current form, 
the adjudication should also be published in full beneath the headline. 
 



                                     9 

23. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following the publication of an article in The Sun on 15 September, headlined 
“Court Jezter”, Rosemary Brocklehurst complained to the Independent Press 
Standards Organisation that The Sun breached Clause 1 (Accuracy) if the Editors’ 
Code of Practice. The complaint was upheld, and IPSO required the newspaper to 
publish this adjudication. 
 
The front page article reported that Jeremy Corbyn had accepted Privy Council 
membership after becoming Labour leader “so he can get his hands on £6.2m” of 
Short money. It said that, had Mr Corbyn refused membership, a “constitutional 
crisis” would have been triggered, jeopardising the £6.2m. 
 
The complainant said that Labour’s access to Short money was not determined by 
its leader’s Privy Council membership. Instead, most of it is made available based 
on the number of seats secured by Labour in the last election.  
 
The Sun said that the article could have been clearer, but was based on accurate 
information. If Mr Corbyn had not accepted Privy Council membership, his position 
as Opposition Leader would not have been “secure” – this would have triggered 
the “constitutional crisis”, and risked his party’s access to the £6.2m. Nonetheless, 
it offered at a late stage in the complaint to publish a clarification which made 
clear that the criteria for Short Money does not include reference to Privy Council 
membership. 
 
IPSO’s Complaints Committee found that it was significantly misleading to claim 
that Labour’s access to the £6.2m depended on whether Mr Corbyn was a member 
of the Privy Council. The two were not formally connected and the article did not 
make clear how a majority of the funding was in fact allocated. The Committee 
upheld the complaint as a breach of Clause 1.  
 
The newspaper failed to correct the significantly misleading coverage promptly and 
IPSO required The Sun to publish this adjudication.  

  



                                     10 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 
04036-15 Solash v The Times 

 
Summary of complaint 
 

1. Richard Solash, Director of Communications of the Parliamentary Assembly for the 
Organisation for Security and Co-Operation in Europe (OSCE PA) acting on behalf 
of OSCE PA Secretary General Spencer Oliver complained to the Independent 
Press Standards Organisation that The Times breached Clause 1 (Accuracy) and 
Clause 2 (Opportunity for reply) in an article headlined “Fifa isn’t the only fiefdom 
to cast its shadow”, published on 1 June 2015. 
 

2. The article was an opinion piece in which the columnist expressed the view that 
the Fifa scandal was one example of the tendency of international bureaucracies 
to become the “personal fiefdoms of their presidents or directors-general, and sink 
into lethargy or corruption, followed by brazen defiance when challenged”; the 
sub-headline referred to “leaders who believe they are above the law”. The 
columnist alleged that a number of organisations fitted this pattern, including 
UNESCO, the Inter-Governmental Panel on Climate Change, the World Health 
Organisation, and the OSCE PA, described as a “smaller example” of the 
phenomenon. 
 

3. The article included a number of claims about Mr Oliver’s term as Secretary 
General. Noting that he had served continuously for all the organisation’s 22 
years, it alleged that he had “fended off challenges and tried to frustrate attempts 
to reform the constitution”. It said at the age of 77, Mr Oliver had “reluctantly 
conceded that he might like to think about letting somebody else play with the 
limos and tax-free, Danish-diplomatic status that go with the job”, but claimed that 
he “seems intent on influencing the choice of his successor”. 
 

4. The complainant denied that the OSCE PA was a “personal fiefdom”, and said 
that that the newspaper’s justification for this description was based entirely on 
inaccurate allegations about Mr Oliver’s conduct as Secretary General. He said 
that the OSCE PA does not have a constitution; it has rules of procedure. Mr Oliver 
had not tried to “frustrate attempts to reform” the OSCE PA’s rules of procedure. 
He had not made any attempts to “influence the choice of his successor”, nor did 
he have access to “limos”. He said that OSCE PA in fact maintains an ordinary 
van, a mini-van and a hatchback for the use of its staff, and there are no drivers. 
He said that Mr Oliver paid full US taxes, but had Danish diplomatic status, as did 
all expatriate employees of the OSCE PA. The complainant said that by referring 
to Mr Oliver among a group of proven wrongdoers at other organisations, it had 
suggested that he was guilty by association.  
 

