
Paper No. 1786 

CONFIDENTIAL 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 4 September 2019 at 10.30am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

Present   Richard Best (Deputy Chairman) 
Nazir Afzal 
Andrew Brennan 
Janette Harkess 
David Hutton 
Mark Payton 
Andrew Pettie 
Miranda Winram 
Peter Wright 

In attendance: Katrina Bell, Complaints Officer 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Lauren Sloan, Joint Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive  

Also present:  Members of the Executive: 

Rosemary Douce 
Darryl Garvey 
Alice Gould 
Vikki Julian 
Sophie Malleson 
Thomas Moseley 
Charlotte Urwin 

Observers:  Jonathan Grun, Editors Code Committee 



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies were received from Sir Alan Moses, Helyn Mensa and Lara Fielden. 
 
2.  Declarations of Interest 
 

 Andrew Pettie declared an interest in item 9, and left the meeting for this item. 
 
3.       Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 24 July. 

 
4.  Update by the Chief Executive  – oral 
 

The Chief Executive updated the Committee on recent events. He welcomed Darryl 
Garvey and Alice Gould, our new Complaints Officer’s and Sean Sutherland our 
new Complaints and Arbitration Officer to the meeting. 
 
He welcomed Lauren Sloan back to the office and expressed his thanks to Katrina 
Bell and Thomas Moseley for stepping up in light of recent staff changes and 
Charlotte Urwin for the overall management of the office during this period. 
   
He also informed the Committee that the funding for IPSO had been confirmed 
for the next five years. He updating the Committee on the positive results from to 
the ballot carried out with all publishers and that the changes to the regulations 
had gone through smoothly.  

 
The Chief Executive finished by confirming the new Chairman’s appointment, Lord 
Edward Faulkes. 
 

5.      Matters arising 
 

     There were no matters arising.  
 

6. Complaint 04850-19 Young v Teesside Live 
 
The Committee discussed the complaint and decided that it would benefit from 
further discussion by the Complaints Committee at the October meeting.  

 
7.      Complaint 08064-18 Gordon v Sunday World 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld in part. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
8.      Complaint 02595-19 Portman v The Times 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
 
 

2



    Item                                  3 

 
9.      Complaint 04527-19 Portes v The Daily Telegraph 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
partially upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 

 
10.      Complaint 03372-19 O’Grady v The Spectator 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 

 
 
11.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

    The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E. 
 
 
12.     Any other business 

 
           Complaint White v The Jewish Chronicle 
 
 
13.     Date of next meeting  

 
    The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 9th October 2019. 
 
   The meeting ended at 12.30pm 

  

3



    Item                                  3 

Appendix A 
 
Decision of the Complaints Committee 08064-18 Gordon v Sunday World 

Summary of Complaint 
1. John Gordon complained to the Independent Press Standards Organisation that the 

Sunday World breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the Editors ‘Code 
of Practice in an article headlined “HUMILIATED & TERRIFIED” published on 23 December 
2018. 

 
2. The article reported on an attack against members of a security firm as they attempted to 

evict tenants from a farm in the Republic of Ireland. It said that a gang ambushed the men, 
and the owner of the firm – named as Ian Gordon – had a gun put to his head, as the 
gang shot his Alsatian security dog. The article said that when a reporter went to Mr 
Gordon’s house – the driveway of which it described as being “filled with expensive 4x4 
vehicles and work vans” – his wife said that her husband would not be coming to the door 
as “he doesn’t want to talk about it”. The article reported the general geographic area of 
the complainant’s home. The article then went on to give details of Mr Gordon’s security 
firm, saying that it carried out work quoted as being work which “nobody else will touch”, 
including removing material from two unnamed controversial bonfire sites in East Belfast 
the previous July.  

 
3. The complainant, the man named in the article as Ian Gordon, said that the article 

contained several inaccuracies. He said that he had not carried out the clearing of bonfire 
sites in East Belfast, and this was a damaging and contentious claim. During the course of 
the complaint, the complainant provided two letters from Belfast City Council. The first said 
that no contract was issued to the complainant’s company to clear bonfire material at a 
named location in Belfast last July. The second letter said that the complainant’s company 
had not undertaken any work for Belfast City Council within the last three years. 

 
4. The complainant also said that it was inaccurate to report that his dog was an Alsatian, 

and was shot. He said that the dog was not an Alsatian, and was in fact badly beaten and 
had to be put down. He said that he could provide an autopsy report from the vet to show 
this. He said that it was not true that his wife had told the reporter that “he doesn’t want to 
talk about it”. Instead, he said that she told the reporter “We don’t want to talk to you, 
please leave”. He also said that it was inaccurate to report neighbours’ claims that he was 
in “a state of shock” – he had not spoken to any neighbours and he disputed that they 
would have had any knowledge of his wellbeing. He also said that it was misleading to 
state that his driveway was “filled with expensive 4x4 vehicles” as some of these belonged 
to family and workmen.  

 
5. The complainant said that including reporting the general location of his home intruded 

into his privacy in breach of Clause 2 (Privacy), and added to the threat against him and 
his family. 

 
6. The publication did not accept that it was significantly misleading to refer to the dog which 

died as an Alsatian – it said that from the photograph published in the article, the dog 
looked like an Alsatian, and in any event, the breed was not relevant to the overall story. 
The publication said that it spoke to three sources who said that the dog had been shot – 
it was not in dispute that the dog died as result of a brutal attack. However, it accepted 
that it did not have access to any vet records or an autopsy report, and so was willing to 
put the complainant’s position on the record on this point. It proposed a correction which 
read: 

4



    Item                                  3 

 

“We published an article on 23 December 2018 headlined “HUMILIATED & 

TERRIFIED” which reported on the recent attack on [name] and Ian Gordon. Our 

article stated that Mr Gordon’s dog had been shot during the attack – we have 

now been informed by Mr Gordon that, in fact, his dog was badly beaten and 

sadly had to be put down following the attack. We apologise to Mr Gordon for any 

confusion.” 

 

 
7. The publication did not accept that it was inaccurate to state that the complainant had 

been involved in clearing bonfire sites in East Belfast the previous July. It said that this 
information had been provided by a number of reliable and well-informed sources – 
although it had an obligation to protect these confidential sources, it said that one was 
from the political sphere, and the other was a former colleague of the complainant. It said 
that the information included in the first letter provided by the complainant was 
meaningless as the article did not make any claim as to the complainant’s involvement at 
the site named in this letter, furthermore, it was possible that the council did not issue 
formal contracts at all for the bonfire clearing. In response to the second letter, the 
publication said that it was willing to put the complainant’s position on record. Within 2 
weeks of being provided with this letter, it amended its previous offer of correction to read 
as follows: 

 

“We published an article on 23 December 2018 headlined “HUMILIATED & 

TERRIFIED” which reported on the recent attack on [name] and Ian Gordon. Our 

article stated that Mr Gordon’s dog had been shot during the attack – we have 

now been informed by Mr Gordon that, in fact, his dog was badly beaten and 

sadly had to be put down following the attack. The article also stated that Mr 

Gordon had been involved in clearing bonfire sites in East Belfast – we now 

understand from Belfast City Council that G.S Agencies were not involved in 

clearing bonfire sites or were contracted by the Council to carry out any work on 

its behalf within the last 3 years. We are happy to make this clear and apologise 

to G.S. Agencies for any distress caused”. 

 

The publication recognised the need for due prominence, and offered to print the wording 

between pages 6-10. It said that pages 1-10 were the most read pages of the publication. 

It said that the reason for the delay in offering the second correction was due to the dispute 

over the accuracy of the sources in relation to the bonfire clearing. Once it had the letter 

from Belfast City Council, it said that it promptly offered to put the complainant’s position 

on record and amended its offered wording accordingly.  

 
8. These offers of correction were declined, and the complainant indicated during the course 

of the complaint that he did not want his name or details of his complaint republished in 
a correction. He said that the apology which was offered was not expressed strongly 
enough as the allegation that he was involved in bonfire clearing led to increased threats 
against him and caused damage to his personal and professional reputation. 

 
9. The publication did not accept that the article had inaccurately reported the complainant’s 

wife’s comment. In addition, it noted that the article did not state that Mr Gordon had 
discussed the attack with his neighbours, but said that it was not in dispute that the 

5



    Item                                  3 

journalist had talked to his neighbours, and the article was entitled to report their 
comments. Similarly, the publication said that it was not in dispute that there had been 
many large cars in the complainant’s driveway – the article did not make any claim as to 
who owned the cars. 

 
10. The publication did not accept that the article intruded on the complainant’s privacy. It said 

that it referenced the complainant’s home in general terms and took care not to publish 
any images of his home, or identify anyone unconnected to the events. 

 

Relevant Code Provisions 
11. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 

or images, including headlines not supported by the text. 

 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 

promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. 

In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  

 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 

reasonably called for. 

 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 

comment, conjecture and fact. 

 

v) A publication must report fairly and accurately the outcome of an action for 

defamation to which it has been a party, unless an agreed settlement states otherwise, or 

an agreed statement is published. 

 
Clause 2 (Privacy)* 
 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications. 
 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be 
taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to which 
the material complained about is already in the public domain or will become so. 
 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 
places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Findings of the Committee 
12. The publication said that it had relied on two sources when reporting the claim that the 

complainant had been involved in clearing bonfire material in East Belfast the previous 
July. The Committee noted that the publication believed that these would have had first-
hand knowledge of these specific claims, and the publication was entitled to report these 
source’s claims. However, the article had  presented these claims as points of fact, rather 
than claims, and in such circumstances there was a requirement to corroborate the 
information provided by the confidential sources. The publication had not taken any steps 
to corroborate these claims, and so there was a failure to take care over the accuracy of 

6



    Item                                  3 

the article and a breach of Clause 1(i). Where the claims related to contentious and high 
profile activities allegedly carried out by the complainant and his business, and where the 
complainant was able to provide a letter from Belfast City Council which confirmed that 
his company had not undertaken any work on its behalf within the last three years, 
reporting the claims as fact represented a significant inaccuracy and a correction was 
required in order to avoid a breach of Clause 1(ii).  

 
13. The article had reported that the complainant’s dog had been shot; the complainant said 

that the dog’s autopsy report showed that it had to be put down after being badly beaten. 
The publication said that the claim was provided by sources, however the claim was 
reported as a point of fact, and so there was a requirement to corroborate this information. 
The publication did not obtain any corroboration in relation to these claims, and the 
Committee considered that reporting that the dog had been shot was a significant 
escalation of the violence used against the dog, and by extension, in the wider attack 
against the complainant and his employees. As such, there was a failure to take care over 
the accuracy of the claim, and a breach of 1(ii), and where the inaccuracy was significant, 
a requirement to correct under the terms of Clause 1(ii).  

 
14. The Committee then considered whether the correction which was offered satisfied the 

obligations required under Clause 1(ii). The correction which was offered identified the 
article’s original claim in regards to both the complainant’s involvement in the bonfire 
clearing, and the circumstances of the attack on his dog. It also clearly set out the 
complainant’s position on the matter following receipt of a copy of the letter from Belfast 
City Council, and the findings of the dog’s autopsy. It also apologised to the complainant 
for the distress caused. The article had appeared on page 6, and so the correction must 
be published on page 6 as offered by the publication, or further forward. Finally, the 
Committee considered whether the correction was sufficiently prompt. The correction was 
offered within two weeks of receipt of a copy of the letter from Belfast City Council, however 
where the complainant had previously indicated that he was reluctant to have a correction 
published which named him and referenced the attack, the Committee considered that in 
these circumstances, 2 weeks was sufficiently prompt whilst it was established whether the 
complainant was willing to accept an alternative resolution to his complaint. In regard to 
the apology which was offered, Clause 1(ii) says that it should be published “where 
appropriate”. The correction apologised for any distress caused in general terms, which 
was appropriate, and there was no requirement under the Code for this to encompass all 
of the points which may have caused the complainant concern. For all of these reasons, 
there was no breach of Clause 1(ii). 

 
15.  The Committee considered the significance of the remaining alleged inaccuracies. The 

Committee did not consider any inaccuracy regarding the breed of the dog to be significant 
to the overall story as to require correction and noted that article included a photograph 
of the dog. Similarly, any discrepancy between the complainant’s wife’s account of what 
she told the reporter and what was printed, did not give any significantly misleading 
impression as to her comments – the report of her comments accurately conveyed  that the 
complainant did not want to speak to the reporter. The Committee noted that a publication 
can report comments made by a third party with which a person may disagree, as long as 
these are presented accurately, and attributed to the persons who made them. In this case, 
the comments had been attributed to the complainant’s neighbours and no complaint had 
been received challenging their accuracy. Finally, the article did not make any claim as to 
the ownership of the vehicles outside the complainant’s house; it was not in dispute that 
the cars were parked there as described. For all of these reasons, these points did not 
represent significant inaccuracies which would require correction, and there was no breach 
of Clause 1 on these points. 

7



    Item                                  3 

 
16.  The article reported the general location of the complainant’s house and did not disclose 

its full address, or include details such as a house name or number. Reporting the home’s 
general location did not reveal anything private about the complainant. Similarly, 
revealing the existence of or describing the vehicles which were situated in the 
complainant’s driveway did not reveal anything private about him; it simply reported what 
was visible to any passer-by. For this reason, there was no breach of Clause 2. 

 

Conclusions 
17. The complaint was not upheld 

Remedial action required 
18. N/A 

  

8



    Item                                  3 

Appendix B  
 

Decision of the Complaints Committee – 02595-19 Portman v The Times 

 

Summary of complaint  
1. Viscount Christopher Portman complained to the Independent Press Standards 

Organisation that The Times breached Clause 1(Accuracy) of the Editors' Code of Practice 
in two articles headlined: 

 
• "British billionaires rush to world's top tax havens" published on 7 March 2019 
• "The tax haven billionaires with a grip on Britain from abroad" published on 8 

March 2019 

 
2. The first article reported that an investigation by the publication had found that a third of 

British billionaires had moved to tax havens after an exodus over the past decade. The 
article also reported that "many have been given honours or hold titles, with at least one 
viscount, one baron, six knights and one dame among the billionaires". The article 
reported that they were among 6,800 Britons controlling 12,000 UK companies from low-
tax jurisdictions and that the exchequer is denied billions a year, but that “many still reap 
the benefits of British assets".  

 
3. The second article continued a “rich list of the 28 tax haven billionaires" started in the first 

article and included the complainant at number 15 in the list. The article introduced its 
continuation of the list by reporting that "Those who are also non-UK resident for tax 
purposes can legally avoid huge amounts of UK tax while maintaining control of British 
business empires and influencing politics". The article explained that the previous day the 
newspaper had "profiled the very wealthiest British citizens who have declared that they 
are “usually resident” in low-tax jurisdictions in company documents or are known to live 
in or be moving to them". It explained, further, that "Declaring residence in company filings 
is not the same as officially being non-resident in the UK for tax purposes, which is not 
disclosed in public documents”. Under the complainant's entry, the article reported the 
complainant's wealth to be £2.3 billion (according to the 2018 Sunday Times rich list) and 
featured a description of the complainant's UK property portfolio. It reported that the 
complainant had left Britain and now lives in a property by Lake Geneva and that his 
family's properties in Britain are managed by a management company and trustees, one 
of whom is a member of the House of Lords. The article reported that the complainant did 
not respond to requests for comment.  

 
4. The second article appeared in much the same format online under the headline "Tax 

haven rich list part 2: Billionaires with a grip on Britain from abroad" published on 7 March 
2019. 

 
5. The complainant said that the first article's claim that "many [of the billionaires featured in 

the coverage] have been given honours or hold titles, with at least one viscount" was a 
direct reference to him. He said that the article made several specific references to those 
named in the coverage as having avoided paying UK tax because of being a non-UK tax 
resident, and that his inclusion in the published list was misleading as he was not non-UK 
resident for tax purposes and did not avoid paying UK tax. The complainant said that any 
reader would inevitably, and inaccurately in his case, conclude that all those individuals 
identified in the article were resident in tax havens to deny HMRC millions of pounds.                                                                                                                                                         

 

9



    Item                                  3 

6. The complainant said that the second article also breached Clause 1. He said that it 
inaccurately suggested that he earns a substantial income from a UK property portfolio 
but that, on account of being resident in Switzerland, he avoided paying tax on this 
portfolio to the detriment of the exchequer. He said that he is legally required to pay tax 
on the income generated by this portfolio under the Income Tax (Trading and Other 
Income) Act 2005; the article had failed to explain this. He said that he had been included 
in a "rogues gallery" of tax avoiding billionaires who lived abroad and who were accused 
of denying HMRC of billions of pounds, in circumstances where he paid tax in full on his 
UK income and resided in Switzerland for personal reasons.  

 
7. The complainant also raised concerns that other articles featured in the coverage of the 

investigation, which were not formally under complaint, made references to tax avoidance 
which furthered the misleading impression that he was resident abroad to avoid paying 
UK tax.  

 
8. The publication denied that the articles were inaccurate or misleading. It said that the 

articles did not comment on the tax status of the individuals included in the list where it 
was not known; the articles did not make any specific reference to the complainant's tax 
status. It said that at no point did the articles under complaint, or the wider coverage, 
suggest that the individuals paid no UK tax, only that they may legally be able to avoid 
paying large sums of UK tax, which was not inaccurate. The publication emphasised that, 
in the course of making his complaint, the complainant had referenced "tax exiles", "tax 
avoiders" and that he featured in a "rogues gallery", but that none of these phrases featured 
anywhere in the coverage.  

 
9. The publication accepted that the "Viscount" referenced in the first article did refer to the 

complainant, but said that given that he was not named in the article, readers would not 
be aware it was a reference to him without having also read the second article. Further, 
the reference to the complainant being one of "the many" who had been given honours or 
hold titles was a reference to the complainant being one of the many billionaires who had 
moved to tax havens and not to many who avoid tax. The publication argued that even if 
readers had read both articles, and had identified the complainant as being the Viscount 
referenced in the first article, the first article did not give rise to a misleading impression 
that the complainant avoided paying UK tax. The publication highlighted that the coverage 
explained that "Non-residents for tax purposes can also receive foreign income without 
paying any UK income tax, although UK salaries and rental income remain taxable"; the 
publication said that this indicated that the complainant would pay tax on income from 
property in Britain.  

 
10. The publication suggested that the complainant had misunderstood the meaning of the 

second article. The list was not a list of billionnaires who did not pay UK tax and nor would 
readers draw this conclusion. It said that the individuals featured in the list were identified 
as billionaires who had moved to tax havens yet still held considerable sway over British 
life by being donors to UK political parties, holding large amounts of UK land, holding UK 
titles or owning UK companies. The publication said that the article simply reported that 
those who are non-UK tax resident could potentially avoid paying large amounts of UK 
tax, which was accurate; the articles did not specify where the complainant was tax 
resident. 

 
11. The publication said that it had put the points under complaint to the complainant for 

comment prior to publication, but it did not receive a response. It had also offered to 
amend the online version of the article the day it was published to reflect that the 

10



    Item                                  3 

complainant is resident abroad for personal reasons yet pays UK tax at 45% but the offer 
was declined.  

Relevant Code Provisions 
12. Clause 1 (Accuracy) 

 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 

or images, including headlines not supported by the text. 

 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 

and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 

involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 

called for. 

 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 

comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 
13. The Committee noted that the first article began by explaining "A third of British billionaires 

had moved to tax havens after an exodus over the past decade” and that it made clear 
that it was publishing "the list of British billionaires who live offshore while controlling UK 
businesses, wielding political influence and owning swathes of land". The article made 
clear that the publication had "assessed where British business owners live based on their 
company filings, which disclose where they are "usually resident"” and that “It is not 
possible from public documents to know whether they are also resident abroad for tax 
purposes…”.  The article explained, further, that those who become non-UK resident for 
tax purposes can legally avoid paying UK income tax. The Committee noted that the article 
also reported that some of the billionaires had said that they lived abroad for reasons 
including healthy lifestyles, better weather, low crime and closeness to their foreign 
businesses. The Committee considered the article, as a whole, and found that the 
reference, in the first article, to the complainant being one of the "many" who had been 
given honours or hold titles was a reference to him being one of the British billionaires 
who had moved to a tax haven  The Committee acknowledged that the article had stated 
that the exchequer was “denied billions”, but this was said in a  paragraph which 
referenced 6800 Britons who control 12,000 UK companies from low tax jurisdictions; the 
billionaires who were included in the published list were not explicitly referenced. The 
article reported on billionaires who had moved to tax havens and the complainant 
accepted that he resided in Switzerland. The Committee did not find that the article, taken 
as a whole, would have been understood to mean that the complainant avoids paying UK 
tax on account of being resident in Switzerland. The article was not inaccurate or 
misleading in breach Clause 1.  

 
14. The second article, in which the complainant was named, began by repeating the 

explanation of the coverage which had appeared in the first article: "After an exodus of 
business owners over the past decade, almost a third of British billionaires have moved to 
tax havens”. The second article reported that those on the list who were also non-UK 
resident for tax purposes can legally avoid paying UK tax.  The profile of the complainant 
explained that he had left Britain and now lives in a property by Lake Geneva, but did not 
identify him as being non-UK resident for tax purposes. The Committee considered that it 

11



    Item                                  3 

was sufficiently clear that the article was part of an investigation of British billionaires who 
had left the UK to live abroad, while still wielding influence over certain aspects life in the 
UK, and that the basis for the complainant's inclusion in the article was also clear: the 
complainant had an extensive UK property portfolio which was managed, in part, by a 
member of the House of Lords. The articles did not make any specific comment or 
reference to the complainant's tax status, and the Committee did not consider that, by 
including him in the published list, the article gave rise to a misleading impression that the 
complainant avoided paying UK tax. In circumstances where the article did not make any 
specific reference to the complainant's tax status, the article was not significantly misleading 
by having omitted to make reference to the complainant's obligations to pay tax on income 
from properties in Britain under the Income Tax (Trading and Other Income) Act 2005. 
The publication had approached the complainant for comment as to his reasons for 
moving to a tax haven and as to his tax status, but the complainant's representatives had 
chosen not to comment. The publication had taken care over the accuracy of the 
information which had been published in the articles which, for the reasons explained 
above, were not inaccurate or misleading. There was no breach of Clause 1. 

Conclusions 
15. The complaint was not upheld  

Remedial action required 
16. N/A 

  

12



    Item                                  3 

Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee – 04527-19 Portes v The Daily Telegraph 

 

Summary of complaint  
17. Jonathan Portes complained to the Independent Press Standards Organisation that The 

Daily Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of Practice in an article 
headlined "The one move that will transform the life chances of a generation" published 
on 3 June 2019. 

 
18. The article was a comment piece, in which the columnist called for the Conservative party 

to address disparities in the UK education system. The first paragraph reported that "It is 
an extraordinary fact that this country is forecast in our lifetimes to become the largest and 
most prosperous economy in this hemisphere". 

 
19. The article also appeared online in much the same format under the headline 

"Conservatives must address our country's shocking educational disparities" published on 
2 June 2019. 

 
20. The complainant said that the article was inaccurate. He said that there is no forecast that 

predicts that the UK economy will be the largest and most prosperous economy in our 
hemisphere or any hemisphere in our lifetime. The UK economy was not forecast to 
overtake the United States of America, the largest economy in the Western Hemisphere 
and North Hemisphere, or China, the largest economy in the Eastern Hemisphere.  

 
21. The publication accepted that the article should have stated that the UK was forecast to 

become the largest and most prosperous economy in Europe and not "this Hemisphere". 
It said that that this claim was based on an extrapolation of an OECD forecast of real GDP 
from 2020-2060, which, despite placing the UK behind Germany in 2060, showed the 
UK overtaking Germany to become Europe's largest economy at some point around 2065-
2070 based on trends. It said that by their nature, any GDP forecast is an extrapolation of 
highly variable and unpredictable economic and social indices and the OECD had simply 
made a prediction. It said that an extrapolation beyond the forecast is no more or less 
valid than the forecast itself; it could be reasonably inferred that UK GDP would overtake 
Germany's and this did not represent a significant inaccuracy. 

 
22. The publication emphasised that "prosperous" is a subjective term and does not exclusively 

invoke any one index. Therefore, the writer was entitled to interpret real GDP as a measure 
of prosperity and that the UK was forecast to be the most prosperous economy in Europe. 
The publication also emphasised that the article should be considered in the context of it 
being a comment piece; the columnist made an exposition of a particular and subjective 
point of view and was making an argument, he was not setting out facts in the same way 
as would be associated with a news story. 

 
23. Notwithstanding its position that there was no breach of the Code, the publication 

amended the online article and published a footnote correction 2 weeks after the matter 
had been referred. The publication offered to publish the same wording in print in its 
Corrections & Clarifications column. It published the following wording online: 

 

13



    Item                                  3 

CORRECTION: This article originally stated that the UK is forecast to become the largest 

economy "in this hemisphere". This was based on OECD data, which in fact predict the UK 

becoming the largest GDP in Europe. We are happy to clarify. 

 
24. The publication then offered to amend the above to include that "the UK is forecast to 

become the largest and most prosperous economy in this hemisphere". 

 
25. During IPSO's investigation the publication offered to publish the following wording: 

 

UK GDP 

A 3 June article stating that the UK is forecast to become the largest and most prosperous 

economy "in this hemisphere" should have said 'Europe' rather than 'this hemisphere'. It 

was based on an extrapolation from an OECD forecast which - though it offers no data 

beyond 2060 - suggests the UK's GDP will surpass Germany's not long after that date. 

 
26. The complainant rejected the publication's offers. He said that OECD forecasts could not 

be extrapolated beyond the period for which they are valid; they are based on detailed 
methodologies and extrapolating into a time period not forecast by the OECD to claim 
that they suggest anything based on trends was inaccurate. Further, the offered remedies 
did not adequately address the claim that the UK was due to become the most prosperous 
economy; there was no forecast which made this claim and no definition under which the 
UK is forecast to become the most prosperous economy in Europe. The complainant said 
that the publication's justification, that prosperity could be defined by real GDP, was 
flawed; this logic would imply that Ethiopia was more prosperous than Iceland.  

 
27. The complainant also highlighted that the publication's position that the claim was a 

personal exposition of a subjective point of view as part of a comment piece did not 
correlate with its position that the columnist had based this claim on an extrapolation of 
an OECD forecast.   

Relevant Code Provisions 
28. Clause 1 (Accuracy) 

 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 

or images, including headlines not supported by the text.  

  

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 

and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 

involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  

  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 

called for.  

  

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 

comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 
29. The article stated that the UK was forecast to become the largest and most prosperous 

economy in this hemisphere, when by the publication's own admission this should have 
referred to Europe; this represented a failure to take care not to publish inaccurate 

14



    Item                                  3 

information in breach of Clause 1(i). In circumstances where the article appeared to claim 
that the UK was forecast to become the world's largest economy, this represented a 
significant inaccuracy and required correction under the terms of Clause 1(ii). 

 
30. The Committee noted the publication's position that the claim that the UK was forecast to 

become the largest and most prosperous economy in Europe was based on an 
extrapolation of an OECD forecast, and that forecasts are by their nature predictive and 
not definitive. The Committee did not consider that stating that the UK was due to be the 
most prosperous economy as a result of it having the largest real GDP was misleading; 
real GDP could legitimately be considered as one of several measures of an economy's 
prosperity. However, the article did not make clear that the columnist extrapolated outside 
the time range of an official forecast, based on trends within that forecast. The publication 
had published a prominent claim in the opening paragraph which had given a significantly 
inaccurate impression that the UK was forecast to become the largest and most prosperous 
economy in our lifetimes, when the forecast supplied by the publication to substantiate this 
claim, made by an intergovernmental economic organisation, did not make this prediction. 
While the columnist was entitled to speculate on the size and prosperity of the UK economy 
based on economic trends, by not making clear that this was the columnist's own 
extrapolation of the data the publication had failed to take care not to publish inaccurate 
information. Further, by prefacing this prominent assertion with “It is an extraordinary 
fact…” the reader, who might usually be sceptical of claims within a comment piece was 
invited to accept this information as “fact”, where there was no data to support this position, 
this represented a failure to take care over the presentation of this claim. A correction was 
required under the terms of Clause 1(ii).  

 
31. The publication accepted that the article's claim that the UK economy would become the 

largest economy in this hemisphere, was inaccurate. The publication published a 
correction on this point within two weeks of referring the complaint and it offered to further 
amend this wording soon after; this was sufficiently prompt under the terms of Clause 1(ii). 
Further, the Committee considered that a correction published in print in the newspaper's 
Corrections & Clarifications column on page 2, and with the online article as a footnote 
represented sufficiently prominent positions in which to address the inaccuracies. 

 
32. However, the Committee did not consider that the publication's proposed wording was 

sufficient to address the specific inaccuracies in the article and did not make the correct 
position clear. The wording provided by the publication stated that the forecast had 
"suggested" that the UK would become the biggest economy in Europe, however, where 
there was no data beyond 2060, the Committee did not find that there was sufficient 
grounds to report that the forecast suggested that UK GDP would surpass Germany's as 
the largest in Europe. In fact, this was the columnist's own extrapolation beyond the time 
frame covered by the forecast data, which the wording of the article did not make clear. 
The offered wording was not sufficient to correct the misleading impression created by the 
article and there was a breach of Clause 1(ii). 

Conclusions 
33. The complaint was upheld under Clause 1(i) and Clause 1(ii) 

Remedial action required 
34. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should be 

required. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication. The nature, 
extent and placement of which is determined by IPSO. 

 

15



    Item                                  3 

35. The publication had offered to publish a correction in a prominent position and 
sufficiently promptly as to meet the requirements of Clause 1(ii). Where the article, a 
comment piece, was commenting on disparities in the UK education system and not 
economics, and where the inaccurate claim was not the central claim of the article, the 
Committee considered that the appropriate remedy was the publication of a correction.  

 
36. The correction should appear with the prominence of the publication’s original offer (on 

p2 and as a footnote to the online article), and should state that it has been published 
following an upheld ruling by the Independent Press Standards Organisation. The full 
wording should be agreed with IPSO in advance. 

 

Suggested correction wording for consideration by the Committee 

An article published on 3 June 2019 reported that the UK is "forecast in our lifetimes to 

become the largest and most prosperous economy in this hemisphere". This was based on 

an OECD forecast of UK and Germany GDP 2020-2060. This forecast did not predict that 

the UK economy will surpass Germany's, as reported in our article and this claim was the 

columnist's own extrapolation of this data beyond the timeframe of this forecast. In addition 

this data was in relation to Europe and not to this hemisphere. This correction has been 

published following an upheld ruling by the Independent Press Standards Organisation.   

 
  

16



    Item                                  3 

Appendix D 
 
Decision of the Complaints Committee 03372-19 O’Grady v The Spectator 

Summary of Complaint 
1. Jonathan O’Grady complained to the Independent Press Standards Organisation that The 

Spectator breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Break point” published on 16 February 2019 

 
2. The article was a leader article which discussed ongoing Brexit negotiations and the 

implications of possible outcomes. It referred to public opinion on a possible Brexit 
agreement, and noted that “polls show that even in Northern Ireland, 40 per cent support 
no deal” 

 
3. The article also appeared online with the headline “The EU and UK are one sentence away 

from a Brexit deal. Why the games?” It was substantially the same as the print version. 

 
4. The complainant said that it was misleading to state that polls showed that 40 per cent of 

people in Northern Ireland supported a no deal Brexit. He provided a poll which showed 
that 15.2% of people from Northern Ireland supported a ‘Hard exit for the UK’, and 23.5% 
supported a ‘Hard exit for the UK, soft exit for Northern Ireland’, whereas 61.3% supported 
a ‘Soft exit for the UK’. The complainant said that the poll provided by the publication as 
misleading; the results had been obtained via a forced choice between two outcomes. 

 
5. The publication did not accept that there was any breach of Clause 1. It said that it had 

relied on a poll which showed that 37% of people in Northern Ireland would support a no 
deal Brexit over Theresa May’s deal. It also said that in the context of this article was 
focussed on Brexit plans and policies in general, the reference to the statistic was fleeting 
and did not form any central part of the overall article. It said that it was entitled to report 
this finding and had done accurately, and that all polls asked respondents to choose 
between options; in the context of this article, it was not misleading in this not to report this 
fact. However, in response to the complaint, it amended the online article to make the 
poll’s findings clearer: “Polls show that even in Northern Ireland, 37 per cent support no 
deal over Theresa May’s deal”. 

Relevant Code Provisions 
6. Clause 1 (Accuracy) 

 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 

or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 

promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 
7. The publication provided a poll which showed that approximately 40% of respondents 

supported a no deal Brexit, when asked to choose between a no deal Brexit and Theresa 
May’s deal. The fact that other polls may show a different level of support when 

17



    Item                                  3 

respondents were given different choices did not make the article inaccurate in reporting 
this poll. Furthermore, it was not misleading not to make reference to the options available 
to the respondents in the poll, as the article was not an in-depth analysis of the poll and 
its findings. Instead the reference was used to illustrate the article’s wider point regarding 
attitudes to Brexit and the deals proposed. There was no failure to take care in reporting 
this statistic, and no misleading impression requiring correction. There was no breach of 
Clause 1. However, the Committee welcomed the publication’s willingness to clarify the 
point online. 

Conclusions 
8. The complaint was not upheld 

Remedial Action  
9. N/A 

 

 

 
 

  

18



    Item                                  3 

Appendix E 
 

Paper No. File Number Name v Publication 
1732 01555-19 Mermaids and Gendered Intelligence v 

The Sunday Times 
1735 04544-19 Collinson v The Chronicle (Newcastle) 
1737  Request for review 
1738 01212-19 Ashley v The Sun 
1739  Request for review 
1740 04123-19 Phillips v dailyrecord.co.uk 
1741 04779-19 Bergdorf v The Times 
1744  Request for review 

 

19


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present             Richard Best (Deputy Chairman)
	Nazir Afzal
	Andrew Brennan
	Janette Harkess
	David Hutton
	Mark Payton
	Andrew Pettie
	Miranda Winram
	Peter Wright
	In attendance:  Katrina Bell, Complaints Officer
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Lauren Sloan, Joint Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present:  Members of the Executive:
	Rosemary Douce
	Darryl Garvey
	Alice Gould
	Vikki Julian
	Sophie Malleson
	Thomas Moseley
	Charlotte Urwin
	Observers:            Jonathan Grun, Editors Code Committee



