
 

Paper No. 888 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 7 October 2016 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 
   Richard Best         
   Lara Fielden 
   Janette Harkess 
   Gill Hudson  

David Jessel        
Jill May 
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans    

   Peter Wright           (Items 1-5 & 11, 14 & 15) 
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Ben Gallop, Head of Complaints 

Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Xavier Bastin 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Isabel Gillen-Smith 
Vikki Julian 
Holly Pick 
Liam Tedds 
Charlotte Urwin  
Hugo Wallis 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  Rick Hill, Board Member  
   
      

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies for absence were received from Matthew Lohn. 
 

2.  Declarations of Interest 
 
 Peter Wright declared an interest in items 6, 7, 8, 9, 12 & 13. He left the meeting 

for these items. 
   

3.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 7 September 2016 
as a true and accurate record.  

 
4.  Update by the Chairman 

 
The Chairman gave feedback on the External Reviewer’s report, and said that it 
was a thoroughly independent review of IPSO’s first two years in operation. He 
also thanked IPSO’s staff for all their hard work. 

  
5.  Matters Arising 

 
There were no items arising. 
 

6. Complaint 04531-16 Murray v Mail Online  
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its rulings appear in Appendix A. 

 
7.      Complaint 04532-16 Murray v The Sun 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 

8.   Complaint 04533-16 Murray v Telgraph.co.uk  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 

9.       Complaint 04551-16 Murray v Daily Mail 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 
 

10.       Complaint 04455-16 HRH Princess Beatrice of York v Mail Online 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix E. 
 
 

  



    Item                                  3 

11.      Complaint 03351-16 A Man v The Argus (Brighton) 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. Due to ongoing legal proceedings against the complainant, the 
decision will not be published until those proceedings have concluded.  

 

12.      Complaint 03090-16 Graham v Daily Mail 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix F. 
 

13.      Complaint 03176-16 Delich v The Sun on Sunday 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix G. 
 

14.      Complaint 03069-16 Wyper v Sunday Express  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix H. 

 
 
15.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 

 
The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix I. 

 
 
16.      Any other business 
 

No other business was recorded. 
 
 
17.      Date of Next Meeting 

 
The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 14 December 2016. 
 
The meeting ended at 12.05pm 
 
Michelle Kuhler 
PA to CEO 

  



    Item                                  3 

APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee 
04531-16 Representatives of Sophia Murray v Mail Online   

 
Summary of the complaint  
 

1. Representatives of Sophia Murray complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Mail Online breached Clause 2 (Privacy), Clause 3 
(Harassment) and Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Baby’s first Wimbledon! Kim Murray takes four-month-old daughter 
Sophia to watch her dad Andy win his first round match in three straight sets”, 
published online on 28  June 2016, and in an article headlined “Murray’s three-
hour ordeal after his matches: Ice baths, 50 pieces of sushi and a gruelling session 
with ‘The Back Whisperer”, published online on 1 July 2016. 
 

2. The 28 July article reported that Andy and Kim Murray’s four-month-old daughter, 
the complainant, had attended the Wimbledon tennis tournament for the first time. 
It was accompanied by a number of images of the complainant being pushed in 
her pram by her mother.  In two of these images, the top of the complainant’s 
head was visible, although occupied a relatively small portion of the frame. In two 
other images, the complainant’s mother was pushing the pram, and only the 
complainant’s foot was visible.  Two other images simply showed the 
complainant’s mother with the pram.   
 

3. The 1 July article largely reported on the complainant’s father’s post-match 
routine.  However, the article also reported that “while she may be missing Daddy, 
there’s no question of hardship for baby Murray”, and explained that the 
Wimbledon crèche had recently been upgraded.  It was accompanied by two 
images of the complainant being pushed in her pram by her mother, in one of 
which, the top of the complainant’s head was visible.  

 
4. The complainant’s representatives said that the taking of photographs of the 

complainant in a pram, without the knowledge or consent of her parents, and 
publication of the photographs, was an intrusion into the complainant’s private 
and family life. They said that Mrs Murray was attending Wimbledon to support 
her husband, and that in order for her to most appropriately care for the 
complainant, as a nursing mother, she needed to take her young daughter with 
her. The complainant’s representatives said that the publication’s actions 
interfered with the complainant’s right to be cared for in the manner deemed most 
appropriate by her parents, without being subject to photography, and that as a 
consequence of the photographs being published, arrangements were made for 
the complainant to be looked after at home, which disrupted her feeding 
arrangements.  
 

5. The complainant’s representatives said that images of the complainant have not 
been released by her parents, who had previously made it clear to the publication 
that their clients objected to photographs of the complainant being taken and 
published.   
 



    Item                                  3 

6. The complainant’s representatives said that the dissemination of a child’s 
otherwise unpublished image, against the express wishes of her parents, was likely 
to cause harm and distress. In addition, they said that publication of such material 
creates a market for intrusive photographs of their client, and encourages 
harassing conduct by paparazzi photographers. They said that when the 
complainant and her mother arrived and left Wimbledon that day, they were 
jostled and pushed by a group of unknown photographers. They said that in these 
circumstances, the taking and publication of the photographs constituted 
harassment.  
 

7. The publication said that the complainant did not have a reasonable expectation 
of privacy in the circumstances in which the photographs were taken. It said that 
the complainant had entered Wimbledon, a high profile public event, via Gate 
16, which is an entrance used by the media, and where press are routinely 
situated. The publication said that the photographer took the photographs from a 
position where he was entitled to be, standing approximately 50m from the gate 
when the complainant arrived. The publication said that the photographs of the 
complainant had been taken from the same spot in previous years.  The 
publication noted that the Wimbledon conditions of entry state that during the 
tournament, photography takes place in the Grounds, and that “by your presence 
at The Championships, you grant your permission, free of charge, for your image 
…to be included in pictures”. 
 

8. The publication said that the photographer did not know that the complainant was 
being taken to a crèche, but that this did not make her arrival at Wimbledon a 
private activity. It said that the complainant was not identifiable in the images, and 
that the images did not contain information about her private life, or relate to her 
welfare.   
 

9. The publication said that the complainant was not targeted; it said that the 
photographer who took the photographs subject to this complaint was unaware 
that the complainant and her mother would be arriving at Gate 16 at the time in 
question.  It said that the photographer made no attempt to follow the 
complainant, and denied that the complainant was harassed.  
 

10. The publication said that the 1 July article was published before it was made aware 
of the complaint against the 28 June article.  The publication said it was aware of 
a Private Advisory Notice circulated by IPSO on the complainant’s behalf on 29 
June, containing the complainant’s parents’ request that they do not consent to 
the publication of photographs of the complainant. The publication said that due 
consideration was given to the notice, prior to publication of the 1 July article, but 
that it was advisory, and did not prevent photography where in circumstances 
where the complainant did not have a reasonable expectation of privacy.  
 

11. The complainant’s representatives said that before the photograph was taken, and 
in response to Kim Murray’s concern that her daughter not be photographed, 
Wimbledon had specifically suggested that they use Gate 16 as it would be quiet 
and free from problems. The complainant’s representatives said that Gate 16 is 
described by Wimbledon as a “private and contractors” entrance, and said that 
the photographer was not in an approved position.  

 



    Item                                  3 

Relevant Code Provisions  
 

12. Clause 2 (Privacy)  
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 

without consent. Account will be taken of the complainant's own public 
disclosures of information. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in 
public or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 

Clause 3 (Harassment) 
i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 
ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or 

photographing individuals once asked to desist; nor remain on property 
when asked to leave and must not follow them. If requested, they must 
identify themselves and whom they represent. 

iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for 
them and take care not to use non-compliant material from other source. 
 

Clause 6 (Children) 
i) All pupils should be free to complete their time at school without 

unnecessary intrusion. 
ii) They must not be approached or photographed at school without 

permission of the school authorities. 
iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 

involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents. 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, 
nor parents or guardians for material about their children or wards, unless 
it is clearly in the child's interest. 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian 
as sole justification for publishing details of a child's private life. 

 
Findings of the Committee  
 

13. Whether an individual has a reasonable expectation of privacy is highly sensitive 
to the facts of a case. In this instance, the complainant was a very young child. 
She could not be described as a public figure, and neither had her parents sought 
publicity for her. In addition, she was, at the time she was photographed, being 
taken by her mother, in a pram, to the Wimbledon crèche. The complainant’s 
representatives explained that, as a consequence of the publication of the 
photograph under complaint, the complainant’s mother had made the decision 
that those childcare arrangements had to be changed. All these factors supported 
the complainant’s representative’s position that the complainant had enjoyed a 
reasonable expectation of privacy in relation to the taking and publication of the 
photographs. 
 

14. At the same time, the complainant was being taken by her mother through a press 
entrance to Wimbledon; a major sporting event where there would inevitably be a 



    Item                                  3 

very large number of spectators, and photographers. While the gate used by the 
complainant was not a ticket-holders’ entrance, it was accepted that it was a public 
location, and it appeared that photographers were allowed to stand in a position 
overlooking the gate. Photographers had taken photographs of the complainant’s 
mother entering via this gate in previous years, and the Committee noted that the 
photographer who took the photographs subject to this complaint had taken a 
number of other photographs of people entering via this gate on the same 
morning; there was no suggestion that the photographer had targeted, or sought-
out the complainant. 
 

