
 
Paper No. 1224 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 15 November 2017 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present  Richard Best (Deputy Chairman) 

Nazir Afzal 
Lara Fielden 
Janette Harkess 
Gill Hudson    
David Jessel 
Andrew Pettie 
Peter Wright  

   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 

Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
John Buckingham 
Niall Duffy 
Vikki Julian 
Madeline Palacz 
Holly Pick 
Lauren Sloan 
Abigail Tuitt 
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
   
    
   
   

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Were received from Sir Alan Moses, Neil Watts and Miranda Winram 
 
2.  Declarations of Interest 
 

Peter Wright declared an interest in items 8 & 9. He left the meeting for these 
items. 

 
3.       Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 4 October. 

 
4.  Update by the Chief Executive – oral 

 
The Chief Executive updated the Committee on the new IPSO Arbitration Scheme. 
He informed that the Committee that the government’s announcement on the 
implementation of Section 40 of the Crime and Courts Act was due before 
Christmas. He also updated the Committee on the House of Lords debate on the 
Data Protection Bill. 
 

5.      Matters arising 
 

     There were no matters arising.  
 

6. Complaint 13548-17 Burns v Belfast Telegraph  
 
The Committee discussed the complaint, but did not make any ruling, as the 
Committee did not have a lay majority for the discussion. A copy of its ruling, 
decided in correspondence after the meeting, appears in Appendix A.  

 
7.      Complaint 17394-17 Bramwell v Express & Star 
 

The Committee discussed the complaint, but did not make any ruling, as the 
Committee did not have a lay majority for the discussion. A copy of its ruling, 
decided in correspondence after the meeting, appears in Appendix B.  
 

8. Complaint 17481-17 / 17499-17 / 17500-17 Stunt v Mail Online / Daily Mail /     
The Mail on Sunday 

 
The Committee discussed the complaint. When its decision is finalised, it will 
appear as Appendix C. 

 
9.      Complaint 16830-17 Warwickshire Police v Daily Mail  

 
The Committee discussed the complaint. When its decision is finalised, it will 
appear as Appendix D. 
 
 
 

 



    Item                                  3 

10.      Complaint 16829-17 Warwickshire Police v The Sun 
 
The Committee discussed the complaint and decided to revert to the parties for 
further information.  

 
11.      Complaints Operations Report 

 
The Committee noted the report. 

 
12.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

   The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E. 
 

13.       Any other business 
   

     There were no other business. 
 

14.       Date of Next Meeting 
 
    The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 20th December 2017. 

 
    The meeting ended at 12.40pm 

 
    Michelle Kuhler 
    PA to the Chairman and CEO 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix A 

 
13548-17 A man v The Belfast Telegraph 

 
Summary of Complaint 
 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that The Belfast 
Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code 
of Practice in an article headlined “I felt sorry for my ex when we split. Now I live in 
constant fear and carry alarms because he stalked me in revenge”, published online 
on 21 June 2016. 
 

2. The article reported on claims made by a named woman in an interview she had given 
to the newspaper; it said that after “years of being harassed by an obsessed former 
boyfriend”, she was now campaigning for the law to be changed to protect victims. 
The article reported the woman’s criticism of the current law in Northern Ireland 
relating to stalking offences, and her argument that it needed to be changed to protect 
victims, alleging that the current law resulted in “few criminal convictions”. 
 

3. The article said that as a result of her experiences with her former partner, and her 
campaign for legislative change, she had launched an online support group for victims 
of stalking and had shared her experiences with Northern Irish politicians, “in the hope 
of getting new measures, including a register of stalkers and a register of domestic 
abusers, put in place to support victims”.  
 

4. The woman had claimed that her former partner, who was not named in the article, 
had threatened to shoot her in 2012, followed her to work, chased her while she had 
been in her car, as well as stalked her and her friends. In addition to detailing these 
allegations, the article said that in March, she had “finally succeeded in obtaining a 
court order to prevent her tormentor from approaching her” and had “secured a full 
order against him”. 
 