5. The newspaper said that the article was based on material provided by a credible 
and well placed confidential source, and denied that there was any breach of the 
Code. It said that the complainant had not demonstrated any inaccuracies, beyond 



                                     11 

minor points relating to the amenities provided to Mr Oliver. The newspaper said 
that, prior to publication, the journalist had seen emails from an individual who 
Mr Oliver had attempted to dissuade from standing in the contest to succeed him. 
The source told the journalist that Mr Oliver had frustrated attempts to reform the 
constitution of the OSCE PA and had showed him emailed evidence from other 
well-placed individuals in support of this position. The newspaper said it was 
unable to provide further details because of the need to protect its confidential 
sources.  
 

6. The newspaper denied that the article contained any significant inaccuracies. It 
noted that in 2010, a Latvian politician had contested the election for Secretary 
General of the OSCE PA, and lost to Mr Oliver. The newspaper said that it had it 
“on good authority” that Mr Oliver opposed any limitation of the Secretary 
General’s term of office. Following the eventual adoption of a rule in 2013 limiting 
the term of office, the newspaper said it was confident that Mr Oliver had stated 
that the new rule did not apply to him because he was in office before it came into 
force. It also said that a reference in the rule to there being “exceptional 
circumstances” in which a further renewal of the term of office may be considered 
was included after pressure from Mr Oliver’s “allies” on the Rule Committee.  
 

7. The complainant accepted that Mr Oliver had defeated another candidate in the 
2010 election but denied that Mr Oliver opposed a rule change limiting the 
Secretary General’s term of office, or that the reference to “exceptional 
circumstances” was included after pressure from Mr Oliver’s “allies”. It noted that 
the newspaper had failed to provide evidence to substantiate these assertions.  
 

8. The complainant said that Mr Oliver did not believe he had stated that the new 
rule on the Secretary General’s term of office did not apply to him, and that the 
newspaper had failed to substantiate its assertion that Mr Oliver had made such 
a statement. He said that there was however a general understanding that Mr 
Oliver could seek further re-election on the basis of his contract, and the rules of 
procedure in force at the time he was elected and re-elected. The complainant 
said that Mr Oliver had supported every rule change proposed by the Rules 
Committee of the Assembly except for one proposed change at the meeting of the 
Standing Committee of the OSCE PA in February 2015. The rule change related 
to the manner in which amendments would be considered by the assembly in 
annual sessions, which Mr Oliver believed would be impractical and unworkable; 
the proposal was withdrawn in view of Mr Oliver’s opposition. The complainant 
said that Mr Oliver only attempted to dissuade one potential candidate from 
standing in the contest to succeed him.  
 

9. During direct correspondence with the newspaper, the complainant and Mr Oliver 
had requested a retraction and an apology for the alleged inaccuracies. The 
newspaper responded by offering to publish a clarification, pending Mr Oliver’s 
confirmation on whether he has use of official cars and on whether he had tax-
free Danish-diplomatic status. The complainant responded on 16 June, providing 
the requested clarification, and reiterated his request that the newspaper publish 
a formal retraction and apology. The newspaper offered to publish the following 



                                     12 

clarification in its “Corrections and clarifications” column to address the 
complainant’s concerns:  
 
In an opinion column about the unaccountability of international quangos ("Fifa 
isn’t the only fiefdom to cast its shadow", Jun 1) Matt Ridley mentioned the 22-year 
tenure of Spencer Oliver as secretary general of the Parliamentary Assembly of the 
Organisation for Security and Co-Operation. This was not intended to imply any 
wrongdoing on Mr Oliver’s part. Mr Oliver states that he pays full US taxes on his 
OSCE PA salary and that the vehicles to which he had access while in office 
comprised a 13-year-old van, a six-year-old minivan and a two-year-old 
hatchback, rather than the “limos” to which our article referred. We are happy to 
make this clear. 
 
