
 
 

 

 

 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 6th October at 10.30am 

Via Video Conference Call 
 

Present Lord Edward Faulks (Chairman) 
Richard Best 
Nazir Afzal 
Andrew Brennan 
Will Gore 
David Hutton 
Janette Harkess 
Helyn Mensah (Items 7 –15) 
Miranda Winram 
Mark Payton 
Andrew Pettie 
Peter Wright 

 

In attendance: Charlotte Dewar, Chief Executive 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Lauren Sloan, Head of Complaints 

 
 

 
Also present: Members of the Executive: 

 
Katrina Bell 
Elizabeth Cobbe 
Rosemary Douce 
Hanno Fenech 
Alice Gould 
Sebastian Harwood 
Emily Houlston-Jones 
Vikki Julian 
Tonia Milton 
Sean Sutherland 

 
 

 
Observers: Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 

Brendan McGinty, Board Member 

Paper No. 2076 

 
CONFIDENTIAL 



Item 3 

 

 
 

 

1. Apologies for Absence 
 

There were no apologies received. 
 

2. Declarations of Interest 
 

Declarations of interest were received from Peter Wright and Andrew Pettie for 
items 7 and 8, and they left the meeting for these items. 

 
3. Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 2 September. 

 
4. Matters arising 

 
There were no matters arising. 

 
5. Update by the Chairman – oral 

 
The Chairman welcomed Jonathan Grun and Brendan Mcginty as observers to 
the meeting. 

 
He finished by congratulating, Vikki Julian, Michelle Kuhler and Tonia Milton on 
their recent promotions. 

 

6. Complaints update by Head of Complaints 
 

The Head of Complaints updated the Complaints Committee on the recent work 
of the complaints team. 

 

7. Complaint 10893-20 Centre for Media Monitoring v Mail Online 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 

 

8. Complaint 10911-20 Centre for Media Monitoring v The Daily Telegraph 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix B. 

 

9. Complaint 10508-20 A man v Central Fife Times 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix C.



Item 3 

 

 
 

 

10. Complaint 05823-20 A woman v Halifax Courier 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix D. 

 
11. Complaint 01444-20/28167-20 Ammann / Korsanthiah v The Times 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix E. 

 
12. Complaint 01701-20 Bythell v Sunday Mail 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix F. 

 

13. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix G. 

 

14. Any other business 
 

There were no other business. 

 

15. Date of next meeting 
 

The date of the next meeting was confirmed as 10th November 2020. 

The meeting ended 1.16pm 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

Appendix A 

 
Decision of the Complaints Committee 10893-20 The Centre for Media 
Monitoring v Mail Online 
 
Summary of complaint 

 

1. The Centre for Media Monitoring complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Pakistan was the origin for HALF of Britain's imported 
coronavirus cases - amid calls for tougher quarantine checks from 'high-risk' countries” 
published on 27 June 2020. 

2. The article reported that “There are calls for tougher quarantine checks on arrivals from 
'high-risk' countries as it emerges half of Britain's imported coronavirus cases originate from 
Pakistan” and stated that “Half the incidents of imported infections are understood to have 
come from Pakistan since June 4 as data from Public Health England showed 30 cases”. 

3. The complainant said the headline claim –“Pakistan was the origin for HALF of Britain's 
imported coronavirus cases”– was misleading as it gave the false  impression that half of 
all the UK’s imported Covid-19 cases originated in Pakistan during the period of the 
pandemic as a whole. This was not the case, as far more Covid-19 cases originated in 
other countries over this period, particularly in Europe. The complainant acknowledged that 
the body of the article explained that the headline figure related to the period since the 4 
June –which the complainant accepted was an accurate representation of statistics released 
by Public Health England– but did not consider that this mitigated the inaccurate and 
misleading impression given by the headline. The complainant also expressed a concern 
that the article was racist in singling out Pakistan and blaming Pakistanis for importing the 
virus. 

4. The publication did not accept it had breached the Code. It said that the second 
paragraph made clear that the number of imported cases of Covid-19 originating from 
Pakistan, referenced in the headline, related to the month of June. Further, given the fast-
changing nature of the public health emergency, it said that readers would be aware that 
the headline claim referred to recent statistics. It strongly rejected allegations of racism. 

5. The publication amended the headline four days after publication to make clear that it 
referred to the period of June. It also added the following footnote: “The headline to this 
article has been amended since publication to make clear that the number of imported 
cases of Covid-19 from Pakistan into Britain related to the month of June”. Even though it 
did not consider that the headline constituted a significant inaccuracy, the publication said 
that in any event the correction made was sufficiently prompt and prominent within the 
meaning of Clause 1(ii). 

6. The complainant considered that the correction made was inadequate. He said it should 
have also made clear that the specific figures came from the period 4 to 27 of June rather 
than June as a whole; that the 30 cases imported from Pakistan were small compared to 
total cases in the UK during this period; and that the majority of imported cases over the 
period of the pandemic as a whole came from countries other than Pakistan. Finally, he 
said the correction should have also apologised for the original article having been racist. 

 

 



Item 3 

 

 

Relevant Code Provisions 

7. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be correction, promptly 
and with due prominence, and –where appropriate- an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

Findings of the Committee 

8. The terms of Clause 1 (Accuracy) of the Code are explicit in their requirement that 
headline statements should be supported by the text of the article. The Committee 
emphasised that this should not be interpreted to mean that the body of the article can be 
relied upon to correct an actively misleading impression given by a headline. 

9. In this instance, because no reference to the limited time frame to which the statistic 
related had been included, the headline gave the strong and misleading impression that 
half of all Britain’s imported coronavirus cases for the pandemic as a whole had originated 
in Pakistan. This was compounded by the opening sentence of the article, which repeated 
the statement. While the article went on to note that “[h]alf the incidents of imported 
infections are understood to have come from Pakistan since June 4”, this was not sufficient 
to rectify the misleading impression already given or to clarify to readers that the headline 
claim related only to this period. The publication of the headline amounted to a clear 
failure by the newspaper to take care not to publish misleading or distorted information, 
raising a breach of Clause 1(i). This was significant and required correction under Clause 
1(ii) of the Editors’ Code. 

10. The headline of the article had been amended 4 days after the publication to state that 
“Half of Britain’s imported Coronavirus cases reported in June came from Pakistan”; a 
subheadline had been added, informing readers that “Data shows 30 of the UK's roughly 
60 imported coronavirus cases since June 4 came on flights from Pakistan”; and a footnote 
had been appended to the piece recording the alterations. These amendments and the 
publication of the footnote, which clarified the position appropriately, had been made 
promptly and with sufficient prominence to satisfy the requirements of Clause 1(ii). There 
was, therefore, no further breach of Clause 1. 

11. The complainant’s allegation of racism against the newspaper fell outside the 
parameters of Clause 1 (Accuracy) of the Code. The Committee made no ruling on this 
point. 

Conclusions 

12. The complaint was upheld under Clause 1(i). 

Remedial Action Required 

13. The newspaper had published a correction, which identified the inaccuracy and put the 
correct position on record. No further action was required. 

Date complaint received:  27/06/2020 
Date decision issued: 26/11/2020 

 
 



Item 3 

 

 
Appendix B 

 
Decision of the Complaints Committee 10911-20 The Centre for Media 
Monitoring v The Daily Telegraph 
 
Summary of complaint 

1.    The Centre for Media Monitoring complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Daily Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code 
of Practice in an article headlined “Pakistan singled out as the origin of half of Britain’s 
imported virus cases”, published on 26 June 2020.  