15. At the time of the photography, the complainant was simply being pushed in a 
pram, and while the Committee accepted that this showed her engaged in a family 
activity relating to her care, that activity was relatively unremarkable. Furthermore, 
as a result of the complainant’s age, and the fact that her face was only partially 
visible, the Committee did not consider that the complainant was recognisable 
from the photographs published by the publication, or that they disclosed any 
identifying or private information about her.  
 

16. Having regard for all these factors, the Committee concluded that the nature of 
the photographs and the circumstances and location in which they were taken 
meant that the complainant did not, at that time, enjoy a reasonable expectation 
of privacy. As such, neither the taking nor publication of the photographs breached 
Clause 2. The Committee emphasised that this finding was highly specific to the 
circumstances of this case, and particularly the fact these photographs were taken 
within the grounds of Wimbledon during The Championships. 
 

17. The Committee noted that the complainant’s parents had made clear their position 
that they did not consent to publication of photographs via IPSO, prior to the 
publication of the 1 July article. However, in circumstances where the Committee 
did not establish that the complainant had a reasonable expectation of privacy, 
the absence of consent for publication did not give rise to a breach of Clause 2.  
 

18. The photographs subject to this complaint were taken without the knowledge of 
the complainant’s mother, and there was therefore no suggestion that the 
photographer had continued to photograph the complainant after being asked to 
desist, or that the photographer’s behaviour had otherwise harassed the 
complainant.  
 

19. The Committee did not consider that the act of publication of the photograph, in 
the circumstances, constituted harassment under the terms of Clause 3. Clause 3 
generally relates to the conduct of journalists in the news gathering process. 
Publication of information would only represent a course of conduct such as to 
represent harassment under the terms of Clause 3 in exceptional circumstances. 
The Committee did not consider that publication’s publication of the photograph 
was such a case, and this aspect of the complaint did not raise a breach of Clause 
3.  
 

20. The information the photographs contained about the complainant, her arrival at 
Wimbledon, or being pushed in a pram on her way to the Wimbledon crèche were 
not issues involving her welfare, such that consent for the photograph from a 
parent was required under Clause 6 (iii). The Committee did not establish that the 



    Item                                  3 

publication had published details of the complainant’s private life, such as to 
require justification. The terms of Clause 6 (v) were not engaged. There was no 
breach of Clause 6.  
 

Conclusions  
 

21. The complaint was not upheld.  
 
Remedial action required  
 

22. N/A 
 
Received: 29/06/2016 
Concluded: 28/10/2016 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 
04532-16 Representatives of Sophia Murray v The Sun   

 
Summary of complaint 
 

1. Representatives of Sophia Murray complained to the Independent Press Standards 
Organisation that The Sun breached Clause 2 (Privacy), Clause 3 (Harassment) 
and Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 
“Andy Baby Show”, published on 29 June 2016, and in an article headlined “One 
Love Kim Murray stuns as she takes daughter Sophie out to experience her first 
Wimbledon while dad Andy stars on Centre Court”, published online on 28 June 
2016.  
 

2. The article reported that Andy and Kim Murray’s four-month-old daughter, the 
complainant, had attended the Wimbledon tennis tournament for the first time. It 
was accompanied by an image of the complainant being pushed in the pram by 
her mother. The top of the complainant’s head was visible in the image, but 
occupied a relatively small portion of the frame. The words “Andy baby show” 
were accompanied by an arrow pointing at the complainant’s head.  
 

3. The online version of the article contained two additional images of the 
complainant being pushed in her pram. In one of the additional images, the 
complainant’s mother was pushing the pram, but the complainant was not visible 
apart from her foot. In the other additional image, only the complainant’s feet and 
forehead were visible.  
 

4. The complainant’s representatives said that the taking of a photograph of the 
complainant in a pram, without the knowledge or consent of her parents, and 
publication of the photograph in a national newspaper, was an intrusion into the 
complainant’s private and family life. They said that Mrs Murray was attending 
Wimbledon to support her husband, and that in order for her to most 
appropriately care for the complainant, as a nursing mother, she needed to take 
her young daughter with her.  The complainant’s representatives said that the 
newspaper’s actions interfered with the complainant’s right to be cared for in the 
manner deemed most appropriate by her parents, without being subject to 
photography, and that as a consequence of the photograph being published, 
arrangements were made for the complainant to be looked after at home, which 
disrupted her feeding arrangements.  
 

5. The complainant’s representatives said that images of the complainant have not 
been released by her parents, who had previously made it clear to the newspaper 
that their clients objected to photographs of the complainant being taken and 
published.   
 

6. The complainant’s representatives said that the dissemination of a child’s 
otherwise unpublished image, against the express wishes of her parents, was likely 
to cause harm and distress. In addition, they said that publication of such material 
creates a market for intrusive photographs of their client, and encourages 
harassing conduct by paparazzi photographers. They said that when the 



    Item                                  3 

complainant and her mother arrived and left Wimbledon that day, they were 
jostled and pushed by a group of unknown photographers. They said that in these 
circumstances, the taking and publication of the photographs constituted 
harassment.  
 

7. The newspaper said that the complainant had entered into a public area of the 
most famous tennis venue in the world via Gate 16, a non-ticket holder’s entrance, 
close to the media centre. It said that the complainant’s mother had been 
photographed entering via Gate 16 in previous years.  The newspaper said that 
the complainant was not identifiable in the photographs it published, and said that 
there was nothing private about taking a child through a public area to a crèche. 
The newspaper noted that the Wimbledon conditions of entry state that during the 
tournament, photography takes place in the Grounds, and that “by your presence 
at The Championships, you grant your permission, free of charge, for your image 
…to be included in pictures”. 
 

8. The newspaper said that the photographer who took the photograph was 
accredited to the Wimbledon Tournament. It said that it was unaware that the 
complainant was going to a crèche, and that the photographer had no prior 
knowledge of the complainant’s arrival. It said that during the incident, the 
photographer was working at a distance from the complainant and her mother, 
and did not follow them or impede their progress. The newspaper denied that any 
journalist working for, or on behalf of the newspaper had harassed the 
complainant.   
 

9. The complainant’s representatives said that before the photograph was taken, and 
in response to Kim Murray’s concern that her daughter not be photographed, 
Wimbledon had specifically suggested that they use Gate 16 as it would be quiet 
and free from problems. The complainant’s representatives said that Gate 16 is 
described by Wimbledon as a “private and contractors” entrance, and said that 
the photographer was not in an approved position.  

 
Relevant Code Provisions  
 

10. Clause 2 (Privacy)  
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 

without consent. Account will be taken of the complainant's own public 
disclosures of information. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in 
public or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 

Clause 3 (Harassment) 
i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 
ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or 

photographing individuals once asked to desist; nor remain on property 
when asked to leave and must not follow them. If requested, they must 
identify themselves and whom they represent. 



    Item                                  3 

iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for 
them and take care not to use non-compliant material from other source. 
 

Clause 6 (Children) 
i) All pupils should be free to complete their time at school without 

unnecessary intrusion. 
ii) They must not be approached or photographed at school without 

permission of the school authorities. 
iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 

involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents. 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, 
nor parents or guardians for material about their children or wards, unless 
it is clearly in the child's interest. 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian 
as sole justification for publishing details of a child's private life. 

 
Findings of the Committee  
 

11. Whether an individual has a reasonable expectation of privacy is highly sensitive 
to the facts of a case. In this instance, the complainant was a very young child. 
She could not be described as a public figure, and neither had her parents sought 
publicity for her. In addition, she was, at the time she was photographed, being 
taken by her mother, in a pram, to the Wimbledon crèche. The complainant’s 
representatives explained that, as a consequence of the publication of the 
photographs under complaint, the complainant’s mother had made the decision 
that those childcare arrangements had to be changed. All these factors supported 
the complainant’s representative’s position that the complainant had enjoyed a 
reasonable expectation of privacy in relation to the taking and publication of the 
photographs. 
 

12. At the same time, the complainant was being taken by her mother through a press 
entrance to Wimbledon; a major sporting event where there would inevitably be a 
very large number of spectators, and photographers. While the gate used by the 
complainant was not a ticket-holders’ entrance, it was accepted that it was a public 
location, and it appeared that photographers were allowed to stand in a position 
overlooking the gate. Photographers had taken photographs of the complainant’s 
mother entering via this gate in previous years. There was no suggestion that the 
photographer had targeted, or sought-out the complainant. 
 

13. At the time of the photography, the complainant was simply being pushed in a 
pram, and while the Committee accepted that this showed her engaged in a family 
activity relating to her care, that activity was relatively unremarkable. Furthermore, 
as a result of the complainant’s age, and the fact that her face was only partially 
visible, the Committee did not consider that the complainant was recognisable 
from the photographs published by the newspaper, or that they disclosed any 
identifying or private information about her.  
 

