
 
 

Paper No. 482  

CONFIDENTIAL 

 

 
MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 

Wednesday 14 October 2015 at 10.30 a.m.  
Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

 
 
 
Present:  Sir Alan Moses (Chairman) 
   Richard Best  
   Lara Fielden 
   Janet Harkess 

Gill Hudson 
David Jessel 

   Jill May 
   Elisabeth Ribbans   
   Neil Watts 
   Peter Wright  Absent for Items 7 and 14            
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Governance Manager and Minute-taker 

Charlotte Dewar, Director of Operations 
Ben Gallop, Senior Complaints Officer 
Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer 
Matt Tee, Chief Executive 
 

  
Also present: Members of the Executive:  
 

Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Alistair Henwood 
Vikki Julian 
Robyn Kelly  
Hugo Wallis 
 
Observers: 
 

   Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
   Neil Marshall, Consultant 
 
 

1.  Apologies for Absence 
 
 An apology for absence was received from Matthew Lohn. 
 

2.  Declarations of Interest 



                                     2 

 
  Peter Wright declared an interest in items 7 and 14 due to his connection 

with Associated Newspapers.  He would leave the meeting for these items. 
  

3.  Update by the Chairman 
 

The Chairman welcomed the attendance of Jonathan Grun, Secretary to 
the Editors’ Code of Practice Committee, and Neil Marshall, who had 
recently conducted a review of IPSO’s complaints process. He thanked 
Jonathan Grun for his work on the Editors’ Code and welcomed the 
prospect of collaborating with Jonathan on a revision to the Editors’ 
Codebook. 
 
He reported that he and the Chief Executive had visited News UK to meet 
the new Chief Executive Officer of that organisation. 
 
He concluded by stating that he wished to acknowledge the vital part played 
by the complaints executive, under the Director of Operations’ tutelage and 
leadership, in the successful management of the daily complaints.  He said 
that their commitment and belief in their work was inspiring.  

 
4.  Update by the Director of Operations 

 
The Director of Operations briefly discussed the previous week’s gathering 
of the Board and the Complaints Committee members and noted that 
although the development of IPSO’s standards function had been a primary 
focus of the programme, important work remained to be done on 
developing and improving the complaints function, including the 
implementation of accepted recommendations of the Complaints Review.    
 

5.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 9 September 
2015 as a true and accurate record.  

  
6.  Matters Arising 

 
No matters arose. 
 
Peter Wright left the meeting for the following item  

 
7.  Complaint 04839-15 HRH The Duke of York v Daily Mail   

 
The Chairman opened the discussion by stating that this complaint raised 
an important issue regarding both the terms and the process of establishing 
an act of intrusion.  A detailed debate followed.  
 



                                     3 

The Committee ruled that the complaint should be upheld.  A copy of its 
ruling appears in Appendix A. 
 
Peter Wright re-joined the meeting 
 
  

8.  Complaint 04361-15 Lincolnshire Police v Lincolnshire Echo  
 
The Committee gave consideration to this complaint and ruled that the 
complaint should be upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 
 

9.  Complaint 04756-15 Portes v Daily Express  
 

The Committee discussed issues raised by the complainant under Clause 1 
(Accuracy) sections (i) and (ii).  The Committee concluded that a correction 
proposed by the newspaper was not sufficiently prominent under the terms 
of Clause 1 (ii), particularly given the front-page prominence of the article 
under complaint.   
 
The Committee ruled that the complaint should be upheld.  A copy of its 
ruling appears in Appendix C. 
 
 

10.  Complaint 03568-15 A Man v Surrey Advertiser  
 

The Committee debated the likelihood of the combination of details which 
appeared in the coverage leading to identification of the complainant.  It 
concluded that the details were not likely to contribute to the complainant’s 
identification as a victim of sexual assault. 
 
The Committee ruled that the complaint should not be upheld.  A copy of 
its ruling appears in Appendix D. 

 
 

11.  Complaint 04601-15 Butler v Watford Observer 
 

The Committee discussed the complaint at length and concluded that there 
had not been a breach of the Editors’ Code.  
 
The Committee ruled that the complaint was not upheld.  A copy of its ruling 
appears in Appendix E. 

 
 
12.  Complaints Review   

 
Having been agreed by the IPSO Board at its meeting in June, a review of 
IPSO’s complaints process was duly commissioned and undertaken.  The 



                                     4 

52-page report of the findings by Neil Marshall was presented to the 
Committee by Mr Marshall. The overall report was favourable to the current 
complaints process.   
 
Thirty-six recommendations in total were offered for consideration and 
advice by the Committee, with comments by the Executive in response 
briefly noting whether it proposed to accept or reject the recommendation; 
they had been overwhelmingly accepted. NM stated that he was aware that 
his brief was not to decide on the process of regulation, but to examine and 
explain how the current complaints system operates.  He expressed his 
gratitude to the Committee and IPSO staff for the time given to his review, 
and the openness with which it was given. 
 
The Committee discussed several issues raised by the review. It considered 
the form in which recommendations are made by the Executive to the 
Complaints Committee on individual complaints and agreed that the 
process by which it considers complaints is robustly independent, and that 
there is transparency in the decisions reached. The Chairman pointed out 
that the process used was essentially the same as that used in the courts, 
with decisions fortified by the aid of qualified assistance.  The Committee 
concluded that the process was sufficiently coherent, independent and 
transparently recorded to negate the need for a revision of the process. 
 
The Committee considered the possibility of delegating some powers 
relating to the complaints process to the Executive or to smaller subgroups 
of the Committee. 
 
The potential beneficial aspects of forming sub-groups of committee 
members to undertake further post-investigation analysis of decisions was 
addressed, and it was generally felt that the frequency of meetings, and the 
quality of debate over the decisions reached before and during such 
meetings, was sufficient to ensure confidence in the process, and that there 
was a continuing benefit to having the full Committee discuss the issues 
raised by individual complaints.  
 
The Committee discussed briefly the recommendations that IPSO consider 
further increasing its transparency, including in relation to the publication 
of more detailed material about its procedures and the possibility of 
opening Committee meetings to the public. The Committee agreed that 
IPSO should be transparent about how it handles complaints and reaches 
decisions.  
 
With respect to meetings, it concluded that, although opening meetings to 
the public would have benefits in increasing transparency, this was 
outweighed by the risk that the free and open discussion of complaints 
would be inhibited, with a negative effect on the quality of decision-making. 
The Chairman stated his belief that it was not necessary to make public the 
detailed consideration which went into reaching a decision on complaints, 



                                     5 

pointing out that neither judges nor juries had the presence of the public 
while they were reaching their decisions.  It was also emphasised that of 
paramount importance was the frequently personal, sensitive and 
confidential nature of the papers under discussion, which would make the 
presence of the general public inappropriate. 
 
The Chairman brought the discussion to a close by inviting the Committee 
to thank Neil Marshall for his tremendous work on the review.  He informed 
the Committee that the next stage would involve the joint endeavours of the 
Chief Executive, the Director of Operations and the Complaints Committee 
in creating and implementing a plan to put before the Board, for further 
consideration by the Committee thereafter.  He stressed that nothing was 
concrete at this point, and that the whole initiative was still a work in 
progress.    
 
                   

13.  Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

The Committee confirmed its formal approval of IPSO Papers listed in 
Appendix F.  The approval of the relevant complaints was duly noted. 
 
 

14. Any Other Business 
 
 

Peter Wright left the meeting for the following item. 
  

Various v the Sun 
 

The Committee was asked to discuss whether it should proceed with 
consideration of these third-party complaints about accuracy. They had 
initially been referred to The Sun’s internal complaints process by IPSO’s 
Executive. The Sun requested that the decision of the Executive be reviewed 
by IPSO’s Complaints Committee and asked that the Committee decide 
whether the complaint should be considered, because it related directly to 
a third party who had not complained to IPSO. The Committee had initially 
done so via its weekly papers, but was asked to confirm its decision 
following discussion at the meeting.  
 
The Chairman drew the Committee’s attention to a list of pertinent 
questions noted by the Director of Operations, which related to the 
considerations IPSO applies when considering whether to proceed with 
Clause 1 complaints from third parties.  Having discussed the matter at 
length, the Committee concluded that the first party to the complaint was in 
a position to complain on his own behalf, and noted that he did not done 
so. In the absence of a complaint from the first party, the Committee did 
not consider that it would be possible to fully investigate the issues raised 



                                     6 

by the complaint. It therefore declined to deal with the matter further and 
asked that the Executive close the complaints. 
 
Peter Wright re-joined the meeting. 
 
 

15.  Date of next meeting 
 
 The next meeting will be held on Wednesday 18 November 2015 at 3.30 p.m.   
 
 

The meeting ended at 12.43 p.m. 
 
Elizabeth Bardin 
Governance Manager 
15 October 2015 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



                                     7 

Appendix A 
 

Decision of the Complaints Committee 
04839-15 HRH the Duke of York v Daily Mail 

 
Summary of complaint 
 

1. HRH the Duke of York complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Daily Mail had breached Clause 3 (Privacy) of the 
Editors’ Code of Practice in relation to four articles published between 20 
and 26 June 2015. 
 

2. The articles reported that the complainant’s daughter had held a party to 
celebrate her 25th birthday at the Royal Lodge in Windsor Park, the 
complainant’s home. They discussed details of the party, including its 
Disney theme and the attendance of various celebrity guests. 
 

3. On 19 June, before publication of the articles, the newspaper chartered a 
helicopter to fly over the grounds of the Royal Lodge and take aerial 
photographs of preparations for the party happening at the complainant’s 
home and garden. 
 

4. The complainant said that this represented an intrusion into his privacy. He 
had not known of, or consented to, the flight over the grounds, which were 
a private place. The complainant said that the house was secluded and not 
visible to the naked eye from any part of the public highway, and that access 
to the house and gardens was restricted, including with fencing, and 
controlled by security. He said that the helicopter had flown so low over the 
garden, on four occasions, that those working in the garden feared it was 
in distress.  
 

5. The complainant said that information included in the coverage about the 
layout of the party, concerning the arrangement of tents and a fairground 
in the garden, had come from the flight; he had a reasonable expectation 
of privacy in relation to information concerning events and activities taking 
place at his home. This was demonstrated by the extreme lengths to which 
the newspaper was forced to go in order to obtain the information. 
Publication of these details further breached Clause 3. The complainant 
said that there was no possible public interest justification for these 
intrusions into his private life.  
 

6. The newspaper denied that either the use of the helicopter or the 
information published in the article breached Clause 3. It said the 
complainant’s daughter was eighth in line to the throne and a senior 
member of the Royal Family. The public had an interest in being informed 
about a lavish party for her birthday, which she had attended dressed as 
Snow White accompanied by seven dwarves, and which was always likely 
to attract attention. It noted that it had contacted the complainant’s former 



                                     8 

wife’s press contact before publication, who had raised no objections on 
privacy grounds to the reporting of the story.  
 

7. The newspaper said that it had received the information included in the 
article about the layout of the party from a confidential source and provided 
a draft of the article, containing these details and written prior to the flight, 
to substantiate its position. It said the flight was chartered to obtain images 
to illustrate the article and to ensure the information was accurate. The 
helicopter was chartered to fly the day before the party, when it was 
understood that the family were attending Royal Ascot. 
 

8. It provided copies of the photographs taken by the helicopter, which showed 
tents, buildings and fairground structures; in two instances an individual 
apparently working on the party infrastructure was visible. It said that the 
helicopter had flown at 600ft, although the company had a Civil Aviation 
Authority exemption to fly as low as 262ft for photographic work. Obtaining 
images in this manner was not intrusive; many news stories – such as 
storms, road accidents, plane crashes, festivals, sporting events and public 
gatherings – are routinely and un-controversially illustrated by aerial 
photography. Aerial photographs of people's homes are a matter of routine 
and are taken, for example, by Google Earth. In any event, none of the 
images had been published after the newspaper had been contacted by the 
complainant’s representatives to raise objections.  

 
Relevant Code Provisions 
 

9. Clause 3 (Privacy) 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family 

life, home, health and correspondence, including digital 
communications. 

(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s 
private life without consent. Account will be taken of the 
complainant’s own public disclosures of information. 

(iii) It is unacceptable to photograph individuals in private places 
without consent.* 

Note – private places are public or private property where there 
is a reasonable expectation of privacy. 
 

Findings of the Committee 
 

10. The Code requires editors to show appropriate respect for an individual’s 
private and family life, and specifically cites respect for the home as part of 
this obligation, reflecting the fact that an individual’s home is a particularly 
private space. This extends to the garden or grounds of a home, although 
the extent to which an individual will have a reasonable expectation of 



                                     9 

privacy in relation to the grounds or garden of a home will vary, generally 
according to their visibility, or potential visibility, to members of the public.  
 

11. The grounds of Royal Lodge, the complainant’s home, were not publicly 
accessible, nor visible to the public. For that reason the complainant had, 
on 19 June, a reasonable expectation that the grounds would be respected 
as a private place, notwithstanding his absence at the time.  
 

12. In light of this conclusion, the essential issues arising under Clause 3(i) and 
(ii) were whether the use of aerial photography in this case amounted to an 
intrusion into the complainant’s private life and whether that intrusion was 
justified. 
 

13. Aerial photography can be a legitimate tool, which enables reporting on 
otherwise inaccessible events or places; however, it carries a specific risk of 
intrusion because it allows a photographer to disregard those physical 
barriers which would otherwise seem to offer protection from intrusion and 
scrutiny and which, therefore, give rise to a reasonable expectation of 
privacy.  
 

14. Aerial photography of an individual’s home or garden will not always 
amount to a breach of Clause 3, and the Committee emphasised that its 
decision on any particular complaint will be based on the circumstances. 
However, editors must consider the risk of intrusion and the extent of any 
such intrusion, in order to judge whether this would, in the circumstances, 
be justified. The nature and purpose of the aerial photography will be an 
important factor.   
 

15. In this instance, the helicopter’s repeated flights over the private space of 
the grounds of the complainant’s home, intended to capture images of the 
preparations for the event he intended to hold there, was a clear intrusion, 
regardless of whether the complainant was there. The effect of such an 
intrusion was to deprive him of the security of his private space, in which he 
could engage in activities, away from the public gaze.  
 

16. It was irrelevant that the photographs were not in the event published and 
that they were innocuous.  In this case, the flight itself was intrusive because 
it served to undermine the complainant’s reasonable expectation of privacy. 
It, therefore, required justification.  
 

17. The newspaper’s explanation that it sought to confirm details of the party, 
and to illustrate the story, was not sufficient to justify this intrusion. Any 
public interest served by the information published in the articles was not 
proportionate to the intrusion caused by the flight. In any event, those 
details could and were discovered by means which did not involve the 
intrusion identified by the Committee.  
 



                                     10 

18.  The coverage of the party, which included the arrangement of the tents 
and costumes, was trivial and had been sourced separately; its publication 
did not constitute a further intrusion. The Committee did not uphold the 
complaint about the published coverage.  
 

19. But in the absence of justification for the aerial photography, the newspaper 
had failed to respect the complainant's private and family life and home.  

Conclusions 
 

20. The complaint was upheld. 

Remedial action required 
 

21.  Where the Committee had upheld the complaint as a breach of Clause 3, 
the appropriate remedial action was publication of an adjudication. While 
no material had been published in breach of the Code, given the nature of 
the breach identified, the adjudication should be published as a news item 
within the first 10 pages of the print newspaper, and for 12 hours on the 
homepage of the newspaper’s website (it should be archived and 
searchable, as normal, thereafter). The headline must make clear that IPSO 
has upheld the complaint, and refer to its subject matter; it must be agreed 
with IPSO in advance.  

The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following the publication of four articles between 20 and 26 June 2015, the Duke 
of York complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily 
Mail had intruded into his private life in breach of Clause 3 (Privacy) of the Editors’ 
Code of Practice. 
 
IPSO’s Complaints Committee upheld the complaint as a breach of the Code, and 
has required the Daily Mail to publish this adjudication to remedy that breach. 

 
The articles reported that the complainant’s daughter had held a party to celebrate 
her 25th birthday at the Royal Lodge in Windsor Park, the complainant’s home.  

 
On 19 June, before publication of the articles, the newspaper chartered a 
helicopter to fly over the grounds of the Royal Lodge and take aerial photographs 
of preparations for the party happening at the complainant’s home and garden. 

 
The complainant said that this represented an intrusion into his privacy. The house 
was secluded and not visible to the naked eye; access to the house and gardens 
was restricted and controlled by security. He said that the helicopter had flown so 
low over the garden, on four occasions, that those working in the garden feared it 
was in distress.  

 
The newspaper denied that either the use of the helicopter or the information 
published in the article breached Clause 3.  



                                     11 

 
It said the flight was chartered to obtain images to illustrate the article and to ensure 
the information was accurate. The helicopter was chartered to fly the day before 
the party, when it was understood that the family were attending Royal Ascot. 
Obtaining images in this manner was not intrusive; many news stories are routinely 
and un-controversially illustrated by aerial photography. In any event, none of the 
images had been published after the newspaper had been contacted by the 
complainant’s representatives to raise objections.  
 
IPSO’s Complaints Committee noted that the Code required that the Daily Mail 
show appropriate respect for the complainant’s private and family life. It 
specifically includes respect for the home; this reflects the fact that the home is a 
particularly private space.  

 
Given that the grounds of the complainant’s home were not publicly accessible, or 
generally visible to the public, the complainant was reasonably entitled to expect 
that the grounds of his home would be respected as a private place.  
 
The Committee recognised that aerial photography can be a legitimate tool; 
however, it carries a specific risk of intrusion because it allows a photographer to 
disregard physical barriers which would seem to offer protection from intrusion and 
scrutiny.  

 
In this instance, the helicopter’s repeated flights over the private space of the 
grounds of the complainant’s home, designed to capture images of the 
preparations for the party, was clearly intrusive, regardless of the fact that the 
complainant was not at home at the time. The effect of such an intrusion was to 
deprive him of the security of a private space, in which he could engage in activities, 
away from the public gaze. 
 
The newspaper had failed to properly justify this intrusion, and the complaint was 
upheld.  
  



                                     12 

Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee 
04361-15 Lincolnshire Police v The Lincolnshire Echo 

 
Summary of complaint 
 

1. Lincolnshire Police, on behalf of the family of Carly Lovett, complained 
to the Independent Press Standards Organisation that the Lincolnshire 
Echo breached Clause 5 (Intrusion into grief or shock) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “Lincolnshire woman killed in 
Tunisia terrorist attack”, published online on 26 June 2015. 

 
2. The article reported that Carly Lovett had been killed earlier that day in 

a terrorist attack in Tunisia. 
 
3. The complainant said that reporting Ms Lovett’s death as fact before it 

had been confirmed to her family had caused enormous upset at an 
already highly distressing time. The article had been published at 8.57 
pm, when the family knew only that Ms Lovett had been involved in the 
attack and had been injured. Shortly after midnight, Ms Lovett’s fiancé, 
who was in Tunisia, had been taken to the hospital to see Ms Lovett, 
who at that stage had been identified as “a casualty”. On arrival at the 
hospital he had been asked to identify her body. He had then informed 
the rest of the family of her death.  

 
4. The newspaper denied that it had breached the Code. It said that it had 

waited several hours to publish the information, until it had received 
confirmation from multiple sources that it considered to be reliable that 
Ms Lovett had died and that the family were aware. A reporter had 
received a call at 2.30 pm from a reliable source, who had informed 
them that Ms Lovett had been involved in the attack and had died. 
Reporters had then contacted various family, friends and colleagues of 
Ms Lovett. One source, who was close to the family, had confirmed that 
Ms Lovett had been killed. At around 5pm, a reporter had visited what 
he believed to be the home of Ms Lovett’s father. At this address, he had 
spoken to her step-father, who had declined his request to comment on 
Ms Lovett’s “involvement” in the attack. At 6pm another source, a friend 
of Ms Lovett’s, confirmed that Ms Lovett had been killed, and that her 
death was being discussed among friends as fact. Later that evening, 
the reporter spoke again to the first source, who confirmed that Ms 
Lovett’s family were fully aware that she had died in the attack. A 
reporter had also telephoned Lincolnshire Police to make enquiries; they 
were not aware of any local involvement in the attack.  

 
5. The newspaper noted that the attacks in Tunisia were of international 

importance, and that in such cases editors had a responsibility to keep 
the public informed. Its confidential sources were reliable and close to 



                                     13 

the family. It said that it could not have known that Ms Lovett’s family 
had retained some hope that she had survived the attack at the time of 
publication. Nonetheless, it apologised for any further distress that the 
article had caused to the family, and offered to write personal letters of 
apology to Ms Lovett’s parents, as a means of resolving the complaint.  

 
Relevant Code provisions 
 

6. Clause 5 (Intrusion into grief or shock) 
(i)In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must 
be made with sympathy, and publication handled sensitively. 
 
Clause 14 (Confidential sources) 
Journalists have a moral responsibility to protect confidential sources of 
information. 
 

Findings of the Committee 
 

7. It was foreseeable, in the aftermath of a terrorist attack that had taken 
place overseas, that there would be uncertainty among the families of 
those involved back in the UK as to the fates of their relatives for some 
hours, or potentially days. Contradictory and premature reports were 
highly likely, given the chaos caused by the attack and the difficulties of 
communicating with overseas survivors and emergency services. 

 
8. The newspaper was entitled to report on a local connection to the attack, 

and the Committee acknowledged that it had not intended to cause any 
distress. However, it had a responsibility to ensure in doing so that its 
report was accurate and that it was prepared with appropriate regard 
for the position of those most directly concerned:  Ms Lovett’s surviving 
family.  

 
9. The claims by the newspaper’s confidential sources that the family had 

been told, definitely, of Ms Lovett’s death were evidently inaccurate. 
Neither the death nor the family’s knowledge of it had been confirmed 
by any official source. As the newspaper had relied solely on confidential 
sources, it had been unable to show that it had taken appropriate care 
before it took the decision to publish to ensure that the family knew Ms 
Lovett had been killed. It had therefore failed to demonstrate to the 
Committee that it had acted with the level of sensitivity required by the 
Code.  

 
10. The publication of the information that Ms Lovett had died, so soon after 

the attack and before it had been confirmed to her immediate family, 
was a serious failure to handle publication sensitively and a breach of 
Clause 5. 

 



                                     14 

Conclusions 
 

11. The complaint was upheld. 

 
Remedial action required 
 

12. Given the nature of the breach established in this instance, the 
Committee determined that the appropriate remedy was the publication 
of an upheld adjudication. Given the nature and seriousness of the 
breach, a link to this should appear on the home page of the publication 
for a period of 48 hours, after which it should be archived and remain 
searchable in the usual way. The headline must make clear that IPSO 
has upheld the complaint, and refer to its subject matter; it must be 
agreed with IPSO in advance. 

The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following the publication of an article on the website of the Lincolnshire 
Echo on 26 June 2015 headlined “Lincolnshire woman killed in Tunisia terror 
attack”, Lincolnshire Police complained to the Independent Press Standards 
Organisation on behalf of the family of Carly Lovett that the Lincolnshire 
Echo breached Clause 5 (Intrusion into grief or shock) of the Editors’ Code 
of Practice. 
 
IPSO established a breach of the Editors’ Code and has required the 
Lincolnshire Echo to publish this decision as a remedy. 
 
The article reported that Carly Lovett had been killed earlier that day in a 
terrorist attack in Tunisia. 
 
The complainant said that reporting Ms Lovett’s death as fact before it had 
been confirmed to her family had caused enormous upset at an already 
highly distressing time. The article had been published at 8.57 pm, when the 
family knew only that Ms Lovett had been involved in the attack and had 
been injured. Shortly after midnight, Ms Lovett’s fiancé, who was in Tunisia, 
had been taken to the hospital to see Ms Lovett, who at that stage had been 
identified as “a casualty”. On arrival at the hospital he had been asked to 
identify her body. He had then informed the rest of the family of her death.  
 
The newspaper denied that it had breached the Code; it said that it had 
waited several hours to publish the information, until it had received 
confirmation from multiple sources that it considered to be reliable that Ms 
Lovett had died and that the family were aware. A reporter had received a 
call at 2.30 pm from a reliable source, who had informed them that Ms 
Lovett had been involved in the attack and had died. Reporters had then 
contacted various family, friends and colleagues of Ms Lovett. One source, 
who was close to the family, had confirmed that Ms Lovett had been killed. 



                                     15 

At around 5pm, a reporter had visited what he believed to be the home of 
Ms Lovett’s father. At this address, he had spoken to her step-father, who 
had declined his request to comment on Ms Lovett’s “involvement” in the 
attack. At 6pm another source, a friend of Ms Lovett’s, confirmed that Ms 
Lovett had been killed, and that her death was being discussed among 
friends as fact. Later that evening, the reporter spoke again to the first 
source, who confirmed that Ms Lovett’s family were fully aware that she had 
died in the attack. A reporter had also telephoned Lincolnshire Police to 
make enquiries; they were not aware of any local involvement in the attack.  
 
The newspaper noted that the attacks in Tunisia were of international 
importance, and that in such cases editors had a responsibility to keep the 
public informed. Its confidential sources were reliable and close to the 
family. It said that it could not have known that Ms Lovett’s family had 
retained some hope that she had survived the attack at the time of 
publication. 
 
It was foreseeable, in the aftermath of a terrorist attack that had taken place 
overseas, that there would be uncertainty among the families of those 
involved back in the UK as to the fates of their relatives for some hours or 
even potentially days. Contradictory and premature reports were highly 
likely, given the chaos caused by the attack and the difficulties of 
communicating with overseas survivors and emergency services. 
 
The newspaper was entitled to report on a local connection to the attack, 
and the Committee acknowledged that it had not intended to cause any 
distress. However, it had a responsibility to ensure in doing so that its report 
was accurate and that it was prepared with appropriate regard for the 
position of those most directly concerned:  Ms Lovett’s surviving family.  

 
The claims by the newspaper’s confidential sources that the family had been 
told, definitely, of Ms Lovett’s death were evidently inaccurate. Neither the 
death nor the family’s knowledge of it had been confirmed by any official 
source. As the newspaper had relied solely on confidential sources, it had 
been unable to show that it had taken appropriate care before it took the 
decision to publish to ensure that the family knew Ms Lovett had been killed. 
It had therefore failed to demonstrate to the Committee that it had acted 
with the level of sensitivity required by the Code.  
 
The publication of the information that Ms Lovett had died, so soon after the 
attack and before it had been confirmed to her immediate family, was a 
serious failure to handle publication sensitively and a breach of Clause 5. 

 
 



                                     16 

Appendix C 
Decision of the Complaints Committee 

04756-15 Portes v Daily Express 
 

 
Summary of complaint 
 

1. Jonathan Portes complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Daily Express breached Clause 1 (Accuracy) in an 
article headlined “311 languages spoken in our schools”, published in 
print and online on 24 July 2015. 
  

2. The article billed itself as a “special investigation”. In print, the front-page 
sub-headline referred to “classrooms where English is starting to die out”; 
the online headline claimed that “311 languages [are] spoken in our 
schools as English starts to die out”.  The article reported that English-
speaking pupils are “becoming a minority in hundreds of classrooms”, that 
in some schools English is “hardly heard at all”, and that there are schools 
where “foreign languages have overtaken English”. The article attributed 
these findings to a “decades-long open door policy on immigration”, and 
referred to data obtained from the Department for Education (DfE) about 
specific schools in relation to these claims, suggesting that in one school, 
“the number of English-speaking pupils is so low the Department will not 
disclose the figure”.   
 

3. The complainant said that the article’s central claims were inaccurate, and 
that the article inaccurately suggested that in some schools, lessons are not 
taught in English. The data used by the newspaper only recorded the 
numbers of pupils whose first language was not English; it did not say that 
those pupils were unable to speak English. Many pupils would speak 
English fluently. Further, English is the language of instruction in all 
maintained schools in England, including those cited in the article. 
 

4. The newspaper accepted that the article may have suggested inaccurately 
that pupils who did not speak English as a first language could not speak 
English at all, and that English is not spoken in some classrooms. It 
maintained however that the matter was clarified by references to pupils not 
speaking English “as a first language”. Readers would understand that such 
pupils were the subject of the article, and would therefore not have been 
significantly misled by the inaccuracies when reading the article as a whole. 
The phrase “as a first language” had been omitted in some instances as a 
matter of style, rather than deception. Nonetheless, the newspaper offered 
to clarify these points in the online version of the article, and to publish the 
following correction in print in its “Amplifications & Clarifications” column 
on its letters page, and online: 



                                     17 

 
In our article “311 languages spoken in our schools as English starts to die 
out” published on 24 July 2015 we said that English speaking pupils were 
becoming a minority in hundreds of classrooms. In fact the statistics referred 
to pupils for whom English is an additional language and not all pupils so 
classified are unable to speak English. Whilst some pupils arrive in schools 
not speaking English, most learn it very quickly. The article may also have 
given the impression that lessons were not being taught in English, which is 
incorrect. 
 

5. The complainant did not accept that the wording of the proposed correction 
was adequate. The newspaper had not acknowledged or apologised for a 
failure of editorial standards, and the proposal to publish the correction on 
the newspaper’s letters page would be insufficiently prominent, given that 
the article – and inaccuracies – had originally appeared on the front page.  
 

6. The newspaper said that corrections have been published in the 
“Amplifications & Clarifications” column on the letters page in the 
newspaper for many years. Details of how readers can complain appear 
on this page, and they would be aware that corrections would be published 
there. It was therefore sufficiently established as a corrections column, and 
publishing the correction elsewhere in the paper was not necessary. 
 

Relevant Code provisions 
 

7. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 
recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. In cases involving the 
Regulator, prominence should be agreed with the Regulator in advance.  

  
Findings of the Committee 
 

8. The Committee did not accept that the coverage had merely omitted in 
some instances to specify that the data being reported referred to pupils’ 
not speaking English “as a first language”. It had made clear assertions of 
fact that English “is starting to die out” in schools and that English was 
“hardly heard at all” in some schools. These claims distorted the data cited 
by the newspaper, which did not include any information about the 
frequency with which English was spoken in schools, by either pupils or 
teachers. The coverage breached Clause 1 (i).  
 



                                     18 

9. This was a particularly concerning case because the inaccuracies had been 
repeated throughout the entire article, including prominently in print in the 
front-page sub-headline, and because they were central to the report, on a 
matter of significant public importance.  
 

10. The Committee noted the newspaper’s position that not referring to English 
“as a first language” in all instances was a stylistic choice. However, as set 
out above, the article contained inaccurate claims about the data; the 
references to pupils not speaking English “as a first language” did not 
remedy these inaccuracies that such pupils had been the subject of the 
article’s claims, and did not demonstrate that the newspaper had taken 
care to report the data accurately. The complaint was upheld as a breach 
under Clause 1 (i). 
 

11. The Committee was also concerned by the newspaper’s proposals to correct 
the inaccuracies. While it noted the newspaper’s assertion that the 
“Amplifications & Clarifications” column had been published on its letters 
page for a number of years, there was no information published on the 
newspaper’s letters page to signal to readers that this was where corrections 
would ordinarily appear, and the column itself was published infrequently. 
For these reasons, it did not amount to an established corrections column. 
Given its position in the newspaper, the letters page was not an otherwise 
sufficiently prominent location for the proposed correction, since the article 
had appeared prominently on the front page. The complaint was also 
upheld as a breach of Clause 1 (ii). 
 

Conclusion 
 

12. The complaint was upheld. 
 
Remedial action required 
 

13. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code it can require the publication of a correction and/or adjudication, the 
nature, extent and placement of which is determined by IPSO. Given the 
nature of the breach identified in this instance, the Committee required 
publication of an adjudication. The article’s central claim – which was both 
dramatic and significant – was substantially undermined by the inaccuracies 
and the newspaper had failed to comply with its obligations under Clause 
1 (ii) to correct it. In such circumstances, a reference to the adjudication 
must be published on the front page, directing readers to the full 
adjudication, which should be published on page seven. The front-page 
reference should include a headline making clear that IPSO has upheld the 
complaint, and refer to its subject matter; it must be agreed in advance. It 



                                     19 

should also be published on the newspaper’s website, with a link to the full 
adjudication appearing on the homepage for 48 hours; it should then be 
archived online in the usual way.  

 
14. Should the newspaper intend to continue to publish the article in its current 

form, the adjudication should also be published in full beneath the 
headline. 

 
15. The terms of the adjudication to be published are as follows: 

 
Following the publication of an article in The Daily Express on 24 July 2015, 
headlined “311 languages spoken in our schools”, Jonathan Portes 
complained to the Independent Press Standards Organisation that The Daily 
Express had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. 
The complaint was upheld, and IPSO required the newspaper to publish this 
adjudication. 
 
The front page article reported that English “is starting to die out” in schools. 
It also reported that there are some schools where English-speaking pupils 
are “becoming a minority”; where English is “hardly heard at all”; and 
where “foreign languages have overtaken English”. The article said that this 
was taking place due to an “open door” immigration policy, and referred to 
Department for Education (DfE) data about specific schools in relation to 
these claims.  
 
The complainant said that the article’s central claims were inaccurate. It also 
inaccurately suggested that in some schools, lessons are not taught in 
English. The data referred to by the newspaper only recorded a pupils’ first 
language; it did not say that those pupils would be unable to speak English. 
Further, English is the language of instruction in all maintained schools in 
England. 
 
The Daily Express accepted that the article may have suggested 
inaccurately that pupils who did not speak English as a first language 
could not speak English at all, and that English is not spoken in some 
classrooms. It said that when reading the article as a whole, the 
inaccuracies would not have significantly misled readers. It offered to 
publish a correction both online and in its “Amplifications & Corrections” 
column on its letters page. 
 
The Complaints Committee found that the article’s claims that English “is 
starting to die out” in schools and that English was “hardly heard at all” in 
some schools were completely unsupported by the data the newspaper had 
cited. These claims distorted the data cited by the newspaper, which did not 



                                     20 

include any information about the frequency with which English was spoken 
in schools, by either pupils or teachers.  
 
This was a particularly concerning case because the inaccuracies had been 
repeated throughout the entire article, including prominently in the front-
page sub-headline, and because they were central to the report, on a matter 
of significant importance. The newspaper’s defence that the article was not 
misleading when read as a whole did not demonstrate that the newspaper 
had taken care to report the data accurately. The complaint was upheld as 
a breach under Clause 1. 
 
The Committee was also concerned by the newspaper’s proposals to correct 
the inaccuracies in its “Amplifications & Corrections” column on its letters 
page. There was no information published on this page to signal to readers 
that this was where the column would normally appear, and the column itself 
was published infrequently. Given its position in the newspaper, the letters 
page was not an otherwise sufficiently prominent location for the proposed 
correction, since the article had appeared prominently on the front page. 
This aspect of the complaint was also upheld under Clause 1. 

 
  



                                     21 

 
 
Appendix D 
 

Decision of the Complaints Committee 
03568-15 A Man v Surrey Advertiser  

 
1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that 

the Surrey Advertiser had breached Clause 11 (Victims of sexual assault) in 
two articles published in 2015.  
 

2. The articles reported on the trial of a man for sexual offences against 
teenage boys that had taken place over a number of decades. One of the 
articles included details which narrowed the  time period in which one of 
the assaults was alleged to have taken place; this time period was many 
years ago.  
 

3. The complainant said that the articles had contained details which would 
be likely to contribute to his identification as a victim of sexual assault. This 
included the defendant’s role in a named organisation, and information 
about the timeframes in which the defendant was said to have committed 
the crimes. In addition, the complainant explained that at the time of 
publication, there was information on the internet which provided details of 
his connection with the named organisation. After the publication of the first 
article, the complainant raised these concerns with the publication directly.  
After the publication of the second article, the complainant raised these 
concerns with the prosecution. The complainant said that the judge then 
issued a memorandum to all local papers in relation to the jigsaw 
identification of the victims in the case. The complainant said that during 
court proceedings, the judge made clear to the reporters present that 
naming the organisation was a form of jigsaw identification.  
 

4. The newspaper said that it did not believe it was possible to identify the 
complainant from its coverage of the case, and denied that there was a 
breach of the Code. It said that the information the article included about 
one of the victims could apply equally to a number of individuals. It noted 
that the second article made clear that more than one individual shared the 
connection with the defendant which had enabled him to commit the 
alleged crime.  It denied that the information about the complainant on the 
internet rendered the details in the articles likely to contribute to the 
identification of the complainant. It said that seven days after the 
publication of the second article, the requirements of s.1 (1) of the Sexual 
Offences (Amendment) Act 1992 were set out in writing at the request of a 
journalist in court. This was originally made as an order, which was later 
set aside as, while the judge was permitted to give guidance, the legislation 



                                     22 

did not provide for the judge to do so in the form of an order. The 
newspaper said that in its further coverage of the case, the judge’s guidance 
was kept in mind, but it denied the articles published prior to the judge’s 
guidance breached the requirements of the Editors’ Code.  

Relevant Code Provisions 
 

5. Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely 
to contribute to such identification unless there is adequate justification and 
they are legally free to do so. 
 

Findings of the Committee 
 

6. The Committee acknowledged that this had been a difficult time for the 
complainant, but considered that the details included in the articles were 
not likely to contribute to his identification as a victim of sexual assault. The 
details they provided on the relationship between the defendant and his 
victim, in the context of their mutual connection with the named 
organisation, could apply to a number of individuals over a time period 
taking place many years ago. The information available on the internet did 
not alter the fact that the details provided in the articles could apply to a 
number of individuals; as such, it did not significantly alter the likelihood 
that the information in the articles would contribute to the complainant’s 
identification. There was no breach of Clause 11.  

Conclusion 
 
7. The complaint was not upheld.  

 

 
 
  



                                     23 

APPENDIX E 
 

Decision of the Complaints Committee 
04601-15 Butler v Watford Observer 

 
Summary of complaint 
 

1. Gaybrielle Butler complained to the Independent Press Standards Organisation 
that the Watford Observer breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 
(Opportunity to reply) of the Editors’ Code of Practice in a reader’s letter headlined 
“Bushey synagogue will regret eruv”, published on 3 April 2015. 
 

2. The letter expressed grave concern about the proposals for the establishment of 
an eruv (a defined area in which Jewish people may carry or push objects while 
observing the Sabbath) in Bushey, North London. It was attributed to “Gay Butler, 
The working group for Bushey Residents Group”; the Group was lobbying against 
the eruv. The letter suggested that the eruv would disturb the local community and 
identify Bushey as a “Jewish area”. It said that Jewish law was incompatible with 
democracy and is discriminatory.  
 

3. The complainant said that, following a request from a journalist, she had 
submitted comments to the newspaper on behalf of the Residents Group, for 
inclusion in an article. She said that she had made clear to the journalist that the 
comments were being submitted on behalf of the Group, and were not from her 
personally; she did not want her name attached to them. She said that the 
publication of Bushey Residents Group’s comments in the form of a letter bearing 
her name represented a breach of Clause 1. She was particularly concerned as 
she had received subsequent abusive messages, criticising the nature of the 
comments made in the letter. 
 

4. The week after publication of the letter a number of readers’ letters were published 
which were critical of the views expressed. The Group then submitted a further 
letter which was intended to address the points raised, but was told that it had 
missed the newspaper’s deadline by two hours. The newspaper also said that it 
would not publish the letter the following week, as it believed that both sides to the 
debate had already had an appropriate opportunity to air their views. Given that 
the letter under complaint was not supposed to be published as a letter, the 
complainant believed that the Group had not had an opportunity to present fully 
its view on the debate, and this represented a breach of Clause 2. 
 

5. The newspaper did not believe that it had breached the Code. It said that the fact 
that the comments submitted had been intended for publication was not in dispute. 
It said that the comments had been emailed after the print deadline for the next 
edition of the newspaper; therefore it was decided that the comments should 
instead be published the following week, as a letter. The complainant was the 
Group’s spokesperson, and had read out a statement on behalf of the Group at 
a public meeting the same week that the letter was published. It said that it is the 
policy of the newspaper not to publish letters without a name, even when the letter 



                                     24 

is submitted on behalf of a group. As such, the letter was published with the 
complainant’s name, and noted her membership of the Bushey Residents Group. 
Nonetheless, the newspaper accepted that it would have been preferable to check 
the identity of the sender and whether or not the comments were intended as a 
letter for publication.  
 

6. While the newspaper did not believe that it had published any significant 
inaccuracies, the week after the publication of the letter under complaint the 
newspaper printed the following clarification: 
 
“We have been asked to point out that comments in the letter ‘Bushey synagogue 
will regret eruv’ published in last week’s Watford Observer, was sent by the Bushey 
Residents’ working group and not by one individual and, as such, it expresses the 
views of that group and not an individual.” 
 

7. The complainant was concerned that the clarification had not included her name, 
and so did not fully make clear the position. 

Relevant Code provisions 
 

8. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion, once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. 

(iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Opportunity to reply) 
A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably called 
for. 
 

Findings of the Committee 
 

9. It was accepted that the complainant had submitted the comments, albeit on 
behalf of the Residents Group. It was also accepted that they were meant for 
publication. It was not inaccurate or misleading for the newspaper to have 
attributed the comments to the complainant in circumstances where it was made 
clear that she was writing on behalf of the Group, and where the letter represented 
her views. This did not breach Clause 1.  
 

10. The Committee was concerned by the newspaper’s failure to inform the 
complainant in advance that it intended to publish the comment she had submitted 
as a letter. Publication in this form misleadingly suggested that she had chosen to 
engage with the newspaper using the medium of the letters page. However, as 
she had acted to introduce the views of the Residents Group into the ongoing 



                                     25 

public debate, this distinction was not significant, and no clarification was 
required.  
 

11. The terms of Clause 2 provide for an opportunity to reply to published 
inaccuracies; it does not require newspapers to continue publishing opposing 
views on a controversial topic. The concerns raised by the complainant in this 
regard did not raise a breach of Clause 2. Nonetheless, the Committee welcomed 
the prompt clarification published by the newspaper. 

Conclusions 
 

12. The complaint was not upheld.  

 
 
  



                                     26 

 
Appendix F  
 

392 04026-15 Baker v The Argus 
395 03631-15 Lavington v Birmingham Mail 
396 03804-15 Lese v The Sunday Telegraph 
401 04424-15 A woman v Daily Record 
402 04425-15 A woman v The Herald 
403 04512-15 A woman v The Times 
412 04365-15 Richardson v The Mail on 

Sunday 
413 04170-15 Smurthwaite v The Daily 

Telegraph 
415 05003-15 Al Fayed v The Sunday Times 
417 04459-15 Rainford v Mirror.co.uk 
424 04426-15 Johnson v Dartmouth Chronicle 
425 05143-15 Lewis v The Daily Telegraph 
428 04893-15 Carroll v Belfast Telegraph 
430  Request for Review 
431  Third Party 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses (Chairman)
	Richard Best
	Lara Fielden
	Janet Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Jill May
	Elisabeth Ribbans
	Neil Watts
	Peter Wright  Absent for Items 7 and 14
	Nina Wrightson
	In attendance: Elizabeth Bardin, Governance Manager and Minute-taker
	Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Senior Complaints Officer
	Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present: Members of the Executive:
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Alistair Henwood
	Vikki Julian
	Robyn Kelly
	Hugo Wallis
	Observers:
	Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Neil Marshall, Consultant