The newspaper also offered to publish a clarification which included the words: 
“[Mr Oliver] is happy with the outcome of the process for choosing the lead 
candidate for his successor.” Nevertheless, the newspaper did not accept that it 
was significantly misleading to refer to Mr Oliver’s access to “limos”, and his “tax-
free status”. The complainant rejected this offer on the basis was not a retraction 
or apology, and did not deal with all of the alleged inaccuracies.  

 
Relevant Code provisions 
 

10. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 
iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact.  
 
Clause 2 (Opportunity to reply) 
A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably called 
for. 

 
Findings of the Committee 
 

11. The article had included the OSCE PA and its Secretary General among a group 
of organisations which it claimed were “personal fiefdoms”, whose leaders 
“believe they are above the law” and are subject to “lethargy or corruption, 
followed by brazen defiance when challenged”. As support for this 
characterisation, it had referred to the length of Mr Oliver’s tenure in office and 
claimed that Mr Oliver had “fended off challenges and tried to frustrate attempts 
to reform the constitution”, and more recently “seems intent on influencing the 
choice of his successor”. It had also referred to the amenities of his role – “limos 



                                     13 

and tax-free, Danish-diplomatic status” in a manner that tended to support the 
description of the OSCE as a “fiefdom”. By its account, these claims – and by 
extension the allegation that the OSCE fit the pattern described in the column – 
were based on information provided by a confidential source, which it was obliged 
to protect under the terms of Clause 14.                                  
 

12. The newspaper had been unable to substantiate its claim of fact that the 
complainant had “tried to frustrate attempts to reform the OSCE PA’s constitution”. 
It relied on information provided by a confidential source, which it said included 
emails from other well-placed individuals, in support of this claim and explained 
that the statement referred to Mr Oliver’s opposition to a possible limitation of the 
Secretary General’s term of office. However, this was disputed by Mr Oliver. 
 

13.  The newspaper was entitled to make use of information provided by a confidential 
source. However, it had relied on this source without taking additional steps to 
investigate or corroborate the claims on which the article’s characterisation of Mr 
Oliver was based, which might include obtaining additional on-the-record 
information or contacting the complainant to obtain his comment before 
publication. As the newspaper was unable to disclose the information provided by 
its source, it was unable to demonstrate that it had taken care not to publish 
inaccurate information. 
 

14. It was inaccurate to report that Mr Oliver enjoyed access to limos in his role, and 
the reference to his tax-free status misleadingly suggested he paid no tax, when in 
fact, he paid full taxes in the USA. Taken in isolation, these were potentially trivial 
points, but taken together, they significantly contributed to the broader implication 
that Mr Oliver enjoyed a “personal fiefdom”, and that he enjoyed various lifestyle 
benefits as a consequence. They were significantly misleading in this broader 
context.  
  

15. It was not in dispute that Mr Oliver had successfully defeated another candidate in 
his re-election to the role of Secretary General in 2010, and that he had not been 
successfully challenged for the role during his 22 years as Secretary General. It 
was therefore not misleading to claim that Mr Oliver had “fended off challenges”, 
during his time as Secretary General. Neither was it misleading for newspaper to 
claim that Mr Oliver seemed “intent on influencing the choice of his successor”, 
where the complainant accepted that he had attempted to dissuade a candidate 
from running in the election to succeed him.  
 

16. However, the length of Mr Oliver’s tenure, and his ability to “fend off challenges”, 
were not sufficient alone to justify the very serious allegation that the OSCE, under 
Mr Oliver’s leadership, had become a “personal fiefdom” that had “sunk” into 
“lethargy or corruption”. The complaint was upheld as a breach of Clause 1 (i).  
 