5. The complainant, the woman’s former partner, said that she had not obtained a court 
order against him: he had signed an undertaking which was not an acceptance of 
guilt of the allegations which she had made against him.  
 

6. He said that the claims made by his former partner were inaccurate: he had not 
stalked, harassed or threatened to shoot her. He said that the newspaper had no 
evidence, other than her testimony, to support the veracity of her claims. He said that 
while the article had not identified him, by identifying the woman and publishing her 
photograph, he had been identified through his previous association with her. In doing 
so, and publishing allegations which related to him, the complainant said that the 
article had intruded into his privacy.  
 

7. The newspaper did not accept a breach of the Code. It said that the article was based 
on the testimony of a woman who had a right to tell her story, which was on a subject 
which was a matter of public interest. It said that the woman’s campaign for legislative 
changes in Northern Ireland had gained significant support from Members of the 
Northern Irish Legislative Assembly (MLA): her experiences had formed part of one 
MLA’s address to the Assembly, who had sought all-party approval for legislation to 



    Item                                  3 

make stalking a specific crime. The newspaper said that the woman’s story had also 
been covered in other media organisations and she was in discussions with legal 
authorities about amending the law to protect stalking victims.  
 

8. The newspaper also provided a number of documents, which it said supported the 
woman’s testimony. These included letters which had been sent on the woman’s behalf 
by her local MLA, which detailed the woman’s attempts at “raising awareness of the 
issue of stalking in Northern Ireland”, as well as a document detailing the number of 
incidents which the woman had reported to the police. The newspaper also provided 
screenshots of posts which the complainant had posted on his Facebook profile, which 
the newspaper said related to his former partner, as well as emails which he had sent 
to her. 
 

9. The newspaper said that it had not contacted the complainant prior to publication 
because it was concerned that any contact with him may have jeopardised the 
woman’s safety and welfare. The newspaper declined to provide the reporter’s notes 
from the interview which the woman had given to the newspaper.  
 

10. During IPSO’s investigation, the newspaper provided a copy of the court-approved 
undertaking, signed by the complainant and his former partner, which had been 
provided to the newspaper by the woman. The newspaper said it did not have this 
document in its possession prior to publication. The document detailed undertakings 
given by the complainant in relation to his future conduct towards the woman. It also 
contained a clause which stated: “this undertaking is offered by the Defendant and 
accepted by the Plaintiff on the express understanding that there are no admissions to 
any allegations as set out in the Plaintiff’s affidavit”. The newspaper said that the 
journalist had discussed this document in detail with the woman at interview; she had 
said that, on advice from her Counsel, she had agreed to accept undertakings from 
the complainant rather than pursuing her application for an injunction.  
 

11. The newspaper did not accept that the article had contained private information about 
the complainant, and noted that the article had not identified him by name. 
 
Relevant Code Provisions 
 

12. Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Clause 2 (Privacy)* 



    Item                                  3 

 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of 
information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
The public interest 
 
1. The public interest includes, but is not confined to: 

I. Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
II. Protecting public health or safety. 
III. Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual 

or organisation. 
IV. Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 

obligation to which they are subject. 
V. Disclosing a miscarriage of justice. 
VI. Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 

impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
VII. Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

 
2. There is a public interest in freedom of expression itself. 
3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will or will become so. 
4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – would 
both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how they reached 
that decision at the time. 
5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 
 
Findings of the Committee 
 

13. The woman whose story had formed the subject of the article had been campaigning 
for a number of years for changes to the law on stalking in Northern Ireland. She had 
been the subject of widespread media coverage in which she had set out the concerns 
she had about the complainant’s conduct, and which had been taken up by Members 
of the Northern Irish Legislative Assembly. The article under complaint formed part of 
that narrative. 
 

14. Following the breakdown of their relationship, the complainant and the woman- his 
former partner- had been engaged in a long running and bitter dispute in which both 
parties had made claims about the other’s conduct; some of which amounted to 
allegations of serious criminal conduct. The Committee wished to emphasise that it 
was not in a position to make findings of fact in relation to what had transpired 
between the complainant and his former partner. Nothing in the Committee’s decision 



    Item                                  3 

should be taken as a finding about the truth of the claims made by the parties. The 
primary question for the Committee was whether the newspaper had taken care to 
publish an accurate account of the claims which had been made by the woman at 
interview, and had done so in a way that was not misleading.  
 

15. The article contained a number of serious allegations relating to the complainant’s 
conduct. While many of these claims were attributed directly to the woman, the 
newspaper had adopted her position; as a consequence, the newspaper had reported, 
as fact, that the complainant had harassed and stalked the woman since 2012. While 
the complainant had not been named, his former partner had been. In addition, she 
had made detailed references to a past relationship, its subsequent breakdown, and 
the conduct of her former partner which had followed: given these specific details, it 
was foreseeable that the complainant was identifiable through his known association 
with her.  
 

16. The complainant had not been given the opportunity to deny the allegations which 
had been made against him, or have his denial recorded in the article. The newspaper 
had made no attempt to contact him for comment, nor had it sought to obtain 
corroborating evidence to support the woman’s serious claims. Given the nature of 
the allegations which the article contained, it was understandable that the newspaper 
wished to consider the woman’s welfare; however where she had consented to being 
clearly identified in the article, the Committee did not consider that the newspaper had 
provided a sufficient justification for its failure to seek comment from the complainant. 
The Committee also recognised that by publishing material which so clearly related to 
another person’s conduct, the article contained the implicit suggestion that these were 
claims which represented only one side of a complex story. However, where the 
allegations which had been made were so exceptionally serious, and related to the 
conduct of an individual who was identifiable, greater care was required to ensure 
that the presentation of the material was not misleading. In such circumstances, the 
failure to put the allegations to the complainant, and the resulting the omission of his 
denial in the article and the overall manner in which the claims were presented created 
the significantly misleading impression that his former partner’s claims were 
undisputed fact in breach of Clause 1 (i).  
 

17. The article had reported that the complainant’s former partner had “secured a full 
order against him” in March 2016; this had been presented in the article as fact, 
rather than distinguished as one of the woman’s allegations. In those circumstances, 
the Committee considered the steps which the newspaper had taken to establish the 
accuracy of this factual claim.  
 

18. The newspaper had not asked to see the document, referred to as a “court order” in 
the article, prior to publication. During the course of IPSO’s investigation, the 
newspaper had obtained the order from the woman: this document showed that the 
undertakings which had been given by the complainant had been made on the express 
understanding that there were no admissions to any allegations which had been made 
against him. This document also showed clearly that there had been no judicial finding 
in relation to the allegations which the complainant’s former partner had made.  
 

19. While it was accurate to describe the document as an order, reporting that it had been 
obtained against the complainant, rather than that the undertakings had been 
provided by him voluntarily to the court, created the impression that there had been a 



    Item                                  3 

finding by the court about the complainant’s conduct. The full position had not been 
made clear in the article by, for example, including an explanation of the basis upon 
which the order had been made. It appeared from the newspaper’s submissions 
during IPSO’s investigation, that the woman had discussed this document in detail 
with the journalist at interview and had specifically made reference to the fact that 
undertakings had been given by the complaint, in contrast to an injunction having 
been granted by the Court. Further, there was no indication that the newspaper would 
have been unable to obtain a copy of the document from the woman, prior to 
publication, so as to satisfy itself of the circumstances in which the order had been 
made. The article’s presentation of this document in a way which suggested a judicial 
finding had been made, particularly where its terms had been explained to the 
newspaper at interview, and was available to them upon request, represented a failure 
to take care over the accuracy of the article, in breach of Clause 1 (i)  
 

20. The Committee then turned to consider the complaint under Clause 2. The article had 
reported the testimony of the woman who had detailed, at length, an account of her 
experiences with a former partner. The woman had been entitled to tell her story, and 
by doing so, the Committee did not consider that the article disclosed information 
about which the complainant had a reasonable expectation of privacy, particularly 
given that he had not been named. In any case, the Committee considered that there 
existed a clear public interest in reporting on the woman’s claims, particularly given 
her concern at the difficulty in obtaining legal redress for stalking offences in Northern 
Ireland. There was no breach of Clause 2.  
 