2.    The article reported that “half of Britain’s imported coronavirus cases originate from 
Pakistan”, a country which was “reporting 4,000 Covid-19 cases a day and has seen a 
new spike in the disease”. It stated that “data from Public Health England showed 30 cases 
of coronavirus in people who have travelled from Pakistan since June 4, which is 
understood to represent half of the incidents of imported infection”. This information was 
also contained a ‘box-out’ within the article. The article’s first paragraph mentioned that 
“more than 65,000 people have travelled to Britain on 190 flights since March 1 from 
Pakistan”.  

3.    The article also appeared online in substantially the same form, although without the 
‘box out’ and with the headline “Exclusive: Half of UK’s imported Covid19 infections are 
from Pakistan.“ This headline was shared on the publication’s Twitter page, with a link to 
the online article.  

4.    The complainant said that the claim that “Half of Britain's imported coronavirus cases 
originate from Pakistan” was misleading. It said it gave the impression that half of all the 
UK’s imported Covid-19 cases originated in Pakistan during the period of the pandemic as 
a whole. It said this was not the case as far more Covid-19 cases originated in other 
countries over this period, particularly in Europe. The complainant accepted that the bodies 
of both articles made clear that the headline figure related to the period since the 4 June – 
which it agreed was an accurate representation of statistics released by Public Health 
England – but did not consider that this mitigated the inaccurate and misleading 
impression given by the headlines. It also considered the tweet, which contained only the 
headline claim, was incorrect, as it contained no reference to the timeframe to which the 
statistic related. Finally, it expressed a concern that the article was racist in singling out 
Pakistan and blaming Pakistanis for public health situation.  

5.    The publication did not accept that it had breached the Code. While it accepted that 
the online headline was potentially misleading, it said that readers would be aware that the 
reference to “half of UK’s imported infections” would have referred to a specific time 
period, and that the article as a whole made clear this was the period since 4 June. 
Nevertheless, it said that the online article had been amended to make this clearer and, 3 
days into IPSO’s investigation, it offered to publish the following wording as a footnote to 
the amended online article: 

“CORRECTION: This article is based on PHE data relating to individuals who have travelled 
to the UK from Pakistan between June 4 and the article's publication date: it does not cover 
the entire period of the pandemic, as readers may have inferred from its original headline 
and text wording, now amended.”   

 

 

 



Item 3 

 

 

6.    The publication considered that the claim in the print article, that “Pakistan [was] the 
origin of half of Britain’s imported virus cases” was similarly clarified by the text of the 
article, especially in light of the prominent ‘box out’ that contained the PHE figures the 
headline intended to refer to. 3 days into IPSO’s investigation, the publication offered to 
publish the following correction in print on page 2, in its regular “Corrections and 
Clarifications” column. 

Imported Covid-19 cases 

Our 27 June article, "Pakistan singled out as the origin of half of Britain’s imported virus 
cases", was based on PHE data relating to individuals who have travelled to the UK from 
Pakistan between June 4 and the article's publication date; it did not cover the entire period 
of the pandemic, as readers may have inferred.  

7.    The publication stated that the tweet could not be read in isolation and was clarified by 
the online article to which it linked. 36 days into IPSO investigation it offered to publish a 
new tweet linking to the amended online article (once the proposed footnote was added), 
with the wording: "CORRECTION: Article amended with explanatory footnote".  

8.    The complainant considered that the corrections offered were inadequate, as they were 
not sufficiently prominent, and did not acknowledge or apologise for alleged racism 
towards the Pakistani people. 

Relevant Clause Provisions  

9.    Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  

Findings of the Committee  

10.  The terms of Clause 1 (Accuracy) of the Code are explicit in their requirement that 
headline statements should be supported by the text of the article. The Committee 
emphasised that this should not be interpreted to mean that the body of the article can be 
relied upon to correct an actively misleading impression given by a headline. Neither can 
the body of an article be relied upon to correct a misleading impression given by a tweet 
linking to it.  

11.  In this instance, because no reference to the limited time frame to which the statistic 
related had been included, both headlines gave the strong and misleading impression that 
half of all Britain’s imported coronavirus cases had originated in Pakistan. This was 
compounded by the opening sentences of the articles, which repeated the statement. While 
the article did subsequently state that there had been “30 cases of coronavirus in people 
who have travelled from Pakistan since June 4, which is understood to represent half of the 
incidents of imported infection”, this was not sufficient to rectify the misleading impression 
already given or to clarify to readers that the headline claim related only to this period. The 
publication of the headlines amounted to a clear failure by the newspaper to take care not 
to publish misleading or distorted information, raising a breach of Clause 1(i). These 
inaccuracies were significant and required correction under Clause 1(ii) of the Editors’ 
Code of Practice.  



Item 3 

 

 

12.  The headline of the online article had been amended before IPSO’s investigation to 
refer only to the month of June. At the beginning of IPSO’s investigation, the publication 
had offered to correct both online and print articles. The corrections offered identified the 
misleading claim and the correct position. They were offered promptly and with due 
prominence, especially given the earlier amendment of the online article’s headline. There 
was no breach of 1(ii) in respect of the online and print articles.  

13.  The tweet used the same wording as the headline of the online article and was 
therefore misleading. As the text of the online article did not clarify the online headline, it 
did not clarify the tweet which linked to it. The publication of the tweet represented a failure 
to take care not to publish misleading or distorted information, in breach of Clause 1(i). 
The tweet was significantly misleading and required correction under the terms of Clause 
1(ii).  

14.  The publication had offered to tweet a link to the amended version of the article, with 
the tweet stating “CORRECTION: Article amended with explanatory footnote”. However, as 
the tweet itself was significantly misleading, simply tweeting a link to a correction published 
elsewhere did not meet the requirements of due prominence. There was a breach of Clause 
1(ii) in respect of the tweet.  

15.  The complainant’s allegation of racism against the newspaper fell outside the 
parameters of Clause 1 (Accuracy) of the Code. The Committee made no ruling on this 
point. 

Conclusions  

16.  The complaint was partially upheld under Clause 1. 

Remedial action required  

17.  With regards to the articles, the corrections proposed by the publication were sufficient 
to address the requirements of Clause 1(ii) for the reasons set out above and should now 
be published. With regards to the tweet, there was a breach of Clause 1(ii) for the reasons 
set out above. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication. The nature, extent 
and placement of which is determined by IPSO.  

18. The Committee considered that the corrections offered in relation to both articles were 
sufficient to meet the requirements of Clause 1(ii). The publication had also shown a 
willingness to correct the tweet. In light of these considerations, the Committee concluded 
that a correction was the appropriate remedy.  

19.  In these circumstances, the appropriate remedy was that the publication publish a 
tweet making clear the respect in which the Committee had found the original tweet to be 
misleading, and setting out the correct position. This should be published on the same 
Twitter account as the original tweet, and remain on the publication’s Twitter feed 
indefinitely. The wording should state that the tweet was being published following a 
decision by the Independent Press Standards Organisation, and should be agreed by IPSO 
in advance. 

                       Date complaint received: 27/06/2020 
 Date decision issued: 26/11/2020 

 
 
 
 



Item 3 

 

Appendix C 

 
Decision of the Complaints Committee 10508-20 A man v Central Fife Times & 
Advertiser 

 
Summary of complaint 

 

1.    A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the Central 
Fife Times & Advertiser breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 14 (Confidential sources) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “'Noise from dairy is so bad it's 
putting my marriage under strain'” published on 18 June 2020.  

2.    The article reported on an ongoing dispute between a dairy farm and its neighbours 
over noise issues. It reported comments from two neighbours of the farm who spoke of the 
disruption caused by noise from the dairy, and how they had raised their concerns with the 
local council which had served noise abatement orders. The article included a response 
from the managing director of the dairy who refuted the complaints and said that there 
were in fact no abatement orders and that the site operates within planning controls. As 
well as the neighbours who were quoted, the article named another neighbour and 
reported that he had contacted the council about “simply ridiculous” noise levels.  

3.    The complainant was the neighbour who was named as having contacted the council 
about the “simply ridiculous” noise levels. He said that he had been identified in connection 
with his concerns about the dairy, despite having reached an agreement with a different 
reporter that he would be quoted anonymously in relation to these concerns. He said that 
naming him in the article therefore, breached Clause 14. He said that he had copied in the 
newspaper to an email which he had sent to the Council in early April, in which he raised 
concerns about the dairy farm. Following this email, he had a long phone conversation 
with a reporter from the newspaper in preparation of an article. He said that in this phone 
call, he explained that he wished to be anonymous in relation to these concerns, because 
he was concerned about reprisals from the dairy farm. As such, he was not named in the 
article published in late April.  

4.    He said that when his neighbour contacted him in early June to ask if he could provide 
some background information about his concerns for a new article, he sent an email to the 
same reporter on 2 June and explained that he “Won’t provide name as [the dairy] makes 
threats”. He said that because this original reporter was on leave and the new article was 
being written by a different reporter, his neighbour called the newspaper offices several 
times to ensure that this email had been forwarded to the new reporter. He said that the 
neighbour then also asked prior to publication that this email be withdrawn and that no 
information provided by the complainant be included in the article. He said that the person 
who answered the calls at the newspaper assured the neighbour that this would happen. 
He said that therefore, he was very distressed to see his name appear in the article in 
relation to his concerns about noise levels at the dairy when this was contrary to the 
agreement he made in April, the request made in his email of 2 June, and the assurances 
given to his neighbour by the newspaper when he called prior to publication.  

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

He said that the original reporter had acknowledged that there was an agreement in April 
that he would be a confidential source in relation to this information because after the 
article under complaint was published, he contacted him via Facebook messenger to say:  

“[Complainant], [original reporter] here, I am due you an apology. Before I went on 
holiday I forgot to tell [new reporter] to ensure that he did not mention your name in any 
story on [the dairy] and treat it in the same way we way we did the right-away article some 
weeks ago. I found out yesterday that your name had been included in the story published 
on Wednesday.”  

5.    The complainant also said that the article breached Clause 1. He said that the quote 
attributed to him had been taken from an email he sent to the council and the newspaper 
in May and referred to a different concern relating to noise issues at the dairy. He said that 
these concerns had been resolved, and so it was misleading to include this quote in the 
context of separate noise concerns. He also said that it was inaccurate to report the 
managing director’s quote saying that there were no abatement orders against the dairy. 
He said that there was at least one official council nuisance abatement still in place, and 
four council noise abatement notices which had been issued in the last year. He provided a 
copy of abatement orders which he said were still active. He also said that there was an 
ongoing planning enforcement case and numerous other planning enforcement 
investigations carried out against the dairy in the last year.  

6.    The newspaper sincerely apologised for the distress caused to the complainant. It said 
that the inclusion of the complainant’s name in the article was a mistake. It said that the 
reporter who had agreed in April that the complainant would not be named in relation to 
his concerns about the dairy farm was on leave at the time the article had been published, 
and had not told the new reporter who wrote the article under complaint about this 
agreement. It said that in his handover note to the new reporter, the original reporter only 
passed over the complainant’s emails to the council from May, which was where the quote 
attributed to the complainant originated from. He did not pass over the email from 2 June, 
nor did the person from the newspaper who answered the phone to the complainant’s 
neighbour prior to publication. It said that this was an honest mistake, and there had been 
communication difficulties whilst the newspaper staff had been forced to work remotely. It 
said that if the new reporter had been aware that the complainant had previously 
expressed a wish to be anonymous, he would have made sure that he was not named in 
the article. Although the newspaper accepted that it should not have named the 
complainant, it noted that the concern attributed to the complainant in the article was not 
confidential information about him, and provided examples of where the complainant had 
objected publicly on the council’s website to the dairy farm and its operations. It said that 
therefore, the complainant’s dissatisfaction with the farm was already in the public domain 
at the time of publication. It also noted that the complainant’s email to the council of 13 
May was copied to the newspaper’s newsdesk, a different councillor, and contacts at a 
different newspaper and a TV station.  

7.    The newspaper did not accept it was inaccurate to report that the complainant had 
contacted the council about the “simply ridiculous” noise levels from the dairy – it was not 
in dispute he had done this, as demonstrated by the emails sent to the council and the 
newspaper in May. It said that the article did not make claims that this contact was in 
relation to ongoing issues or those raised by the complainant’s neighbour but noted that it 
was clear from correspondence that the complainant had ongoing issues with noise from 
the dairy.  

 

 

 



Item 3 

 

 

In relation to whether there were abatement orders against the dairy, the newspaper said 
that the quote from the managing director was included as a right of reply to the 
complainant’s neighbour’s claims that several noise abatement orders had been served on 
the dairy. It said that this response had been provided at a late stage, and it simply was not 
possible or practical to fact check each claim made in a quote prior to publication. 
However, it said that it had proceeded to publish a follow up article which disputed the 
position of the managing director, and so it considered that the correct position was on the 
record.  

8.    The newspaper said that it had sincerely apologised and tried to resolve the 
complainant’s concerns as soon as it became aware of what had happened. It said that as 
well as the new reporter, the original reporter, and the group editor contacting the 
complainant individually to apologise, it had offered to print a full apology in the next 
edition of the newspaper when the complainant initially indicated that this was something 
he wanted. It said that it was a matter of regret that it had not been able to resolve the 
complainant’s concerns.  

Relevant Code Provisions  

9.    Clause 1 (Accuracy)  

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact.  

Clause 14 (Confidential sources)  

Journalists have a moral obligation to protect confidential sources of information. 

Findings of the Committee  

10. The newspaper acknowledged that there had been an explicit agreement in writing 
between the complainant and the first reporter that the complainant would not be identified 
in relation to information he provided for publication. This agreement had been made in 
April when the first article was published, but still stood at the time the second article was 
published, as was reiterated by the complainant in his email of 2 June. Regardless of 
whether any of the information had been placed in the public domain by other means – 
which the complainant denied – in light of this confidentiality agreement, the complainant 
was a confidential source and the publication of the complainant’s identity in connection 
with his comments constituted a clear breach of Clause 14.  

 

 

 



Item 3 

 

 

11. The Committee commended the newspaper’s swift response to the complaints and its 
attempts to resolve the matter prior to the complainant’s contact with IPSO, but it was also 
mindful of the distress caused to the complainant as a result of his identification in the 
article. The Committee noted that the incident had exposed shortcomings in the 
publication’s systems for handling staff absences, which in this instance had led to a 
significant breach of the Code.  

