
Paper No. 1501 

CONFIDENTIAL 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 5 September2018 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

Present Alan Moses (Chairman) 
Richard Best 
Lara Fielden 
Gill Hudson 
Andrew Pettie 
Neil Watts 
Miranda Winram 
Peter Wright 

In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Matt Tee, Chief Executive  

Also present:  Members of the Executive: 

Katrina Bell 
John Buckingham 
Rosemary Douce  
Vikki Julian 
Sophie Malleson 
Madeline Palacz 
Holly Pick 
Lauren Sloan 
Abigail Tuitt 
Charlotte Urwin 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
 Ian MacGregor, Board member  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

There were apologies received from Bianca Strohmann, David Jessel, Helyn 
Mensah, Janette Harkess and Nazir Afzal  

 
2.  Declarations of Interest 
 

Peter Wright had declared an interest in items 6 and 10, and left the meeting for 
those items. 

 
3.       Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 25 July. 

 
4.  Update by the Chairman – oral 
 

The Chairman welcomed Lara Fielden back to the committee. He also welcomed 
new Complaints Officer Katrina Bell to IPSO, along with Abigail Tuitt who has 
returned to IPSO for an interim period. 
 
He informed the Committee that we hope the new Chairman will be appointed by 
summer 2019 and also informed the Committee that IPSO would soon be 
advertising for two new Board members, and three new members of the 
Complaints Committee.   

 
5.      Matters arising 

 
     There were no matters arising.  

 

6. Complaint 04100-18 The Transparency Project v Mail Online 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld.  
A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.      Complaint 03252-18 Armanazi v The Sunday Times 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld.  
A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
 

8.      Complaint 04338-18 Welch v Woman’s Own 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld.  
A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 
 
 
 

2



    Item                                  3 

9.    Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix D. 
 
10.   Any other business 

 
01735-18 Chandler v The New European it was agreed that this complaint would 
be brought back to the next meeting. 

 
11.    Date of next meeting  

 
   The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 3 October. 
 
  The meeting ended at 12:55 
 
 

  

3



    Item                                  3 

APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee  
04100-18 The Transparency Project v Mail Online 

 
Summary of the Complaint  

1. The Transparency Project complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Nurse's one-year-old son is taken from her care after 
she let him sit in a Bob The Builder toy car that was 'inappropriate' for his age”, 
published on 5 June 2018.  
 

2. The article was a report of a family courts judgment, which ordered that a one-year-
old child should live with his relatives, rather than his mother. The judgment has the 
reference SCST v O, A & U [2018] EWFC B24.  
 

3. The article had four sub-headlines beneath the main headline, which were: 
“Qualified nurse has one-year-old boy taken from her care by social services”; 
“Woman has ‘extremely low range of intellectual ability’, family court hears”; “She 
left child in a Bob The Builder toy car that was ‘inappropriate’ for his age”; and 
“Concerns also raised over the feeding and nappy changing of the baby”. The article 
reported in further detail the evidence presented by an Independent Social Worker. It 
reported that the judge had said that all professionals involved were concerned about 
the mother’s “lack of insight”, and that the social worker had “highlighted” some of 
those concerns. The article explained the toy car incident in further detail, reporting 
that the social worker had told the court that the woman “’maintained limited eye 
contact and communication” and said the Bob the Builder toy car was ‘inappropriate’ 
for his age because there was ‘a potential risk of [the child] falling if [the woman] lost 
control of him’”.  
 

4. The complainant said that the headline, and text of the article were misleading, as 
they implied that the child was removed from his mother’s care mainly or wholly 
because of the issue around the toy car incident. The complainant said that the word 
“after” in the headline implied a causal link between the toy car incident and the 
judge’s decision. The complainant said that on a proper reading of the judgment, the 
reason for the reduction in contact was that the mother posed a risk of physical and 
emotional harm to the child, as she could not meet his needs; the car incident was 
one, arguably relatively minor, example of the behaviour which led to this concern.. 
It noted the judge’s finding that it was clear the child had suffered physical harm from 
his father, from which the mother had failed to protect him. The complainant said 
that the article did not make clear the breadth and depth of the proven concern 
leading to the judge’s decision.  
 

5. The publication said that editors are entitled to attract attention to content with 
headlines that highlight what is singular or unusual about a story; they are not under 
an obligation to place in a headline what others consider to be the most serious detail 
in a story. In any event, it said that the judge specifically highlighted the incident 
involving the toy car as raising “significant physical safety concerns”, and that its 

4



    Item                                  3 

headline was not misleading. It noted that the copy had been provided by an agency 
reporter with extensive experience of court reporting, and had been covered in a 
similar way by other publications. The publication acknowledged that the judge’s 
decision was based on a number of factors, and said that these were clearly identified 
in the subheadlines, and in the body of the article.  

 
6. The publication argued that IPSO should not consider the complaint, as the 

complainant was a third party, with no direct involvement in the case. 

Relevant Code Provisions  
 

7. Clause 1 (Accuracy)  
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 

Findings of the Committee  
 

8. The Committee first considered the issue of jurisdiction. IPSO is able to consider 
complaints made by a third party “seeking to correct a significant inaccuracy of 
published information”. The complaint in this case related to the care taken in 
reporting a publicly available judgment. There is a public interest in ensuring that 
court proceedings are reported accurately, and the Committee did not consider that 
it required the input of those involved in the proceedings in order to make a finding 
on the accuracy of the reporting in this instance. The Committee decided that it did 
have jurisdiction to consider this matter. The Committee then turned to the complaint 
made under Clause 1 (Accuracy).  

 
9. The toy car incident, and other observations conducted by the social worker on that 

occasion, were cited in some detail by the judge as a factor in her consideration. As 
such, the publication was entitled to highlight this incident; its prominence was a 
matter of editorial discretion. The question for the Committee was whether the article 
as a whole had given an accurate impression of the severity and extent of the concerns 
which had led to the judge’s decision or whether by highlighting the toy car incident 
it distorted the reasons for the judge’s ruling, suggesting that that was the principal 
reason for the care order. 

 
  

10. The toy car incident was not the only concern reported in the article. It had also 
reported a number of other factors, which had led to concerns over the mother’s 
“basic parenting skills” such as concerns raised over the feeding and changing of the 

5



    Item                                  3 

baby; the mother’s “extremely low range of intellectual ability; the mother’s inability 
to “meet the needs” of the child, and her “limited eye contact and communication”. 
The specific concerns about the toy car incident were reported accurately, and in full 
in the article. The article made it clear that this was a more complex case than simply 
the one incident referred to in the headline.  It was clear that this incident was one of 
a number of factors, which led to serious concerns about the mother’s ability to care 
for the child. The judge had not indicated which factors weighed most heavily in her 
decision, and so there were no grounds to establish that the publication’s decision to 
emphasise one such factor represented a distortion of the judgment. The Committee 
considered that when read with the article as a whole, the word “after” in the headline 
made clear that the incident was part of a chronology of events, which had led to the 
child being removed from the mother’s care. 

 
11. The article was not a technical legal report, but was intended for general readership. 

There was no failure to take care over the reporting of the judgment, and the article 
did not contain a significant inaccuracy requiring correction. There was no breach of 
Clause 1.   

 
Conclusions 
 

12. The complaint was not upheld. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

6



    Item                                  3 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 
03252-18 Armanazi v The Sunday Times 

 
1. Zayd Armanazi complained to the Independent Press Standards Organisation that 

The Sunday Times breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 
9 (Reporting of crime) of the Editors’ Code of Practice in an online article headlined 
“Sarin chief’s sons are UK citizens”, published on 9 April 2017, and an article 
headlined “Sons of ‘chemical weapons chief’ enjoy life as British bankers”, 
published in print on 15 April 2018. The second article was also published online 
on 15 April 2018, with the headline “Sons of Syria’s ‘chemical weapons chief’ Amr 
Armanazi enjoy life as British bankers”. 
 

2. The complainant was also acting on behalf of his wife, his brother Bisher Armanazi 
and his uncle Ghayth Armanazi. Zayd and Bisher Armanazi are the sons of Amr 
Armanazi, and Ghayth Armanazi is his brother. The newspaper described Amr 
Armanazi as “Syria’s alleged chemical weapons chief”.  
 

3. The first article was published the week after a sarin gas attack had taken place in 
Syria’s Idlib province, which had allegedly been carried out by the Syrian 
government. It reported that Bisher and Ghayth Armanazi had been granted UK 
citizenship, despite the fact that Amr Armanazi had been placed under 
international sanctions for running a facility in Syria which had allegedly been 
involved in the production of sarin nerve gas and other weapons of mass 
destruction. It noted that Zayd Armanazi had been a British citizen since 2009, 
and that Amr Armanazi’s family in the UK had denied he was involved in military 
activities, and had “described [the] massacre as a ‘heinous crime’”. The article 
was illustrated with an image of Bisher Armanazi.  
 

4. The second article was published the day after Syria’s chemical weapons facilities 
had been targeted by allied air strikes. It formed part of a package of stories set 
out under the headline “A flash of fear as Assad sets sights on next ‘kill box’”. It 
reported that Amr Armanazi, described as Syria’s “alleged chemical weapons 
chief”, had “extensive ties to Britain, including two sons who worked in the City as 
investment bankers”. It named his sons and said that they had come to Britain to 
study before “embarking on lucrative banking careers”, and it named his brother, 
“a former ambassador for the Arab League”, who also lived in London. It said that 
all three were British passport holders and they lived with their families “in mansion 
blocks in affluent areas” of the capital.  
 

5. The second article stated that Zayd Armanazi had gained British citizenship in 
2009, before the start of the Syrian conflict, but his brother and uncle had become 
citizens in 2013, a year after Amr Armanazi had been blacklisted by the US. It said 
that Amr Armanazi had been placed under UK and EU sanctions in 2014; this 
banned him from travelling to Britain and Europe and froze any assets he held in 
the EU. The article quoted Ghayth Armanazi who had said that his brother 
“handles just normal civilian operations. I’m aghast at what’s happening in Syria”, 
and Zayd Armanazi who had described the chemical attacks in Syria as a “heinous 
crime”. The article concluded by stating that Home Office guidance changed in 
2015 so that an applicant could be refused citizenship based on “family 
association to individuals engaged in terrorism or unacceptable behaviour”. It was 

7



    Item                                  3 

illustrated with a photograph which showed Bisher and Zayd Armanazi, amongst 
others, with their father.  

 
6. The complainant said that given the alleged chemical attacks in Syria in April 2017 

and April 2018, the military responses from the US, the UK and France, and his 
father's public position, he could understand that there was a public interest in 
publishing a story about his father. However, he strongly objected to the 
newspaper’s decision to involve him and other family members in the coverage; 
this represented a breach of Clause 9. He said they were not public figures; they 
were irrelevant to the stories; and their inclusion had wrongly implied guilt by 
association. In fact, they had all gained UK citizenship lawfully and on their own 
merits; and he had obtained citizenship before his father was placed under 
sanctions. He said the misleading articles had triggered hate and disdain towards 
his family in the UK, which was demonstrated by numerous comments posted by 
readers beneath the articles online.  
 

7. The complainant said that his family were not genuinely relevant to the story. The 
references to them were entirely disproportionate to their involvement in the 
allegations against Amr Armanazi, given that they had no involvement 
whatsoever. The articles had focused on them, rather than Amr Armanazi. For 
instance, the first article had included an image of Bisher Armanazi without his 
father, demonstrating that the focus was not on the “alleged chemical weapons 
chief”, but on the family. 
 

8. The complainant said that the family had not consented to their identification in 
either article. The reporter had contacted him before the first article was published, 
and he had told the reporter that he was not interested in speaking to him. The 
reporter had said that the article would name them, but would note that they had 
declined to comment or that they were unavailable for comment. He had advised 
that it would be favourable if they said something in their defence.  
 

9. In a later telephone conversation with the reporter, the complainant had again 
made clear that they did not wish to be named, and the reporter had said that he 
was obliged to name them, as Amr Armanazi’s links to the UK were matters of 
public interest. Given that the reporter had made clear that his decision to name 
them was final and non-negotiable, the brothers had felt that they had no choice 
but to consent to being quoted. They had therefore spoken to the reporter about 
their background, and their position regarding the allegations against Amr 
Armanazi, trusting that he would not present a distorted image of them. The 
reporter had expressly told them that he would try to “portray a balance as much 
as possible and to paint out a human character, and where your family comes 
from”. They had not been informed that the forthcoming article would, in fact, 
question their rights to citizenship and discuss their careers and lifestyles.  

 
10. The complainant said that they did not make a complaint after the first article was 

published because they had no faith in the newspaper’s complaints process and 
they were unaware of IPSO. They had hoped that the story would become outdated 
and would not be republished. However, the newspaper should not have taken 
the absence of a complaint as consent to publish the second article.  
 

11. The complainant had refused to speak to the reporter before the second article 
was published, and his brother had explicitly told the reporter that he did not 

8



    Item                                  3 

consent to the publication of their names, to quote them or to use their pictures. 
This was demonstrated by the recordings and pre-publication correspondence 
provided by the newspaper during IPSO’s investigation.  
 

12. The complainant was also concerned that the second article had included a 
photograph which showed his wife. After the first article was published, she had 
kept her connection to the Armanazi family private. Although her face was blurred 
in the image published in the second article, she was identified from it, and this 
had affected her personally and professionally. He considered that she was 
certainly not genuinely relevant to the story because she was not even a direct 
relative of Amr Armanazi.  
 

13. The complainant said that the articles were also deliberately misleading in breach 
of Clause 1. They had inaccurately suggested that members of the family were 
connected to Syria’s chemical weapons program; that they supported the actions 
of the Syrian regime; and that they did not deserve to have built their careers in 
the UK or to have obtained UK citizenship. The complainant had explained to the 
reporter that his father had no links to the UK: the last time he had visited was in 
2005 and he had no business or financial interests in the country. Furthermore, 
the family had built their careers on their own merits in the UK, without any funding 
from Amr Armanazi, and they had obtained citizenship lawfully. In addition, they 
had all lived in the UK for many years before Amr Armanazi was sanctioned: the 
complainant had lived in the UK since 1998, his brother since 2001, and their 
uncle since 1974. The reporter had failed to include this background information 
in the article, which had given the significantly misleading impression that their 
right to citizenship should be questioned.  
 

14. The complainant also considered that the newspaper had deliberately given a 
significantly misleading impression of their lifestyles in order to create unjustified 
hatred towards them. Although he and his brother worked in the banking industry, 
it was inaccurate to describe their careers as “lucrative”, as stated in the second 
article. Furthermore, they did not live in “mansion blocks” or “affluent areas” of 
London. In fact, Ghayth Armanazi lived in a courthouse and Bisher Armanazi lived 
in a purpose-built flat. The complainant also objected to the published assumption 
that they “enjoyed life”. The newspaper had deliberately exploited public anger 
towards wealthy bankers and the war in Syria to create hatred towards them.  
 

15. The complainant also considered that the second article had inaccurately asserted 
that Home Office guidance had changed and members of his family would now 
be refused citizenship due to their relation to Amr Armanazi. He had found no 
evidence that any such guidance existed and considered that the false statement 
had misled readers into questioning their right to British citizenship. Furthermore, 
any such guidance would not have applied to them as they had not made a 
“conscious decision to associate with individuals involved in terrorist/extremist 
activities” as stated in the Home Office’s The Good Character Requirement 
Guidance.  
 

16. The complainant said that the newspaper had published a private photograph in 
the second article, without consent. He said the image was taken from a Facebook 
profile, which had only become public due to Facebook changing its privacy rules, 
and it was removed from the site a long time before the article was published in 
April 2018. Given that the image was not in the public domain at the time the 

9



    Item                                  3 

second article was published, the complainant considered that they had a 
reasonable expectation of privacy in relation to it. Furthermore, his brother had 
expressly told the reporter before the second article was published that he did not 
consent to the publication of his image. 
 

17. The newspaper denied that it had breached the Code. It said that the complainants 
had cooperated with its investigation; they had been aware that they would be 
named and they had consented to their identification in the first article. The stories 
also concerned matters of significant public interest.  
 

18. The newspaper said that the articles focused on Amr Armanazi and his links to the 
UK. It considered that this was a subject of public interest and the public interest 
was particularly acute at the time of publication following the chemical attacks on 
Syrian civilians. The complainant, his brother and uncle were unquestionably 
relevant to the issue as they were Amr Armanazi’s link to this country. The fact they 
had obtained citizenship and enjoyed comfortable lives in the UK despite their 
father/brother being the subject of international sanctions, given his alleged role 
in the chemical attacks on civilians by the Syrian regime, was a matter of public 
interest. That interest was not reduced by the fact that the brothers had worked 
hard to obtain their jobs and their lifestyles. 
 

19. The newspaper also considered that, as reported in the second article, if the family 
applied for British citizenship today, it was possible that they would be refused 
because of a change in Home Office guidance, introduced in 2015. That guidance 
stated that citizenship may be refused if there was “family association to individuals 
engaged in terrorism or unacceptable behaviour”. The newspaper considered that 
the articles contributed to a public debate on citizenship and the application and 
effect of international sanctions; this was also a matter of public interest.  
 

20. The newspaper accepted that the complainant and his family had not consented 
to being identified in the second article. It considered, however, that their consent 
to identification in both articles was not a condition of publication as they were 
clearly relevant to the subject matter. In any event, they had co-operated with the 
publication of the first article and agreed quotes had been included. The 
newspaper had agreed not to publish the names of their employers or to identify 
where in London they lived. No complaints were made after the first article was 
published.  

 
21. The newspaper considered that the extent of the complainants’ co-operation with 

the reporter before the first article was published was evidenced by the pre-
publication correspondence, as well as the recordings of the reporter’s 
conversations with the complainant, which had taken place on 12 November 2016 
and 7 April 2017. The newspaper provided this material to IPSO.  
 

22. The newspaper said that the second article had merely repeated the same 
personal information contained in the first article; information that had been 
published with consent and without complaint.  
 

23. In addition, the newspaper noted that information concerning Amr Armanazi’s 
family links to the UK was already in the public domain at the time of publication. 
It pointed to two articles, one of which named the complainants as the sons and 
brother of Amr Armanazi.   

10



    Item                                  3 

 
24. With regard to the complainant’s concern that his wife had been identified due to 

the image published in the second article, the newspaper said that this photograph 
was available to the public via his sister’s Facebook profile. There was no 
suggestion that she kept the identity of her husband or his family secret; the 
newspaper had taken care to pixellate her face and she was not named in the 
articles.  
 

25. The newspaper denied that the articles were inaccurate or misleading. It said that, 
although it was not strictly necessary for it to do so, it had given the family an 
opportunity to comment and in doing so it had ensured that it had taken the care 
required by the Code to ensure it was publishing fair and accurate content.  
 

26. The newspaper considered that it was not in dispute that the complainant, his 
brother and uncle had UK citizenship, and that the brothers had successful careers 
in banking. While the reporter had discussed with the brothers how they had come 
to the UK, the newspaper was not obliged to publish that information. Similarly, it 
was not obliged to report on how they had built their careers in the City. The 
omission of this information did not render the articles misleading.  
 

27. The newspaper also denied that it had given a misleading impression of the 
complainants’ wealth and lifestyle in the UK. It said that what constituted a 
“lucrative” career was subjective; the average employee of an investment bank, 
including technology professionals, would earn many times the average salary in 
this country. Furthermore, properties in the areas in which the complainants lived, 
at the intersection of zones two and three, could not be afforded by the average 
Londoner; it was not inaccurate to describe them as “affluent areas”. It also did 
not consider that it was misleading to state that the complainants lived in “mansion 
blocks”. Although there may be architectural differences between “mansion 
blocks” and “court houses”, the average reader would use the term “mansion 
block” to describe Ghayth Armanazi’s home. While it was not technically accurate 
to describe Bisher Armanazi’s “purpose built” flat as a “mansion block”, it did not 
consider that this was a significant inaccuracy requiring correction.  
 

28. The newspaper denied that the articles suggested that the complainants were guilty 
by association or that they were individually connected to Syria’s chemical 
weapons programme. It noted that the articles had included their condemnation 
of the events in Syria and their concern for those living there. Equally, it considered 
that there was no suggestion that their careers had been the result of "corruption 
rather than merit" as the articles were not about how they had obtained their jobs; 
the articles reported what they did.  
 

29. The newspaper acknowledged the complainants’ concerns for their personal 
security following the articles’ publication. However, it did not accept that the 
information published was private or that the articles had created a risk to the 
family’s security, aside from any risk that presented as a consequence of their 
relationship to Amr Armanazi. The information was already in the public domain: 
their names, relationship with Amr Armanazi and the nature of their employment 
were not private at the time of publication. It referred to the Financial Services 
Authority's register to demonstrate that information about Bisher and Zayd 
Armanazi’s employment was already publicly available. In any event, the 
newspaper considered that the family had consented to being identified and 

11



    Item                                  3 

quoted in the first article; no additional personal information had been included 
in the second article.  
 

30. With regard to the complainant’s concern that the second article had made an 
inaccurate reference to Home Office guidance, the newspaper said that it had 
approached the Home Office for comment in November 2016, and it provided 
the correspondence. In its reply, the Home Office explained that its guidance had 
changed in 2015 and that "an applicant’s family association to individuals 
engaged in terrorism or unacceptable behaviour, or those who have raised 
security concerns, may cause the applicant to be refused citizenship.” The 
newspaper said that the information had been checked with the Home Office 
again before publication in April 2017, and the Home Office had confirmed in 
August 2018, during IPSO’s investigation, that the information remained correct 
and it provided the email. The information had been correctly reported in the 
second article.  
 

31. The newspaper said that the images it had published were taken from a publicly 
accessible social media account. There were no security settings in place when the 
reporter accessed the images. Even if the pictures had subsequently been removed 
from social media or if steps had been taken to put security restrictions on the 
account, the pictures had been made public and were not therefore private at the 
time of publication. The newspaper also considered that the images had conveyed 
the fact of the family relationship and Bisher Armanazi’s face; there was nothing 
intrinsically private about this information. Care was taken to blur the image of 
Zayd Armanazi’s wife as she was not a direct relative of Amr Armanazi.  

 
Relevant Code provisions 
 

32. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

 
Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

 
Clause 9 (Reporting of crime)* 

i) Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should not generally 
be identified without their consent, unless they are genuinely relevant to the story. 

12



    Item                                  3 

 
Public interest 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated 
to be in the public interest. 

 
1. The public interest includes, but is not confined to: 

• Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
• Protecting public health or safety. 
• Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual 

or organisation. 
• Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 

obligation to which they are subject. 
• Disclosing a miscarriage of justice. 
• Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 

impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
• Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

2. There is a public interest in freedom of expression itself. 
3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will become so. 
4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the time. 

 
Findings of the Committee 
 

33. Both articles were published in the context of major global news stories: the first 
article was published shortly after Syrian citizens had been attacked with chemical 
weapons allegedly manufactured by the facilities overseen by Amr Armanazi, and 
the second piece followed allied military action targeted at those very facilities. In 
this setting, the article had reported that two of Amr Armanazi’s sons and his 
brother “had been granted UK citizenship even though he is under international 
sanctions”, under the headline, "Sarin chief’s sons are UK citizens”. The second, 
which followed an airstrike on alleged Syrian chemical weapons facilities, 
contrasted the complainant and his relatives’ lives in the UK with the situation in 
Syria.  
 

34. The Committee noted that the purpose of Clause 9 is to protect the families and 
friends of people accused or convicted of crime from being caught unnecessarily 
in the media spotlight. It acknowledged the complainant’s position that he, his 
brother and his uncle were private citizens with no role in the events in Syria.  
 

35. However, the articles under complaint concerned the UK’s public policy on 
applications for citizenship, and in particular the recent amendment of Home 
Office guidance providing that an applicant could be refused citizenship based on 
“family association to individuals engaged in terrorism or unacceptable 
behaviour”. In this context, the fact that the complainant and other family members 
had been able to obtain and retain their British citizenship despite the allegations 
against Amr Armanazi was a legitimate matter of public discussion and debate 
specifically because of their familial relationship to him. Their case, which included 
the details of when and how they had moved to the UK and obtained UK 
citizenship, directly illustrated a public policy issue and had the potential to 

13



    Item                                  3 

contribute to the debate surrounding who should qualify for UK citizenship, and 
who should not. In the specific context of this story, identifying the complainant 
and other family members as relatives of Amr Armanazi was not a breach of 
Clause 9; they were directly relevant to the story.  

 
36. There was a dispute between the parties as to whether the complainant and his 

brother had consented to being identified in the first article. The Committee noted 
that the complainant had made clear that he and his brother did not want to be 
named, and he had only cooperated with the reporter’s enquiries because he was 
told that they would be named regardless. However, as previously discussed, the 
complainant, his brother and uncle were genuinely relevant to the stories. It was 
therefore not necessary for the newspaper to obtain their consent.  

 
37. The Committee noted the complainant’s concern that his wife, who was not a direct 

relative of Amr Armanazi, had been identified in the second article. However, the 
newspaper had taken steps to conceal her identity and it had not named her. She 
did not have a reasonable expectation of privacy in relation to the fact she was 
married to Amr Armanazi’s son. There was no breach of Clause 9 on this point. 

 
38. The Committee acknowledged the complainant’s concern that the coverage had 

intruded into his private life and that of his family. However, the fact that the 
complainant, his brother and uncle were related to Amr Armanazi, with whom they 
shared a surname, was not a matter about which they had a reasonable 
expectation of privacy. The Committee noted that they had already been named 
in relation to Amr Armanazi and his work at the Syrian Scientific Studies and 
Research Center, in an article published in 2013. Members of the family had also 
disclosed the family connection on a social media site that was not protected by 
privacy settings. Their professions and the fact they lived in London were also not 
private. There was no breach of Clause 2 on this point.  

 
39. Before the second article was published, Bisher Armanazi had expressly stated that 

he did not consent to his photograph being used. The newspaper had proceeded 
to publish a photograph of him with members of his family in the second article 
anyway. However, the newspaper had obtained the published the image from an 
open Facebook profile. Regardless of whether the privacy settings had later been 
changed, the image had been in the public domain; it was not private. 
Furthermore, it merely showed the complainant and his brother’s faces, and 
illustrated their connection to Amr Armanazi. It did not disclose any private 
information about them in breach of Clause 2. There was no breach of Clause 2.  

 
40. The Committee acknowledged the complainant’s concern that the newspaper had 

implied that they were guilty by association, and that it had failed to report the 
background information that he and his brother had given to the reporter, which 
would have made clear to readers that they had achieved success and citizenship 
on their own merits and lawfully. However, the newspaper was not obliged to 
report all the information the brothers had provided. Both the articles included 
quotations attributed to them individually, in which they expressed their horror at 
the events in Syria, and which had previously been agreed. The Committee noted 
in particular that the first article reported that the family had said that the chemical 
weapons attacks were a “heinous crime”; this was repeated in the second article 
and attributed to the complainant. The articles had not given the misleading 
impression that the complainant, his brother or his uncle were involved in the 

14



    Item                                  3 

allegations against Amr Armanazi, or that they had benefited from his alleged 
work on Syria’s chemical weapons programme. There was no failure to take care 
over the accuracy of the articles on this point.  

 
41. The complainant had considered that the second article had inaccurately 

suggested that he and his family would not have gained citizenship under current 
Home Office rules. The newspaper had obtained the reported information from 
the Home Office in November 2016, and it provided the email correspondence. 
It said that it had also checked the information with the Home Office before the 
first article was published in April 2017, and the Home Office had confirmed 
again – during IPSO’s investigation – that the information remained correct. As 
the information had been obtained directly from the primary source and checked 
before publication, there was no failure to take care over its accuracy in breach of 
Clause 1. The newspaper had accurately reported the information the Home 
Office had provided. It had not asserted as fact that the complainant and his family 
would not now obtain UK citizenship. There was no breach of Clause 1 on this 
point.  
 

42. The Committee noted the complainant’s concern that the newspaper had given a 
significantly misleading impression of the lives his family led in the UK, in order to 
exploit public hatred of bankers and the Syrian regime. However, it was not in 
dispute that the complainant and his brother worked in the banking industry and 
that their uncle had been an ambassador for the Arab League. The complainant 
had also accepted that he had been “successful” in his career. It was not 
significantly misleading for the newspaper to have described these career paths 
as “lucrative”.  
 

43. While the Committee acknowledged the complainant’s position that they did not 
live in “affluent” areas of London, the level of a neighbourhood’s affluence is 
somewhat subjective, and the Committee did not consider that the reporter’s 
characterisation of the areas as “affluent” was misleading. The reporter had also 
confirmed where they lived by visiting their homes. There was no failure to take 
care over the accuracy of the articles on this point. 

 
44. The Committee noted that the newspaper had accepted that Bisher Armanazi did 

not live in a “mansion block”, but in the context of this article, this did not represent 
a significant inaccuracy that required correction under the terms of Clause 1. It 
was also not significant whether Ghayth Armanazi lived in a courthouse or a 
mansion block. These points did not represent a failure to take care over the 
accuracy of the articles in breach of Clause 1.  
 

45. The Committee did not consider that the report that the family “enjoyed life” in the 
UK was an assertion of fact. The phrase merely served to present the contrast 
between the experiences of those who lived in peace in the UK, to those who 
currently lived in war-torn Syria. The reference was not misleading. There was no 
failure to take care over the accuracy of the articles. There was no breach of Clause 
1.  

 
Conclusion 
 

46. The complaint was not upheld. 
 

15



    Item                                  3 

APPENDIX C 
 

Decision of the Complaints Committee 
04338-18 Welch v Woman’s Own 

 
Summary of Complaint 
 

1. Denise Welch complained to the Independent Press Standards Organisation that 
Woman’s Own breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “DIVA DENISE/Denise’s DIVA demands!”, published on 2 July 2018. 
 

2. The article was trailed on the front page under the headline “DIVA DENISE”, with the 
sub-headlines “Shock demands” and “Why the Loose Women don’t want her back”. 
It continued on pages 6 and 7, under the headline “Denise’s DIVA demands!”. Both 
the front page and inside pages featured photographs of the complainant.  

 
3. The article reported that the complainant had returned to the panel of the television 

show Loose Women after an absence of five years, but had “a long list of requests if 
the show’s producers want her back for good”. It said that a “source close to the star” 
had revealed that “’Denise has made it quite clear that she is back in control and 
won’t be outdone by celebrity guests’”. The article went on to say that the complainant 
was “eyeing up a permanent spot on the panel”, but that this would come “with a big 
set of terms and conditions”. The source was quoted as stating that the complainant 
“’won’t tolerate working with certain people, particularly the reality star types that have 
been featured on the show over the years’”.  

 
4. The article then went on to list other issues it said the complainant had expressed 

concerns about in relation to a return to the show. The source was quoted as stating 
that “’the harsh studio lighting is also something that Denise feels should changes’”, 
and that “’she wants a pay rise…and a solid contract in place’”. The article said that 
any return to the show would “ruffle a few feathers” among the regular panellists. It 
quoted the source as saying that “’Denise has made all sorts of demands – so much 
so that, at this point, some of the Loose ladies don’t even want her back full time’”.  

 
5. The complainant said that the article was significantly inaccurate in a number of ways, 

in breach of Clause 1 (Accuracy). Specifically, it was untrue to state that she had made 
‘Diva-like’ demands, a “long list of demands” or “a big set of terms and conditions”; 
to state that she “won’t be outdone by celebrity guests” or “tolerate working with 
certain people”; to state that “pay, airtime and studio lighting” were potential issues 
with any return; and to state that she had asked for “more money” or a “solid 
contract”, or a change to “harsh studio lighting”. The complainant provided an email 
from a representative of the broadcaster behind the show stating that the story was 
“completely false”, and a further email which denied that the complainant had made 
any “demands”. The complainant was also concerned that no attempt had been made 
to contact her or her representatives prior to publication, in order to verify the accuracy 
of the story or provide a right of reply. She therefore felt that the publication had failed 
to take any care over the accuracy of the story.  

 

16



    Item                                  3 

6. The publication denied that it had failed to take sufficient care over the accuracy of 
the piece. It said that the source for the story had been used a number of times 
previously and had consistently provided accurate information; the journalist had 
understood, based on these previous encounters, that the source was privy to 
information regarding the TV show on which the complainant appeared. The 
publication did not consider that it was necessary to contact the complainant, given 
that the source had been reliable in the past, and did not consider that that failing to 
seek comment from her represented a failure to take care over the accuracy of the 
piece.  

 
7. Although it did not consider that it had failed to take care over the accuracy of the 

article, having received communications from the television channel in relation to the 
claims made, the publication did accept that it had published inaccurate information. 
It also accepted that in relying on information from an anonymous source it was 
unable to demonstrate the veracity of the story. It therefore offered to publish the 
following correction on page 3 of the publication:  

 
APOLOGY AND CORRECTION: An article in the 2 July edition of Woman Magazine 
regarding Denise Welch contained inaccurate statements. By way of correction and 
clarification we would like to make it clear that Denise has made no unreasonable or 
‘Diva’ type demands regarding a return to Loose Women. It is not correct that Denise 
has made any demands regarding contracts, increased payments, other celebrity 
guests, airtime or studio lighting. In addition, any suggestion that the Loose Women 
producers do not want Denise back is also incorrect. We apologise for the distress that 
our article caused.  
 
The publication denied that a front page reference to this correction was appropriate: 
front pages are a means for editors to convey the main news stories of the week, and 
the publication of a front page reference would be an interference with this. It said 
that such a reference should only be required in the most serious cases, and the 
offered prominence was sufficient remedy in this instance.  
 

8. The complainant said that a page 3 correction was insufficient. It said that the incorrect 
information had been featured on the front page, and the story had been totally false; 
readers who didn’t read the inside article would therefore still have been given a 
misleading impression.  
 
Relevant Code Provisions 
 

9. Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

17



    Item                                  3 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Clause 14 (Confidential sources) 
 
Journalists have a moral obligation to protect confidential sources of information. 
 
Findings of the Committee 
 

10. Publications are entitled to make use of anonymous sources, and to protect their 
identity in line with their obligations under Clause 14 (Confidential sources). However, 
in this instance, the publication had not taken any further steps to verify the source’s 
claims – for instance, by obtaining on-the-record corroboration or by seeking the 
complainant’s comment before publication. In these circumstances, the magazine had 
not been able to demonstrate that it had taken care over the accuracy of the article; 
the result was a breach of Clause 1 (i). This was compounded by two factors: the high 
degree of prominence given to the claims, and their adoption as fact by the 
publication. The claim that the complainant had acted as a “diva” making “shock 
demands” appeared on the front cover. The article had attributed a number of claims 
regarding the alleged “demands” to a source, but the front cover trail, article headline 
and initial paragraphs adopted the claims as fact and used them as the basis for 
characterising the complainant as a “diva”.  

 
11. Following publication, the complainant and the broadcaster had denied the claims, 

and the publication had conceded that it could not support them. As these claims 
formed the crux of the article, and had been trailed prominently, they were plainly 
significant; these were also claims that cast serious aspersions on the complainant’s 
professionalism and attitude to her work. The claims had been accepted to be 
inaccurate, and therefore required correction in order to avoid a breach of Clause 
1(ii).  

 
12. The Committee considered that the wording of the correction offered, which had been 

accepted by the complainant, was sufficient: it corrected the inaccuracies within the 
article. It had also been offered within 10 days of the publication being contacted by 
the complainant. The claims made about the complainant were highly personal, and 
cast aspersions on her personal and professional behaviour; in these circumstances, 
it was appropriate and necessary for the magazine to offer an apology, and it had 
done so. However, the cover trail for the article had featured information the 
publication conceded it could not support and had offered to correct, and the article 
was clearly trailed as the main feature in the issue, taking up a considerable portion 
of the cover. The claims which the publication had offered to correct had formed a 
substantial part of the article, and it had been unable to provide verification to support 
these claims. In these circumstances, a correction on page 3 was not sufficiently 

18



    Item                                  3 

prominent; failing to offer a sufficiently prominent correction represented a breach of 
Clause 1(ii).  

 
Conclusions 
 

13. The complaint was upheld under Clause 1(i) and Clause 1(ii).  
 
Remedial action required 
 

14. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what remedial action 
should be required. 
 

15. The publication had printed an article the accuracy of which it could not defend; it had 
failed to take steps to verify the account of an anonymous source; and it had offered 
a correction with insufficient prominence to address the inaccuracies conceded in the 
story. This represented a serious breach of Clause 1. In these circumstances, the 
Committee considered whether the publication of an adjudication or of the offered 
correction was the appropriate remedy. The offered correction made the true position 
clear, and included an apology in the words of the publication, which the complainant 
had accepted was adequate (while disputing the prominence offered). In these 
circumstances, the appropriate remedy was the publication of the correction and 
apology offered by the publication, with a front cover reference to this apology.  

 
16. The Committee decided that the correction and apology itself should be published on 

page 3 as offered by the publication, in the font size standard for that page (including 
an appropriate headline font size), and should make clear that it had been published 
following a decision of the Independent Press Standards Organisation. It should be 
surrounded by a border to distinguish it from other content on that page. The cover 
reference to the correction and apology should appear in the same font size as the 
cover sub-headline on the article under complaint (“Why the Loose Women don’t want 
her back”), and should make clear that a complaint had been upheld in relation to 
an article about the complainant. The text of this reference should be agreed with IPSO 
in advance.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

19



Item    3 

APPENDIX D 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1391 Request for review 
1397 03364-18 Bhardwaj v mirror.co.uk 
1412 02785-18 Lauder-Frost v Daily Mirror 
1413 02819-18 Sivier v thesun.co.uk 
1416 02580-18 Kirkpatrick v express.co.uk 
1418 02328-18 McKay v The Chronicle (Newcastle) 
1427 03429-18 Burton v lincolnshirelive.co.uk 
1429 03320-18 MESMAC v The Sunday Times 
1431 02855-18 A Woman v The Visitor (Morecambe) 
1432 01033-18 Hemlich v Mal Online 
1433 03329-18 Ni Liam v The Mail (Cumbria) 
1434 03736-18 Stein v The Herald 
1435 02845-18 Beattie and Melanie Atkinson v The 

Belfast Telegraph 
1436 Request for review 
1437 03180-

18/03194-
18/03195-
18/03743-
18 

Purcell v thesun.co.uk/Daily 
Mirror/Hackney Gazette/Metro.co.uk 

1438 02820-18 Sivier v Daily Express 
1439 02828-18 Lovell v Worthing Herald 
1444 03501-18 Little v Oxford Mail 
1445 03051-

18/03052-
18 

McGurk v mirror.co.uk/Daily Record 

1446 03053-18 McGurk v Edinburgh Evening News 
1447 Request for review 
1448 03619-18 Churchill v Bournemouth Echo 
1449 03396-18 Thurrock Council v Thurrock 

Independent 
1450 Request for review 
1454 04240-18 Chapman v The Times 
1455 04343-18 Chapman v Daily Mirror 
1456 Request for review 
1457 02721-18 Shaw v Evening Telegraph (Dundee) 
1458 03737-18 Jones v walesonline.co.uk 
1459 02818-18 Sivier v The Sunday Times 
1460 Request for review 

20


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present  Alan Moses (Chairman)
	Richard Best
	Lara Fielden
	Gill Hudson
	Andrew Pettie
	Neil Watts
	Miranda Winram
	Peter Wright
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present:  Members of the Executive:
	Katrina Bell
	John Buckingham
	Rosemary Douce
	Vikki Julian
	Sophie Malleson
	Madeline Palacz
	Holly Pick
	Lauren Sloan
	Abigail Tuitt
	Charlotte Urwin
	Observers:    Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Ian MacGregor, Board member
	9. Clause 1 (Accuracy)
	Clause 14 (Confidential sources)