14. Having regard for all these factors, the Committee concluded that the nature of 
the photographs and circumstances and location in which they were taken meant 
that the complainant did not, at that time, enjoy a reasonable expectation of 



    Item                                  3 

privacy. As such, neither the taking nor publication of the photographs breached 
Clause 2. The Committee emphasised that this finding was highly specific to the 
circumstances of this case, and particularly the fact these photographs were taken 
within the grounds of Wimbledon during The Championships.  
 

15. The photographs subject to this complaint were taken without the knowledge of 
the complainant’s mother, and there was therefore no suggestion that the 
photographer had continued to photograph the complainant after being asked to 
desist, or that the photographer’s behaviour had otherwise harassed the 
complainant.  
 

16. The Committee did not consider that the act of publication of the photographs, in 
the circumstances, constituted harassment under the terms of Clause 3.  Clause 3 
generally relates to the conduct of journalists in the news gathering process. 
Publication of information would only represent a course of conduct such as to 
represent harassment under the terms of Clause 3 in exceptional circumstances. 
The Committee did not consider that the newspaper’s publication of the 
photograph was such a case, and this aspect of the complaint did not raise a 
breach of Clause 3.  
 

17. The information the photographs contained about the complainant, her arrival at 
Wimbledon, or being pushed in a pram on her way to the Wimbledon crèche were 
not issues involving her welfare, such that consent for the photograph from a 
parent was required under Clause 6 (iii). The Committee did not establish that the 
newspaper had published details of the complainant’s private life, such as to 
require justification. As such, there was no breach of Clause 6 (v). There was no 
breach of Clause 6.  
 

Conclusions  
 

18. The complaint was not upheld.  
 
Remedial action required  
 

19. N/A 
 

 
Received: 29/06/2016 
Concluded: 28/10/2016 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX C 
 

Decision of the Complaints Committee 
04533-16 Representatives of Sophia Murray v Telegraph.co.uk 

 
Summary of Complaint  
 

1. Representatives of Sophia Murray complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Telegraph.co.uk breached Clause 2 (Privacy), Clause 3 
(Harassment) and Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Wimbledon makes an exception on ‘no baby’ rule as Kim Sears brings 
daughter Sophia to cheer on Andy Murray”, published online on 29 June 2016. 
 

2. The article reported that Andy and Kim Murray’s four-month-old daughter, the 
complainant, had “entered the All England grounds for her first grand slam 
tournament”. It reported that the complainant was understood to have spent her 
father’s match in the crèche offered to competitors. The article was accompanied 
by two photographs of the complainant’s mother pushing the complainant in her 
pram. In one of these photographs, the top of the complainant’s head was visible, 
but occupied a relatively small portion of the frame.   In the other image, the pram 
was photographed from the side, such that the complainant was not visible apart 
from her foot.  
 

3. The complainant’s representatives said that the taking and publication of 
photographs of the complainant in a pram, without the knowledge or consent of 
her parents, was an intrusion into the complainant’s private and family life. They 
said that Mrs Murray was attending Wimbledon to support her husband, and that 
in order for her to most appropriately care for the complainant, as a nursing 
mother, she needed to take her young daughter with her.  The complainant’s 
representatives said that the newspaper’s actions interfered with the complainant’s 
right to be cared for in the manner deemed most appropriate by her parents, 
without being subject to photography, and that as a consequence of the 
photographs being published, arrangements were made for the complainant to 
be looked after at home, which disrupted her feeding arrangements.  
 

4. The complainant’s representatives said that images of the complainant had not 
been released by her parents. They said that the dissemination of a child’s 
otherwise unpublished image, against the express wishes of her parents, was likely 
to cause harm and distress. In addition, they said that publication of such material 
creates a market for intrusive photographs of their client, and encourages 
harassing conduct by paparazzi photographers. They said that when the 
complainant and her mother arrived and left Wimbledon that day, they were 
jostled and pushed by a group of unknown photographers. They said that in these 
circumstances, the taking and publication of the photographs constituted 
harassment.  
 

5. The newspaper said that during the Wimbledon fortnight, the All England Club is 
one of the most filmed and photographed places in the world, and noted that the 
conditions of entry state that during the tournament, photography takes place in 
the Grounds, and that “by your presence at The Championships, you grant your 
permission, free of charge, for your image …to be included in pictures”.  



    Item                                  3 

 
6. The newspaper said that the complainant entered the tournament via Gate 16, an 

entrance used by the media. It said that the photographer who took the 
photographs subject to this complaint had no prior knowledge of the 
complainant’s arrival, maintained a distance of approximately 50m from the gate, 
and made no attempt to follow the complainant and her mother. The newspaper 
said that once the complainant had entered the gate, she was in an area accessible 
to anyone authorised to be within the grounds during The Championships. It said 
that the photographer was permitted to operate in the area from which he took 
the photographs subject to this complaint. The newspaper said no identifying 
features of the complainant were visible in the photographs it published, and that 
the complainant did not have a reasonable expectation of privacy.  
 

7. The newspaper denied that the photographer followed the complainant’s mother 
prior to her arrival at Wimbledon. It denied that the complainant had been 
harassed by the taking of the published photographs, and noted that the 
complainant’s representatives had said that the complainant and her mother were 
unaware of the photographs being taken.   
 

8. The complainant’s representatives said that before the photographs were taken, 
and in response to Kim Murray’s concern that her daughter not be photographed, 
Wimbledon had specifically suggested that they use Gate 16 as it would be quiet 
and free from problems. The complainant’s representatives said that Gate 16 is 
described by Wimbledon as a “private and contractors” entrance, and said that 
the photographer was not in an approved position. 
  

Relevant Code Provisions  
 

20. Clause 2 (Privacy)  
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 

without consent. Account will be taken of the complainant's own public 
disclosures of information. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in 
public or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 

Clause 3 (Harassment) 
i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 
ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or 

photographing individuals once asked to desist; nor remain on property 
when asked to leave and must not follow them. If requested, they must 
identify themselves and whom they represent. 

iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for 
them and take care not to use non-compliant material from other source 
 

  



    Item                                  3 

Clause 6 (Children) 
i) All pupils should be free to complete their time at school without 

unnecessary intrusion. 
ii) They must not be approached or photographed at school without 

permission of the school authorities. 
iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 

involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents. 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, 
nor parents or guardians for material about their children or wards, unless 
it is clearly in the child's interest. 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian 
as sole justification for publishing details of a child's private life. 

 
Findings of the Committee  
 

21. Whether an individual has a reasonable expectation of privacy is highly sensitive 
to the facts of a case. In this instance, the complainant was a very young child. 
She could not be described as a public figure, and neither had her parents sought 
publicity for her. In addition, she was, at the time she was photographed, being 
taken by her mother, in a pram, to the Wimbledon crèche. The complainant’s 
representatives explained that, as a consequence of the publication of the 
photographs under complaint, the complainant’s mother had made the decision 
that those childcare arrangements had to be changed. All these factors supported 
the complainant’s representative’s position that the complainant had enjoyed a 
reasonable expectation of privacy in relation to the taking and publication of the 
photographs. 
 

22. At the same time, the complainant was being taken by her mother through a press 
entrance to Wimbledon; a major sporting event where there would inevitably be a 
very large number of spectators, and photographers. While the gate used by the 
complainant was not a ticket-holders’ entrance, it was accepted that it was a public 
location, and it appeared that photographers were allowed to stand in a position 
overlooking the gate. Photographers had taken photographs of the complainant’s 
mother entering via this gate in previous years, and the Committee noted that the 
photographer who took the photographs subject to this complaint had taken a 
number of other photographs people entering via this gate on the same morning; 
there was no suggestion that the photographer had targeted, or sought-out the 
complainant. 
 

23. At the time of the photography, the complainant was simply being pushed in a 
pram, and while the Committee accepted that this showed her engaged in a family 
activity relating to her care, that activity was relatively unremarkable. Furthermore, 
as a result of the complainant’s age, and the fact her face was only partially visible, 
the Committee did not consider that the complainant was recognisable from the 
photographs published by the newspaper, or that they disclosed any identifying or 
private information about her.  
 

24. Having regard for all these factors, the Committee concluded that the nature of 
the photographs and circumstances and location in which they were taken meant 
that the complainant did not, at that time, enjoy a reasonable expectation of 



    Item                                  3 

privacy. As such, neither the taking nor publication of the photographs breached 
Clause 2. The Committee emphasised that this finding was highly specific to the 
circumstances of this case, and particularly the fact these photographs were taken 
within the grounds of Wimbledon during The Championships. 
 

25. The photographs subject to this complaint were taken without the knowledge of 
the complainant’s mother, and there was therefore no suggestion that the 
photographer had continued to photograph the complainant after being asked to 
desist, or that the photographer’s behaviour had otherwise harassed the 
complainant.  
 

26. The Committee did not consider that the act of publication of the photographs, in 
the circumstances, constituted harassment under the terms of Clause 3. Clause 3 
generally relates to the conduct of journalists in the news gathering process. 
Publication of information would only represent a course of conduct such as to 
represent harassment under the terms of Clause 3 in exceptional circumstances. 
The Committee did not consider that newspaper’s publication of the photographs 
was such a case, and this aspect of the complaint did not raise a breach of Clause 
3.  
 