12. The Committee also considered the remainder of the complaint, under Clause 1. In the 
view of the Committee, the article did not suggest that the complainant’s comments related 
to a particular incident; rather it was clear that the complainant had voiced concerns about 
the noise at the dairy. As such, it was not misleading as to the complainant’s position to 
include his quotation in an article reporting on a separate noise concern. There was no 
breach of Clause 1 on this point.   

13. The claim that the dairy had not been served any abatement orders by the Council and 
had complied with all planning controls appeared in a quotation attributed to the dairy’s 
managing director. The publication of the claim in this form, clearly attributed to its source, 
did not constitute a breach of Clause 1(i). Following publication, the complainant was able 
to show that this claim was inaccurate by providing copies of previous abatement notices 
served against the dairy. He said that at least one of these abatement orders was still active 
at the time the article was published This demonstrated a significant inaccuracy on this 
point which required correction under the terms of Clause 1(ii). The newspaper had 
published a follow up story which acknowledged the dispute. However, this article did not 
identify the previous inaccuracy and so therefore did not constitute a correction under the 
terms of Clause 1(ii). As such, there was a breach of Clause 1(ii) on this point. 

Conclusion 

14. The complaint was upheld. 

Remedial action required  

15. The newspaper had breached Clause 14 and Clause 1(ii). The appropriate remedy for 
a breach of Clause 14 was the publication of an adjudication. Where the Committee had 
also found a breach of Clause 1(ii) which required remedy, it was proportionate to 
incorporate this further remedial action into the terms of the adjudication, as opposed to 
requiring a further standalone correction.  The article was published on page 3. As such 
the adjudication should appear on page 3 or further forward. The headline should be 
agreed with IPSO in advance, but should reference the complaint’s subject matter, that it 
has been required by IPSO following an upheld ruling, and appear in a font and size 
typical for that page.  

16. The terms of the adjudication for publication are as follows:  

Following an article published on 18 June 2020, a man complained to the Independent 
Press Standards Organisation that the Central Fife Times & Advertiser breached Clause 1 
(Accuracy) and Clause 14 (Confidential sources) of the Editor’s Code of Practice in an 
article headlined “’Noise from dairy is so bad it’s putting my marriage under strain’”.   

The article reported on an ongoing dispute between a dairy farm and its neighbours over 
noise issues. As part of this, it named one neighbour and reported that he had contacted 
the council about “simply ridiculous” noise levels.  

 

 



Item 3 

 

 

The complainant was the man named in the article as having complained to the council. 
He said that he had a prior agreement with the newspaper that he would not be named in 
relation to his concerns about the dairy farm. The publication accepted that there had been 
such an agreement and apologised for the distress caused to the complainant. It said that 
due to the disruption caused by coronavirus, the agreement that the complainant would be 
anonymous was not conveyed to the reporter who wrote the article.  

IPSO found that the newspaper had identified the complainant in relation to information he 
had provided about his complaint against the dairy farm, contrary to the agreement made 
between him and the newspaper.  

Where the complainant was a confidential source who the newspaper failed to protect, 
IPSO found that the article breached Clause 14.  

The complainant also said that the article had reported the inaccurate claim that the dairy 
had not been served any abatement orders by the Council and had complied with all 
planning controls. Although this claim was accurately presented as a quote, the newspaper 
accepted that this claim was inaccurate. The newspaper did not offer to publish a 
correction in response to this significant inaccuracy.  

For this reason, IPSO found that the article also breached Clause 1(ii). 

Date complaint received: 18/06/2020 
Date decision issued:  03/12/2020 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Item 3 

 

 
Appendix D 

 
Decision of the Complaints Committee 10508-20 A man v Central Fife Times & 
Advertiser 

 
Summary of complaint 

 

1.    A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the Central 
Fife Times & Advertiser breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 14 (Confidential sources) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “'Noise from dairy is so bad it's 
putting my marriage under strain'” published on 18 June 2020.  

2.    The article reported on an ongoing dispute between a dairy farm and its neighbours 
over noise issues. It reported comments from two neighbours of the farm who spoke of the 
disruption caused by noise from the dairy, and how they had raised their concerns with the 
local council which had served noise abatement orders. The article included a response 
from the managing director of the dairy who refuted the complaints and said that there 
were in fact no abatement orders and that the site operates within planning controls. As 
well as the neighbours who were quoted, the article named another neighbour and 
reported that he had contacted the council about “simply ridiculous” noise levels.  

3.    The complainant was the neighbour who was named as having contacted the council 
about the “simply ridiculous” noise levels. He said that he had been identified in connection 
with his concerns about the dairy, despite having reached an agreement with a different 
reporter that he would be quoted anonymously in relation to these concerns. He said that 
naming him in the article therefore, breached Clause 14. He said that he had copied in the 
newspaper to an email which he had sent to the Council in early April, in which he raised 
concerns about the dairy farm. Following this email, he had a long phone conversation 
with a reporter from the newspaper in preparation of an article. He said that in this phone 
call, he explained that he wished to be anonymous in relation to these concerns, because 
he was concerned about reprisals from the dairy farm. As such, he was not named in the 
article published in late April.  

4.    He said that when his neighbour contacted him in early June to ask if he could provide 
some background information about his concerns for a new article, he sent an email to the 
same reporter on 2 June and explained that he “Won’t provide name as [the dairy] makes 
threats”. He said that because this original reporter was on leave and the new article was 
being written by a different reporter, his neighbour called the newspaper offices several 
times to ensure that this email had been forwarded to the new reporter. He said that the 
neighbour then also asked prior to publication that this email be withdrawn and that no 
information provided by the complainant be included in the article. He said that the person 
who answered the calls at the newspaper assured the neighbour that this would happen. 
He said that therefore, he was very distressed to see his name appear in the article in 
relation to his concerns about noise levels at the dairy when this was contrary to the 
agreement he made in April, the request made in his email of 2 June, and the assurances 
given to his neighbour by the newspaper when he called prior to publication. He said that 
the original reporter had acknowledged that there was an agreement in April that he would 
be a confidential source in relation to this information because after the article under 
complaint was published, he contacted him via Facebook messenger to say:  

“[Complainant], [original reporter] here, I am due you an apology. Before I went on 
holiday I forgot to tell [new reporter] to ensure that he did not mention your name in any 
story on [the dairy] and treat it in the same way we way we did the right-away article some 
weeks ago. I found out yesterday that your name had been included in the story published 
on Wednesday.”  



Item 3 

 

 

5.    The complainant also said that the article breached Clause 1. He said that the quote 
attributed to him had been taken from an email he sent to the council and the newspaper 
in May and referred to a different concern relating to noise issues at the dairy. He said that 
these concerns had been resolved, and so it was misleading to include this quote in the 
context of separate noise concerns. He also said that it was inaccurate to report the 
managing director’s quote saying that there were no abatement orders against the dairy. 
He said that there was at least one official council nuisance abatement still in place, and 
four council noise abatement notices which had been issued in the last year. He provided a 
copy of abatement orders which he said were still active. He also said that there was an 
ongoing planning enforcement case and numerous other planning enforcement 
investigations carried out against the dairy in the last year.  