17. The Committee welcomed the newspaper’s offer to clarify the taxes Mr Oliver paid, 
and his access to “limos”. However, the clarification offered was insufficient: it did 
not address the most serious unsubstantiated claim that Mr Oliver had “tried to 



                                     14 

frustrate attempts to reform the OSCE PA’s constitution”. The complaint was 
upheld under Clause 1 (ii).  
 

18. Clause 2 requires that a fair opportunity for reply to inaccuracies must be given 
when reasonably called; it does not require that newspapers seek to obtain 
comments prior to publication, nor does it require the publication of retractions or 
apologies. The complainant was in direct correspondence with the newspaper, but 
did not request an opportunity to reply to the inaccuracies. The newspaper had 
not denied the complainant a fair opportunity to reply, and there was no breach 
of Clause 2.  
 

Conclusions 
 

19. The complaint was upheld under Clause 1.  
 
Remedial Action Required 

 
20. The established inaccuracies supported the significant claim that Mr Oliver enjoyed 

a “personal fiefdom”. In circumstances where the newspaper had failed to take 
care not to publish inaccurate information, and not offered to correct these 
significant inaccuracies, the Committee concluded that the appropriate remedy 
was an adjudication. The article was published on page 21 of the newspaper, and 
the Committee required the publication of an adjudication upholding the 
complaint on this page, or further forward in the newspaper.  The headline must 
make clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its subject matter; it 
must be agreed in advance. It should also be published on the newspaper’s 
website, with a link to the full adjudication appearing on the homepage for 24 
hours; it should then be archived online in the usual way. Should the newspaper 
intend to continue to publish the article online, without amendment, in light of this 
decision it should publish the adjudication in full, beneath the headline.  
 

21. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 

Richard Solash, acting on behalf of OSCE PA Secretary General Spencer Oliver, 
complained to the Independent Press Standards Organisation that The Times 
breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Opportunity for reply) in an article 
headlined “Fifa isn’t the only fiefdom to cast its shadow”, published on 1 June 
2015. IPSO upheld the complaint as a breach of the Editors’ Code and required 
The Times to publish this decision by its Complaints Committee as a remedy to the 
breach.   
 
The article had included the OSCE PA and its Secretary General among a group of 
organisations which it claimed were “personal fiefdoms”, whose leaders “believe 
they are above the law” and are subject to “lethargy or corruption, followed by 
brazen defiance when challenged”. As support for this characterisation, it had 
referred to the length of Mr Oliver’s tenure in office and claimed that Mr Oliver 
had “fended off challenges and tried to frustrate attempts to reform the 



                                     15 

constitution”, and more recently “seems intent on influencing the choice of his 
successor”. It had also referred to the amenities of his role – “limos and tax-free, 
Danish-diplomatic status” in a manner that tended to support the description of the 
OSCE as a “fiefdom”. By the newspaper’s account, these claims – and by extension 
the allegation that the OSCE fit the pattern described in the column – were based 
on information provided by a confidential source, which it was obliged to protect 
under the terms of Clause 14.   
 
The newspaper had been unable to substantiate its claim of fact that the 
complainant had “tried to frustrate attempts to reform the OSCE PA’s constitution”. 
It was entitled to make use of information provided by a confidential source. 
However, it had relied on this source without taking additional steps to investigate 
or corroborate the claims on which the article’s characterisation of Mr Oliver was 
based, which might include obtaining additional on-the-record information or 
contacting the complainant to obtain his comment before publication. As the 
newspaper was unable to disclose the information provided by its source, it was 
unable to demonstrate that it had taken care not to publish inaccurate information. 
 
It was inaccurate to report that Mr Oliver enjoyed access to limos in his role and 
the reference to his tax-free status misleadingly suggested he paid no tax, when in 
fact, he paid full taxes in the USA. Taken together, these points significantly 
contributed to the broader implication that Mr Oliver enjoyed a “personal fiefdom”, 
and that he enjoyed various lifestyle benefits as a consequence. They were 
significantly misleading in this broader context.  
 
It was not misleading to claim that Mr Oliver had “fended off challenges”, during 
his time as Secretary General. Neither was it misleading for newspaper to claim 
that Mr Oliver seemed “intent on influencing the choice of his successor”, where 
the complainant accepted that he had attempted to dissuade a candidate from 
running in the election to succeed him. However, the length of Mr Oliver’s tenure, 
and his ability to “fend off challenges”, were not sufficient alone to justify the very 
serious allegation that the OSCE, under Mr Oliver’s leadership, had become a 
“personal fiefdom” that had “sunk” into “lethargy or corruption”. The complaint 
was upheld as a breach of Clause 1 (i).  
 
The clarification offered by the newspaper was insufficient: it did not address the 
most serious unsubstantiated claim that Mr Oliver had “tried to frustrate attempts 
to reform the OSCE PA’s constitution”. The complaint was upheld under Clause 1 
(ii).  

 
 
 
 
 
 
 
 
 



                                     16 

APPENDIX C 
 

Decision of the Complaints Committee  
05599-15 Watson v Sunday Mirror 

 
Summary of complaint 
 

1. Colin Watson complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Sunday Mirror breached Clause 4 (Harassment) of the Editors’ Code of Practice 
on 8 September 2015. 
 

2. The complainant said that a journalist working for the newspaper had persisted in 
telephoning his home after being asked to desist.  
 

3. The complainant said that the journalist had called his home telephone on three 
occasions. On the first occasion, the complainant had answered the call and, 
believing it to be a sales call, had hung up. On the second occasion, the journalist 
had asked whether someone with what the complainant described as a “protracted 
hard-to-remember moslem name” lived at the complainant’s address. The 
complainant told him that no one of that name had ever been resident at his 
address, that it was none of his business who lived in his house, and that he 
suspected the journalist was researching a story with a racist agenda. He told the 
journalist to “fuck off” and then hung up the telephone. The journalist then 
immediately called back; after the telephone was answered by the complainant’s 
wife, the journalist claimed that he wanted to explain the reason why he was 
calling. The complainant’s wife asked him his name and repeated their request 
not to be contacted; she then ended the call.  
 

4. The newspaper did not believe that the journalist’s actions amounted to 
harassment. The journalist had been researching Syrian President Bashar al-
Assad’s links to Britain, and had been told that the name Bashar al-Assad had 
been registered at the home owned by the complainant; this was worthy of further 
investigation. When the first call had ended abruptly, the journalist had assumed 
that there had been a problem with the line, and called back. The complainant 
then implied that the journalist had not reached the person for whom he was 
looking and accused the journalist of having a “racist agenda”, ending the call by 
telling the journalist that he should “now fuck off”. The journalist was concerned 
that his intentions had been misunderstood; he therefore called again to explain 
the reasons for his enquiries and to apologise for any offence that may have been 
caused. The complainant’s wife answered the call, and the journalist identified 
himself when requested and tried to explain why he had been calling. He did not 
persist in asking questions regarding the story. The complainant’s wife told him 
that neither she nor her husband wished to speak with him; the journalist assured 
the complainant’s wife that he would not call again. No further calls had been 
made. 
  

  



                                     17 

Relevant Code provisions 
 

5. Clause 4 (Harassment) 
(i) Journalist must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 
(ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or 

photographing individuals once asked to desist; nor remain on their 
property when asked to leave and must not follow them. If requested, they 
must identify themselves and whom they represent. 

Findings of the Committee 
 

6. It was apparent that there had been some misunderstanding during the second 
telephone call. On the complainant’s own account, he had not recognised the 
name of the individual about whom the journalist was seeking information. He 
had assumed that the journalist was pursuing a racist line of enquiry, accused him 
of doing so, and had told him to “fuck off”.   
 

7. Clause 4 (ii) prohibits journalists from persistent attempts to contact an individual 
once they have been asked to desist. That request need not be framed in precise 
language; in this instance, the words “fuck off” were clearly sufficient to 
communicate to the journalist the complainant’s desire to be left alone. In ruling 
whether the Code has been breached by any subsequent contact, the Committee 
will consider the specific circumstances of the case, as well as the purpose of 
Clause 4, which is to prevent harassment.  
 

8. In light of the evident misunderstanding, the Committee accepted that the 
journalist wanted to clarify why he was calling. It was possible that the complainant 
might have been willing to assist the journalist once the purpose of the call had 
been explained. The Committee also accepted that the journalist would want to 
clarify his position in response to the allegation of racism.  
 

9. There was no suggestion that the journalist had acted in a way that was aggressive 
or intimidatory, on the single occasion where he had conversed with the 
complainant. The alleged harassment comprised two calls in quick succession, 
and did not constitute persistent pursuit: the complainant accepted that the 
journalist did not repeat his earlier questions in the final call. Neither had the 
journalist been calling to put to the complainant an allegation which might 
foreseeably cause the complainant distress or anxiety; the journalist’s query did 
not concern the complainant directly.  
 

10. In the full circumstances, the journalist’s attempt to clarify the reasons for his call 
did not amount to the type of conduct which Clause 4 seeks to prevent. There was 
no breach of the Code.  

Conclusions 
 

11. The complaint was not upheld. 



                                     18 

APPENDIX D 
 

Decision of the Complaints Committee 
05726-15 Boyd v Express.co.uk 

 
 Summary of complaint 
 

1. Sean Boyd complained to the Independent Press Standards Organisation that 
Express.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 12 (Discrimination) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “Warning: Britain ‘faces new wave 
of gun massacres amid fears over firearms laws’”, published on 15 September 
2015.  
 

2. The article reported on Her Majesty’s Inspectorate of Constabulary’s (HMIC) report 
“Targeting the risk: An inspection of the efficiency and effectiveness of firearms 
licensing in police forces in England and Wales”. It reported that the failings 
identified in the HMIC report “come in the wake of horrific shootings in recent 
years”, and referred to the case of Derrick Bird in 2010, in which 12 people were 
murdered. It included the comments of the individual who led the HMIC report, 
who had said that “unless things change, we run the risk of further tragedies 
occurring”. The article was originally accompanied by an image depicting 
machine guns for sale on a wall display. The sub headline stated that “Britain faces 
a new wave of gun massacres unless the current firearms licensing system is 
overhauled, experts have warned”.  
 

3. The complainant said that the HMIC report did not claim that Britain “faces a new 
wave of gun massacres”. In addition, he said that this claim implied there was a 
previous wave of gun massacres, which he denied. He said that the image which 
originally accompanied the article depicted illegal firearms, rather than firearms 
covered by the licensing system. The complainant was concerned that the article 
was an attack on law-abiding firearms owners, and implied that they had mental 
instabilities; he said that this discriminated against law-abiding gun owners. 

 
4. The newspaper said that the individual who led the report had said that “unless 

things change, we run the risk of further tragedies occurring”, and such tragedies 
included the murders in Cumbria. It was not misleading to claim that the report 
warned of a new wave of gun massacres in this context. It denied that this implied 
that there had been a previous wave of gun massacres. The newspaper denied 
that there was a breach of Clause 12. It said that Clause 12 is designed to protect 
individuals from discrimination, rather than groups such as fire-arms owners from 
generalised remarks.  
 

5. The newspaper said that on the day the article was published, it received a 
telephone call complaining about the image of machine guns. After this call, the 
image was changed to one of a shotgun, and the following text was added as a 
footnote to the article, with the heading “correction”:  
 
In the first version of this article we published a picture which showed a number of 
firearms which are illegal in the United Kingdom. Firearms which are illegal in 
Britain include machine guns. The image used to illustrate this article pictured a 



                                     19 

machine gun. It was therefore misleading to illustrate the article with an image of 
a machine gun. This has been amended and we are happy to set the record 
straight. 
 

Relevant Code Provisions 
 

6. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 
iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact.  
 
Clause 12 (Discrimination) 
i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's race, 
colour, religion, gender, sexual orientation or to any physical or mental illness or 
disability. 
ii) Details of an individual's race, colour, religion, sexual orientation, physical or 
mental illness or disability must be avoided unless genuinely relevant to the story. 
 

Findings of the Committee 

7. The HMIC report noted that recommendations to upgrade the status of the Home 
Office guidance on firearms licensing made after Derrick Bird killed 12 people in 
2010, and after Michael Atherton killed three people in 2012 had not been 
implemented. It claimed that history suggested that a similar pattern of inaction 
would follow the next fatal tragedy involving a firearm.  The HMIC’s press release 
on the report stated that “lessons from past tragedies have not always been learnt 
and this fails the victims of those events, including their families, unacceptably. 
Unless things change, we run the risk of further tragedies occurring.”  It was not 
misleading to refer to these incidents as “gun massacres”, and the HMIC had 
warned of further such tragedies occurring.  In these circumstances, the headline 
warning that “Britain ‘faces new wave of gun massacres amid fears over firearms 
laws’”, was not misleading; it accurately summarised the HMIC’s comments. There 
was no breach of Clause 1 on this point.  
 

8. The Committee acknowledged that the firearms depicted in the image which 
originally accompanied the article were illegal in the UK.  However, the article 
reported on failures the HMIC had identified in the gun licensing system. These 
related to application backlogs, the medical checks of those applying to own guns 
and the number of firearms stolen or missing. The article did not criticise, or 
otherwise comment on the type of firearm available in the UK, nor did the article’s 
claim that Britain faced “a new wave of gun massacres” rely on such a claim about 
the firearms available. Any misleading impression the image gave was not 
significant; it did not support any claim subsequently made in the article, and 



                                     20 

served simply to illustrate that the article was about guns. There was no breach of 
Clause 1. 

9. While it was not required under the terms of Clause 1 (ii), the Committee welcomed 
the newspaper’s prompt recognition of the fact that the firearms depicted were 
illegal in the UK, its decision to replace it with an image of a shotgun, and its 
addition of a footnote clarifying the position.  
 

10. Clause 12 protects individuals from discrimination on the basis of certain 
characteristics. The complainant’s concern that the article discriminated against 
firearms owners did not engage the terms of Clause 12, and there was no breach 
of the Code on this point.   
 

Conclusion  
 

11. The complaint was not upheld.  
  



                                     21 

APPENDIX E 
 

Paper No. File Number Name v Publication 
432 04219-15 Archibold v Edinburgh Evening News 
434 N/A Third Party 
435 N/A Request for Review 
440 04896-15 Beaton v Press & Journal 
442 N/A Third Party 
443 N/A Request for Review 
446 04389-15 Mooney v Grimsby Telegraph 
447 04206-15 / 

04322-15 
Taylor v Mail Online & Daily Mail 

449 N/A Third Party 
450 N/A Request for Review 
452 05717-15 Elliott v The times 
453 04794-15 Sailor v Daily Mirror 
456 04541-15 Banc De Binary v The Mail on Sunday 
457 04776-15 Howell v Bristol Post 
458 04777-15 Howell v Metro.co.uk 
459 04850-15 Howell v Daily Express 
460 N/A Request for Review 
461 N/A Third party 
462 05807-15 Carey v The Daily Telegraph 
466 04986-15 Large v The Daily Telegraph 
472 N/A Third Party 
473 N/A Request for Review 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Richard Best, Deputy Chairman, in the Chair
	Lara Fielden
	Janet Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Elisabeth Ribbans
	Neil Watts
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Elizabeth Bardin, Governance Manager and Minute-taker
	Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Senior Complaints Officer
	Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present:  Members of the Executive:
	Xavier Bastin
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Alistair Henwood
	Robyn Kelly
	Holly Pick
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee

