
 

Paper No. 834 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 7 September 2016 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 
   Richard Best         
   Lara Fielden 
   Janette Harkess 
   Gill Hudson  

David Jessel        
Matthew Lohn  
Jill May 
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans    

   Peter Wright   (Items 1- 6, 8 & 9) 
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Executive Assistant to Chairman 

Ben Gallop, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Xavier Bastin 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Isabel Gillen-Smith 
Vikki Julian 
Holly Pick 
Liam Tedds 
Charlotte Urwin  
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  Trish Haines, Independent Complaint Reviewer  
   
      

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

No apologies for absence were received. 
 

2.  Declarations of Interest 
 
 Peter Wright declared an interest in item 7. He left the meeting for this item. 
   

3.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 2 August 2016 as a 
true and accurate record.  

 
4.  Update by the Chairman 

 
The Chairman updated the Committee on IPSO’s work on the occasion of its 
second anniversary. He emphasised in particular the excellent contribution made 
by the Committee in its discussions and debates of matters arising through 
IPSO’s complaints work. 

 
 External Affairs 
 

The Chairman and Chief Executive will appear before the House of Commons 
Culture, Media and Sport Select Committee on 13 September. The Chairman 
also informed the Committee of his forthcoming meeting with the Secretary of 
State for Culture Media and Sport, and updated the Committee on preparations 
for the IPSO roadshow in Birmingham. 
 
 

5.  Matters Arising 
 
There were no items arising. 

 

6. Complaint 05935-16 Manji v The Sun 
 
The Committee discussed the complaints and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its rulings appear in Appendix A. 

 
7.      Complaint 04051-16 Dartington v Daily Mail 

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint be upheld. 
A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
8.   Complaint 07016-16  McDonald v Daily Express 

 
The committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
investigated.  
 

 



    Item                                  3 

 
9.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 

 
The committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix C. 

 
 
10.      Any other business 
 
 

No other business was recorded. 
 
 
11.      Date of Next Meeting 

 
The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 13 October 2016. 
 
The meeting ended at 12pm 
 
Michelle Kuhler 
PA to CEO 

  



    Item                                  3 

APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee  
05935-16 Manji v The Sun 

 
 

Summary of Complaint  
 
1.  Fatima Manji complained to the Independent Press Standards Organisation that 

The Sun breached Clause 1 (Accuracy), Clause 3 (Harassment) and Clause 12 
(Discrimination) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “KELVIN 
MACKENZIE: why did Channel 4 have a presenter in a hijab fronting coverage of 
Muslim terror in Nice”, published on 18 July 2016.  

 
2.  The article appeared as part of a regular column. In it, the columnist described 

his reaction to seeing the complainant presenting Channel 4 News’ coverage of a 
terrorist attack in Nice. He said that he “could hardly believe his eyes” that the 
presenter, the complainant, “was not one of the regulars…but a young lady in a 
hijab”. He questioned whether it was “appropriate for her to be on camera when 
there had been yet another shocking slaughter by a Muslim”.  

 
3.  The article was published in print and online, in substantively the same form. The 

online article included additional photographs of the complainant, and video from 
the Nice attack.  

 
4.  The complainant said that the article discriminated against her on the basis of her 

religion: it suggested that her appearance on screen wearing a hijab was as 
distressing as witnessing a terrorist attack; that her sympathies would lie with the 
terrorists because she is Muslim; that Muslims in general are terrorist sympathisers; 
and that she should be prevented from enjoying a career as a television news 
presenter on the basis of her adoption of a religious item of dress.  

 
5.  In particular, the complainant was concerned by the words: “With all the major 

terrorist outrages in the world currently being carried out by Muslims, I think the 
rest of us are reasonably entitled to have concerns about what is beating in their 
religious hearts. Who was in the studio representing our fears?” She considered 
this suggested she was a terrorist sympathiser.  

 
6.  The complainant was also concerned that the article had inaccurately claimed that 

Islam was “a violent religion” and had given the misleading impression that she 
had been chosen to present the news that evening as part of a “TV news game”. 
In fact, she had already been rostered to present that evening, ten days prior to 
the attack. The complainant said that the article had targeted her deliberately, 
causing her intimidation and distress, and whipping up hatred against her, and 
Muslims generally. She considered this breached Clause 3 of the Code.  

 
7. The newspaper said that the columnist had sought to avoid criticism of the 

complainant personally: this was not about the propriety of a journalist having 
religious faith, but about the propriety of public figures wearing outwardly religious 
garments, in the context of a story with an unavoidable religious angle. Clause 12 
does not prevent criticism of religion, or of religious conduct or choices: the 



    Item                                  3 

newspaper said this would represent an “extraordinary limitation upon free 
speech”.  

 
8.  The newspaper argued that there was no prejudicial or pejorative reference to the 

complainant’s faith. It said that the column contained no description of her religion 
or beliefs using inflammatory language. Instead, the column formed part of a 
public debate about presenters wearing symbolic items on screen, which had 
previously been seen in discussions about a Channel 4 presenter’s decision not to 
wear a poppy, and the wearing of a crucifix by a presenter on BBC News.  

 
9.  The newspaper did not accept that the column suggested the complainant was a 

terrorist sympathiser. The question “who was in the studio representing our fears?” 
was not a reference to the complainant: it was immediately preceded by criticism 
of Channel 4’s decision to have as the sole studio guest a “French guy who was 
worried about Islamophobia”, and referred only to the lack of balance in choice 
of guest.  

 
10. The newspaper did not accept that there was any breach of Clause 1 in the 

description of Islam as a “violent religion”, which was clearly comment. Neither 
did it accept that publication of the article breached Clause 3.  

 
11. The complainant did not accept the newspaper’s attempt to characterise the 

column as a broader debate about religious dress. The columnist had equated her 
wearing of a hijab with support for acts of terrorism. This was not comment, but 
prejudice; it was highly discriminatory and likely to make her the subject of hatred 
and abuse.  

 
Relevant Code Provisions  
 
12.  Clause 1 (Accuracy)  
 
i. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information or images, including headlines not supported by the text.  
 
ii. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 

promptly and with due prominence, and - where appropriate - an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
Regulator.  

 
Clause 3 (Harassment)  
 
i.   Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit.  
 
ii. They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 

individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and 
must not follow them.  

 
Clause 12 (Discrimination)  
 
i. The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual’s race, 

colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability.  



    Item                                  3 

 
ii. Details of an individual’s race, colour, religion, gender identity, sexual orientation, 

physical or mental illness or disability must be avoided unless genuinely relevant 
to the story.    

 
Findings of the Committee  
 
13. The column, read as a whole, questioned whether it was appropriate that 

Channel 4 had permitted news of the atrocity in Nice to be read by a newsreader 
wearing the outward manifestation of the religion which the columnist associated 
with that attack. It set out the columnist’s opinion on the hijab, Islam in general 
and Channel 4’s choice of interviewee.  

 
14. There can be no doubt that this was deeply offensive to the complainant and 

caused widespread concern and distress to others. This was demonstrated by the 
number of complaints IPSO received. The Committee understood the 
complainant’s position that she was doing no more than fulfilling her duties as a 
newsreader, while observing those tenets of the religion to which she adheres.  

 
15. The article was highly critical of Channel 4 for permitting a newsreader to wear 

the hijab. It also contained pejorative references to Islam. But the essential question 
for the Committee was whether those references were directed at the complainant.  

 
16. Clause 12 seeks to protect individuals while respecting the fundamental right to 

freedom of expression enshrined in the preamble to the Code. It prohibits 
prejudicial or pejorative references to an individual on account of, amongst other 
things, that individual’s religion. It does not, on the other hand, prohibit prejudicial 
or pejorative references to a particular religion, even though such disparaging 
criticisms may cause distress and offence. It should not be interpreted as preventing 
such criticism merely because, as is inescapable, many individuals subscribe to 
that particular faith. Were it otherwise, the freedom of the press to engage in 
discussion, criticism and debate about religious ideas and practices, including the 
wearing of religious symbols while reading the news, would be restricted.  

 
17. The article did refer to the complainant. But it did so to explain what triggered the 

discussion about a subject of legitimate debate: whether newsreaders should be 
allowed to wear religious symbols.  In the Committee’s view, the columnist was 
permitted to identify what prompted his discussion, rather than merely raising it in 
the abstract. Furthermore, he was entitled to express his view that, in the context 
of a terrorist act which had been carried out ostensibly in the name of Islam, it was 
inappropriate for a person wearing Islamic dress to present coverage of the story.  

 
18. The Committee did not accept the complainant’s contention that the article 

suggested that, by reason of her faith, she sympathised with the terrorist. The 
question “who was in the studio representing our fears?” did not, in the 
Committee’s view, carry that implication. It was asked as part of criticism of what 
the columnist described as “further editorial stupidity” by Channel 4: the presence 
of a studio guest to express fears about Islamophobia without a guest to express 
fears and concerns about Islam. These were the fears and concerns of those he 
asserted were “the rest of us”.  

 



    Item                                  3 

19. While the columnist’s opinions were undoubtedly offensive to the complainant, 
and to others, these were views he had been entitled to express. The article did not 
include a prejudicial or pejorative reference to the complainant on the grounds of 
her religion.  Accordingly, it was not a breach of Clause 12.  

 
20. Clause 3 seeks to protect individuals from harassment. In the light of its findings 

under Clause 12, and given that the course of conduct complained of was the 
publication of a single article on a matter which, while sensitive, was the subject of 
legitimate public debate, the Committee took the view that it did not amount to 
harassment under Clause 3.  

 
21. The columnist’s view that Islam is “clearly a violent religion” was a statement of 

his opinion. This view, however extreme or offensive to many, did not raise a 
breach of Clause 1. The suggestion that the complainant was a “pawn in this tv 
news game” was clearly conjecture, and underlined that the author’s criticism was 
directed at Channel 4 and not at the individual newsreader. There was no breach 
of Clause 1.  

 
Conclusions  
 
22. The complaint was not upheld.  
 
Remedial action required  
 
23.  N/A  



    Item                                  3 

 
APPENDIX B 

Decision of the Complaints Committee  
04051-16 Dartington v Daily Mail  

 
 

Summary of Complaint  
 

1. Jake Dartington complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Daily Mail breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “We’re from Europe – Let us in!”, published on 16 June 2016. 
The article was also published online on 15 June with the headline “We’re from 
Europe – let us in! As politicians squabble over border controls, yet another lorry 
load of migrants arrives in the UK”.  
 

2. The article, which was the only article on the front page, reported that a lorry 
carrying 11 “stowaways” had been intercepted by police in East London. It was 
accompanied by a prominent image of the police speaking to the individuals in 
the back of the lorry. It reported that when these individuals were asked where 
they were from, they replied “Europe”, a claim which was supported prominently 
by the sub-headline. 
 

3. The article went on to report that the Conservative Party was “in chaos over border 
controls”. It reported that the Chancellor had said there would be no changes to 
European Union rules on freedom of movement, while the Home Secretary had 
said that further reform was needed.  
 

4. The online version of the article was accompanied by additional images of the 
police interception of the lorry. It was otherwise identical to the print version of the 
article.  
 

5. The complainant said that the individuals found in the lorry were not from Europe: 
they were trying to enter the UK illegally, and it was therefore clear they were not 
European citizens. The phrase “We’re from Europe” spuriously implied a 
connection between these individuals being found in a lorry, and the debate about 
free movement within the EU.  
 

6. The complainant said that the phrase “lorry load” was inaccurate; he said it 
dehumanised the people concerned, and exaggerated the number of people 
found. The complainant said that the misleading headline, juxtaposed with the 
image of the people in the lorry, was designed to make a political point, and that 
the article did not clearly distinguish between comment and fact.  
 

7. The newspaper accepted that, in fact, video footage showed that the individuals 
in the lorry had said they were from Iraq and Kuwait, and did not dispute that it 
was inaccurate to report that they had said they were from Europe. It said that the 
story was based on copy provided by a reliable agency, which had contained the 
claim that an individual in the lorry had told a police officer that they were from 
Europe. This claim was made by an eyewitness, who had also taken the video of 
the incident.  



    Item                                  3 

 
8. The newspaper said that the individual who prepared the agency copy had listened 

to the video to corroborate this claim, and was convinced that when the individuals 
in the lorry were asked where they were from, one of the individuals said “Europe”, 
in a heavy accent. The newspaper said that the agency made attempts to 
corroborate this with the police and the Home Office, both of which refused to 
speculate or confirm this claim. In addition, the newspaper said that it sent its own 
reporter to the scene of the incident. The reporter spoke to around 10 people in 
order to corroborate the claims and obtain any relevant CCTV, but no-one had 
been able to assist. The newspaper denied that it had failed to take care not to 
publish inaccurate information.  
 

9. While acknowledging the headline was inaccurate, the newspaper denied that this 
was significant, such as to require correction under the terms of Clause 1 (ii).  It 
said that the individuals were found in the back of an Italian lorry, which it believed 
had arrived from Belgium. Whether these individuals had begun their journey in 
Iraq or Kuwait, or elsewhere in Europe, did not make a significant difference to 
the thrust of the article.  Readers would have understood that if these individuals 
were EU citizens, they would have been able to enter the UK legally, and would 
not have needed to enter the UK in the back of a lorry. The newspaper said that 
EU free movement was a significant issue in the referendum campaign because it 
allowed people from outside the EU to take advantage of the lack of border 
controls in the Schengen area to travel to Channel ports, where they can attempt 
to smuggle themselves in to the UK.   
 

10. The newspaper explained that it was notified of the error by way of a complaint 
received at around noon on 16 June. The online article was corrected within three 
hours. The headline of the article was amended to remove the claim that the 
individuals found in the lorry had said “we are from Europe”. In addition, the 
article was amended to report that they had said they were from Iraq and Kuwait.  
 

11. The newspaper said that it published the following correction, with the agreement 
of the individual who raised the initial complaint, and prior to receipt of this 
complaint, on page 2 of the following day’s newspaper:  
 
In common with other newspapers, we published a reputable news agency’s story 
yesterday which said that stowaways intercepted in east London had told police 
that they were ‘from Europe’. In fact, while they had travelled to the UK in an Italian 
vehicle from mainland Europe, the migrants told police they were from Iraq and 
Kuwait. 
 
The following footnote was added to the online article:  
 
In common with other newspapers, an earlier version of this agency story said that 
stowaways intercepted in east London had told police that they were ‘from Europe’. 
In fact, while they had travelled to the UK from mainland Europe, the migrants told 
police they were from Iraq and Kuwait. 

 



    Item                                  3 

12. The newspaper said that the correction was published in its clearly marked 
corrections panel, which has been in place for nearly 5 years. It said that “due 
prominence” under Clause 1 (ii), does not require equal-prominence, and that in 
the circumstances of this case, it would not have been proportionate to publish the 
correction on the front page.  
 

13. The newspaper said that the individuals were travelling in the back of a lorry, and 
that while it was a sad fact that they were being carried as human cargo, the 
phrase “lorry load” was not inaccurate or misleading. It denied that the use of the 
phrase dehumanised the individuals in the lorry, or that this was the newspaper’s 
intention. The newspaper denied that the article failed to distinguish between 
comment and fact.  
 

14. The complainant said that the page 2 correction would not have been seen by 
people who do not buy the newspaper, but would have seen the front page 
headline. In addition, he said that the correction failed to address the other aspects 
of his complaint.  
 

Relevant Code Provisions  
 

15. Clause 1 (Accuracy) 
 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
 
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

 
Findings of the Committee  
 

16. The newspaper was entitled to treat the incident in question as connected to the 
issue of free movement, and it was not misleading to illustrate an article on EU 
free movement with an image of non-EU citizens entering the UK in the back of a 
lorry. However, it was inaccurate to report that the individuals in the lorry had told 
the police that they were from Europe. While it was clear that they had arrived in 
the UK via Europe, they had in fact told the police that they were from Iraq and 
Kuwait.  
 

17. In the Committee’s view, in the video, the individual in the lorry could clearly be 
heard telling the police that they were from Iraq and Kuwait. This was repeated by 
the police officers present, and the Committee did not therefore accept the 



    Item                                  3 

explanation offered for the error in transcription. While the Committee noted the 
additional steps the newspaper had taken to ensure the accuracy of the story, the 
newspaper had failed to take care not to publish inaccurate information, in breach 
of Clause 1 (i).  Given the weight ascribed to this claim by the article, the 
Committee determined that the inaccurate information was significant, such as to 
require a correction under Clause 1 (ii).  
 

18. The newspaper published a correction in its corrections column the following day, 
which identified the inaccuracy, and made clear the correct position. It amended 
the online article on the same day it was made aware of the inaccuracy, and 
published a footnote making clear that the article had been amended, and why. 
The Committee commended the speed with which the newspaper had reacted to 
a separate, earlier complaint, in publishing this correction.  
 

19. The newspaper publishes a panel on page 2 of the newspaper headlined 
“Clarifications & corrections”. This panel is generally published every day. It 
contains information about IPSO and details about how to complain.  The 
Committee was satisfied that this represented an established corrections column. 
The Committee has previously made clear that it considers established corrections 
columns to be of value in ensuring prominence. Nevertheless, there are 
circumstances in which a front-page correction may be required by the Editors’ 
Code, regardless of the existence of an established corrections column. 
 

20.  In deciding whether due prominence requires a correction on the front page, the 
Committee must act proportionately. In doing so it has regard for the fact that 
front pages are the most important forum for editorial expression as they impart 
to readers, using limited space, what the newspaper considers to be the main news 
stories of that day. A requirement that a correction appear on a front page is an 
interference with this, and, as such, front-page corrections are generally reserved 
for the most serious cases. 
 

21. The Committee did not consider that this was such a case. While the article’s 
headline had misrepresented the comments from the individuals involved in the 
incident, the headline and image had been published as an illustration of 
migration in an article which went on to report debates that were taking place 
within the Conservative Party on the issue of border controls. The inaccuracy, 
although clearly requiring correction, had minimal impact on the meaning of the 
article as a whole.  In this context, the Committee did not establish that the 
inaccuracy was of sufficient gravity to require a correction on the front page of the 
newspaper.  
 

22. The newspaper had complied with its obligation to correct the inaccuracy 
promptly, and with due prominence. There was no breach of Clause 1 (ii).  
 

23. The article made clear that 11 individuals had been found in the lorry, and in these 
circumstances, the phrase “lorry load” was not misleading in the manner alleged. 
This aspect of the compliant did not raise a breach of Clause 1. The Committee 
noted the complainant’s concern that the article represented a partisan report of 
the incident in question. However, the Code specifically provides for newspaper’s 
to editorialise and campaign, and the complainant did not identify an instance 



    Item                                  3 

where the newspaper had failed to distinguish clearly between a claim of fact 
about the incident from a comment. There was no beach of Clause 1 (iv).  
 

Conclusion  
 

24. The complaint was upheld.  
 
Remedial Action Required  
 

25. Having upheld a breach of Clause 1 (i), the Committee considered what remedial 
action should be required. The Committee considered that the breach of Clause 1 
had been appropriately remedied by the publication of the correction in print, the 
amendment of the online article, and the publication of a correction as a footnote. 
In light of the Committee’s findings, a requirement to republish the correction on 
the front page would be disproportionate and the Committee did not therefore 
require any further remedial action.  

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX C 

 
Paper 
No. 

File Number Name v Publication 

741 03062-16 InFacts v Daily Express 
742 03056-16 InFacts v The Daily Telegraph 
743 02750-16 Moss v Surrey Comet 
744 00879-16 Coutts v Daily Mail 
745 00876-16 Coutts v Sunday Post 
746 02740-16 Yorke v The Scottish Sun on 

Sunday 
747 03058-16 InFacts v The Daily Telegraph 
748 02532-16 Cort v Bury Free Press 
749  Third party 
750  Request for review 
751 02566-16 Rodger v Scottish Daily Mail 
754 02991-16 Craig v The Mail on Sunday 
755 00519-16 Al-Khair School v The Sunday 

Times 
758 03063-16 InFacts v Daily Express 
761  Request for review 
762  Third party 
765 03528-16 Versi v Mail Online 
766  Request for review 
767 03307-16 Murray v Bristol Post 
768 03958-16 Halley v The Sun 
769 03361-16 British National Party v The Mail 

on Sunday 
770 07182-16 Scott v Daily Mail 
771  Third party 
772  Request for review 
774 04002-16 Various v Daily Star 
778  Third party 
779  Request for review 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Richard Best
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Jill May
	Neil Watts
	Elisabeth Ribbans
	Peter Wright   (Items 1- 6, 8 & 9)
	Nina Wrightson
	In attendance: Elizabeth Bardin, Executive Assistant to Chairman
	Ben Gallop, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	Xavier Bastin
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Isabel Gillen-Smith
	Vikki Julian
	Holly Pick
	Liam Tedds
	Charlotte Urwin
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Trish Haines, Independent Complaint Reviewer