21. The Committee expressed significant concern that the newspaper had not responded 
to the complainant during the referral period and had not provided sufficient 
justification for its failure to do so. The Committee also noted that there had been 
several delays, on the part of the newspaper, to provide a response to the complaint 
during IPSO’s investigation. Given the newspaper’s failure to correspond directly with 
the complainant and the delays to the process, the newspaper’s conduct during IPSO’s 
investigation was unacceptable. IPSO will consider separately what further action is 
appropriate to address what appear to be serious concerns.  
 
Conclusion 
 

22. The complaint was upheld. 
 
Remedial Action Required 

 
23. The newspaper had breached Clause 1 (i) and had not complied with its obligation to 

correct under Clause 1 (ii). The appropriate remedial action was therefore the 
publication of an adjudication. 
 

24. The Committee required the newspaper to publish the adjudication on its website, with 
a link to the full adjudication (including the headline) appearing on the homepage for 
24 hours; it should then be archived in the usual way. The headline of the adjudication 
must make clear that IPSO has upheld the complaint against The Belfast Telegraph, 
and refer to its subject matter; it must be agreed in advance.  
 

25. If the newspaper intends to continue to publish the article without amendment, the full 
text of the adjudication should also be published on the article, beneath the headline. 



    Item                                  3 

If the newspaper intends to amend the article, a link to the adjudication should be 
published on the article, explaining that it was the subject of an IPSO adjudication, 
and noting the amendments made. The newspaper should contact IPSO to confirm 
the amendments it intends to make to avoid the continued publication of material in 
breach of the Editors’ Code of Practice.  
 

26. The text of the adjudication to be published is as follows: 
 
Following publication of an article of headlined “I felt sorry for my ex when we split. 
Now I live in constant fear and carry alarms because he stalked me in revenge”, 
published online on 21 June 2016, a man complained to the Independent Press 
Standards Organisation that the Belfast Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) of 
the Editors’ Code of Practice. The complaint was upheld, and IPSO required The 
Belfast Telegraph to publish this adjudication. 
 
The article reported on claims made by a named woman in an interview she had given 
to the newspaper; it said that after “years of being harassed by an obsessed former 
boyfriend”, she was now campaigning for the law to be changed to protect victims. It 
said that in March 2016, she had secured a full order against her former partner. 
 
The complainant said that the claims made by his former partner were inaccurate: he 
had not stalked, harassed or threatened to shoot her. He also said that she had not 
obtained a court order against him: he had signed an undertaking which was not an 
acceptance of guilt of the allegations which she had made against him.  
 
The newspaper said that the article was based on the testimony of a woman who had 
a right to tell her story, which was on a subject which was a matter of public interest. 
It said that the woman’s campaign for legislative changes in Northern Ireland had 
gained significant support from Members of the Northern Irish Legislative Assembly. 
 
Nothing in the Committee’s decision should be taken as a finding about the truth of 
the claims made by the parties. The primary question for the Committee was whether 
the newspaper had taken care to publish an accurate account of the claims which had 
been made by the woman at interview, and had done so in a way that was not 
misleading.  
 
The complainant had not been given the opportunity to deny the allegations which 
had been made against him, or have this recorded in the article. The newspaper had 
made no attempt to contact him for comment, nor had it sought to obtain 
corroborating evidence to support the woman’s serious claims. The failure to put the 
allegations to the complainant, and the resulting the omission of his denial in the 
article and the overall manner in which the claims were presented created the 
significantly misleading impression that his former partner’s claims were undisputed 
fact. 
   