27. The information the photograph contained about the complainant, her arrival at 
Wimbledon, or being pushed in a pram on her way to the Wimbledon crèche were 
not issues involving her welfare, such that consent for the photographs from a 
parent was required under Clause 6 (iii). The Committee did not establish that the 
newspaper had published details of the complainant’s private life, such as to 
require justification. As such, there was no breach of Clause 6 (v). There was no 
breach of Clause 6.  
 

Conclusions  
 

28. The complaint was not upheld.  
 
Remedial action required  
 

29. N/A 
 

 
Received: 29/06/2016 
Concluded:  28/10/2016 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX D 
 

Decision to the Complaints Committee  
04551-16 Representatives of Sophia Murray v Daily Mail  

 
Summary of the complaint  
 

1. Representatives of Sophia Murray complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Daily Mail breached Clause 2 (Privacy) and Clause 3 
(Harassment) and Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Mini Miss Murray, our new bawl girl!”, published 29  June 2016.  
 

2. The article reported that Andy and Kim Murray’s four-month-old daughter, the 
complainant, had attended the Wimbledon tennis tournament for the first time. It 
was accompanied by two images of the complainant. One depicted Kim Murray 
pushing the complainant in a pram. The second image was a cropped version of 
the first image, such that the complainant was its only subject, and dominated the 
frame. In this image, the complainant was lying in a pram, such that her head was 
depicted at a low angle; her forehead, nose and one eye were visible. While the 
article appeared on page 5, the cropped image was published as the main image 
on the front page of the newspaper, with the headline: “New bawls please…it’s 
little Miss Murray”. The article reported that the complainant “spent her father’s 
match…snuggled up in the players’ complex creche”.  
 

3. The complainant’s representatives said that the taking of a photograph of the 
complainant in a pram, without the knowledge or consent of her parents, and 
publication of the photograph in a national newspaper, was an intrusion into the 
complainant’s private and family life. They said that Mrs Murray was attending 
Wimbledon to support her husband, and that in order for her to most 
appropriately care for the complainant, as a nursing mother, she needed to take 
her young daughter with her.  The complainant’s representatives said that the 
newspaper’s actions interfered with the complainant’s right to be cared for in the 
manner deemed most appropriate by her parents, without being subject to 
photography, and that as a consequence of the photograph being published, 
arrangements were made for the complainant to be looked after at home, which 
disrupted her feeding arrangements.  
 

4. The complainant’s representatives said that images of the complainant have not 
been released by her parents, who had made it clear to the newspaper that their 
clients objected to photographs of the complainant being taken and published.   
 

5. The complainant’s representatives said that the dissemination of a child’s 
otherwise unpublished image, against the express wishes of her parents, was likely 
to cause harm and distress. In addition, they said that publication of such material 
creates a market for intrusive photographs of their client, and encourages 
harassing conduct by paparazzi photographers. They said that when the 
complainant and her mother arrived and left Wimbledon that day, they were 
jostled and pushed by a group of unknown photographers. They said that in these 
circumstances, the taking and publication of the photographs constituted 
harassment.  
 



    Item                                  3 

6. The newspaper said that the complainant did not have a reasonable expectation 
of privacy in the circumstances in which the photographs were taken. It said that 
the complainant and her mother were arriving at one of the highest profile sporting 
events of the year via Gate 16, an entrance to the All England Club used by 
members of the media, players, and officials. It said that it was a pedestrian 
entrance, overlooked by an area which is designated for photographers to take 
pictures. The newspaper said that the complainant’s mother had been 
photographed arriving at Wimbledon via Gate 16 in previous years, and provided 
images of Venus Williams, Sir Cliff Richard and the complainant’s father arriving 
via this gate in the 40 minutes before the complainant and her mother arrived. 
The newspaper noted that the Wimbledon conditions of entry state that during the 
tournament, photography takes place in the Grounds, and that “by your presence 
at The Championships, you grant your permission, free of charge, for your image 
…to be included in pictures”.  
  

7. The newspaper said that the photographer could not have known that the 
complainant was on her way to the crèche, but that this did not render her arrival 
at the grounds a private activity. It said that the complainant did not have a 
reasonable expectation of privacy in places where photographers may be expected 
to be present, and the complainant’s mother had chosen to place the complainant 
in a situation in which it was plainly to be expected that they would be 
photographed. The newspaper said that the photograph did not engage any issue 
involving Sophia Murray’s welfare, nor did it reveal anything private about the 
child. The newspaper said that there were other gates at Wimbledon through 
which VIPs may enter the ground, including one where they can drive through 
without being photographed. It said that had the complainant’s parents wished to 
take steps to avoid her being photographed, they could have done so.   
 

8. The newspaper said that the photographer who took the photograph was 
accredited to the Wimbledon Tournament, and was standing in a position 
photographers are permitted to be. It said that the photographer had no prior 
knowledge of the complainant’s arrival. It said that during the incident, the 
photographer did not change position, and maintained a distance of 
approximately 50m from the gate. The newspaper said that the Wimbledon’s 
Photographer Liaison Office had reviewed a complaint from the complainant, and 
confirmed they had no concerns about the conduct of the photographer. The 
newspaper denied that any journalist working for or on behalf of the newspaper 
had engaged in harassment, intimidation or persistent pursuit of the complainant.  
 

9. The complainant’s representatives said that before the photograph was taken, and 
in response to Kim Murray’s concern that her daughter not be photographed, 
Wimbledon had specifically suggested that they use Gate 16 as it would be quiet 
and free from problems. The complainant’s representatives said that Gate 16 is 
described by Wimbledon as a “private and contractors” entrance, and said that 
the photographer was not in an approved position. They said it was flawed to 
suggest that the complainant’s parents are required to go to extraordinary lengths 
to avoid the complainant being photographed, and said that relatives of players 
and other VIPs are not in fact permitted to be driven within the grounds.  

 
  



    Item                                  3 

Relevant Code Provisions  
 

10. Clause 2 (Privacy)  
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 

without consent. Account will be taken of the complainant's own public 
disclosures of information. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in 
public or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 

Clause 3 (Harassment) 
i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 
ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or 

photographing individuals once asked to desist; nor remain on property 
when asked to leave and must not follow them. If requested, they must 
identify themselves and whom they represent. 

iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for 
them and take care not to use non-compliant material from other source. 
 

Clause 6 (Children) 
i) All pupils should be free to complete their time at school without 

unnecessary intrusion. 
ii) They must not be approached or photographed at school without 

permission of the school authorities. 
iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 

involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents. 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, 
nor parents or guardians for material about their children or wards, unless 
it is clearly in the child's interest. 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian 
as sole justification for publishing details of a child's private life. 

 
Findings of the Committee  
 

11. Whether an individual has a reasonable expectation of privacy is highly sensitive 
to the facts of a case. In this instance, the complainant was a very young child. 
She could not be described as a public figure, and neither had her parents sought 
publicity for her. In addition, she was, at the time she was photographed, being 
taken by her mother, in a pram, to the Wimbledon crèche. The complainant’s 
representatives explained that, as a consequence of the publication of the 
photograph under complaint, the complainant’s mother had made the decision 
that those childcare arrangements had to be changed. All these factors supported 
the complainant’s representative’s position that the complainant had enjoyed a 
reasonable expectation of privacy in relation to the taking and publication of the 
photograph. 
 

12. At the same time, the complainant was being taken by her mother through a press 
entrance to Wimbledon; a major sporting event where there would inevitably be a 



    Item                                  3 

very large number of spectators and photographers. While the gate used by the 
complainant was not a ticket-holders’ entrance, it was accepted that it was a public 
location, and it appeared that photographers were allowed to stand in a position 
overlooking the gate. Photographers had taken photographs of the complainant’s 
mother and other well-known individuals entering via this gate in previous years, 
and the Committee noted that the photographer who took the photographs subject 
to this complaint had taken a number of other photographs of people entering via 
this gate on the same morning; there was no suggestion that the photographer 
had targeted, or sought-out the complainant. 
 

13. At the time of the photography, the complainant was simply being pushed in a 
pram, and while the Committee accepted that this showed her engaged in a family 
activity relating to her care, that activity was relatively unremarkable. Furthermore, 
as a result of the complainant’s age, and the fact that her face was only partially 
visible, the Committee did not consider that the complainant was recognisable 
from the photograph published by the newspaper, or that it disclosed any 
identifying or private information about her.  
 

14. Having regard for all these factors, the Committee concluded that the nature of 
the photograph and circumstances and location in which it was taken meant that 
the complainant did not, at that time, enjoy a reasonable expectation of privacy. 
As such, neither the taking nor publication of the photograph breached Clause 2. 
The Committee emphasised that this finding was highly specific to the 
circumstances of this case, and particularly the fact that these photographs were 
taken within the grounds of Wimbledon during The Championships.  
 

15. The photographs subject to this complaint were taken without the knowledge of 
the complainant’s mother, and there was therefore no suggestion that the 
photographer had continued to photograph the complainant after being asked to 
desist, or that the photographer’s behaviour had otherwise harassed the 
complainant.  
 

16. The Committee did not consider that the act of publication of the photograph, in 
the circumstances, constituted harassment under the terms of Clause 3. Clause 3 
generally relates to the conduct of journalists in the news gathering process; 
publication of information would only represent a course of conduct such as to 
represent harassment under the terms of Clause 3 in exceptional circumstances. 
The Committee did not consider that the newspaper’s publication of the 
photograph was such a case, and this aspect of the complaint did not raise a 
breach of Clause 3.  
 

17. The information the photographs contained about the complainant, her arrival at 
Wimbledon, or being pushed in a pram on her way to the Wimbledon crèche were 
not issues involving her welfare, such that consent for the photograph from a 
parent was required under Clause 6 (iii). The Committee did not establish that the 
newspaper had published details of the complainant’s private life, such as to 
require justification. As such, there was no breach of Clause 6 (v). There was no 
breach of Clause 6.  
 

  



    Item                                  3 

Conclusions  
 

18. The complaint was not upheld.  
 
Remedial action required  
 

19. N/A 
 

Received: 29/06/2016 
Concluded:  28/10/2016 
 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX E 
 

Decision of the Complaints Committee 
04455-16 HRH Princess Beatrice of York v Mail Online 

 
Summary of complaint 
 

1. HRH Princess Beatrice of York complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Mail Online breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “Beatrice makes a splash on yet 
ANOTHER day off! Princess dives into the sea in a very skimpy bikini as she 
enjoys a sunshine break on a yacht in Monaco”, published on 27 June 2016. 

 
2. The article reported that the complainant had been “spotted on board luxury 

yacht with long term boyfriend”. It included a number of grainy photographs 
of the complainant on board the yacht in a bikini and swimming in the sea 
near to the boat. The photographs included those which showed the 
complainant removing a kaftan before swimming, applying sun tan lotion to 
her boyfriend’s shoulders, showering on the deck of the yacht and drying 
herself with a towel. The photographs were accompanied by captions.  

 
3. The complainant said that the photographs were taken surreptitiously in 

circumstances in which she had a reasonable expectation of privacy; she was 
on a private boat when the photographs were taken, and was on a private 
holiday, undertaking private leisure activities. Those on board the boat were 
not visible to the naked eye from the shore, and the photographs had been 
taken with a long lens. The complainant also expressed concern that the 
photographs showed her wearing a bikini. She said that the article included 
comments on her appearance, and her attire. She said that to comment on 
her appearance was a further intrusion. 

 
4. The complainant expressed further concern about readers’ comments posted 

on the article. She said that a number of these had made explicit or abusive 
reference to her appearance, and that this represented a further intrusion into 
her privacy. 

 
5. The publication did not accept a breach of the Code. It said that the 

photographs did not include any private information about the complainant; 
she had previously been photographed in a bikini on a number of occasions. 
It denied that the article included intrusive comment on the complainant’s 
appearance, and noted that the only comment on the complainant’s 
appearance was one reference in a caption to her “hourglass curves”. It did 
not accept that this comment was intrusive, and said that the complainant’s 
mother and personal trainer had previously spoken to the press about the 
complainant’s appearance.  

 
6. The publication did not accept that the complainant had a reasonable 

expectation of privacy with regard to her location when the photographs were 



    Item                                  3 

taken. The complainant had been spotted heading out to sea the previous day, 
and so the photographer had gone to the port to photograph the yacht. The 
photographs had been taken from the shore using a 600mm lens, and had 
been cropped by the agency prior to submission. The boat had been anchored 
approximately 200m from the shore, with the public areas of the deck facing 
the shore, and visible to the naked eye. The complainant had been swimming 
from an area of the yacht that was at sea level, and not obstructed from view. 
There had been another boat in the vicinity at the time the photographs were 
taken. The photographs had been taken from public land, close to the port of 
Monaco, and the boat was visible from a public foot path, as well as 
apartments, villas and other boats. The publication noted that Monaco was a 
popular summer location for celebrities, and those holidaying there might 
expect photographers to be present.  

 
7. The publication noted that user-generated comments did not fall within IPSO’s 

remit until they were brought to the publication’s attention. In this case, while 
it regretted that the complainant had been upset by unflattering comments 
about her appearance, it did not believe that these breached the terms of 
Clause 2. Nonetheless, it had removed the comments on receipt of the 
complaint. It also offered to remove the photographs as a means of resolving 
the complaint. 

 
8. The complainant did not accept this offer. She said that the publication should 

apologise for publishing the photographs.  
 

Relevant Code provisions 
 
9. Clause 2 (Privacy) 

(i)Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 
health and correspondence, including digital communications. 
(ii)Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life 
without consent. Account will be taken of the complainant’s own public 
disclosures of information. 
(iii)It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

 
Findings of the Committee 
 

10. The Code does not prohibit the use of long-lens photography. However, the 
use of a long lens may be a relevant factor when the Committee considers 
whether there has been an intrusion into an individual’s privacy in a 
particular situation. 

 
11. The photographs did not show the complainant engaged in any official duties. 

The series of images showed her undressing, preparing to swim, jumping into 
the sea, swimming, showering, drying herself with a towel, socialising with 
friends, and applying sun tan lotion to her partner’s shoulders while dressed 



    Item                                  3 

in a bikini. These were activities which formed part of her private life, and the 
effect of publication of a large number of images was to show in considerable 
detail the activities in which she was engaged. 

 
12. It was accepted, by the publication, that the boat had been anchored around 

200m from the shoreline, and that it had been necessary to use a long lens in 
order to photograph the complainant. The fact that the photographs had been 
taken with professional equipment but yet were of low quality, and had been 
cropped prior to submission by the agency, indicated that they had been taken 
from a considerable distance. The Committee was not therefore satisfied that 
the complainant had been identifiable to those on the shore, notwithstanding 
the fact that it was possible to see the yacht itself with the naked eye, and that 
there was another boat in the vicinity. The complainant had not been aware 
that the photographs were being taken. 

 
13. Having regard for all these factors, the Committee was satisfied that the 

complainant had a reasonable expectation of privacy at the time the 
photographs were taken. 
 

14. The taking and publishing of these photographs of the complainant, wearing 
a bikini, which the Committee noted placed a gratuitous and invasive focus on 
parts of the complainant’s body which would not ordinarily be subject to public 
scrutiny, represented a serious intrusion into her privacy.  
 

15.  As the Code makes clear, photographing an individual in such circumstances 
is unacceptable unless it can be justified in the public interest. The publication 
had not argued that there was a public interest in the publication of the 
photographs. Rather, it argued that there had been no intrusion, as the 
complainant had been photographed wearing a bikini in the past and had not 
complained. The complainant was entitled to be concerned about details of 
her private life being exposed to scrutiny without her knowledge or consent, 
and the fact that photographs had previously been published showing her 
engaged in similar activities did not alter her right to privacy in these specific 
circumstances. The publication had not been able to justify the extent of the 
intrusion, and the complaint under Clause 2 was upheld. 
 

16. User-generated content, including reader comments, falls within IPSO’s remit 
once it has been reviewed or moderated by the publication. In this case, 
readers’ comments were removed from the article once they had been brought 
to the publication’s attention and subjected to review. This content therefore 
fell outside of IPSO’s remit.  

 
Conclusions 
 

17. The complaint was upheld. 

 



    Item                                  3 

Remedial action required 
 

18. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required. 
 

19. Where the Committee has upheld a complaint as a breach of Clause 2, the 
appropriate remedial action is the publication of an adjudication. 

 
20. The adjudication should be published on the publication’s website, with a link 

to it (including the headline) being published on the homepage for 24 hours. 
It should then be archived in the usual way. The headline of the adjudication 
must make clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its subject 
matter; it must be agreed in advance. The publication should contact IPSO to 
confirm the amendments it now intends to make to the online article to avoid 
the continued publication of material in breach of the Editors’ Code of Practice.  

 
21. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 

Following an article published on Mail Online on 27 June 2016 headlined 
“Beatrice makes a splash on yet ANOTHER day off! Princess dives into the sea 
in a very skimpy bikini as she enjoys a sunshine break on a yacht in Monaco”, 
HRH Princess Beatrice of York complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Mail Online breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code 
of Practice. IPSO upheld the complaint and has required Mail Online to publish 
this decision as a remedy to the breach.  

 
The article reported that the complainant had been “spotted on board luxury 
yacht with long term boyfriend”. It included a number of grainy photographs of 
the complainant on board the yacht in a bikini, and swimming in the sea.  

 
The complainant said that the photographs were taken surreptitiously in 
circumstances in which she had a reasonable expectation of privacy; she was 
on a private boat when the photographs were taken, and was on a private 
holiday, undertaking private leisure activities. Those on board the boat were 
not visible to the naked eye from the shore, and the photographs had been 
taken with a long lens. The complainant also expressed concern that the 
photographs showed her partially clothed and were accompanied by comments 
on her appearance, and her lack of clothing.  

 
The publication did not accept a breach of the Code. It said that the 
photographs did not include any private information about the complainant, as 
she had previously been photographed in a bikini. It did not accept that the 
complainant had a reasonable expectation of privacy with regard to her 
location when the photographs were taken. It said that the photographs of the 
boat, which was anchored approximately 200m from the shore, had been taken 
using a 600mm lens, and had been cropped by the agency prior to submission. 



    Item                                  3 

It said the public areas of the deck had been facing the shore, and were visible 
to the naked eye, and that the photographs had been taken from public land. 
It also noted that the complainant had been swimming from an area of the 
yacht that was at sea level, and not obstructed from view, and that there had 
been another boat in the vicinity at the time the photographs were taken. 
 
The Committee noted that while the Code does not prohibit the use of long-lens 
photography, the use of a long lens may be a relevant factor when the 
Committee considers whether there had been an intrusion into an individual’s 
privacy. The photographs did not show the complainant engaged in any official 
duties, and displayed her taking part in activities which formed part of her 
private life. The fact that the photographs had been taken with professional 
equipment but yet were of low quality, and had been cropped prior to 
submission, indicated that they had been taken from a considerable distance. 
The Committee was not therefore satisfied that the complainant had been 
visible to those on the shore, or had been aware that the photographs were 
being taken. Having regard for all these factors, the Committee was satisfied 
that the complainant had a reasonable expectation of privacy at the time the 
photographs were taken. The taking and publishing of these photographs of 
the complainant, wearing a bikini, which the Committee noted placed a 
gratuitous and invasive focus on parts of the complainant’s body which would 
not ordinarily be subject to public scrutiny, represented a serious intrusion into 
the complainant’s privacy. As the Code makes clear, photographing an 
individual in such circumstances is unacceptable unless it can be justified in the 
public interest. The publication had not argued that there was a public interest 
in the publication of the photographs, and had been unable to justify the extent 
of the intrusion; the complaint under Clause 2 was upheld. 
 
Date complaint received: 28/06/2016 
Date decision issued: 01/11/2016 
 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX F 
Decision of the Complaints Committee  

03090-16, Graham v Daily Mail 
 

Summary of complaint 
 

1. David Graham complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Daily Mail breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Migrants spark housing crisis”, published on 20 May 2016.  
 

2. The article reported that the European Commission had warned that the UK was 
“heading for an ‘acute’ housing crisis caused by population growth”. It said that 
“rather than acknowledging the clamour in the UK for stricter border controls to 
ease demand, the Commission had ordered Britain ‘to take further steps to boost 
housing supply’”. It quoted MP Chris Grayling saying “what we have is the EU 
telling us we are not building enough houses yet telling us also that we have to 
accept unlimited migration from elsewhere in the European Union”. The article 
appeared with the sub-headline “Now EU tells Britain to build more homes as 
open borders send population soaring”.  
 

3. The article was published in substantially the same form online.  
 

4. The complainant considered that the article’s headline was unsupported by the 
accompanying text, which had not explained how migration had “sparked” a crisis 
in housing. He said that the European Commission had not said that it was 
necessary for the UK to build houses to cope with EU migration, and it had not 
attributed the housing shortage to population growth or EU migration. Rather, the 
Commission’s report had noted that there was a housing shortage in the south-
east and recommended that the UK ensured that its own national policies were 
implemented. He considered that the inaccurate impression given by the front-
page article had been compounded by a comment piece, which had said “Britain 
is facing an acute housing crisis caused by massive population growth. No, that’s 
not the Daily Mail speaking…, but the European Commission”.  
 

5. The complainant also said that the article had inaccurately stated that the 
European Commission had “ordered” the UK to build more houses; it did not have 
the power to do so.  
 

6. The newspaper acknowledged that the article had quoted from two European 
Commission reports, and not one as suggested; it amended the online article 
accordingly.  
 

7. The newspaper did not consider that the headline was misleading or unsupported 
by the text. The article had centred on an interview with MP Chris Grayling who 
had “uncovered” the European Commission report, which was published in May, 
and it was to comments made by him that the headline referred.  
 

8. The newspaper noted that in the interview, Mr Grayling had made a link between 
the EU report, migration and the shortage of housing in the UK. He had said “We 
have got the Office for National Statistics (ONS) saying that our population is 
going to rise from 63 million to 76 million over the next generation. Not all of that 



    Item                                  3 

is from immigration, but they have always said that a substantial part is…If we 
have migration on this scale, the European Commission has put its finger on it: 
we have to build more…” 
 

9. The newspaper said that the headline was also supported by comments made by 
MP Liam Fox, which were also included in the article. Mr Fox had said that ordinary 
people were aware of EU migration “in their daily lives by the lack of school places, 
the difficulty seeing a GP and competition in housing”.  
 

10. The newspaper considered that the European Commission report had further 
substantiated the headline. Its May report had said “Despite the government’s 
various housing initiatives, housing demand continues to outstrip supply and this 
is reflected in high and rising housing prices. The shortage in housing is most acute 
in the rapidly-growing regions of London and the South-East”. The newspaper said 
that this finding had fed into the Commission’s formal recommendation that the 
UK “takes further steps to boost housing supply, including by implementing the 
reforms of the national planning framework”.  
 

11. The newspaper said that it was a fact that the increase in the UK’s population was 
due in “large part” to migration. It noted that the European Commission’s 
February report had included a reference to an ONS report, which had stated that 
the UK’s population was set to increase to 9.7 million over the next 25 years, with 
net migration accounting for 51% of the projected increase, or 68% of the 
projected increase when the impact of migration on birth rate was taken into 
account. The newspaper considered that the ONS figures could also be a “massive 
under-estimate” because the ONS had based its calculations on an assumed net 
migration level of 185,000 a year, when for the last six quarters, net migration 
had been running at more than 300,000.  
 

12. The newspaper said that it was “no surprise” that, as the European Commission 
had reported, and Mr Grayling had observed, “largely migration-driven” 
population growth was leading to a “housing crisis”.   
 

13. The newspaper did not accept the complainant’s contention that it was misleading 
to state that the European Commission had “ordered” the UK to build more 
houses. It noted that the dictionary definition of “to order” was “to request 
something to be made or supplied” or “to give an authoritative instruction to do 
something”. It said it was doubtful that the Commission would make 
recommendations without expecting them to be acted upon. Furthermore, the 
article had said that the Commission’s report had referred to “recommendations”.  
 

Relevant Code provisions 
 

14. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 

promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  



    Item                                  3 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 

Findings of the Committee 
 

15. The Committee noted that the article quoted from two reports published by the 
European Commission, and not one as suggested by the original article. It 
welcomed the newspaper’s decision to clarify this point in the online version of the 
piece.  
 

16. The Committee did not consider that the headline was unsupported by the 
accompanying text. The article had reported that MP Chris Grayling, who had 
“uncovered” the European Commission report, had considered that the report 
indicated that the European Union was “telling us we are not building enough 
houses and yet telling us also that we have to accept unlimited migration from 
elsewhere from the European Union”.  He was also quoted as saying “if we have 
migration on this scale, the European Commission has put its finger on it: we have 
to build more…”. The Committee was satisfied that the headline was supported 
by these comments. There was no breach of Clause 1 on this point.  
 

17. The Committee noted the complainant’s concern that the accompanying comment 
piece had supported the suggestion that it was the European Commission that had 
said that the UK needed to build more houses to cope with EU migration. However, 
although the Commission had not explicitly stated in either of its reports that 
migration had contributed to the housing shortage, ONS statistics, to which its 
February report referred, had stated that 68% of the projected increase in the UK’s 
population over the next 25 years was either directly attributable to future 
migration or indirectly attributable to it through its effect on births and deaths. 
Furthermore, both the Commission reports had referred to the pressure that an 
increasing population puts on housing demand: the February 2016 report had 
stated that “population increases may result in further upward movement on 
household formation and add to upward pressure on demand”; and the May 
2016 report had said “despite the government’s various initiatives, housing 
demand continues to outstrip supply…the shortage in housing is most acute in the 
rapidly growing regions of London and South-East”. In this context, it was not 
significantly misleading for the newspaper to assert that the European Commission 
had attributed the housing shortage to population growth, or to suggest that the 
Commission had said that population growth was caused by migration. There was 
no failure to take care over the accuracy of the article on this point.  
 

18. The Committee also noted the complainant’s concern that the newspaper had 
reported that the Commission had “ordered” the UK to build more houses. 
However, the Commission’s recommendation was made on the basis that it would 
have an effect on the government’s approach to the housing shortage. In the 
context of this article, which had reported Mr Grayling’s position that the EU was 
“telling us we are not building enough houses”, and had also described the 
Commission’s position as a “formal recommendation”, the assertion that the 
Commission had “ordered” the UK to build more houses was not significantly 
misleading. 



    Item                                  3 

 
19. There was no failure to take care over the accuracy of the article. The complaint 

under Clause 1 was not upheld.  
 
Conclusions 
 

20. The complaint was not upheld.  
 
  



    Item                                  3 

APPENDIX G 
 

Decision of the Complaints Committee 
03176-16 Delich v The Sun on Sunday 

 
Summary of complaint 

 
1. Jenna Delich complained to the Independent Press Standards Organisation that 

The Sun on Sunday breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 12 (Discrimination) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Don’t let them in”, 
published online on 10 April 2016, and “Don’t let them in: As Bosnia bids to join 
EU, expert says ex-Yugoslav state is now ‘breeding ground’ for terrorism”, 
published online on 10 April 2016.   
 

2. The article reported that Britain’s security would be at risk if Bosnia joined the EU, 
as it had become a “breeding ground for terrorists”. It said that Bosnia, a country 
which it said was “home” to a Muslim population of 3 million, had applied for EU 
membership after being recognised as a candidate country and if successful, its 
citizens would have greater freedom to come to the UK. The article listed a number 
of factors that could potentially put Britain at risk, reporting that 300 “radicals” 
had left to fight with jihadis in Syria and Iraq, and that Bosnian weapons were 
used in recent terror attacks. The article quoted Peter Bone MP, who said the EU 
should not be considering Bosnia as a member and that the only way British 
citizens “can be sure Bosnian terrorists won’t come here freely, and our money will 
not be sent there, is by voting to leave the EU on June 23”. It also quoted a “Balkan 
expert” who described the country as a “safe house for radicals”, and the 
International Crisis Group who warned that Islamism and nationalism were 
“dancing a ‘dangerous tango’” in the country.  

3. The online article was substantively similar to the version that appeared in print.   

4. The complainant highlighted a number of inaccuracies in the article. She said that 
there has never been a single incident linking Bosnian Muslims to terrorism, and 
it was inaccurate to report comments that Bosnia’s future membership of the EU 
would bring a threat of terrorism to the Britain. She said that it was inaccurate to 
report that Bosnia was home to three million Muslims, as the true figure was 1.76 
million. She said that youth unemployment in the country was 40%, not 60% as 
reported, and it was inaccurate to say that the country’s economy was struggling; 
she also said that it was misleading to suggest that Britain would have to pay for 
Bosnia to join the EU as it was only one of 28 countries that would have to 
contribute.  

5. The complainant said it was inaccurate to report that there were 300 Bosnian 
Muslims fighting with jihadis in Syria, and cited the Bosnian Security Minister, who 
said the figure for all Bosnians fighting abroad was 130; she also said the article 
was misleading because it did not mention how many Bosnians of other ethnicities 
were fighting abroad. She said that the people quoted in the article could not be 
categorised as “experts” in the region. She also said that the content of the article 
discriminated against Bosnians.    

6. The newspaper said that the original idea for the story came from a contact at the 
“Grassroots Out” movement, which was campaigning for Britain to leave the UK; 
it said the article was compiled as part of the newspaper’s coverage of the 



    Item                                  3 

referendum debate.  It denied that it was inaccurate to report that the country was 
“home” to 3 million Bosnian Muslims; it said that when Bosnian Muslims outside 
of the country who still considered the country to be ‘home’ were taken into 
consideration, the figure was accurate. It said that the figure of 300 Bosnians 
fighting in Syria and Iraq had come from a report from Lancaster University, as 
well as another specialist website. It also highlighted a number of sources which it 
said supported the claim made in the article that Bosnia had become a breeding 
ground for terrorists.  

 
Relevant Code Provisions 
 

7. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
 
Clause 12 (Discrimination) 
i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual’s race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 
ii) Details of an individual’s race, colour, religion, gender identity, sexual 
orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless 
genuinely relevant to the story         

 

Findings of the Committee  

8. The Committee did not accept the explanation offered by the newspaper as to why 
it was accurate to report that Bosnia was home to three million Muslims; the second 
line of the article strongly implied that the figure related to people who lived in the 
country. However, in circumstances where the true number of Bosnian Muslims 
was close to two million, the figure cited in the article was not significantly 
misleading in the context of a piece which focused on why Britain’s security would 
be put at risk if Bosnia joined the EU. There was no breach of Clause 1.    
  

9. The newspaper had relied on sources from the diplomatic and intelligence service, 
as well as a report from a British university, in reporting that “around 300” 
Bosnians had gone to fight with jihadis in Syria and Iraq. In relying on these 
sources, there was no failure to take care not to publish inaccurate information. 
While the Committee noted the statement provided by the complainant from 
Bosnia’s Security Minister that the figure for the number of Bosnian’s fighting in 
Syria and Iraq was closer to 100, it did not consider that any discrepancy on this 
point would be significant, particularly as any figure in this area would be difficult 
to establish. There was no breach of Clause 1.  
 

10. The Committee recognised that the article’s description of Bosnia as a “breeding 
ground for terrorists” was the newspaper’s characterisation of the country’s 



    Item                                  3 

political climate. Such an assessment is a matter of opinion, which is something to 
which the Code grants considerable latitude; however this does not absolve a 
newspaper of its obligations under Clause 1. The newspaper quoted a Balkan 
expert who said that the country was a “safe house for radicals”, as well as the 
International Crisis Group, who warned about the convergence of Islamism and 
nationalism in the country; it also reported Bosnian weapons were used in recent 
terrorist attacks, and that 300 radicals from Bosnia had travelled to fight in Syria 
and Iraq. The Committee wished to make clear that it was not making an 
assessment on whether Bosnia was a “breeding ground for terrorists”; rather it 
had to decide whether the newspaper had provided a sufficient basis to 
characterise the country in this way. Overall, it believed that the newspaper had 
provided a sufficient basis for the characterisation considering the assessment that 
had been provided by a number of experts on the topic. There was no breach of 
Clause 1.  
 

11. The Committee noted the complainant’s position that youth unemployment in 
Bosnia was 40%, not 60%. However, it did not consider that any inaccuracy on 
this point would have been significant given that the complainant conceded the 
figure was at least 40%. Similarly, the Committee did not consider that the 
assertion in the article that Britain would have to pay for Bosnia to join the EU was 
misleading. There was no breach of Clause 1 on either point.  
 

12. The article did not contain any pejorative or prejudicial references to the race of 
an identifiable individual; there was no breach of Clause 12. 
   

Conclusions  

13. The complaint was not upheld.  

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX H 
 

Decision of the Complaints Committee 
03069-16 Wyper v Sunday Express 

 
Summary of complaint 
 

1. James Wyper complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Sunday Express breached Clause 1 (Accuracy) of the Editor’s Code of Practice 
in an article headlined “12M Turks say they’ll come to UK” in print, published on 
22 May 2016, and headlined “Exclusive poll: 12 million Turks say they’ll come to 
the UK once EU deal is signed” online, published on 23 May 2016. 
  

2. The sub-headline reported that “those planning to move are either unemployed 
or students according to shock new poll”. The first paragraph explained that “more 
than 12 million Turkish citizens plan to move to Britain when the country joins the 
EU, a Sunday Express poll has revealed”. The article said that “almost 16 per cent 
of those questioned would consider relocating”, and that “2600 adults […] across 
all 27 provinces of Turkey” had been surveyed. It explained that the poll had been 
carried out on the basis of face-to-face interviews with 2,685 Turkish people aged 
18 and over between 7 and 8 May, and that it showed “15.8 per cent of the 
population – the equivalent of 12.6 million people – would like to make a home 
for themselves and their families in Britain”. It said that “each person was asked 
[…]: “if Turkey becomes a full member of the EU, would you, or any member of 
your family, consider relocating to Britain”?  
 

3. The findings of the poll were presented in the context of concern about “Turkey’s 
pressing its case to become a full EU member”. The article said that this would 
give Turkish citizens “the right to free movement across the whole continent with 
unfettered access to Britain”, and that David Davis MP had argued that Turkey’s 
plan was the “strongest argument” for the UK to leave the EU because it would 
“unleash a new wave of migration that would push down wages in the UK and 
threaten our security”.  
 

4. The article appeared in substantively the same form online.  
 

5. The complainant said that the headline was inaccurate. He also said that, 
particularly when read together with the sub-headline, it misleadingly suggested 
that 12 million Turks “will” come to the UK, whereas the poll only asked 
respondents whether they would “consider” moving. He said that the headline was 
therefore not supported by the text. 
 

6. The newspaper said that there was a genuine interest in reporting how many 
Turkish citizens would consider relocating to the UK if Turkey became a full 
member of the EU, and had therefore commissioned the poll. It had sought to 
determine whether there was a general desire for Turkish citizens to move to the 
UK should Turkey become an EU member. The question it had drafted for the poll 



    Item                                  3 

was broad, so that it could allow respondents to answer not only on their own 
behalf, but also on that of their extended family.  
 

7. The newspaper said that following publication, it had received a number of 
complaints about the article and the poll. It had made enquiries with the polling 
company, and concluded that the question was flawed, and that the data could 
not be relied upon; the results of the poll could not be used to support the 
suggestion that a defined number of people were considering moving to the UK. 
It said that it had made a genuine mistake, and wished to set the record straight 
as soon as possible following receipt of the complaints, and ahead of the EU 
Referendum. It said that it had wanted to clarify it in a manner that was more 
prominent than publishing a short correction on its letters page. It therefore 
published the following clarification article on page 2 in print of the final edition 
of the newspaper before the EU Referendum, and as a standalone article on its 
website homepage for 24 hours, after which it was archived: 
 
Turkey poll findings were flawed – clarification 
 
IN our article ’12 m Turks Say They’ll Come to the UK’, published May 22, we stated 
that millions of Turkish citizens would move to Britain should Turkey accede to the 
EU and Britain remain a member. 
 
The figure of 12 million has been questioned by statisticians and readers alike. 
 
The number was arrived at after an exhaustive poll carried out on behalf of the 
Express by Konda, a Turkish research group with more than 25 years of experience. 
 
Konda questioned 2685 people, face to face, in 153 neighbourhoods and villages 
of 104 districts. 
 
Quotas on age and gender were enforced to ensure balance. 
 
Of these, 15.8 per cent answered yes to the question “if Turkey becomes a full 
member of the EU, and Britain remains in the EU, would you, or any members of 
your family, consider relocating to the UK?” 
 
We accept that this question was flawed and that the results of the poll were 
inaccurate as a result. 
 
The headline figure was arrived at by extrapolating that 15.8 per cent of the entire 
Turkish population [we used the figure of 77 million, based on population numbers 
cited by Turkish leader Recep Erdogan in his presidential acceptance speech] would 
be 12,166,000. 
 



    Item                                  3 

Such extrapolation from a sample survey is usual practice in reporting poll results 
and is the basis, for example, of the percentage figures currently being cited in the 
referendum debate. 
 
The sample size of 2685 is considerably above the usual sample size. We 
considered 12 million to be a low estimate because it only referred to individuals 
and not potential family members who may be joining them. 
 
However, the question is open to interpretation and therefore cannot be used to 
make a definite prediction of numbers. 
 
This is because the poll did not ask respondents whether they were referring to 
themselves when they confirmed a consideration of moving to the UK, or to a family 
member. 
 
This omission meant that if, for example, two brothers were asked the question – 
and only one was planning to go to the UK – both would answer yes to the question 
as posed, whereas only one brother intended to travel. 
 
It also meant that if a respondent ‘s entire family was planning to head to the UK, 
he or she would answer ‘yes’ to the question as posed – but would only be counted 
as one person. 
 
This means that statistically the true number of those considering migrating cannot 
be accurately gauged from the question as asked. It could be lower than the 12 
million stated or it could be higher. 
 
We arrived at the figure quoted in good faith. We provided a link to the full polling 
data online. 
 
The article makes it explicit that it is talking about a hypothetical situation that could 
only arise IF the UK stays in the EU and IF Turkey accedes to the Union. It states 
that the predicted migration would occur if, and only if, those conditions were met 
and Turks were allowed free access to the UK. 
 
To further emphasise that it was a hypothetical situation the article quoted 
extensively from Malcolm Rifkind, of  Britain Stronger in Europe, who gives the 
opinion that Turkish membership of the EU is ‘simply not on the cards’ and that it 
would take more than 1000 years for Turkey to accede.  
 
Our honest intent was to accurately find the number of people who were genuinely 
likely to move to Britain. However the number remains unknown. 
 

8. The complainant acknowledged the publication of the clarifying article, but did not 
consider that it was sufficiently prominent, given that the 12 million figure had 



    Item                                  3 

appeared on the front page. Neither did he consider that the newspaper had 
addressed the concern that the headline was unsupported by the text. 

 
Relevant Code provisions 
 

9. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
 

Findings of the Committee 
 

10. It was not possible to state on the basis of the results of the poll how many Turkish 
citizens would want to move to the UK. The question asked in the poll extended 
broadly to “any member” of a respondent’s family; it would therefore have been 
possible for a respondent to be able to provide a positive response in a variety of 
situations. In addition, it would have also been possible for multiple respondents 
to reply on behalf of the same person, potentially resulting in double-counted 
figures. 

 
11. The article reported that a defined number of people – approximately 16% of 

respondents, extrapolated to 12 million of the total population of Turkey – would 
“like to make a new home for themselves and their families in Britain” or to “come 
to the UK”. It was not, however, possible to make these claims on the basis of the 
poll’s results. In circumstances where all the information about the poll and its 
findings had been available to the newspaper prior to publication, presenting the 
findings in this manner represented a failure to take care not to publish inaccurate 
information. The Committee upheld the complaint as a breach of Clause 1 (i). 
Claiming that it was known that 12 million Turkish citizens would consider moving 
to the UK represented a significant inaccuracy that required a correction in order 
to avoid a breach of Clause 1 (ii).  
 

12. The newspaper had recognised that this coverage was inaccurate soon after it had 
received complaints about the article. It sought to set the record straight promptly 
and prominently in a clarification article on page 2 in print, and online as a 
standalone piece. The clarification identified that the claims in the original article, 
that a defined number of Turkish citizens would consider moving to the UK, could 
not be supported by the results of the poll. It also corrected the position, namely 
that it remained unknown how many Turkish people would consider relocating.  
 

13. The inaccuracy had been corrected promptly; the Committee then considered 
whether the clarification article was sufficiently prominent as to meet the 
requirements of Clause 1 (ii), given that it had been published on page 2, but that 
the inaccuracy had appeared on the front page. The Committee had regard for 
the fact that the newspaper had sought to correct the position prior to the EU 



    Item                                  3 

Referendum. The newspaper had recognised the need for urgency in correcting 
the error in this context: given that the newspaper is published weekly, there were 
only a few opportunities for it to be able to correct the position after receiving 
complaints, and before the Referendum. It had also wanted to provide a more 
considered and fuller explanation of the error than would have been possible by 
publishing a clarification in the regular manner. The clarification it had decided to 
publish had occupied a significant portion of page 2, and had run to almost 600 
words; it had explained in detail why the question in the poll had been too broad 
to support the article’s claims that a defined number of Turkish citizens were 
considering moving to the UK. It had done so in a manner that was accessible, 
and had put into context why such a poll had been commissioned prior to the 
Referendum.  The steps the newspaper had taken to correct the position quickly 
and comprehensively in the limited time before the Referendum were therefore 
appropriate.  
 

14. Further, while the results of the survey could not support a claim that any specific 
number of Turkish citizens wished to move to the UK, they could potentially be 
used to support the claim that there was a general desire amongst some members 
of Turkey’s population to do so. In these circumstances, and in the context of an 
article that expressed concern over the strain on the UK that a sudden influx of 
people from a new EU member state might cause, the error in reporting that a 
specific number of Turkish citizens were considering relocating was not so 
significant as to require correction on the front page. 
 

15. In the full circumstances, the Committee took the view that the page 2 clarification 
was sufficiently prominent, given its comprehensive nature, and bearing in mind 
that the newspaper had acted in a pro-active manner and, crucially, before the 
Referendum to address the inaccuracy quickly. The Committee therefore 
considered that the clarification published by the newspaper was sufficient, and 
there was no further breach of Clause 1 on this point.  
 

16. The Committee then considered the complainant’s outstanding concern that the 
headline did not make clear the exact nature of the question, and that it was 
therefore unsupported by the text. It noted that, in addition to setting out the exact 
wording of the question asked of respondents in the body of the text, the second 
paragraph made clear that those asked “would consider relocating” were Turkey 
to join the EU. In these circumstances, and notwithstanding the inaccuracy over 
the 12 million figure, reporting in the headline that this number of Turkish citizens 
“[wi]ll come to the UK” rather than “would” come to the UK did not give a 
significantly misleading impression of the question asked in the poll. There was no 
breach of the Code on this point.  
 

Conclusions 
 

17. The complaint was upheld. 
 

  



    Item                                  3 

Remedial action required 
 

18. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required.  
 

19. The newspaper had promptly published a correction in print and online, and it 
had removed the original online article from its website. The clarification article 
had identified the inaccuracy and made the correct position clear. Both online and 
print corrections had appeared in a sufficiently prominent location. 
 

20. No further action was required. 
 
  



    Item                                  3 

APPENDIX I 
 

Paper No. File Number Name v Publication 
741 03062-16 InFacts v Daily Express 
742 03056-16 InFacts v The Daily Telegraph 
743 02750-16 Moss v Surrey Comet 
744 00879-16 Coutts v Daily Mail 
745 00876-16 Coutts v Sunday Post 
746 02740-16 Yorke v The Scottish Sun 
747 03058-16 InFacts v The Daily Telegraph 
748 02532-16 Cort v Bury Free Press 
749  Third party 
750  Request for review 
751 02566-16 Rodger v Scottish Daily Mail 
754 02991-16 Craig v The Mail on Sunday 
755 00519-16 The Al-Khair School v The Sunday Times 
758 03063-16 InFacts v Daily Express 
761  Request for review 
762  Third party 
765 03528-16 Versi v Mail Online 
766  Request for review 
767 03307-16 Murray v Bristol Post 
768 03958-16 Halley v The Sun 
769 03361-16 British National Party v Mail on Sunday 
770 07182-16 Scott v Mail Online 
771  Third party 
772  Request for review 
774 04002-16 Various v Daily Star 
778  Third party 
779  Request for review 
790 04921-16 Bailey v The Mail on Sunday 
794 04562-16 Pearce v Daily Star Sunday 
796 04091-16 Fletcher v The Sun 
798 03290-16 McInally v North Norfolk News 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Richard Best
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Jill May
	Neil Watts
	Elisabeth Ribbans
	Peter Wright           (Items 1-5 & 11, 14 & 15)
	Nina Wrightson
	In attendance: Ben Gallop, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	Xavier Bastin
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Isabel Gillen-Smith
	Vikki Julian
	Holly Pick
	Liam Tedds
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Rick Hill, Board Member