6.    The newspaper sincerely apologised for the distress caused to the complainant. It said 
that the inclusion of the complainant’s name in the article was a mistake. It said that the 
reporter who had agreed in April that the complainant would not be named in relation to 
his concerns about the dairy farm was on leave at the time the article had been published, 
and had not told the new reporter who wrote the article under complaint about this 
agreement. It said that in his handover note to the new reporter, the original reporter only 
passed over the complainant’s emails to the council from May, which was where the quote 
attributed to the complainant originated from. He did not pass over the email from 2 June, 
nor did the person from the newspaper who answered the phone to the complainant’s 
neighbour prior to publication. It said that this was an honest mistake, and there had been 
communication difficulties whilst the newspaper staff had been forced to work remotely. It 
said that if the new reporter had been aware that the complainant had previously 
expressed a wish to be anonymous, he would have made sure that he was not named in 
the article. Although the newspaper accepted that it should not have named the 
complainant, it noted that the concern attributed to the complainant in the article was not 
confidential information about him, and provided examples of where the complainant had 
objected publicly on the council’s website to the dairy farm and its operations. It said that 
therefore, the complainant’s dissatisfaction with the farm was already in the public domain 
at the time of publication. It also noted that the complainant’s email to the council of 13 
May was copied to the newspaper’s newsdesk, a different councillor, and contacts at a 
different newspaper and a TV station.  

7.    The newspaper did not accept it was inaccurate to report that the complainant had 
contacted the council about the “simply ridiculous” noise levels from the dairy – it was not 
in dispute he had done this, as demonstrated by the emails sent to the council and the 
newspaper in May. It said that the article did not make claims that this contact was in 
relation to ongoing issues or those raised by the complainant’s neighbour but noted that it 
was clear from correspondence that the complainant had ongoing issues with noise from 
the dairy. In relation to whether there were abatement orders against the dairy, the 
newspaper said that the quote from the managing director was included as a right of reply 
to the complainant’s neighbour’s claims that several noise abatement orders had been 
served on the dairy. It said that this response had been provided at a late stage, and it 
simply was not possible or practical to fact check each claim made in a quote prior to 
publication. However, it said that it had proceeded to publish a follow up article which 
disputed the position of the managing director, and so it considered that the correct 
position was on the record.  

8.    The newspaper said that it had sincerely apologised and tried to resolve the 
complainant’s concerns as soon as it became aware of what had happened. It said that as 
well as the new reporter, the original reporter, and the group editor contacting the 
complainant individually to apologise, it had offered to print a full apology in the next 
edition of the newspaper when the complainant initially indicated that this was something 
he wanted. It said that it was a matter of regret that it had not been able to resolve the 
complainant’s concerns.  



Item 3 

 

 

Relevant Code Provisions  

9.    Clause 1 (Accuracy)  

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact.  

Clause 14 (Confidential sources)  

Journalists have a moral obligation to protect confidential sources of information. 

Findings of the Committee  

10. The newspaper acknowledged that there had been an explicit agreement in writing 
between the complainant and the first reporter that the complainant would not be identified 
in relation to information he provided for publication. This agreement had been made in 
April when the first article was published, but still stood at the time the second article was 
published, as was reiterated by the complainant in his email of 2 June. Regardless of 
whether any of the information had been placed in the public domain by other means – 
which the complainant denied – in light of this confidentiality agreement, the complainant 
was a confidential source and the publication of the complainant’s identity in connection 
with his comments constituted a clear breach of Clause 14.  

11. The Committee commended the newspaper’s swift response to the complaints and its 
attempts to resolve the matter prior to the complainant’s contact with IPSO, but it was also 
mindful of the distress caused to the complainant as a result of his identification in the 
article. The Committee noted that the incident had exposed shortcomings in the 
publication’s systems for handling staff absences, which in this instance had led to a 
significant breach of the Code.  

12. The Committee also considered the remainder of the complaint, under Clause 1. In the 
view of the Committee, the article did not suggest that the complainant’s comments related 
to a particular incident; rather it was clear that the complainant had voiced concerns about 
the noise at the dairy. As such, it was not misleading as to the complainant’s position to 
include his quotation in an article reporting on a separate noise concern. There was no 
breach of Clause 1 on this point.   

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

13. The claim that the dairy had not been served any abatement orders by the Council and 
had complied with all planning controls appeared in a quotation attributed to the dairy’s 
managing director. The publication of the claim in this form, clearly attributed to its source, 
did not constitute a breach of Clause 1(i). Following publication, the complainant was able 
to show that this claim was inaccurate by providing copies of previous abatement notices 
served against the dairy. He said that at least one of these abatement orders was still active 
at the time the article was published This demonstrated a significant inaccuracy on this 
point which required correction under the terms of Clause 1(ii). The newspaper had 
published a follow up story which acknowledged the dispute. However, this article did not 
identify the previous inaccuracy and so therefore did not constitute a correction under the 
terms of Clause 1(ii). As such, there was a breach of Clause 1(ii) on this point. 

Conclusion 

14. The complaint was upheld. 

Remedial action required  

15. The newspaper had breached Clause 14 and Clause 1(ii). The appropriate remedy for 
a breach of Clause 14 was the publication of an adjudication. Where the Committee had 
also found a breach of Clause 1(ii) which required remedy, it was proportionate to 
incorporate this further remedial action into the terms of the adjudication, as opposed to 
requiring a further standalone correction.  The article was published on page 3. As such 
the adjudication should appear on page 3 or further forward. The headline should be 
agreed with IPSO in advance, but should reference the complaint’s subject matter, that it 
has been required by IPSO following an upheld ruling, and appear in a font and size 
typical for that page.  

16. The terms of the adjudication for publication are as follows:  

Following an article published on 18 June 2020, a man complained to the Independent 
Press Standards Organisation that the Central Fife Times & Advertiser breached Clause 1 
(Accuracy) and Clause 14 (Confidential sources) of the Editor’s Code of Practice in an 
article headlined “’Noise from dairy is so bad it’s putting my marriage under strain’”.   

The article reported on an ongoing dispute between a dairy farm and its neighbours over 
noise issues. As part of this, it named one neighbour and reported that he had contacted 
the council about “simply ridiculous” noise levels.  

The complainant was the man named in the article as having complained to the council. 
He said that he had a prior agreement with the newspaper that he would not be named in 
relation to his concerns about the dairy farm. The publication accepted that there had been 
such an agreement and apologised for the distress caused to the complainant. It said that 
due to the disruption caused by coronavirus, the agreement that the complainant would be 
anonymous was not conveyed to the reporter who wrote the article.  

IPSO found that the newspaper had identified the complainant in relation to information he 
had provided about his complaint against the dairy farm, contrary to the agreement made 
between him and the newspaper.  

Where the complainant was a confidential source who the newspaper failed to protect, 
IPSO found that the article breached Clause 14.  

 

 



Item 3 

 

 

The complainant also said that the article had reported the inaccurate claim that the dairy 
had not been served any abatement orders by the Council and had complied with all 
planning controls. Although this claim was accurately presented as a quote, the newspaper 
accepted that this claim was inaccurate. The newspaper did not offer to publish a 
correction in response to this significant inaccuracy.  

For this reason, IPSO found that the article also breached Clause 1(ii). 

Date complaint received: 18/06/2020 
Date decision issued:  03/12/2020 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Item 3 

 

 
Appendix E 

 
Decision of the Complaints Committee 01444-20 Ammann v thetimes.co.uk 
Advertiser 

 
Summary of complaint 
 

1. Karl Ammann complained to the Independent Press Standards Organisation that 
thetimes.co.uk breached Clause 2 (Privacy) and Clause 10 (Clandestine devices 
and subterfuge) in an article headlined “Elephants ‘in trauma’ after illegal export to 
China from Zimbabwe”, published on 7 November 2019. 

2. The article reported that “A group of 32 ‘traumatised’ juvenile elephants” were 
“being held in concrete pens at an unknown location in China after being spirited 
out of Zimbabwe as a court was considering their future”. The article went on to 
report that “a video clip acquired by animal rights activists who have tried for the 
past year to block the move” suggested that the elephants were showing signs of 
distress. The article featured a link to the clip in question which was shot inside the 
enclosure by the animals’ trainer who was commenting on their situation in Thai, 
without subtitles. The video was annotated with a description of the animals’ 
situation. 

3. The complainant, a wildlife campaigner and photographer, said that the 
publication of the video represented an intrusion into his privacy in breach of 
Clause 2. He said that he had a reasonable expectation of privacy in regards to the 
video, citing its sensitivity and the fact that he owned it; he had arranged for 
another individual, an elephant trainer, to film it and its publication had led to the 
his informant’s identification by the Chinese authorities. The complainant said that 
as the owner of the video and because his source had been identified, his own 
ability to campaign against the trade of wild animals and elephants to China had 
been severely undermined. He said that campaigning on this issue was central to 
his personality and that development of one’s personality fell within Article 8 of the 
European Convention of Human Rights and therefore Clause 2 of the Code. 

4. The complainant said that the publication of the video also represented a breach 
of Clause 10. He said that the publication had, without consent, published the 
footage acquired by his source using hidden cameras or clandestine listening 
devices and accessed digitally-held information. The complainant said that he 
would have consented to the publication of the video at the appropriate time but 
the newspaper had not contacted him to get his consent to publish the video; the 
Code did not provide that it could only be an individual or group working on behalf 
of a publication to mean the Clause was engaged. 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

5. The publication denied any breach of the Code. In regard to the complainant’s 
Clause 2 complaint it said that it had originally acquired the video because an 
individual the complainant had given the footage to had then shared it on a 
WhatsApp group containing at least 25 members, a number of whom then shared 
the Video with wider contacts; the publication also claimed that the video had been 
published on social media, although it did not provide evidence of this. Therefore, if 
the complainant considered the audio to have imparted private information it 
should have been reviewed before he chose to share the video in a scenario where 
it was foreseeable that it would be re-shared; there was no reasonable expectation 
of privacy in the circumstances. The publication also noted that for those who spoke 
the language of the complainant’s informant, the audio would have imparted 
further information relevant to the plight of the animals. Notwithstanding its position 
that the video’s publication did not represent a breach of the Code, it said it 
removed the video on receipt of the complaint. 

6. The publication denied a breach of Clause 10 and noted that its provisions 
concern the use of subterfuge by the press, whereas the video was recorded by the 
complainant’s informant, and therefore did not apply in this case. The publication 
noted that the reference to “[accessing] digitally held information without consent” 
related to the hacking of information, for which there was no such allegation. The 
publication accepted that subterfuge was used to acquire the footage. However, as 
the complainant had acknowledged responsibility for the subterfuge and accepted 
that he would have consented to publication of the video without the audio had he 
been contacted prior to publication, it was not clear what the complaint was under 
Clause 10.  The publication noted that complainant did not dispute that there was 
a public interest in the recording and that it was only the publication of the audio 
which he specifically disputed; a complaint which did not fall properly under the 
provisions of Clause 10. 

7. The publication said that the distress caused to the elephants by their illegal 
export and conditions of captivity in China was and is a matter of high public 
interest, as acknowledged by the complainant. It emphasised that the owners of the 
facility would clearly not have consented to the filming and publicising of the 
elephants’ condition, had they been aware of the intentions of the activists, 
meaning that the footage could not have been obtained via any other means. The 
publication said that the subterfuge was clearly justified by the public interest in 
highlighting the plight of the animals. Similarly, there was a public interest in 
reporting on their condition and using the video to assist readers in understanding 
their situation. 

 

 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

8. The complainant said that he had passed the footage to only two contacts, 
making clear that he did not wish it to be published at that time, as it could be too 
easily associated with his recent visit and he did not want his informant to be 
implicated. In the same message he told his contacts that he could justify the 
“material getting out with a big bang in about a week”. He accepted that while 
there might be a sufficient public interest to justify the publication of the footage, 
there was no public interest in publishing the accompanying audio, which had led 
to his informant’s identification. The complainant noted that the publication’s 
removal of the video demonstrated that it was irrelevant to the story and 
represented an admission from the publication that it had made an error. 

Relevant Code Provisions 

9. Clause 2 (*Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

10. Clause 10 (*Clandestine devices and Subterfuge) 

i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of documents 
or photographs; or by accessing digitally-held information without consent. 

ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and then only 
when the material cannot be obtained by other means. 

*The Public Interest 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated 
to be in the public interest. 

1. The public interest includes, but is not confined to: Detecting or exposing crime, 
or the threat of crime, or serious impropriety. Protecting public health or safety. 
Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual 
or organisation. Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to 
comply with any obligation to which they are subject. Disclosing a miscarriage of 
justice. Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases 
of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. Disclosing 
concealment, or likely concealment, of any of the above. 

 

 



Item 3 

 

 

2. There is a public interest in freedom of expression itself. 

3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will become so. 

4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – would 
both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how they 
reached that decision at the time. 

5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 

Findings of the Committee 

11. The material under consideration – the video and its accompanying audio – did 
not relate to the complainant’s private or family life; his home; his health; and did 
not amount to a piece of his correspondence. Indeed, it did not include any 
information about the complainant at all. Further, the complainant had provided 
the footage to two colleagues and in doing so had stated that he could justify the 
wider release of the material “with a big bang” after a week’s hiatus. This did not 
suggest that the complainant viewed the wider publication of the material as 
amounting to an intrusion into his private life; rather, his ambition for the footage 
was to generate significant levels of press attention. In light of the absence of 
private information about the complainant, and his own intentions for the 
publication of the footage – including the commentary, albeit in a subtitled rather 
than audio format - the Committee did not find a breach of Clause 2. 

12. The Committee then considered the complaint under the terms of Clause 10 
(Clandestine devices and subterfuge). The complaint was highly unusual, in that it 
was the complainant himself who had instructed an intermediary to engage in a 
covert filming operation, with a view to using the resulting material in his 
campaigning activities. He was therefore responsible for gathering the material 
about which he now complained. Given that the complainant did not appear to 
harbour concerns about the methods used to capture the footage and agreed there 
was a strong public interest in its publication, the Committee did not consider that 
the complaint engaged the terms of Clause 10 of the Editors’ Code of Practice. 

13. The complainant sought to distinguish the publication of the audio commentary 
from the footage, asserting that there was no public interest to justify the publication 
of the former. He had, however, said that had the commentary appeared as 
subtitles or with modified audio, the public interest would have been satisfied. It was 
not, therefore, the content of the commentary about which he complained but 
rather the inclusion of his informant’s voice. Clause 10 was not the appropriate 
clause under which to consider this issue – it was at heart a question of 
confidentiality and the possible identification of a source, not about the news 
gathering methods used on this occasion. Therefore the terms of Clause 10 were 
not engaged on this point. 

 

 



Item 3 

 

 

14. The Committee concluded by acknowledging the complainant’s concerns about 
the apparent consequences of the publication of the footage in this form for the 
trainer; it noted that these issues were addressed via a parallel complainant. 

Conclusions 

15. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

16. N/A 

  

Date complaint received: 06/03/2020 
Date decision issued: 30/11/2020 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Item 3 

 

 
Appendix F 

 
Decision of the Complaints Committee 01701-20 Bythell v Sunday Mail 

 
Summary of complaint 

 

1. Shaun Bythell complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Sunday Mail breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Anger over bookshops’ link to Nazi hate paper”, published on 8 March 2020. 

2. The article reported that Nazi propaganda was on sale on a specialist book website, and 
that it acted as an online marketplace for the two bookshops named in the article. The 
subheading reported that the material had been “sold via the websites" of the two 
bookshops and the article named and included a photograph of one of the bookshops’ 
owners. The article reported that copies of Nazi propaganda could be ordered by visiting 
the bookshops’ websites, where the search “redirected to” the online marketplace. The 
article contained a quote from the World Jewish Congress president who had said “It is 
inconceivable that we should have to revisit this issue time and again in order to ensure the 
safety and security of our communities from those who might well be inspired through these 
purchases to attack Jews and other minorities in the spirit of Nazi virulence. Julius Streicher 
propagated an image of Jews as subhuman, violent sexual abusers and enslavers, using 
his publications as a mouthpiece for blood libels and smear campaigns that shaped Nazi 
Germany and incited the near destruction of European Jewry.” The article also reported 
that the owner of one of the named bookshops could not be reached for comment. 

3. The article was also published online in substantially the same terms under the headline 
“Anger over Scots bookshops' link to Nazi hate paper”. The subheading of this article 
reported that “Two prominent members of the Association of Wigtown Booksellers have 
been criticised for their links to works by Julius Streicher” and the text of the article also 
reported that “Two shops in Scotland’s ‘book town’ have been criticised for helping to sell 
propaganda by a Nazi war criminal”. 

4. The complainant was named in the article as the owner of one of the two bookshops 
and a photograph of him also appeared in the article.  He said that the article was 
inaccurate in breach of Clause 1. He said that no “anger” or criticism had been directed at 
his bookshop. He said that he had received no complaints and that even if the quote from 
the World Jewish Congress president had been directed at his bookshop, this was only 
because the newspaper had drawn his attention to the bookshop. 

5. The complainant also said that it was misleading to report that there was a link between 
his bookshop and the Nazi propaganda when he had simply used an online market place 
alongside thousands of other booksellers. He said that the article, and the inclusion of his 
photograph, gave the false impression that he was complicit in the selling of antisemitic 
material. He also said that he no longer used the online marketplace and it was inaccurate 
to report that he did. 

6. The complainant also said he had not received any contact from the publication prior to 
the article being published and that it was inaccurate to report that he could not be 
reached for comment. 

 

 

 



Item 3 

 

 

7. The publication did not accept a breach of the Code. It explained that the anger 
reported in the headline represented the publication’s opinion on the issue, in light of the 
quote from the World Jewish Congress president who had said that it was “inconceivable” 
that the issue had to be re-visited time and time again. The publication said it was justified 
in reporting in the online article that there was anger at Scottish bookshops, as the 
complainant’s bookshop had been named in the email sent by the publication to the World 
Jewish Congress president at the time that he was invited to comment. The publication was, 
however, unable to provide a copy of this email. It also said that the article had not 
reported that there was anger over the link to the complainant’s bookshop, but towards 
Scots bookshops in general. 

8. The publication said that it had singled out all the bookshops within Scotland’s “Book 
town” which used the online marketplace where the offensive material had been found. It 
provided a copy of a page from the complainant’s website which contained a search 
function. When search terms were typed into the complainant’s website and the “search” 
button was pressed, the user was taken to the website of the online marketplace, where the 
publication had been able to purchase Nazi propaganda. It said it was therefore not 
misleading to say that Nazi propaganda could be purchased “via” the complainant’s 
website and to describe this as a ‘link’. The website of the online marketplace could still be 
accessed via the complainant's bookshop's website during IPSO’s investigation, and the 
publication therefore said it was not inaccurate to report that the online marketplace was 
used by the complainant’s bookshop, even if he said he no longer used the marketplace. 

9. The publication said that its reporter had phoned the complainant’s bookshop and had 
spoken to a member of staff who had said that the complainant was in England. It said that 
the reporter had stressed that it was important to speak to the complainant and outlined 
the story, but that the complainant had not returned the call. Furthermore, it provided an 
email it had sent to the bookshop’s contact address prior to the publication of the article. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

Findings of the Committee 

10. The headline to the print article reported a “link” between a “Nazi hate paper” and 
bookshops and the headline to the online article reported a link with “Scots 
bookshops”.  The articles explained the link further by reporting that the Nazi material 
had been “sold via the websites” of the two named bookshops and the online version 
additionally reported that the bookshops were “helping to sell” the material. 

11. The Committee noted that the article referenced the involvement of the online 
marketplace in the sale of the material, but that it did not explain that the marketplace was 
used by hundreds of bookshops throughout the country.  The Committee noted, further, 
that the material had neither been sold directly on the complainant’s bookshop’s website 
nor advertised for sale on the website; the complainant’s involvement in the transaction 
was limited to the automatic redirection of a search request to the site of the online 
marketplace. The Committee also took into account that the websites of hundreds of 
bookshops link to the website of the online marketplace and found that singling out the 
complainant’s bookshop in the article implied that the complainant’s role in the sale of the 
material was greater than was actually the case. On this basis, to report that the material 
had been “sold via” the complainant’s website, and that the complainant’s website was 
“helping to sell” the material was a distortion of the position. Therefore, the publication had 
failed to take care not to publish distorted material in breach of Clause 1(i). The reported 
link between the complainant’s bookshop and the material was central to the article and 
was significant given the damage which was likely to be caused to the complainant and his 
business. 

12. The publication had not offered to publish a correction in relation to the ‘sold by’ 
claims, and there was therefore a further breach of Clause 1(ii). 

13. The headline to the print version of the article had reported that there had been anger 
over a link between the material and bookshops in general, whereas the online version 
had gone further by reporting that anger had been directed at “Scots bookshops”. The 
Committee found that this would be understood to be a reference to the two bookshops 
named in the article, noting that the online article also reported that the complainant’s 
bookshop, and the other bookshop named in the article, had specifically been criticised for 
“helping to sell’ the material. 

14.   The basis for the publication reporting that the complainant’s bookshop had been 
the subject of anger and criticism was the published quote from the World Jewish Congress 
president. The president could reasonably be described as having expressed anger that 
such material could be purchased, but the criticism he expressed of those who sold the 
material was not specifically directed at the complainant. The report that the complainant’s 
bookshop had been criticised and was the subject of anger was, therefore, not supported 
by the quote itself.  The publication had also been unable to provide a copy of the email 
to which the President was responding, in which the publication said the complainant’s 
bookshop had been named. Accordingly, in reporting that anger and criticism had been 
directed at the complainant’s bookshop, the publication had failed to take care not to 
report inaccurate information in breach of Clause 1(i). 

15. The claim had featured prominently in the headline and the subheading of the online 
article and it appeared to support the other matters reported in the article.  The report that 
anger and criticism had been directed at the complainant’s bookshop was, therefore, 
significant and required correction. 

16. The publication had not offered to publish a correction in relation to the claim that 
anger and criticism had been directed at the complainant’s bookshop, and there was 
therefore a further breach of Clause 1(ii) in respect of the online article. 



Item 3 

 

 

17. Finally, where the complainant accepted that he had been on holiday and had not 
responded to the email which had been sent by the newspaper, it was not misleading for 
the newspaper to report that he had been unavailable for comment. There was no breach 
of Clause 1 on this point. 

Conclusions 

18. The complaint was upheld in part under Clause 1. 

Remedial Action Required 

19. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should 
be required. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or an adjudication, the nature, 
extent and placement of which is determined by IPSO. 

20. The reports that the complainant’s bookshop was “helping to sell” Nazi propaganda 
and that it had been “sold via” his website had been a distortion of the position, and it had 
been inaccurate to report that, as a result, anger and criticism had been directed at the 
complainant’s bookshop. The online article had since been deleted, but following receipt of 
the complaint, the publication had failed to offer any further remedial action. Given the 
damage which was likely to be caused to the complainant by the publication of the 
inaccurate and distorted material, the Committee considered that the appropriate remedy 
was the publication of the Complaint Committee’s adjudication. 

21. The Committee considered the placement of this adjudication. The article had been 
published on page 31. The Committee therefore required that its full adjudication should 
be published on page 31 or further forward in the newspaper. An adjudication should also 
be published online, with a link to it (including the headline) being published on the 
newspaper’s homepage for 24 hours, as well as via a link on the publication’s social 
media channels where the photograph of the complainant had appeared. The headline to 
the adjudication should make clear that IPSO has upheld the complaint, give the title of the 
newspaper and refer to the complaint’s subject matter. The headline must be agreed with 
IPSO in advance. 

22. The terms of the adjudication for the print version of the publication are as follows: 

Following an article published 8 March 2020 headlined “Anger over bookshops’ link to 
Nazi hate paper”, Shaun Bythell complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the newspaper had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of 
Practice. IPSO upheld this complaint and has required the Sunday Mail to publish this 
decision as a remedy to the breach. 

The article reported that Nazi propaganda was on sale on a specialist book website, and 
that it acted as an online marketplace for the two bookshops named in the article. The 
subheading reported that the material had been “sold via the websites" of the two 
bookshops and the article named and included a photograph of one of the bookshop’s 
owners. The article reported that copies of Nazi propaganda could be ordered by visiting 
the bookshops’ websites, where the search “redirected to” the online marketplace. The 
article contained a quote from the World Jewish Congress president who had said “It is 
inconceivable that we should have to revisit this issue time and again in order to ensure the 
safety and security of our communities from those who might well be inspired through these 
purchases to attack Jews and other minorities in the spirit of Nazi virulence. Julius Streicher 
propagated an image of Jews as subhuman, violent sexual abusers and enslavers, using 
his publications as a mouthpiece for blood libels and smear campaigns that shaped Nazi 
Germany and incited the near destruction of European Jewry.” 



Item 3 

 

 

The complainant was named in the article as the owner of one of the two bookshops and a 
photograph of him also appeared in the article.  He said that it was inaccurate to report 
that Nazi propaganda was sold via his bookshop’s website in breach of Clause 1. 

The Committee noted that the article referenced the involvement of the online marketplace 
in the sale of the material, but that it did not explain that the marketplace was used by 
hundreds of bookshops throughout the country.  The Committee noted, further, that the 
material had neither been sold directly on the complainant’s bookshop’s website nor 
advertised for sale on the website and the complainant’s involvement in the transaction was 
limited to the automatic redirection of a search request to the site of the online 
marketplace. The Committee took into account that the websites of hundreds of bookshops 
link to the website of the online marketplace and found that singling out the complainant’s 
bookshop in the article implied that the complainant’s role in the sale of the material was 
greater than was actually the case. To report that the material had been “sold via” the 
complainant’s website was a distortion of the position and IPSO found that the publication 
had failed to take care under Clause 1. 

23. The terms of the adjudication for the online version of the publication are as follows: 

Following an article published 8 March 2020 headlined “Anger over Scots bookshops’ link 
to Nazi hate paper”, Shaun Bythell complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the newspaper had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of 
Practice. IPSO upheld this complaint and has required the Sunday Mail to publish this 
decision as a remedy to the breach. 

The article reported that Nazi propaganda was on sale on a specialist book website, and 
that it acted as an online marketplace for the two bookshops named in the article. The 
subheading reported that the material had been “sold via the websites" of the two 
bookshops and that they were “helping to sell” the material. The article reported that 
copies of Nazi propaganda could be ordered by visiting the bookshops’ websites, where 
the search “redirected to” the online marketplace. The article contained a quote from the 
World Jewish Congress president who had said “It is inconceivable that we should have to 
revisit this issue time and again in order to ensure the safety and security of our 
communities from those who might well be inspired through these purchases to attack Jews 
and other minorities in the spirit of Nazi virulence. Julius Streicher propagated an image of 
Jews as subhuman, violent sexual abusers and enslavers, using his publications as a 
mouthpiece for blood libels and smear campaigns that shaped Nazi Germany and incited 
the near destruction of European Jewry.” 

The complainant was named in the article as the owner of one of the two bookshops and a 
photograph of him also appeared in the article.  He said that the article was published in 
breach of Clause 1 because it was inaccurate to report that Nazi propaganda was sold via 
his bookshop’s website and that he was helping to sell the material. He also said that it was 
inaccurate to report that anger and criticism had been directed at his bookshop as a result. 

The Committee noted that the article referenced the involvement of the online marketplace 
in the sale of the material, but that it did not explain that the marketplace was used by 
hundreds of bookshops throughout the country.  The Committee noted, further, that the 
material had neither been sold directly on the complainant’s bookshop’s website nor 
advertised for sale on the website and the complainant’s involvement in the transaction was 
limited to the automatic redirection of a search request to the site of the online 
marketplace.  

 

 



Item 3 

 

 

The Committee took into account that the websites of hundreds of bookshops link to the 
website of the online marketplace and found that singling out the complainant’s bookshop 
in the article implied that the complainant’s role in the sale of the material was greater than 
was actually the case. To report that the material had been “sold via” the complainant’s 
website and that he was “helping to sell” the material was a distortion of the position and 
IPSO found that the publication had failed to take care under Clause 1. 

The basis for the publication reporting that the complainant’s bookshop had been the 
subject of anger and criticism was the published quote from the World Jewish Congress 
president. The president could reasonably be described as having expressed anger that 
such material could be purchased, but the criticism he expressed of those who sold the 
material was not specifically directed at the complainant. To report that the complainant’s 
bookshop had been criticised and was the subject of anger was, therefore, inaccurate in 
breach of Clause 1. 

Date complaint received: 11/03/2020 
Date complaint concluded by IPSO: 15/01/2020 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Item 3 

 

 
Appendix G 
 
 
 
 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1989 09479-20 Nulty v Daily Express 
1984 11372-20 Various v Telegraph.co.uk 
1993 00996-20 Gibson v thesun.co.uk 
2006  Request for review 
2016  Request for review 

 
 