The article had reported that the complainant’s former partner had “secured a full 
order against him” in March 2016. While it was accurate to describe the document as 
an order, reporting that it had been obtained against the complainant, rather than 
that the undertakings had been provided by him voluntarily to the court, created the 
impression that there had been a finding by the court about the complainant’s 
conduct. The full position had not been made clear in the article by, for example, 
including an explanation of the basis upon which the order had been made. The 



    Item                                  3 

article’s presentation of this document in a way which suggested a judicial finding had 
been made, particularly where its terms had been explained to the newspaper at 
interview, and was available to them upon request, represented a failure to take care 
over the accuracy of the article. The complaint was therefore upheld as a breach of 
Clause 1. 
 
The Committee expressed significant concern that the newspaper had not responded 
to the complainant during the referral period and had not provided sufficient 
justification for its failure to do so. The Committee also noted that there had been 
several delays, on the part of the newspaper, to provide a response to the complaint 
during IPSO’s investigation. Given the newspaper’s failure to correspond directly with 
the complainant and the delays to the process, the newspaper’s conduct during IPSO’s 
investigation was unacceptable. IPSO will consider separately what further action is 
appropriate to address what appear to be serious concerns.  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



    Item                                  3 

Appendix B 

 

Decision of the Complaints Committee 
17394-17 Bramwell v The Express & Star 

 
Summary of complaint  
 

1. A family member of Oliver Bramwell complained on his own behalf, and on behalf 
of Mr Bramwell that The Express & Star breached Clause 1 (Accuracy) Clause 2 
(Privacy) and Clause 9 (Reporting of Crime) of the Editors’ Code of Practice in an 
article published on the newspaper’s website on 4 August 2017.   
 

2. The article, which was headlined “Cavalry trooper guilty of supplying drug that cost 
life of Wolverhampton best friend”, reported that Oliver Bramwell had been 
convicted of supplying cocaine to a friend. The article did not name the complainant, 
Mr Bramwell’s close family member, but in the opening sentence, it specified his 
relationship to Mr Bramwell, and gave his job. The article reported Mr Bramwell’s 
street level address.  
 

3. The complainant said that the article reporting that Mr Bramwell had been convicted 
of supplying drugs was published at 10:30am, three and a half hours before the jury 
returned a unanimous verdict that he was not guilty at 1pm that day. He said that 
the article was therefore entirely inaccurate. The complainant said that the article 
was seen by a number of people, and that even after it was removed from the 
newspaper’s website, it appeared in Google search results with the inaccurate 
headline for over a week.   
 

4. The complainant said that although he was not named in the article, by specifying 
his distinctive job, and his relationship to Mr Bramwell, he was identified. He said 
that the article’s reference to him was a breach of Clause 2 and Clause 9, as he had 
no relevance to the story, having never been involved in the court proceedings in any 
way. He was concerned that by referencing him, the article exposed him to a risk of 
attack; a risk he believed was heightened because of the nature of his work. The 
complainant was concerned that the article contained Mr Bramwell’s street level 
address.  
 

5. The newspaper accepted that the article was inaccurate. It explained that a “holding 
piece” written ahead of the jury’s verdict had been accidentally published onto the 
site in a very unfortunate human error. It said that the article was not visible on the 
homepage of the site, that it was not promoted on social media, and that as soon 
as the mistake was realised, it was taken down, some four hours after first 
publication. It said that at this point, the article was invisible for the vast majority of 
browsers, but that it contacted its internet hosts in the USA to ensure it was fully 
cleared from the last few servers by 2:49pm on the day of publication.  It said that 
the correct version of the article, stating that the defendant had been cleared, was 
published as the lead story on the homepage, on the same day, accompanied by a 
footnote noting the inaccurate first version of the article.  
 

6. The newspaper said it repeatedly asked for Google to speed up removal of the old 
version of the article from its search results, including contacting them by the online 



    Item                                  3 

action form, by email, and by telephone. It said that while it remained in search 
results on 11 August, its continued requests for removal were met with an error 
message, saying that it had already been removed. The newspaper said that on the 
same day the article was published, it made a change so that anybody clicking on 
the search result on the earlier article would be directed to the article reporting Mr 
Bramwell’s acquittal.  
 

7. The newspaper said that the defendant’s address was provided by the clerk of the 
court, from the court papers. In response to the complaint under Clause 9, the 
newspaper apologised for the reference to the complainant, and accepted that there 
was no wider public interest to justify this. The newspaper offered its apologies to the 
complainant in correspondence. It also offered to publish an apology on the 
homepage of its website, and while the article did not appear in the print edition of 
the newspaper, it offered to publish the apology in the print edition as well. It said 
that further training would be given to ensure that the same mistake did not happen 
again, and that new systems were in place to prevent any repeat.  
 

Relevant Code provisions 
 

8. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Clause 2 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 9 (Reporting of Crime) 
i) Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should not generally 
be identified without their consent, unless they are genuinely relevant to the story. 

 
Findings of the Committee 
 

9. The publication of a court report before the jury had reached its verdict, wrongly 
reporting that a defendant had been convicted of criminal offence, was a serious 



    Item                                  3 

failure. The article had been published online by accident. However, this did not 
reduce the seriousness of the breach, indeed it underlined the critical importance of 
establishing and implementing systems that acknowledge and address the risk of 
such an event. The complaint was upheld as a breach of Clause 1 (i).  
 

10. The newspaper quickly realised the gravity of the error, and took steps to remedy the 
mistake, including prompt removal of the article, and publication of an article 
reporting Mr Bramwell’s acquittal on the same day. It was unfortunate that the 
inaccurate headline persisted in appearing in Google search results, and the 
Committee welcomed the newspaper’s efforts to speed up the process of these being 
removed. It also welcomed the newspaper taking action to direct readers clicking on 
the links to the article reporting Mr Bramwell’s acquittal. The newspaper’s offer to 
publish an apology was clearly appropriate in this case. While the article had not 
appeared on the homepage, it was appropriate for the newspaper to offer to publish 
the apology on its homepage given the seriousness of the inaccuracy. This was 
sufficient action to correct the inaccuracy, and there was no breach of Clause 1 (ii).  
 

11. Clause 9 of the Code provides specific protection to relatives and friends of those 
accused or convicted of crime from identification, where they are not genuinely 
relevant to the story. However, the Committee noted that in a report such as the 
article under complaint, which may contain detail about the background of the 
accused, family members or friends may well be identifiable to those who know of 
the family or chose to seek out further information, even if they are not explicitly 
identified. However, there is a public interest in reporting on the background of those 
accused of crime. Such reporting assists our understanding of the context in which 
crime takes place, including the circumstances of the defendant. The terms of Clause 
9, and what constitutes identification for the purposes of this Clause, should not be 
interpreted so broadly as to unduly restrict the reporting of broader circumstances 
which have led to a crime’s being potentially committed.  
 

12. The Committee recognised that the complainant may have been identifiable from 
the brief reference to his occupation and relationship with Mr Bramwell, to readers 
who were already aware of the family or sought additional information, even though 
he was not named. The Committee made clear that “identification” under the terms 
of Clause 9 is not limited to cases where a person is identified by name. However, 
in this case, where the article simply noted the complainant’s relationship to Mr 
Bramwell and occupation, and did not otherwise focus on this relationship, the 
information contained in the article was not sufficient to represent identification 
under the terms of this Clause. The terms of Clause 9 were not engaged.  
 

13. The newspaper had simply reported Mr Bramwell’s street level address, as it had 
been given in open court proceedings. The newspaper was entitled to report this 
information in accordance with the principle of open justice, and the Committee 
noted that reporting this information contributes to the accurate identification of the 
defendant. The Committee did not find a failure to respect the privacy of either Mr 
Bramwell, or the complainant, and there was no breach of Clause 2.  

 
Conclusions  
 

14. The complaint was upheld  
 



    Item                                  3 

Remedial Action Required 
 

15. Having upheld the complaint under Clause 1, the Committee considered the 
remedial action that should be required.  
 

16. The newspaper had complied with its obligation to correct significant inaccuracies, 
but given the seriousness of the breach of Clause 1 (i), the appropriate remedy was 
publication of the Committee’s adjudication. The Committee recognised that the 
article had not appeared on the newspaper’s homepage, but considered that 
publication of the adjudication on the newspaper’s website, without a link appearing 
on the homepage, would not be an effective remedy to the breach of the Code. The 
Committee therefore required the newspaper to publish the adjudication on its 
website, with a link to the full adjudication (including the headline) appearing on the 
homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual way. The headline 
of the adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint against The 
Express & Star, and refer to its subject matter; it must be agreed in advance.  
 

17. The terms of the adjudication for publication are as follows: 
 
 
Oliver Bramwell complained to the Independent Press Standards Organisation, via a 
representative, that the Express & Star breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ 
Code of Practice in an article published on the newspaper’s website on 4 August 
2017.   
 
The article, which was headlined “Cavalry trooper guilty of supplying drug that cost 
life of Wolverhampton best friend”, reported that the complainant had been convicted 
of supplying cocaine to a friend.  
 
The complainant said that the article had been published three and a half hours 
before the jury returned a unanimous verdict that he was not guilty. He said that the 
article was therefore entirely inaccurate. The complainant said that the article was 
seen by a number of people, and that even after it was removed from the newspaper’s 
website, it appeared in Google search results with the inaccurate headline for over a 
week.   
 
The newspaper accepted that the article was inaccurate. It explained that a “holding 
piece” written ahead of the jury’s verdict had been accidentally published onto the 
site in a very unfortunate human error. It said that the correct version of the article, 
stating that the defendant had been cleared, was published as the lead story on the 
homepage, on the same day. 
 
IPSO’s Complaints Committee found that publication of a court report before the jury 
had reached its verdict, wrongly reporting that a defendant had been convicted of 
criminal offence, was a serious failure. The article had been published online by 
accident. However, this did not reduce the seriousness of the breach, indeed it 
underlined the critical importance of establishing and implementing systems that 



    Item                                  3 

acknowledge and address the risk of such an event. The complaint was upheld as a 
breach of Clause 1 (i). 
 
The Committee welcomed the steps the newspaper took to address the error, but the 
complaint was upheld as a breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code.   
The Committee required publication of this ruling as remedial action for the breach.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Appendix E 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1163 06827-
17 

Gendy v The Sentinel 

1167 16927-
17 

Bryan v Mail Online 

1170 16937-
17 

Thompson v Plymouth Herald 

1174 16191-
17 

Syed v Mail Online 

1175 16903-
17 

Worsfold v Liverpool Echo 

1176 13179-
17 

Betts v Mail Online 

1177 16277-
17 

Millward v Bucks Free Press 

1180 17497-
17 

Linfield Football Club v Daily Record 

1188 05943-
17 

Mansford v Daily Mail 

1189 17059-
17 

Hunter v thesun.co.uk 



    Item                                  3 

1193 16976-
17 

Millerchip v Coventry Telegraph 

1199 17466-
17 

O’Sullivan v The Mail on Sunday 

1200 17505-
17 

Canavan v Sunday Mail 

1209 19003-
17 

Jurisdictional paper: Khan v Mail 
Online 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present  Richard Best (Deputy Chairman)
	Nazir Afzal
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Andrew Pettie
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	John Buckingham
	Niall Duffy
	Vikki Julian
	Madeline Palacz
	Holly Pick
	Lauren Sloan
	Abigail Tuitt
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee

