
 
 

Paper No. 429 
 
 
 

 
MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 

Wednesday 9 September at 10.30 a.m.  
Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

 
 
 
 
Present:  Richard Best (Deputy Chairman, in the Chair)  
   Lara Fielden 
   Janette Harkess 

Gill Hudson 
David Jessel 

   Matthew Lohn 
   Jill May 
   Elisabeth Ribbans Absent for Item 15.1      
   Neil Watts 
   Peter Wright  Absent for Items 8 and 15.1          
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Minute-taker and Governance Manager 

Charlotte Dewar, Director of Operations 
Ben Gallop, Senior Complaints Officer 
Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer 
Matt Tee, Chief Executive 

  
   
Also present: Members of the Executive:  
 

Xavier Bastin  
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Alistair Henwood, Arbitration Researcher (IPSO) 
Vikki Julian 
Robyn Kelly  
Holly Pick  
 
Observers: 

 
   Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  
 
  
  



  2 

1.  Apologies for Absence 
 
 An apology for absence was received from the Chairman, Sir Alan Moses. 
 
 

2.  Declarations of Interest 

 

2.1 Elisabeth Ribbans declared an interest in item 15.1 due to her personal 
  acquaintanceship with two of the individuals concerned.  She would leave  
  the meeting for this item.    

 
 2.2 Peter Wright declared an interest in items 8 and 15.1 due to his  

  connection with Associated Newspapers.  He would leave the meeting for 
  these items.  

    
 

3.  Update by the Chief Executive 
 

Following the introduction of two new staff members by the Acting Chairman – 
Ciaran Cronin, Complaints Officer, and Vikki Julian, Press and Communications 
Officer – the Chief Executive noted that the previous day was the first anniversary 
of IPSO’s foundation.  He informed the Committee that this had been marked by 
the group Hacked Off by way of a demonstration outside IPSO’s office, and that 
Hacked Off had delivered a birthday card.  He reported that the demonstration, 
although with a police presence, had been peaceful. 
 
Later in the day he was interviewed on Radio 5 Live, following Dr Evan Harris, 
Joint Executive Director of Hacked Off, and also had a broadcast discussion with 
Steve Coogan, a member of Hacked Off. 
 
He provided brief details of research carried out on public and opinion-former 
perceptions of IPSO and noted that the Director of External Affairs would provide 
further details to the Committee in due course.    
 
Regulatory Funding Company 
 
The Chief Executive apprised the Committee that a good discussion had taken 
place with the Regulatory Funding Company and that an agreed four-year contract 
was pending.  There was, however, frustration felt at there being less progress on 
the Rules.  The Chairman, Sir Alan Moses, was soon due to have a further meeting 
with Kevin Beatty, Chair of the Regulatory Funding Company, in the hope of 
reaching a satisfactory resolution before long. 
 
The Editors’ Code 
 
The Chief Executive advised that changes to the Editors’ Code were being 
considered by the Editors’ Code of Practice Committee.  
 

 
 
 



  3 

4.  Update by the Director of Operations 
 

The Director of Operations expressed her thanks to Ben Gallop, Senior Complaints 
Officer, and the complaints team for the splendid work carried out in her absence 
on leave, particularly on the efficient production and timely distribution of the 
meeting papers.    
 
She acknowledged public criticism that IPSO had not made sufficient progress in 
developing its Standards function and noted that she looked forward to the arrival 
of the new Head of Standards. 
 
She noted that the responses from the publishers to the requirement to submit 
annual statements had so far been good. 
 
 

5.  Minutes of the Complaints Committee Meeting held on 15 July 2015  
 

The Committee approved the minutes as a true record of the meeting on 15 July 
2015, subject to the correction of a typographical error in the numerical references 
to those absent for certain items in the list of attendees and in paragraph 2, and 
a further typo in Item 10.   

 
 

6.  Matters Arising 
 

6.1 Complaints 02716-15/03071-15 West/Draper v Sunday Mirror 
  

In a detailed discussion, the Committee reconsidered these complaints in 
light of clarifying information it had received since it gave original 
consideration to the issues raised. It concluded that there was no breach 
of Clause 1 (Accuracy) or Clause 3 (Privacy); the complaints were not 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 
 
 

6.2 Complaint 00782-15 Goundry v East Kilbride News 
 

The Committee reconsidered this complaint. It discussed in detail the issues 
raised it raised in relation to the requirement in Clause 1 (i) that care be 
taken not to publish inaccurate information, and the requirement in Clause 
1 (ii) that a prompt correction be published once a significant inaccuracy 
is “recognised”. The Committee ruled that the complaint was upheld under 
Clause 1 (ii) (Accuracy).  A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
 

7.  Complaint 04088-15 Pell & Bales v The Sun   
 
The Committee discussed whether the prevailing news, social and political 
environment had generated public interest sufficient to justify an investigation 
involving the level of subterfuge employed by the newspaper. The Committee also 
discussed the stages of decision-making required by the publication and whether 
or not the information could reasonably have been obtained by other means.  The 



  4 

Committee ruled that the complaint should not be upheld.  A copy of its ruling 
appears in Appendix C. 
 
 
Peter Wright left the meeting for the next item. 

 
8.  Complaint 04012-15 A Woman v Mail Online  

 
This complaint had previously been circulated to the Committee in 
correspondence, but following comments from members it was decided it should 
be considered at a meeting. The Committee discussed this complaint and ruled 
that it should not be upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix D. 
 
Peter Wright re-joined the meeting for the next item. 
 
 

9.  Complaint 04762-15 Wadhams v The Times 
 

The Committee discussed this complaint and ruled that it should not be upheld.  A 
copy of its ruling appears in Appendix E. 

 
 

10.  Complaint 03653-15 Belaon v The Sunday Telegraph   
 

The Committee discussed this complaint in detail and asked the Executive staff to 
clarify one point of information before finalising its decision. This was done shortly 
after the meeting and a copy of the Committee’s ruling that the complaint should 
not be upheld appears in Appendix F. 

 
 

11.  Complaint 03644-15 Nesbitt v The Portadown Times 
 

This complaint had previously been circulated to the Committee in 
correspondence, but following comments from members it was decided it should 
be considered at a meeting. The Committee agreed that the complaint was upheld 
under Clause 1 (i).  A copy of its ruling appears in Appendix G. 

 
 
12.  Complaint 02475-15 Jackson v Daily Mirror 

 
The Committee discussed this complaint and ruled that it should not be upheld.  A 
copy of its ruling appears in Appendix H. 

 
 

13.  Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

The Committee confirmed its formal approval of IPSO Papers listed in Appendix 
I.  The approval of the relevant complaints was duly noted. 

 
 
 

 



  5 

14. Discussion Papers 
 

 14.1 Complaints Procedures 
 

The Committee discussed Complaints Procedures drafted by the Director 
of Operations. A Committee member enquired about the Complaints 
Review currently in progress. The Chief Executive confirmed that the Review 
findings would be discussed by the Board at its next meeting at the end of 
September, and by the Committee at its next meeting in October. 
 
Some members sought assurance that complainants were given clear 
information about whether decisions on their complaints had been made 
by the Committee or by the Executive. The Director of Operations advised 
that complainants were informed but confirmed that she would review the 
drafting of the relevant template letters to ensure that they were entirely 
clear. 
 
Members of the Committee asked that a “quality assurance” system be put 
in place for decisions taken by the Executive not to proceed with 
consideration of complaints at the early stages. The Director of Operations 
asked those members who were interested in getting involved with such a 
process to contact her to that effect. Committee members were invited to 
submit any other comments on the draft Complaints Procedures within 14 
days. 

  
 
 14.2 Retention Requirements 
  

The Committee discussed the Executive’s proposals of a draft requirement 
to be issued by IPSO to address a problem previously identified by the 
Committee, in which it was unable to consider a complaint fully because it 
did not have a copy of the original article under complaint. It had been 
published on the newspaper’s website and no copy had been retained 
when it had been amended by the newspaper in response to a direct 
complaint, prior to IPSO’s involvement. 
 
The Executive noted that it had been influenced in drafting the requirement 
by a concern about the potential impact on smaller publishers; smaller 
publishers were more likely to face difficulties with a new requirement as 
they were less likely to have in place sophisticated content management 
systems and might find the expense involved in investing in such technology 
prohibitive. 
 
The Committee welcomed the discussion paper and agreed to recommend 
the draft requirement to the Board. This would require regulated entities to 
incorporate retention requirements into their complaints procedure, and to 
take steps to ensure that editorial staff were aware of these requirements.  

   
15. Any other business 

 
Elisabeth Ribbans and Peter Wright left the meeting for the next item. 
 



  6 

 15.1 Follow up Blair v Daily Mail 
 

The Committee noted the response from the newspaper and agreed that 
this complaint had now reached a conclusion. It was suggested the 
Executive write to the newspaper informing them that no further action was 
required. 
 

Elisabeth Ribbans and Peter Wright re-joined the meeting for the next item.          
 

 15.2 Partnerships in Care v Ayrshire Post Adjudication  
 

A detailed discussion took place concerning the prominence with which the 
newspaper had published the adjudication.  
 
The Committee agreed to accept the newspaper’s offer to republish the 
adjudication with greater prominence as an appropriate step in light of the 
concern that had been raised.  

  
   

16.  Date of next meeting 
 
 The next meeting will be held on Wednesday 14 October 2015 at 10.30 a.m.  
 
 

The meeting ended at 13.13  
 
Elizabeth Bardin 
Governance Manager 
10 September 2015 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  7 

Appendix A 
Decision of the Complaints Committee  

02716-15 West v Sunday Mirror 

03071-15 Draper v Sunday Mirror 

 
Summary of complaints 
 

1. Aimée West complained to the Independent Press Standards Organisation that the Sunday 
Mirror had breached Clause 1 (Accuracy), Clause 3 (Privacy), Clause 4 (Harassment) and 
Clause 5 (Intrusion into grief or shock) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Murdered soldier Lee Rigby’s fiancée ‘finds happiness’ with his army pal”, 
published on 12 April 2015. 

 
2. IPSO also received a separate complaint from Major Paul Draper. As the two complaints 

raised substantially similar concerns, the Committee elected to consider them together.  
 

3. The article claimed that Ms West, the fiancée of murdered soldier Drummer Lee Rigby, had 
“found happiness” with Major Draper, a friend of Drummer Rigby who had attended his 
funeral. 
 

4. The complainants said the publication of information regarding their private relationship 
was intrusive. Ms West said her friends and family had not known about the relationship 
at the time the article was published. While she acknowledged that she had become the 
subject of public attention following Drummer Rigby’s death, she was not a “celebrity”; any 
interviews she had given had centred on Drummer Rigby and the charity she had set up in 
his memory. The story was gossip and a by-product of the bereavement she had suffered. 
Its publication demonstrated a lack of sympathy and discretion. 
 

5. Ms West said a reporter representing the newspaper had approached her at home, by 
email and on social media on the Friday before the article was published. She was away 
all weekend, with very limited telephone reception and no internet connection, but her 
mother had texted her late on the Saturday evening to tell her that a reporter had visited 
her address. Her mother had told the reporter that she was away for the weekend. Ms 
West then arranged to meet Major Draper in order to discuss the matter.  
 

6. Major Draper said the journalist had sent him five messages, and called and left voice 
mails. In addition, a journalist had waited for him at his Army Cadet Force detachment.  
He said he had met with Ms West in order to call the journalist back. She had sat next to 
him during the conversation, and had discreetly made a limited contribution to his answers. 
Major Draper had told the journalist that he had been unable to speak to Ms West as she 
was away for the weekend. 
 

7. The complainants said that the reporter’s approaches constituted harassment, in breach 
of Clause 4 of the Code.  

 
8. The complainants said the article’s claim that it was “common knowledge” that they were 

dating was inaccurate. They had not been on “several dates”, and they had not, as 
claimed, attended cadet functions or a memorial service to soldiers killed in Afghanistan 
at St Paul’s Cathedral together.  
 

9. In addition, the article included the following inaccuracies: Ms West had not lost friends 
during the conflict in Afghanistan; she had not tried to contact Drummer Rigby in 
Manchester; she was not a Staff Sergeant, but a Colour Sergeant Instructor; Major Draper 
was 50, not 51; Drummer Rigby had not been attached to a cadet unit led by Major 
Draper’s ex-partner; and Major Draper and his partner had separated in August, not 
November.   



  8 

 
10. Major Draper said that during his conversation with the reporter, none of the details that 

would later be published were put to him for his comment. The reporter had only said that 
the story would be “sensitively” handled. As such, Major Draper said he had not been 
given the opportunity to correct him or to reply, and he considered this to be a breach of 
Clause 2 (Opportunity to reply).  
 

11. The newspaper said that the article was based on information provided by a confidential 
source. The reporter had also contacted Major Draper and informed him that the intended 
article would report that he was in a relationship with Ms West, and that Ms West had 
“found happiness”.  
 

12. The newspaper considered that Major Draper had led the reporter to believe that the pair 
were “seeing each other”. The newspaper provided a transcript of the conversation, which 
stated that the reporter had asked if they were “in a relationship”, and Major Draper had 
replied “I wouldn’t call it [a] relationship, I would say that we are very good friends and 
we enjoy each other and we enjoy each other’s company”. It noted that the story had not 
alleged that the complainants had a “relationship”. 
 

13. Given that Ms West was sitting next to Major Draper during the conversation with the 
reporter, the newspaper did not consider that either individual had a reasonable 
expectation of privacy regarding the information that had been disclosed by Major Draper 
during the conversation. Although the newspaper had not been aware of Ms West’s 
presence at the time, it considered that there must have been a degree to which Major 
Draper had been speaking on behalf of them both. 
 

14. The newspaper said that its source and Major Draper had given the impression that their 
socialising was public knowledge within their work community. It noted that when asked 
whether the pair were “openly attending functions together at the cadets”, Major Draper 
had said “oh yeah we did, yeah, we went out with all our colleagues. We went to a 30th 
birthday party last Saturday evening”.  
 

15. The newspaper said that, while Ms West might have been unhappy for certain details to 
be made public, she had openly discussed her private life with the media in the past. It 
further noted that, in conversation with the reporter, Major Draper had said “well you’re 
not the person I’m going to ring when I finally do get to speak to Aimée and I say let’s go 
out and get an interview done and some pictures done”. As Major Draper had referred to 
their intention to give an interview in future, the newspaper did not consider that there 
could be an issue with regard to the protection of Ms West’s private romantic choices.  

 
16. The newspaper said that it was satisfied that its source could be relied upon to provide 

accurate information. Its reporter had also tried to contact Ms West before publication; 
messages provided by the newspaper showed that the reporter had requested her 
comments on the story that she had “found happiness” with Major Draper. It did not 
consider that the contacts with either complainant amounted to harassment. 

 
17. The newspaper said it had no reason to believe that the article was inaccurate before 

publication. As a gesture of good will, however, it offered to publish the following 
correction, a form of which would also be published beneath an amended online article: 

 
On 12.04.2015 under the headline "Lee Rigby's fiancee finds happiness with his army pal" 
we published an article about Maj Paul Draper and Ms Aimee West. We would like to clarify 
the following: Maj Draper is not 51, he is 50. Ms West and Maj Draper did not attend a 
service to honour fallen soldiers in Afghanistan at St Paul's Cathedral together. Ms West 
denies that she and Maj Draper have been on several dates. Ms West is not a staff sergeant 
with 19 Company of the ACF. Mr Rigby was not in Manchester when Ms West tried to call 
him and was not attached to a cadet unit led by Maj Draper's ex-partner. 



  9 

18. The newspaper did not consider that the article had been insensitive, gory or gratuitous in 
breach of Clause 5.  
 

Relevant Code provisions 
 

19. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information, 
including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must be 
corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate - an apology 
published. In cases involving the Regulator, prominence should be agreed with the 
Regulator in advance. 
 
Clause 2 (Opportunity to reply) 
A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably called for 

 
Clause 3 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of information. 

 
Clause 4 (Harassment) 
i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 
ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing individuals 
once asked to desist; nor remain on their property when asked to leave and must not follow 
them. If requested, they must identify themselves and whom they represent. 
iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for them and take 
care not to use non-compliant material from other sources. 

 
Clause 5 (Intrusion into grief or shock) 
i) In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 
sympathy and discretion and publication handled sensitively. This should not restrict the 
right to report legal proceedings, such as inquests. 

 
Clause 14 (Confidential sources) 
Journalists have a moral obligation to protect confidential sources of information. 

 
The public interest 
4. The Regulator will consider the extent to which material is already in the public domain, 
or will become so. 

 
Note by the Committee 

 
20. The Committee originally considered the complaints at its meeting on 15 July 2015, and 

subsequently issued its decision to the parties. In response, the newspaper submitted that 
the Committee’s decision had been based on incomplete information. The Committee 
elected to reconsider the complaints at its meeting on 9 September 2015 and this ruling is 
the outcome.  
 

Findings of the Committee 
 

21. The Committee was sympathetic to Ms West’s position. She had been bereaved in high-
profile and traumatic circumstances. Although she had previously spoken to the media 
about Drummer Rigby and the charity she had set up in his memory, she had not spoken 
publicly about her romantic and personal life. 
 



  10 

22. The article had discussed the private lives of Major Draper and Ms West in that it had 
claimed that they were in a relationship. However, it had contained little in the way of detail 
about the nature of that relationship, or other private information.  
 

23. The newspaper had made several attempts to contact Ms West before it published the 
story. She had not responded, but she had been made aware of the newspaper’s intention 
to publish the article. She had also made contact with Major Draper to discuss the matter, 
and had been a party to his conversation with the reporter.  
 

24. During his conversation with the reporter, Major Draper had engaged with the reporter’s 
questions about the nature of his relationship with Ms West, discussed details about the 
nature of his connection to Ms West that might otherwise be considered private, and 
indicated that the pair had discussed and intended to give an interview to the press in 
future. As Ms West had been present during Major Draper’s conversation with the reporter, 
and had not raised any objections at the time, the Committee was satisfied that Major 
Draper had spoken on behalf of both of them. In these circumstances, and having specific 
regard for the relatively minimal level of private information contained in the article, the 
complaints under Clause 3 were not upheld.  
 

25. The Committee considered next whether the newspaper had taken care not to publish 
inaccurate, misleading or distorted information. The Committee noted the newspaper’s 
attempts to contact Ms West before publication and the conversation between the journalist 
and Major Draper. However, that conversation had focused on whether he and Ms West 
were in a relationship; the newspaper had not asked him for comment on the claim that 
the pair had been seen together as a couple at a St Paul’s Cathedral memorial service. 
This was subsequently demonstrated to be inaccurate, which was significant because it 
supported the article’s assertion that the relationship was common knowledge. The failure 
to take the opportunity to seek confirmation from Major Draper of the accuracy of the 
claim – or otherwise verify its accuracy – was a breach of Clause 1 (i), and a correction 
was required under the terms of Clause 1 (ii). 
 

26. The Committee was satisfied that the correction offered by the newspaper made clear that 
the complainants had not publicly declared their relationship by attending a memorial 
service together at St Paul’s Cathedral. The prompt publication of the correction on page 
two – 11 pages further forward than the original article had appeared – and online was 
sufficient to meet the terms of Clause 1 (ii). The Committee did not consider that the 
remaining inaccuracies identified by the complainants amounted to significant points that 
required correction under the terms of Clause 1.  
 

27. Under the terms of Clause 2, newspapers are not obliged to seek comment before 
publication. Rather, it provides for a fair opportunity to respond to published inaccuracies. 
The newspaper had offered to publish a correction; an opportunity to reply had not been 
requested. There was no breach of Clause 2.  

 
28. The newspaper had contacted the complainants for their comments before the article was 

published. There was no suggestion that the reporter had persisted with questioning once 
asked to desist. The complaint under Clause 4 was not upheld. 

 
29. The terms of Clause 5 relate to the conduct of journalists in cases involving personal grief 

or shock. In this instance, while the Committee had considered that the reasons why Ms 
West had come to public attention were a relevant factor in assessing her complaint under 
Clause 3, the article had not contained insensitive details in relation to her bereavement, 
nor had its tone or presentation been inappropriate. The complaints under Clause 5 were 
not upheld. 
 

Conclusions 
 



  11 

30. The complaints were upheld under Clause 1. 
 
Remedial action required 

 
31. Having upheld the complaints under Clause 1, the Committee considered what remedial 

action should be required.  
 

32. In the Committee’s view, the breach of Clause 1 would be appropriately remedied by the 
publication of the correction offered by the newspaper during IPSO’s investigation of the 
complaints. This should be published without delay. 

 
  



  12 

Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee  
Ref 00782-15 Goundry v East Kilbride News  

 
Summary of complaint 
 

1. Matthew Goundry, acting with the consent of his mother Elizabeth Goundry, complained 
to the Independent Press Standards Organisation that the East Kilbride News had breached 
Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Opportunity to reply) and Clause 5 (Intrusion into grief or 
shock) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “OAP appeals to council for 
repairs”, published on 18 February 2015. 

 
2. The article reported that the complainant’s mother had appealed to the council to finish 

repairs to her house and noted that in the meantime she had been staying in her late son’s 
bedroom. It reported that she had said that her late son had Down’s syndrome.   

 
3. The complainant said his late brother, Vincent Goundry, had multiple disabilities, including 

cerebral palsy, but he had not had Down’s syndrome. Their mother had told him that she 
had not made reference to this condition during her conversation with the reporter. The 
complainant had raised his concerns with the newspaper directly, but it had not offered to 
publish a correction.  
 

4. The complainant said the inaccuracy had caused distress because his mother had fought 
for the nature of his brother’s condition to be recognised by professionals. During the IPSO 
investigation, Mrs Goundry provided an account of her interview with the reporter, stating 
that she had not said the words “Down’s syndrome” during the interview. 

 
5. The newspaper said it had published in good faith information provided by Mrs Goundry 

during the interview. It stood by the reporter’s account of the conversation and supplied 
notes taken during the interview, which indicated that Mrs Goundry had said “I had to go 
into the back bedroom and I get upset in it as my son died with Down’s syndrome and I 
didn’t want to go into the room”. Given the reporter’s position and the notes, the 
newspaper did not consider that it was appropriate for it to issue an apology. However, 
after receiving confirmation from Mrs Goundry personally that she denied having referred 
to Down’s syndrome, it offered to publish the following clarification on page two of a future 
edition: 

 
“Vincent Goundry 
An article which appeared in the East Kilbride News on February 18, 2015, under the 
headline ‘OAP appeals to council for repairs’ said that Vincent Goundry had suffered from 
Down’s syndrome. In fact he suffered from cerebral palsy. We are happy to clarify this.”  

 
6. The complainant said the suggested correction was unacceptable because the offer was 

too late, and the newspaper had not accepted responsibility for the error.  
 

Relevant Code provisions 
 

7. Clause 1 (Accuracy) 
i. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 
ii. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must 

be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate - an 
apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 

 
Clause 2 (Opportunity to reply) 



  13 

A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably called for. 
 

Clause 5 (Intrusion into grief or shock) 
i. In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 

made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. This 
should not restrict the right to report legal proceedings, such as inquests. 

 
Findings of the Committee 

 
8. The reference to Down’s syndrome had formed part of a quotation attributed to Mrs 

Goundry. The newspaper had provided contemporaneous notes taken by the reporter, 
which it had relied upon in reporting Mrs Goundry’s comments. While noting that Mrs 
Goundry continued to dispute the accuracy of the notes, the Committee found that they 
demonstrated that there had been no failure to take care over the accuracy of the report. 
There was no breach of Clause 1 (i). 

 
9. Nonetheless, it was accepted that Vincent Goundry did not have Down’s syndrome. 

Although the Committee had established no failure by the reporter, the incorrect reference 
to Vincent Goundry’s medical condition represented a significant inaccuracy in the context 
of the story. It therefore followed that a correction was required.  
 

10. Clause 1 (ii) states that “a significant inaccuracy… once recognised must be corrected, 
promptly”. When Mrs Goundry confirmed her position to IPSO in writing, the newspaper 
had offered to publish a correction. However, this was some seven weeks after it had first 
been made aware of the complainant’s concerns, in his telephone call to the newspaper.   
 

11. The Committee was therefore required to identify the time at which the inaccuracy had 
been “recognised”. It noted that “recognition” cannot simply rely on the newspaper’s 
acceptance of an inaccuracy; in order for the requirements of Clause 1(ii) to be 
meaningful, “recognition” must refer to the time at which the publication ought reasonably 
to have realised that an inaccuracy required correction. It concluded that because of the 
nature of the inaccuracy about Vincent Goundry’s medical information – which the 
newspaper was unlikely to be in a position to contest – and the fact that the newspaper 
had not when alerted (or at any other time) questioned whether an inaccuracy had been 
published about his condition, “recognition” had occurred at the time the newspaper was 
first alerted to the matter.  
 

12. As such, although the Committee was satisfied that the wording sufficiently addressed the 
inaccuracy, the newspaper had failed to make the offer promptly and had breached 
Clause 1(ii). 

 
13. The complainant had expressed concern that the newspaper’s initial refusal to publish a 

correction had represented a breach of Clause 2. Clause 2, however, affords individuals 
the opportunity to reply to inaccuracies when reasonably called for. The complainant had 
requested a correction, not an opportunity to reply. As such, there was no breach of Clause 
2.  

 
14. The terms of Clause 5 relate to the conduct of journalists, and the sensitivity of articles, in 

cases involving grief or shock. While the Committee understood that the inaccuracy had 
caused distress, its publication did not represent a breach of Clause 5. The conduct of the 
journalist had also not been inappropriate. The complaint under Clause 5 was not upheld. 

 
Remedial action required 

 
15. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should be 

required.  
 



  14 

16. In order to remedy the breach of the Code, the newspaper should now publish the 
following adjudication on page nine, where the original article appeared, or further 
forward. The headline must be agreed with IPSO in advance. It should make clear that the 
complaint has been upheld by IPSO and make reference to the subject matter. 

 
Matthew Goundry, acting with the consent of his mother Elizabeth Goundry, complained 
to the Independent Press Standards Organisation that the East Kilbride News had breached 
Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “OAP appeals 
to council for repairs”, published on 18 February 2015. 

 
The article reported that, while waiting for repairs to be made to her house, the 
complainant’s mother had been staying in her late son’s bedroom, and quoted her as 
stating that her late son had Down’s syndrome. The complainant said this was inaccurate: 
his brother had had cerebral palsy, and his mother had not misinformed the reporter about 
her son’s condition. The complainant alerted the newspaper to the inaccuracy. However, 
the newspaper did not recognise the inaccuracy on the basis that it had the reporter’s notes 
as a record of the conversation. It did not offer to publish a correction until Mrs Goundry 
had confirmed her position in writing. The Committee considered that the newspaper had 
failed to correct a significant inaccuracy promptly. The complaint under Clause 1 was 
upheld and IPSO required that the newspaper publish this adjudication.   

 
 
  



  15 

Appendix C 
Decision of the Complaints Committee  

04088-15 Pell & Bales v The Sun 
 
Summary of complaint 
 

1. Pell & Bales complained to the Independent Press Standards Organisation that The Sun 
had breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) of 
the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Will gotten gains”, published on 6 
June 2015. 
 

2. The article reported the findings of an undercover investigation carried out by the 
newspaper into the work of Pell & Bales, a telemarketing agency that conducts charity 
fundraising campaigns. The article reported that the investigation had found that call 
centres are “bombarding vulnerable older women… with appeals for more money”. It 
gave details of the training the undercover reporter had received at the call centre, included 
examples of the conversations she had with people on the telephone and quoted the 
scripted responses Pell & Bales’ staff were required to follow when dealing with the calls. 
The investigation followed the suicide of charity campaigner Olive Cooke, which had been 
widely reported as being connected to the volume of charity fundraising requests she had 
received.  

 
3. The complainant said the investigation and resulting article represented a breach of Clause 

10 of the Code. It said the newspaper could not justify its decision to engage in subterfuge 
as it had no grounds to believe that this would expose unlawful conduct, crime or serious 
impropriety. Furthermore, the newspaper’s investigation had not uncovered information 
which could justify it in the public interest: the article stated that there was “no suggestion 
Pell & Bales did anything illegal”, and the company was “scrupulous in instructing its 
employees to stick to acceptable practices”.  
 

4. The complainant was also concerned that the article was misleading in breach of Clause 
1. It said that statements in the article and accompanying comment piece – including the 
headline – gave a distorted account of the newspaper’s findings, in that they suggested 
that Pell & Bales had acted improperly. This was compounded by reference to Mrs Cooke, 
which incorrectly suggested that Pell & Bales were being investigated in connection with 
her death.  

 
5. The complainant said the newspaper had inaccurately described the calls as “cold calls”; 

the calls were to existing donors. The newspaper had also inaccurately reported 
fundraisers’ pay structure: the figures were incorrect, and fundraisers’ pay would be 
increased only if they first met specific quality standards, such as compliance with the 
charity’s script, branding and values.   
 

6. The complainant considered that the references to older women being “targeted” were 
misleading. Charities supply the contact details for individuals on their supporter 
databases; Pell & Bales does not further “select” the subjects of calls. The fact that, on the 
day the reporter had worked at the call centre, fundraisers had been told that they would 
mainly be calling women aged between 60 and 70 merely reflected the makeup of the 
charity’s supporters. The complainant also said that the reporter had given a misleading 
account of the calls she had made. The vast majority had not been as she had described 
in the article.  
 

7. The complainant said the newspaper had not made a genuine attempt to verify the 
information with Pell & Bales before publication.  
 

8. The newspaper said the article was commissioned by the Head of Features as a direct 
result of Mrs Cooke’s death, which it believed demonstrated that cold calling vulnerable 



  16 

people, such as the elderly, was becoming “dangerous”. This was a matter of considerable 
public interest. 
 

9. The purpose of the investigation was to find out how the agency trained and managed its 
staff, and to ascertain whether high pressure sales techniques were used on elderly and 
vulnerable people. The newspaper said it was seeking to establish how people were 
selected for a call, what questions were asked, what answers provoked further questions, 
how long callers were expected to stay on the line, and whether a single donation was 
enough to keep a donor on a call list indefinitely.  
 

10. The newspaper said that the reporter assigned to the project was asked to research 
charities that were known to have approached Mrs Cooke for donations. The reporter then 
applied for a job at a call centre through a recruitment company which advertised that it 
represented a number of those charities. During a telephone interview, the reporter was 
told that the call centre she would be working for was Pell & Bales. The reporter then 
checked Pell & Bales’ client list online and confirmed that it had worked for three charities 
that had contacted Mrs Cooke before her death.  

 
11. On 28 May, the reporter emailed the Features Executive setting out her plans for the 

feature, explaining the proposed arrangements for a telephone interview and follow-up 
assessment with the recruitment company, after which she would be offered a job and a 
day’s training at the call centre, on 31 May. The newspaper noted that within an hour of 
signing up online, the reporter had reached the second stage of the recruitment process; 
no experience or qualifications were required. Later that day, the reporter’s email was sent 
to the newspaper’s legal department asking if there was any objection to the reporter 
proceeding with the training. The legal department raised no objections.  
 

12. On 29 May, the Head of Features discussed the idea with the Head of Content, the 
Managing Editor and the Head of the Legal Department; the Editor was also consulted. 
Those present considered whether the required information could be obtained by means 
other than subterfuge. They concluded that sales techniques would be constantly under 
review and upgraded, so any existing research on this issue would be out of date. The 
option to question former call centre staff was rejected because finding people would be 
“too difficult”, and their testimony might also have been out of date. They considered 
advertising for case studies from elderly people, but rejected that approach on the basis 
that the evidence would have been subjective and limited to comment on the phone calls. 
Another option was to speak directly to the call centre management and ask to spend time 
working for them; this option was rejected because a “sanitised” version of the operation 
might have been presented. It was decided that the only way to establish how the agency 
operated in its normal environment was to send a reporter to work undercover in its call 
centre.  
 

13. The day before the article was published, there was a further meeting of senior editorial 
staff to consider whether the level of subterfuge employed was proportionate to the public 
interest in the material obtained. The team considered that the level of subterfuge was 
relatively limited, in that the reporter attended a training day at a business. The level of 
personal information to be published was also minimal.  
 

14. The findings of the investigation were also discussed. These included that older women 
were being targeted; staff turnover was high, suggesting that the work was upsetting; the 
script that callers used suggested that an “overriding financial purpose” had driven the 
cold calling; callers were trained to read “harrowing”, “hard luck” tales and use “hard 
sell” techniques to persuade people to donate; the legacy campaign encouraged people 
to leave money in their wills; and job and housing data was used ”cynically” to establish 
the financial status of potential donors. The newspaper was also concerned by the general 
attitude of the teaching staff, including one person who said it was easier to ask for a 
bequest in a will than it was for a monthly donation. The newspaper concluded that a 



  17 

minimal level of subterfuge was balanced against a considerable public interest, and the 
Editor decided to publish the article. 
 

15. With regards to the complainant’s concerns under Clause 1, the newspaper said the 
investigation was launched as a direct result of the death of Mrs Cooke; the article had not 
directed blame at Pell & Bales for her death. The newspaper said the headline was a play 
on the phrase “ill-gotten gains”. It was not misleading: it referred to money acquired from 
wills and the “legacy campaign”. The newspaper appreciated that Pell & Bales had 
adhered to the rules; the issue was whether or not the behaviour allowed within the rules 
was acceptable. It considered that its use of the words “tainted” and “hounded” had been 
justified.  
 

16. The newspaper maintained that the reference to “cold calls” was accurate, noting that that 
“existing donor” meant that the individual had made a donation once. It was concerned 
that if someone made a charitable donation, it appeared to make them “fair game” to 
cold callers. It did not consider that the reporter’s account of the calls she had made was 
misleading; the report had focused on the calls she had found upsetting.  
 

17. The newspaper said that staff were told on numerous occasions that workers were 
rewarded for meeting targets, with the top fundraisers earning an extra £2 an hour and 
the next best earning an extra £1. They were told that in a financial campaign, part of your 
target was how much an individual fundraised; another target was the number of calls 
made in which a “decision-making contact” was spoken to.  
 

18. The newspaper said it had contacted several charities to tell them about its investigation; 
three of them had given statements for publication. Pell & Bales were given the same 
opportunity to reply, over the same period of time. It first contacted Pell & Bales at 3pm, 
and then made three further calls requesting a statement. The reporter left messages, but 
was told the press team was in a meeting and received no response.  
 

Relevant Code provisions 
 

19. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information, 
including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must be 
corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate - an apology 
published. In cases involving the Regulator, prominence should be agreed with the 
Regulator in advance. 
iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact. 
 
Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) 
i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden cameras 
or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile telephone calls, 
messages or emails; or by the unauthorised removal of documents or photographs; or by 
accessing digitally-held private information without consent. 
ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or intermediaries, can 
generally be justified only in the public interest and then only when the material cannot be 
obtained by other means. 
 
The public interest 
1. The public interest includes, but is not confined to: 
i) Detecting or exposing crime or serious impropriety. 
ii) Protecting public health and safety. 
iii) Preventing the public from being misled by an action or statement of an individual or 
organisation. 



  18 

3. Whenever the public interest is invoked, the Regulator will require editors to demonstrate 
fully that they reasonably believed that publication, or journalistic activity undertaken with 
a view to publication, would be in the public interest and how, and with whom, that was 
established at the time. 
 

 
Note by the Committee 
 

20. In assessing the newspaper’s position that its activity was justified in the public interest, the 
Committee had regard for the broader debate that was taking place at the time the article 
was published about fundraising practices by charities. That debate was triggered by the 
death of Olive Cooke. However, the Committee emphasised that, in considering this 
complaint, it did not intend to reach or imply any conclusions as to the causes or 
circumstances of Mrs Cooke’s death. Neither did it consider material that had been made 
public regarding Mrs Cooke’s death since the article was published, which would have 
had no bearing on the newspaper’s decision-making at the time of publication. 
 

Findings of the Committee 
 

21. The newspaper’s investigation had taken place in the context of a widespread public 
debate about the fundraising techniques employed by charities and their possible effects 
on vulnerable people, and it had focussed on a call centre that had a specific and publicly 
identified link to the charities that had reportedly been involved in Mrs Cooke’s case. The 
level of subterfuge employed was minimal, given the relative ease with which the reporter 
had been able to obtain a place on the training day, and the fact that the investigation 
had focused on sales techniques rather than confidential or personal information relating 
to identifiable individuals. 

 
22. While alternative means for investigating practices in the sector generally were available 

to the newspaper, the Committee was satisfied that it could not have obtained, and verified, 
the information it sought by open means. In particular, it was unlikely to have been able 
to access the fundraising script and provide such detailed, up-to-date information on the 
methods used by call centre staff to prolong phone calls with potential donors. There was 
a public interest in reporting on these details; they contained specific, new information 
about the nature of the practices in common use by one of the firms in the sector. The 
reporter had uncovered no evidence that Pell & Bales was acting contrary to any relevant 
law or regulation, but this did not eliminate the public interest in the story: it was relevant 
to the issue of whether the current laws and regulations were adequate.  
 

23. The Committee concluded that in the context of such significant public concern regarding 
charity fundraising practices, the low-level subterfuge employed was proportionate to the 
public interest identified. The resulting article reported general information about the firm’s 
working practices and did not include any gratuitously intrusive material obtained through 
subterfuge. The newspaper had justified its methods and its story. The complaint under 
Clause 10 was not upheld.  

 
24. The Committee then considered the complainant’s concern that the newspaper had 

breached Clause 1 (Accuracy) of the Code in that the coverage had given the significantly 
misleading impression that the newspaper’s investigation had uncovered improper 
practices on the part of Pell & Bales.  
 

25. The coverage had, unquestionably, been highly pejorative in tone. However, in the view 
of the Committee, the newspaper had been entitled to take a position regarding the 
propriety of the practices described in the article, so long as the basis of its view was clear. 
The text of the article had stated expressly that there was “no suggestion that Pell & Bales 
did anything illegal”, and reported that the company was “scrupulous in instructing its 
employees to stick to acceptable practices”. The newspaper was entitled to its opinion that 



  19 

the practices described in the article, which were permitted within those rules, were 
unacceptable. 
 

26. The complainant had objected to the newspaper’s reference to “cold calls” and denied 
that the elderly were “hounded” or “targeted” by its campaigns. The article had made 
clear, however, that the calls were to existing donors. It was not in dispute that on the day 
the reporter had worked at the call centre, predominantly older women were called 
because they made up the majority of that charity’s supporter base. In this context, the 
reference to “targeting” was not significantly misleading. It was entitled to refer to 
unscheduled telephone calls received by individuals who may not have expected them as 
“cold calls”. Furthermore, the newspaper had been entitled to its opinion that calling 
donors for a repeat donation and the use of techniques intended to prolong conversations 
with potential donors who were not responding positively represented “hounding”. 
 

27. The Committee noted the complainant’s concern that the newspaper had only reported 
details of a select number of calls made by the reporter. However, the selection of material 
for publication is a matter of editorial discretion. The article had made clear that the 
reporter had made 25 calls in total. It was entitled to only focus on the calls that the reporter 
had found concerning. 
 

28. Nor was the reference to fundraisers’ pay significantly misleading: there were financial 
incentives for achieving performance targets.  
 

29. The newspaper had tried to contact the company for comment before the article’s 
publication. It had not failed to take care over the accuracy of the article, and the 
Committee did not identify any significant inaccuracies or misleading statements that 
required correction under the Code. The complaint under Clause 1 was not upheld.  
 

Conclusion 
 

30. The complaint was not upheld. 
 

 
 
 
  



  20 

Appendix D 
 

Decision of the Complaints Committee 

04012-15 A woman v Mail Online 

 

Summary of complaint 

 
1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that Mail Online 

breached Clause 9 (Reporting of crime) in an article headlined “Burglar ‘caught trying to 
break into house by hidden camera installed by BBC Springwatch presenter to monitor 
urban foxes’”, published on 4 June 2015. 

 
2. The article reported the on-going trial of a man who had been charged with burglary and 

attempted burglary. 

 
3. The complainant was a friend of the man who had been charged, and had arrived at court 

with him to give him “family support”, although she said that she had not attended the 
hearing. She said that the inclusion in the article of a photograph of her standing behind 
him represented a breach of Clause 9. She had contacted the newspaper directly, prior to 
contacting IPSO, and it had cropped her out of the photograph. 

 
4. The newspaper said that it had made no attempt to actively identify the complainant in the 

article: she was not named, nor was she referred to in the text. It said that there was no 
suggestion that she had been involved in the crime for which her friend was subsequently 
convicted. The newspaper said that the complainant had accompanied her friend to court, 
and her presence on the day made her genuinely relevant to the story.  

Relevant Code provisions 

 
5. Clause 9 (Reporting of crime) 

(i) Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should not generally 
be identified without their consent, unless they are genuinely relevant to the story. 

Findings of the Committee 

 
6. The press is generally entitled to report what is heard in court, and to photograph those 

involved in court cases arriving and leaving the court buildings, subject to any other legal 
restrictions. In this case, the inclusion of the complainant in the image had been incidental. 
She was in the background of a photograph of the defendant, and the image did not 
suggest the nature of the relationship between the two individuals. She was not referred to 
in the text of the article, nor was the relationship between the two individuals specified. The 
Committee found that the complainant had not been identified as a friend or relative of 
the accused man, and the terms of Clause 9 were not engaged. Nonetheless, the 
Committee welcomed the newspaper’s prompt response to the complainant’s concerns. 

Conclusions 

 
7. The complaint was not upheld. 

 
 
  



  21 

Appendix E 
 

Decision of the Complaints Committee  

04762-15 Wadhams v The Times 

 
1. Professor Peter Wadhams complained to the Independent Press Standards Organisation 

that The Times breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Opportunity to reply) and Clause 
14 (Confidential sources) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Climate 
scientist fears murder by hitman”, published in print and online on 25 July 2015. 

 
2. The article was based on an interview with the complainant, a professor of ocean physics, 

in which he expressed concern that several scientists researching the impact of global 
warming on Arctic ice may have been assassinated. It noted that the complainant had said 
that there were only four people in Britain, including himself, who were “really leaders” on 
ice thickness in the Arctic, and that three of these individuals had died in 2013. The article 
included the complainant’s position that “it seems to me to be too bizarre to be accidental 
but each individual incident looks accidental, which may mean it’s been made to look 
accidental”. The complainant had also suggested that he may have been targeted, as he 
had been involved in an incident during the same period, in which another driver had 
attempted to force his car off a motorway. 

 
3. The complainant said that the article misrepresented comments he had made to the 

journalist, and that in any case his conversation with the reporter had not been intended 
for publication.  

 

 
4. The complainant said he did not believe, as the article suggested, that the three scientists 

who had died in 2013 had been assassinated. Rather, he made clear to the reporter that 
any initial fears he may have had in this regard had been rapidly dispelled. The 
complainant said that he had believed that the purpose of the interview was to discuss the 
question of ice thickness and extent in the Arctic. He objected to the fact that the published 
article had not focused on this subject. The complainant said that the journalist had 
indicated that he would contact the complainant further prior to publication, and 
considered his failure to do so to be a breach of Clause 2. 

 
5. The complainant said that his conversation with the journalist had been “off the record”, 

and that to publish the details raised a breach of Clause 14. 

 
6. The newspaper did not accept a breach of the Code. It provided a recording of the 

journalist’s conversation with the complainant, in which the complainant made all the 
statements attributed to him in the article.  

 
7. The newspaper denied that there had any confidentiality agreement in place in relation to 

the interview. It said that the complainant was practiced at dealing with the media and had 
spoken freely and at length to the reporter, and that the complainant had introduced to 
the conversation his concern that fellow scientists may have been assassinated. It noted 
that at one point the complainant had requested that the conversation go “off the record”, 
making clear that he was aware the conversation prior to that point had been “on the 
record” and intended for publication.  The newspaper had not published material provided 
by the complainant during the “off the record” part of the conversation. At the end of this 
section, the journalist had told the complainant that he was “switching back to ‘on the 



  22 

record’”. The newspaper regretted that the journalist had not telephoned the complainant 
again prior to publication, as he had indicated he would do. Nonetheless, the newspaper 
did not have a policy of offering pre-publication copy approval to interviewees. Any such 
phone call would have been no more than a courtesy call, or a request for the 
complainant’s response to further questions in light of any new information that might 
have come to light from other sources. The agreement to call the complainant again did 
not constitute a promise of confidentiality. 

 
8. The complainant said that he had not heard the reporter say that the conversation was 

going back “on the record”. 

Relevant Code provisions 
9. Clause 1 (Accuracy) 

(i)The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information, 

including pictures. 

(ii)A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must be 

corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate – an apology 

published.  

(iii)The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 

conjecture and fact. 

 

Clause 2 (Opportunity to reply) 

A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably called for. 

 

Clause 14 (Confidential sources) 

Journalists have a moral obligation to protect confidential sources of information. 

 

 

Findings of the Committee 
10. The Committee had listened to a recording of the complainant’s interview with the 

journalist, provided by the newspaper, in which he made the statements attributed to him 
in the article. The article had accurately reported his position as he had explained it to the 
journalist. There was no breach of Clause 1. 

 
11. The complainant objected to the fact that he had not received further contact from the 

journalist prior to publication. Clause 2 does not include a requirement to seek pre-
publication comment; rather, it provides an opportunity to reply to inaccuracies. The 
Committee had not established the existence of any inaccuracies. There was therefore no 
breach of Clause 2. 

 
12. The Committee noted that, of the approximately 30-minute “on the record” interview, 

about 20 minutes focused on the complainant’s suspicions about the deaths of fellow 
scientists. During the discussion of these concerns, the journalist had clarified a number of 
specific points with the complainant, and had noted further details which he intended to 
check independently, signalling that the material under discussion was likely to form part 
of a published article. At one point in the interview, the complainant expressed concern 
that some views he wished to raise were potentially libellous, and requested that a part of 
the interview be conducted “off the record”. Nothing from this section was published. At 
the close of this section of the interview, the journalist signalled clearly that the conversation 
would be going back “on the record”. 



  23 

 
13.  At the end of the interview, as the journalist was saying goodbye, the complainant 

expressed doubt for the first time about the publication of material relating to the deaths 
of the other scientists. The journalist said that he would not publish this information without 
speaking to the complainant again.  

 
14. Clause 14 imposes a moral obligation on journalists to protect the identity of sources who 

have provided information on a confidential basis. In this instance, the complainant had 
not requested during the interview that he be treated as a confidential source, nor had he 
made reference to any such request in the course of his complaint.  Rather, his concern 
related to the question of whether information he had provided in the course of an 
interview with a journalist was intended for publication. The complainant had requested 
that one section of his interview, from which no details were published, take place “off the 
record”. This demonstrated his awareness that the rest of the conversation had taken place 
“on the record”, and that any comments he had made might be published. While it was 
regrettable that no further conversation had taken place as the journalist had suggested, 
the agreement to speak further did not represent an undertaking by the journalist not to 
publish material without the complainant’s consent. The complainant’s expression of doubt 
at the close of the interview did not render him a confidential source. There was no breach 
of Clause 14.   

Conclusion 
15. The complaint was not upheld. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



  24 

 

Appendix F  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Decision of the Complaints Committee 

03653-15 Belaon v The Sunday Telegraph  

 
1. Adam Belaon, Research Director at Claystone Associates, complained to the Independent 

Press Standards Organisation that The Sunday Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “’Terror link’ charities get British 
millions in Gift Aid”, published on 29 November 2014, and in an article headlined “Paris 
attacks: Why this could happen in Britain”, published on 11 January 2015. 

 
2. The 29 November 2014 article reported on the use of Gift Aid by charities being 

investigated for alleged links to Syrian militants. It reported that Claystone had recently 
published a report critical of the Charity Commission for disproportionately investigating 
Muslim charities, and reported that Claystone was based at the same address as one of 
the charities under investigation by the Charity Commission. 

 
3.  The 11 January 2015 article was an opinion piece  which commented on the UK’s counter-

radicalisation programmes following a meeting in Parliament, organised by Claystone to 
discuss its report “A Decade Lost: Rethinking Radicalisation and Extremism”.  It said that a 
recent Claystone report had claimed that “there was no link between non-violent Islamism 
and terrorism, and that the ‘organised terror’ inflicted on British society by the English 
Defence League and the far Right was of the ‘same order of magnitude’ as Islamist attacks 
in Europe”. The article went on to state that “many of the statements in the [Claystone] 
report were obvious lies”, and responded to its claims. 

 
4. The 2014 article claimed that “Claystone is in fact closely linked to extremists, including 

Haitham al-Haddad”. The 2015 comment piece claimed that “[Claystone] is in fact closely 
linked to some of Britain’s most notorious extremists, sorry ‘political dissenters,’ including 
Haitham al-Haddad”, a well-known Islamic scholar. Both articles reported that Claystone 
shared a press contact number with the Federation of Student Islamic Societies (FOSIS), 
which the article claimed was an “Islamist-dominated group” which had hosted “numerous 
extremist and terrorist speakers at its annual conference” and had been “condemned by 
ministers for its ‘failure to fully challenge terrorist and extremist ideology’”. 

 
5. The complainant said that it was inaccurate to claim that Claystone had close links to 

extremists, “Britain’s most notorious extremists”, or Dr al-Haddad. He also complained 
that it was inaccurate to claim that Claystone’s report contained “obvious lies”, and that it 
was misleading to suggest that there was a connection between Claystone and FOSIS. 
Reference to Claystone being based at the same address as a charity under investigation 
was misleading – there was no link between the two.  

 
6. The newspaper said that the complainant had contributed articles to a news website run 

by Dr al-Haddad, including articles written in Dr al-Haddad’s defence. This included an 
article in which the complainant opposed the use of Terrorism and Extremism Behaviour 
Orders against 25 individuals, which a newspaper claimed included Dr al-Haddad. In a 
further article in which the complainant had criticised press coverage featuring Dr al-
Haddad, the newspaper said he defended extremists as “well known Muslim 



  25 

spokespeople” and “orthodox Muslims”. The newspaper provided examples of views 
publicly expressed by Dr al-Haddad, which it said were clearly extreme.  

 
7. The newspaper said that Claystone also had “strong links” to extremists via its press officer, 

the only other member of staff identified as working at the organisation. It said that before 
joining Claystone, he had been the official spokesperson for FOSIS for more than two 
years. This, said the newspaper, was a group that had hosted numerous extremist and 
terrorist speakers. It noted that in 2011, the Deputy Prime Minister had said that he was 
not willing for the Government to treat FOSIS as a credible partner. The newspaper also 
referred to comments made in the Home Secretary’s 2011 report reviewing the 
Government’s Prevent strategy. The report said that “we judge that FOSIS has not always 
fully challenged terrorist and extremist ideology within the higher and further education 
sectors”. In relation to the article’s claim that Claystone’s press contact number was the 
same as the press contact number for FOSIS, the newspaper accepted that the number 
had been used by FOSIS up until 2011. While it accepted that the articles should have 
referred to the number as having been previously used by FOSIS, it denied that this 
amounted to a significant inaccuracy.  

 
8. The newspaper also noted that Claystone’s press officer had been President of University 

College London Islamic Society in 2005-2006. While President he had organised a 
meeting with a well-known speaker, who the newspaper claimed told students that 
“terrorism works”, and that a “permanent state of war exists between the people of Islam 
and the people who opposed Islam”. It noted that the press officer’s immediate successor 
as president of UCL Islamic Society was Umar Farouk Abdulmutallab, who was convicted 
of attempting to bomb an airliner on Christmas Day, 2009. In an interview given to the 
BBC shortly after the attempted bombing, Claystone’s press officer had said that Mr 
Abdulmutallab had been a “close friend” while they had been at UCL. The complainant 
said that the associations the newspaper alleged he had with extremists, and the alleged 
associations of the press officer, related to these individuals’ personal lives rather than their 
actions in their capacity as Claystone employees, and could not therefore be used to 
corroborate the articles’ claim that Claystone had such links.  

 
9. The newspaper said it was entitled to characterise Claystone’s most recent report as having 

contained “lies” in the 2015 comment piece. It said that it was a “lie” to claim that there 
was no link between non-violent extremism and terrorism, and that it was a “lie” to claim 
that Islamist attacks were of the same order of magnitude as the “organised terror inflicted 
on British society” by the English Defence League and the far right. It said that the EDL had 
never killed anyone or “inflicted organised terror” in Britain, whereas Islamist terrorists 
have killed 54. The Claystone report commented on the media coverage of the Trojan 
Horse story in Birmingham schools, which it claimed placed the story in the official 
narrative of extremism that the Government was promoting. In that context, the report 
referenced a comment from David Cameron that “we are in the middle of a generational 
struggle against a poisonous and extremist ideology”. The newspaper said that this part of 
the Claystone report was misleading; when Mr Cameron had made this comment, he had 
been discussing so-called Islamic State rather than events in Birmingham.  

 
10. The complainant said that the fact that he had written opinion pieces on the website owned 

by Dr al-Haddad’s charity did not support the “close link” alleged in the article. The 
complainant noted that Dr al-Haddad was no longer a trustee of the Foundation which 
operates the website, although he was at the time his articles were published. There were 
over 200 contributors to the website, and his articles were clearly presented as his personal 
views not Claystone’s, which did not represent acceptance of, or support for, the views of 



  26 

the site’s owner. The complainant noted that the views ascribed to Dr al-Haddad were 
shared by other orthodox religious groups, and could not therefore be considered 
“extreme”. He denied that he had defended Dr al-Haddad, and said that the article relied 
on by the newspaper related to the scape-goating of Muslim speakers in general and did 
not mention Dr al-Haddad. 

 
11. The complainant explained that Claystone’s current press officer had previously been the 

press officer for FOSIS and that he had kept the same mobile phone number.  While this 
number appeared on old FOSIS material, which was still available online, it was last used 
by FOSIS in 2011, and first used by Claystone in 2014.  The complainant said that 
Claystone had never shared a press office or press office function with FOSIS, and there 
was no formal connection between the organisations. Moreover, the complainant did not 
accept that FOSIS was an extremist group. It had not been “condemned by ministers for 
its ‘failure to fully challenge terrorist and extremist ideology’”; the Home Secretary had in 
fact said that “we judge that FOSIS has not always fully challenged terrorist and extremist 
ideology within the higher education sector”.  

 
12. The press officer had worked for FOSIS four years prior to his employment with Claystone. 

The work he did for FOSIS, as a volunteer, was not his own; he was directed to take “lines” 
by the organisation’s President. The press officer did not condone the actions of Mr 
Abdulmuttalab, who he had only been friends with while at university, and was not an 
extremist. The 2010 report of the Caldicott Inquiry on Mr Abdulmittalab’s time at UCL from 
2005-2008 had rejected the idea that he had been an extremist when at UCL, or that he 
was radicalised there.    

 
13. The complainant said that the newspaper had misrepresented Claystone’s report in the 

2015 comment piece. The report had in fact compared far-right violence with al-Qaeda 
inspired violence across Europe, rather than in Britain, as was suggested by the article.  
The complainant agreed that the report criticised the ”conveyor-belt” theory; a theory 
which he said asserts that non-violent extremist views act as a potential “conveyor-belt" to 
violent extremism.  He said that it was inaccurate for the newspaper to refer to this 
legitimate criticism as “an obvious lie”. In reply to the newspaper’s response to his 
complaint, the complainant said that in the minds of the media, there was a link between 
the “Trojan Horse plot” and terrorism. It was therefore not misleading to use Mr Cameron’s 
remarks on so-called Islamic State as an example of the media coverage of the Trojan 
Horse story. The newspaper had failed to substantiate its claim that the report contained 
obvious lies: it had not provided any evidence of dishonesty or an intent to mislead, but 
simply pointed to opinions contained in the report with which the newspaper disagreed.  

 

Relevant Code Provisions 
14. Clause 1 (Accuracy) 

(i)The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information, 

including pictures. 

(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must be 

corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate – an apology 

published. 

(iii)The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 

conjecture and fact. 

 

Findings of the Committee 



  27 

15. The Committee recognised that the articles’ characterisation of individuals as “extremists” 
reflected an assessment of those individuals’ views. Such assessments are matters of 
opinion. The Committee acknowledged that an allegation of extremism is a serious one; 
however, it has a broad meaning and, as a statement of the author’s opinion, is something 
to which the Code grants considerable latitude.  

 
16. However, the fact that the statement is a matter of opinion does not in itself absolve a 

newspaper of its obligations under Clause 1. The newspaper was required to demonstrate 
that there was a reasonable factual basis to support its position, in particular the allegation 
that Claystone had “close links” with the individuals it considered to be “notorious 
extremists”. This included demonstrating that Claystone had more than one such “close 
link”, as was the clear implication in both articles.  

 
17. The newspaper had provided a number of examples which it believed supported its 

position – which included the press officer’s former work with FOSIS – and relied in 
particular on associations with two individuals: the complainant’s association with Dr al-
Haddad, and Claystone’s press officer’s association with Mr Abdulmutallab. In the 
Committee’s view, given Mr Abdulmutallab’s conviction, and the nature of comments 
made by Dr al-Haddad, the newspaper had provided sufficient basis to support its 
characterisation of their views as “extreme”. These were high-profile individuals; the 
newspaper was not prevented by the Code from referring to them as “notorious 
extremists”. 

 
18. The Committee was satisfied that, in circumstances where Claystone’s director of research 

had written a number of articles for a website hosted by Dr al-Haddad, some of which 
appeared to be in defence of him, it was not misleading for the newspaper to describe this 
association as “close”. Where Claystone’s press officer had publicly described Mr 
Abdulmutallab – in an interview given in response to his crimes in 2009 –as  having been 
a “close friend”, it was not significantly misleading for the newspaper to describe this 
association as “close” even where the reference was to their friendship while students. The 
Committee rejected the complainant’s assertion that any association was in his or the press 
officer’s personal capacities; they were both the public faces of Claystone and – in the 
complainant’s case – a director of the company. As the newspaper had provided a 
reasonable factual basis in support of its claim, the Committee did not find a breach of 
Clause 1 on this point.  

 
19. The Committee turned to the complaint about the 2015 article’s reporting on a recent 

Claystone report about radicalisation. The Committee noted that this was a comment 
piece, in which the newspaper was entitled to express its disagreement with the report’s 
criticisms of the conveyor belt theory, and it was entitled to do so in robust terms. To refer 
to this aspect of the report as an “obvious lie”, whilst argumentative, was not significantly 
misleading.  

 
20. The same article also claimed that Claystone’s report had said: “’organised terror inflicted 

on British society’ by the English Defence League and the far Right was of the same order 
of magnitude as Islamist attacks in Europe”. The report had actually compared Islamist 
attacks in Europe with far-right violence in Europe, rather than violence and attacks in 
Britain. Nevertheless, the Claystone report had made the general claim that the threat from 
“far-Right violence” was of the same “order of magnitude” as from “al-Qaeda-inspired 
violence” in the context of a report on the counter-radicalisation policy in the UK. The 
newspaper article had gone on to argue that “vile as it is, the EDL has never killed anyone 
or ‘inflicted organised terror’ in Britain; Islamists terrorists have killed 54”, making clear 



  28 

the nature of its criticism.  This aspect of the article had not significantly misrepresented 
the claims made in the Claystone report, and there was no breach of Clause 1. 

 
21. The article’s claim that Claystone was based at the same address as one of the charities 

under investigation by the Charity Commission, was not in dispute. This did not raise a 
breach of the Code.   

 
22. Claystone’s press officer had previously worked as head of media for FOSIS. This 

explained why Claystone’s press contact number was the same as the press contact 
number which appeared on FOSIS’s press releases up until 2011. The article did not claim 
that Claystone and FOSIS shared a press office, but suggested that the shared telephone 
number indicated a connection between the organisations. Given that there was indeed a 
connection, namely, that Claystone’s press officer was previously the press officer for 
FOSIS, the Committee took the view that this aspect of the article was not significantly 
misleading.  

 

Conclusions 
23. The complaint was not upheld.  

 
 

  



  29 

Appendix G 

Decision of the Complaints Committee 

03644-15 Nesbitt v Portadown Times 

Summary of complaint 

 
1. Mike Nesbitt MLA complained to the Independent Press Standards Organisation on behalf 

of the Ulster Unionist Party that the Portadown Times had breached Clause 1 (Accuracy) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Poll shows ‘Sinn Fein are closing 
the gap’”, published in print on 1 May 2015 and online on 4 May 2015. 

 
2. The article reported the findings of an “independent opinion poll” carried out by a 

“professional polling company” in the parliamentary constituency of Upper Bann. The 
article did not include the name of the company which had carried out the poll. The results 
showed the candidate for the Democratic Union Party (DUP) in first place, with 30.7% of 
the vote, Sinn Fein in second, with 28.1% of the vote, and the Ulster Unionist Party (UUP) 
in third, with 25%.  The article included comments from the DUP candidate, expressing 
concern that Sinn Fein might benefit from a split in the unionist vote, and noting that he 
was the “only candidate who can ensure that Upper Bann continues to have full-time 
unionist representation”. 

 
3. The complainant, Leader of the UUP, said that it was misleading for the article to report 

that the poll was “independent”, and not to state that it had in fact been commissioned by 
the DUP. He noted that an article had been published after the election, in which the DUP 
responded to UUP criticism of the poll, and confirmed that it commissioned research on a 
regular basis. He considered this to be evidence that the original article was inaccurate in 
describing the poll as independent. The complainant cited British Polling Council (BPC) 
guidelines, which noted that, when assessing whether a poll was reliable, journalists should 
take account of who conducted the poll, and who paid for it. He said that the article should 
have included details of the methodology used in the poll; stated the date on which it took 
place, and noted that it had been commissioned by the DUP.  

 
4. The complainant also objected to the fact that the article had only included comment from 

the DUP candidate. He said that it had damaged the campaign of the UUP candidate. 
Furthermore, the complainant said that the results of the election had indicated that the 
poll was not accurate; the Sinn Fein candidate had finished in third place. 

 
5. The newspaper did not accept a breach of the Code. It had been provided with a copy of 

the opinion poll, which had been carried out by a “reputable and independent” polling 
company in March 2015. It had been informed of the name of the company, the date on 
which the poll was carried out, and details of the methodology. It was a condition of 
publication that the article not include the name of the polling company. While the poll 
had been commissioned by the DUP, it had been carried out professionally, using 
recognised methods. Political parties regularly commissioned such polls. The company was 
a member of the BPC, along with other professional organisations, and had affirmed to 
the newspaper that the poll questions were agreed to BPC standards. There was no 
deliberate attempt to conceal that it had been commissioned by the DUP. 

 
6. The newspaper noted that, under the Code, it was entitled to be partisan. Regardless, the 

article under complaint had formed part of a selection of election coverage, which included 
comment from various political parties. 

 



  30 

Relevant Code provisions 
7. Clause 1 (Accuracy) 

(i)The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information, 

including pictures. 

(ii)A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must be 

corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate – an apology 

published. 

(iii)The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 

conjecture and fact. 

 

Findings of the Committee 
8. The newspaper was entitled to make a commercial agreement with the polling company 

that its name not be published. In doing so, however, it was obliged to ensure that readers 
were not misled. 

 
9. The Committee acknowledged that the newspaper had verified the methodology used to 

carry out the poll, and regarded it to be independent on that basis. Nonetheless, readers 
were entitled to receive accurate information about the source of the poll. In circumstances 
where the article had not made clear that the poll had been commissioned by the DUP, it 
was misleading in breach of Clause 1 to describe it as “independent”. 

 
10. The Committee also expressed concern that the newspaper had not made clear that the 

poll had been carried out 6 weeks prior to publication. 

 
11. Any concerns that the polling company may have breached BPC standards did not fall 

within IPSO’s remit, and the Committee did not consider this aspect of the complaint 
further. 

 

Conclusions 
12. The complaint was upheld. 

 

Remedy required 

 
13.  In circumstances where the Committee determines there has been a breach of the Editors’ 

Code it can require the publication of a correction and/or adjudication as a remedy to the 
breach. In this case, the Committee determined that an adjudication was an appropriate 
remedy. The article under complaint had appeared on page 26, so the adjudication should 
also appear on this page, or further forward. A link to the adjudication should also appear 
on the publication’s website’s homepage for a period of 24 hours, after which it should be 
archived and remain searchable in the usual way. If the article remains published online, 
the adjudication should appear beneath it. The headline to the adjudication should refer 
to the subject matter of the article and include a reference to the IPSO complaint being 
upheld; it should be agreed with IPSO in advance. The terms of the adjudication which the 
newspaper should publish are as follows: 

Following the publication of an article in the Portadown Times on 1 May 2015 headlined 
“Poll shows ‘Sinn Fein are closing the gap’”,  Mike Nesbitt MLA complained to the 
Independent Press Standards Organisation on behalf of the Ulster Unionist Party that the 
Portadown Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. 



  31 

IPSO established a breach of the Editors’ Code and has required the Portadown Times to 
publish this decision as a remedy. 
The article reported the findings of an “independent opinion poll” carried out by a 
“professional polling company” in the parliamentary constituency of Upper Bann. The 
article did not include the name of the company which had carried out the poll.  
The complainant, Leader of the UUP, said that it was misleading for the article to report 
that the poll was “independent”, and not to state that it had in fact been commissioned by 
the DUP. 
The newspaper did not accept a breach of the Code. It had been provided with a copy of 
the opinion poll, which had been carried out by a “reputable and independent” polling 
company. It had been informed of the name of the company, the date on which the poll 
was carried out, and details of the methodology. It was a condition of publication that the 
article not include the name of the polling company. While the newspaper was aware that 
the DUP had commissioned the poll, it had been carried out professionally, using 
recognised methods. 
The newspaper was entitled to make a commercial agreement with the polling company 
that its name not be published. In doing so, however, it was obliged to ensure that readers 
were not misled. 
The Committee acknowledged that the newspaper had verified the methodology used to 
carry out the poll, and regarded it to be independent on that basis. Nonetheless, readers 
were entitled to receive accurate information about the source of the poll. In circumstances 
where the article had not made clear that the poll had been commissioned by the DUP, it 
was misleading in breach of Clause 1 to describe it as “independent”. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



  32 

Appendix H 

Decision of the Complaints Committee 

02475-15 Jackson v Daily Mirror 

Summary of complaint 
1. Taj Jackson complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily 

Mirror had breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Opportunity to reply) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “Jacko’s £134m in hush money”, 
published in print and online on 6 April 2015. 

 
2. The article reported that two men who had allegedly been abused as children by Michael 

Jackson were seeking to bring new civil cases against the late singer’s Estate, in which they 
would be able to introduce “damning evidence” which had not been heard at his trial in 
2005. The article included claims, which it indicated were from lawyers, that Mr Jackson 
had paid “up to £134m” to silence alleged victims. It also included a comment made by 
Mr Jackson’s sister LaToya in 1993 in reference to one of the individuals seeking to bring 
the new case. She had stated that she wished “not to be a silent collaborator in my brother’s 
crimes”. 

 
3. The complainant, Michael Jackson’s nephew, said that the article made a number of 

claims for which it was not able to provide evidence or sources. He noted that the article 
had not indicated which “lawyers” had claimed that his uncle had paid £134million to 
alleged victims of abuse, or provided a source for its assertion that “damning evidence” 
had been omitted from his uncle’s trial in 2005. He considered that the description of the 
evidence as “damning” was conjecture on the newspaper’s part, and had not been clearly 
distinguished as such. An individual who had claimed he had been abused by the 
complainant’s uncle had recently sought to bring a new case in relation to these 
allegations. A judge had not allowed this case to proceed, because it was out of time. 
Furthermore, the complainant objected to the inclusion of the comments made by LaToya 
Jackson, which he said had been made under duress and which she had later publicly 
retracted.  

 
4. The complainant also said that the newspaper should have sought comment from his 

uncle’s Estate, or his family. He considered the fact that they were not contacted prior to 
publication to be a breach of Clause 2. 

 
5. The newspaper did not accept a breach of the Code. It said that the information relating 

to the money paid to alleged victims by Mr Jackson had been widely reported in the press. 
Before re-publishing, the newspaper’s reporter had contacted the American journalist who 
had originally reported the information, to ask for further details on the source. The 
American journalist declined to reveal the sources, for reasons of confidentiality, but 
maintained that they were impeccable, and included an advisor to the grand jury, a 
prosecutor and a sheriff’s investigator. The £134m figure included money paid to legal 
representatives and investigators, as well as to alleged victims. The “damning evidence” 
mentioned in the article referred to evidence omitted from Mr Jackson’s trial in 2005, as 
detailed in press court reports at the time. Specifically, it referred to the evidence of one 
alleged victim identifying intimate details about Mr Jackson’s body, which may be allowed 
to be considered in any future civil trial. Prior to publication, the reporter had attempted to 
contact a representative of the Estate by telephone, and had not received a response. 

 
6. LaToya Jackson had made the comments attributed to her in 1993, and these were not 

inaccurate. 



  33 

 
7. In order to resolve the complaint, the newspaper offered to make some amendments to 

the online article, changing “damning evidence”, to “potentially damning evidence”, and 
adding the following phrase after LaToya Jackson’s comments, “a statement LaToya has 
since retracted”, and placing the following footnote beneath the article: 

Jackson’s nephew, Taj would like to make clear that the family disputes the claims that 
£134m was paid in hush money and that there is potentially damning evidence that could 
be introduced in the upcoming civil trial against Michael Jackson’s estate. 
It also offered to publish the following clarification on page 2 of an upcoming print edition, 

and to publish a follow-up story, making clear that the case referred to in the article had 

not been allowed to proceed: 

Under the headline “Jacko’s £134m in hush money” dated 6 April we published claims 
that Michael Jackson had ‘paid of 20 of his child sex-abuse victims’ and that there is a 
possibility that new ‘potentially damning evidence’ may be introduced in an upcoming civil 
trial against his estate. Jackson’s nephew, Taj, would like to make clear that the family 
dispute these claims. 

 

Relevant Code provisions 
8. Clause 1 (Accuracy) 

(i)The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information, 

including pictures. 

(ii)A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must be 

corrected, promptly and with due prominence and - where appropriate - an apology 

published. 

(iii)The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 

conjecture and fact. 

 

Clause 2 (Opportunity to reply) 

A fair opportunity to reply to inaccuracies must be given when reasonably called for. 

 

Findings of the Committee 
9. The Committee acknowledged that the complainant disputed the accuracy of lawyers’ 

claims that his uncle had paid £134m to alleged victims of abuse. It noted, however, that 
the case which the lawyers had sought to bring had been disallowed by a judge as it was 
out of time. Any claims which formed part of this case had not therefore been placed into 
the public domain. The complainant was not in a position to dispute that the claims in the 
article had been made by lawyers in relation to this case, nor could the Committee reach 
a conclusion on whether such claims had been made by lawyers. The newspaper was 
entitled to report the claims, provided that they were clearly presented as such. In this case, 
the references to this sum were clearly presented as “claims” made by lawyers, rather than 
as fact established by a court or other authority. The Committee welcomed the newspaper’s 
offer to publish a follow-up story, making clear that the case in question had not been able 
to proceed. 

 
10. The complainant had not disputed that at the time of publication two individuals were 

seeking to bring a civil case against his uncle’s estate in relation to allegations of historic 
abuse, and that they were hoping that the court would take into account evidence not 



  34 

previously considered. The newspaper was entitled to present this evidence as “damning”, 
and doing so did not raise a breach of Clause 1. 

 
11. The newspaper was free to report comments made by LaToya Jackson in reference to one 

of the individuals seeking to bring a civil claim against the Estate. Where it was not in 
dispute that she had made these comments, it was not inaccurate to publish them. 
Nonetheless, the Committee welcomed the newspaper’s offer to clarify that these 
comments had subsequently been retracted.  

 
12. The terms of Clause 2 do not include an obligation to seek comment prior to publication; 

rather they provide an opportunity to reply to published inaccuracies. In this instance, the 
newspaper had offered to publish the family’s position that the claims in the article were 
not accurate. There was no breach of Clause 2. 

 

Conclusions 
13. The complaint was not upheld. 

 
 

 

 
  



  35 

Appendix I  

 

Paper 

No. 

File Number Name v Publication 

331 01598-15 Ford v North Devon Journal 

355 02363-15 Arif v Manchester Evening News 

357  Complaints – Request for review 

360  Complaints – Request for review 

364 03855-15 Armstrong v The Herald 

365 03856-15 Armstrong v Edinburgh Evening News 

366 00735-15 Armstrong v Metro 

367  Complaints – Third party 

368  Complaints – Request for review 

374 00975-15 / 

00976-15 

Turnbull v Hartlepool Mail / Sunderland 

Echo 

375 04056-15 Khan v Daily Mail 

376 01980-15 Macalpine v Hendon and Finchley Times 

377 03845-15 Sandford v The Sun 

378  Complaints – Third party 

379 03469-15 / 

04048-15 

Bex v Witney Gazette / Oxford Times 

380 03941-15 Stanton v News & Star (Carlisle) 

383  Complaints – Third party 

384  Complaints – Request for review 

386 04034-15 Aitchison v The Times 

387  Complaints – Third party 

388  Complaints – Request for review 

389 03320-15 Jones v Wrexham Leader 

390 03990-15 Kaminska v Daily Echo 

393 01947-15 Moon v North West Evening Mail 

394  Complaints – Request for review 

399  Complaints – Request for review 

   

 

 
 
 
 
 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Richard Best (Deputy Chairman, in the Chair)
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Jill May
	Elisabeth Ribbans Absent for Item 15.1
	Neil Watts
	Peter Wright  Absent for Items 8 and 15.1
	Nina Wrightson
	In attendance: Elizabeth Bardin, Minute-taker and Governance Manager
	Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Senior Complaints Officer
	Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present: Members of the Executive:
	Xavier Bastin
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Alistair Henwood, Arbitration Researcher (IPSO)
	Vikki Julian
	Robyn Kelly
	Holly Pick
	Observers:
	Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee

